CARL ERIK AF GEIJERSTAM: Tove Janssons Muminvärld Vem älskar inte Mumintrollet? Lektor Carl Erik af Geijerstam i Uppsala har i den finländska tidskriften Nya Argus (1974, nr 7-8) publicerat en analys av Mumintrollets värld. Med vänligt medgivande av redaktionen för Nya Argus återger vi artikeln i Svensk Tidskrift. Tove Jansson har på senare tid gått nya vägar i sitt författarskap, skriver dr af Geijerstam. Han visar att också Muminböckerna innehåller en utveckling, från bekymmerslöshet till depression, från hjälpbehov till den stora konsten att kunna taga emot kärlek och omtanke. Vad som först fängslade mig i Tove Jans· sons böcker om Muminfamiljen vet jag inte längre. Kanske var det den sällsporda frihet som rådde i denna familj, där ingen kände sig snärjd av att vara en ägodel men där ingen heller behövde känna sig bortglömd. Ville man fick man vara för sig själv hela dagen antingen man hörde till familjen eller bodde i huset som inackordering eller gäst. över allt vilar en trygghet, man vill nästaD säga ombonad borgerlighet, om inte den nyans av tillslutenhet och självgodhet som vidlåder detta begrepp så helt v<n borta från Muminfamiljen. Öppenhet och mottaglighet både för främmande visen och nya ideer är utmärkande för familjens levnadssätt. Plötsliga nycker odJ infall avfärdas inte utan kan iblaDd övergå direkt i handling. Kanske är det barnets paradoxala värld av anarki och trygghet, av äventyr odJ oföränderlighet som är det mest utnJär. kande för Muminfamiljen. Den trygga världen i dalen blir nämligen stämlist utsatt för katastrofer. Ja, dessa katastrofer utgör handlingens centrum i alla Tove Janssons första böcker. En komet hotar träffa dalen, ett eldsprutande berg · synhåll får ett utbrott, en dränker hela trakten osv. Vad som ker familjen inför alla katastrofer är orubbliga fasthållande vid sin Hos de flesta andra varelser i ningen träder självbevarelsedriften funktion och de reagerar med skräck med flykt. Men intet får rubba den dagliga rutinen för Muminmamman. g a r 1 e l l r 1 l e 1 i r Irriteras en smula av att hon inte kan qa upp sin tvätt därför att sotflagor från det eldsprutande berget svärtar ner ilädema, och när kometen hotfullt närIl&!' sig hennes trädgård besluter hon sig lör att inte bry sig om att rensa landen. Däremot gräddar hon färdig en stor krobn för att välkomna sin son. När en katastrof brutit ut, försöker alla 1 familjen förstås att rädda både sig ljälva och andra, men det sker i något slags lustfylld lekstämning av accepterande. På samma sätt som i drömmen pltar man allt som sker och glider tveklöst in i en förändrad värld. Som ett typiskt drömfragment framträder en sådan ituation som när huset blir insnärjt av en djungel av växter och alla ser det som en oväntad utflykt i naturen. Förtjust ropar mamman på den övriga familjen att komma till henne i garderoben där hon har hittat en björnbärsbuske. Eller när den stora översvämningen kommer och bottenvåningen i familjens hus blir vattendränkt. En stor nyfikenhet sprider sig ~ familjen som är samlad en trappa upp: hur månne rummen ser ut där nere där de ligger under vatten? Pappan sågar ett hål i golvet och med stor munterhet kan nu mamman se sitt kök uppifrån och glädja sig över att hon hann tömma iaskhinken kvällen förut och att hon glömde bära in ved. Den bok där denna scen beskrivs heter Farlig midsommar, och när vattnet stiger ytterligare kommer en hel teater flytande, i vilken familjen med sina skyddslingar bosätter sig. Här fortsätter drömstäm- 321 ningen i det att ständigt oväntade saker inträffar, när teatermaskineriet sätter igång. Familjen finner sig som vanligt i allt men en av skyddslingarna, Homsan, befinner sig utanför drömvärlden. Han undersöker deras nya hem och grubblar över sakernas tillstånd. Bland det han funderade över är också den familj han är upptagen i: "De är så olika mig, tänkte han. De har känslor och ser färger och hör ljud och snurrar runt, men vad de känner och ser och hör och varför de snurrar, det bryr de sig inte om ett dugg." Trollvinter Det är denna bekymmerslöshet som bildar grundstämningen i Tove Janssons första böcker: Mumintrollet på kometjakt, Trollkarlens hatt, Muminpappans bravader och Farlig midsommar. Den nästa boken, Trollvinter (1957) inför helt nya motiv och ger helt nya aspekter på Muminvärlden. Rent konstnärligt står boken högt redan från början, när Mumintrollet av en tillfällighet vaknar i det tysta huset där familjen sover sin vintersömn som den alltid har gjort. Han får nu till en början alldeles ensam uppleva vintern med dess "allvarliga" lukt och ställs inför förhållanden han aldrig varit med om förr. Bokens stora motiv är nu hur han utvecklas genom att utsättas för svårigheter. Hans läromästare är den tystlåtna och hemlighetsfulla flickan To-ticki som tycks ha del i hela mörkrets och vinterns mångåriga visdom. Men vad hon vill lära ut är egentligen ingenting annat än den svåra konsten att vara ensam och att 322 reda sig själv. Genom henne får också Mumintrollet inblick i en värld, full av tysta och skygga väsen, som inte ens har namn och ibland är helt osynliga. Det är de anonymas och förbiseddas värld som nu under mörkrets årstid har sitt livstillfälle. För Mumintrollet kommer dessa snabba möten med dem "som lever ett hemligt liv" att bli av stor betydelse. Till dem som också blir väckta av synas. Genom Muminmammans kloka behandling växer sakta hennes gestalt fram tills hon äntligen lockas att bli arg och ilskan ger henne ansiktet åter. Det är en skildring som i sin sensibla saklighet verkligen belyser ett problem som tillhör oss alla men som man gärna sluter ögonen för- att det i vår närhet alltid finns så- dana "som inte är att räkna med." misstag denna vinter hör Lilla My av Pappan och havet Myrniornas släkte. Hon förekommer redan I Pappan och havet (1965) är självmissi föregående bok, Farlig midsommar, tro och behovet av självkänsla ett huvud· men i Trollvinter får hon sin första ge- motiv redan från början. Pappan vill nomförda skildring. Och avsikten är vara en beskyddare och framstå som den uppenbarligen att införa en person i be- som kan och vet. Under håglösa kvällar rättelsen med en helt annan läggning än ställer han sig vid trädgårdens glaskula Mumintrollet Lilla My har inga svårig- som speglar den självständiga familjen heter att anpassa sig till vintern när hon på ett förvänt sätt så att den blir hjälplös blir väckt. Hon är saklig och handlings- och får behov av hans skydd. En bosätt· kraftig och obunden av minnen från det ning på en öde ö långt ute i havet ger förflutna. Den kontrast som hon sålunda pappan många tillfällen att vara betydel· utgör till Mumintrollet kommer att ut- sefull och visa sina färdigheter. I kontrast vecklas på ett mycket intressant sätt i bo- till honom står förstås mamman som alls ken Pappan och havet. inte har behov att stärka sin ställning. Trollvinter slutar förstås med att famil- Snarare när hon en hemlig lust att glida jen vaknar, våren och Snusmumriken bort från sin familj, att lämna sin posi· kommer och det hemlighetsfulla drar sig tion i centrum, stiga in i en av sina undan. Men det stannar kvar i Tove Jans- egna väggmålningar och gömma sig i sons författarvärld, ja, man kan säga att dess ymniga flora. motsättningen mellan dem som har ett Lilla My är den andra stora kontrasten namn och en personlighet och de namn- och det mest genomförda exemplet på en lösa som saknar självkänsla blir ett hu- oberoende personlighet: "hon hade in~ vudmotiv i de följande böckerna. Det ens behovet att skryta och visa upp." Hon osynliga barnet är en samling fristående är helt inne i allt som händer på ön od! berättelser, där titelberättelsen just skild- alla hemligheter har hon snart genomskå- l rar en flicka vars självkänsla blivit så dat. Hon är inte bunden av några känslot: ~'---k-v-ä-st-a-tt_h_o_n-ta-g-it-s-in_ti_·ll·f•ly•k•t•i-a•tt-in•t•e-•fr•a•m-fo•·r- a•ll•t- in•t•e- a•v- m- ed•l•id•a•n•d•e•t •me4• dess snärjande lianer. Hon står också fri från ambitionen att gripa in och styra utvecklingen på ön. Hon finns överallt som en naturkraft, utan blygsamhet eller andra mänskliga påhäng. Dessutom är hon som alltid munter och vass och friskt avslöjande i allt vad hon säger. Mumintrollet invecklar sig naturligtvis i olycka genom sitt rika känsloliv. Han blir förälskad i en vacker och vild sjöhäst, som bereder honom djupa missräkningar genom sin nyckfulla obeständighet. Hans hela ambition inriktas på att vara betydelsefull och alltför sent lär han sig inse sin mammas visdom om dessa snabbt försvinnande väsen: att "bara titta på dem och känna sig glad." Men ändå är Mumintrollet den som åstadkommer förändringen och omslaget i livet på ön just genom att han blir så intrasslad med sitt känsloliv - i detta fall medlidandet. Det som Lilla My med sitt oberoende och sin allvetenhet inte kan åstadkomma, det gör till slut Mumintrollet: han blidkar den av alla avskydda och även föraktade Mårran och får hennes is att smälta. Ty Mårran hör till de obefintliga. "Hon är som regnet och mörkret eller en sten som man måste gå runt för att komma vidare". Hon räddas över till de befintliga under många nattliga möten, då hon känner sig uppmärksammad av Mumintrollet och hans lykta, intagen bland de ting som existerar för en annan. Till de anonyma hör också fiskaren-fyrvaktaren, men han är en som har flytt från sin personlighet på grund av depression. 323 Nu vistas han i ett självvalt skuggland med bibehållet oberoende. Men Muminpappan retar sig på honom för hans totala brist på personlighet: "Du är ingen person alls, du är som nånslags växt eller en skugga. Som om du aldrig hade blivit född." Pappan och havet är också en bok om depressioner: mörka pusselbitar som ingenstans passar in, olagade saker, sjögrästunga nät, fåglar som dödas mot fyrljuset, svarta gölar. En utsikt till lösning öppnar sig dock i en stillsamt god vilja och vänlighet utan tyngande omsorger. Och som alltid är det mamman som står för detta. De hjälpsökande Pappan och havet utspelas från sensommaren och fram mot senhösten. Under den tid familjen är borta står huset i Mumindalen tomt och det är vad som händer där då som utgör innehållet i Tove Janssons hittills sista bok om Muminvärlden, Sent i november (1970). Det är en berättelse om hjälpsökande. Till familjens övergivna hus kommer besö- kande från olika håll, som inte vet om att de alla är bortresta. Alldeles oberoende av varandra söker de sig till Muminfamiljen för att få hjälp och tröst eller bara trevnad och när de finner huset tomt, blir de hänvisade till varandra och får finna sig i att leva i ett oväntat kollektiv. De starkaste och mest oberoende i sällskapet är förstås de båda anförvanterna Snusmumriken och Mymlan, Lilla Mys äldre syster. Visserligen beger sig också de till Mumindalen för att söka något, Snus- 324 mumriken tror sig där kunna återfinna början till en visa som har gått förlorad för honom under hans vandring söderut och Myrnian vill träffa sin syster och återknyta bekantskapen med familjen. Båda har dock en inre styrka som gör att de inte blir besvikna när huset står tomt utan genast kan finna sig i dessa oväntade förhållanden. De fyra andra gästerna däremot lever under ängslan, och det är detta känsloläge som bildar grundmönstret i Sent i november. Deras förväntan att möta något som skall vara bot och balsam är så stort att det tomma huset verkligen gapar mot dem och återspeglar deras besvikelse. Den som mest ohämmat sprider ut sin ängslan är Filifjonkan. Hon är också den som upplever husets te>mhet och ogästvänlighet starkast och hon kan inte undgå att märka att ingen söker hennes sällskap. Hemulen vill dölja sin rädsla och sin begynnande vantrivsel under ett dagsschema av hurtig företagsamhet. Skild från dessa båda är den lilla hornsan Toft som är helt inåtvänd. När han inte får träffa den som han har gett sig ut för att söka, Muminmamman, ägnar han sig helt åt drömmerier. Onkelskruttet är den mest oberoende av de fyra otillfredsställda och han är det i kraft av sin senila oförställdhet. Vad Tove Jansson nu vill skildra är inte något avgörande, inte någon hel befrielse från ängslan, tungsinthet, mstängdhet och vilsenhet. Men alla får uppleva plötsliga glimtar av en tillvaro bortom den givet personliga och de får erfara att det finns ett helt annat sätt att framleva sin dag än det invanda. De får mod att komma med något nytt till sitt gamla och även detta är ju en form av förvandling. Filifjonkan kommer över en tröskel när hon en kväll får uppleva s~ själv som musikant. Inne i musiken är hon också i själva säkerheten, där ingen kan nå henne. Hemulen blir befriad från sin osäkerhet och tungsinthet genom att verkligen utsättas för rädsla. En hel inbillad värld försvinner under en farofylld segeltur och han stiger i land mindre betydelsefull men också närmare verkligheten. Vid båda dessa räddningsaktioner spelar Snusmumriken på sitt passiva och UD· danglidande sätt en stor roll. Det är ham munharmonika som Filifjonkan spelar på under några nattliga timmar och det är han som listigt lägger en fälla så att Hemulen för att inte tappa ansiktet blir tvungen att tacka ja till hans inbjudaa att följa med ut och segla. Snusmumrik~:~ är alltså liksom tidigare en hjälpare mea litet mot sin vilja. Han blir dragen in olyckor och konflikter på det sättet att han inte kan låta bli att tänka på de olyckliga. Helst vill han vara ensam med sin stilla uppmärksamhet och med sina visor, de befintliga och de obefintliga, men de hjälpsökande dras till honom <d han blir tvungen att lämna sitt tält <d sin ensamhet. Ibland hjälper SnusmuiiiJio ken också genom att oavsiktligt väcb förargelse med sin tysta allvetenhet. H<& san Toft, som är så hjälplöst innesluten sitt stumma och fladdrande fantasiir blir till slut förlöst genom sm ilska och står som bokens slutgestalt med en fullt förnimbar beröring med verkligheten. När han på bryggan inväntar Muminfamiljens båt och stormlyktan visar sig först av allt i masttoppen, är det ett verkligt ljus och verkliga människor som sitter under den i mörkret. Drömmarna är borta: "Hans drörr. om mötet med familjen hade blivit så stor att den gjorde honom trött. Varje gång han tänkte på mamman fick han ont i huvudet. Hon hade vuxit sig så fullkomlig och mild och tröstande att det var olidligt, en stor rund slät ballong utan ansikte." Det obekymrade ägandet Filifjonkan, Hemulen och Hornsan Toft, alla tre har behövt samma hjälp: att upptäcka verkligheten på nytt, att erfara en sinnesglädje som genom sin omedelbara styrka gör fantasier om egen betydelse en smula avlägsna och främmande. En som daremot rakt inte behöver någon hjälp för att klara upp sitt liv är Myrnlan. Som Snusmumriken är hon sin egen tillvaro men i motsats till honom låter hon sig inte påverkas av omgivningens ängslan. Hon gläder sig åt sina kläder, sitt hår, sina rörelser, att hon har en dag framför sig eller en sömn att sjunka ner i. Hennes välbefinnande är dock ett naturbarns utan beräkning att imponera på de andra eller att förbättra dem. Men tiger gör hon förstås inte. Liksom sin syster My säger hon genast vad hon tycker och kan på det sättet återföra Filifjonkan till egna resurser från hennes omöjliga försök att spela 325 Muminmammans roll. Jag kan inte finna annat än att Tove Jans1'0n är mycket förtjust i myrniornas släkte, trots att hon ser deras begränsning, men de strålar ut ett här och ett nu som gör att man ständigt får en påminnelse om de möjligheter som finns i dagens timmar och minuter. På sätt och vis har Myrnian och Onkelskruttet mycket gemensamt trots att den senare hör till den grupp som har oron i sinnet. Men han är ständigt på väg mot en sorts befrielse. I allt sitt groteskeri blir han en vacker bild av ålderdomen, när han "glömmer sig fram" till viktiga saker i det förflutna och sopar rent med ägandets förbannelse, "dess arkipelag av det onödiga och det förlorade." Med ägandet är man så inne i ett av bokens viktiga motiv och överhuvud i något som Tove Jansson ägnat många tankar i sitt författarskap. I Sent i november är det Filifjonkan och Hemulen som med kedjor är bundna vid tingen och deras rätta plats. Redan uppbrottet från hemmet till Mumindalen är förenat med svårigheter och trassel och detta sinnelag att alltid vara ägare och bestyrare följer dem förstås på deras nöjesutflykt till Muminfamiljens hem. När de återvänder till sina egna hem är deras börda kanske något lättare och därmed orkså deras förmåga att ta itu med sina gamla plikter och bundenheter. Men Muminfamiljen, är inte också den bunden vid sitt hus med dess prydnadsföremål och minnessaker, vända och tummade på, och på allt sätt föremål för en naiv uppmärksamhet och omsorg? Ja, det ovanliga i deras 326 liv är väl just ett obekymrat ägande. Uppgåendet i stunden är inget fasthål· lande och Muminmammans visdom, som genomsyrar hela familjen, är ju att bagatellisera förluster och att låta alla omkring sig känna sig obesvärade också av kärlek och omtanke. Ty människan kan ju också höra till egendomar och bli omslingrade av ägandets alla trådar. Sent i november har ett slut som egentligen lika väl kunde vara början till en ny bok. En båt anländer till en brygga och någon går ner för att ta emot fånglinan. Ändå känns det som ett stillsamt, nästan vemodigt stängande av en dörr. Den familj som sitter i båten har varit borta med sina egna svårigheter hela den tid händelserna i boken utspelas men de har ändå varit närvarande med sitt sätt att leva och med alla sina år på den gamla boplatsen. Man kunde inte ha kommit dem närmare an under deras frånvaro, och på så sätt känns Sent i november som en höjdpunkt men också som en avslut· ning. Att Tove Jansson redan har funnit nya vägar i sitt förfai tarskap visar sådana verk som Bildhuggarens dotter och Lyss· nerskan. I all sin nyhet erbjuder dessa dock många tillfällen till igenkännanden för en läsare av böckerna från Mumin· världen. ( o t I J St l F g Vt d d K ki m ta pt fä se sä er: fa sit fr; la: ett etl oc ke bit Ii~ be de