ULF BRUNFELTER: Perspektiv pÃ¥ bostadspolitiken Den socialistiska bostadspolitik, som den förra regeringen drev, gick alldeles snett. En statlig utredning med det högtidliga namnet Bostadsadministrationsutredningen kom efter mÃ¥nga mödor i djungeln av subventioner och paragraferfram till att vad som behövdes var -ett nytt ämbetsverk! Direktör Ulf Brunfelter i N äringslivets Byggnadsdelegation framlägger i denna artikel olika synpunkter pÃ¥ situationen. H an erkänner misstag i detförgÃ¥ngna men visar ocksÃ¥ pÃ¥ möjligheter tillförändringar, där hänsyn tas bÃ¥- de till marknadsekonomin och till samhällsintressen. Dagens bostadspolitik bär i hög grad planhushÃ¥llningens prägel. Samhället har nästan i klassisk bemärkelse övertagit kontrollen av produ,ktionsmedlen. Det gäller kapitalet, där finansieringen med det styrande toppkapitalet administreras av statliga och kommunala organ genom framför allt länsbostadsnämndernas förmedling av statliga bostadslÃ¥n. Det gäller den strategiska resursen för byggande - marken - där distributionen av bostadsbyggnadsmark mÃ¥ste ske genom kommunal försorg. Vi har fÃ¥tt ett samhällsövertagande av byggnadsmarken enligt det s k markvillkoret, som stöttas av förköps- och expropriationslagstiftning. Möjligheten att utveckla bebyggelse beror av att kommunerna lämnar sitt medgivande vid samhällsplaneringen. Samhället styr därigenom direkt möjligheterna att företa fa~Â- tighetsinvesteringar. Denna styrmekanism etableras ännu intensivare enligt de riktlinjer för bygglagarbetet, som innebär att även upprustning och modernisering - dvs reinvesteringar - skall fordra förnyat godkännande frÃ¥n samhällsplaneringssynpunkt. Kombinationen finansiering-markförsörjning-bebyggelse-planering koordineras till ett planeringssystem av planhushÃ¥llningsmodell bostadsadministrationsutredningens betänkande om ett nytt bostadsverk (SOU 1976: 26). Här integreras planering/byggnadslovgivning och finansiering hos lokala samhällsorgan för en dylik fysiskekonomisk planering med en mycket djupgÃ¥ende direkt verkningsgrad. Kommunala organ blir i praktiken byggherrar. I betydande grad har detta styrsystem redan fungerat i riktning mot uppbyggnad av en omfattande otlentlig bostadsorganisation - de kommunala bostadsföretagen - som i dag äger ca 50 procent av bostadsbestÃ¥ndets hyreslägenheter. Denna position har i praktiken uppnÃ¥tts genom att styrsystemet gynnat planeringen och gett fördelar dÃ¥ det gäller markförsörjning samt subventioner, som favoriserar dessa företag i lÃ¥nesystemet. Det kan tilläggas, att bostadssubventionerna i dag betyder drygt 6 000 kronor per Ã¥r för en genomsnittlig kommunal hyreslägenhetjämfört med osubventionerade banklÃ¥n. Ansatser till en ändring Allmänt kan konstateras, att insatserna för att förändra bostadspolitiken varit förhÃ¥llandevis splittrad <: under senare Ã¥r. Olika meningsyttringar har kommit fram som reservationer och uttalanden i olika bostadspolitiska utredningar, genom motionskrav i riksdagen osv. Men i stort sett har bostadspolitiken fortsatt att utvecklas i den riktning som nyss skildrats. DÃ¥ det gäller bostadsfinansieringen har knappast nÃ¥gra invändningar framförts mot det nuvarande styrsystemets struktur. Vissa justeringar har föreslagits för att lÃ¥ngivningen skulle bli mera neutralt utformad. Förslag har väckts om eliminering av olika lÃ¥- negränser eller om att Ã¥tminstone minska skillnaderna i subventionsfavörer mellan olika upplÃ¥telseformeL Inte desto mindre har det nyligen genomförts en ordning, där ocksÃ¥ sanering sker pÃ¥ ett sätt som ekonomiskt favoriserar kommunala företag genom en lägre räntenivÃ¥ för dem. DÃ¥ det gäller markpolitiken har nÃ¥got ge- 417 nomtänkt alternativ för en rationell markförsörjning knappast utvecklats. Tanken pÃ¥ kommunerna som markdistributörer har tvärtom blivit ganska allmänt omfattad, trots de uppenbara styrfunktioner det innebär att ocksÃ¥ etablera en kommunal förvaltning pÃ¥ bostadsomrÃ¥det - dvs att gynna kommunala bostadsföretag. Spridda kritiska framstötar har givetvis förekommit. Den politiska kontrollen av markanvändningen genom ett alltmer utbyggt fysiskt plansystem har knappast heller mött nÃ¥gon gensaga, bortsett frÃ¥n den kritik som pÃ¥ ett sent skede uppstod i den gÃ¥ngna valrörelsen. DÃ¥ det gäller kommunala bostadsföretag har en hel del kritik framkommit mot den ekonomiska skötseln av dessa företag. NÃ¥gra praktiska eller konkreta förslag till en förändring har däremot i stort sett lyst med sin frÃ¥nvaro. Möjligen kan den debatt, som förekommit kring att lÃ¥ta bostadsrätt eller ägarlägenheter bli ett alternativ till en bostadsproduktion i kommunal regi, betecknas som ett första försök till omorientering. Intressant är att lagutskottets majoritet stödde tanken pÃ¥ en utredning kring dessa frÃ¥gor. Att utveckla alternativ Ett samlat utvecklingstänkande kring alternativ behövs, om planhushÃ¥llningssystemet skall kunna bytas ut mot ett mindre byrÃ¥kratiskt betonat system. Modifikationer av nuvarande system - tex att införa likartade lÃ¥negränser vid den statliga lÃ¥ngivningen - är naturligtvis relativt lätthanterliga förändringar. Men man behÃ¥ller dÃ¥ ändÃ¥ den styrande effekten, bl a 418 ett samhällsövertagande av markresurser. Kanske växer man pÃ¥ sÃ¥ sätt egentligen ännu mera fast i redan utvecklade administrativa rutiner, sÃ¥ t ex enligt förslaget om ett nytt bostadsverk, där statlig lÃ¥ngivning och byggnadsadministration skulle koordineras. Mot denna bakgrund är det mer eller mindre nödvändigt att sträva efter ett annorlunda utformat system inom bostadspolitiken, om avsikten är att nÃ¥ en situation med mindre administration och mer marknadsanpassning. Ryggraden i de planhushÃ¥llningssystem, som vi sett växa fram pÃ¥ bostadsomrÃ¥det, är integrationen av lÃ¥ngivning och finansiering med planering och byggnadslovgivning till ett enda styrsystem. Som ersättning för en marknad för bostäder fÃ¥r vi en administration av resurser och bostadsbyggande, tydligast manifesterat i det aktuella förslaget frÃ¥n bostadsadministrationsutredningen att vi i Sverige skall skapa ett bostadsverk. Det gäller alltsÃ¥ att bena upp dessa tvÃ¥ grenar, nämligen finansieringen Ã¥ ena sidan och planering och markförsörjning för byggandet Ã¥ den andra, om vi skall fÃ¥ tillbaka en marknadsekonomi. LÃ¥ngivning och finansiering LÃ¥t oss först se pÃ¥ finansieringssidan. Helt banalt skulle man kunna konstatera, att det för att finansiera bostäderna med krediter egentligen inte alls skulle behövas nÃ¥got större administrativt styrsystem. Vi har ju en fungerande kreditmarknad och ett bankvä- sende, som mycket väl skulle kunna klara av detta utan att koppla in en rad olika myndigheter och politiska beslut. Vartör har vi det dÃ¥ inte pÃ¥ det sättet, skulle man kunna frÃ¥- ga? Varför är det nödvändigt att förknippa kreditgivningen med en hel rad detaljbetonade villkor av de mest skilda slag, som ingen bank eller kreditgivare i världen skulle komma pÃ¥ att ställa upp som villkor för att ge vanliga lÃ¥n? Ja, de frÃ¥gor som här ställs är ingalunda nya och uppseendeväckande. I själva verket föreslogs frÃ¥n näringslivshÃ¥ll i början pÃ¥ 50- talet att vi skulle gÃ¥ över till ett kreditgarantisystem, och en fyllig utredning om detta lades fram i näringslivets bostadsutredning. Ett kreditgarantisystem skulle naturligtvis · innebära just att man tog bort hela den offentliga administrationen och lät det normala kreditväsendet fungera i stället. De misstag man dÃ¥ kanske gjorde frÃ¥n nä- ringslivshÃ¥ll var att underskatta politikernas strävan att kunna visa pÃ¥ konkreta resultat, t ex att garantera en viss bostadsfinansiering och vissa stimulanser och stödÃ¥tgärder till byggandet. Visserligen avskaffades subventionslÃ¥nen i slutet pÃ¥ 60-talet och ersattes med paritetslÃ¥nen, men styrsystemet och stödÃ¥tgärderna vill ju politikerna behÃ¥lla. Vi lyckades sÃ¥ smÃ¥ningom ocksÃ¥ avveckla paritetslÃ¥nesystemet och fick pÃ¥ nytt tillbaka ett subventionssystem. Men ocksÃ¥ den gÃ¥ngen gjorde vi kanske misstaget att acceptera en lÃ¥ngtgÃ¥ende detaljreglering som pÃ¥ nÃ¥got sätt självfallen. Vad vi alltsÃ¥ borde sträva efter vore att hitta ett system med en mera begränsad styrning men som ändÃ¥ bibehÃ¥ller bÃ¥de stimulansen för byggandet och kanske ocksÃ¥ subventioner till konsumenterna, Ã¥tminstone övergÃ¥ngsvis. Kan man med nÃ¥gra nÃ¥gorlunda enkla handgrepp modifiera det nuvarande systemet och bibehÃ¥lla dessa inslag, men ta bort det vi inte vill ha, t ex den ekonomiska diskrimineringen av enskilda företag som finns inbyggd i lÃ¥nesystemet och den markpolitiska styrningen genom markvillkoret - dvs socialiseringsinslaget? Skulle vi ocksÃ¥ kunna fÃ¥ bort den utbyggda detaljregleringen och belÃ¥ningsbyrÃ¥kratin? Ja ett uppslag, som Ã¥tminstone teoretiskt skulle kunna fylla dessa krav, vore att växla inriktning pÃ¥ lÃ¥ngivningen och lÃ¥ta den nuvarande finansieringen av bostädernas toppkapital - dvs riskkapitalet - ersättas med personlÃ¥n till konsumenterna. I stället för till bostadsobjekten knutna bostadsfinansieringslÃ¥n skulle vi alltsÃ¥ fÃ¥ till konsumenterna anknutna bostadsanskaffningslÃ¥n. Som bakgrund till den här iden skall vi ha i Ã¥tanke, att räntan pÃ¥ de nuvarande statslÃ¥nen till en kommunal genomsnittslägenhet är subventionerad med i storleksordningen 7 000 kr per Ã¥r. För samma kostnad skulle vi kunna förse konsumenten med ett bostadsanskaffningslÃ¥n helt räntefritt de första Ã¥ren och i storleksordningen 70 000 kr - dvs med god marginal en finansiering av en normal insats i en lägenhet eller ägd bostad. Markf"örsörjning och planering Den andra stöttepelaren för nuvarande planhushÃ¥llningssystem pÃ¥ bostadsomrÃ¥det utgörs som vi vet av markpolitiken och markplaneringen. Den utveckling vi haft pÃ¥ detta omrÃ¥de är naturligtvis till betydande del ideologiskt betingad. Men samtidigt mÃ¥s- 419 te vi ocksÃ¥ erkänna, att mycket av samhällets planeringsambitioner har en rent rationell motivering. En samordning av markanvändningen behövs naturligtvis i det moderna samhället. För vänner av marknadshushÃ¥llning gäller det alltsÃ¥ att lyckas förena strä- vandena till en rationell markanvändning och planering med metoder som tillÃ¥ter en bibehÃ¥llen fri ekonomi. Ser vi här till vÃ¥ra misstag i det förgÃ¥ngna ligger det nog en hel del i konstaterandet, att försvaret för marknadsekonomiska lösningar kanske varit bristfälligt. Vi vet ju att det varit en ganska utbredd Ã¥sikt ocksÃ¥ i vÃ¥ra kretsar, att markkonkurrens är av ondo och enskild planering inte skall finnas utan ersättas av planering i samhällets regi. Man gör dÃ¥ det misstaget att tro att markrÃ¥varan med andra ord skulle vara en resurs som inte fÃ¥r kosta pengar. Alternativet blir naturligtvis politisk tilldelning i stället - dvs precis det resultat som vi ser i dagens markpolitik. En marknadsekonomisk lösning mÃ¥ste med andra ord lÃ¥ta prismekanismerna verka ocksÃ¥ pÃ¥ detta omrÃ¥de. Men vi mÃ¥ste se till att vi fÃ¥r en markdistribution i effektiva former, som garanterar en rörlighet pÃ¥ marksidan och ger intresserade en chans att engagera sig i utvecklingsbara tillgÃ¥ngar. Vi skall med andra ord inte vara förvÃ¥nade att vi hamnat i en planhushÃ¥llningsekonomi, när vi pÃ¥ mÃ¥nga hÃ¥ll mer eller mindre glömt bort vad marknadsekonomins fundamentala betingelser kräver. En närliggande frÃ¥ga, som vi kanske ocksÃ¥ har missat i det förgÃ¥ngna, har varit principerna för bebyggelseplaneringen. I tex nä- ringslivets bostadsutredning frÃ¥n början av 420 60-talet godtog man fortfarande filosofin att fördelningen av byggnadsrätt mÃ¥ste ske sÃ¥, att somliga gynnades med kvartersmark och andra missgynnades och kanske helt blev utan byggnadsrätt genom att förpassas till allmän platsmark eller grönomrÃ¥de och dylikt vid planläggningen. Man ansÃ¥g det naturligt att laborera med "risker" vid planeringen - strängt taget ett annat uttryck för ett administrativt eller politiskt godtycke. Med tanke pÃ¥ det beroende vi i dag har av samhällsplaneringen skulle det kanske vara logiskt att i stället följa en linje, där vi försö- ker skapa garantier för en likvärdig behandling, som ger enskilda parter ett säkrat utrymme att medverka i den sa~hällsplaneÂ- ring som sker. Vi mÃ¥ste dÃ¥ främja möjligheter för enskilda att delta aktivt pÃ¥ mark- och exploateringssidan. Det betyder sannolikt att vi mÃ¥ste lösa bÃ¥de de rättviseproblem vid bebyggelseplaneringen som här antytts och dessutom tillgodose en ordnad markförsörjning i andra former än kommunalt markmonopoL Det betyder bÃ¥de att vi mÃ¥ste klara det tekniska förfarandet at.t samordna splittrade fastighetsinnehav för bebyggelseutnyttjande och tackla det motsatta problemet att spjälka upp dominerande markinnehav, som leder tilllokala byggnadsmonopoL Men varför skulle inte dessa frÃ¥gor kunna lösas i anslutning till planeringen? Som vi alla vet är rÃ¥marken visserligen en nödvändig betingelse för byggandet, men innehavet av rÃ¥mark säger Ã¥ andra sidan väldigt lite om hur fördelning av bebyggelse och samhällsutbyggnad bör ske frÃ¥n rationella utgÃ¥ngspunkter. I och med planläggningen uppstÃ¥r en rad fördelningsproblem, L bÃ¥de hur fördelarna i form av exploateringstal skall fördelas och hur belastningarna dÃ¥ det gäller exploateringskostnader skall tas ut. Det är med andra ord nÃ¥gra grundläggande frÃ¥getecken som mÃ¥ste klaras ut bÃ¥de mellan fastighetsägare och exploatörer och exploatörer och samhälle. Men strängt taget är det just dessa problem som vi regelmässigt brukar möta i form av exploateringsavtal. Den gamla fastighetsindelningen löser ingalunda dessa rättviseoch fördelningsproblem. Vad vi behöver är en fördelningsfilosofi för bÃ¥de den nya fastighetsindelning som skall ske ifrÃ¥ga om ny bebyggelse och de rättviseproblem som rÃ¥- der dÃ¥ det gäller fördelning av byggnadsrätt och ansvaret för exploateringskostnader. Egentligen är dessa problem inte märkvärdigare att hantera än lÃ¥t oss säga skiftesförrättningar pÃ¥ marksidan. I princip skulle alltsÃ¥ byggnadsrätten mycket väl kunna fördelas rättvist och likvärdigt i förhÃ¥llande till de markresurser man gÃ¥r in med i planeringen. NyckelfrÃ¥gan blir sedan hur omfördelningen mellan gammalt rÃ¥marksinnehav och kvartersmark med byggnadsrätt skall ske. Har man den fördelningsnyckel vi här antytt, borde detta dock inte vara nÃ¥got problem, förutsatt att man skapar en mekanism för att tvinga ut rÃ¥marken pÃ¥ fastighetsmarknaden i samband med planläggningen. Detta borde kunna ordnas exempelvis genom ett lösningsförfarande, som ger samhälle eller exploatörer rätt att använda ett tvÃ¥ngsövertagande mot parter som inte är beredda att hjälpa till. slutresultatet är en ordning, där de i planeringsprocessen inbyggda fördelningsme- 421 kanismerna medverkar till att kvartersmarken ligger pÃ¥ byggvilliga händer. Kopplas det här antydda fördelningssystemet för byggrätt med principer för fördelning av exploateringskostnader - exempelvis sÃ¥ att ocksÃ¥ kostnadsansvaret fördelas proportionellt i förhÃ¥llande till fördelarna - ja dÃ¥ framkommer ett embryo till en marknadsmässig lösning av markanvändningsplanering och markförsörjning. Ge Svensk Tidskrift somJUlklapp! Presentkort kan rekvireras genom att prenumerationsavgiften, kr 45: -,insättes Ã¥ Svensk Tidskrifts postgirokonto nummer 7 27 44- 6 Angiv pÃ¥ girokupongen namn och adress bÃ¥de pÃ¥ er själv och mottagaren J