MATTI HÄGGSTRÖM: Maktväxlingen och dagspressen När prenumerationen på den socialdemokratiska tidningen Folkbladet Östgötenförra året subventionerades avfackföreningarna i Finspång, tycks det ha visat sig att inte ens socialdemokratiska partipampar hållit den. Orsaken är, menar redaktör Matti Häggström i tidningen Barometern i Kalmar, att borgerliga tidningar söker ge bästa möjliga nyhetstäckning inom sina områden, medan de socialdemokratiska tidningarna gör politik även av nyheterna. Det är inte bara antalet tidningar som konstituerar en mångsidig press, skriverförfattaren. Det är också innehållet i dem, och han tror inte att detta kommer attförändras genom regeringsskiftet. Efter valnederlaget den 19 september 1976 har socialdemokraterna bl a hävdat att det uppstått en väldig maktkoncentration i Sverige. Nu är den ekonomiska makten, den politiska makten och makten över 80 procent av pressen samlad på samma händer, har det hetat. Framställningen är grovt onyanserad. Ändå finns det anledning att diskutera de svenska dagstidningarnas framtid mot bakgrund av både regeringsskiftet och det presspolitiska klimatet i stort. sekreteraren i 1972 års pressutredning, docent Stig Hadenius, har i en artikel i Dagens Nyheter den 16 november förra året gjort gällande, att "varje form av optimism vad gäller mediesituationen är farlig i dag". Han varnar för en likriktning som kan bli förödande för den politiska debatten. Är farhågorna motiverade? Låt oss till en början erinra om hur väsensskild det socialdemokratiska partiets och de socialdemokratiska tidningarnas inställning till dagspressen ärjämfört med motsvarande åsikter på den borgerliga sidan. För socialdemokraterna är deras tidningars primära uppgift att vara opinionsbildande. Dagstidningarna betraktas som ett vapen i den politiska kampen. Aftonbladsjournalisten Dieter Strand underströk för några år sedan att hans tidnings opinionseffekter inte bara låg på ledarsidan, utan i hela tidningen. Denna syn är signifikativ för i stort sett hela A-pressen. De socialdemokratiska tidningarna har som regel låg täckningsgrad på sina utgivningsorter, där bevakningen är billigast och där det finns flest potentiella annonsörer. Av partipolitiska skäl har tidningarna i stä!- L 24 Jet eftersträvat täckning över en hel region. Det har resulterat i dyra tidningsexemplar och relativt få annonser. Men detta är intesom Stig Hadenius och flera med honom på- står - liktydigt med att annonsörerna skulle ha haft det avgörande inflytandet på dagens presstruktur. Annonsörerna har givetvis anlitat de tidningar, som har haft hög täckningsgrad och alltså nått de flesta tänkbara kunderna. Skälet till de socialdemokratiska tidningarnas blygsamma täckning på framför allt deras utgivningsorter är ju att de själva medvetet satsat på denna företagsekonomiskt lättsinniga regionala spridning. De partipolitiska ambitionerna har alltså medfört en upplagestruktur som blivit ointressant för annonsörerna. De socialdemokratiska partiorganen innehåller vidare rikligt med vinklat och partipolitiserat material på nyhetsplats. Tendentiö- sa debattreferat - särskilt i valtider - är oftast mera påfrestande än informativa. Bevakningen av den lokala politiska verksamheten inskränker sig som regel till det egna partiet. De flesta borgerliga tidningarna strä- var på ett helt annat sätt efter objektivitet och allsidighet i nyhetsbevakningen. Deras ambition är att även en socialdemokratisk politiker skall bli korrekt återgiven i referaten. På det sättet skapas ett förtroende mellan tidning och läsare. Det förtroendet har lett till att även borgerliga tidningar, som utsatts för konkurrens av en socialdemokratisk avisa, kunnat uppnå täckningssiffror på över 80 procent av hushållen på utgivningsorterna, trots att medborgarnas partipolitiska sympatier fördelat sig tämligen jämnt mellan maktblocken eller rent av mest tillfallit socialdemokratin. Prisdumping Det är viktigt att komma ihåg att tidningsbranschens svårigheter i dag inte bara gäller de s k andra- och tredjetidningarna. Kostnadsutvecklingen har varit sådan att även välskötta förstatidningar numera kunnat drabbas av ekonomiska problem. Helårsprenumerationer för stora landsortstidningar kostar för 1977 cirka 300 kr. Det är för många mycket pengar, men det är fortfarande oerhört billigt. Vilken annan produkt kan man få hemburen sex dagar i veckan, sommar och vinter, tidigt på morgonen till ett pris som understiger en krona - d vs som är betydligt billigare än ett ordinärt brevporto? Ändå har prenumerationspriserna fått höja~ med över 40 procent bara under åren 1975-77! I ett sådant läge måste alla tidningar besinna sitt ansvar för branschen som sådan. Därför finns det skäl att med skärpa vända sig mot de metoder, som exempelvis Metall i Finspång använde sig av i våras för att öka Folkbladet Östgötens upplaga. En redogö- relse för hur man gick till väga har lämnats i Metallarbetaren nr 34, 1976. Kampanjen innebar bl a att olika organisationer och fackföreningar subventionerade tidningen i varierande omfattning. "Men alla erbjuder medlemmarna tidningen till ett mycket lågt pris. Tio kronor för två månader - mot trettio normalt - är det vanligaste exemplet." Detta är en beklämmande form av prisdumping. Tilläggas kan att LO i dag betalar lika mycket för varje exemplar av en del socialdemokratiska tidningar som prenumeranten gör. Men när man undersökte vilka förtroendevalda socialdemokrater i partidistriktet i Östergötland som spontant hade struntat i att prenumerera på Folkbladet Östgöten fick resultatet hemligstämplas - så många var det! Säger inte detta någonting om hur en tidning bör vara och inte vara, när även rader av socialdemokratiska förtroendemän föredrar den borgerliga tidningen på orten, i varje fall tills de utsätts för dumpingkampanjer och partipolitiska påtryckningar? Prisdumping är ingen ny metod inom tidningsbranschen. Men den är i dag mera kortsynt och illojal mot pressen som helhet än någonsin. Den leder till att många läsare bibringas tron att tidningar alhjämt skulle vara dyra. I själva verket skulle hela branschen behöva satsa avsevärt mer på information om hur billig en tidning är. Prenumerationspriset skulle även nu kunna fördubblas - och en dagstidning kunde likafullt inte betraktas som dyr. Presstödet Det selektiva presstödet var ett socialdemokratiskt och centerpartistiskt påfund. Stödet går följaktligen huvudsakligen till dessa partiers organ. Det har sagts att det behöver hö- jas ännu mer - trots de kraftiga påbackningar som företagits sedan dess tillkomst i början på 1970-talet. Men ju mer det höjs, desto mer ökar klyftan mellan de tidningar som inte får något selektivt stöd - utan som tvärtom i hög grad bidrar till det genom den beklagliga reklamskatten - och de som alltmer baserar sin ekonomi och planering på utifrån kommande pengar. En sådan utveckling kan innebära att illojaliteten inom bran- 25 schen blir ännu mera påtaglig. Nå, men Svenska Dagbladet då? Den tidningen får ju också selektivt presstöd. Skall stödet ändå inte höjas, frågas det från socialdemokratiskt håll. Det bör då understrykas, att det finns en väsentlig men mestadels förbisedd skillnad i bedömningen av presstödet på Svenska Dagbladet och på de socialdemokratiska presstödstidningarna. Svenska Dagbladet har en klart uttalad målsättning att tidningen skall gå ihop om ett antal år. Man eftersträvar alltså att på sikt komma ifrån beroendet av det selektiva stödet. Några sådana ambitioner har veterligen aldrig uttalats från de socialdemokratiska tidningarnas sida. Reglerna för det selektiva presstödet har kritiserats på många håll, till stor del med rätta. Frågan är hur de kan förbättras. Det är möjligt att det är en orealistisk tanke - men vore det trots allt inte skäl att överväga om man inte åter borde omvandla presstö- det till ett renodlat partistöd? Socialdemokraterna betraktar ju i praktiken fortfarande presstödet som en form av partistöd, eftersom de anser att tidningar är politiska propagandainstrument. Varför inte då slå ihop presstödet och partistödet? Det skulle dessutom skapa större rättvisa mellan partierna än det nuvarande. De partier som önskar satsa på sina tidningar kunde göra det. De som inte vill eller anser sig behöva det hade möjlighet att låta pengarna gå till andra verksamheter. En LO-rapport Det förekommer dessbättre även sundare 26 presspolitiskt tänkande inom arbetarrörelsen. Ett exempel på detta är den utredning, som en arbetsgrupp inom LO gjort och som handlar om kontakterna mellan facket och massmedierna. Bakgrunden var att fackföreningsrörelsens verksamhet ansågs vara otillräckligt uppmärksammad i bl a dagspress. Arbetsgruppen poängterar i sin rapport att lokaltidningarna är och förblir fackets viktigaste informationskälla. Facket är dock alltför passivt i kontakterna med massmedierna, och journalisternas intresse för fackliga frågor är för svagt. Gruppen diskuterar detta problem och sammanfattar sina slutsatser: Massmedierna vill ha mer fackligt material, men facket har inte tillvaratagit sina chanser. En bättre och öppnare information är en viktig facklig uppgift. Informationen måste riktas till såväl A-press som borgerliga tidningar och etermedier - facket kan inte tiga ihjäl B-pressen men tvärtom. Fackföreningsrörelsen måste skapa en organisation för massmediekontakter förankrad i avdelningar, sektioner eller klubbar men knuten till LO-sektioner och LO-distrikt. Det är en realistisk och positiv utredning som LO gjort. Faktum är att många borgerliga tidningar sedan länge velat fördjupa sin fackliga bevakning, men facket på det lokala planet har kunnat vara direkt avvisande. LO:s utredning är ett exempel på journalistiskt nytänkande, som kan betyda mycket för att åstadkomma en mera allsidig press, trots att förslagen av naturliga orsaker håller sig inom ramen för den nuvarande tidningsstrukturen. Det är inte bara antalet tidningar som konstituerar en mångsidig press. Det är också innehållet i dem. Tidningarnas uppgift Många borgerliga tidningar har visat avsevärd generositet mot exempelvis socialdemokratiska riksdagsmän. De har regelbundet inbjudits att skriva artiklar om valfria politiska ämnen, vilket tacksamt accepterats på en del håll. Det har också hänt att erbjudandena avvisats. Det är givetvis vars och ens ensak om han vill medarbeta i en tidning eller inte. Den som säger nej till sådana erbjudanden bör dock rimligtvis ha avsevärt svårare att i fortsättningen med bibehållen moralisk integritet beskärma sig över hur besvärligt det är för dem att nå ut med sina åsikter till väljarna. Debatten om dagspressen ger många gånger intrycket att en dagstidnings enda uppgift skulle vara opinionsbildande. Så är det inte. En välskött landsortstidning består av oändligt mycket mer än politik - nyhetsbevakning, kultur, sport, serier, matrecept, underhållning, skämt, lokal information och annonser. De so~ialdemokratiska tidningarnas problem är inte bara brist på pengar. Det bottnar också i att man arbetat och arbetar efter annorlunda journalistiska principer, vilka uppenbarligen inte vinner gehör bland lä- sarna. Det är där man måste börja omprövningen, om man vill uppnå högre täckning, högre upplaga och därmed bättre ekonomi. Om människor inte köper en tidning behö- ver det inte nödvändigtvis vara fel på människorna. Just därför att de borgerliga tidningarna ser på sin uppgift på ett annat sätt än de socialdemokratiska är Stig Hadenius och andras farhågor för ensidighet och maktkoncentration på grund av regeringsskiftet förmodligen ogrundade. Den ickesocialistiska pressen har redan hunnit visa sig självständig och kritiserar åtskilligt av den nya regeringens agerande. Delvis beror detta givetvis på att regeringspolitiken är en kompromiss 27 mellan tre partiers åsikter. Men orsaken är också att icke socialistiska tidningar oftast vill vara självständiga i förhållande till varje politiskt parti och strävar efter öppenhet och allsidighet. Det mesta talar för att den borgerliga pressens bevakning av de styrande och påtalande av missförhållanden i samhället inte alls kommer att förändras av regeringsskiftet.