Insänt KommundelsrÃ¥d, nej tack! l den politiska debatten har som ett medel att fÃ¥ra besluten närmare folket föreslagits infarande av kommundelsrÃ¥d, dvs fullmäktigefÃ¥rsamlingar som behandlar frÃ¥- gor rörande en del av en kommun. Förslaget har, vill jag hävda, ett antal nackdelar och löser dessutom inte dc problem det är arsett att lösa. Det bör därfÃ¥r avvisas. KommundelsrÃ¥d kan väljas direkt eller indirekt. Dc kan fÃ¥ fatta ekonomiska beslut eller bara vara remissorgan. Dc kan ha eller inte ha uttaxeringsrätt. Den enklas te varianten av kommundelsrÃ¥d är ett indirekt valt rÃ¥d med samma partiproportioner som kommunfullmäktige och med rätt att besvara remisser men utan rätt att fatta ekonomiska beslut. Kommunala beslut i lokala frÃ¥gor avgörs i dag av hur fullmäktigegrupperna i kommunfullmäktige ställer sig. Dc rättar sig i sin tur i lokala frÃ¥gor normalt efter vad dc lokala partiorganisationerna tycker. Dessa lokala partiorganisationcr är desamma om är representerade i kommundelsrÃ¥- deL I praktiken blir därmed rÃ¥det ett lokalt kommunfullmäktigcutskott. Dess tvekande blir detsamma som vad fullmäktige senare beslutar och som fullmäktige skulle ha beslutat om rÃ¥det ej funnes. Förnuftiga rÃ¥dsledamöter torde efter ett tag stanna hemma frÃ¥n rÃ¥dets sammanträden och använda sin tid till nÃ¥got mer produktivt, om dc inte tilldelas ett ordentligt tilltaget sammanträdesarvodc. En fÃ¥nig mellanvariant är att kommundelsrÃ¥det görs proportionellt efter det lokala valutasiageL RÃ¥det kan dÃ¥ komma att ha annan majoritet än kommunfullmäktige. Dess beslutsfÃ¥rslag kommer att konsekvent köras över av fullmäktige, varigenom dess meningslöshet än klarare demonstreras. Ett steg allvarligare än om rÃ¥det bara har rätt att besvara remisser är om det ocksÃ¥ har initiativrätt. Initiativen kommer att bestÃ¥ av att man fÃ¥rsöker hitta pÃ¥ sätt att använda kommunens gemensamma ekonomiska tillgÃ¥ngar till att gynna den egna kommundelen. När väl en lokal partigrupp hittat pÃ¥ nÃ¥gon ny kostsam ide, kommer inte dc andra att vÃ¥ga gÃ¥ emot. Det är ju trots allt övriga kommundelar som betalar lejonparten av kostnaderna. Kommunfullmäktigegrupperna kommer sedan att ha svÃ¥rt att gÃ¥ emot dc lokala initiativen. De vill inte köra över sina lokala partifÃ¥rcningar. Det man gör i denna och i andra varianter av kommundelsrÃ¥d är att man använder skattepengar till att arvodera personer fÃ¥r att hitta pÃ¥ sätt att göra av med ytterligare skattepengar. Ytterligare ett steg nerÃ¥t är om man infÃ¥r direkta val till kommundelsrÃ¥det. Har man indirekta val, kan man möjligen hoppas pÃ¥ att väljarna samtidigt tar ställning till partiernas lokala överbud och till deras bud vad gäller skatterna. Skall man ha fristÃ¥ende val av personer med uppgift att använda centralt uttaxerade pengar till att gynna den egna kommundelen fÃ¥~~vinÂ- ncr även denna lilla kostnadsprcss . Overbudskampen blir stenhÃ¥rd. Samtidigt uppmuntras inte bara kommundelsrÃ¥dskandidaterna utan hela dc lokala partiorganisationerna att hitta pÃ¥ nya dyra lokala projekt. Ett fÃ¥rsök att lösa problemet med kommundelsrÃ¥dens kostnadsansvar har varit att ge dem en egen budget med en klumpsumma anslagen frÃ¥n kommunen som rÃ¥- det fÃ¥r göra av med pÃ¥ valfritt sätt. Effekten blir densamma som inom kommunala nämnder och statliga verk. RÃ¥den kommer att energiskt anstränga sig att göra av med pengarna fÃ¥r att inte anslagen skall minska följande Ã¥r. (Det kommer säkert dessutom att vara fÃ¥rbjudet att göra det enda vettiga med pengarna: att fÃ¥rdela dem i form av kontanter lika mellan kommundelens medborgare.) Samtliga rÃ¥d kommer 292 att infor budgetbehandlingen i kommunen pÃ¥visa vilka forträlliga saker de skulle kunna göra om de fick mer pengar, och vilka katastrofer som skulle inträffa om anslagen minskade. Samtliga partier kommer att innehÃ¥lla en grupp med " vcsted interests'' i kommundclsrÃ¥den, vilket kommer att stoppa varje forsök att sänka anslagen till dem. Lösningen pÃ¥ det senast diskuterade problemet brukar vara att man ger kommundelsrÃ¥det uttaxeringsrätt, sÃ¥ det blir kommundelens egna medborgare som fÃ¥r betala det som kommer dem till godo. slutresultatet torde dock bli, att inforandet av ytterligare en instans med uttaxeringsrätt leder till en ytterligare ökning av den kollektiva konsumtionen pÃ¥ den privatas bekostnad. Detta är ju samma sak som att man flyttar besluten frÃ¥n den enskilde till kollektivet, dvs tvärt emot den decentralisering av besluten som man frÃ¥n början avsÃ¥g med reformen. En del orsaker till att uttaxeringen och de kollektiva besluten ökar har nämnts ovan. Fler finns. Den som valts till medlem av ett kommundelsrÃ¥d vill inte känna sig onyttig. Att sitta i rÃ¥det och fÃ¥reslÃ¥ nedskärningar eller rÃ¥dets snara avskaffande är att erkänna att man som rÃ¥dsmedlem är samhällsskadlig. Naturligare är att man känner en plikt att göra nÃ¥got av sin post. För att visa sina väljare och sig själv att man ej är onyttig, blir man snart lika flitig som övriga rÃ¥dsmedlemmar i att hitta pÃ¥ kostnadskrävande motioner. Blir man inte det tröttnar man snart pÃ¥ uppdraget och lämnar det till nÃ¥gon annan med annan inställning. Att inforandet av nya kollektiva instanser medfor ett ökat antal kollektiva beslut fÃ¥rstärks av ytterligare tvÃ¥ saker. För det forsta är det de, som tycker bra om kollck- .tiva beslut, som har det största \·aldcltagandet och största kunnandet om partiernas Ã¥sikter, särskilt när det gäller relativt sett ointressanta organ som kommundelsrÃ¥d. Den förnuftige väljaren finner snart, att den privata nytta han har av att studcra partiernas program och väga dem mot varandra for att sedan lägga sin inte särskilt tunga röst är mycket liten, järnfort med om han använder tiden till att titta pÃ¥ ishockey eller studera frimärksmarknaden. För det andra är det främst de, som tycker om att fatta kollektiva beslut, som lÃ¥ter sig väljas in i ett kommundelsrÃ¥d. Erfarenheten, exempelvis frÃ¥n kyrkofullmäktige, visar att även personer, som kommer frÃ¥n kretsar som borde veta bättre, är mycket roade av att fatta kollektiva beslut och att utöka den kollektiva sektorn, när de själva fÃ¥r vara med och bestämma och när pengarna gÃ¥r till deras eget lilla skötebarn. Som nämnts ovan, är det argument som brukar framforas for ett infarande av kommundelsrÃ¥d, att besluten i dagens samhälle ligger fÃ¥r lÃ¥ngt frÃ¥n den enskilde. Man har därmed korrekt konstaterat, att medborgarna är missnöjda med dagens bcslutsformer. Man har dock ställt diagnosen fel. Felet är inte att de kollektiva besluten fattas pÃ¥ fel ställe. Felet är att det fattas fÃ¥r mÃ¥nga kollektiva beslut och för fÃ¥ privata beslut. Detta fel rättar man inte till genom att infora ytterligare en kollek· tiv beslutsnivÃ¥, tvärtom. Problemet med det lÃ¥nga avstÃ¥ndet mellan folket och be· slutsfattarna bör lösas med skattesänk· ningar och privatisering. Erik Alm