Politisk efterskörd Efter 1968 års segerval för socialdemokraterna inträdde de i vad eftervärlden må- hända kommer att kalla den 1iUa skördetiden. Konfrontationspolitiken, som inleddes i det begynnande 1960-ta,let, hade givit utdelning i stärkt politisk maktställning. Från åren närmast efter 1968 härstammar också ett antal socialistiska initiativ, som så småningom växt upp till politiska förslag. Just nu föreligger tre sådana i form av lagförslag på remiss - förslag, som ter sig sällsamt otidsenliga i betraktande av socialdemokratins numera starkt försvagade position. Det första gäller en kontroll över industrins utlandsinvesteringar. Enligt ett av elen flyhänte hr Lidbom hastigt tillverkat lagförslag skall valutamyndigheten förstärkas med representanter för det allmänna genom företrädare för bl a arbetsmarknaden. De skall pröva investeringens betydelse för vår sysselsättningssituation. Meningen är att de skall kunna säga nej till valutatilldelning om investeringen kan beräknas påverka utvecklingen av sysselsättningen här hemma negativt. Förslaget har framställts som helt oskyldigt. Vi kan i längden inte leva på att exportera arbetsplatser, brukar det sägas, när utlandsinvesteringarna kritiseras. Tänk så många svenska arbetare och tjänstemän, som kunde få jobb, om investeringarna gjordes här hemma i stället. Tyvärr kan det befaras att sådana förenklingar - på gränsen till verklighetsförfalskningar- biir trodda, om inte fakta i den komplicerade frågan presenteras tillräckligt kraftfullt och klargörande. Här är det inte möjligt att säga mera än att hr Lidboms förslag går stick i stäv med de bekännelser ti1l en internationeD marknadshushåHning, som Sverige under· tecknat i OECD-stadgan och annorstädes. För vårt land har den internationella marknaden varit helt avgörande för väJ. ståndsutvecklingen, och den kommer att si förbli. Den export, som direkt eller indirekt genereras av 12-15 svenska multinationeLla företag, bestämmer den svenska ekonomin och sysselsättningen. Det är många faror förbundna med byråkratisk och intressepolitisk regle · av denna industris rörelsefrihet på mar naden. I debatten kring förslaget har bl a pekat på risken för inkompetent trögt förmyndarskap över områden, · insiktsfulla ooh snabba beslut är nödv" diga. En på längre sikt ännu allvarli fara är att vi steg för steg avskärmar från det internationella varuutbytet. kanismen är enkel. Antag att den nya lutastyrelsen vägrar en begärd investe · utomlands och att myndigheterna hän · företaget att investera i Sverige i ställ därför att detta snabbare skulle ge fl arbete här hemma. Antag att företaget anser sig tvunget att begära skydd importkonkurrens genom tuHar, impo förbud, kvotedng eHer annat under å ropande av löne-, avgifts- och skatte!" i Sverige. Antag, slutligen, att sysselsä ningsnivån är så otillfredsställande, a företaget får som det vill. Denna b och lockande väg att skapa konstlade · leder utför- mot isolering och ekono · stagnation. Att öppna porten för en d utveckling är livsfarligt för en liten exportnation, som så till den grad är beroende av sin konkurrenskraft på exportmarknaden. Vad som hänt och händer i ett starkt industriland som England borde vara varning nog. Ett annat lagförslag, det om arbetstagarkonsUilter, utgör en närmast obegriplig attack mot integriteten i företagens inre arbete. Företagsnämndernas representanter för de anstäLlda skuHe få tillsätta ett slags extra maJktfuHkomliga revisorer, med rätt att granska alla papper och aUt inre arbete över huvud taget inom företagen. Lagförslaget har tiH på köpet skrivits så att det riktas en direkt udd mot de strä- vanden till samförstånd ooh samve11kan mellan företagsledning ooh anställda, som kommit till uttryck i o1ika företagsdemokratiska institutioner. De anställdas krav på ökad insyn kan visserligen ofta ha fog för sig. Men inte sällan beror det på att deras representanter ännu ej lärt sig att tolka ekonomiskt material. Säkerligen är det möjligt att finna former för förbättrad information och större möjlighet att rätt uppfatta den, former, som förstärker det gryende samförståndet inom företagen i stället för att bryta denna glädjande utveckling genom en institution, inriktad på att driva fram misstro och konflikter. Det mest uppseendeväckande av lagförslagen är kanske ändå vad som i politiska kretsar kallas "Ahman II", d v s fortsättningen på den trygghetslagstiftning för anställda, som emanerat från den Ahmanska kommitten. Redan"Ahman I" var diskuta- 111 bel på flera punkter. Dessvärre har denna redan genomförda del avvägts så klumpigt, att både atllmänna och enskilda arbetsgivare fått en stark press på sig til:l restriktivitet vid nyanställning. De kommer att noga akta sig för tillfä!llig anställning av extra arbetskraft. Inte minst de högskoleutbildade kommer snart att få uppleva konsekvenserna härav. I "Ahman II" har LO tagit till storsläggan för att konsolidera sin fackliga maktstäillning. Bland nyheterna märks så- lunda regler, som gör faokföreningsombuden ute i företagen till ett nytt slag av frälse. De skall nämligen ha rätt att efter eget bedömande ooh utan kontroll få använda a;ll den al'betstid de finner behövlig för sin fackliga ve11ksamhet på arbetsplatsen. Arbetsgivaren betalar ändå full lön. Bakgrunden torde vara att LO-kontakten med verkstadsgolvet blivit alltför bristfällig sedan storavdelningarna infördes. Att sådana fackliga privilegier skulle bli en yttecligare svår belastning för de mindre företJagen liksom att principen, om den genomfördes också inom det aJllmännas organ får- milt talat- egenartade konsekvenser, är självklart. Men det torde inte bekymra LO stort. Däremot kan det härrda att en eller annan framsynt fackföreningsman bleknar vid tanken på hur Vpk och KFML(r) kan komma att utnyttja dylika privilegier i de fack och företag, där deras målmedvetna infiltration har fra;mgång. Där blir det i vart fall icke fråga om loja:litet vare sig mot facket eller företaget.