Litteratur THEDE PALM: Konsten att samexistera I Svensk Tidskrift 1968, nr 8, behandlade T. Norwid i en artikel de förslag, syftande till att överbrygga motsättningarna mellan kapitalistiska och socialistiska länder, som publicerats i New York Times p~ tre helsidor i juli samma ~r. De var författade av den ryske vetenskapsmannen Andrej Sacharov. Det var en märklig skrift, och den förtjänar att omnämnas ytterligare, nu när man med tacksamhet konstaterar att artikeln gjorts tillgänglig i bokform p~ svenska. Den finns i serien Aldus Aktuellt, där kallad Alternativ till världens underg~ng (Aldus/ Bonniers 1969, pris 8: 50. Övers av Roland Adlerberth). Ett förord har skrivits av journalisten och sovjetkännaren Harrison E. Salisbury. Boken har en ovanlig bakgrund. Sacharov är fysiker och blev efter ryska förh~llanden ovanligt ung doktor p~ en avhandling om kosmisk str~lning. Därefter har han arbetat p~ atomforskningsomr~det. Han är ledande rysk vetenskapsman när 'det gäller teknisk fysik. Han har ocks~ andra intressen. Han uppträdde mot Lysenko, som en g~ng i skydd av Stalin utövade en vetenskaplig diktatur p~ ärftlighetsforskningens omr~de, och han undertecknade brevet 1966 till Breznjev med protest mot tanken p~ att Stalin skulle rehabiliteras. Han har nu tagit till orda i kärnvapendebatten, men han har vidgat perspektivet till en samhällskritik, som inkluderar sovjetsamhället. Detta innebär, att han stött sig p~ sitt anseende som vetenskapsman för att offentliggöra tankar som f~ vanliga människor i Sovjetunionen skulle v~ga komma med. Han, eller n~gon annan, har förmodligen smugglat ut texten till USA. S~ p~st~r i alla fall ryktet. Men Salisbury, som bör veta n~got om saken, sä- ger ingenting i sitt förord om hur hans tidning fick tillg~ng till Sacharovs manuskript. Tvli teser Boken bygger p~ tv~ teser. Den första är att mänsklighetens nuvarande splittring kan leda till dess underg~ng. Det är typiskt för Sacharov, att han i samma mening som exempel p~ hot mot utvecklingen räknar upp kärnvapenkrig, hungerkatastrofer, fördumning genom den s k masskulturen och byr~Â- kratiserad dogmatism. Att ta med det sistnämnda fenomenet stöter i sammanhanget p~ högförräderi. Det ifr~gasätter nämligen kommunistpartiets auktoritet. Sacharov är socialist, men han vet att han tillhör de högutbildade i samhället, och dessa kan inte alltid underkasta sig partiet. Ty partiet representeras genom sin byr~krati, och vem, fr~gar han, kan garantera att tjänstemännen först~r fram~tskridandets verkliga intressen? Sacharov kritiserar b~de Kina och USA, och där särskilt rasismen. Samtidigt är han kritisk mot sitt eget land. Vad han avser är bland annat antisemitismen i Sovjetunionen. Han är inte heller dogmatiker när det gäller de ekonomiska teorierna. Han förnekar att kapitalismen behöver vara socialismen underlägsen. De tv~ systemen kan enligt honom inte bara leva bredvid varandra utan ocks~ lära av varandra. Den andra tesen är att tankefrihet är nödvändig för att ett mänskligt samfund skall kunna best~. Hotet mot denna frihet innebär ett hot mot personlighetens självständighet och värde, säger Sacharov. Han är som vetenskapsman individualist, och han reagerar mot auktoritetstro, mot styrning genom massmedia, mot hela den moderna vetenskapens försök och avsikt att kontrollera allt hos människan, frh födelsekontroll till kontroll av hjärnans processer. All kontroll förutsätter en byr~kratisk organisation, ett tjänstemannavälde, och vem kontrollerar kontrollanterna? Sacharov riktar här ett skarpt angrepp mot den sovjetiska censuren, vars verksamhet han till~ter sig kalla skamlig och vanärande. 282 Samarbetsplan Boken mynnar ut i en samarbetsplan, ett program för fredlig samexistens, som författaren kopplat samman med reformkrav inom Sovjetunionen. Dessa krav är säkerligen väl motiverade och reformerna ur alla synpunkter önskvärda. Men att framställa kraven i en bok som denna innebär att trampa de sovjetiska makthavarna p!l. t!l.rna, och d!l. är det föga sannolikt att de blir mera reformvänliga. A andra sidan har Sacharov av naturliga skäl en begränsad kännedom om västvärlden. Vad president Kennedy skulle ha sagt om att bli kallad en typisk representant för den reformistiska bourgeoisien är inte lätt att föreställa sig, även om karakteristiken, som här, ges i berömmande syfte. Det är tragiskt att en sÃ¥ uppslagsrik och tankeväckande bok som Sacharovs skall vara till s!l. liten praktisk politisk nytta. Ty allt vad han vänder sig emot som hot mot den fredliga samlevnaden i världen triumferar i dag. Partibyr!l.kraterna i Sovjetunionen befäster sin ställning i ett grannland med hjälp av armen: Breznjevdoktrinen om Sovjetunionens fria rätt att ingripa i andra socialistiska länder rimmar illa med fredlig samexistens. Tankefriheten i Tjeckoslovakien fördöms och censuren har helt tagit över: vad Sacharov betecknat som nesligt och vanhedrande fastställs som god kommunistisk regel. Man kan bara undra hur det kommer att g!l. med honom själv. Under tiden syftar hans av idealitet burna bok mot en framtid som en dag miste komma - om världen alls skall H uppleva nÃ¥gon framtid.