l { demokrati och folkmakt Av konflikter kan man i 1·egellära sig någonting. Åtminstone kan de ge anledning till vissa reflektioner. Just nu sitter jag och funderar över Linjeflygskonflikten, som förhopp· ningsvis inte är lika högaktuell när detta lases som nu när detta skrivs. Från andi-a oml"åden av samhällslivet är 1i vana vid att det finns ett regelsystem som man har att hålla sig inom. Detta regelsl - stem är tillkommet i s k demokratisk ordning. Domstolar övervaka1· att reglerna följs. Befinns reglerna fungera orättfärdigt kan de i demokratisk ordnin g ändras. På arbetsmarknaden finns det också ett regelsystem, men det skiljer sig delvis från vanliga lagar. Det ä1· inte främst regering och riksdag som har tillhandahållit det ramverk inom vilket spelet får pågå. Parterna har kapat sig sina egna regler, ofta efter bittra tnder och i in ikt om att \·isa spelregler trots allt behövs. Det finns t ex ingen lag som förbjuder strejkbryteri. Att inte medverka till strej kbryteri är i stället en ren hederssak, en regel som man respekterar om man är angelägen om omgivningens aktning. Men om det är parterna på ai·betsmarknaden som skriver sina egna laga1·, är det ock.a panen1a som tolka1· dem. I det sammanhanget finns oftast ingen "rätt" i mer judiciell mening. Rätt är det som lyckas. Därför gäller det inte att ha räl/ i en arbetsmarknadskonflikt, utan attjå räl/. När vilda gruv-, stä- derske- och sopåkarstrejker blivit framgå ngsrika, kan man säga att de strejkande fått rätt, trots att strejkerna varit olovliga. SACO fick inte rätt i 197 1 års stora konflikt men hade rätt i bemärkelsen an alla spelregler noggrant iakttogs. Nu är delta kanske inte så mycket au säga m. l ston sell måste srstemet fungera på et här sättet, om man är anglägen om au hålla ell system av förhandlingar och avtal å arbetsmarknaden. De stora fackliga orgaisationernas totala egoism och hänsynslöset (fönräfnigt illustrerad av HTF och ~ranspon i samband med Linjeflygskonfliklen) fungerar som en garanti mot desorganiation på arbetsmarknaden. Men nu verkar ju de fackliga organisatioerna inte bara på arbetsmarknaden. De tillela ständigt nya uppgifter i samhällsappaaten. De uppträder som bärare av "allmännu·esset" i tusen och ett sammanhang. Hur rtikuleras då de krav och ståndpunkter som härrör ur detta allmänintresse? Jo, ofta på just det grova och oresonliga ätt som man kan vänta av elen som är van tt tala maktspråk. "Löntagarna" kräver det ch det. Löntagarna har sagt bestämt nej. unkt. All kritik av en LO-ståndpunkt anses öUclriktigt vara "löntagarfientlig". :\feel tanke på de kamptraclitioner, som le·er inom fackföreningsrörelsen, är detta det 1aturliga uttryck säuet. Från arbetsmarkna- 329 som är demokratins livsluft, är inte särskilt utmärkande för de fackliga organisationerna. Kraven på sammanhållning, på solidaritet i kampen osv, främjar i stället en anda där egna åsikter regelmäs igt underoi·clnas det gemensamma målet. l detta sammanhang bör man sätta in frå- gan om folkrörelsernas roll i det framtida Sverige. De stora löntagarorganisationerna har redan ett stort inflytande i olika samhällsorgan. SAP:s nya folkrörd eideologi kommer, om den förverkligas, att flytta ytterligare uppgifter till "rörelser", som mera kännetecknas av maktens grötmyndighet än av f1·itt och öppet meningsutbyte. Med samma självklarhet som man idag sätter sig på flygvärdinnor och andra fackliga minoriteter på arbetsmarknaden, lika självklart kommer folkrörelser i myndighetsfunktion att trampa olika åsiktsminoriteter unde1· fötterna . Just den folkliga anknytningen anses på ett självklart säll legitimera handlandet som demokratiskt. Det är här den stora faran med SAP:s folkrörelseoffensiv ligger: att man inte längre kan eller vill skiUa på demokrati och folken vet man all det är den råa styrkan som makt. =·r avgörande. Den fria, öppna debatten, Anders A1jwedson