Redaktör GUNNAR UNGER: Neutralism och neutralitet Vid Ã¥rets riksdag har ett antal högerledamöter framlagt en motion i syfte att fixera innebörden av Sveriges neutralitetspolitik. De Ã¥beropar sig pÃ¥ det viktiga uttalande, som utrikesutskottet gjorde 1956, vilket betraktas som den mest auktoritativa definitionen av svensk utrikespolitik. Det är utomordentligt angeläget, understryker red. Gunnar Unger, att det mot bakgrund av den neutralitetsdebatt som förts pÃ¥ sistone pÃ¥ nytt slÃ¥s fast att vÃ¥r utrikespolitik under inga omständigheter strävar till ideologisk neutralitet. Samtidigt skulle det klargöras att vÃ¥r alliansfrihet i förhÃ¥llande till stormakterna ingalunda utesluter den solidaritet gentemot det fria Västeuropa som ett medlemskap i EEC skulle innebära. Som i trontalet framhölls kan man trots kvarstÃ¥ende motsättningar mellan stormakterna spÃ¥ra tecken till avspänning i Europa. Vad som pÃ¥ senare Ã¥r radikalt ändrat den världspolitiska situationen är den snabbt tilltagande motsättningen mellan de bÃ¥da kommunistiska stormakterna Sovjetunionen och Kina. Som en naturlig följd härav har motsättningen mellan Sovjetunionen och den enda Ã¥terstÃ¥ende demokratiska stormakten Förenta Staterna avtagit. Detta har av förklarliga skäl haft sin betydelse ocksÃ¥ för avspänningen i Europa. En annan faktor som spelat en icke oväsentlig roll för den europeiska avspänningen har varit Frankrikes- eller om man sÃ¥ vill de Gaulles - Natopolitik, som har en klar udd emot Förenta Staterna och, ehuru i mindre grad, den franska EEC-politiken, som har en klar udd mot England. de Gaulles energiska för att inte säga demonstrativa markerande av i första hand Frankrikes, i andra hand Kontinentaleuropas, självständighet i förening med hans visserligen vaga uttalanden om ett enat Europa frÃ¥n Atlanten till Ural har inte gärna kunnat tolkas som annat än ett närmande till Sovjetunionen och Östblocket överhuvud. Detta närmande har förlä- nats ökat eftertryck genom hans resor i österled, som om de ocksÃ¥ inte haft nÃ¥got konkret politiskt resultat dock mÃ¥ste tillmätas en viss psykologisk effekt. Folkfrontspolitik Under alla förhÃ¥llanden har de olika omständigheter, som här Ã¥beropats lett till en fortgÃ¥ende uppluckring av de stela politiska formationerna frÃ¥n 50-talet. Man kan iaktta en viss upplösning av de stora allianssystemen, bÃ¥de i öst och väst, framför allt i väst, lÃ¥t vara att sÃ¥väl självständighetssträvandena bland Sovjets satellitstater som vissa tendenser till liberalisering inom Sovjetunionen själv blivit alltmer iögonfallande. Därtill kommer att Sovjetunionen pÃ¥ det hela taget sedan länge frÃ¥ngÃ¥tt sin hÃ¥rda utrikespolitik till förmÃ¥n för mjukare metoder, vilket kompletteras- med en allmän vänskapsoffensiv av 30-talets folkfrontsmodell. Den har bland annat tagit sig uttryck i direktiv till alla kommunistpartier i det fria Europa att bedyra sin lojalitet mot den demokratiska statsformen - se C. H. Hermansson!- och söka samarbete med socialdemokraterna. Allt detta har samverkat till att ge en bild av avspänning i Europa. Det skulle emellertid vara minst sagt riskabelt om denna bild finge dölja att de grundläggande motsättningarna kvarstÃ¥r, inte bara mellan stormakterna utan ocksÃ¥ mellan Sovjetunionen och dess satellitstater Ã¥ ena sidan och de fria europeiska staterna Ã¥ den andra. Det gäller först och främst pÃ¥ det allmänpolitiska planet. Sovjetmakten och den fria världen kan enligt auktoritativ rysk uppfattning endast temporärt existera sida vid sida. Den icke-kommunistiska världens undergÃ¥ng är förutbestämd, men genom 75 att med olika medel bidra till dess sönderfall kan Sovjetunionen pÃ¥skynda processen och därmed sin egen dominans. Det gäller därnäst pÃ¥ det ideologiska planet. Ryssarna vägrar att acceptera demokratin i medvetande om att dess infö- rande skulle innebära Sovjetväldets upplösning. Den antydan till välfärdspolitik, som pÃ¥ senare Ã¥r kommit tili synes, har icke kompletterats med nÃ¥gra politiska demokratiseringsÃ¥tgärder och fÃ¥r därför fattas som ett försök att knyta medborgarna fastare till det rÃ¥dande systemet, samtidigt som de hÃ¥rda domarna över oppositionella författare visar att nÃ¥gon Ã¥siktsfrihet inte är pÃ¥tänkt. De pÃ¥gÃ¥ende försöken till rehabilitering av Stalin är för övrigt i sammanhanget betecknande. Det gäller vidare pÃ¥ det utrikespolitiska planet. Icke pÃ¥ nÃ¥gon väsentlig punkt har Sovjetunionen gjort nÃ¥gra verkliga eftergifter. Dess olika erbjudanden om konferenser, pakter etc. har inte kunnat visas ha annat syfte än att söka söndra västmakterna till förmÃ¥n för en rysk kontroll av olika delar av världen. Det gäller slutligen pÃ¥ det militära planet. Sovjetunionen har vägrat att gÃ¥ med pÃ¥ en effektiv internationell kärnvapen- och rustningskontroll resp. nedrustningsöverenskommelse. Fiktiv avspänning Den enda omläggning av Sovjetunionens politik som skett är omläggningen frÃ¥n aggressivitet till smidighet. Med skenbara eftergifter och ett oupphörligt tal om avspänning och fred söker man - och har 76 delvis lyckats - vilseleda den krigströtta och fredslängtande västerländska opinionen. Avspänningen är i mycket en fiktion, men avslappningen - av den fria världens vaksamhet - är ett faktum. Om man ser pÃ¥ fredsoffensivens resultat, finner man att ryssarna praktiskt taget över hela linjen inkasserat politiska eller propagandistiska vinster. Det enda verkligt betydelsefulla undantaget är satellitstaterna, där avstaliniseringen haft den effekten att uppmuntra oppositionen och komma marken att gunga under de lokala kommunistregimerna. Rysslands militära grepp över dessa länder är emellertid alltför starkt för att självständighetssträvandena skall ha annat än symptomatisk betydelse. Läget i Östeuropa är dock sÃ¥ pass labilt att sovjetledningen av allt att döma inte f.n. onödigtvis vill agera direkt pÃ¥ den europeiska kontinenten. Den inriktar sig därför pÃ¥ att gÃ¥ indirekt till väga och genom att uppmuntra neutralismen i den västliga världen stärka sina egna positioner. Sovjetunionen strävar sÃ¥ vitt man kan se att skapa en barriär av neutrala buffertstater utmed östblockets västgräns. Finland, Sverige, Österrike och Jugoslavien finns där redan, det fattas bara Västtyskland för att sluta kedjan och ryssarna inriktar sig ju ocksÃ¥ med all makt pÃ¥ detta mÃ¥l. Ett neutralt Västtyskland skulle ha stark attraktionskraft pÃ¥ andra europeiska stater, det skulle innebära en mäktig stimulans för de redan inflytelserika neutralistiska tendenserna i Frankrike, men även pÃ¥ andra hÃ¥ll i Västeuropa. Ur synpunkten av detta perspektiv är neutralismen just nu i lÃ¥ngt högre grad än de lokala kommunistpartierna östblockets viktigaste bundsförvant i den fria västliga världen. SÃ¥ länge det kalla kriget rasade med oförminskad häftighet och faran för ett tredje världskrig av och till tycktes överhängande, var vaksamheten och sammanhÃ¥llningen god i den fria världen. Nu sedan vänskapsoffensiven pÃ¥gÃ¥tt i ett drygt Ã¥rtionde är vaksamheten avtrubbad och sammanhÃ¥llningen - som framgÃ¥r av tillstÃ¥ndet inom Atlantpakten - pÃ¥ väg att upplösas. Och detta sker, när Sovjets taktik i själva verket blivit farligare än förut, när man satsar allt pÃ¥ att med diplomatiska, ekonomiska och tekniska medel överflygla västblocket. I denna situation, dÃ¥ skärpt beredskap pÃ¥ alla omrÃ¥den erfordras för att möta den nya ryska taktiken, förefaller ingenting vara viktigare än solidariteten mellan Västerns fria stater. Det mest betydelsefulla uttrycket för denna solidaritet sedan Atlantpaktens bildande är tillkomsten av EEC. Sovjetunionen har ocksÃ¥ vid alla tillfällen och med alla medel bekämpat EEC och motsatt sig dess utvidgning. Spekulerandet i neutralism har som pÃ¥- pekats varit Sovjetunionens främsta verktyg när det gällt att söndra Västerns fria stater, och det neutralistiska argumentet har därför ocksÃ¥ ständigt Ã¥beropats gentemot de neutrala stater, som visat intresse för anslutning till EEC, däribland Sverige. FrÃ¥n rysk sida har det förklarats vara oförenligt med Sveriges - neutralitetspolitik att söka medlemskap i EEC och detta ryska argument har som bekant tyvärr inte varit utan eko i den svenska debatten. Mot bakgrund av Sovjetunionens mÃ¥lmedvetna försök att med neutralismens hjälp splittra det fria Europa i allmänhet och mera speciellt resa hinder för bl.a. Sveriges anslutning till EEC synes det önskvärt med en klar definition av vad vÃ¥r "neutralitet" innebär. Högerinitiativ Ur denna synpunkt är det utomordentligt glädjande att ett antal högerledamö- ter av riksdagen, som företräder vÃ¥rt land i olika internationella organisationer, framlagt en motion just i syfte att fixera innebörden av Sveriges neutralitetspolitik. Motionärerna Ã¥beropar sig därvid med all rätt pÃ¥ det viktiga utta- . landesomgjordes av utrikesutskottet vid 1956 Ã¥rs riksdag. Detta uttalande kan : utan överdrift betecknas som den mest · auktoritativa definition av svensk utri• kespolitik som existerar. Det ger uttryck . Ã¥t samtliga de fyra demokratiska partiernas uppfattning. Uttalandet Ã¥terfinns i utskottets utlÃ¥- tande nr 3. Detta föranleddes av kommunistiska motioner i bägge kamrarna, som var mycket typiska i sitt slag och klart belyser vad som ovan sagts om Sovjetunionens strävan att uppamma neutralismen i det fria Europa. I de kommunistiska motionerna hemställdes nämligen att Sverige skulle avge en neutralitetsförklaring, innebärande bland annat att Sve- 77 rige i händelse av krig skall iaktta en strikt neutralitet samt att Sverige varken skall ingÃ¥ militära allianser eller tillÃ¥ta främmande stater att upprätta militära stödjepunkter pÃ¥ svenskt territorium. Dessa motioner avstyrktes av utskottet med den motiveringen att de innebar en omläggning av nu tillämpade principer för den svenska utrikespolitiken. Utskottet yttrade i fortsättningen bland annat: "Ingen tvekan rÃ¥der, vare sig inom eller utom landet, om de svenska statsmakternas föresats att fasthÃ¥lla vid deras självvalda politik att icke genom anslutning till nÃ¥got av stormaktsblocken förminska möjligheten för vÃ¥rt land att icke indras i en eventuell stormaktskonflikt ... Men motionärerna avse nÃ¥got helt annat. Deras förslag innefattar en permanent bindning av svensk utrikespolitik för varje tänkbart läge i en oförutsebar framtid . . . En omläggning av denna art av vÃ¥r utrikespolitik finner utskottet icke pÃ¥kallat av nu rÃ¥dande läge eller innebära ett ändamÃ¥lsenligt tillgodoseende för framtiden av svenska intressen." Detta utlÃ¥tande, som avgavs av ett enhälligt utrikesutskott under ordförandeskap av Rickard Sandler, är som högermotionärerna framhÃ¥ller beaktansvärt och vägledande. Man lägger märke till att utskottet, som uttryckte en enhällig demokratisk riksdagsopinion icke talar om alliansfrihet i största allmänhet utan om frihet frÃ¥n stormaktsallianser, vilket är nÃ¥got helt annat och icke talar om neutralitet utan i stället eftertryckligt 78 varnar för en permanent bindning av svensk utrikespolitik i en oförutsebar framtid. Med andra ord, enligt utrikesutskottets definition innebär den svenska utrikespolitiken: frihet fr~n stormaktsallianser i nuet och handlingsfrihet för framtiden, varken mer eller mindre. Begreppet neutralitet Hur förh~ller det sig d~ med den svenska neutralitetspolitiken, s~ kallad med anledning av önskem~let om att alliansfrihet i fred s~ vitt möjligt skall motsvaras av neutralitet i krig? (Begreppet neutralitet förutsätter ju rent folkrättsligt sett egentligen att ett krigstillst~nd r~der och kan s~lunda formellt bara tillämpas under krig.) När man skall besvara denna fr~ga bör man först erinra sig att begreppet neutralitet, som utrikesutskottet betecknande nog inte ens nämner i sin definition av den svenska utrikespolitiken, inte har n~gon gammal hävd i v~r historia. Vi har haft fred i mer än 150 ~r, men det betyder inte att vi lika länge varit "neutrala". Neutralitetspolitik i mera egentlig mening bedrevs först under det första världskriget. Medlemskapet i Nationernas Förbund medförde vissa inskränkningar i neutraliteten, men när NF förlamades ~tergick Sverige vid andra världskrigets utbrott till neutralitet i stormaktskriget- däremot inte i kriget mellan Finland och Ryssland. Att denna neutralitet, liksom under första världskriget, var väl motiverad kan knappast bestridas. Det är svÃ¥rt att se hur vi under andra världskriget skulle kunna ha fört n~gon annan politik än en pincipiell neutralitetspolitik. Förklaringen är den enklast tänkbara: lika litet som vi p~ Tysklands sida kunde kämpa mot Norge och Danmark, lika litet kunde vi p~ Rysslands sida kämpa mot Finland. Efter det andra världskrigets slut var läget oklart och d:harande utrikesminister Giinther tilldl.dde ocks~ ett fastMIlande vid vad han med n~gon överdrift kallade Sveriges gamla neutralitetspolitik. Det har sitt stora pikanteri att d~vaÂ- rande universitetskansler Östen Unden anmälde avvikande mening. I ett minnesvärt tal, som betraktades som en programförklaring inför hans väntade övertagande av utrikesministerposten, förklarade s~lunda hr Unden att det var förbryllande att hr Giinther s~ starkt bitit sig fast vid neutraliteten. I stället för neutralitet borde Sverige uppställa solidaritet sÃ¥som handlingsm~let för sin utrikespolitik- s~ löd hr Undens stolta deklaration. Genom v~rt inträde i Förenta Nationerna, med därav följande förpliktelser, fick hr Undens uttalande ytterligare relief, och när Sverige vid ~rsskiftet 1948/49 erbjöd Danmark och Norge försvarsförbund visade det sig hur lÃ¥ngt den socialdemokratiska regeringen var beredd att avlägsna sig fr~n den s.k. gamla neutralitetspolitiken. Rent parentetiskt kan för övrigt erinras om att redan i mars 1940 tanken p~ ett nordiskt försvarsförbund var aktuell och att pÃ¥ hösten samma ~r man p~ regeringsniv~ diskuterade ett projekt om icke blott försvarsförbund utan till och med personalunion mellan Sverige och Finland! Den svenska utrikespolitik som för enkelhetens och bekvämlighetens skull brukar kallas neutralitetspolitik är alltsÃ¥ en neutralitetspolitik av mycket speciell natur. Genom vÃ¥rt medlemskap i FN, EuroparÃ¥det och andra internationella organisationer har vi redan givit ett visst avkall sÃ¥väl pÃ¥ vÃ¥r neutralitet som pÃ¥ vÃ¥r suveränitet. Det utmärkande för vÃ¥r neutralitetspolitik är emellertid att den är helt dikterad av Sveriges intressen och att den är odogmatisk och flexibel, vilket förvisso framgÃ¥tt av dess tillämpning under tvenne världskrig. TvÃ¥ faktorer mÃ¥ste, som ocksÃ¥ högermotionärerna betonar, tillmätas särskild betydelse vid bedömandet av den svenska neutralitetspolitiken. Den ena är att denna politik är helt självständig i bemärkelsen oavhängig av internationella fördrag och konventioner. Den andra är att denna politik i enlighet med sitt syfte uteslutande har en politiskt-diplomatisk och ingen som helst idepolitisk eller ideologisk innebörd. Dessa tvÃ¥ omständigheter ger den svenska neutralitetspolitiken en särställning i jämförelse med den politik, som bedrivs av de övriga neutrala länderna pÃ¥ Europas kontinent. Schweiz' neutralitet är ju garanterad av stormakterna, Österrikes nedlagd i det statsfördrag, som Ã¥tergav landet dess självständighet medan Finlands neutralitet fÃ¥r sin särskilda karaktär genom att landet genom en bistÃ¥ndspakt är bundet vid en stormakt, vartill kommer att auktoritativa uttolkare av 79 Finlands utrikespolitik med president Kekkonen i spetsen visat en tendens att vilja utsträcka neutraliteten till att gälla samhällslivet överhuvud. Sverige - en västdemokrati Inte minst mot bakgrund härav och med hänsyn till de suddiga och glidande formuleringar om svensk neutralitet, som understundom förekommer i vÃ¥r debatt och ibland kan ge intryck av att vederbörande debattör inte kan skilja pÃ¥ svensk neutralitetspolitik och andra länders, till exempel Finlands, kan det finnas anledning att göra en klar distinktion mellan vÃ¥r "neutralitet" och "neutralismen". Som högermotionärerna pÃ¥pekar kan detta lämpligen ske genom en hänvisning till det uttalade utrikesminister Torsten Nilsson gjorde inför Paasikivisamfundet i Finland i mars 1965. Han yttrade därvid bland annat: "Sveriges neutralitetspolitik skiljer sig frÃ¥n flera andra neutrala staters genom att den varken är nedlagd i vÃ¥r författning eller i nÃ¥got slags fördrag med utomstÃ¥ende makter ... I den mÃ¥n begreppet 'neutralism' innebär att vederbörande stat skulle vara förpliktad till nÃ¥got slags ideologisk neutralitet kan det självfallet inte tillämpas pÃ¥ ett land som Sverige med vÃ¥r fasta förankring i den västerländska demokratins idevärld." Vad svensk utrikespolitik innebär ankommer det med andra ord uteslutande pÃ¥ Sveriges statsmakter att avgöra, och den neutralitet vi eftersträvar under ett krig förpliktar under inga omständighe- 80 ter till ideologisk neutralitet vare sig i fred eller krig, nÃ¥got som högermotionä- rerna ocksÃ¥ framhÃ¥ller. Sedan neutralitetsdebatten flammat upp i samband med frÃ¥gan om Sveriges inträde i EEC finns det skäl att pÃ¥ nytt starkt understryka dessa tvÃ¥ huvudpunkter. Med hänsyn till ämnets utomordentliga vikt och med hänsyn till att tolv Ã¥r gÃ¥tt sedan utrikesutskottet avgav sitt här ovan Ã¥beropade utlÃ¥tande mÃ¥ste det betraktas som ytterst värdefullt att högermotionärerna yrkat pÃ¥ "att riksdagen mÃ¥tte uttala att som riktlinjer för svensk utrikespolitik alltjämt skall gälla de principer, som antogs av 1956 Ã¥rs riksdag." Därmed skulle PRESSENS ROLL klarhet skapas i den förvirrade debatt där man Ã¥ ena sidan tycks anse att vi mÃ¥ste ta hänsyn till ryska önskemÃ¥l vid utformandet av vÃ¥r utrikespolitik och Ã¥ andra vill hänskjuta Ã¥t EEC att avgöra om den svenska neutralitetspolitiken är förenlig med fullt medlemskap i EEC. Om utrikesutskottets deklaration- som rimligt är - fÃ¥r vara vägledande för vÃ¥r utrikespolitik framgÃ¥r det nämligen alldeles klart och entydigt att vÃ¥r alliansfrihet i förhÃ¥llande till stormakterna, med andra ord vÃ¥r s.k. neutralitet ingalunda utesluter den solidaritet gentemot Västeuropas fria stater som ett fullt medlemskap i EEC skulle innebära. Faktum kvarstÃ¥r likväl, att pressen i .intet annat kulturland torde nedlägga mindre möda pÃ¥ att referera riksdagsdebatterna än i Sverige; valmannen har med andra ord i intet annat demokratiskt land sÃ¥ smÃ¥ möjligheter att snabbt bilda sig en självständig uppfattning som hos oss; läsekretsens opinionsbildning kan ofta vara nästan diktaturstatsmässigt tillrättalagd i partitidningarna i vÃ¥r demokratiska stat. Svensk Tidskrift 1938