GöRAN ASTRAND: Bostäder och offentlig sektor Den offentliga sektorns alltför snabba expansion bör allvarligt oroa landets skattebetalare. M ed samhällsinflytandet som utgÃ¥ngspunkt diskuterar Göran Astrand, konsulent i Moderata Samlingspartiet, de nu aktuella bostadspolitiska utredningarna. Alla har de som politisk utgÃ¥ngspunkt ett bevarat och fördjupat samhällsengagemang. Kan det vara rimligt? Statens, landstingens och kommunernas samtidiga och sammanlagda insatser pÃ¥ en rad samhällsomrÃ¥den tenderar att ,fÃ¥ allt större omfattning, beröra allt fler människor och kosta allt mer av skattebetalarnas pengar. Inom ramen för det vi benämner den offentliga sektorn sker samhällsengagemanget i växande utsträckning för t ex kommunikationer, sysselsättning, bostäder och vÃ¥rd. Den offentliga - eller om man sÃ¥ vill "den ofantliga" - sektorns ständiga til~Â- växt är politiskt grundad. Socialdemokra" terna har envetet och med framgÃ¥ng satt allmännyttan och samhällsnyttan som riktmärke och i betydande utsträckning omstrukturerat det svenska samhället. Varje ökning av den offentliga sektorn minskar den enskilda. Varje samhällsen-: gagemang pÃ¥ nya omrÃ¥den ökar kraven pÃ¥ ekonomiska satsningar finansierade av - uppenbarligen mycket tÃ¥liga - skattebetalare. De senaste Ã¥rens .ökade statliga planeringsaktivitet har samma syfte. Den fysiska riksplaneringen möjliggör överförande av enskilt ägd mark i samhällets ägo och ökar samhällsinflytandet över marken; Regionplaneringen ger samhället ökade möjligheter att omfördela ansvaret inom t ex vÃ¥rd- och trafiksektorn och därmed vidga den offentliga sektorn. De syssel• sättningsskapande Ã¥tgärder som frÃ¥n regeringens sida diskuteras vÃ¥ren 1974 tyder pÃ¥ att huvuddelen av de nya jobben skall tillkomma inom den offentliga sektorn, främst pÃ¥ vÃ¥rdomrÃ¥det. Mest oroande är dock den offentliga 248 sektorns tillväxt pÃ¥ det mark- och bostadspolitiska omrÃ¥det. Genom politiska beslut i riksdag och kommuner ökas samhällsengagemanget i markägande, bostadsproduktion och bostadsförvaltning. Samhällsinflytandet och samhällsägandet framhÃ¥lls pÃ¥ denna sektor som ett övergripande mÃ¥l. Namnet pÃ¥ denna verksamhet är praktisk socialism. Jag skall i denna artikel redovisa och diskutera de aktuella bostadspolitiska utredningarna. En av utgÃ¥ngspunkterna är frÃ¥gan om samhällsinflytande och samhällsdominans, en annan kostnadsläge och finansiering, en tredje bostadsstöd och subvention. Utredningarna Sammantaget är det sex utredningsförslag som har aktualitet. Saneringsutredningen frÃ¥n 1971, Byggkonkurrensutredningen frÃ¥n 1973 samt de fyra av den nye bostadsministern pÃ¥skyndade: Bostadsskattekommitten, Boendeutredningen, Bostadsfinansieringsutredningen och Bygglagutredningen. Bostadsskattekommitten, under Sten Walbergs ordförandeskap, har bl a föreslagit ett system med skatteavdrag för hyresgäster och vissa skärpningar av beskattningen för villaägare. Boende- och Bostadsfinansieringsutredningarna, bägge under ordförandeskap av Per Bergman, har i ett gemensamt betänkande bl a föreslagit ett nytt bostadsfinansieringssystem. Bygglagutredningen, under Gösta Netzens ordförandeskap, har i slutbetänkande föreslagit ett nytt system för kommunernas arbete med den fysiska planeringen. Alla de aktuella utredningarna har arbetat pÃ¥ regeringsuppdrag och alla har haft betryggande socialdemokratisk majoritet. Oppositionspartierna har haft företrädare i de flesta utredningarna och i dessa genom reservationer markerat en frÃ¥n utredningsmajoriteten avvikande mening. Utredningarna har blivit hastverk, tillkomna mer för att tysta en orolig och militant opinion inom det egna (s) partiet än för att seriöst belysa och förutsätt· ningslöst analysera de bostadspolitiska frÃ¥- gorna. Som beställningsarbeten anpassade till ett besvärligt politiskt läge och riskerna för ett nyval är dessa utredningsprodukter inte ointressanta. De speglar den oro som bostadskonsumenternas kritik skapat och de redovisar en riktigare bild av bostadsproduktionens resultat än vad tidigare utredningar vÃ¥gat sig pÃ¥. De konstaterar att bostadspolitiken kommit in i en kris och att misslyckanden kan avläsas även pÃ¥ centrala och politiskt känsliga bostadspolitiska omrÃ¥den. Utredningsmajoriteten i t ex Boende- och Bostadsfinansieringsutredningen finner mÃ¥nga ord för att skildra läget, men har fÃ¥ förklaringar till misslyckandena och ger nästan inget utrymme för nytänkande. Är det mÃ¥nne sÃ¥ att man är för lÃ¥st i föreställningar? Att fixeringen till den bostadspolitik som formulerades i arbetarrörelsens efterkrigsprogram är starkare än de verklighetens resultat som bostadskonsumenterna avläser. Jag tror att det är mot denna bakgrund man skall se de halvhjärtade försöken att förändra bostadspolitiken. Kvar finns hela arsenalen av regleringar och restriktioner, hela bostadsbyrÃ¥kratin. Kvar finns övertron pÃ¥ den offentliga sektorn, pÃ¥ den sk allmännyttans självklara rätt att dominera produktion och bostadsförvaltning, kvar finns kritiken mot bostadsägande och smÃ¥hus. Efter varje misslyckande med en socialistisk bostadspolitik har man valt att pröva med mer socialism, inte mindre. Varje Ã¥tgärd synes primärt ha till syfte att förstärka samhällsinflytandet, inte att t ex sänka bostadskostnaderna eller förbättra bostadsmiljön. Kring bostadspolitikens mÃ¥lsättningar rÃ¥der egentligen inga motsättningar. Vi vill alla bereda människor möjlighet att leva i bra och ändamÃ¥lsenliga bostäder, i bra bostadsmiljö, i nära kontakt med service och kommunikationer och vi vill att hyreskostnaderna skall hÃ¥llas pÃ¥ en rimlig och för konsumenterna acceptabel nivÃ¥. SÃ¥ lÃ¥ngt är vi överens. Men när socialdemokraterna sätter ökat samhällsinflytande och samhällsägande av mark och bostäder som ett (övergripande) mÃ¥l, dÃ¥ säger Ã¥tminstone moderaterna nej. De hävdar ocksÃ¥, gentemot socialdemokraterna, att bostadsägandet bör premieras och att mÃ¥lsättningen skall vara att ge valfrihet mellan äganderätt och hyresrätt och att ett utökat smÃ¥husbyggande tillgodoser mÃ¥lsättningen att bereda människor en bra och riktig bo~tadsmiljö och den trygghet som ägandet medför. Även kring mÃ¥lsättningarna finns alltsÃ¥ vissa stridsfrÃ¥gor. Finansiering Bostadspolitiken finansieras idag väsentli- 249 gen i ett system som statsmakterna reglerar. Över 90 % av produktionen av bostä- der sker med statslÃ¥n och 25 % direkt över statsbudgeten. Under hela efterkrigstiden har vi haft en till statsmakternas beslut knuten bostadslÃ¥negivning som ocksÃ¥ - i olika former - inneburit subventionering av kapitalkostnaderna. De räntesubventioner som under perioden fram till 1968 användes för att sänka realhyrorna havererade politiskt efter valdebatterna 1966. ParitetslÃ¥nen blev nästa steg. BostadslÃ¥negivningen fick en ny skepnad med bevarade direkta subventionsinslag. Genom en omfördelning av kapitalkostnaderna i tiden hölls nivÃ¥n nere de första Ã¥ren för att- vilket var avsikten- successivt under lÃ¥netiden öka. Systemet förutsatte att de politiska beslutsfattarna skulle höja uttaget (annuiteten) i takt med byggkostnadsutvecklingen. SÃ¥ har inte blivit fallet. Det ömkligen haverera<ile paritetslÃ¥nesystemet var inte sÃ¥ dumt tänkt men gavs aldrig nÃ¥gon chans av regeringen. I sin rädsla för politiskt känsliga opinioner valde man att hÃ¥lla hyresnivÃ¥n konstlat nere och tog därmed död pÃ¥ lÃ¥- nesystemet. Nu föreslÃ¥s ett tredje system. UtjämningslÃ¥n skall ersätta paritetslÃ¥n och gälla all statligt belÃ¥nad produktion. Tanken med lÃ¥nen är att summan av den totala kapitalersättningen för lÃ¥nen och driftskostnaden skall ge förutsättningar för ett rimligt pris. Kapitalersättningen uppräknas varje Ã¥r med en utjämningsfaktor. Det föreslagna systemet har samma inbyggda 250 svagheter som det gamla. Det är främst terminologin som är ny, inte politiken. I det nya, liksom det gamla systemet, subventionerar man kapitalkostnadernas tryck pÃ¥ hyran. Skuldökning, som var ett av paritetslÃ¥nets negativa effekter, mÃ¥ste ocksÃ¥ komma att uppstÃ¥ med utjämningslÃ¥nen; eftersom lÃ¥nets ränte- och amorteringsfria del ackumuleras. Om man inte har mod att höja utjämningsfaktorn ökar det ackumulerade beloppet och skuldökning lÃ¥ngt utöver det rimliga uppstÃ¥r. skuldökningen i paritetslÃ¥nesystemet uppgÃ¥r till flera miljarder och man utgÃ¥r ifrÃ¥n att lÃ¥nen efterskänks. Utredningen föreslÃ¥r vidare s k totalfinansihing och inrättande av en statlig bostadsbank. Krav pÃ¥ socialisering även av bostadsbyggandets finansiering har av och till aktualiserats frÃ¥n främst VPK. Utredningsmajoriteten har här fallit rakt i den grop som radikala bostadsdebattörer grävt. Kanske kan man genom förslaget tysta en del av den högljudda kören pÃ¥ vänsterkanten men samtidigt gör man bostadskonsumenterna en björntjänst. Markmonopol, produktions- och förvaltningsmonopol och belÃ¥ningsmonopol, samhällsinflytandet blir totalt. Alla inslag av konkurrens är borta. Självklart fördjupar en sÃ¥dan politik den bostadspolitiska krisen. Utan prispress i produktion och förvaltning och med lÃ¥sta krediter blir möjligheterna att konkurrera ytterst begränsade. Kostnaderna bestäms dÃ¥ ·inte frÃ¥n marknadsmässiga utgÃ¥ngspunkter. Priset pÃ¥ bostaden blir· därefter och köpmotstÃ¥ndet förvärras. Det är mot bakgrund av de senaste Ã¥rens bostadspolitiska debatt märkligt att man ingenting märkt och ingenting lärt. Skatt Med Hyresgäströrelsen som pÃ¥drivare började för nÃ¥gra Ã¥r sedan en diskussion om bostadsägandets villkor. NÃ¥gon teoretiker i s-lägret hade funnit att det var en orättvisa för landets hyresgäster (!) att egnahemsägarna fick göra avdrag för sina fastighetsräntor. Man gjorde ett stort nummer av upptäckten. Regeringen uppvaktades och Hyresgäströrelsen skrev in i sitt program att alla sÃ¥dana ränteavdrag skulle slopas. Debatten satte fart vid en - för Hyresgäströrelsen - nÃ¥got olycklig tidpunkt. Ett uppdämt och alls icke tillgodosett efterfrÃ¥getryck pÃ¥ smÃ¥hus resulterade i köpmotstÃ¥nd mot nybyggda lägenheter. SmÃ¥husdrömmen blev realitet för allt fler. Allt fler blev pÃ¥ det klara med att socialdemokratins motstÃ¥nd mot smÃ¥husbyggande mÃ¥ste brytas. Miljödebatten kom att handla om bostadsmiljö och smÃ¥huset blev det mest attraktiva av bostadsobjekt Hyresgäströrelsens utspel kom därför olyckligt. Det inflammerade den interna debatten inom det socialdemokratiska partiet och kom viss oro Ã¥stad. Det var ett orimligt utspel Hyresgäströrelsen gjorde och experter frÃ¥n sÃ¥väl den skattepolitiska som bostadspolitiska sidan tog bestämt avstÃ¥nd. Regeringen ansÃ¥g sig dock tvungen att lÃ¥ta utreda frÃ¥- gan och tillsatte den s k Bostadskattekommitten. Utredningens förslag, "Neutral Bostadsbeskattning, SOU 1974 : 16", innehÃ¥ller en rad intressanta förslag men självfallet inget yrkande om slopat ränteavdrag. Utredningen har däremot föreslagit skärpningar i villabeskattningen närmast genom höjning av intäktsprocenten. Den hyresparitet mellan egnahem, bostadsrätt och hyresrätt som eftersträvats har utredningen föreslagit skall ske via skatteavdrag. Det är ett intressant och i det stora hela acceptabelt sätt att balansera bostadskostnaden mellan olika ägotyper och lägenhetsformer. Skatteavdrag för hyreskostnader bör kunna räkna med en bred politisk uppslutning men blir oacceptabelt när det föreslÃ¥s finansierat med skärpning av villabeskattningen. Det är förunderligt att jämlikhet i detta land alltid mÃ¥ste skapas genom att försämra för en part! En huvudfrÃ¥ga kring hyrespariteten är vad som skall inräknas i bostadskostnaderna. Egnahemsägare kan ha stora lÃ¥n och därmed betydande avdrag. 100 000-tals villaägare har dock inga lÃ¥n och därmed inga räntor att dra av. Andra har gjort väsentliga förbättringar pÃ¥ sin fastighet och höjt dess standard och värde. Villaägarna sköter sin egen fastighetsadministration och har betydande kostnader för värme, el och vatten. Taxeringen är naturligtvis ett trubbigt instrument för att avläsa fastighetens riktiga värde. En del av dessa faktorer har alldeles för litet beaktats i utredningsarbetet. Inom utredningen räknar man kostnader i kvadratmeter lägenhetsyta. Den utgör ca 150 : - för en nybyggd trea i flerfamiljshus i storstadsomrÃ¥de 1974. Hur mycket av denna kostnad skall hyresgäs- 251 ten betala - 100 %, 75 % , 50 %? Med de subventioner i lÃ¥negivningen som Boende- och Bostadsbeskattningsutredningen föreslagit och med det skatteavdrag som Bostadskattekommitten föreslÃ¥r och med de bevarade bostadsbidragen synes nettohyran komma att utgöra 50 % av bruttohyran. Är detta rimligt? Skall vi fortsätta med en politik som innebär att vi i ökande grad skattefinansierar hyrorna? I den uppmärksammade och väldokumenterade reservation som den moderate ledamoten Bo Turesson lagt i Boendeutredningen diskuteras dessa frÃ¥- gor. Turesson föreslÃ¥r ett helt eget lÃ¥nesystem med mindre subvention och accepterar skatteavdragen för hyresgäster och bevarade, men omorganiserade, bostadsbidrag. Enligt Turessons modell blir skattefinansieringsgraden lägre, men fortfarande mycket hög. Bidrag Bostadsstödet är ett särskilt kapitel, främst för att det är sÃ¥ omfattande men tycks fÃ¥ sÃ¥ liten reell effekt. De hyror som människor reagerar emot och inför vilka köpmotstÃ¥ndet är kompakt är kraftigt subventionerade. LÃ¥nesystemet och bostadsbidrag tar bort 40-60 % av kostnaden. Bostadsstödet till pensionärer och handikappade uppgÃ¥r till ca l 200 000 000 kronor om Ã¥ret och bostadsstödet till barnfamiljer och enskilda ligger nära l 000 000 000 kronor. Detta stöd ifrÃ¥gasätts icke frÃ¥n nÃ¥got hÃ¥ll. Det behövs och är socialt motiverat, men det löser inga av prisbildningsfrÃ¥gorna inom hyressektorn. Bostads- 252 stödet döljer den verkliga kostnaden, ökar avsättningsmöjligheterna och underlättar boendet. Framöver mÃ¥ste rimligen bostadsstödet omorganiseras och enligt min Ã¥sikt är skatteavdragen ett steg i rätt riktning. Till höstriksdagen har Ingvar Carlsson utlovat en bostadspolitisk proposition. Den avvaktas med viss spänning och kommer uppenbarligen att fÃ¥ lÃ¥ngtgÃ¥ende konsekvenser för bostadsproduktionens volym, inriktning och finansiering men främst för bostadskonsumenterna. Den viktigaste frÃ¥gan gäller ägostruktur och produktionsbetingelser. Skall vi tilllÃ¥ta konkurrens mellan enskilda, kooperativa och kommunala företag? Skall prispress och prismedvetenhet fÃ¥ hjälpa till att hÃ¥lla nere hyror och priser? Skall samhällsÃ¥tgärderna underlätta och förenkla enskilt ägande av mark och bostäder? Skall - med andra ord - bostadsproduktion och bostadsförvaltning kunna frigöras frÃ¥n den form av praktisk socialism som med sÃ¥ förödande konsekvenser för bostadskonsumenterna tillämpats under efterkrigstiden? Svaret pÃ¥ de här frÃ¥gorna ges i höst. De 300 000 som är engagerade i byggprocessen avvaktar med viss oro, sÃ¥ även villaägare och hyresgäster, sÃ¥ även väljarna.