Dagens frÃ¥gor Vetenskap och vänsterpolitik Milton Friedman är en av vÃ¥r tids stora nationalekonomer. Han är självständig och originell i sitt tänkande. Men hans teorier framstÃ¥r i vänsterns ögon som falska och farliga. De syftar bl a till au rÃ¥ en kapitalistisk ekonomi att fungera mera effektivt. För socialister är det ett axiom att en sÃ¥- dan ekonomi aldrig kan fungera tillfredsställande. För de extrema vänsterkretsar, som är troende fanatiker av pseudoreligiös typ, framstÃ¥r därför Friedman som en djävulens hantlangare. Han har till pÃ¥ köpet tagit sig orÃ¥det före au ge diktaturen i Chile vissa rÃ¥d om hur landet skall komma ur den inflationens onda cirkel, som Allende-regimen framkallade. Trots au han offentligen uttalat sitt ogillande av diktatursystemet i Chile har hans konsultativa insats där väckt ett anskri inom vänstern. Att han även anlitats av den jugoslaviska regimen förtigs däremot. Som var att vänta steg skriken till en kör dÃ¥ han tilldelades "Nobelpriset" i ekonomi. FrÃ¥n förvirrade filosofer som finländaren von Wright (även professionella filosofer kan bete sig dumt när de gÃ¥r utanför sitt fack) till Aftonbladet, väsnades man över att priset tilldelats en ur demokratisk synpunkt sÃ¥ ovärdig person som Friedman. Forskningen skall rätta sig efter vänsterns husgudar, annars är den "odemokratisk" och bör förföUas. Behandlingen av Friedman i den svenska vänsterpressens ankdamm, där det konforma snattret är högsta politiska dygd, för osökt tanken till nÃ¥gra formuleringar i det förslag till högskolelag, som den nya regeringen dessbättre skickat pÃ¥ Ã¥terremiss. l dess 2 §heter det: "Utbildningen, forskningen och utvecklingsarbetet skall främja demokrati och välfärd, kulturell utveckling och social förändring samt förstÃ¥else för andra länder och för internationella förhÃ¥llanden". Reaktionerna hos de myndigheter här i landet som sysslar med vetenskaplig forskning, dvs främst universitetens och högskolornas fakulteter, blev en blandning av raseri och gapskratt. MÃ¥nga frÃ¥gor ställdes. Är det t ex tjänstefel av en forskare att försöka vetenskapligt bevisa att den politiska demokratin ur effektivitetssynpunkt är underlägsen ett korporativt eller nÃ¥got annat styrelsesystem? Vad menas med "social förändring"? I vilken riktning skall den sociala förändringen ske - kapitalistisk eller socialistisk? Och varför skall forskningen i uppräkningen av högskoleväsendets uppgifter ställas pÃ¥ andra plats i förhÃ¥llande till utbildningen. Eftersom all högre undervisning mÃ¥ste bygga pÃ¥ ständig förnyelse genom forskning, betyder den formuleringen att man spänner kärran framför hästen. Med all sannolikhet kommer Ã¥terremissen att leda till att den av nÃ¥gon Chronschoughs sentida ättling framfödda portalparagrafen fÃ¥r en vettig form. Men att den över huvud taget pÃ¥ fullt allvar släpptes fram till prövning är ett varnande minne om vart den socialdemokratiska utbildningspolitiken egentligen syftade. Tillverka eller importera? En utredning om jaktflygplan och luftvärnsrobotar under 1990-talet, som en arbetsgrupp utfört pÃ¥ uppdrag av överbefälhavaren, offentliggjordes i slutet pÃ¥ oktober. Enligt gruppen skulle det vara billigare att kö- pa jaktplan direkt frÃ¥n utlandet än att producera dem i Sverige. Man fann dock att andra faktorer, i första hand kravet pÃ¥ försvarspolitisk handlingsfrihet, talade för inhemsk utveckling av ett nytt, lätt attackflygplan. Vidare ansÃ¥g man möjligheterna vara goda att framställa ett eget luftvärnsrobotsystem. Ã¥gra veckor senare presenterades ett annat betänkande, som tillkommit pÃ¥ försva~sÂ- utredningens initiativ. Dess uppgift var att analysera de samhällsekonomiska och sysselsättningsmässiga konsekvenserna av att utvecklingen och tillverkningen av stridsflygplan lades ner i Sverige. Denna arbetsgrupp,kom till en annan slutsats. Den hävdade, att det skulle saknas samhällsekonomiska skäl att slÃ¥ vakt om en avancerad svensk flygindustri. Det var lika bra att inhandla stridsflygplan frÃ¥n andra länder, ansÃ¥g man. Man hade ocksÃ¥ den uppfattningen att sysselsättningsnivÃ¥n i Sverige inte skulle pÃ¥verkas i alltför alarmerande omfattning av detta. Ovillkorligen mÃ¥ste det vara säkerhetspolitiska överväganden som skall dominera när man avgör var den framtida produktionen av stridsflygplan skall äga rum - försvaret har ju tillkommit av denna enda orsak. Det framgÃ¥r dÃ¥ som klart att omsorgen om vÃ¥r neutralitet och handlingsfrihet kräver att vi inte gör oss mer beroende än nödvändigt av utländska tillverkare. I annat fall kunde riskerna i ett krisläge bli oacceptabelt stora. Dessutom är det motiverat att även uppmärksamma en mÃ¥nga gÃ¥nger förbisedd aspekt pÃ¥ problemet. Flera branscher i Sverige har pÃ¥ senare tid drabbats av kriser. Skälet till exempelvis skooch tekoindustrins svÃ¥righeter är i första hand att konkurrensen frÃ¥n företag i andra nationer hÃ¥rdnat pÃ¥ grund av deras avsevärt lägre personalkostnader. Detta har lett till att importerade skor och kläder blivit betydligt billigare än svenska. Vidare har SJ upptäckt att det kan te sig företagsekonomiskt gynnsamt att beställa t ex nya motorvagnar hos företag i Västtyskland och Italien. Det kan ocksÃ¥ erinras om att sÃ¥ länge det ansÃ¥gs samhällsekonomiskt lönsamt drev den socialdemokratiska regeringen obekymrat pÃ¥ nedläggningen av jordbruk, med hänvisning till att utländska livsmedel kunde erhÃ¥llas till lägre priser. Och nu skulle det alltsÃ¥ vara dags att upphöra även med den inhemska tillverkningen av stridsflygplan och i stället 7 överlÃ¥ta den pÃ¥ företag i andra stater. Utvecklingen inger onekligen betänkligheter. Vad händer pÃ¥ sikt om den ena branschen efter den andra tillÃ¥ts försvinna eller hÃ¥lls pÃ¥ en sÃ¥ lÃ¥g nivÃ¥ att den pÃ¥ sin höjd kan producera det som behövs av beredskapsskäl? Hinner det svenska näringslivet med dess alarmerande lÃ¥ga nyföretagsamhet och dess växande utgifter för arbetskraften förnya sig sÃ¥ snabbt att förlusterna kan ersättas? Eller hamnar vi därhän att det till sist inte finns mycket för svensk industri att tillverka som inte kan införskaffas billigare pÃ¥ annat hÃ¥ll? Vad blir dÃ¥ kvar av det svenska välstÃ¥ndet? Kvinnorna och valet Partiernas nomineringar inför 1976 Ã¥rs val tog vid där kvinnoÃ¥ret slutade. Här finner man ett av de fÃ¥ omrÃ¥den där det kan vara praktiskt genomförbart att mäta kvinnoÃ¥rets effekt. Under en följd av val har kvinnornas andel i riksdags- och fullmäktigeförsamlingarna sakta ökat och denna trend fortsatte i 1976 Ã¥rs val. En systematisk undersökning skulle troligtvis pÃ¥visa att pÃ¥tagligt flera kvinnor nominerades den här gÃ¥ngen. Men blev fler valda? Svaret är ja, men ökningstakten har skiftat. I riksdagen ökade antalet kvinnliga ledamöter med en procentenhet till 22 procent. I landstingen och i kommunfullmäktige ökade kvinnorna till 23 % mot tidigare 19 respektive 18 %. I riksdagen stÃ¥r folkpartiet, som tidigare hade lägst procentandel kvinnor i sin partigrupp, för den största absoluta ökningen, nämligen frÃ¥n 5 till9 kvinnor eller frÃ¥n 14,7 till 23, l %. Moderaterna har ökat sin kvinnorepresentation till 16,4 %. Centern, som redan tidigare hade den högsta andelen kvin- 8 nor, har nu ökat till 26,7 % trots att partiet totalt gick tillbaka. Det vittnar om en aktiv satsning pÃ¥ kvim1oL Ett pani som gÃ¥r tillbaka brukar ju alltid förlora kvinnor i sin grupp. SÃ¥ har det skett med socialdemokraterna som gÃ¥tt tillbaka frÃ¥n 36 till 33 kvinnor i riksdagen eller till 21 ,7 %. Bakom de högre procenttalen i landsting och kommunfullmäktige ligger stora spridningar. Kvinnaandelen har nÃ¥tt över 30 % i landstingen i Södermanland, Östergötland och Västmanland, men det finns ocksÃ¥ lÃ¥gvattenmärken som Skaraborgs läns 13 %. Den största ökningen redovisas i kommunfullmäktigevalet. Stockholms stad ligger fortfarande pÃ¥ första plats med 34,7 % mot 33,7 % tidigare. Stockholms län kommer tvÃ¥a med 31 ,7 %, en ökning frÃ¥n 25,6 % vid 1973 Ã¥rs val. Orterna inom länen uppvisar stora individuella olikheter. SÃ¥lunda ligger Lidingö högst i hela landet med 43 % kvinnliga fullmäktigeledamöter. skillnaderna mellan de största städerna är ocksÃ¥ markanta. Göteborg har 28,8 % medan Malmö bara har 23,0 %. För den som vill göra ett fullständigt bokslut över kvinnorna och valet Ã¥terstÃ¥r dÃ¥ att pÃ¥ kreditsidan göra ytterligare en notering: Vi har fÃ¥tt en regering med kvinnor pÃ¥ utrikesminister-, bostads- och socialministerposterna utöver de taburetter som vi hittills vant oss vid att se kvinnor placerade pÃ¥. PÃ¥ debetsidan mÃ¥ste vi samtidigt konstatera att till det maktpÃ¥liggande och arbetstyngda värvet som statssekreterare fann endast en kvinna nÃ¥d, nämligen Kerstin Aner. Den matematiskt begÃ¥vade kan räkna ut att det med den nu uppnÃ¥dda ökningstakten kommer att minst dröja till 1997 Ã¥rs val innan riksdagen speglar valmanskÃ¥rens sammansättning av kvinnor och män. SÃ¥nt är livet PÃ¥ en sÃ¥ undangömd plats som i Svenska Prästförbundets Meddelande nr 5, 1976, har signaturen L H (Lennart Hauschildt) skrivit en utmärkt liten artikel under rubriken Jaga bort skjutjärnen. Den handlar alltsÃ¥ om hänsynslösa TV-intervjuare. Där erinras bl a om en journalist, som pÃ¥ valnatten, dÃ¥ socialdemokraterna förlorat, frÃ¥gade Olof Palme hur det kändes att vara före detta statsminister och om han trodde att detta och föregÃ¥ende val gÃ¥tt snett pÃ¥ grund av hans egen personlighet. Det var ju inte upplysning hon avsÃ¥g med sina frÃ¥gor. Hon ville inför tittarna ställa hr Palme i en svÃ¥r situation. Medlidandet med honom blir väl mindre, nu dÃ¥ man vet hur dÃ¥ligt han tog sitt nederlag, men dÃ¥ var intrycket att hon var ute för att göra honom illa. När den s k skjutjärnsjournalistiken började florera i TV, drevs den i form av utfrÃ¥gning av personer som frivilligt ställde upp till en föreställning. Journalister som Ã…ke Ortmark och Gustaf Olivecrona var väl förberedda i sina ämnen och kom med snabba, närgÃ¥ngna frÃ¥gor, som kunde fÃ¥ de intervjuade att avslöja mer än de egentligen ville. Det verkade hÃ¥rt, men ocksÃ¥ utfrÃ¥garna fick räkna med att bli avslöjade: man minns fortfarande hur det tillärnade offret Allan Hernelius vände hela uppträdet mot dem själva. Allt intervjuande i TV är inte illasinnat. Men vissa journalister i Aktuellt eller Rapport driver vrängd utfrÃ¥gning. Sedan släpps resultaten ut som "nyheter". När t ex nÃ¥gon frÃ¥gar en arbetare om hans företag, blir svaret alltid negativt. Det kan gÃ¥ sÃ¥ till att svaret läggs in i själva frÃ¥gan och därmed i den svarandes mun; journalisten är mycket skickligare än den tillfrÃ¥gade. Självklart torde det vara att om nÃ¥gon svarar vad intervjuaren inte tänkt sig, t ex att företaget är bra och arbetet likasÃ¥, rensas detta bort före sändningen. Rent statistiskt är det i varje fall otänkbart att alla arbetare överallt där TV dyker upp bara skulle vara negativa och vilja framstÃ¥ som kverulanter. Det finns ett beprövat sätt att möta den här typen av journalistik. Det är att aldrig svara pÃ¥ frÃ¥gor ställda av TV-journalister. Metoden rekommenderas varmt Ã¥t bostadsministrar, energiministrar, överbefälhavare och andra innehavare av höga ämbeten. Det finns ingen lag som tvingar dem att gÃ¥ ut pÃ¥ gatan för att komma med oövertänkta svar pÃ¥ listiga frÃ¥gor. De flesta överskattar sig själva och duger inte till att stÃ¥ emot dem som sedan har sin lust i att vinkla vad som sagts. Tig alltsÃ¥, och kanske visar det sig snart att det inte är sÃ¥ nödvändigt att säga nÃ¥got alls. Samma rÃ¥d kan ges Ã¥t offren för programmet "SÃ¥nt är livet" i TV 2. Det har föranlett en frÃ¥ga i riksdagen. Uppslaget till programmet är bra. Det finns otvivelaktigt krÃ¥ngel pÃ¥ olika nivÃ¥er i samhället, och det är fel när en tjänsteman i skatteverket eller pÃ¥ annat hÃ¥ll utnytuar sitt byrÃ¥kratiska kunnande för att dölja eventuella misstag. Men inför "avslö- janden" som gÃ¥r ut pÃ¥ att offentligt göra honom löjlig är han hjälplös. Kvickheterna om honom blir elakheter, inte minst när en journalist Ã¥terger vad han sagt- eller inte sagtmed en röst nästan kvävd av undertryckt skratt för att visa hur skicklig han själv är och hur enfaldigt offret. Ingen regering kan ingripa mot sÃ¥dant. Men sÃ¥ länge Sveriges Radio sköts som nu - och det kan ju inte fÃ¥ fortsätta hur länge som helst - kan enskilda människor vägra att ställa upp i program, där man har starka skäl att misstänka att man inte blir hederligt behandlad. Att vara kluven En folkpartiledare avgav pÃ¥ sin tid den stolta och icke utan bifall mottagna bekännelsen: att vara liberal är att vara kluven. 9 Om detta pÃ¥minns man starkt vid studiet av Liberal Debatts häfte 1976, nr 7. Där följer pÃ¥ varandra tvÃ¥ ledande artiklar under den gemensamma rubriken "Den nya regeringen". Den första kräver: "Rensa kanslihuset". Den andra frÃ¥gar: "Borgerlig regering - hur länge?" Redan underrubrikerna tyder onekligen pÃ¥ en kluven attityd, och artiklarnas innehÃ¥ll bestyrker en dylik misstanke. De gÃ¥r i sak inte alls ihop, eller rättare sagt, de gÃ¥r hopplöst isär. I "Rensa kanslihuset" har man upprättat en preskriptionslista pÃ¥ socialdemokratiska politruker, vilkas huvuden bör falla. Liberal Debatt tycker t ex att det vore upprörande att behÃ¥lla Anders Thunborg som FNambassadör. Sedan föUer en lÃ¥ng rad namn pÃ¥ personer i kanslihuset, som är mindre kända. Det gäller vidare "att förändra utredningsväsendet, statliga styrelser etc etc". slutligen framhÃ¥lls att "det gäller ocksÃ¥ att snabbt byta en hel del generaldirektörer" och att "ovanstÃ¥ende namnangivelser ej gör ansprÃ¥k pÃ¥ fullständighet". Vi har i denna tidskrifts spalter framfört liknande tankegÃ¥ngar byggda pÃ¥ principen att en ny politik bÃ¥de pÃ¥ utredningsplanet och det exekutiva planet bör drivas av nya personer. Folkvitian har talat och den skall politikerna och deras medarbetare rätta sig efter. Men att publicera listan över folk, som mÃ¥ste omplaceras eller ställas Ã¥t sidan, har vi inte vÃ¥gat oss pÃ¥ eller ens ansett vara anständigt. Det är en sÃ¥ ömtÃ¥lig och ur humanitär synpunkt sÃ¥ svÃ¥r uppgift, att det bör tillkomma departementscheferna att göra de känsliga avvägningar som är nödvändiga. Om den liberala toleransen gentemot socialdemokratin är svag i den första artikeln, blir den (för balansens skull?) sÃ¥ mycket starkare i den andra. Där riktas oviljan mot moderaternas deltagande i regeringen och det förutspÃ¥s att de "blir omöjliga". Efter "tre eller kanske sexÃ¥r-längre kommer knappast lO trepartikoalitionen att hÃ¥lla - kan de bÃ¥da mittenpartierna (eller kanske enbart folkpartiet) visa väljarna att det inte gÃ¥r att genomföra deras partiprogram med moderat stöd. Först dÃ¥ kan deras väljare, som nu i stor utsträckning är för en borgerlig samverkan övertygas om att det finns andra samarbetsalternativ i svensk politik. Först dÃ¥ kan partierna vÃ¥ga pröva andra koalitioner, tex en ren mittenregering eller s-fp-regering". FÃ¥r vi dÃ¥ rÃ¥da vÃ¥ra yngre koalitionsbröder att med tanke pÃ¥ dessa framtidsplaner hantera sin politiska bödelsyxa med nÃ¥gon Ã¥terhÃ¥llsamhet. Det blir inte alldeles lätt att finna det hjärtligt otvungna kamratskapet i en tilltänkt allians med socialdemokraterna, sedan man själv hÃ¥rdhänt kört ut deras kommande krafter ur departementen och andra statsorgan för att Ã¥tminstone till dels fylla luckorna med egna pÃ¥läggskalvar. För det är väl inte meningen att alla dessa luckor skall fyllas med moderater, sÃ¥ att det bara blir sÃ¥dana som fÃ¥r gÃ¥ "efter tre eller sex Ã¥r"? När allt kommer omkring är det kanske bäst att tänka efter inom Liberal Debatt hur kluven man har rÃ¥d att vara. Klagorop mot skyn Förr i världen, innan industrirationaliseringarna var sÃ¥ genomförda som nu, hörde man människor med beundran tala om svinslakterierna i Chicago: allt tillvaratogs där vid slakten, ingenting blev kvar utom dödsskrikeL Det är inte utan att man kommer att tänka pÃ¥ detta när man hör de Ã¥terkommande ropen pÃ¥ att borgerliga statsrÃ¥d skall avgÃ¥. Skriken höjs, och man ser sig om och undrar varifrÃ¥n de kommer. Men ingenting substansiellt möter ens blickar. När lärarnas skyddsombud stängde en skola, där elever uppträtt med vapen och dynamit, förklarade statsrÃ¥det MogÃ¥rd att om lärare hotas till liv och lem, gÃ¥r det bra att kalla pÃ¥ polis. "AvgÃ¥!" skrek ett socialdemokratiskt elevförbund, som tydligen levde i tron att lärare är villebrÃ¥d som fÃ¥r jagas fritt. Men flertalet av svenska folket drog en lättnadens suck dÃ¥ äntligen ett statsrÃ¥d vÃ¥gade tala ut. När statsrÃ¥det Krönmark meddelade att han inte gillade tanken pÃ¥ en de värnpliktigas fackförening, skriade ett antal tillskyndare av en sÃ¥dan fackförening högt och ropade att hr Krönmark var odemokratisk. AlltsÃ¥: "AvgÃ¥!" Nu vet ju var och en, att värnpliktiga i den meningen det här var frÃ¥ga om är de som gör sin första ~änstgöring under en del av ett Ã¥r. När de ryckt ut, skulle kvar av en fackförening vara funktionärerna - hur skulle de för övrigt betalas, om inte av skattemedel? De skulle hämtas ur den yttersta vänstern, bland maoister och andra vänsterkommunister, ty det är sÃ¥dana som fört fram tanken. Tacka för att de gjort det, ty fackföreningen skulle enligt den fÃ¥ förhandlingsrätt ocksÃ¥ om utbildningen, dess omfattning och innehÃ¥ll! PÃ¥ tal om Chicago, nÃ¥r oss frÃ¥n andra sidan Atlanten ekot av ett karakteristiskt skrik. Det har höjts av hr Palme, som i december lyckliggjorde tidigare av honom sÃ¥ föraktade amerikaner med föreläsningar om socialismens framgÃ¥ngar i Europa. Valet av ämne kan förefalla överraskande, när det gjorts av en nyss av en borgerlig majoritet avlägsnad statsminister. Mindre överraskande när det gäller hr Palme är att man tyckte sig höra hans egna rop "Fy!" och "AvgÃ¥!" bakom talet, i vilket han pÃ¥ utländsk botten underkände sitt eget lands regering och dess kompetens. Om smak skall man inte diskutera. Hr Erlander mÃ¥ alltsÃ¥ med all sin gammalmansvisdom göra sig mycket lustig över den borgerliga regeringens okunnighet och hans lärjunge hr Palme lamentera om dess oduglighet. Medan skriken stiger, ser vi andra oss förgäves om - efter det dukade bordet.