am Maos lilla röda Vad en bokhandelsframg~ng beror p~, lär ibland inte ens erfarna förläggare kunna säga. Maos lilla röda, den lilla boken i rött omslag med citat ur Mao Tse-Tungs skrifter, befanns i somras vara uts~ld i Stockholm. Men skriften finns p~ engelska, tryckt i Peking, med ett skinande porträtt av ordföranden Mao och med en uppmaning av Lin Pao p~ kinesiska - lyckligtvis översatt, ty annars hade vi g~tt miste om den - att studera vad Mao lär och att handla därefter. Mao förevisas fortfarande officiellt som den beundrade ordföranden, men man lägger märke till hur flertalet citat är hämtade fr~n en tid som ligger omkring 20 ~r tillbaka. N~gra undantag finns: när Chrustjov beskylls för att tjä- na den privilegierade bourgeoisien i sitt eget land samt utländsk imperialism och reaktion, är detta fr~n 1964, ~ret för Chrustjovs fall. Men inga lärdomar har dragits fr~n kulturrevolutionens tid. I vilket skick Mao nu befinner sig vet ingen, men om han har tankar om vad som hänt omkring honom, finns de i varje fall ej publicerade här. En av orsakerna m~ste vara, att Mao inte deltagit i urvalet. Detta har gjorts av en partikommitte under Lin Pao, och därmed har sörjts för att bara korrekta tankar kommit med. Man söker förgäves citatet om de tusen blommorna, som inledde den korta andhämtningspausen för människorna i massornas reglementerade Kina. Maos initiativ var felaktigt ur partiets synpunkt. Om människoanden - förl~t det för~ldrade uttrycket - f~r utveckla sig fritt, kan partiet inte längre kontrollera varje individ, eller rättare människoexemplar. Själva förutsättningen, detta att en individualism skulle f~ finnas till, var ur kineskommunistisk synpunkt orimlig. Mao Tse-Tung har skrivit mycket som är läsvärt, t. ex. om guerillakriget, som för övrigt förutsätter individuell aktivitet. Man finner s~dant i hans samlade skrifter. I den lilla röda st~r ingenting om hur enskilda skall handla. Samlingen talar om massorna, inte om individerna. Den är absolut likriktad tvärs igenom. Dessutom är den tr~kig. Åtminstone i sistnämnda avseende är Mao som författare en värdig länk i marxismen-leninismens kedja. Marx satt i London som en ovettig och inbiten människoföraktare, som analyserade människomassans och inte människans reaktioner. Lenin hade i motsats till Marx en form av humor, fastän ingen medkänsla, och i sin hänsynslöshet mot människor var han en god marxist: inget huvud fick sticka fram högre än de andras ur denna massa, som skulle bära upp kommunistpartiet och dess ledare. Detta är vad massan ur partiets synpunkt är till för. Allt för ofta glömmer man, att det alltid finns och m~ste finnas en mer eller mindre nedtryckt massa, för att det kommunistiska ledareskapet skall kunna utövas. Massan är sammansatt av människor, som förvägrats individualism. Individuella behov f~r inte tillfredsställas, egna tankar f~r inte tänkas. »Massorna har en potentiell outsläcklig entusiasm för socialismen.» Sådana påståenden, eller sådant nonsens, kan Mao skriva, men endast så länge ingen ur massan kan yttra ett ord emot. Använder någon sitt eget förnuft, måste ledningen, partiet, den härskande klassen, tysta honom. Det mest närliggande exemplet är författarprocesserna i Moskva. (Med hänsyn till det rådande temperaturläget mellan Moskva och Peking är det kanske ofint att välja det sistnämnda exemplet. Men man bör betänka, att det alltid är flockarnas ledare som söker slita sönder varandra. På disciplinen inom flocken ser de lika.) Ingenting återkommer så hos Mao som hur man skall uppfostra och undervisa massorna, alltså bibringa dem 433 den rätta tron. Det innebär att massan skall vara homogen. Den skall tänka lika, tala lika, helst leva lika. Den skall nås av samma propaganda, medan partiet censurerar vad som sägs. Vi har sett under denna höst hur det går till att topphugga en massa och att samtidigt förgifta en annan. I Prag rullade stridsvagnarna in, enligt ryssarna i sista minuten, för att hindra ett folk att få uttrycka ett minimum av andlig självständighet. Samtidigt meddelades över hela Sovjetunionen att vad som skedde var en akt av broderskap. Mao skulle mycket väl i samma situation ha kunnat förvränga ordens mening på samma sätt. Inte heller han skulle ha talat om att det rörde sig om det slags broderskap som Kain utövade mot Abel. ThedePalm