Krig~ts lärdomar Att utvärdera erfarenheterna från Mellanösternkriget är ännu inte möjligt. De kommer att diskuteras under åratal. Men några lärdomar är så uppenbara, att de i grova drag kan presenteras redan nu. De är tre. Den första rör den israeliska underrättelsetjänsten. Dess uppgift var att genom olika former av spaning iakttaga den politiska utvecklingen och det militära läget - ev upptrappning av förband i gränsområdena, onormala rörelser och annat - och på det viset ge militärledningen möjlighet att avpassa beredskapen efter givna förhållanden. Inte minst av ekonomiska och sociala skäl var det angeläget för Israel att hålla så små styrkor som möjligt under vapen. Underrättelsetjänsten misslyckades. Enligt tidningsuppgifter har dess chef gjort gällande, att dess rapportering bort vara tillräcklig. Men den har ej varit ~å god att den övertygat, i varje fall inte den politiska ledningen. För Israel blev krigsutbrottet en överraskning. Sverige har ett långt bättre läge än Israel, både politiskt och geografiskt, även om man ej bör stirra sig blind på avståndet över Östersjön. För vår säkerhet är vi emellertid 'beroende av att vi alltid vet vad som händer omkring oss. Lyckligtvis har vi i de flesta fall öppen tillgång till underrättelser; men inte i alla fall. I dessa måste vi i likhet med andra länder lita till spaningsorgan, vilkas metoder väl inte är obekanta i andra länder. Men deras sätt att använda metoderna och deras resultat måste hållas hemliga. Vad har vi kvar i dag av detta? Ea at1 energisk grupp, ledd av en utländsk jour· nalist, har förstört vad den kunnat. Att fOJ den genom att publicera statshemligheter an trott sig kunna krypa bakom tryckfriheu. räl förordningen och på så sätt undgå följdef 0 na av sin verksamhet skall ej diskutera rac här, ej heller VPK:s uppenbart varma rer uppskattning av vad den gjort. ocl Den andra lärdomen är, att Israel ltl till onödigt höga initialförluster på grund lag den låga beredskapen. Det är begriplf sto att vaksamheten blivit avtrubbad unds. erk det långa stillestånd, som följt på en öv tin1 tygande seger 1967. Israelerna tilltrod inte sina motståndare ett initiativ. Viddea religiösa tvådagarsfesten i oktober lät allt för många soldater fara hem. Egyp och Syrien slog till, med stora materie resurser och under skicklig ledning. F" uni israelerna blev det inte bara att försv~ tä en gräns utan att hejda en invasion på Du råden som de själva besatt, samtidigt SCIII deras mobilisering skedde under bombh~M. Sverige har normalt en låg beredskap, stundom knappt någon alls. Det är att vi inte håller något omstritt ornrådr och att vi inte är omgivna av fiender sa1 hatar oss. Men det är också sant, att CD en skärpning av världsläget snabbt skull inträffa, kunde vilket som helst av stor· maktsblocken genom en plötslig invasioo, för vår svaghets skull, besätta vitala delar av Sverige. Det strategiska läget vid Öster. sjön skulle med ett slag förändras till eld blockets uppenbara fördel. Detta ktmdr väl i sin tur göra det värt att avlySSII några klagomål i FN:s säkerhetsråd ad där avsluta debatten med ett veto. - Ty den tredje lärdomen är den, att man lifarande måste vänta sig överraskande r ~grepp, när vinsten av ett sådant kan helnas ·bli stor. I förekommande fall måste M~jetunionen anses ha varit väl oriente- 11 om att all den krigsmateriel som leveL Ilats också skulle komma att användas, ch när. Ett av stormaktsblocken har känt htt ett krig skulle utbryta och har inte Jgt hinder i vägen. Svårigheterna att q>pa araberna har varit stora, det skall llännas. Men i varje fall gjordes ingenmg. Orsaken bör ha varit att Sovjet såg megen fördel just i att ingenting göra. Här gällde det intressen i östra MedelliVet, in på Europas gränser. Nästa gång i1ll det gälla någon del av Europa. Man iall vara blind för att tro, att Sovjetminnen, som inte accepterade en självlåndig kommunistregim i Ungern eller en :Mbcekregering i Tjeckoslovakien, skulle 431 låta t ex Jugoslavien få utvecklas fritt i västerländsk riktning vid marskalk Titos bortgång. Eller man kan gå mycket närmare oss och fråga, om Sovjetunionen egentligen betraktar Nordkalottens säkerhet som stabil och om inte en ändring till dess fördel skulle vara önskvärd, och därtill tämligen enkel att åstadkomma. Det vore fel att på lösa grunder beskylla Sovjetunionen för några onda planer mot Sverige. Men mycket fortare än vi tror kan Sveriges säkerhet hotas, nämligen i ett större sammanhang där stormcentrum inte från början legat över oss. Med vår i de flesta fall obetydliga beredskap och med vår regerings menlösa tilltro till en "avspänning", som bara förutsätter att stormakterna just nu inte avser att bruka kärnvapen mot varandra, är vårt säkerhetspolitiska läge mindre stabilt än man vill tro. Sämre blir det, ju mera vår krigsmakt försvagas, var och hur detta än sker. j