Samtal med Marian Radetzki Svtnsk Tidskrifts redaktör RolfEnglund .,trvjuade docent Marian Radetzki i Jt[Jiember om hans syn på u-ländernas och östländernas väldiga skuldbörda som hotar attframkalla en internationell fiNmskris. RE: Vi pratades vid för någon månad sedan om den här intervjun om bankerna och u-ländernas skulder. Då var det ganska lugnt. Men nu är alla tidningar översvämmade av bekymrade artiklar och det verkar som om stämningsläget inom bankvärlden är mycket nervöst nu. MR: Det är ju i och för sig bra att det kommer till ytan, men det är samtidigt en risk. Hela karusellen bygger på förtroende. Om det bryts, bryter alltihop samman. Samtidigt som det är bra att alla får tala ut om problemen, är det en risk att detta för med sig ett sammanbrott i förtroendet som gör att långivarna inte är beredda att fortsätta långivningen och då kan det bli en kollaps. Vi har just nu hos oss en kollega från IMF. Jag pratade med honom över en lunch härom dagen och frågade honom hur han bedömer storleken på risken för att det blir en sådan finansiell kollaps under det närmaste året. Den risken bedömde han som ungefär 50 %. Då frå- gade jag honom hur han bedömde riskens storlek för att någonting sådant inträffar under de närmaste 5 åren och då sa han 100%. Så pessimistisk är inte jag. Jag tycker att det är ganska drastiska siffror som han kommer med. RE: Är inte en utav kärnfrågorna om uländerna och östländerna skall, eller inte skall, bli nettoäterbetalare någonsin, eller i vart fall under de närmaste 5, 10, 15, 20 åren? Om de inte skall bli nettoåterbetalare förrän långt fram i tiden, då är problemet att rulla runt de här krediterna. Det kan vara nog besvärligt det. 396 MR: Det tycker inte jag är någon kärnfråga. Man kan bölja med att fråga sig under vilka förhållanden långivarna är beredda att ständigt vidga sina lån till en låntagare över tiden. Under vilka omständigheter är de beredda att göra det? Jag tycker det enklaste sättet att tackla den frågan är att titta på ett företag. Då finner man att ett under lång tid framgångsrikt företag, ta Volvo t ex, ökar ständigt sin upplåning utan att någon egentligen känner sig bekymrad över det och att tidpunkten när företaget blir nettoåterbetalare aldrig uppkommer. Alltså, så länge som låntagaren omsätter lånen i sin verksamhet på ett sådant sätt att långivaren känner trygghet inför framtiden, känner att låntagaren har ork att bära en ständigt större lånebörda, att låntagaren är expansiv, skicklig och kan omsätta och placera pengarna så att de ynglar av sig, så länge uppstår aldrig frågan om tidpunkten när låntagaren skall bli nettoåterbetalare. Argumentet med företaget kan lika väl gälla länder. Om ett land sköter sin ekonomiska politik på ett skickligt sätt, använder pengarna till produktiva investeringar i exportindustrin, om omvärlden fungerar på ett sådant sätt att denna exportindustri får möjlighet att sälja och göra vinster, då ser jag inte problemet med att bestämma den tidpunkt när Iandet blir nettoåterbetalare. Då kan Iandet i princip fortsätta att öka sin skuldsättning ständigt. Sedan vill jag återkomma till de specifika bekymmer som har uppkommit i slutet av 70-talet och böljan på 80-talet, som kan utlösa den här krisen. Vad är det för speciella omständigheter under den här perioden som gör att det kan bli en kris? Varför har bankerna plötsl. böljat att dra öronen åt sig? Jag tycker att det kan vara instruktivt att återigen gå tillbaka till analogin med företaget. Jag tycker det är lättare aa renodla problemet om vi tittar på ett enskilt företag. Volvo rullar på, det ö~ sin skuldsättning hela tiden och ingen är bekymrad ända tills någonting inträff;r som gör att långivaren blir tveksam 011 företagets förmåga att bära ständ. ökande skulder. Vad är det som kan inträffa? Jo, flera saker. Företagslednint en kan bytas ut och bli oskicklig ellfl förlora greppet om verksamheten. Vinsterna går ner. Eller kostnaderna går u" eller aktieägarna kräver att en alltför stil del utav överskottet utbetalas till dem sl att det inte blir tillräckligt kvar mom f6. retaget för att amortera gamla skulder eller betala räntor eller utveckla vert· samheten osv. Ännu en sak som kan inträffa är aa marknaden går sönder, plötsligt kan Volvo inte sälja sina bilar och därför generorar man inte de vinster, de ökande vint ter, som erfordras för att långivaren skal känna sig trygg. Eller så kan räntenivil gå upp, så att den skuldbörda, som ma tidigare utan problem kunde sköta, plötsligt blir ett problem. Jag menar att väldigt många utav de faktorer som jag nu beskrivit och kan skapa problem för företag faktisb har inträffat under perioden 1979 cxi fram till idag, både för företag och Rr länder som är stora låntagare på den .. ternationella marknaden. Om vi nu litlir på vad det är som har inträffat, så är di för det första att i många fall, och di gäller då länder framförallt, kan a. möjligen tala om analogin med oskic~ liretagsledning eller alltför stora utdelingar till aktieägarna i den betydelsen il det blev starkt höjda oljepriser 1979. legeringarna i ett antal länder ville inte ,ressa ner konsumtionen för sina medlk1rgare, alltså lånade man upp de stora iverskott som OPEC-länderna öste ut i lllnksystemet, inte för att investera i flOdukliva exportinvesteringar utan för il konsumera. Det är alltså analogt med il Volvo lånar upp för att dela ut till lktieägarna. Det fungerar inte i längden. Det var yttre störningar i oljekrisen och eljeprishöjningen som gjorde att man betdde sig på det viset. Vad som har inträffat är också, att de lala räntorna har blivit hiskeligt höga ledan slutet på 70-talet och det är direkt analogt med det jag beskrev för företaJe!. Alla låntagare har det besvärligt eftersom de reala räntorna har blivit vä- sentligt mycket högre än vad de var tidipre och det kom väldigt plötsligt, det tom oväntat, det var en oberäknad störling, och då har alla låntagare med den aya räntebilden mycket svårare att klara sina åtaganden och det skapar oro hos llngivaren. Så har vi då konjunkturen, som gjort alt marknaderna har gått sönder. AEG och International Harvester är klara exempel på företag där en betydande del av problemet är den dåliga konjunkturen som gör att de inte kan sälja till hyggliga priser. Om vi sedan tittar på u-länderna så är det ju helt uppenbart att med den dominans som råvarorna har i deras export, lider de fruktansvärt av att vi i dag har en real prisnivå på de internationella rå- varumarknaderna som är lägre än någonsin efter den stora depressionen på 30- 397 talet. Eftersom de dels inte kan sälja särskilt mycket, dels får mycket litet betalt för det de lyckats sälja har både företag och länder väldigt svårt att klara av sina åtaganden. I den situationen, när så många störande faktorer uppträder samtidigt, som gör att låntagama får allt större svårigheter att klara sina skuldåtaganden, är det helt naturligt att långivarna drar öronen åt sig. Vad händer då om någon sådan störning inträffar? Företaget får bekymmer med att sköta sina skuldåtaganden och banken drar öronen åt sig. Vad gör banken? Banken kan göra flera saker. Banken kan anse att problemet är tillfälligt. T ex att det är en konjunktursvängning som gör att de inte kan sälja sina jordbruksmaskiner (International Harvester). Om två år så är det bra igen. Då är väl den vettiga politiken ur bankens synvinkel att ösa in mera pengar för att få företaget att överleva vid sådana tillfälliga svackor. Säg istället att det är företagsledningen som är oskicklig och inte sköter företaget effektivt. Då kan banken om den har tillräckligt inflytande gå in i företaget och rekonstruera företaget, kräva att företagsledningen byts ut mot en skickligare och därmed säkrar banken sin utlåning till företaget. Eller också finner banken att problemen är strukturella och långsiktiga, det kan gälla de svenska varven t ex, och då är det inte mycket att göra. Då är det egentligen inte särskilt meningsfullt att fortsätta utlåningen. Då är det kanske bättre att låta företaget skrumpna ihop eller låta företaget gå i konkurs och så långt som det är möjligt minska bankens 398 förluster när företaget går sönder på det ena eller det andra sättet. Men det intressanta är nu, att om banken finner att det inte är något kortsiktigt som man är beredd att hjälpa till med, om banken finner att den inte har möjlighet att effektivt rekonstruera företaget så att det blir bärkraftigt igen och om banken minskar sin utlåning, då utlöser man en akut kris hos låntagaren. Om låntagaren hade lite bekymmer med att sköta sina skulder tidigare, så blir det stora bekymmer om nytillflödet bromsas. Då utlöses krisen. Vad gör en låntagare som har haft goda förbindelser med sin bank tidigare, men som plötsligt inte har lika goda förbindelser och låneflödet minskar? Ja, det första han gör är antagligen att han går till den grå, svarta eller mycket korta marknaden. Sedan betalar han igen bankens goda lån genom att ta in dåliga pengar, mycket dyra och mycket korta pengar, för att överleva helt enkelt. Det är bara ett sätt att skjuta upp den akuta krisen ett varv. När han sedan måste betala igen de mörka, korta pengarna blir det ännu svårare. Jag vill säga att analogin med företaget är giltig för hela den internationella bilden idag. Det är alltså exakt vad som har inträffat. I vissa fall bedömer bankerna att det är konjunkturfenomen som snart är överståndna och då hjälper bankerna till så att låntagaren kan överleva. Sydkorea är ett exempel. I andra fall finner bankerna att problemen är så stora att det inte kommer att gå ens om man hjälper till ett tag och så stryper man låneflö- det och utlöser exakt den situation jag har beskrivit, tvingar låntagaren att gå ut på den mycket korta och mycket dyra marknaden för att låna upp pengar föratt betala igen det som banken kräver igen. Då skjuts problemet upp ett halvår eller ett år och kommer sedan tillbaks igen. Men det stora bekymret kommer 011 det blir några riktigt väsentliga fallis~ mang bland företag eller länder som gtr att hela det internationella banksystemet drar öronen åt sig eller snarare slutar upp att låna ut. Att bankerna slutar att låDa ut, minskar, stryper utflödet av pengar kommer att utlösa krisen, därför att dl går alla omkull, alla som nu har lite bokymmer, eller mer eller mindre bekYJI' mer, kommer att få alldeles extrema bokymmer när bankerna inte längre t. förtroende för att ruljangsen kan fortsätta. Det är då krisen utlöses. RE: Det vet ju bankerna också? MR: Det vet bankerna och det är därfår som bankerna är fruktansvärt försiktial, fruktansvärt ovilliga, med att förkal stora kunder i konkurs. Det är därför har den här utdragna cirkusen med 19 len. Polens situation har ju ingalundafat bättrats ekonomiskt därför att man t* mindre om den. För ett halvår sedan 'f det mycket akut, alla tidningar talade• det. I dag talas det inte lika mycket • det, men Polen befinner sig idag, efter halvt år, i en ännu värre ekonomisk klå RE: Är inte Polen i själva verket ett et empel på vad som h~.nder när bank~ stryper utlåningen? Ar inte den pol ekonomiska krisen en följd av att '- kerna redan har minskat krediterna Polen? MR: Jo, Polens ekonomi fungerade långe Iandet fungerade något så när hyggligt politiskt. Den fungerade under förutsättning att inflödet av pengar ständigt ökade. Och sedan var det politiska problem, förenade med ekonomiska problem, som gjorde att ekonomin böljade fungera sämre än tidigare. Bankerna drog öronen åt sig och minskade nyutllningen till Polen och utlöste den kris vi Ilar upplevt under det allra senaste året. lE: Kan man gå så långt att man säger alt den polska ekonomiska krisen utlöstes, av att bankerna blev försiktigare? MR: Utlöstes, ja, men inte grundlades, för den polska ekonomin lider av fruktansvärt stora bekymmer. Jag har ett par siffror som jag tycker är ganska belysande för den polska ekonomin. 1981 beräknades de polska utlandsskulderna till storleksordningen 30 miljarder dollar. 1980, dvs före den akuta krisen i Polen, var värdet på totalexporten knappt 6 miljarder dollar. Av dessa 6 miljarder dollar erfordrades minst 4,5 för räntebetalningar. Och detta var alltsåföre den politiska krisen. Efter den politiska krisen har ju exporten brutit samman. Det inser du ju själv att med de siffrorna drog bankerna öronen åt sig. Det är ju på sikt en ohållbar situation. Bankerna drog öronen åt sig och då bröt allt samman. Samtidigt är bankerna oerhört angelägna om att inte formellt förklara den polska ekonomin i konkurs, för då måste man föra in i sina balansräkningar, i sina vinst- och förlusträkningar, "förlorat x miljarder dollar på Polen". Att man inför detta i balansräkningarna kan utlösa förtroendekrisen, en allmän förtroendekris. 399 Då blir det fruktansvärt. RE: Man anser ju redan i USA och över huvudtaget i världen att investerarna vill ha säkrare och säkrare papper. Man köper i första hand amerikanska skattkammarväxlar, obligationer som IBM har givit ut osv. MR: Ja, man märker ju på närmare håll att räntedifferenserna har blivit större mellan låntagare som man betraktar som säkra och de låntagare som man inte betraktar som säkra. Differenserna har vidgats och det ger då uttryck för det bristande förtroendet för vissa låntagare. Nu är det kanske dags att resonera om vad vi egentligen menar med en finanskollaps. Jag måste omedelbart deklarera att det vetjag inte riktigt. Det är mycket oklart och det är faktiskt det som är mest skrämmande. Man kan möjligen teckna något slags scenario. Vad händer nu om Polen förklaras i konkurs och International Harvester och kanske Rumänien och några länder till? Det blir en allmän brist på förtroende och bankerna drar drastiskt ned sin utlåning. Genom att plötsligt dra ner utlåningen tvingar de fram ytterligare ett antal konkursfall av det här slaget. Ja, vad händer då? Dels kan man tänka sig att det blir en rad bankfallissemang genom att dessa banker kommer att dras med stora förluster i sin redovisning som gör att man har förverkat sitt kapital och inte kan fortsätta sin verksamhet, att bankerna alltså går omkull. Jag tror också för min del att efter erfarenheterna från 30-talet kommer vi knappast att få uppleva det. Jag tror nämligen att regeringarna i industriländerna kom- 400 mer att gå in och skydda bankerna, därför att man vet av erfarenheterna för 50 år sedan hur farligt det är att låta bankerna gå omkull. Man kan utfärda garantier och man kan vidtaga en massa åtgärder för att hindra bankerna från att formellt gå omkull. Jag tror för min del, men det är med osäkerhet, att regeringarna kommer att skydda bankerna, storbankerna, från direkta fallissemang. Men att en rad låntagare av olika slag går omkull, kommer att göra att det blir en allmän depression därför att dessa låntagare inte kommer att kunna fortsätta att konsumera, att köpa. Om t ex International Harvester går omkull kommer dess inköp att försvinna. Därvid kommer de industrier som nu säljer till International Harvester inte att kunna sälja någonting. Om t ex utlåningen till Turkiet stryps och Turkiet råkar på obestånd kommer Turkiet inte att kunna importera från Sverige eller andra länder. De industrier som säljer till Turkiet kommer att bli nödlidande. Om detta blir allmänt blir det väldigt allvarligt. Sedan har vi då OPEC-länderna och deras utlåning till den internationella lånekarusellen som har hållit det hela vid liv. Nu börjar vi närma oss en punkt i resonemanget där jag har mycket svårt att urskilja vad som egentligen kan komma att hända. När jag pratar med mina professionella ekonomkollegor om de här scenarierna får jag ett intryck av att kollegerna anser att egentligen så borde inte den situation, som vi befinner oss i idag, utlösa en kris. Om bankerna minskar sin utlåning kommer pengarna att finnas kvar i systemet och någonstans måste de lånas ut. De är alltså kommunicerande kärl, anser mina kolleger. J111 själv är rädd för att när det finansieli systemet, när det internationella bank systemet är ordentligt ansträngt, när det alltså är nära en kris, så kan det hända oberäkneliga saker, som gör att folt handlar i desperation och inte rationelh. RE: De plockar ut sina pengar och placerar dem i andra värden. MR: T ex "The Crash of 79" innehåller ju mycket intressanta moment av vad som möjligen skulle kunna hända. Mal det allvarliga är alltså - som jag ser del - det scenario jag har tecknat. Det sk• le innebära en mycket djup depressiot. där alltså köpkraften i världen mins mycket kraftig och där följaktligen antal industrier och företag får ällfl mycket svårare att klara sig efter marknaden försvinner. Men det kan håf. da en massa andra konstiga saker som inte riktigt kan beräkna. Skulle vi klalt se hur förloppet skulle vara, så skulle w kunna skydda oss emot del. Men det kal vi alltså inte, eftersom vi inte riktigt Vd och det kan då bli panikartade handlings. mönster, som är oberäkneliga. Och dl borde din nästa fråga vara: "Finns det någon väg ut?" . RE: Just det. MR: Vägen ut - såvitt jag förstår- del är att vi mycket, mycket långsamt ändnr de trender som har rått hittills. Vi ha' under lång tid haft en kraftig utläninpökning från det internationella banksystemet till verksamheter som har sköUI mer eller mindre bra. Och så har dill kommit ett antal störningar, som görIl det hela riskerar att kollapsa. Om då förtroendet bryter samman och utlåningen sjunker så utlöses en kris. Det gäller alltIl att på något väldigt mjukt sätt böja av lllåningskurvan. lE: Brandtkommissionen föreslog väl 1tt man drastiskt skulle öka biståndsflö- det till u-länderna, så att de kunde köpa ochbetala sina lån. Vi skulle öka importen ifrån dem så att de skulle få pengar lit betala med. liR: Du tänker på de s k massiva resurs- 6verföringarna. Jag tycker att Brandt i det avseendet, liksom i flera andra avleenden, hamnade helt fel, talade om sater som inte längre var aktuella, som saknade relevans. Jag menar att vad som minträffat sedan 1973 och den första aljekrisen, när det skapades enorma Overskott i OPEC-länderna, som sattes mi bl a det internationella banksystemet, faktiskt var att en mycket stor andel utav dessa pengar flödade ut till u-länderna, inte som bistånd, men väl som lån. Jag finner att de massiva resursöverföringlilla faktiskt har inträffat. JE:Hans poäng varju att det skulle vara bistånd och inte lån? MR: Då talar man om att ändra villkoren. Det är naturligtvis fullt möjligt att någon ' ställer sig upp och säger "Jag tar över betalningsansvaret för de lån som beviljats u-länderna''. JE: Det vore väl orättvist mot de Ulinder, som inte har lånat alltför våldsamt utan skött sin ekonomi? 401 MR: Det kan man säga. Men vad jag menar är alltså att den stora bild, som Brandt tecknar, är felaktig så tillvida att det han föreslår redan har inträffat. Den enda skillnaden mellan vad han föreslår och vad som har inträffat är bara villkoren på vilka de här pengarna slussats dit. RE: Jag har funderat på det här med OPEC. De stora pengarna som har slussats till u-länderna var arabernas oljepengar. Nu är OPECs överskott borta, säger man. Är det en händelse som gör att tillflödet av pengar till bankerna drastiskt har minskat? MR: Det är alldeles korrekt som du sä- ger, att en mycket stor del av de pengar, som slussades igenom Buro-dollarmarknaden sedan 73-74 kom från OPEC-ländernas stora överskott och hamnade så småningom i stor utsträckning i u-länderna. Det var de massiva resursöverfö- ringarna. Men då skall man ha klart för sig, att om OPEC minskar sina överskott så måste någon annans överskott öka. De är ju kommunicerande kärl. Om OPEC får mindre betalt för sin olja så är det någon annan som inte behöver betala så mycket och har mera pengar över. RE: Men det kan vara institutionella faktorer som gör att de överblivna pengarna inte hamnar hos de internationella bankerna på samma sätt? MR: Rätt. Man kan alltså tänka sig att om t ex USA betalar mindre för sin olja, så blir det större överskott i USA, som placeras någon annanstans än i de internationella bankerna. De placeras internt i,·.. l i USA. Då kan man säga att då överflyttas inflödet av pengar från den tidigare situationen, där pengarna gick från OPEC till de internationella bankerna, till den nya situationen, där pengarna går internt till USA mellan olika agenter och finansinstitut, som är andra än de internationella bankerna. Då kan det hända att de internationella bankerna, som var vana vid en viss kurva och som blev beroende av den här kurvan, hamnar i problem, eftersom inflödet just till de bankerna minskar. Där skulle väl mina professionella ekonomkolleger tala om kommunicerande kärl och säga att det här är inget problem. Jag kan tänka mig att det är ett problem i en överansträngd institutionell situation. Jag delar nog ditt bekymmer där. RE: Det finns såväl kreditexpansion som kreditkontraktion. Det senare om det blir en ökad oro både för det här problemet och andra problem inom ekonomin, en allmän större försiktighet hos företagen. De blir mer intresserade av att ha vackra balansräkningar, de vill inte ha så mycket skulder i förhållande till det egna kapitalet längre. Det blir en annan filosofi. MR: Det är ju litet grand av det som jag minska. Jag förestäHer mig att den JD6. hända är större än den kreditmarknad man ser i banksystemet? MR: Den frågan kan inte jag kommen~ ra. Jag kan inte det. RE: Det här med att allt bygger på förtroende är en fundamental sanning och for. troende är väldigt svårt att påverka med ekonomisk-politiska medel. Det fiiiJI ingen lätt metod att öka den allmänaa framtidstron. MR: Där kommer du in på en annansat som är viktig i det här sammanhaJIIII och det är lender of last resort - SCII regel en riksbank som kan ställa upp nd lån i ett nödläge. Tendensen har ju vad att det finns sådana på det nationella pit. net men inte på det internationella pit. net. De finns även på det internationell planet, men de är väldigt svaga. Det • då Valutafonden men den är myckd svag i förhållande till de kreditvolymr som vi rör oss med. Ett moment i för. troendeskapande syfte skulle då varall förstärka en International Lender i Last Resort. Jag tycker att vi har sel! mycket få tendenser till det under de senaste par åren. beskrev tidigare, att bankerna blir obe- RE: Det är ju tveeggat det där? nägna att fortsätta utlåningen. Låntagarna förlorar då sin förmåga att tjäna MR: Just det. Det är mycket tveeggat. pengar. Jag höll på att säga att jag skulle kw. tänka mig att de tio stora industriländer· RE: Vi är så fixerade vid ett begrepp som oas riksbankschefer eller premiärminålheter bankernas utlåning och inlåning. rar eller bådadera samlades och sa 11 Det finnsju en fantastisk kreditmarknad, "vi garanterar", men denna förs~ som går direkt emellan företag och pri- och detta utfärdande av garanti k-* vatpersoner. Den kan ju också öka och utlösa panikreaktioner därför att dll skulle uppfattas av folk som ett uttryck för en tro på en nära förestående kollaps av något slag. RE: Det är också tveeggat på det viset att då kan också bankerna lugnt fortsätta att låna ut i fem år till? MR: Dilemmat med the lender of last resort är att the lender of last resort hela tiden måste hålla långivarna under en viss osäkerhet huruvida han verkligen kommer att ingripa eller inte. Annars, om inte denna osäkerhet finns, så inträffar det du säger, nämligen att då kommer de inte att känna några gränser. Och det är ett dilemma hur man skall skapa den institutionen. RE: Om man säger att u-länderna har om det är 800 miljarder dollar i skulder, är det mycket eller litet? Skall det vara dubbelt så mycket om tio år? Vet man det? Hur vet man vad som är lagom och rätt? MR: Du får naturligtvis inte stirra dig blind på absoluta belopp. Du måste ställa dem i relation till någonting. Du måste ställa dem i relation till BNP eller till 403 export, framför allt till export, eftersom det ju är exportinkomster som skall spenderas på att serva de här lånen. Då har du sådana mått som Debt Service Ratio - skuldtjänstkvot - som relaterar skuldservicens storlek till exportvärdet och då finner du att den för tio år sedan för u-länderna totalt, utom de oljeexporterande, låg på 12%. I dag ligger den på 16%. RE: Det är inte så dramatiskt. MR: Vänta nu. Den siffran är inte så förskräckligt intressant. Du måste gå ner på enskilda länder och då finner du att vissa länder har över 100 %. Polen hade ju någonting kring 100%. Gå tillbaka till den här analogin med företaget. Om en fjärdedel av hela försäljningen går åt att serva skulden, blir det ju mycket mindre hotfullt om företaget växer med 25% per år än om företaget stagnerar. Det är alltså inte så lätt som att bara ha ett enda verktyg för att mäta. Sydkorea kan vara mycket mera djärvt eftersom man växer snabbt, eftersom man utvecklas, får större exportförmåga, än Sri Lanka eiJer Argentina, som inte växer snabbt.