.. - HANS WOLF: TCO-pressen Redaktör H ans Woifkartlägger i denna artikel de tidskrifter som utges av TCO och dess medlemsförbund. Tidskrifterna är sinsemellan mycket olika ifrÃ¥ga om upplagestorlek etc, men har alla det gemensamt att de Ã¥tnjuter det statliga stödet till organisationstidskrifter. SIF.·s tidskrift Industritjänstemannen kan sÃ¥lunda nästa Ã¥r komma attfÃ¥ l ,2 miljoner i statligt stödför sin utgivning. De tidskrifter som utges av TCO och dess medlemsförbund har det gemensamt med andra organisationstidskrifter att deras upplagor i allmänhet inte säljs i lösnummer eller genom prenumeration utan utgÃ¥r till förbundens medlemmar som en medlemsförmÃ¥n. Tidskrifterna har alltsÃ¥ förhÃ¥llandevis stabila och garanterade upplagor. ÄndÃ¥ hävdar man inom TCO att organisationen har begränsade möjligheter att hävda sig gentemot dagspress och etermedier pÃ¥ grund av dessas stora slagkraft. Speciellt har den diskussionen aktualiserats genom debatten dagspressen om löntagarfonder. TCO:s utredningsrapport "TCO och samhället'' innehÃ¥ller i dessa hänseenden ett kraftigt angrepp pÃ¥ den press som existerar till följd av ett konsumtionsvaL Ett mer demokratiskt samhälle efterlyses. Bristerna förklaras bero pÃ¥ att marknadskrafterna inte kan Ã¥stadkomma ett masskommunikationssamhälle "där alla medborgare ges möjlighet att dels kommunicera med andra medborgare, dels tillgodogöra sig information, nyheter och opinionsyttringar frÃ¥n andra individer och grupper". l rapporten "krävs" förstärkta insatser frÃ¥n samhällets sida. Den utmynnar i förslaget att utrymme skapas för ökad aktivitet frÃ¥n TCO:s sida i massmediefrÃ¥gor. Rapporten förefaller starkt pÃ¥verkad av en informationsteori enligt vilken individen är lättmanipulerad och saknar förmÃ¥ga att pÃ¥ egen hand orientera sig i det stora informationsutbudet. I ett annat forum - TCOtidningen - har man gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt att man pÃ¥ ledande plats förklarat att rätten att bilda opinion endast borde motiveras av en tidnings anknytning till en - dock inte närmare specificerad - samhällsgrupp. I "TCO och samhället" görs därutöver en värdering av informationens kvalitet pÃ¥ ett visst omrÃ¥de, nämligen löntagarfondsfrÃ¥- gan. Den sakliga behandlingen av frÃ¥gan i TCO-pressen sägs - utan närmare redovisning av grunder för bedömningen - stÃ¥ i kontrast till vad som skrivits i 80 procent av dagspressen (tydligen avses ledarsidorna). Oavsett hur man bedömer informationen i TCO-pressen har den dock nÃ¥tt ett betydande antal människor. De enskilda TCOförbundens tidningar har en samlad upplaga pÃ¥ över en miljon exemplar. Därtill kommer den centrala TCO-tidningen. F n utges inom TCO 24 tidningar. Deras periodicitet varierar mellan 4 och 35 nummer Ã¥rligen. Vanligast är mÃ¥nadsutgivning. I särklass störst är Industritjänstemannen som nÃ¥r 290 000 medlemmar av Industri- ~änstemannaförbundet varje mÃ¥nad. l en grupp med upplagor strax över eller kring 100 000 exemplar Ã¥terfinns Kommunal~änsÂ- temannen (12 nr/Ã¥r), Stats~änstemannen (20 nr/Ã¥r), HTF-tidningen (12 nr/Ã¥r) och Arbetsledaren (12 nr/Ã¥r). Upplagor frÃ¥n 75 000 och ned till 35 000 exemplar har Lä- rartidningen (35 nr/Ã¥r), VÃ¥rdfacket (12 nr/ Ã¥r), Fackläraren (22 nr/Ã¥r) och Bankvärlden (9 nr/Ã¥r). Mellan 20 000 och l O000 exemplar ligger Polistidningen (l Onr/Ã¥r), Försäkringsvärlden (l Onr/Ã¥r), Journalisten (l l nr/ Ã¥r) och Plutonsofficeren (12 nr/Ã¥r). Övriga TCO-tidningar har mindre upplagor ned till Notiser frÃ¥n tullverkets l 000 exemplar. Tidigare finansierades dessa tidningar till 70 procent genom medlemmarnas avgifter. 375 l Den resterande delen var annonsintäkter och i undantagsfall viss tidningsförsäljning. Kostnadsutvecklingen medförde att flera TCO-tidningar fick övergÃ¥ till utgivning med längre intervaller, billigare tryckförfarande, lägre papperskvalitet eller vidta andra rationaliseringar. Nu har stödet till organisationstidskrifter delvis förändrat denna bild. Industri~änsteÂ- mannaförbundets styrelse föreslÃ¥r t ex att Industri~änstemannen utges i 16 nr/Ã¥r under 1979 och med en 35-procentig volymökning. Just 16 Ã¥rliga utgivningar är f ö ett gränskrav som innebär att tidningen fÃ¥r ett samlat fast och rörligt presstöd pÃ¥ l 200 000 kr. Totalkostnaden för tidningen beräknas till 6,5 milj kr per Ã¥r. Flera förbundsavdelningar har föreslagit ännu tätare utgivning, t ex 22 nr/Ã¥r. FrÃ¥gan om det stora utbudet av tidskriftsexemplar ocksÃ¥ blir läst är naturligtvis svÃ¥r att entydigt besvara. Rent allmänt kan konstateras att det i utredningen om stöd till organisationstidskrifter (Ds Fi 1976: 7) pÃ¥ basis av intervjuundersökningar i ett antal städer kunde konstateras att de fackliga organen hade större läsvärde än nÃ¥gra andra periodiska tidskrifter bortsett frÃ¥n den rena populärpressen. Omkring en tredjedel av de tillfrÃ¥gade uppgav sig läsa minst en facklig tidskrift regelbundet. Dessutom nÃ¥dde fackföreningspressen i relativt stor utsträckning högutbildade och opinionsbildare. TCO-pressens innehÃ¥ll har ocksÃ¥ i samma utredning klassificerats och utretts. Omkring 7 procent av totalomfÃ¥nget upptogs av kommenterande ledande artiklar, 28 procent av reportage inom tidskriftens intres- 376 seomrÃ¥de och 24 procent av information - der senare Ã¥r hade skett en viss förskjutning t ex redogörelser för avtal - inom samma av innehÃ¥llet till förmÃ¥n för det fackliga maomrÃ¥de. 21 procent var annonser. En enkät terialet pÃ¥ bekostnad av allmänt stoff som till tidskrifterna gav vid handen att det un- litterära och underhÃ¥llande artiklar. Ge Svensk Tidskrift som julklapp! Presentkort kan rekvireras genom att prenumerationsavgiften, kr 60: -, insättes Ã¥ Svensk Tidskrifts postgirokonto nummer 7 27 44- 6 Vid beställning av fler än tre gÃ¥voprenumerationer är priset 50: -/prenumeration Angiv pÃ¥ girokupongen namn och adress bÃ¥de pÃ¥ er själv och mottagaren l