THEDE PALM: Amerikansk utrikespolitik Under valkampanjen förra hösten fårklarade den blivande presidenten Reagan, att hans utrikespolitik skulle bli en annan än hans företrädares. Detta har i år bekräftats av utrikesminister Alexander Haig. Fil dr Thede Palm analyserar i denna artikel olika uttalanden, som Haig gjort, ochforklarar vad denne menar med att terrorismen forst måste bekämpas innan det är möjligt att hävda mänskliga rättigheter. En sådan bekämpning behöver inte leda till krig, minst av allt till kärnvapenkrig, men däremot leder den till ökade rustningar. Det gäller tydligen att återställa balansen mellan supermakterna innan man med utsikt tillframgång kan börja fårhandlingar i avspänningens tecken. l en artikel i våras (SvD 10 april) skrev John Kenneth Galbraith om Syrien "som nu har ett till synes oumbärligt stabiliserande inflytande på det en gång odiskutabelt kapitalistiska Libanon". Samma dag rapporterade tidningens utrikessida att tungt syriskt artilleri och stridsvagnar bombarderat staden Zahle i Libanon, där emellertid invånarna på kvällen samma dag får första gången på en dryg vecka kunnat lämna skyddsrummen. En bräcklig vapenvila hade åter tillfälligt ingåtts. Samtidigt ökade Israel sina militära insatser. Också en framstående kommentator som Galbraith kan tydligen ha svårt att förutse den närmaste utvecklingen i en ostabil värld. Politiska principer brukar däremot vara någorlunda fasta, hur de än sedan tillämpas. Exempelvis är Bresjnevdoktrinen oböjlig och hård, det senare i ordets alla bemärkelser: kommuniststyrda länder har rättighet och skyldighet att hjälpa ett regerande kommunistparti i ett annat land att behålla makten, även om det är i minprilet och skulle förlora i demokratiska val. Hjälpen kan vara vilken som behövs, inklusive militär sådan. De polska kommunisterna befinner sig i ett beträngt läge. När Sovjetunionens regeringschef i början av april reste till Prag för överläggningar, var det uppenbarligen för att diskutera en invasion i Polen. Denna sköts upp tills vidare, inte av brist på intresse hos östtyska och tjeckiska regeringar, som lever av Bresjnevdoktrinens nåde, utan av två vägande, reella skäl. Det ena var att ryssarna är alltför engagerade i Afghanistan, 248 ett land som ockuperats for ett och ett halvt år sedan, falskeligen i Bresjnevdoktrinens namn, men där motståndet ännu kräver insatser av närmare l00 000 man får att hållas nere. Det andra skälet var med största sannolikhet att ryssarna inte velat, eller vågat, utmana president Reagan så nära efter hans tillträde. Hans utrikespolitiska doktriner är nya och tål tydligen att tänka på. Det har redan från vissa håll den kände kommunistiske professorn Cholmsky har bland andra gjort sig hörd - höjts kritiska röster mot Reagans både utrikes- och säkerhetspolitiska program och mot hans utrikesminister Alexander Haig personligen. Den senare har ju varit general och kallas alltså krigshetsare. Som ofta annars när det gäller en målinriktad propaganda - målet är att misstänkliggö- ra den nya amerikanska regeringen - ställer den de faktiska forhåBandena på huvudet. Arvet efter Carter En kommentator i en av de stora amerikanska tidningarna påpekade for någon tid sedan, att Reagans kritik av Sovjetunionen och de ovanligt starkt fordömande ordalag han därvid använt inte tycks ha berört ryssarna på minsta sätt. "Jag känner ingen ledare i Sovjetunionen som inte eftersträvar en världsrevolution", sade Reagan vid sin forsta presskonferens, och "den enda moral de erkänner är den som gagnar dem själva ... och de reserverar for sig rätten att begå vilka brott som helst, att ljuga och bedraga". Detta var ju kraftigt tilltaget. Trots detta har Bresjnev foreslagit ett möte på toppnivå for att diskutera avspänning och ökat ekonomiskt samarbete. Att herrarna i Kreml skulle handla i enlighet med kristen etik och löna ont med gott forefaller högst osannolikt. Den amerikanske forfattaren har for sin del dragit den slutsatsen, att det passar ryssarna att veta var de har sin motpart, vilket de aldrig visste med Carter. President Carters utrikespolitiska engagemang började, kan man säga, med högt syftande planer for utveckling av de mänskliga rättigheterna i Helsingforsmö- tets anda; for ryssarna måste det ha varit forbryilande att någon tog sådana frågor på allvar. Mot slutet av sin ämbetsperiod, i samband med det ryska överfallet på Afghanistan, fick presidenten anledning att hänvisa till sin nya Carterdoktrin, varefter han drog sig tillbaka får att tänka över vad denna borde innehålla. Hans regeringstid kom att skapa ett vakuum, som Kreml gjorde sitt bästa for att fylla. När Reagan tillträdde kunde han konstatera, att ryssarna i Afrika är herrar i Angola i väster och Etiopien i öster och placerat inhemska kommunistregeringar i andra stater. l Främre Orienten behärskar de Jemen och därigenom inloppet till Röda havet. De fortsätter erövringen av Aghanistan. Vietnam är helt beroende av dem, och de infiltrerar Kampuchea. De är ivrigt sysselsatta med att öka sitt inflytande i Irak och i Syrien. Därtill kommer naturligtvis deras lydland Cuba och hel• den kommunistiska verksamheten i Me! lanamerika. Denna utrikespolitiska situation, ett resultat av den ryska imperialismen som visserligen också lidit bakslag på sina håll i Afrika, är det arv, som Reagan övertagit från sin företrädare. Ur Kremls synpunkt är det naturligtvis nödvändigt att se hur han reagerar. Därfår anlägger man en avvaktande, rent av avspänd attityd. Dc senaste åren har gett goda resultat får världskommunismens utbredning, vilken som bekant enligt rysk doktrin till sist skall omfatta alla jordens länder. Amerikanska presidenter kommer och går. Det säkra med dem är att de, normalt, byts ut efter fyra eller åtta år. U nder Reagans tid är det kanske lämpligt att konsolidera läget vid 1981 års ingång får att invänta vad som händer 1984 och vem som tillträder 1985. Två principer av tre Utrikesminister Haig har formulerat sin åsikt om amerikansk utrikespolitik så, att den bör utmärkas av konsekvens, pålitlighet och balans. Av dessa tre principer är den fårsta lättast att tolka. Konsekvens innebär, att linjer skall fastläggas och sedan följas: inga nya påfund varje dag. Principen är en reaktion mot president Carters sätt att leda och torde mest vara avsedd får inrikes bruk. Pålitligheten, reliability, har en mer komplicerad innebörd. I fårsta hand vill den säga, att USA står fast vid sina vänner. Så har den med rätta tolkats inom ATO. Där finns ett behov av att få veta hur Washington ser på en allians, inom vilken 249 den ena parten, den europeiska, inte fullgjort alla sina åtaganden medan den andra, den amerikanska, fårväntats göra detta trots alla sina egna bekymmer. Sedan Vietnamkriget avslutats med dess prestigefårlust får USA, uppstod bland amerikaner en allmän olust mot att ens tänka på löften och skyldigheter gentemot utlandet. Detta är vad som kallats ett Vietnamtrauma, ett sår som öppnats genom chocken att kriget förlorats, genom att krigfå- ringen utsattes får kritik inom och utom USA och genom att frågan ställts: vad hade vi där att göra? Såret har börjat läka och Haig, som varit en uppskattad cheffår de militära styrkorna inom NATO, kan fårbättra kontakten med Europa igen. Han vet hur ekonomiskt besvärligt det är får flera NATO-länder att infria sina löften om en viss militär standard. Ur allmän europeisk synpunkt är det tillfredsställande, att fårutsättningarna nu finns får att USA skall vilja stärka banden inom NATO. Ett annat land, som kommer att ha nytta av pålitlighetsprincipen, är Kina. President Nixon, också han republikan, lyckades överbrygga den långa kinesisk-amerikanska konflikten. President Carter fortsatte samma politik, men Reagan råkade under valrörelsen fårsäkra att han också ville hålla uppe vänskapliga fårbindelser med Taiwan, ett uttalande som var välment men som han förmodligen ångrat. Han fick rent av engagera förre presidenten Ford får att lugna kineserna i Peking. Till pålitligheten hör också ett nytt drag i den amerikanska politiken. Det väckte en 250 del uppseende då den förste utrikes besö- karen i Vita Huset kom från Sydkorea, ett land sorn,inte precis regeras enligt demo·•kratiska principer. Men i Haigs omgivning har saken fårklarats så, att man i Washington numera är mer angelägen om att ha som vän en autoritär regering, även om dess sätt att gå fram inte alltid motsvarar höga ideal och mänskliga rättigheter, än man vill få en sådan regim avlägsnad, nästan alltid med en kommunistdiktatur som efterträdare. Därfår kan också ett amerikanskt närmande till Sydafrika väntas, även om det måste ske fårsiktigt med hänsyn till Reagans svarta väljare. Men enligt pålitlighetsprincipen är det bättre att ha och eventuellt stödja den nuvarande regimen än att lämna den åt sitt öde, vilket skulle innebära ett slutligt fritt fram mot Sydafrika får kommunisterna i Mozambique, Angola och förmodligen Namibia. Att den senare utvecklingen är önskad i Moskva gör den inte mer eftersträvarisvärd i Washington. Den viktiga balansen President Reagan använde efter sitt tillträ- de i januari vid flera tillfållen ordet terrorism - USA skall bekämpa terrorister. Det dröjde tills det blev klart vad som menades; organisationer av typ Röda brigaden eller PLO förefaller knappast vara förstahandsmål får en amerikansk president att bekämpa. Vad presidenten och hans utrikesminister avser är den typ av "befrielserörelser", som med organiserat stöd från kommunistiskt håll och ytterst från Moskva fårsöker erövra makten i ett land får att placera in detta i det kommunistiska blocket. Därmed rubbas balansen mellan den fria världen och den ofria. Åtminstone vissa av dessa balansrubbningar förefaller vara intolerabla får USA av 1 dag. Så fårklaras det amerikanska engagemanget i El Salvador. De regeringsfientliga styrkorna där har fått vapen från Cuba, vilket fårutsätter ett medgivande från Moskva: detta hade inga amerikanska delegationer behövt resa till Europa får att förklara. Ingen vettig människa betvivlar ju uppgiften. Inte heller är det svårt att fårstå att USA inte önskar ett nytt Cuba, nu i Mellanamerika. Emellertid får Washington i stället ge stöd i form av vapen - och ett kraftigt sådant stöd tycks det vara - åt en inte bara autoritär utan också brutal regim, något som inte höjer amerikansk prestige. Men, får att citera Haig i ett uttalande, i hans inte alltid särskilt klara formuleringar, om var USA ser sina motståndare: "internationell terrorism kommer att träda i stället får mänskliga rättigheter får oss, eftersom terrorismen innebär det slutliga övergreppet mot mänskliga rättigheter." Det ena måste alltså balanseras mot det andra, och den verkliga balansakten gäller fårhållandet mellan USA och Sovjetunionen. I avspänningens tecken har ryssarna fått uppträda aggressivt var det bäst passat dem. Cuba, PLO och andra har uppträtt som deras agenter, Östtyskland är deras leverantör av vapen och instruktÖorer. Resultaten är uppenbara. Denna u veckling måste enligt Reagan ha ett slut. Balansen mellan de två supermakterna måste återställas. Hur detta skall gå till har inte dolts: med vapen. Därmed menas inte ett hot om användning av kärnvapen. Sådana har båda sidor tillräckligt många får att kunna forstöra varandra och oss alla. Men passerade former av kärnvapen och framfår allt av vapenbärare kommer att ersättas av andra, med fårändrad teknologi. Inte heller avses användning av konventionella vapen i vilken utsträckning som helst. Visserligen har ordfåranden i Joint Chiefs of Staff, general Jones, fårklarat att en sovjetrysk invasion av Iran skulle kunna mötas någon annanstans, kanske i form av angrepp mot den sovjetryska flottan i Indiska oceanen. Att USA skulle gå i krig med Sovjetunionen får att hjälpa Iran kan visserligen fårefalla egendomligt bara några månader efter det att den amerikanska gisslan släppts. Men det gäller naturligtvis inte Iran utan oljan kring Persiska viken. Hur som helst skall man inte fåsta får mycket vikt vid "hårda" uttalanden av den här typen. Vad presidenten tycks vilja är att en sådan arsenal av vapen och vapenbärare tillverkas och eventuellt delas med andra som vapenhjälp, att den balanserar den sovjetryska nuvarande överlägsenheten och därmed verkar både avskräckande och framfår allt återhållande på Moskva. Först då kan äntligen nya SALTfårhandlingar bli meningsfulla. Detta är tydligen en politik på sikt. Det tar tid att tillverka nya vapen i nedlagda vapenfabriker. Det är lätt att tala om att 251 ett atomdrivet slagskepp skall tagas fram. ur malpåsen. Men arbetet att få fartyget rustat lär inte kunna avslutas på mindre än ett par år. Till saken hör också att den amerikanska flottan, liksom de andra vapengrenarna, lider av svår personalbrist. Utbildningsfrågorna måste läggas till materielproblemen. Den närmaste tiden I början av april, kort efter attentatet på presidenten, reste Haig på sin fårberedda fårsta längre resa till Främre Orienten och till Västeuropa. Det står klart, att USA kommer att fortsätta att stödja president Sadat. Om amerikanska soldater placeras som skyddsvakter längs den nya gränsen i Sinai, är detta inte bara fårdelaktigt får Egypten utan får freden i allmänhet. USA ikläder sig ett ansvar, och ryska soldater, om sådana erbjuds, blir överflödiga. Haig bekräftade också vänskapen med Saudiarabien och andra arabstater. Israel kom på viss mellanhand, vilket kan fårklaras med den nuvarande regeringens svaghet och av därav fåljande nyval till parlamentet ijuni. Möjligheten att få fred i Libanon diskuterade Haig mer i Paris än i Jerusalem. På det hela taget påminde Haig under sin resa om Kissinger, vilket inte kan förvåna efter hans nära arbete under denne. Och Kissinger var som bekant en intensiv, om än stundom temperamentsfull bärare av fredsbudskap. Det är betecknande att FN inte aktualiserats i dessa sammanhang. Ingen tilltror 252 numera hr Waldheim förmågan att uträtta något; kriget i Libanon borde annars ha kunnat inspirera FN:s generalsekreterare till att ingripa mer än som skett. Genom Waldheims passivitet har FN i det hela kommit i skymundan, och flera uttalanden av Reagan redan under valrörelsen tyder . på att USA kommer att fullfölja sina intressen i världen så direkt som möjligt, med mindre formedling av internationella, och därmed oberäkneliga, organ.