Reformer och realiteter I själva ordet reform ligger i svenskan nå- got lustbetonat. Tanken leds inte bara till en förändring utan samtidigt till något bättre. Våra politiker har utnyttjat detta förhållande inte till bristningsgränsen utan långt därutöver. Allt som görs för att ändra i samhället kallas automatiskt reformer. Men ursprungligen betyder att reformera inte att förändra, varken till det sämre eller till det bättre. Det betyder att återställa. Man reformerar till vad fordom var, heter det. Och detta är precis vad som numera på flera områden är mest nödvändigt. Tag t ex skattereformerna, fyra på fem år. Inte ens den mest förhärdade demagog kan kalla dem förändringar till det bättre: då hade så många inte behövts. I realiteten har de blivit lappverk, och den allra senaste lär inte heller bli den sista. Efter diverse manipulationer blev fyra politiker ensamma om att besluta hur svenska folkets urgamla rätt att sig beskatta skall utövas. Sedan trädde de leende och glada fram och medförde nya skatteskalor och i realiteten höjd skatt. Som reform torde åtminstone energiskatten vara enastående: den drabbar varje företag, varje kommun, varje hushåll, varje enskild människa i detta land. Få områden har blivit så utsatta för reformer som skolan och den högre undervisningen. Att förändringar har behövts, inte minst vid universiteten, skall ingen förneka. Det är över huvud inte förändringar som sådana man skall anmärka på. Men när förändringarna medvetet baseras på kvalitetsförsämring, då förefaller en återgång till det gamla vara vida att före· draga. Vad beträffar skolorna vet alla att mycket gjorts, som kunde varit ogjort, och att det är lärarnas förtjänst att myc· ket inte blivit katastrof. Förbättringar finns naturligtvis också. Det vore otänk· bart annat. Men helhetsbilden, alltså re· sultatet av allt reformerande, är inte god, och det skall till en rabiat socialdemokra· tisk skolman för att förneka detta. Man kan mångfaldiga exemplen på kostsamma ändringar utan reella förbätt· ringar. Frågan kan ställas, varför vi ut· sätts för alla dessa reformer. Svaret är att de är utslag av en hänsynslös politisk vil· jeyttring. Den konfiskatoriska beskatt· ningen, som gör arbetssituationen me· ningslös för många och som undergräver skattemoralen, är naturligtvis obehaglig också för de styrande, som nog hör ett och annat från "sitt folk": fogdar är sedan gammalt inte älskade i Sverige. Men da· gens politiska ideal är att så mycket som möjligt av vad som sker i samhället skaH försörjas med allmänna medel, dvs gå ge· nom staten, som därmed samlar makt. Det råder inget tvivel om att denna maktut· övning undergräver demokratin, inte snabbt men säkert. Väljarna i allmälUll val betyder ännu något, en dag vart tred~ år. Dessemellan är de maktlösa. Bakom "reformerna" finns ett reellt, socialistiskt mål. Därför kommer de att fortsätta, oberoende av vad de kostar, utan hänsyn till inflation och materiel och kulturell värdeförstöring. Därfri måste oppositionen helst gemens - göra sig beredd att också reforme 1 f s. r: o a. u s1 sa dt at m str un nå an. sor nämligen i den meningen att den gör sitt yttersta för att återställa något av det som gått förlorat. Aktuella reformer av det slaget är inte svåra att peka på. Människor i vårt land måste återfå rätten att arbeta med glädje, också mot mål som de själva sätter upp. De skall inte hotas av straffskatt därför att de arbetar. ~u utgör marginalskatterna en sådan på- laga. I den form de tillämpas hos oss är de kanske den mest omoraliska beskattningsform som tänkas kan. Samtidigt behöver människor återfå sin skattemoral, känslan för att staten har rätt att taga ut skatter för gemensamma och nödvändiga ändamål; men inte för andra. Den känslan är borta nu. Det är inte överord att säga, att snart ses alla skatter som orättfärdiga. Detta är inte sant, men skattemoralen i deklarationstider är undergrävd, och det går knappast att övertyga någon om att skattelagarna måste lydas som andra lagar. Det blir hårda bud att en gång vända strömmen beträffande skattemoralen. Att undandraga sig skatt betraktas inte som något orätt, snarare som en sport. Men ser man så på moralen i ett avseende, följer annat med. Slöseri med allmänna medel, som är andras pengar; slöseri med egna 161 tillgångar då man har några - och ibland för att dölja vad man har; ovilja att arbeta och vad därmed följer; lust att smita undan skyldigheter av alla slag. Allt detta är omoral, och ändå ingår i denna uppräkning inga brott. Men, säger någon, är inte detta att plä- dera som Glistrup i Danmark? Inte alls. De glistrupska tankegångarna är negativa till skatter, till statens skyldigheter, till andras behov. De är genomgående egoistiska, grundade som de är på en demagogs vilja att skaffa sig en politisk plattform och utformade som löften som inte går att uppfylla. En svensk opposition och en ny svensk regering måste gå andra vägar. Den måste utjämna de motsättningar, som uppstått under socialdemokraternas regeringstid. skattetrycket känns i vida kretsar orättfärdigt. Ingen tror, att det nödvändigtvis behöver vara sådant i Sverige, och alla tror, att regeringen saknar viljan att ändra till det bättre, alltså att genomföra en verklig reform. Det är uppenbart, att en av förutsättningarna för att oppositionen skall lyckas är, att den kan övertyga om att den är villig att föra en förnuftig och rättfärdig skattepolitik.