GUNNAR HECKSCHER: Student under mellankrigstiden Professor Gunnar Heckscher kom till Uppsala som ung student vid 1920-talets mitt och lämnade universitetet 1941, där han Ã¥tskilliga Ã¥r varit docent. Sedan dess har han hunnit bli bÃ¥de professor, partiledare och ambassadör. I tvÃ¥ perioder var han medlem av redaktionen för Svensk Tidskrift. Vad han skriver i denna artikel handlar mera om studenters deltagande i den politiska debatten under 20- och JO-talen än om hans egna privata minnen. Han konstaterar, att studenterna lade vikt vid den ideologiska diskussionen och att de inte var egentligen partibundna. Men striden mot nazismen pÃ¥ JO-talet kom att bilda en gräns. I den striden mÃ¥ste man ta ställning ocksÃ¥ för och emot partibildningar. Det har sina risker att skriva om vad man kommer ihÃ¥g, ty man minns ofta fel. Memoarer är tvivelaktiga som historiska källor, fastän ofta värdefulla som litteratur. Bilden av det förflutna blir med Ã¥ren allt mindre fotografisk, men förenklas i stället sÃ¥ att den domineras av de drag som mot bakgrunden av senare händelser och erfarenheter ter sig mest betydelsefulla, fastän deras betydelse inte uppfattades frÃ¥n början. För min dellämnade jag Uppsala förtrettiofem Ã¥r sedan, efter sammanlagt sexton Ã¥r som student och docent. Det var inte mÃ¥nga sidor av studenternas och stadens liv som jag undgick att fÃ¥ kontakt med. Till slut var jag rentav stadsfullmäktig. MÃ¥nga människor var det jag hade förmÃ¥nen att fÃ¥ ta intryck av - sÃ¥ mÃ¥nga att det är bäst att inte nämna nÃ¥gra namn. Över huvud taget var det "formative years" den tid dÃ¥ man var mest mottaglig och dÃ¥ personen byggdes upp. Den politiska verksamheten spelade i mitt liv en stor roll frÃ¥n den första terminen till den sista. Uppsalatillvaron, som jag här skall söka beröra, hade under mellankrigstiden en markerad särprägel, starkt avvikande frÃ¥n vad akademikerna upplevde vid lärosätena Lund och Stockholm. Eftersom jag själv är stockholmare till ursprunget och i mitt forskningsarbete inte sällan hade behov av att besöka Lund, lÃ¥g det nära till hands för mig att göra den jämförelsen, men den stod alltid aktuell ocksÃ¥ för ett stort antal av mina kamrater och hörde till vad vi ofta diskuterade. Utmärkande för den aktive och utÃ¥triktade studentens tillvaro i Uppsala var mängden av skilda kontaktlinjer, som korsade varandra. Man behövde inte hÃ¥lla sig till en enda kamratkrets eller ett kotteri utan kunde samtidigt tillhöra mÃ¥nga. Intimast och fastast var samhörigheten i matlagen, en numera kanske försvunnen institution, som pÃ¥ 1920-talet redan hade femtio Ã¥rs tradition bakom sig. De kamrater, som varje dag träffades vid tvÃ¥ eller tre mÃ¥ltider, utgjorde i praktiken ett slags familj , ehuru oftast enkönad. I jämförelse härmed var kontakten inom ämnesgruppen mindre betydelsefull för flertalet studenter. Eftersom undervisningstiden var ringa - 5-10 timmar i veckan - spelade det Ã¥tminstone för teologer, jurister och humanister (med naturvetare och medicinare var det nog annorlunda) inte sÃ¥ stor roll vilka man hade bredvid sig pÃ¥ föreläsningarna. Blott de som stannade kvar för att licentiera och doktorera svetsades samman till grupper pÃ¥ seminarierna. För dem blev samhörigheten ibland desto starkare. Axel Brusewitz' lärjungar pÃ¥ det statsvetenskapliga seminariet stod varandra lika nära som matlagskamrater. Nationerna och än mera studentkÃ¥ren tycktes redan dÃ¥ vara alltför stora enheter för att riktigt hÃ¥lla ihop. ÄndÃ¥ var de smÃ¥ efter nutida begrepp. SÃ¥vittjag kan minnas hade studentkÃ¥ren pÃ¥ den tiden mellan 3 000 och 4000 medlemmar, den största nationen (Norrlands) ungefär 500 och Stockholms nation omkring 250. Bland dessa fanns dessutom Ã¥tskilliga som var studenter endast i katalogen men i verkligheten hade lämnat universitetet och gÃ¥tt in i yrkeslivet. De verkliga kamratkretsarna pÃ¥ detta plan utgjordes av dem som för tillfället var aktiva i student- 37 politiken och hade uppdrag i nation och kÃ¥r. Sedan var det föreningarna, av mÃ¥nga olika slag: allmänna och kulturella (t ex de kristliga, idrottsliga eller musikaliska) ; ämnesföreningar, som ofta var en utvidgning av licentiatseminarierna och med fast hand styrdes av vederbörande professor; politiska utan ideologisk särprägel som Utrikespolitiska föreningen (ursprungligen Föreningen för Nationernas Förbund); och slutligen de "politiska studentföreningarna", Verdandi, Heimdal, Laboremus och Clarte samt tidvis nÃ¥gra andra mera kortlivade. Medlemssiffrorna växlade, beroende pÃ¥ effektiviteten i de periodiska värvningskampanjerna, men i allt var kanske knappt fjärdedelen av studenterna registrerade i nÃ¥gon politisk förening, medan antalet av dem som verkligen gick pÃ¥ sammanträdena naturligtvis var mycket mindre. Jurister och humanister dominerade bland de politiska föreningarnas aktiva. Uppsala stuelenters allmänna diskussionsförening var inte nÃ¥gon förening i vanlig mening men spelade omkring 1930 en stor roll som anordnare av offentliga debatter, där de politiska föreningarnas aktiva krafter fick visa sin förmÃ¥ga inför större publik. Den sociala miljön Det brukar ofta sägas att dÃ¥tidens studenter ur social synpunkt utgjorde en exklusiv krets, och nÃ¥got ligger det i pÃ¥stÃ¥endet. Där fanns Ã¥tskilliga - inte minst bland de mera aktiva - som kom frÃ¥n arbetarklass eller "enklare" tjänstemannafamiljer, men flertalet hade föräldrar som själva studerat vid 38 universitet och högskolor. NÃ¥gon "överklass" var de däremot inte. MÃ¥nga var fattiga, skuldsatta och beroende av de knappa stipendiemöjligheterna. Ã… andra sidan var praktiskt taget alla pÃ¥ väg in i nÃ¥got slags ämbetsmannakarriär, där de hoppades sÃ¥ smÃ¥- ningom fÃ¥ anständiga inkomster och möjlighet att, om sÃ¥ krävdes, amortera sina studielÃ¥n. Otvivelaktigt pÃ¥verkades deras politiska hÃ¥llning och intresse av dessa förhÃ¥llanden. studiearbetet och det politiska arbetet hölls skarpt skilda frÃ¥n varandra. I studierna krävdes objektivitet - utan citationstecken! - och en seminarieuppsats som gav uttryck Ã¥t författarens ideologiska inställning betraktades som mindervärdig. Särskilt markerat var detta för oss som studerade samhällsvetenskaper. VÃ¥ra lärare ansträngde sig energiskt för att hÃ¥lla bÃ¥de vÃ¥ra och sina egna politiska värderingar borta frÃ¥n lärorummeL Naturligtvis var detta möjligt endast till följd av att vi levde i en samhällsmiljö, där värdegemenskapen var sÃ¥ stark, att den pÃ¥ det hela taget lÃ¥g utanför vÃ¥rt medvetande. Dessutom var rösträttsÃ¥ldern relativt hög: 23 Ã¥r för riksdagsmannaval och fullmäktigeval, 27 Ã¥r för landstingsval; och ungdomsengagemang i partipolitiken var inte bara ovanligt utan ocksÃ¥ illa ansett. När jag 1934, som 25-Ã¥rig docent, tog del i valkampanjen icke blott inför stadsfullmäktigevalet (där jag ju var röstberättigad) utan även inför landstingsvalet, kritiserades denna förmätenhet av den liberala ortstidningen. Det politiska umgänget Sveriges politiska liv under mellankrigstiden karakteriserades av att partistriderna nästan uteslutande gällde socialpolitik och försvar, sedan den politiska demokratiseringsprocessen i huvudsak avslutats strax efter första världskriget. Vidare saknades fasta parlamentariska majoriteter. Regeringarna växlade snabbt, och fram till 1932 var de alla svaga. Att samhället ändÃ¥ fungerade berodde pÃ¥ värdegemenskapen och pÃ¥ att det statliga verksamhetsomrÃ¥det var sÃ¥ pass begränsat. Utrymmet för kritik var emellertid stort, och kritiken var levande inte minst bland de politiskt aktiva studenterna. När man ser tillbaka, finner man att denna kritik trots allt gällde utanverken mera än grunderna. Vi levde i en miljö, som de flesta av oss till nöds accepterade, om ocksÃ¥ under ständiga suckar och grymtningar. Därvidlag var vi pÃ¥ det hela taget inte särskilt olika resten av svenska folket. Ã…dalsoroligheterna till trots var mellankrigstiden i Sverige en idyllisk epok. Med fÃ¥ undantag ägnade sig de politiskt aktiva Uppsalastudenterna under denna tid Ã¥t diskussion, icke Ã¥t agitation . Men diskussionerna var desto livligare, och de tog mÃ¥nga former. De politiska studentföreningarna ägnade huvuddelen av sin arbetstid Ã¥t intern debatt, där Ã¥sikterna finslipades och olika riktningar inom samma ideologis· ka grupp mötte varandra. PÃ¥ föreningssammanträdena.tog man dessutom gärna emot representanter för de andra föreningarna och lyssnade till deras inlägg lika villigt som till meningsfrändernas. De stora offentliga debatterna förbereddes omsorgsfullt. Koncentration i uttryckssättet var en nödvändighet: debattlusten var sÃ¥dan att tidsbegränsning, under slutperioden ibland ända ned till tvÃ¥ eller tre minuter per inlägg, ständigt mÃ¥ste tillgripas. De organiserade diskussionerna var ocksÃ¥ bara ett av flera moment. Var och en av dem följdes av eftersits pÃ¥ nÃ¥got studentrum, där meningsutbytet fortsatte. Seminarierna och sammanträdena i ämnesföreningarna slutade pÃ¥ samma sätt, och dÃ¥ var ingen längre bunden av objektivitetskraven - inte heller ämnesprofessorerna. Ofta träffades meningsmotstÃ¥ndarna dessutom hemma hos varandra, vid en kopp te eller starkare drycker, helt enkelt för att ömsesidigt pröva Ã¥sikter och förmÃ¥ga. NÃ¥gra av mina egna starkaste minnen hänför sig till det slagets kontakt med ett par av de ledande i den tidens Clarte. Dessutom innefattade bÃ¥de licentiatseminarierna och inte minst matlagen skilda meningsriktningar: det kunde hända att ordförande i ett par olika politiska studentföreningar var matlagskamrater. Att mÃ¥lron hölls vid makt vid middagsbordet var under dessa förhÃ¥llanden rätt naturligt. Över huvud taget var umgänget i intet hänseende politiskt exklusivt - med ett undantag. Konservativa, liberala, socialdemokrater och kommunister kunde tala med varandra. I viss utsträckning kunde man ocksÃ¥ byta ord och argument med Per Engdahls "nysvenskar". Men de riktiga nazisterna, när sÃ¥dana började uppträda, hölls utanför, bland annat därför att den intellektuella kvaliteten i deras argumentation oavsett Ã¥siktsinnehÃ¥llet syntes alltför lÃ¥g. 39 Debatten Diskussionen strävade ständigt efter övertygelse. Naturligtvis var det sällan man lyckades övertyga en motstÃ¥ndare (eller själv blev övertygad) mer än i frÃ¥ga om nÃ¥got enstaka moment i meningsutbytet, men redan ett sÃ¥- dant resultat tycktes betydelsefullt. Och nÃ¥- gon gÃ¥ng blev verkningarna mera vittgÃ¥ende. Det förekom övergÃ¥ngar frÃ¥n en politisk förening till en annan, när nÃ¥gon under de ständiga samtalen och debatterna befanns ha hamnat i en annan fÃ¥lla än den där han vid närmare betänkande tyckte sig höra hemma. De som sÃ¥lunda flyttade pÃ¥ sig var inte de mest likgiltiga, utan ej sällan just de som hade den starkaste politiska lidelsen - som deras följande liv ibland har kommit att utvisa. Till sitt sakinnehÃ¥ll höll sig debatten oftast pÃ¥ det ideologiska planet och tog ganska liten hänsyn till partipolitikens realiteter, nÃ¥- got som ofta förargade besökande föredragshÃ¥llare och diskussionsinledare ur de praktiska politikernas krets. I och för sig var detta uttryck för bÃ¥de ansprÃ¥kslöshet och ansprÃ¥ksfullhet. Vi hade ju ofta ännu inte nÃ¥tt rösträttsÃ¥ldern och tyckte oss dessutom sakna de kunskaper, som erfordrades för att bedöma de dagspolitiska sakfrÃ¥gorna. Ã… andra sidan ville vi inte ha det annorlunda. När Heimdal efter en stor strid inträdde i Sveriges Nationella Ungdomsförbund - utträdet var en annan historia, som jag strax skall Ã¥terkomma till - gick motstÃ¥ndarnas argumentering främst ut pÃ¥ att man borde hÃ¥lla studentdebatten fri frÃ¥n partianknytningar. I verkligheten medförde anslutningen ingen förändring därvidlag, lika litet som 40 Laboremus var partibunden därför att föreningen frÃ¥n början var partiansluten. PÃ¥ alla hÃ¥ll ansträngde man sig medvetet att söka undvika vad fransmannen Julien Benda kallat "klerkernas förräderi". Vi kanske inte var särskilt indignerade mot det bestÃ¥ende samhället, men i vÃ¥rt politiska arbete ville vi som studenter ändÃ¥ stÃ¥ fria gentemot det. Helt säkert var detta därför att vi alla delade en i ordets allmängiltiga mening liberal grundsyn, med tonvikt pÃ¥ det intellektuella frihetskraveL I mÃ¥nga hänseenden gällde det även den tidens clarteister. Därför blev nazismen den stora vattendelaren, tidsmässigt och Ã¥siktsmässigt. Efter 1933 förändrades atmosfären. De politiska frÃ¥gorna Nazismen var ett problem särskilt för oss pÃ¥ den konservativa sidan, som pÃ¥ vissa punkter kunde tycka att den nya rörelsen anknöt till argument som vi själva brukat framföra. Men det dröjde endast nÃ¥gra fÃ¥ Ã¥r innan vi kom till full insikt om att likheterna uteslutande var skenbara och att nazismen var en fiende, ingenting annat. I kampen mot nazistiska tendenser i tiden stod de traditionella politiska studentföreningarna i Uppsala sida vid sida, och frÃ¥n endast delvis olika utgÃ¥ngspunkter. Det antidemokratiska draget var mest chockerande för verdandister och laboremiter, men ocksÃ¥ heimdaliterna hade i början av 1930-talet hunnit bli övertygade demokrater; vulgariteten var väl vad som mest avskyddes av heimdaliterna, men den vann ingen sympati hos de andra heller, inte ens hos clarteisterna. När Heimdal utträdde ur Sveriges Nationella Ungdomsförbund, skedde det pÃ¥ dylika grunder: SNU hade blivit nazistinfekterat, och vi kunde inte längre ha med organisationen att göra. Det bör noteras att beslutet fattades med stor majoritet och avsevärd tid före brytningen mellan högerpartiet och SNU. Vi trodde alltid att vÃ¥rt stÃ¥ndpunktstagande bidragit till att ge partiet rÃ¥g i ryggen - trots att vi inte var partianslutna. Av dagspolitikens sakproblem spelade försvarsfrÃ¥gan hela tiden en betydande roll: mot religiös eller annan ideell antimilitarism pÃ¥ vänsterkanten stod pÃ¥ den konservativa sidan kravet pÃ¥ försvar för nationell och medborgerlig frihet. Det utrikespolitiska intresset var betydande, och föredrag i utrikesfrÃ¥gor hölls i alla politiska föreningar, men fram till 1933 var vÃ¥r utrikespolitiska debatt inte särskilt ideologiskt färgad. Över huvud var vi benägna att anse politiken som nationellt begränsad, och utlandskontakter var sällsynta frÃ¥nsett de nordiska länderna. KulturfrÃ¥gor diskuterades ganska sällan, ehuru mera i Verdandi än i de andra föreningarna. Politikens ekonomiska problem negligerades ofta sÃ¥som "trÃ¥kiga", delvis därför att de ekonomiska studierna lÃ¥g tämligen nere vid Uppsala universitet under denna tid. studentpolitiken studentpolitiken i mera begränsad mening, pÃ¥ nationerna och i studentkÃ¥ren, hade ingen egentlig anknytning till den ideologiska debatten. NÃ¥gon facklig verksamhet bedrevs inte av dÃ¥tidens studenter. Man klagade över underläkarelände och extralärarproletariat men sökte inte göra nÃ¥got Ã¥t dem:det ansÃ¥gs vara statsmakternas sak. Valen i kÃ¥r och nation var, i motsats mot förhÃ¥llandet i Lund, aldrig politiska i den tidens Uppsala. I själva verket var inställningen i dessa hänseenden ganska sträng, och det väckte betydande förargelse (även hos mÃ¥nga meningsfränder) när en politiskt engagerad nations.kurator använde nationstelefonen för att värva medlemmar i den förening han tillhörde. Naturligtvis var ofta samma personer verksamma i bÃ¥de nations- och kÃ¥rpolitiken somi de politiska föreningarna. Men det var närmast beroende pÃ¥ deras personliga läggning, och icke sällan kom nations- och kÃ¥ruppdrag (som ansÃ¥gs mera hedrande) efterÃ¥t, sedan vederbörande i föreningsarbetet visat sin organisatoriska och retoriska förmÃ¥- ga. Samtidigt kan det nog inte bestridas, att sysslandet med stipendie- och studentlÃ¥~~Â- frÃ¥gor pÃ¥ nationerna och i kÃ¥ren bidrog till att skapa den positiva socialpolitiska inställning, som kännetecknade alla de politiska föreningarna. Den allmänna politiska debatten gav i sin mÃ¥n perspektiv Ã¥t det studentpolitiska arbetet. TvÃ¥ av de "stora" frÃ¥gorna i studentpolitiken pÃ¥ min tid kan belysa det sagda. Första gÃ¥ngen jag som mycket ung student var inblandad i kÃ¥rens strider var när studentkÃ¥- rens direktion (som jag dÃ¥ ännu inte tillhörde) beslöt att Uppsala skulle utträda ur Sveriges Förenade StudentkÃ¥rer och därmed ur den internationella studentorganisationen. Beslutet upphävdes med rätt knapp majoritet och efter en stormig debatt pÃ¥ ett av de 41 ytterst fÃ¥ allmänna kÃ¥rmöten, som den tiden hölls. För det intresse det kan ha mÃ¥ nämnas, att ocksÃ¥ jag för min del arbetade för detta resultat. Vid ett senare tillfälle stod jag främst i stridslinjen. Det var när kuratorskonventet, vars ordförande jag var i egenskap av Stockholmskurator, 1932 beslöt att inställa vÃ¥rbalen därför att vi under arbetslöshetstiden fann det stötande att studenterna i Uppsala skulle ge ut pengar pÃ¥ en sÃ¥ dyrbar festlighet. I bÃ¥da fallen kunde man konstatera, att stridslinjerna skar tvärs över de ideologiska gränserna. Närmast kan det kanske sägas, att det var de politiskt och socialt medvetna, aktiva studentpolitikerna ur alla ideologiska läger som (med framgÃ¥ng) kämpade mot den opinion, som ansÃ¥g studentvärlden och studentkÃ¥ren vara nÃ¥got frÃ¥n samhället avskilt. Den bild ur det förflutna, som ovan tecknats, ter sig helt säkert i mÃ¥nga avseenden främmande för nutidens studenter. Men jag tror att den i huvudsak är riktig, när det gäller den avsedda perioden. Vi fick i det politiska arbetet erfarenheter och intryck, som vi ofta sedermera funnit vara av värde. Den politiska debatten i studentvärlden gav utbildning och förberedelse för praktiskt, frivilligt samhällsarbete. Den gav Ã¥tminstone samhällsvetare och jurister Ã¥tskilligt av betydelse ocksÃ¥ för det kommande yrkesarbetet. Vi lärde oss att respektera Ã¥siktsmotstÃ¥ndare och att värdera Ã¥siktsmotstÃ¥ndares respekt. Inte sÃ¥ fÃ¥ av oss fann dessutom nÃ¥got att tro pÃ¥, och nÃ¥got som vi till stor del tror pÃ¥ ännu idag.