Riksdagens inre arbete Under de senaste åren har rekryteringen av riksdagsledamöter ändrat karaktär. I ökande utsträckning har människor med en modern tids krav på meningsfullhet och rationalitet i den egna verksamheten kommit att väljas in. Den traditionella riksdagsmannen med djup respekt fcir vedertagna former och etablerade auktoriteter hör allt mer det forgångna till. För alla partier gäller att de nya riksdagsmännen har betydande svårigheter att finna sig till rätta i riksdagen - med riksdagens arbetsformer och uppgifter. De nya riksdagsmännen inser kort och gott att riksdagens arbete huvudsakligen är form och i allt for stor utsträckning saknar reellt innehåll. De nya riksdagsmännen inser att det inflytande de kan utöva i utskottsarbete och kammardebatter endast är marginellt. De inser att det är regeringen som i beredning av olika forslag fattar besluten och därmed reducerar riksdagsmajoriteten till ett tämligen osjälvständigt transportkompani. Mot detta forhållande kämpar en aldrig så skicklig riksdagsman fåfängt. Varje insubordination riskerar - eller framställs åtminstone som den skulle riskera - regeringens fortsatta existens. Nu är detta inte något forhållande som beror på just den aktuella trepartiregeringens speciella lydnadskrav eller överhuvud taget på hur regeringen råkar vara sammansatt for tillfället. Riksdagens inordnande under regeringen är paradoxalt nog en rätt naturlig foljd av det parlamentariska statsskickets starka krav på riksdagsstöd for regeringen. Regeringen tvingas sätta press på riksdagen for sin överlevnad. Och regeringen får naturligtvis gehör for sina krav. Regeringen utgörsju av partiledningarna fcir de partier som bildar majoritet och det vill exceptionella forhållanden till fcir att inte partiledningen i ett parti skall möta åtlydnad när den kollektivt anbefaller en viss politik eller en viss uppläggning av det politiska arbetet. Likväl kan det inte fortsätta som nu. För några år sedan hoppade Anders Wijkman al' från den moderata riksdagsgruppen med just arbetsforhållandena och riksdagsmannens roll som ett viktigt skäl. Något senare har Per Gahrton fciljt efter med just dessa skäl som direkt angivna orsaker. O ch det finns fler som funderar på att folja efter. Det hade varit en sak om det verkligen varit så att riksdagen tvingats inordna sig under politiska dekret från regeringen. Men i själva verket har ju även regeringsledamöterna begränsade möjligheter att ta till sig det dagliga inflytandet över alla de fårslag som regeringen forelägger riksdagen. Alla de enskildheter som skapar helheterna ligger huvudsakligen i händerna på Dänslemännen i regeringskansliet. Och det kan inte vara rimligt att demokrati skall reduceras till ett absolut krav på att riksdagsmajoriteten skall inordna sig under beslut som i praktiken fattats av enskilda byråkratier i regeringskansliet. Det är forståeligt om inte riksdagens alla 349 ledamöter tycker att detta är en meningsfull uttolkning av demokratin och en riktig utformning av det demokratiska arbetet.