Dagens frÃ¥gor Vietnamfr~gan Utrikesdepartementet har redigerat och publicerat en vitbok, kallad "Sverige och VietnamfrÃ¥gan". Titeln är missvisande. Boken borde ha benämnts "Regeringen och VietnamfrÃ¥gan". Det är om regeringens ställningstaganden, som boken handlar, och Sverige och regeringen är i detta falllÃ¥ngt ifrÃ¥n identiska. Vissa synpunkter och bedömningar i VietnamfrÃ¥gan kan väl anses vara nÃ¥gorlunda lika inom alla politiska läger. Helt allmänt gäller, att kriget betraktas som en tragedi, fylld av meningslös materiell förstörelse och mänskliga lidanden. Om än bakgrunden till kriget bedöms olika, är man ganska överens om att det gÃ¥tt utanför de gränser, som stÃ¥r i proportion till angivna krigsmÃ¥l. En annan sak som var och en inser är att Sveriges möjligheter att ingripa som fredsstiftare tyvärr är smÃ¥. Och slutligen borde alla vara överens om att de möjligheter, som eventuellt dock kan finnas, mÃ¥ste utnyttjas: det är en moralisk plikt. PÃ¥ sistnämnda punkt skiljer sig Ã¥tminstone en regeringsmedlem frÃ¥n den allmänna uppfattningen. Hr Falmes bÃ¥da tal i Gävle och pÃ¥ Sergels torg Ã¥terges utförligt i vitboken. En förnyad genomläsning visar, att inte ens den välvilligaste tolkning kan leda till mer än ett resultat. Hr Palme höll sina tal, inte för att bidraga till nÃ¥gon hjälp till Vietnam utan för att demonstrera sin välkända antiamerikanism och därmed stärka sin egen ställning inom den unga vänstern. Gävletalet skulle till nöds kunna ursäktas som ett misstag. Kanske han inte bedömde att nÃ¥gon hjälp till Vietnam var aktuell, och kanske hade han ej tänkt sig in i konsekvenserna av vad han sade. I frÃ¥ga om talet pÃ¥ Sergels torg är varje undanflykt omöjlig. Det talet ryckte undan alla utsikter för regeringen att, om den sÃ¥ velat, agera för freden. Under sÃ¥dana omständigheter är det närmast patetiskt att studera utrikesministerns försök att bevara skenet. Han betonar i flera uttalanden hur nödvändigt det varit och är att inhämta informationer och att hÃ¥lla kontakt med de stridande parterna. Han kan inte nog framhÃ¥lla värdet av att vÃ¥r ambassadör i Peking flera gÃ¥nger fÃ¥tt lov att besöka Hanoi. Samtidigt finns i boken inte nÃ¥gon som helst förklaring pÃ¥ att akrediteringen i Saigon drogs in för vÃ¥r ambassadör i Bangkok. (PÃ¥ ett ställe nämns att vi ändÃ¥ har kvar - en honorärkonsul!) Den eftersökta förklaringen har pÃ¥stÃ¥tts vara den, att hr Nilsson fick iden till indragningen under pÃ¥gÃ¥ende sammanträde med Stockholms arbetarkommun, där han kände sig pressad och ville visa att ocksÃ¥ han delade den populära inställningen mot den ena sidan. Det hade varit tillfredsställande om vitboken lämnat en annan version, som klargjort att hr Nilsson fö- reträdde Sveriges intressen och ej bara sina egna. Att under sÃ¥dana omständigheter hr Nilsson gör en stor affär i vitboken och även i TV av den hemlighetsfullhet, som mÃ¥ste visas beträffande av Sverige förmedlade kontakter, är förklarligt. Sunt förnuft säger nämligen, att den som pÃ¥ grund av demonstrerad partiskhet ej Ã¥tnjuter den ena sidans förtroende, omöjligt pÃ¥ allvar kan bli utnyttjad vid förhandlingar mellan tvÃ¥ kontrahenter. Hemlighetsfullheten gäller med allra största sannolikhet nÃ¥got som inte finns. PÃ¥ en särskild punkt visar vitboken tydligt, hur olyckligt hr Nilssons beslut var att dra in vÃ¥r representation i Saigon. Genom en ambassadör där skulle han kunnat fÃ¥ fortlöpande uppgifter om hur det sydvietnamesiska folket ser pÃ¥ FNL. Att FNL rättmätigt företräder detta folk är nämligen hans och naturligtvis hr Falmes tes. Om detta möjligen har varit sant är svÃ¥rt att avgöra, men om man studerar siffrorna om de mord pÃ¥ civila, särskilt administratörer, lä- kare och lärare, som FNL systematiskt ut- ~~~~~ ~---~----~--~-- 304 fört genom Ã¥ren, blir man inte övertygad om att skräckväldet framkallat enbart tillit och förtroende. Siffrorna hÃ¥ller sig till omkring 2 000 mördade, lika mÃ¥nga sÃ¥rade och tre gÃ¥nger sÃ¥ mÃ¥nga bortförda - mot okända öden- Ã¥rligen under de senaste Ã¥ren. Nu har emellertid redan alla tidigare siffror överskridits. De fyra första mÃ¥naderna 1968 uppges över 6 000 civila ha dödats, omkring 17 000 ha sÃ¥rats och 4 000 bortförts. Tydligen sammanhänger detta med nyÃ¥rsoffensiven vid Ã¥rsskiftet. DÃ¥ skedde t.ex. massavrättningarna av civila i Hue, där man i 19 massgravar funnit över l 000 döda. Alla av dessa hade inte skjutits. En del offer hade begravts levande. Det finns fortfarande aspekter pÃ¥ Vietnamkriget, som regeringen ej tagit ställning till. TV och Tjeckoslovakien Sveriges Radio/TV har förvisso inte nÃ¥got särskilt gott rykte om sig för opartiskhet. Vänstervridningen har länge varit ett problem och försöken att urskulda den politiska snedbelastningen med hänvisning till de "västinfluerade" underhÃ¥llningsprogrammen har väl endast tagits pÃ¥ allvar av den yttersta vänsterns policymakers. Det mÃ¥ste ha blivit Ã¥tskilligt besvärligt efter händelserna i Tjeckoslovakien. Ingen skugga skall i detta hänseende falla över nyhetsredaktionen. Där har man förvisso bemödat sig om och pÃ¥ ett föredömligt sätt spridit information om vad som tilldragit sig. En smula smolk i mjölken kom emellertid, dÃ¥ man lät kommunistledaren Hermansson som förste och ende svensk partiledare i ett lÃ¥ngt TVprogram kommentera vad som inträffat. MÃ¥nga frÃ¥gar sig säkert varför hr Hermansson ensam skulle släppas fram i TV-rutan. Var det frÃ¥ga om ett sista försök av vännerna pÃ¥ Sveriges Radio att rädda vad som räddas kunde? Onekligen gjorde hr Hermansson det mesta möjliga av situationen. Aldrig har väl en kommunist framträtt som mera demokratisk! Inte nog med att den gamle stalinisten nu tog definitivt avstÃ¥nd frÃ¥n de kommunistiska broderländernas angrepp pÃ¥ Tjeckoslovakien. Han gick till och med sÃ¥ lÃ¥ngt att han efterlyste en "nedfrysning" i Sveriges diplomatiska förbindelser med östblocket. I detta sammanhang uppstod visserligen en del svÃ¥righeter, dÃ¥ man pÃ¥ svenskt kommunisthÃ¥ll försökt göra ett stort nummer i valrörelsen av sina krav pÃ¥ ett svenskt diplomatiskt erkännande av de värsta kommunistiska terrorregimerna, sÃ¥- dana som Nordvietnam, Nordkorea och Östtyskland. Märkbart generad förklarade hr Hermansson, att dessa krav visserligen kvarstod "principiellt" men särskilt i frÃ¥ga om Östtyskland förlorat nÃ¥got av sin aktualitet. SÃ¥ kan ju saken ocksÃ¥ uttryckas. De djupt tragiska händelserna i Tjeckoslovakien har dock kanske haft det goda med sig, att de medfört en tillnyktring i de kretsar som sÃ¥ länge visat sig som goda kommunistiska medlöpare. I Sverige har till följd av Sveriges Radio/TV:s ohöljt antiamerikanska propaganda och pressens anmärkningsvärt snabbt uppkomna likriktning en skev information och opinion förmedlats, som inte haft sin motsvarighet i andra delar av Västeuropa. Organisationer som sett som sin uppgift att varna för kommunismen, sÃ¥- dana som Baltiska kommitten, Demokratisk Allians, Kommitten för ett fritt Asien m.fl. har i det tidigare allmänt förhärskande prokommunistiska klimatet ofta haft svÃ¥rt att till och med fÃ¥ framföra sina uppfattningar. De har i den tidigare proklamerade "avspänningens" namn ofta betraktats med överseende, i den mÃ¥n de inte till och med av pressorgan, av vilka man haft rätt att vänta nÃ¥- got bättre, stämplats som "extrema". Nu har det än en gÃ¥ng bevisats för världen, att kommunism är och förblir kommunism, att rysk imperialism är och förblir imperialism vare sig under tsaristisk eller bolsjevikisk fana. Kanske kan man nu hoppas pÃ¥ en bättre förstÃ¥else för de strävanden som inte är beredda att falla i farstun för första bästa "fredsviskning" frÃ¥n öster utan som ständigt försökt att i stället analysera situationen frÃ¥n realistiska utgÃ¥ngspunkter. Inte minst bör Sveriges Radio/TV besinna ,att sanningen inte alltid är den som propageras. Angreppet pÃ¥ Tjeckoslovakien mÃ¥ste rimligen leda till en omorientering av monopolföretagets hela politiska verksamhet. Hr Hermanssons krokodiltÃ¥rar över den tjeckoslovakiska tragedien bör vara televisionens sista övertramp. OcksÃ¥ pÃ¥ Sveriges Radio bör man inse, att det finns en avgrundsdjup skillnad mellan de demokratiska partierna och kommunism som enda parlamentarisk företrädare för en totalitär antidemokratisk Ã¥skÃ¥dning. Pragkuppen 1948, Ungerntragedien 1956, och nu sist ockupationen av Tjeckoslovakien! MÃ¥ste det alltid vara frÃ¥ga om hÃ¥rda Ã¥skÃ¥dningsexempel för att visa kommunismens sanna ansikte? HÃ¥llningen till diktaturer I Minervas kvartalsskrift (2/1968) har jon Skard, en av Norges främsta yngre experter pÃ¥ problemet öst-västliga relationer i en artikel analyserat inställningen till diktaturer rent principiellt. Inledningsvis konstaterar han, att personer med en radikal Ã¥skÃ¥dning gör det ovanligt lätt för sig. De hyllar i allmänhet tesen, att ändamÃ¥let helgar medlen. Därav följer att de identifierar diktaturer, som arbetar för samma mÃ¥l som de själva som "progressiva", medan de som motarbetar dem helt simpelt betecknas som "reaktionära". SÃ¥ enkelt är nu det hela inte. Skard knyter an till den klassiska statsvetenskapliga distinktionen mellan totalitära och auktoritära stater. En totalitär stat är en stat, där 305 makthavarna (en person, en grupp eller ett parti) har den avgörande makten och inflytandet pÃ¥ alla omrÃ¥den. Allt samhällsliv underordnas en bestämd ideologi, som mÃ¥ste accepteras av alla. I den auktoritära staten Ã¥ter finns det en rad samhällsaktiviteter, som är oavhängiga av den diktatoriska styrelseformen - olika företeelser som t.ex. barnträdgÃ¥rdar, fackföreningar eller religiösa sällskap. SÃ¥ länge dessa organisationer inte bryr sig om politiken, blandar sig inte heller regeringen i deras förhÃ¥llanden. Nazi-Tyskland och Sovjetunionen är med denna definition totalitära stater, medan t.ex. Spanien, Portugal och flertalet u-länder utgör exempel pÃ¥ auktoritära stater. En annan skillnad som kan anföras är mellan expansiva diktaturer och sÃ¥dana som förfäktar status quo. Kommunismen är expansiv - man önskar pÃ¥tvinga andra länder sitt styrelsesystem, men flertalet andra diktaturregimer, "fascistiska" m.fl. är endast inriktade pÃ¥ att bevara ett visst styrelsesystem för det egna landet - t.ex. Grekland, Portugal eller Tanzania. Kommunismen liksom tidigare nazismen är alltsÃ¥ aggressiv i motsats till andra sorters diktaturer. Skard menar, att han förvisso inte anser auktoritära diktaturer mera acceptabla än de totalitära och expansiva. Som en konservativ central mÃ¥lsättning mÃ¥ste stÃ¥ att demokratisera existerande diktaturer och hindra upprättandet av nya. Skard tar definitivt avstÃ¥nd frÃ¥n dem som ocksÃ¥ pÃ¥ konservativ sida menar, att vissa former av diktatur, t.ex. i u-länder, bör accepteras. Vare sig ekonomiskt eller i nÃ¥got annat hänseende är det argumentet hÃ¥llbart, menar Skard och hänvisar till att sÃ¥väl nazisterna som kommunisterna föreburit samma argumentation för att legalisera sina diktaturer. VÃ¥ld och förtryck kan aldrig rättfärdigas. Men ont kan graderas. USA har t.ex. aktivt inskridit mot expansiva diktaturer, sÃ¥- 306 dana som Japan och Tyskland i det andra världskriget och i dag mot Nordvietnam och dess medlöpare vietcong. Att USA inte för samma politik mot diverse andra diktaturer, t.ex. i Latinamerika, beror pÃ¥ att dessa inte är expansiva till sin karaktär. MÃ¥ vara, att USA är i hög grad kritiskt mot dessa regimer, och t.ex. hjälpte Castro att övervinna Batista pÃ¥ Cuba. PÃ¥ vänstersidan utväljer man helt naturligt de minst farliga diktaturerna - de icke epansiva diktaturerna - som mÃ¥ltavlor vid de otaliga demonstrationerna. Spanien, Syd-Afrika, Grekland är tacksamma objekt. Att sÃ¥ sker, är givetvis groteskt frÃ¥n objektiv synpunkt men, menar Skard, den konservativa sidan har sig själv att skylla till stor del. Skard pekar pÃ¥ Grekland. Det var rätt och rimligt att frÃ¥n olika demokratiska partiers sida sända representanter till Grekland och senare pÃ¥visa de övergrepp, som ägde rum. Men det var inte rätt frÃ¥n de personers sida, som angrep förhÃ¥llandena i Grekland, att de inte samtidigt angrep situationen i Osteuropa. LÃ¥ngt fler människor är i dag fängslade i det kommunistiska Osteuropa än i Grekland. Det är uppenbart, att vänsterpolitiker sällan bryr sig om att angripa förhÃ¥llandena i de kommunistiska diktaturerna, men av samma skäl är det en skyldighet för politiker pÃ¥ höger- eller den borgerliga sidan att uppmärksamt bevaka vad som sker i kommunistvärlden. Sker inte detta, blir det lätt frÃ¥ga om en skevhet i uttryckandet av opinioner, och ansvaret i dagens situation för obalansen bär de borgerliga politikerna och enkannerligen högermännen, som visat brist pÃ¥ politiskt mod, säger Skard. Hans synpunkter är förvisso inte bara tillämpbara i Norge utan ocksÃ¥ i vÃ¥rt land. Det vilar ett ansvar pÃ¥ högerfolket i Sverige, att medvetet och aktivt engagera sig mot alla de oförrätter som begÃ¥s av den expansiva vänsterdiktaturens främsta mÃ¥lsmän, kommunismen. Detta innebär förvisso inte att man skall underlÃ¥ta att med samma skärpa reagera mot andra diktaturer. Men reagerar man inte pÃ¥ konservativt hÃ¥ll tillräckligt skarpt mot kommunistdiktaturens och andra vänsterdiktaturers framfart är det fara värt, att - som erfarenheten givit prov pÃ¥ - den allmänna debatten fÃ¥r en frÃ¥n demokratisk synpunkt högst ohälsosam slagsida. Franska sensationer VÃ¥rens oroligheter i Frankrike har följts av tvÃ¥ var för sig sensationella händelser. Den första var den stora valframgÃ¥ngen för gaullisterna. Den andra var premiärminister Pompidous avgÃ¥ng efter segern. Man söker förklaringarna till vad som hänt. I valkampanjen framhöll general De Gaulle med styrka, att det gällde att i valet säkra Frankrike mot kommunisterna. Detta förvÃ¥nade mÃ¥nga, som fÃ¥tt intrycket att kommunisterna i själva verket höll igen och att de vägrade att solidarisera sig med studentockupationen av delar av Parisuniversitetet. De Gaulle, säger man, skar demagogiskt allt över en kam. Han valde att framställa kommunisterna som den stora faran och att ignorera studenterna. Hur mÃ¥nga Moskvatrogna kommunister som faktiskt deltog i studentoroligheterna i Paris är obekant, men i varje fall bland ledarna kan inte antalet ha varit stort. Däremot kan bland dessa ha funnits studentagitatorer som utbildats pÃ¥ annat hÃ¥ll. Den rikliga tillgÃ¥ngen till Maos lilla röda bok tyder pÃ¥ detta. Nu i sommar, alltsÃ¥ efter de franska upploppens slut, har en stor kurs i revolutionsteknik hÃ¥llits i Tirana i Albanien med kineser som lärare. Ett hundratal italienska studenter har deltagit; hur mÃ¥nga frÃ¥n andra hÃ¥ll är inte känt. I varje fall pekar detta pÃ¥ möjligheten av nya studentoroligheter i höst, men det innebär inte att Moskva fÃ¥r nÃ¥got med dessa att göra, snarare tvärtom. Därför är det inte heller troligt att Moskvakommunisterna medverkade i nÃ¥gon större utsträckning i maj. När studenterna vid oroligheternas början försökte fÃ¥ stöd hos arbetarna, fick de ett bleklagt nej. Först efter 10 dagar, i samband med demonstrationen den 13 maj, som är Ã¥rsdagen för general De Gaulles maktövertagande, började arbetarna röra sig. Kommunisterna - dÃ¥ otvivelaktigt i ledningen - anbefallde ockupationen av Renaultfabrikerna. Själva tekniken var därvid anmärkningsvärd. Genom ockupationen fick kommunisterna kontroll över alla arbetarna i fabriken pÃ¥ en gÃ¥ng, ty ingen kom ut eller in utan deras medgivande. Samtidigt fick ingen utomstÃ¥ende räkning pÃ¥ hur mÃ¥nga som egentligen ville strejka. Att solidariteten inte var total är närmast en självklarhet. Valresultatet innebär därför Ã¥tminstone till en del att arbetare reagerat mot metoden att de skulle bli ledda till strejk utan att först bli tillfrÃ¥gade. Den gaullistiska propagandan vill göra gällande, att risk förelÃ¥g i senare delen av maj att kommunisterna skulle kunnat taga över hela Frankrike. Mot detta kan sägas, att hela Frankrike inte satt inspärrat som de icke-kommunistiska arbetarna i fabrikerna. Vidare är det väl möjligt, att kommunisterna skulle kunnat fÃ¥ framgÃ¥ng pÃ¥ sina hÃ¥ll, men det är inte visat, att de förberett ett inbördeskrig till maj 1968, inte heller att franska folket var moget för ett sÃ¥dant. Om situationen gÃ¥tt regeringen alldeles ur händerna, är det ganska troligt att kommunisterna skulle ha utnyttjat sina möjligheter. Valresultatet visade dock, att majoriteten var emot dem. General De Gaulle bedömde emellertid att en allvarlig revolutionär situation förelÃ¥g och handlade därefter genom att söka stöd frÃ¥n armen. Att han gjorde detta utan att meddela sin premiärminister, tyder pÃ¥ att 307 denne var av annan mening än generalen. Hur stora meningsskiljaktigheterna egentligen var dem emellan framgÃ¥r av det faktum, att M. Pompidou efter valen inte självmant lämnade sin post. Alla halvofficiella uppgifter om att han blivit trött, att folket önskade en förändring och annat dylikt, är felaktiga. Generalen önskade fÃ¥ bort honom. Det förefaller obegripligt att en statschef, som just sett sitt land gÃ¥ igenom en farlig kris, kräver att regeringens starkaste man skall avgÃ¥. Men enligt generalen fÃ¥r endast en man vara stark. Premiärminister Pompidou torde pÃ¥ krisens höjdpunkt ha ifrÃ¥gasatt om inte generalens tid var ute. Han var vidare den som yrkade pÃ¥ nationalförsamlingens upplösning, vilket i sin tur ledde till de segerrika valen, medan generalen endast tänkt sig en folkomröstning om sin egen ställning. Hur den skulle ha utfallit vet man inte. Generalen fick dÃ¥ ge vika. Han ville inte göra detta en gÃ¥ng till. Premiärministern tvingades träda Ã¥t sidan, tills "nationen kallar honom", som det stod i generalens avskedsbrev till honom. Nu har generalen ensam ansvaret. "Studentrevolt" med förhinder De i vÃ¥ras inträffade händelserna vid Stockholms universitet, obstruktionen mot en universitetslärare i statskunskap samt den s.k. kÃ¥rhusockupationen, har fÃ¥tt vissa efterverkningar. Utbildningsminister Palme har skyndsamt beordrat universitetskanslersämbetet att vidtaga Ã¥tgärder i syfte att öka studenternas medbestämmanderätt och JO har uppdragit Ã¥t rektorsämbetet vid universitetet att utreda vad som förekom vid institutionen för statskunskap. Ingen torde ha nÃ¥got att invända mot att studenterna ges ökade möjligheter till inflytande pÃ¥ de olika institutionerna. I sammanhanget uppställer sig emellertid lätt frÃ¥gan varför studenterna inte i större utsträckning 308 utnyttjat de mÃ¥nga tillfällen att framföra sina synpunkter, som redan stÃ¥tt till buds. Man bibringas den uppfattningen, att det snarare rört sig om protester för protesterandets egen skull än alltigenom sakligt underbyggda krav. Mot den bakgrunden ter sig utbildningsministerns snabba agerande anmärkningsvärt. Har han möjligen haft politiska biavsikter? Mycket beror givetvis pÃ¥ utformningen av studenternas medinflytande pÃ¥ institutionerna vid vÃ¥ra universitet. Ar det blott frÃ¥ga om att utöka studentrepresentationen - f.n. finns tvÃ¥ studentrepresentanter i varje institutionskollegium - finns det ingen anledning till opposition. Men skulle det vara frÃ¥ga om att drastiskt ändra formerna för beslutsfattandet, att t.ex. sÃ¥ gott som uteslutande lägga detta hos ett kollegium, bestÃ¥ende av hälften lärare och hälften studenter, kan en rad allvarliga invändningar göras. MÃ¥nga ärenden är inte av sÃ¥dan karaktär, att de lämpar sig för avgö- rande i en dylik instans. Som exempel kan nämnas förord vid tjänstetillsättningar. Det vore orimligt, om studenter med blott en högst blygsam erfarenhet i sitt ämne skulle ges inflytande pÃ¥ tillsättningen av ~ära~e. Grundlagens bud om "förtjänst och skicklighet" skulle lätt riskera att komma i skymundan. Erfarenheten visar, att studentopinioner växlar mycket snabbt, och det kan befaras att politiska ställningstaganden ofta kan vara utslagsgivande för studentrepresentanternas agerande. Av samma skäl bör rimligtvis inte heller studenterna ges nÃ¥got avgö- rande inflytande pÃ¥ valet av litteraturkurser. De saknar i mÃ¥nga fall kompetens att bedöma sÃ¥dana frÃ¥gor, och man kan ju blott tänka sig in i konsekvenserna av att tillfälliga studentmajoriteter skulle avgöra litter~Â- tururvalet i exempelvis internationell politik. Eftersom universitetskanslerämbetet ännu inte utarbetat nÃ¥gra anvisningar för den s.k. studentdemokratiens genomförande, kan självfallet inte heller kritiken ännu inriktas pÃ¥ nÃ¥gra bestämda punkter. Men erfarenheterna av universitetsbyrÃ¥kratiens göranden och !:'handen är sÃ¥dana, att det är befogat med ett varningens ord i tid. Det är inte bara studenternas intressen det är frÃ¥ga om. Universitetslärarna arbetar redan under ofta besvärliga förhÃ¥llanden och det är inte rimligt att lägga sten pÃ¥ deras börda. Vad gäller övergreppen frÃ¥n vissa vänsterextremistiska studenters sida mot en universitetslektor i statskunskap är det anmärkningsvärt, att dessa ännu inte fÃ¥tt nÃ¥gra pÃ¥- följder. Veterligen utreds inte heller frÃ¥gan frÃ¥n den utgÃ¥ngspunkten utan tvärtom pÃ¥ grundval av en JO-anmälan frÃ¥n just en av ledarna för den extremistiska minoritetsgruppen om pÃ¥stÃ¥dd bristande objektivitet i undervisningen. Detta är minst sagt groteskt. Vettlösa beskyllningar frÃ¥n en student, som givit prov pÃ¥ ett odisciplinerat uppträ- dande under undervisningen och som senare därtill var en av ledarna för den s.k. kÃ¥rhusockupationen, tas - som det förefaller- pÃ¥ allvar. Det var dock frÃ¥ga om sÃ¥ allvarliga ting som missförruelse av tjänsteman, ofredande och förargelseväckande beteende. Det är i hög grad angeläget att Ã¥tgärder snarast vidtas mot de skyldiga studenterna och likaledes, att anvisningar utfärdas hur lÃ¥ngt lärarnas befogenheter sträcker sig vid försök att avstyra obstruktion och undervisningssabotage. BrÃ¥kmakarnas ledare har ju öppet varslat om fortsatt "revolt" under höstterminen. Det förefaller dock inte uteslutet, att händelserna i Tjeckoslovakien kan komma att lägga hinder i vägen för den planerade aktiviteten. Kanske kan de ocksÃ¥ leda till att ansvariga myndigheter visar mindre undfallenhet mot brÃ¥kmakare i framtiden. I sÃ¥ fall är det positivt. Men nog är det bedrövligt, om det gÃ¥tt sÃ¥ lÃ¥ngt, att de världspolitiska händelserna skall avgöra, om undervisning skall kunna bedrivas vid vÃ¥ra universitet i disciplinerade former eller inte. Vad hände i domkyrkan? Det är omvittnat att den högmässa i Uppsala domkyrka, varmed Kyrkornas världsr~dsmöte inleddes, var ansUende och värdig, och det märkligt stora antalet nattvardsgäster gjorde den i rätt mening ekumenisk. Det är vidare omvittnat, att mötet avslutades med att en skara ungdomar ockuperade domkyrkan under den sista natten. De Ug utbredda kring altaret eller var det föll sig, de ~t och drack och sjöng och spelade gitarr, och det var endast med möda man kunde avh~lla dem frln att klistra upp plakat med sina slogans p~ kyrkväggarna. Av värdighet fanns i demonstrationen inte ett sp~r. Med dessa ungdomar blandade sig ocks~ en teologie professor fr~n universitetet i Uppsala. Närvarande vittnen p~stod sig p~ natten ha sett honom förtjust st~ och hoppa i kyrkbänkarna och klappa takt till s~ngerÂ- na med händerna. Eftersom teologie professorer, med allt vad som i övrigt kan sägas om dem, endast sällan uppträder som vokalister till poporkestrar, undrade man n~got över företeelsen. Hr Riesenfeld är inte född sm~länning och kan inte ha ärvt n~got p~Â- br~ fr~n hopparesekten i Västbo. Han kan inte heller gärna ha velat illustrera· Grundtvigs psalm, nr 54 i Svenska psalmboken ("Spelen och sjungen och jublen och klappen i händer"), eftersom man inte brukar sjunga julpsalmer i juli m~nad. Tillfr~gad hur han betraktade föreställningen avgav professorn ett kryptiskt utl~Â- tande, som gick ut p~ att nu kunde Gustav Vasa taga sitt pick och pack och dra sina färde. Den närmare innebörden av detta tal framgick inte. Det är litet sv~rt att tro att hr Riesenfeld menade, att sedan Gustav Vasa med anledning av vad som försiggick omkring honom kunde förmodas vända sig i sin grav, borde man bryta upp sarkofagen och kasta ut liket. Kanske han ville ha sagt att reformationens tid är förbi och att allt borde ~terg~ till n~got förhistoriskt stadium. 309 Men till vilket? Om det var brons~lderns lurbärande dansare, som föresvävade hohonom, s~ tänkte han fel, ty dessa representerade en p~ sitt sätt hög kultur. Och kung David dansande framför förbundets ark kan det inte gärna ha varit fr~ga om, ty hr Riesenfeld är trots allt professor i nytestamentlig exegetik. Bland de närvarande i domkyrkan fanns emellertid en grupp med klara tankar, folk som visste vad de ville. Kanske p~ grund av det stora polisuppb~det, kanske p~ grund av att mötet enligt order skulle angripas inifr~n, uppstod aldrig n~gra br~k i Uppsala. I stället utsattes delegaterna för en skickligt iscensatt antiamerikansk propaganda. Under sken av att "ungdomen" ser mer realistiskt p~ u-världens problem gjordes enträgna och framg~ngsrika försök att radikalisera mötets uttalanden. Vilken "ungdom" som dess förmenta företrädare talade för, gjorde ett stort antal bUögda delegater förmodligen aldrig klart för sig. Det var samma ungdom, kristen eller inte kristen, som efter förrättat värv tillät sig att tillbringa natten i domkyrkan. Vilka ledarna för företaget i själva verket var kunde en iakttagare se redan p~ deras försök att klottra p~ väggarna i kyrkan. Att efterapa kulturrevolutionärerna i Kina hör till de europeiska kineskommunisternas vanor. Samma ungdomar for fr~n Uppsala till ett möte i Ã…bo. Där kunde de tala friare, och där förkunnade de rent ut att deras ideal var Castro och Mao. Där hindrade de även en anmäld talare, en amerikansk professor, att f~ ordet, ty de sade att de hört nog av honom i Uppsala. Hr Riesenfeld blev ocks~ tillfrlgad om vad kyrkorÃ¥det ansÃ¥g om ockupationen och om dess ledamöter skulle ha lämnat tillstÃ¥nd till upptÃ¥get, om s~dant tillstÃ¥nd alls begärts. Han svarade: "De skulle inte ha vÃ¥- gat neka." Möjligen har han rätt. I sÃ¥ fall är det beklagligt. Möjligen skulle man bara ha velat undvika att ställa till skandal, vil- 310 ket är mera lätt att förstÃ¥. Men annars bör tiden nu vara kommen att neka till ett och annat. En grupp av ungdomar, vare sig de är kristna eller bara ger sig ut för att vara det, fÃ¥r inte utan vidare ockupera ens ett danspalats. DärifrÃ¥n blir de utkastade, och detta anser alla vara bÃ¥de rätt och riktigt. Men de fÃ¥r inte heller lägga beslag pÃ¥ en kyrka, om det stora flertalet i Sverige, som nu, fortfarande anser att kyrkorummet är en helgedom, avsedd för andakt och stillhet. Ett sÃ¥dant rum fÃ¥r inte vare sig bokstavligt eller andligt grisas ner. NÃ¥gon mÃ¥ste, ocksÃ¥ där, ha mod och företagsamhet att säga ,nej. I detta sammanhang är det Ã¥ter angeläget att understryka, att de som tar stora ord i sin mun och pÃ¥stÃ¥r sig företräda "ungdomen" ofta företräder nÃ¥got helt annat, som inte har med Ã¥ldern att göra. De är inte representativa för ungdomarna i Sverige, inte heller för ungdomen i hela världen. En av dem, som varit i Uppsala, uppträdde i en diskussion i Ã…bo och förklarade att Karl Marx praktiskt realiserade den kristna tron. Den som har öron till att höra, han höre. Och detta gäller inte minst de kristna ungdomsorganisationerna, som nu bör ha fÃ¥tt sig en tankeställare. . ~DJ(t• ~-·. . <:::::>c:::b ; ~-0~ r.--J'··- .. ... 311