ANDERS STENDAHL: Alkoholpolitiska utredningar Få saker har varit så utredda, debatterade och reglerade genom lagar och förordningar som försäljningen av alkohol och rätten att servera alkohol i Sverige. I samband med att staten velat stävja missbruket har den sökt reglera bruket. Att missbruket kan vara grovt och socialt förödande ger den senaste av de genom åren nästan ständigt pågående utredningarna allvarliga bevis på. Rådman Anders Stendahl har varit biträdande sekreterare i denna utredning. Han ger i sin artikel en översikt av vart det långa utredningsarbetet syftat. H ans artikel skulle kunna kallas Från Brattsystem till miljövård. Enligt en förordning från 1813 bestraf des den som fyra gånger gjort sig skyl · till fylleri inte bara med höga böter. fick också sitta en dag i stocken, h förbrytelse kungjordes från prediks och han förlorade rätten att deltaga i och att väljas till uppdrag som inn medborgerligt förtroende. Upprep fylleriet följde lång tids straffarbete kronans arbetsinrättningar. Barn u 15 år som överlastade sig skulle agas föräldrar eller husbonde i närvaro krono-, stads- eller politibetjänt. bestämmelser mildrades avsevärt 1 Den officiella inställningen till dry skap var dock alltjämt oerhört sträng, got som bl a speglas i ett först 1894 hävt stadgande, enligt vilket den, förtärde så omåttligt med starka dry att han därav dog, skulle begravas i het. Än idag utdöms straff för den som träder berusad på allmän plats, trots en sådan reaktion representerar ett Iii gat betraktelsesätt. Den akuta ningen är ett sjukdomstillstånd, och händertagaodet bör ta sikte på att den berusade vård och behandling. bötesstraffet skulle verka avhållande är kert en verklighetsfrämmande tanke. Lagstiftningen kring fylleriet är en ringa del av det stora problemko som handlar om statsmakternas s • att motverka människors alkoho bruk. Alkoholpolitiska utredningens i garna överlämnade betänkande ( 1974: 90-93) är bara den senaste i en lång följetong av utredningar. Få områden har varit föremål för så inlllliv debatt, så många statliga utred- -.gar och så många regleringsförsök som alkoholpolitiska. Enligt en nitisk sekl mer än 200 förordningar, stadgar, llngörelser, cirkulär, skrivelser m m om lverkning, försäljning, beskattning och -.&beläggning av alkoholdrycker. Bakom denna lagstiftning låg inte bara nykter- ;sa Iletspolitikens tankegångar - väl så vä- >4. atligt var att regleringen var ett viktigt :n· .Id för att skaffa statsverket inkomster. tå· å idag sorterar alkoholpolitiken, med dess •p- lira sociala frågor, under finansdeparte- 1m .entet. er, stpFrån och med 1911 har utvecklingen bninerats av det utredningsarbete som felrivits av parlamentariskt sammanlila kommitteer. Bland de större av dessa 1tt bo nämnas 1911 års nykterhetskommitte, le- 1928 års rusdryckslagstiftningsrevision; 1944 års nykterhetskommitte och nu se• den 1965 tillsatta alkoholpolitiska llredningen (APU) med förre civilmi- -.tern Sigurd Lindholm i spetsen. ISnda l.tt Dessa kommitteer har samtliga haft till uppgift att lägga fram övergripande ra inlag i syfte att motverka alkoholmisslruket. Dessutom har funnits ett stort an- :ä- !X ' m 111 utredningar, som ägnat sig åt vissa ;s- !peciella frågor i alkoholproblematiken. a- la har spörsmål som rör bryggeriernas U lintatligande och ölets marknadsföring i ~n a.rlgt, problemet alkohol-trafik, bepänsningen av det privata vinstintresset 83 vid serveringen på restaurang samt reklamfrågan varit föremål för sådant särskilt studium. Brattsystemet Då 1911 års nykterhetskommitte tillsattes talade en rad omständigheter för ett totalförbud. Sedan senare delen av 1870-talet hade helnykterhetsrörelsen ökat kraftigt i omfattning och betydelse. Rörelsen krävde totalförbud mot tillverkning, import och försäljning av rusdrycker. Också utanför nykterhetsorganisationerna fanns ett stort antal absolutister och andra anhängare av förbudstanken. Under storstrejken 1909 förekom ett tillfälligt rusdrycksförbud, och vid en av nykterhetsorganisationerna kort därefter arrangerad inofficiell folkomröstning röstade 56 % av landets vuxna befolkning för ett totalförbud. 1911 års nykterhetskommitte hade i uppdrag bl a att "åvägabringa en allsidig utredning rörande allmänt rusdrycksförbud". I kommitten ingick läkaren I van Bratt, som ansåg att ett totalförbud var förknippat med alltför stora olägenheter. Bratts motförslag innehöll tre huvudpunkter, nämligen desintresseringen, den individuella kontrollen och den öppna nykterhetsvården. Desintresseringen innebar en avveckling av de privata och kommunala ekonomiska intressena inom alkoholhanteringen på alla de områden där de kunde tänkas leda till skada. Den individuella kontrollen syftade till att förhindra missbrukare att komma över 84 sprit. Inköpsrätten skulle vara beroende av tillstånd, och varje tillstånd knytas till en viss systembutik. Detta alkoholpolitiska system skulle komma att dominera svensk alkoholpolitik i årtionden. Nykterhetskommitten lade 1914 fram ett delförslag med en försäljningslagstiftning anordnad huvudsakligen efter Bratts riktlinjer, ett förslag som i stora delar antogs av 1917 års riksdag. Redan tidigare hade dock Brattsystemet börjat tillämpas i praktiken. 1920 var kommitten färdig med sina överväganden i förbudsfrågan och lade fram ett förslag till lagstiftning om totalförbud. Bratt reserverade sig naturligtvis. Vid en dramatisk folkomröstning den 22 augusti 1922 avvisades förbudstanken med 924 000 röster mot 888 459. Den period som följde efter det att 1917 års försäljningsförordning antogs till dess att motbokssystemet avskaffades kännetecknas av olika detaljändringar inom Brattsystemets ram. 1923 genomfördes en lagstiftning varigenom reningen av brännvin samt partihandeln med och importen av spritdrycker förbehölls ett särskilt bildat bolag - Vin- & Spritcentralen- med övervägande statligt inflytande. Den tidigare nämnda rusdryckslagstiftningsrevisionen avgav sitt betänkande 1934, vilket efter riksdagsbehandling 1937 ledde till bl a en ny rusdrycksförsäljningsförordning. De dåvarande 121 systembolagen minskades till 41. Kommunernas exklusiva rätt att bestämma om systembutik skulle finnas i kommunen avskaffades. Systembolagen fick en rätt att driva en viss typ av enklare stauranger, s k folkrestauranger. 1945 betogs systembolagen rätten själva bedriva utskänkning. Tillstån måste överlåtas på annan. Vad gällde stånden till servering på folkrestau erna skulle de överlåtas på ett sta företag, det nybildade Sveriges cen restaurangaktiebolag, "Riks-Sara". sökte även på annat sätt minska det vata vinstintresset inom utskänkni Genom ganska invecklade regler om vinstkvantiteter syftade man till att skänkningsvinsterna på spritdrycker starkvin successivt skulle nedtrappas der en 25-årsperiod, räknat från 1937, sedan ej alls skulle utgå. Ransoneringen avskaffas Brattsystemet var omstritt vid sin komst och förblev omstritt under hela tillvaro. För nykterhetsrörelsen kv totalförbudet som huvudmålet fram början av 1940-talet. Vid ett lan 1944 antogs emellertid "de 14 punk program", enligt vilket flera olika mer skulle tillgripas för att steg för pressa konsumtionen tillbaka. Bra met angreps för att det skulle ha kommit en popularisering av dry den. Man menade att maximimåttet l sprit i månaden - av många upp des som ett ofarligt och socialt in ningsfritt normalmått. Själva r ringen kunde föranleda många att sig motbok, som annars inte sk a1 m pr de gå pr' tre an ne ge1 skt be~ bol 1 lets gar och häs inte sats 180, ved bidr stad driv och bak< toreJ brist till ' slags ;tead· ;se- - 4 taldneffa ha iipt rusdrycker, eller fresta dem, som elJat skulle ha köpt mindre, att köpa ut ~ tilldelningen. Man talade om motboRos suggestiva effekter. Av bl a dessa skäl lan nykterhetsrörelsen att omfatta de kav som också från andra håll restes på lit restriktionssystemet skulle avskaffas. 1944 tillsattes ännu en nykterhetskomllitte, denna gång med uppdrag att omJIIÖVa de grundläggande principerna för elen gällande nykterhetspolitiken med utpngspunkt från verkningarna av det nu priivade systemet med individuell kontroll. I sitt 1952 avlämnade slutbetänkande auslöt sig kommitten till suggestionsteorierna. Ransoneringen och praktiskt taFt hela den individuella kontrollen åulle avskaffas. Så skedde också genom beslut av 1954 års riksdag. De 41 systembolagen slogs samman till ett. De stora utredningarna under 1900-talets förra hälft kom att domineras av frå- pn hur man skulle reglera tillverkning och försäljning av alkoholdrycker för att bäst motverka missbruket. Detta innebär inte att man helt försummade andra inatser i detta syfte. Ända sedan mitten av 1000-talet har staten stött upplysningsverksamheten på området, främst genom bidrag till nykterhetsrörelsen. En i lag stadgad skyldighet för skolorna att bedriva undervisning om alkoholens natur och verkningar daterar sig så långt tillbaka som början av 1890-talet. Flera faktorer, bl a otillräckliga resurser och en bristfällig lärarutbildning, har medverkat till att dessa insatser fått dålig genomslagskraft. 85 Nya åtgärder 1944 års kommitte lade större vikt än man tidigare gjort vid andra åtgärder än sådana som reglerade försäljningen. Kommitten ville ha ökade anslag till forskning, information och undervisning och framhöll vikten av insatser i ungdomsvårdande syfte. Dåvarande departementschefen, Per-Edvin Sköld, tog fasta på dessa tankegångar. Ett antal följdutredningar tillsattes, och man kan säga att de reformer som detta utmynnade i lade grunden till statens stödpolitik för det frivilliga ungdomsarbetet. Trots allt var dock kommittens arbete väsentligen inriktat på att ändra reglerna för försäljningen av alkoholdrycker. Resultatet av 1954 års beslut att avskaffa motboken utan att ersätta den med någon annan form av restriktion blev inte vad dess tillskyndare tänkt sig. Det visade sig att man underskattat Brattsystemets återhållande effekt. Man fick en kraftig konsumtionsökning och en markant ökning av missbruket. Riksdagsbeslutet är ett bra exempel på den sortens åtgärder som även efter genomförandet kallas reformer, trots att rådande förhållanden inte förbättrats, bara förändrats. APU:s redogörelse för vad våra alkoholvanor leder till för många människor i form av personliga tragedier och vad missbruket kostar samhället i form av socialvård, sjukvård, brottslighet och minskad och försämrad produktion är en skrämmande läsning. 86 Den senaste utredningen APU:s betänkande skiljer sig från föregående kommitteers främst genom att tonvikten inte läggs på försäljningslagstiftningen. Visserligen är APU:s lagförslag en viktig del av helheten, men det innehåller avsevärda förenklingar i förhållande till nuläget. Många restriktioner föreslås avskaffade och ersatta med bestämmelser som ger samhället större möjligheter att ingripa på de områden, där restriktioner enligt vad utredningsresultaten visar verkligen har effekt. Detta gäller hur priset skall användas som alkoholpolitiskt medel och hur de privata vinstintressena inom alkoholhanteringen skall begränsas och kontrolleras. Restriktionerna bör emellertid ses bara som ett nödvändigt komplement till de åtgärder av positiv natur som måste sättas in för att ändra attityder och vanor. APU:s förslag innebär väsentliga förändringar i fråga om skolans undervisning om alkoholfrågan och informationen till allmänheten. APU behandlar också vikten av förebyggande åtgärder på arbetsplatserna och betonar betydelsen av att det hos företagen finns alkoholpolitiska program för hur man skall kunna hjälpa en anställd, vilkens alkoholmissbruk menligt inverkar på hans sätt att sköta arbetet. Det sagda är exempel på positiva åt· gärder som har direkt anknytning till a(. koholen. Men det är uppenbart att olika sociala missförhållanden kan orsaka alkoholmissbruk och att dessa missförhållanden ofta försvårar påverkan genom upJI' lysning eller rent av gör att upplysningea i många fall framstår som meningslii. APU anger därför som ett delmål för a(. koholpolitiken att den måste göra alkoholfrågan uppmärksammad vid planeringen av den miljö vi lever i. Ett rnedd härför blir det av APU föreslagna alk0o holpolitiska rådet. Detta organ skal verka för att de av statsmakterna u dragna riktlinjerna fullföljs och ha en dan sammansättning att det med kan öva inflytande i planeringssammanhang. Avsikten är att rådet bättre än Il regelbundet återkommande alkohol tiska utredningarna skall kunna bev utvecklingen och bidraga till att de fö byggande åtgärderna sätts in snabb och mer effektivt än hittills. Det fr lagda materialet klargör med all önskv'' tydlighet hur nödvändigt detta är, om på sikt skall kunna ändra de alkohol nor, som på så många olika områden samhällslivet åstadkommer föröd skador. J l o E n S1 k lt h !TJ g; kt dl sä sit vå