Regeringen Regeringen kan om sitt första år vid makten säga med shiftens ord alt när det som bäst varit haver haver det arbete och möda varit. l den mån dess ledamöter med entusiastiska förhoppningar gick till verket för att realisera regeringsdeklarat;onens optimistiska reformprogram, fick de snart lära sig att mer än allt annat skulle tålamod och uthållighet komma att krävas av dem. Den första hårda konfrontationen med verkligheten blev naturligtvis att uppleva hur svårt det är att omsätta principiella politiska uppfattningar i vardagens administrativa arbete au styra eu land. För den nya reget-ingen lät· det ha varit en chock att upptäcka au en så stor del av den personal i departementen, som den nära skulle samat-beta med, var hand fasta byråkrater med en stark kärlek till den egna makten. Dessa medarbetare var till på köpet vana vid au få gehör for sina förslag, som visst inte alltid var partipolitiskt motiverade utan oftast uLLryck för en statsbyråkratisk u·adition med starka inslag av centralism. Det är inte bara i Frankrike det finns en regerande byråkrati. Det gällde för de nya ministrarna - kort sagt - all taga makten eller åtminstone tillräckligt mycket av den själva. Därvidlag lär olika ministrar ha lyckats olika väl; en allmän uppfauning tycks vara att på fackministerplanet har .Jan-Erik Wikström och Staffan Burenstam Linder lyckats särskilt bra, båda genom en auityd av mild fasthet. Men läu har det inte varit. En minister måste kunna lita på föredragandes sakuppgifter liksom på au han ellet· hon får se alla relevama papper - i början lär olycksfall i arbetet på dessa punkter ha förekommit i åtskilliga departement. När delta motstånd från den naturens tröghetslag, som gör sig gällande vid regimskiften, så småningom övervunnits, har regeringen kunnat börja regera på allvar. Men uppgiften blev som bekant av andra skäl mycket svårare än vad de nya makthavarna någonsin torde ha föreställt sig. Från det dukade bordet kastades regering och folk snart sagt utan varsel in i den svåraste ekonomiska kris som drabbat vårt land sedan 1920-talet. Här fick regeringen uppleva ell annat tröghetsmotstånd av vida allvarligare art. Vi har i Sverige så länge varit förskonade både från krig och ekonomiska katastrofer, au människorna vant sig vid all trankilt beskåda andra folks olyckor i det trygga medvetandet om au "det kan inte hända här". Uppvaknandet har blivit lika häftigt som smärtsamt, och opinionen är fortfarande yrvaket desorienterad inför alla ekonomiska olycksbud, som dagligen förkunnas i TV. Typiskt för hur oklar man ännu är över lägets allvar är, au både LO och TCO glatt förkunnat som utgångsbud i avtalsrörelsen att löntagarna sj~ilvklart skall garanteras bevarad reallönestandard. Eu mera rörande vittnesbörd i samma riktning är det kommunala vetot i Ranstad - av miUöpolitiska skäl - mot br}l· ning av de stora urantillgångarna där. Ett mera dystert är landstingens och kommunledningarnas oviUa au anpassa den kommunala utgiftsexpansionen efter de minskade ekonomiska resurserna. Regeringen, som på den ekonomi ka politikens område måst nöja sig med att devalvera - tyvärr i repriser - och fördela miljardsubventioner till nödlidande branscher, har i deua opinionsläge förmodligen inte funnit det politiskt möjligt att gå snabbare och hårdare fram med en konstruktiv politik. Detta är fiirhoppnings1·is förklaringen till att små- f(iretagarpropositionen måste betecknas 'om en otillräcklig imats. Det bchii1·s mer, lll)Cket mer, fiir att den mindre och medeiSLOra företagsamheten skall stimuleras till en kraftfull expansion. En sådan expansion är i dagens läge bokstavligen talat livsviktig för Slensk ekonomi. Regeringen mftste rimligen känna till detta och ~jälv inne1·st inne tycka sa, eljest skulle väl knappast ett par ledande regeringsledamöter i god tid före propositionen ha varnat allmänheten - och särskilt ~måföretagarna - för att vänta sig för mycket a,. elen. Det är gi1·etvis lätt att i kritiska situationer mpa ptt fast och beslutsam ledning och att beskyila en regering för svaghet och sen färdighet. 1\len en regering kan aldrig gå så l<"mgt f"iire opinionen att elen förlorar sin resonans bland folket. l så fallväcker dess politik misstro, inte f"önroende, och då misslycf..as också dess politiska åtgärder. Om det nu är så att regeringen fortfarandc har svårigheter med det politiskt möjliga, därför att opinionen sl~ipar efter i fråga om fiirstitelse för elen ekonomiska krisens konsekvenser, bör den rimligen försöka göra nå- got tn dessa svårigheter. Redan i samband med regeringsbildningen föreslogs det från håll, där man var oroad för den ekonomiska utvecklingen, att rcge- 407 ringen snarast möjligt skulle utge "en vitbok" om landets ekonomiska läge och i konfattad och lättfattlig form sprida dess innehåll till alla landets hushåll. Förslaget lär ha vunnit gehör på åtskilliga håll inom regeringen, men tycks ha fallit under bordet sedan man fått så mycket annat att tänka på. Det är beklagligt. En elylik "konkursberättelse" över följderna av socialdemokratins ekonomiska politik i allmänhet och de s skattepolitik i synnerhet skulle ha varit ov~irdedig vidmötet med väljarna år 1979. T)' då hade man kunnat visa på att man redan hösten 1976 rastslagit var ansvaret ytterst l:tg. 1\len det är inte för sent ännu - inte att spika socialdemokratins ansvar för utgångsläget, vilket n umera är av underordnat intresse- utan att på ett auktoritativt och klargörande sätt beskriva för det svenska folket var vi står i dag ekonomiskt och vad vi har att vänta oss av lortsatta krisfenomen liksom av allmänna och enskilda uppoffringar. Materialet bakom och i statsverkspropositionen - den första budgeten från den nya regeringen - bör presenteras för väUarna med så effektiva pedagogiska metoder att de fiirstår vad som hänt och händer med l'årt lands ekonomi. Hur man nu bäst sprider detta budskap är en teknisk fd'tga, som här inte skall diskuteras. Däremot bör sägas, att en sådan åtgärd skulle uppfattas som ett uttryck för beslutsamhet från regeringens sida och därmed skapa ökat förtroende för den. Då skulle också ramen för det politiskt miijliga vidgas.