Dagens frÃ¥gor ''Professorssamhället'' Universitetens kritik mot U 68 har som bekant särskilt gällt de föreslagna högskolestyrelsernas tillsättning. Dessas majovitet (6 av 10-11) skulle bestÃ¥ av "samhällsrepreserutanter"; företrädare för politiska och fackliga organisationer utsedda av regeringen. Därutöver skulle finnas en representant för den administrativa personalen och en student. Den sÃ¥lunda sammansatta styrelsen skulle i sin tur komplettera sig själv med att utse rektor och prorektor, vilka sÃ¥lunda ocksÃ¥ skulle fÃ¥ säte och stämma i församlingen. TvÃ¥ i den offentliga debatten uppmärksammade talesmän för professorskÃ¥ren, Torgny Segerstedt och Gunnar Biörck, har uttryckt en mening, som torde vara allmänt utbredd bland universitetslärarna: detta är galenskaper. Tyvärr förefaller det som denna akademiska opinion ännu inte gjort starkare intryck pÃ¥ de politiska och fackliga makthavarna, som skulle övertaga en sÃ¥ svÃ¥r uppgift som att fÃ¥ universitet (och högskolor), dessa ytterligt komplicerade och 'känsliga expertsystem, att fungera effektivt. Vid en TCO-konferens nyligen menade sÃ¥lunda en ledande TCO-man att en uppgift vid universitetsreformen just var att avskaffa det gamla "professorssamhället". NÃ¥got sÃ¥dant samhälle existerar emellertid inte i dag. Professorerna är sÃ¥ till den grad insnörda mellan utbildningsdepartementet och UKÄ pÃ¥ ena sidan och studentrepresentationen i olika lägre organ pÃ¥ den andra att de nätt och jämnt har tillräcklig rörelsefrihet för att godtagbart leda den forskning och den undervisning, för vilken de var och en i sin kateder bär ett högst konkret ansvar. Vad de och deras kolleger i andra forskaroch lärarbefattningar fruktar är att även denna rest av rörelsefrihet skall tagas ifrÃ¥n dem. LikasÃ¥ befarar de att bÃ¥de forskning och undervisning efterhand skall komma att sättas under politisk kontroll och dirigering. SÃ¥dant leder enligt en myckenhet av skrämmande historiska el'farenheter till att man i forskningen varken fÃ¥r undersöka om de politiska makthavamas verklighetsbild till äventyrs är feJi. tig eller upplysa om forskningsresultat dän._ lag i undervisningen. Det är här frÃ¥ga om~ utveckling som kan gÃ¥ smygande, länge niistl omärkligt. Och det är för sent att slÃ¥ larm 11r tvÃ¥ngströjan väl sitter pÃ¥. Men universitetens uppgift är just att förm ra det fria sanningssökandet gentemot i!b logiskt bestämda värderingars tryck, ett ti')U som kan vara oerhört starkt. För männisU som av hjärtat omfattar sÃ¥dana värderingt är det ofta en helig plikt att kämpa för dm utbredning. Vad kan dÃ¥ vara viktigare än se till att sÃ¥ inflytelserika opinionscentra !Il universiteten med deras a'>'handlingar, lärt böcker och föreläsningar för ut dessa väm ringar? Politiker har till uppgift att utbreda vänt ringar. De har ocksÃ¥ till uppgift att förv makt. SÃ¥ som de nya högskolestyrelserna sk sammansättas blir det mycket lätt att dem till maktpolitiska instrument. Man bcli ver bara följa mönstret frÃ¥n de nya kollegiii länsstyrelserna. En regering tager helt ene majoriteten bland "samhällsrepresentante!lll och de tillsätter sedan rektor och prorektor den egna Ã¥siktsgruppen. Studenten och 1'li! mästaren lär inte vÃ¥ga protestera. Genom sedan backa upp sin egen rektor kan maj teten sätta högskolan under politisk diktall Personalrekrytering, forskningsanslag, stucl planer och kurslitteratur anpassas sÃ¥ efter il politiska mÃ¥lsättningen. Mot det slaget av maktutövning är forlt ren och läraren nästan värnlös. Att protesta mot myndighetens i laga ordning företap ämbetsÃ¥tgärder är meningslöst. Blir han obekväm kan det klassificeras som tjänstefel Efter nÃ¥gon generation har sedan arvet hi medeltidens lärda och fria republik - självstyrande universitetet - förspillts. b finns bara fabriker för tillverkande av bir. rop till statsmakten och förmaningar till välsinnad ungdom att alltid lita pÃ¥ vad • hällets politiska auktoriteter säger. De nämligen alltid rätt, ty de är i besittning sanningen - eller, rättare sagt, de bestämmer vad som är sant. Den obligatoriska förskolan Ett av de viktigaste lagförslag Gamilla Odhnoff framlagt under sin statsrÃ¥dstid är propositionen om förskoleverksamhetens utbyggnad och organisation. Propositionen skall föreläggas riksdagen den 7 december i Ã¥r, och fru Odhnoff tillträder inte sin landshövdingepost förrän riksdagen behandlat den. Lagförslaget gÃ¥r ut pÃ¥ att en allmän förskola införes Ã¥r 1975 för landets alla 6-Ã¥ringar. Förskola utgör i förslaget en gemensam benämning pÃ¥ nuvarande daghem och lekskola. För kommunerna blir förskolan obligatorisk. De fÃ¥r lagfäst skyldighet att anvisa plats i förskola för alla barn i kommunen frÃ¥n höstterminen det Ã¥r barnet fyller 6 Ã¥r. Verksamheten skall omfatta minst 15 timmar i veckan. För glesbygdskommuner finns möjlighet att ordna förskola med kortare verksamhet per Ã¥r men i stället omfattande tvÃ¥ Ã¥r, dvs frÃ¥n 5 Ã¥rs Ã¥lder. Förslaget utgör i viss mÃ¥n en anpassning till andra länders förskole- och skolsystem. Barn i mÃ¥nga länder börjar skolan vid 5 eller 6 Ã¥rs Ã¥lder, även om de första skolÃ¥ren blandas med lek. LÃ¥gstadielärarna kan vittna om fördelarna av att barnen redan hunnit vänja sig vid samvaro i grupp om de haft tillfälle gÃ¥ i förskola innan de börjar i klass l, och mÃ¥nga föräldrar är lyckliga över att deras barn fÃ¥r meningsfull sysselsättning i de nuvarande daghemmen och lekskolorna. SÃ¥ lÃ¥ngt är allt gott. Men när man studerar förslaget närmare, finner man att de existerande icke-kommunala förskolorna fÃ¥r fortsätta sin verksamhet endast under förutsättning att denna förlägges till annan tid och plats än den kommunala förskolan. DÃ¥ denna disponerar tiden 09.00-16.00, blir all övrig förskoleverksamhet i praktiken omöjlig. För närvarande gÃ¥r över 60 000 barn i icke-kommunala förskolor. Till dessa hör kyrkans smÃ¥barnsskola och privata förskolor varlav en del med speciell pedagog·ik som t ex 435 Montessoriförskolorna. I de senares fall blir situationen märklig. I dessa förskolor börjar barnen i allmänhet vid 4 Ã¥rs Ã¥lder. Om förslaget gÃ¥r igenom kommer dessa barn att gÃ¥ tvÃ¥ Ã¥r i Montessoriförskola för att sista Ã¥ret tvingas gÃ¥ i den vanliga kommunala förskolan. De börjar sedan pÃ¥ nytt med Montessoripedagogik i klass l i de grundskolor, som tillämpar denna pedagogik. Det hela verkar minst sagt inkonsekvent. Enligt lagförslaget fÃ¥r föräldrarna i praktiken inte välja förskaleform för sina barn. Detta strider mot EuroparÃ¥dets konvention om dc mänskliga rättigheterna. I denna Ã¥lägges medlemsstaterna, däribland Sverige, att "respektera föräldrars rätt att tillförsäkra sina barn en uppfostran och en undervisning som stÃ¥r i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa och filosofiska uppfattning". Det är anmärkningsvärt att den socialdemokratiska regeringen gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng lägger fram förslag som strider emot EuroparÃ¥dets konvention. Ett tidigare uppmärksammat fall gällde föräldrarna i Evangelisk-Lutherska S:t Martins församling i Stockholm, som skrev till EuroparÃ¥det dÃ¥ de vägrats tillstÃ¥nd att själva undervisa sina barn i religion. Regeringen gav i det fallet vika innan EuroparÃ¥det behandlat skrivelsen. Propositionen om allmän förskola är ett exempel pÃ¥ vad den bristande planeringen i riksdagsarbetet kan leda till. Propositionen är daterad den 25 maj 1973 men har som mÃ¥nga andra kommit mitt i vÃ¥rriksdagens mest hektiska tid. Först i oktober mÃ¥nad fästes allmänhetens uppmärksamhet pÃ¥ den genom de aktioner och namninsamlingar, som föräldrar i ickekommunala förskolor startade. Opinionen mot förslaget i dess nuvarande form är stark. Gamilla Odhnoff har mött motstÃ¥nd ocksÃ¥ i det egna partiet. Sju broderskapare har lagt fram en motion i vilken de krä- ver att alternativa förskolor- förutsatt att de uppfyller kvalitetskraven - skall ha möjlighet att verka. Bland undertecknarna märks den nye utbildningsministern Bertil Zachris- 436 son, och hans ord bör väl väga tungt. LÃ¥t oss hoppas att de väger tyngre än Garnilla Odhnoffs. Denna motion liksom en lÃ¥ng rad remissyttranden tar fasta pÃ¥ det som propositionen försökt gömma, nämligen frÃ¥gan om frivillig contra obligatorisk förskola. Av olika skäl har man valt ett icke-obligatorium. Samtidigt vill man hindra nu befintliga alternativa förskolor att verka. Antingen har man en obligatorisk förskola eller en frivillig, ej en frivillig obligatorisk. Bättre tider? Den nästan tre Ã¥r lÃ¥nga lÃ¥gkonjunkturen är slut. Ända sedan andra halvÃ¥ret 1970 har Sverige präglats av den djupaste och längsta lÃ¥gkonjunkturen sedan 30-talsdepressionen. Den pÃ¥gÃ¥ende uppgÃ¥ngen har emellertid i mycket liten utsträckning pÃ¥verkat gemene man. Arbetslösheten har inte sjunkit pÃ¥tagligt, och nÃ¥gon ökad köplust hos allmänheten har inte mfunnit sig. KonjunkturuppgÃ¥ngen är i stället ett resultat av en ovanligt kraftig ökning av exporten. Utvecklingen pÃ¥ hemmamarknaden är fortfarande svag. Denna inhemska dämpning anses ha varit huvudorsaken till de magra Ã¥ren under början av 70-talet. Även om exporten nu gÃ¥r upp kan inte den tidigare mera mÃ¥ttliga ökningen sägas ha orsakat nÃ¥gon större del av lÃ¥gkonjunkturen, eftersom ökningstakten hela tiden varit relativt normal. Exportutvecklingen under lÃ¥gkonjunkturen har sÃ¥lunda nÃ¥- gorlunda väl motsvarat de förväntningar som ställdes av 1970 Ã¥rs lÃ¥ngtidsutredning. Den otillfredsställande utvecklingen pÃ¥ hemmamarknaden har av företrädare för regeringen skyllts pÃ¥ en fullständigt oväntad ökning av folks sparande. Mot detta kan invändas att den ekonomiska politiken även förutsätts kunna bekämpa sÃ¥dana orsaker till lÃ¥gkonjunkturer. Men bortsett frÃ¥n detta är sparökningen inte hela förklaringen. HushÃ¥llens inkomster har efter skatter och prisstegringar utvecklats sÃ¥ svagt att det blivit en osedvanligt liten ökning av vanliga människors köP" s kraft. Orsaken är naturligtvis de höga margj. s nalskatterna i kombination med en förhö~ inflationstakt. Hade inte staten genom att hö~ de sociala bidragen bidragit till hushÃ¥llens m. c korostförbättringar skulle köpkraften t 011 sjunkit. Detta är ocksÃ¥ vad som hänt fÃ¥r mÃ¥nga människor, vilka ej Ã¥tnjuter nÃ¥gtt form av bidrag. De bättre tider, som nu förutses för 1974 at r konjunkturinstitutet, bygger inte pÃ¥ nÃ¥gd Jstörre genomslag frÃ¥n exportindustrin pÃ¥ and- I ra branscher. Tvärtom torde exportutved· lingen bromsas nÃ¥got nästa Ã¥r beroende pÃ¥ et n begynnande ny internationell konjunkturdämP' r ning. I stället förutses den stillastÃ¥ende hemmakonjunkturen komma i gÃ¥ng. NÃ¥got egea- } domligt förefaller det emellertid att ingat Istans i konjunkturrapporten klart framgÃ¥r var- \1 för inkomster och konsumtion nu kan föruua k öka i en 5-procentig takt 1974. Det är intt s: första gÃ¥ngen konjunkturinstitutet ställer i ut- a sikt en konjunkturförbättring orsakad pÃ¥ detta ä sätt. a Visserligen kommer bidragen frÃ¥n den eX- s1 fentliga sektorn att öka väsentligt, och bortta- E gandet av folkpensionsavgiften innebär en be- g• tydande ökning av inkomsterna efter skatt. n Men utan dessa förbättringar hade hushÃ¥llem K disponibla inkomster sjunkit pÃ¥ grund av cf. e1 fekten av marginalskatter och prisstegringar. a1 FrÃ¥n de normala inkomsterna kan därför knap- d past nÃ¥got mer avsevärt bidrag till köpkraflt h. ökningen väntas. Man kan av denna anledniJt te ställa sig nÃ¥got tvivlande till möjligheterna all bt hela utrymmet för privat konsumtion kommfl n att kunna tas i ansprÃ¥k. I synnerhet kommfl dessa möjligheter att bli begränsade om infla. gi tianstakten blir hög. Eftersom ambitionerna all sJ, bekämpa inflationen förefaller att ha dämpall tr bÃ¥de hos finansministern och betydelsefulla gi organisationer pÃ¥ arbetsmarknaden, kan ma sv befara starka prisstegringar och en otillräå- fr. lig ökning av medborgarnas realinkomster cf. R ter skatt. ty De kommande bättre tiderna riskerar all til nanna vid en utvidgning av den offentliga sektorn, om inte nÃ¥gonting mera görs Ã¥t skattesystemet för 1974. Men finansministern har genom sitt "stimulanspaket" frÃ¥n oktober redan visat vilken väg han tänker gÃ¥ om hushÃ¥llens inkomster utvecklas för svagt: ökad offentlig konsumtion och ökade sociala bidrag. Det är en väg utan Ã¥tervändo. En överdos av denna medicin är omöjlig att ta tillbaka om risk för överhettning skulle bli följden. Bättre hade varit om momsen hade sänkts temporärt. PÃ¥ längre sikt mÃ¥ste emellertid marginalskatteproblemet ovillkorligen lösas för att en lugnare inhemsk konjunkturutveckling skall säkras. Krisens höjdpunkt Hur president Nixon skall komma igenom Watergateaffären och dess följder kunde tyckas vara hans och det amerikanska folkets ensak. Men sÃ¥ är det inte. Världen är beroende av hur Förenta Staternas president ser pÃ¥ sitt ämbete, hur han föredrar den ena eller den andra ekonomiska politiken, hur han vänder sitt huvudintresse mot Asien eller mot Europa. Eftersom han med sin arbetsbörda inte kan göra allting själv, finns ocksÃ¥ anledning att noga följa hur han väljer medarbetare; Henry Kissinger som utrikesminister är exempel pÃ¥ ett gott val. Men hur han än är, lÃ¥nar han sin auktoritet av presidenten, och det är till sist denne som hÃ¥ller makten i sin hand. Sällan har detta demonstrerats sÃ¥ som den dag i oktober, dÃ¥ presidenten i sin egenskap av överbefälhavare höjde beredskapen för alla amerikanska militära förband. Orsaken angavs vara att ryssarna hotat att gÃ¥ in med trupper i Mellersta Östern för att fÃ¥ slut pÃ¥ kriget - det är typiskt för det misstroende, som nu möter presidenten, att folk ~ssade att den höjda beredskapen var ett svepskäl för att leda bort uppmärksamheten frÃ¥n alla inrikes bekymmer. Detta är oriktigt. Ryssarna förberedde sedan nÃ¥gra dagar betydande truppsändningar per flyg, sannolikt till Egypten. Hade dessa anlänt, hade de re- 437 dan genom sin närvaro avgjort konflikten till Israels nackdel. Israel kunde nämligen under inga omständigheter ensamt gÃ¥ i krig med Sovjetunionen. A andra sidan kunde USA knappast se en sÃ¥dan utveckling utan att ingripa. Ryssarna har redan sin mycket stora flotta i Medelhavet. Skulle de nu ocksÃ¥ övertaga kontrollen av Ã¥tminstone Egyptens hamnar och flygfält, kanske ocksÃ¥ mera, ja kanske "i fredsbrvarande syfte" gÃ¥ in i Israel, vore situationen för USA intolerabel. En konfrontation mellan stormakternas intressen var förestÃ¥ende. Den hade inte med nödvändighet behövt betyda krig, men risken fanns, och den var nu i oktober större ä:: pÃ¥ mycket länge. Moskva befann sig i en ytterst otrevlig ställning. Ryssarna hade satsat pÃ¥ egyptiska framgÃ¥ngar, som ocksÃ¥ kom. När egyptierna gick i ställning öster om Suezkanalen, räknade man med att denna ställning skulle hÃ¥llas en tid med hjälp av det moderna ryska luftvärnet. Israel skulle tröttas och nötas ut. Israelernas genombrott över kanalen och deras inringning av den 3. egyptiska armen kom som en obehaglig överraskning. Israelerna erövrade redan noga hemlighÃ¥llna sovjetiska luftvärnspjä- ser, inklusive de rörliga SAM-6. Ryska trupper kunde lätt komma i direkt strid med israeliska, och ·sedan visste ingen hur utvecklingen skulle gÃ¥. Amerikanerna föreföll vara beredda att ingripa. Moskva övergick snabbt till att helhjärtat stödja vapenstillestÃ¥ndskraven via FN. Den höjda amerikanska beredskapen- som f ö inte var särskilt hög; det finns ännu tvÃ¥ grader innan stridsberedskap intagits - hade fyllt sitt ändamÃ¥l. Men den lämnade trots detta en dÃ¥lig eftersmak. De europeiska NATO-makterna tycks inte ha underrättats. President Kennedy sände under Kubakrisen höga ämbetsmän för att orientera sina allierade. President Nixon förefaller ha underlÃ¥tit denna inte bara artighet utan nödvändighet. Men värre är, att ingen riktigt litade pÃ¥ att hans nerver skulle hÃ¥lla. Man fruktade att han kun- 438 de ha gÃ¥tt till nästa, och kanske Ã¥ter nästa beredskapsgrad utan att lämna diplomatien tid att göra sitt. Det blev inte sÃ¥, men redan tanken att krig eller fred sklall bero pÃ¥ en mans handlande, och denne hÃ¥rt sliten, är a1lvarsamt nog. Var det allt? När hr Palme vid en stort upplagd presskonferens orienterade de förväntansfulla journalisterna om sin regeringsombildning var han mäkta belÃ¥ten. Det är inte säkert att hans politiska meningsfränder blev lika lyckliga. Snarast är det troligt att Aftonbladets HÃ¥kan Glander pÃ¥ ett illustrativt sätt uttryckte deras - och rätt mÃ¥nga andra partibröders - reaktion inför regeringsombildningen i kommentaren {AB 1/11 -73): "De fyra nya i regeringen innebär naturligtvis en personell förnyelse. Om de medför nÃ¥gon politisk förnyelse är högst osä- kert. Ska man vara snäll kan man säga att de nya är rutinerade, mÃ¥ngsidig~a och arbetsvilliga. Är man däremot elak kan man säga att de är mÃ¥ngsysslare, har drag av karriärister och framstÃ¥r som litet trÃ¥kiga. De är mer politiska administratörer än agitatörer. Men sÃ¥ styrs Sverige numera frÃ¥n skrivbord och inte frÃ¥n talarstolar." SÃ¥ lÃ¥ngt Aftonbladet. I avvaktan pÃ¥ vad de nya krafterna kan komma att prestera har man frÃ¥n oppositionssidan inte anledning lägga till nämnvärt i AB :s karakteristik. Det skulle dÃ¥ möjligen vara att Bertil Zachrisson är en respekterad riksdagsprofiL Med tanke pÃ¥ den svenska riksdagens förmÃ¥ga att stillsamt taxera människor till deras verkliga kapacitet km man kanske hoppas att utbildningspolitiken a1 honom kommer att drivas med mindre doktJi. när stelbenthet än av Ingvar Carlsson. Mest uppseendeväckande i regeringsombildningen är egentligen inte de nya namnen ulai: Sven Anderssons övergÃ¥ng till utrikesdepan~ mentet. Detta arrangemang hedrar i lika min hr PaJmes omdöme {vilket är pÃ¥ tiden) SOII Sven Anderssons pliktkänsla efter sÃ¥ mÃ¥nga lr i den slitsamma och otacksamma uppgiftCI som försvarsminister. För den äldre genentiorren socialdemokrater, liksom för motsl"lrigheten inom oppositionen, torde Sven Anderssons namn utgöra en borgen för att utrikafrÃ¥gorna kommer att handläggas med politisk förstÃ¥nd och personlig fasthet. Dess bättre sli~ per han u-landsuppgifterna (inklusive, förhow ningsvis, statssekreterare Klackenberg med till hörande svans) genom tillsättandet av en • landsminister, och han kan alltsÃ¥ koncentren sig pÃ¥ de egentliga utrikespolitiska uppgifteflll. De artar sig nu till att bli mera komplicerali än pÃ¥ länge. Det antages att u-landsministern ga!llll snart skall fÃ¥ ett eget departement som arbctt verktyg. Att sÃ¥ sker förefaller förnuftigt 11 administrativ synpunkt. U-landsanslagen är m sÃ¥ stora och u-landsuppgifterna sÃ¥ speciella 11 en särskild apparat för dem väl kan anses van motiverad. I bästa fall kan en sÃ¥dan Ã¥tgil! ocksÃ¥ bidraga till att u-hjälpen i fortsättnint en handläggs med mindre inslag av parti~ tiska, närmare bestämt socialistiska, förtecka Sicla-chefen hr Michanek har länge krävt de~Â- ta. Kanske fÃ¥r han större gehör nu. Han bon't Ã¥tminstone fÃ¥ större möjligheter att sätta sig pÃ¥ hr Klackenberg.