BO KÄRRE: Svenskt bistÃ¥nd till u-länderna MÃ¥nga ifrÃ¥gasätter. om det stora svenska ulandsbidraget verkligen används pÃ¥ rätt sätt. Det var avsett, trodde man, att hjälpa olika länder i deras ekonomiska utveckling, att stödja dem i deras kamp motfattigdom och för ekonomisk och teknisk självständighet. Regeringen lägger emellertid ocksÃ¥ politiska synpunkter pÃ¥ hjälpen. Den stöderfrihetsrö- relser i Afrika och skänkerfrikostigt pengar Ã¥t Kuba, som inte längre kan sägas vara nÃ¥- got u-land. Svensk Tidskrift har bett chefen för informationsavdelningen inom SIDA, flyrÃ¥chefen Bo Kärre, att ge en skildring av hur pengarna egentligenfördelas. Först dÃ¥ man vet detta, kan det varafruktbart att diskutera SIDA och dess verksamhet. Den l juli 1975 hade SIDA funnits till i ett decennium och svenskt bistÃ¥nd lämnats i ett kvartssekel. En milstolpe hade passerats redan i och med ingÃ¥ngen av Ã¥r 1962, tre och ett halvt Ã¥r före SIDAs tillblivelse. Det var dÃ¥ staten - och därmed skattebetalarna - tog över hela det ekonomiska ansvaret. Den delen av det svenska bistÃ¥ndet, som bestod i att finansiellt och i viss mÃ¥n personellt stödja FNs program för u-länderna, hade visserligen alltsedan den trevande starten 1949-50 varit en statlig angelägenhet. Initiativet till en egen svensk u-hjälp, med naturnödvändighet begränsad till nÃ¥gra fÃ¥ länder, hade däremot tagits utanför statsmakterna. Det var Ã¥r 1952 som ett stort antal brett representativa folkrörelser och intresseorganisationer bildade Centralkommitten för svenskt tekniskt bistÃ¥nd till mindre utvecklade omrÃ¥- den. Centralkommitten gjorde insamlingar bland allmänheten för att finansiera sina projekt, av vilka de tvÃ¥ första blev star-tklara 1954 i Etiopien respektive Pakistan. Staten tillsköt vissa medel, men det skulle dröja till 1962 innan den helt övertog det privata engagemanget. Centralkommitten avlöstes dÃ¥ av Nämnden för Internationellt BistÃ¥nd, NIB. Jämfört med andra industriländer kom Sverige igÃ¥ng sent med ett mer omfattande bistÃ¥nd till u-länderna. Under SIDAs första Ã¥r lÃ¥g Sverige fyra frÃ¥n slutet i den internationella statistiken över industriländernas bistÃ¥nd, mätt som andel av bruttonationalprodukten. 1974 toppade Sverige för första gÃ¥ngen samma lista. Under SIDAs första verksamhetsÃ¥r uppgick bistÃ¥ndsanslagen totalt till 283 miljoner kronor, tio Ã¥r senare till 2 860 miljoner kronor. De bÃ¥da beloppen innebär en stegring frÃ¥n 0,28 till l procent av bruttonationalprodukten. Under pionjärÃ¥ren pÃ¥ 50-talet hade det varit självklart att insamlade medel skulle möjliggöra startandet av konkreta projekt, som bidragsgivarna lätt kunde identifiera som sina. SIDAs historia handlar först och främst om vägen bort frÃ¥n dessa "svenska projekt" till det som idag brukar kallas överförande av svenska resurser till u-ländernas egna projekt. Ett samlat uttryck för det nya synsättet gavs i den s k landprogrammeringen, som växte fram under de sista Ã¥ren pÃ¥ 60-talet och det första pÃ¥ 70-talet. Tanken bakom landprogrammeringen är att tillskott av resurser utifrÃ¥n till ett u-land mÃ¥ste inordnas i landets egna utvecklingsarbete. Sverige som givarland ger tillkänna hur mycket resurser det totalt avser att ställa till mottagarlandets förfogande under det kommande Ã¥ret och preliminärt ocksÃ¥ under ytterligare ett par Ã¥r. Sedan ankommer det pÃ¥ mottagarlandet att föreslÃ¥ inom vilka delar av gällande utvecklingsplan man önskar sätta in de svenska resurserna. Det slutliga beslutet fattas gemensamt av de bÃ¥da länderna dÃ¥ även Sverige preciserar sina möjligheter, begränsningar och önskemÃ¥l. Den nya metodiken Vilka följder har dÃ¥ den nya metodiken med mottagarlandet i centrum fÃ¥tt för de enskilda svenska insatserna? I det gamla begreppet "projekt" lÃ¥g en konkret, geografiskt avgränsad verksamhet i mottagarlandet: en skola, ett sjukhus, vattenanläggningar inom 435 ett visst omrÃ¥de, en hamn. En nackdel med utifrÃ¥n donerade projekt var att de band mottagarlandets resurser pÃ¥ ett för dessas budget besvärande sätt. Ju mer de själva fick att säga till om, desto mer uppenbart blev det att de hellre önskade bidrag till yrkesutbildningen i dess helhet än till enstaka yrkesskolor, hellre till hälsovÃ¥rden pÃ¥ landsbygden i allmänhet än till ett bestämt sjukhus. Termen sektor- eller programstöd lanserades. Ytterligare ett steg togs i och med att bistÃ¥nd lämnades till utvecklingsplanen som helhet, ett slags valutastöd till importen. SIDA har alltsÃ¥ erfarenhet av att projektstödet i växande omfattning ersatts av sektor- eller programstöd respektive importstöd. Ett undantag finns frÃ¥n programländernas fria dispositionsrätt till den finansiella ram Sverige fastställer för vart och ett av dem. Jag syftar pÃ¥ varubistÃ¥ndet, som Margaretha af Ugglas diskuterade frÃ¥n principiell utgÃ¥ngspunkt i nr 4/1975 av denna tidskrift. LÃ¥t mig komplettera hennes framställning med nÃ¥gra siffror och fakta. VarubistÃ¥ndet inleddes under NIB-Ã¥ren men inte av NIB, som huvudsakligen sysslade med tekniskt bistÃ¥nd, utan av finansdepartementet. Det var dÃ¥ främst frÃ¥ga om gÃ¥- vor av papper; senare när SIDA tagit över skulle konstgödning bli det dominerande varuslaget. MÃ¥let var primärt att hjälpa de länder som mottog pappret eller konstgödningen. Men det förelÃ¥g ocksÃ¥ det öppet uttalade bisyftet att stödja sysselsättningen i Sverige. VarubistÃ¥ndet hölls under en följd av Ã¥r vid ca 25 miljoner kronor per Ã¥r, vilket utgjorde en för varje Ã¥r allt mindre andel av det kontinuerligt växande totala bistÃ¥ndet. 436 Härutöver gavs vissa svenska bidrag in natura till internationella livsmedelsprogram. FrÃ¥n 1972/73 erhöll SIDA instruktioner att öka varubistÃ¥ndet mot en riktpunkt som Ã¥rligen skulle anges av statsmakterna. Motivet var nu inte längre bara att värna om sysselsättningen i Sverige utan ocksÃ¥ att lindra effekterna av hela bistÃ¥ndet pÃ¥ betalningsbalansen Gfr Margaretha af Ugglas' artikel). Som ett resultat av den nya given uppgick avtalade leveranser av varubistÃ¥nd 1972173 till ca 130 mkr; för 1975/76 har s~atsmakterÂ- na ställt upp 500 mkr som riktpunkt för varubistÃ¥ndet. De angivna beloppen innebär att varubistÃ¥ndet har kommit att utgöra en allt större andel av det totala bistÃ¥ndet, f n ca 16 Ã¥ 17 procent. För att om möjligt motverka de nackdelar, som denna bindning av en inte obetydlig del av det svenska bistÃ¥ndet kunde medföra för berörda u-länder, uttalade 1973 Ã¥rs riksdag att mottagarna skulle ges möjlighet att inom en överenskommen finansiell ram själva välja varor. I och med detta tillvägagÃ¥ngssätt blir det inte längre frÃ¥ga om stöd till specifika svenska industrier, sÃ¥som tidigare papper och konstgödning, utan varubistÃ¥ndet inriktas tvärtom pÃ¥ omrÃ¥den där svensk industri är konkurrenskraftig. Varor som särskilt efterfrÃ¥gats sedan 1972 är rapsolja, pappersmassa, sjukhusutrustning, läromedel, stÃ¥l samt diverse verkstadsprodukter. VarubistÃ¥ndet fördelas inte heller lika pÃ¥ alla programländer. Ã¥gra av dem berörs överhuvud taget inte av detta program. Mottagande länder har varit och är framför allt Bangladesh, Cuba, DRV, Indien, Sri Lanka och Zambia. Flertalet av dessa fÃ¥r i betydande omfattning bistÃ¥nd frÃ¥n Sverige i form av importstöd. Programländer Jag har redan flera gÃ¥nger använt termen programländer. SÃ¥ kallas det dussin länder för vilka landprogrammeringens principer tillämpas i det svenska bistÃ¥ndet. När man konstaterade att det av administrativa skäl fanns anledning koncentrera det svenska bistÃ¥ndet till ett litet antal Hinder, utkristalliserade sig en grupp pÃ¥ ~ex länder: Etiopien, Kenya, Tanzania och Tunisien samt Pakistan och Indien. Det var slumpvis som dessa länder ursprungligen hade blivit mottagare av svenskt bistÃ¥nd, och de bedömningar som legat bakom beslutet att ge bistÃ¥nd hade varierat frÃ¥n fall till fall, SIDA kan sägas ha ärvt dessa länder som mottagare. I fortsättningen valde statsmakterna nya mottagarländer efter kriterier som tydligast formulerats i statsutskottets utlÃ¥tande om bistÃ¥ndet 1970. Huvudsynpunkten var att länderna skall föra en utvecklingspolitik som gynnar de breda lagren och som sÃ¥ledes leder till ekonomisk u~ämning. Nationer vilkas politiska och ekonomiska oberoende är utsatt för hot frÃ¥n kringliggande eller andra utomstÃ¥ende makter skall ocksÃ¥ särskilt stödjas. Enligt dessa kriterier har successivt tillkommit som programländer Zambia, Botswana, Demokratiska Republiken Vietnam (DRV), Cuba samt, frÃ¥n 1975/76, Sri Lanka (Ceylon) och Guinea-Bissau. I den ursprungliga gruppen inträffade den förändringen, att Bangladesh efter Pakistans delning Ã¥r 1971 blev Sveriges partner i utvecklingssam- 438 av det totala svenska bistÃ¥ndet till Indien har utgjorts av varugÃ¥vor: papper, konstgödning, vete m m. Avsevärda belopp har Sverige satsat pÃ¥ den indiska familjeplaneringen. I absoluta tal har Sverige lämnat mer bistÃ¥nd till Indien än till nÃ¥got annat land; mätt per invÃ¥nare i mottagarlandet mindre än till nÃ¥- got annat programland. För de indiska myndigheterna har Sverige snarast framstÃ¥tt som en mindre bidragsgivare. Av det totala bruttobistÃ¥ndet utifrÃ¥n har Sverige svarat för drygt en procent. BistÃ¥ndet till Nordvietnam (DRV) uppvisar andra drag. I form av humanitärt bistÃ¥nd har det pÃ¥gÃ¥tt alltsedan SIDAs start. Ã…teruppbyggnadsbistÃ¥ndet har skjutit fart under de senaste Ã¥ren. Ã… ena sidan har varuleveranser genomförts för att täcka omedelbara behov: till familjeplaneringen, till hälsooch sjukvÃ¥rden och som allmänt importstöd. Ã… andra sidan har arbete igÃ¥ngsatts för tvÃ¥ stora projekt inom sjukvÃ¥rden (ett barnsjukhus i Hanoi och ett allmänsjukhus i Hong Bi i norra Tonkinbukten) och ett inom skogsindustrin (en massa- och pappersfabrik i Bai Bang, Ã¥tta mil nordväst om Hanoi). I själva verket har DRVs regering valt att under ett antal Ã¥r kanalisera huvudparten av de resurser Sverige ställer till förfogande till dessa tre projekt. Sjukhusen skall vara färdiga 1977, dÃ¥ ocksÃ¥ den första pappersmaskinen kommer i drift. Massafabriken skall vara i full drift 1979. Det kan tilläggas att pappersoch massafabriken är det största bistÃ¥ndsprojektet som SIDA varit inblandad i. De svenska kostnaderna för projektet uppgÃ¥r under en femÃ¥rsperiod till 620 miljoner kronor, vartill kommer 150 miljoner för förväntade prishöjningar. I bistÃ¥ndet till Cuba stÃ¥r hälsovÃ¥rden och undervisningen i centrum. SIDA har sedan 1971 ersatt eller kompletterat befintlig utrustning främst inom disciplinerna röntgendiagnostik, klinisk kemi, klinisk fysiologi och intensivvÃ¥rd vid ett 50-tal sjukhus pÃ¥ provins- och regionnivÃ¥. Även pÃ¥ undervisningsomrÃ¥det avser de svenska insatserna främst finansiering av importerad utrustning, bia frÃ¥n Sverige. I det senaste bistÃ¥ndsprogrammet ingÃ¥r ocksÃ¥ stöd till den kubanska industriutvecklingen. Med hänsyn till Cubas ekonomiska potential kommer frÃ¥n i Ã¥r en del av bistÃ¥ndet att lämnas i form av krediter. I frÃ¥ga om andra programländer, främst Tanzania och Indien, gÃ¥r utvecklingen i motsatt riktning. De som tidigare erhöll en del av det svenska bistÃ¥ndet som krediter, fÃ¥r numer allt större del av bistÃ¥ndet pÃ¥ gÃ¥vobasis. Utanf"Or programländema Av de ca l 800 miljoner kronor, som SIDA förvaltar innevarande budgetÃ¥r, gÃ¥r nära l 200 miljoner kronor till de tolv programländerna. Ytterligare drygt 150 miljoner kronor är reserverade för andra länder, där Sverige utan att ställa en landram till fritt förfogande medverkar i vissa utvecklingsinsatser. Främst skall nämnas M~ambique och Sydvietnam, Pakistan, Östafrikanska Gemenskapen samt Lesotho och Swaziland i södra Afrika. 200 miljoner kronor har avsatts för insatser med _anledning av naturkatastrofer eller krigshändelser oberoende av var i världen de inträffar. Dessa medel fÃ¥r ocksÃ¥ användas för bistÃ¥ndsinsatser i programländer som föranleds av andra extraordinära behov. För kurs- och stipendiatverksamhet disponerar SIDA över 35 miljoner kronor. Den individuella stipendieringen av u-landsstudenter, som var ett uppmärksammat inslag i den tidiga u-hjälpen, har i stort sett avskaffats. I stället har alltmer utrymme beretts för kortare grupparrangemang av yrkesfortbildande karaktär. Deltagare i de olika kurserna och seminarierna är högt kvalificerade fackmän frÃ¥n u-länder med lÃ¥ng yrkeserfarenhet och fast yrkesanknytning i hemlandet. Ett stort antal u-länder i Afrika, Asien och Latinamerika inbjuds nominera kandidater. Kurserna arrangeras i nära samarbete med sÃ¥väl svenska utbildningsanstalter och företag som med FN-organ. En särskilt viktig del är utbytet av erfarenheter mellan uländerna under kurstiden. Ofta Ã¥terkommande ämnesomrÃ¥den är lantbruk, skogsbruk, fiske, hälsovÃ¥rd och nutrition, facklig utbildning, kooperation, naturvetenskap, internationell upphandling, marknadsföring, hamnförvaltning, kvalitetskontroll i industrin, underhÃ¥llssystem, elektronik, smÃ¥industrianläggningar, hantverk, pappers- och massateknik, transportväsende. Under tre Ã¥r pÃ¥ 70-talet deltog när 5 000 personer frÃ¥n 120 u-länder i sÃ¥dana SIDA-finansierade kurser. Ett specialomrÃ¥de, där SIDA samarbetat bÃ¥de med vissa programländer och med länder utanför den kretsen, är familjeplanering. Syftet har hela tiden varit dubbelt: dels att bidra till att förbättra de enskilda människornas möjligheter att bestämma över vilket antal barn de önskar ha och när de skall 439 komma, dels att stödja enskilda u-länder i deras ansträngningar att minska takten i folkökningen. Den stora spridningen av de svenska familjeplaneringsinsatserna - en tid pÃ¥ 60-talet till ett 20-talländer - berodde pÃ¥ att Sverige länge var den enda stat som var beredd att lämna bistÃ¥nd pÃ¥ detta omrÃ¥de. Vid tiden för SIDAs tillkomst var familjeplaneringen inte heller accepterad av FN. Idag är förhÃ¥llandet ett annat. Av de medel som Sverige satsar pÃ¥ familjeplanering gÃ¥r tvÃ¥ tredjedelar som bidrag till FNs Befolkningsfond, Världshälsoorganisationen (för forskning som syftar till att fÃ¥ fram nya preventivmedel), det Internationella Familjeplaneringsförbundet IPPF och andra internationella organ. Av de totala bistÃ¥ndsanslagen pÃ¥ 2 860 miljoner kronor budgetÃ¥ret 1975/76 utgÃ¥r l 050 miljoner kronor, eller ca 35 procent, som bidrag till FNs utvecklingsprogram UNDP, Världsbankens systerorganisation IDA, FNs barnfond UNICEF och andra internationella program för u-länderna. FNandelen av den svenska bistÃ¥ndsbudgeten lÃ¥g under SIDAs tidiga Ã¥r vid ca 50 procent men har sakta minskat till nuläget, främst pÃ¥ grund av att andra stater inte varit benägna att höja sina FN-bidrag tillräckligt snabbt. De svenska FN-bidragen förvaltas av Utrikesdepartementet. SIDA berörs i och med att de olika FN-organen genomför sina bistÃ¥ndsprogram. Exempelvis är SIDA den instans som svarar för rekrytering av svenskar till fältarbete i FNs tjänst. SIDA har ocksÃ¥ strävat att pÃ¥verka inriktningen av FNs arbete pÃ¥ utvecklingsomrÃ¥- det. Det första och mest pÃ¥tagliga exemplet 440 är omigen familjeplaneringen. Andra exempel avser ILO och sysselsättningen, Unesco och undervisningsplaneringen, WHO och forskningen pÃ¥ olika medicinska omrÃ¥den, FAO och jordbruksforskningen. I samtliga fall har respektive FN-organs resurser för det speciella ändamÃ¥let förstärkts med SIDA-medel. Allra störst betydelse har Sveriges bidrag till det kanske mindre kända International Trade Center, ITC, i Geneve haft. ITC är det FN-organ som bistÃ¥r u-länderna i deras ansträngningar att öka exporten. Sverige svarar för inte mindre än ca 30 procent av ITCs budget och är därmed dess största bidragsgivare. Som ett led i samma politik har 1974 Ã¥rs riksdag, bl a efter förslag frÃ¥n SIDA, beslutat inrätta ett särskilt organ med uppgift att främja import till Sverige frÃ¥n u-länderna, Importkontoret för ulandsprodukter. Ett bredare samarbete Valet av programländer har för Sveriges del inte dikterats av näringslivet. Om bistÃ¥ndet inte följt handeln, har handeln i stället börjat följa bistÃ¥ndet. Tanzania och Cuba är härvidlag goda exempel. MÃ¥nga andra förbindelser har knutits mellan institutioner och personer i Sverige och i de u-länder vi stö- der. Samtidigt har Sverige slutit samarbetsavtal med nÃ¥gra u-länder, som inte kommer i frÃ¥ga för egentligt bistÃ¥nd, av innebörd att Sverige skall befrämja dessa länders industrialisering och handelsförbindelserna med dem. Här öppnar sig möjligheter till otaliga variationer och kombinationer inom ramen för ett bredare samarbete mellan Sverige och u-länderna. Kanske man vÃ¥gar säga att SIDA under sina tio första Ã¥r funnit en metodik i arbetet som pÃ¥ det hela taget tycks fungera hyggligt. För nästa tioÃ¥rsperiod är det angeläget att verket är öppet, och tillÃ¥ts vara öppet, för de nya strömningar som rör sig inom det internationella utvecklingssamarbetet.