321 VIETCONGs ORGANISATION Det är lätt att fÃ¥ en snedvriden bild av kriget i Vietnam, nÃ¥got som endast uppmuntrar Hanois propaganda. Att betrakta kriget i Vietnam som ett vanligt inbördeskrig, vilket förekommer pÃ¥ sina hÃ¥ll i svensk press, är alltför enkelt. "Nationella befrielsekrig" är nÃ¥got annat och betydligt mera invecklat, skriver i denna artikel major Sune Nyström. Författaren visar initierat hur Vietcongguerillan i alla avseenden organiseras, leds och fÃ¥r sitt stöd frÃ¥n Nordvietnam. I februari i Ã¥r gav amerikanska UD ut en publikation "Aggression from the North: The Record of North Viet Nam's Campaign to Conquer South Viet Nam". PÃ¥ 64 sidor med kartor, bilder och dokumentära bevis beskrivs där, hur Hanoi leder kommunistanfallet mot Sydvietnam. Kriget i Vietnam är ett nytt slags krig, fastslÃ¥r man. Detta har mÃ¥nga ännu inte fattat i stora delar av Av major SUNE NYSTRöM världen. Mycket av den förvirring, som präglar mÃ¥nga människors och även mÃ¥nga regeringars tangegÃ¥ngar, härrör frÃ¥n detta grundläggande missförstÃ¥nd. I Vietnam har nämligen en helt ny sorts aggression satts in. Vietnam är inget nytt Grekland, där den inhemska guerillan använde ett till den vänligt sinnat grannland som tillflyktsort. Vietnam är inget nytt Malacka, där kommunistguerillan till utseendet i regel var lätt att skilja frÃ¥n den fredliga majoritet den försökte kontrollera. Vietnam är inte ett nytt Filippinerna, där kommunistguerillan var isolerad frÃ¥n källan till sitt moraliska och psykiska stöd. Framförallt är inte kriget i Vietnam ett spontant och lokalt uppror mot en ordinarie regering. Det finns delar av det kommunistiska programmet för att erövra Sydvietnam, som har likheter med de nämnda andra exemplen. Men det är en fundamental skill-· nad. I Vietnam har en kommunistisk regering satt igÃ¥ng en i detalj uppgjord plan för att erövra folket i ett självständigt grannland. För att nÃ¥ detta mÃ¥l har man i denna dolda aggression satt in alla slags 322 resurser, som man förfogar över. Nordvietnams aktion för att nÃ¥ kontroll över grannen i söder är lika omfattande som Nordkoreas 1950. Men de som svarar för planläggningen i Hanoi har tagit lärdom av vad som blev följden av att den nordkoreanska regeringen inte dolde sin medverkan. Ho Chi Minhregeringen har därför till det yttersta försökt att dölja sina förehavanden. Det har man dock inte lyckats med, utan Nordvietnams aggression är lika faktisk som hade dess arme invaderat enligt koreansk modell. Det är bevisat, att kärnan av de kommuniststyrkor, som anfaller Sydvietnam, är utbildade i Nordvietnam och har satts in pÃ¥ order av Hanoi. Det är fullt klarlagt, att nyckelbefattningarna i Vietcongs ledning, officerarna och stor del av kadrarna, mÃ¥nga tekniker, politiska organisatörer och propagandamän har kommit frÃ¥n Nordvietnam och opererar under Hanois ledning. Det är de militära myndigheterna i Hanoi, som svarar för utbildning av nyckelpersonalen och som leder deras infiltration i Sydvietnam. Det är bevisat, att mycket av vapen, ammunition och annat underhÃ¥ll har sänts frÃ¥n Hanoi till Vietcong i Sydvietnam. PÃ¥ senare tid har nya typer av vapen tillförts Vietcong och ammunitionen till dessa mÃ¥ste helt enkelt komma utifrÃ¥n. Kina och andra kommuniststater är huvudleverantörer och sändningarna kanaliseras primärt via Nordvietnam. Den styrande kraften bakom försöken att erövra Sydvietnam är kommunistpartiet i Nordvietnam, Lao Dong (arbetar-) partiet. Som i alla kommuniststater är partiet en organisk del av· själva regimen. Nordvietnamesiska ledare har officiellt sagt, att man är övertygad om att kunna införliva Sydvietnam med kommunistvärlden. Genom sin centralkommitte, som behärskar regeringen i Nordvietnam, dirigerar Lao Dong-partiet Vietcongs hela politiska och militära verksamhet. Den militära ledningen i Nordvietnam svarar för att folk utbildas och sänds till Sydvietnam. Nordvietnams centrala underrättelsetjänst sköts av den s. k. centrala forskningsanstalten och denna leder spionage- och omstörtningsverksamheten (jfr fig. l). Under överinsyn av Hanoi har kommunisterna organiserat en omfattande apparat för att föra kriget i Sydvietnam. Brännpunkten är det s. k. centralkontoret för Sydvietnam med sina politiska och militära underavdelningar m. fl. speciella organ (jfr. fig. 2). Under detta centralkontor lyder den s. k. befrielsefronten för Sydvietnam. Den bildades Ã¥r 1960 pÃ¥ order av Hanoi. Dess huvuduppgift är att pÃ¥verka opinionen utomlands och att skapa den falska bilden, att aggressionen i Sydvietnam är ett vanligt uppror inom detta land. 323 u om enom o a e ~ handlingsprogram) Nordvietnams Lao Dong- handlingsprogrl (kommunist)partis (Besl t (G f""r nd av· am) \ centralkommitt~ ~ t lÃ…terförenings-l avdelning (Mi~itära Ã¥tgrder) Försvarsmi-l ~ nisteriet A ·"rttf;Q 'IJi l >y"'l~ l §* l §·,..&:. l r(lq,40 l 0""''IJ.,_,.,"'lv .,-9'1 Centralkontoret rför Sydvietnam r l lMinister-l rÃ¥det (Hemli~ underrättelsetjänst) i Centrala forsk~ ningsanstalten l (Pol Ã¥ti l Ã…terfö kommis itiska rder) reningssionan .., Nationell sefronten vietnam a befrialför Sydl,~olit i sk~ kommitt~erl Mil~tära l1nom reg1on, prov1ns reg1oner o s v l Fig 1. Militär och halvmilitär verksamhet Hemlig underrättelseverksamhet Politisk verksamhet för pÃ¥- verkan av världsopinionen Nordvietnams ledning av den kommunistiska omst~ngsÂ- verksamheten i Sydvietnam: lydnadsförhÃ¥llanden. 324 Även i svensk TV har ju denna organisation fÃ¥tt tillfälle att framföra sitt budskap. Befrielsefronten framträder därvid icke som kommunistledd utan som en sammanslagning av flera likaberättigade patriotiska och demokratiska partier. Vietcongs politiska och militära organisation i Sydvietnam är en direkt pÃ¥byggnad av de organ, som i Nordvietnam leder verksamheten och levererar medlen. Ho Chi Minhregimen har visat sig beredd att sätta in allt som den kan undvara - av pengar, folk, materiel - för att fÃ¥ hela Vietnam under kommunistiskt styre. Politisk organisation För Vietcongs politiska ledning svarar kommunistpartiet, d. v. s. Lao Dong-partiet, lett av Ho Chi Minh. Representanter för detta parti är ansvariga för rekrytering, politisk utbildning, propaganda, demonstrationer mot den sydvietnamesiska regeringen och andra aktiviteter av politisk art. Partiets ansenliga organisation för att inhämta underrättelser stÃ¥r ocksÃ¥ till Vietcongs förfogande. Det är Lao Dong-partiets centralkommitte, som svarar för ledningen i stort av Vietcong. Inom centralkommitten finns en särskild Ã¥terföreningsavdelning. Den har ersatt en tidigare "kommitte för övervakning av Södern". Det är här som strategin i stort läggs upp för erövring av Sydvietnam. Till mars 1962 fanns det tvÃ¥ större administrativa avdelningar i Vietcongs uppbyggnad i Sydvietnam. En var centrala sydvietnamesiska interzonen (ibland kallad interzon 5). Den andra var Namboregionen. Vid en omorganisation 1962 slogs dessa ihop och kallades centralkontoret för Sydvietnam. Centralkommitten ger via sin Ã¥terföreningsavdelning direktiv till centralkontoret, vilket omsätter dessa i särskilda order till underlydande myndigheter. Under centralkontoret lyder sex regioner - V till X samt den särskilda zonen för Saigon-CholonGia Dinh. Inom varje region finns en regionkommitte, som under centralkontoret leder Vietcong inom sitt omrÃ¥de. Varje regionkommitte har särskilda förband för samband, propaganda, utbildning, personal, omstörtande verksamhet, spionage, militära baser o. s. v. Under varje regionkommitte finns likartade organ pÃ¥ provinsoch distriktsnivÃ¥. I botten pÃ¥ den kommunistiska pyramiden finns de enskilda particellerna, som antingen kan vara organiserade pÃ¥ geografisk grund eller inom samhällseller yrkesgrupper. Partienheternas utformning och i vilken grad de ska verka öppet eller under jorden avgörs i regel regionalt. ''Befrielsefronten'' Nationella befrielsefronten för Sydvietnam är den ridÃ¥ bakom vilken kommunisterna genomför sitt er- ~r 325 Lao Dong- (kommunist) partiet i Hanoi. Generalsekreterare: Ho Chi Minh _l Lao ·Done-partiets centralkommitte _l Ã…terföreningsavdelningen Nguyen Van Minh l Centralkontoret för Sydvietnam Regionkommitteer tv l~ lm ·~ Specialorgan ~- Befrielse- l VIII sekreteriat fronten l IX för l x Samverkan Sydvietnam l Saigon/Cholon/Gia Din ' Militär Verksamhet Provinskommitteer ~ verksamhet bortom haven Spionage lPropacanda Baser l PropagandaNyhetsförmedlinc och utbildning Distriktskommitter ~ Personal l ~·-· Folkfronter ~- . Ekonomi lstads- ooh byoollo< ~ l l l Fie 2. Vi etconr;aJ2parat ens UJ2J2b;J::(;!2);8.d - centralkontoret för Sydvietnam. 326 övringsprogram. Det är en skapelse av kommunistregeringen i Hanoi. Kommunistpartiet i Nordvietnam krävde, att en sÃ¥dan "front" skulle bildas tre mÃ¥nader före det officiella tillkännagivandet i december 1960. Fronten utformades sÃ¥, att världen skulle fÃ¥ uppfattningen, att Vietcongs aktivitet är en rent intern angelägenhet för Sydvietnam snarare än en utifrÃ¥n ledd kommunistisk verksamhet. Fronten har i första hand fÃ¥tt stöd frÃ¥n kommunistvärlden. Dennas radio Ã¥terger troget propagandasatserna frÃ¥n Hanoi och Peking. När frontens representanter reser utomlands har de pass och stöd frÃ¥n Nordvietnam. Frontens program kopierar Lao Dong-partiets i Nordvietnam. I slutet av 1961 gjorde man ett nytt drag för att dölja den kommunistiska dominansen i fronten, dÃ¥ man meddelade, att det bildats en ny marxistisk organisation, folkets revolutionära parti. Härigenom fick man möjlighet att föridara kommunisternas närvaro i fronten samtidigt som man kunde lÃ¥ta pÃ¥skina, att den kommunistiska stämman bara var en bland mÃ¥nga andra grupper. Folkets revolutionära parti hävdade, att det var en direkt parallell till det indonesiska kommunistpartiet samt Nordvietnams kommunistparti. Militär organisation För Vietcongs militära affärer svarar nordvietnamesiska armens militärledning jämte försvarsministeriet i Hanoi under nära övervakning av Lao Dong-partiet. Ansvaret gäller operationsplaner, tilldelning av enskilda och förband, utbildningsplaner, infiltration med militär personal och underhÃ¥ll, samband, taktisk underrättelsetjänst o. s. v. De sex militära regionerna överensstämmer med Vietcongs politiska indelning. Vietcongs militära byggnad är intimt sammankopplad med det politiska maskineri, som under Hanois överinseende leder varje del av aktiviteten i Sydvietnam. Varje politisk stab frÃ¥n centralkontoret ned till byn har en militär del, som dag för dag leder de militära operationerna. PÃ¥ samma sätt har varje militär stab en politisk del -en man eller liten stabsdeL Denna blandning av politisk och militär aktivitet har gjorts för att garantera intimast möjliga samverkan. Den säkerställer ocksÃ¥ politisk kontroll över det militära. I anslutning till centralkontoret, som tros ligga i provinsen Tay Ninh, finns en militär stab. Genom denna stab har Hanoi liksom via andra kanaler direkt kontakt med sina viktigare militära enheter i Sydvietnam. Utöver allmän övenakning av Vietcongs militära förehavanden, tycks centralkontorets militära del ha direkt befäl över tvÃ¥ regementsstaber och ett antal säkerhetskompanier. Kärnan i Vietcongs militära organisation är de reguljära förband, som slÃ¥ss pÃ¥ "heltid", och lyder under provins eller region. Detta är välutbildade guerillasoldater med hög disciplin. De följer ett hÃ¥rt utbildningsprogram, som till innehÃ¥llet är 2/3 militärt och l! 3 politiskt. Detta bör jämföras med distriktsförbandens 50-50-proportion och byguerillans utbildning, som bara till 30 % är militär. De reguljära Vietcong-förbanden har utökats starkt under senaste Ã¥r. Vietcong har t. ex. fem regementsstaber nu mot tvÃ¥ 1961. Vietcongs huvudstyrka bestod i början av 1965 av 50 bataljoner, 50 % mer än tidigare. Det bedömda antalet Vietcong-kompanier hade stigit till 139. Vietcongs kärntrupp lÃ¥g 1961 under 20 000 men hade i början av 1965 stigit till c:a 35 000.1 Huvudstyrkans bataljoner är väl beväpnade och har ett urval bra vapen, bl. a. 75 mm raketgevär och 81-82 mm granatkastare. Kompanier och övriga mindre förband är likasÃ¥ väl utrustade och har bl. a. 57 mm raketgevär och 60 mm granatkastare. I början av 1965 bedömdes Vietcong ha minst 130 st. 81 mm granatkastare och 300 st. 60 mm. Av antalet raketgevär finns ingen exakt beräkning, men det antas, att huvudstyrkans flesta förband har sÃ¥dana. Vapenutrustningen tillväxer efterhand i omfÃ¥ng. I Anm. 1 Försvarsminister Mc Narnara angav 16/6 1965 ca 65 000 man. Anm. • Försvarsminister Mc Narnara angav 16/6 1965 80-100 000 man. 327 början av 1965 använde sig Vietcong bl. a. av 75 mm haubitser, som klövjades. Dessa har skottvidden 8 500 m och det innebar ökning av Vietcongs möjligheter att sätta in anfall frÃ¥n längre hÃ¥ll än förut mot mÃ¥nga fasta mÃ¥l. Vietcongs huvudstyrka bedömdes i börj an av 1965 stödjas av c :a 60-80 000 guerillasoldater, som slÃ¥ss pÃ¥ "deltid".2 De är i regel organiserade pÃ¥ distriktsnivÃ¥. Varje distrikt har i allmänhet flera kompanier om 50 man eller mer. Dessa förband fÃ¥r bara halv sold, vilket betyder att de mÃ¥ste arbeta Ã¥tminstone vissa tider för att klara sitt uppehälle. Under distriktens irreguljära guerillaförband finns byarnas "deltidsguerilla". De stÃ¥r till de högre stabernas förfogande för sabotage och störningsaktioner. De ska varna närmaste Vietcong-förband, när en regeringsstyrka närmar sig. De utgör rekryteringsbas för distriktsförbanden. Det finns bevis för att mÃ¥nga män frÃ¥n byarna tvingas till tjänst i Vietcong. En del kidnappas och andra hotas, medan en del gÃ¥r med för att skydda sina familjer frÃ¥n obehag. Har de en gÃ¥ng kommit in i Vietcong, drar de sig för att lämna den, dels p. g. a. risk för straff frÃ¥n myndigheterna, dels av rädsla för repressalier frÃ¥n kommunisterna. Pengar för att avlöna de regulJara Vietcong-förbanden kommer frÃ¥n flera hÃ¥ll. Hanoi skickar sina 328 ekonomiska bidrag. "Skatt" tas ut av ortsbefolkningen. Jordägare o. d. mÃ¥ste ofta betala avgift till Vietcong för att inte fÃ¥ sina ägor förstörda. LikasÃ¥ har transportföretag blivit tvingade att betala för att inte fÃ¥ bussar eller bÃ¥tar förstörda. Tjänstemän och förmögna personer har kidnappats och släppts mot lösen. Vietcong stoppar ofta bussar och tar vad som finns ombord av pengar och värdesaker. I regel har Vietcong koncentrerat sig pÃ¥ enskilda, isolerade eller illa försvarade utposter samt smÃ¥ befolkningscentra. Man dödar eller rövar bort byhövdingar och andra lokala befattningshavare. Under Ã¥rens lopp har man emellertid alltmer övergÃ¥tt till operationer med större förband. Dessas förmÃ¥ga att operera i bataljonsförband eller högre har höjts betydligt. Underrättelseorganisation En nyckelställning i Vietcong-rö- relsen har den i Hanoi befintliga s. k. centrala forskningsanstalten (Cuc Nghien-Chu Trung-Uong). Fast den sköter Hanois underrättelsetjänst över hela världen, är dess ansträngningar främst inriktade pÃ¥ Sydvietnam. Man har tillgÃ¥ng bÃ¥de till Lao Dong-partiets underrättelseorgan och nordvietnamesiska krigsmaktens resurser. Verksamheten sker under nogAnm. 1 Försvarsminister Mc Narnara angav 16/6 1965, att nordvietnamesiska armen av egna förband infiltrerat med ca nio bataljoner. grann övervakning av Ho Chi Minh själv. Man vet att flera av topparna i Hanoi ingÃ¥r i ledningen, bl. a. premiärminister Pham Van Dong, dennes ställföreträdare Truong Chinh och försvarsminister Vo Nguyen Giap, segraren frÃ¥n Dien Bien Phu 1954. Man vet mycket om centrala forskningsanstaltens organisation genom bl. a. tagna agenter för Vietcong. Anstalten i Hanoi är uppdelad pÃ¥ sex större avdelningar, samt en kryptoenhet De sex avdelningarna svarar för administration, kadrar, samband, spionage, bearbetning och utbildning. Avdelningarna är i sin tur uppdelade med hänsyn till sina uppgifter. Bearbetningsavdelningen har t. ex. en politisk, en ekonomisk och en militär del. Anstalten leder ett antal särskilda centraler, som svarar för verksamheten i länder bortom haven. En sÃ¥dan central svarar för underrättelsenäten och opererar via underavdelningar i Haiphong och Hongay. En annan särskild central sköter Vietcongs underrättelsenät i Laos och Kambodja. Ett tredje svarar för verksamheten längs "demarkationslinjen", gränsen till Sydvietnam. Det ligger i Vinh Linh i sydöstra Nordvietnam och ser till att agenter och underhÃ¥ll skickas till Sydvietnam SJovagen. Centralen samarbetar ocksÃ¥ med Nordvietnams arme ifrÃ¥ga om att planlägga och utföra infiltration.1 I Laos m. fl. länder har man upprättat Ullderrättelsebaser. I Sydvietnam har Vietcong ett stort underrättelsenät. En del av dess förband ansvarar för att agenter frÃ¥n norr tas emot och sänds vidare. De underhÃ¥ller och ger anvisningar till grupper, som har infiltrerat frÃ¥n Nordvietnam. De tar emot materiel o. d. irÃ¥n norr och vidarebefordrar delta till Vietcongförbanden. MÃ¥nga Vietcong-agenter har gripits i Saigon. Dc är bevis för vilka kraftiga ansträngningar centrala forskningsanstalten gör för att infiltrera alla myndigheter, ambassader m.m. De olika huvudcentralerna under centrala forskningsanstalten är även de indelade efter olika funktioner. Centralen i Vinh Linh, som ansvarar för större delen av Vietcongs infiltration, är uppdelad pÃ¥ underavdelningar för radiosamband, kryptotjänst, dokumentation och utbildning samt samverkan. Här finns ocksÃ¥ specialenheter för infiltration över bergen resp. över havet samt för s. k. "illegal verksamhet" i bergstrakterna. Centrala forskningsanstaltens radionät är stort och expanderar ytterligare. Dess agenter används ocksÃ¥ för att överbringa meddelanden, skriftliga och muntliga. Sett i stort är den nordvietnamesiska underrättelseverksamhet, som stöder Vietcong, en av den mest omfattande i sitt slag i hela världen. 329 Vietcongs verktyg - aggression Varje tjänsteman, arbetare eller inrättning, som lyder under saigon-regeringen, är ett mÃ¥l för Vietcong. Skolor hör till dess favoritmÃ¥l. Genom störningsaktioner, mord pÃ¥ lärare och sabotage mot byggnader har Vietcong lyckats stänga hundratals skolor och sÃ¥ledes avbrutit utbildningen för tiotusentals ungdomar. Sjukhus o. d. anfalles ofta, dels som ett led i kampen mot saigon-regeringen, dels för att ge Vietcong tillgÃ¥ng pÃ¥ sjukvÃ¥rdsmateriel. Lantbefolkningen har uppmanats att hindra de arbetslag, som regeringen satt in mot malaria. En del av dem, som sysslar med detta, har man mördat. Administrationslokaler i städer och byar, polisstationer och försöksstationer för jordbruket stÃ¥r högt pÃ¥ listan över Vietcongs mest omtyckta mÃ¥l. 1964 dödades 436 sydvietnamesiska byhövdingar och andra regeringsombud av Vietcong, medan 1131 rövades bort. över l 350 civi~personer dödades p. g. a. sabotage. Minst 8 400 kidnappades. Kriget i Vietnam har efterhand ökat i intensitet. Hanoi-regimens ansträngningar att erövra Sydvietnam har bara ökat. Militärer, tekniker, politiska organisatörer och propagandamakare har infiltrerat Sydvietnam frÃ¥n norr i växande antal. LikasÃ¥ har flödet av vapen frÃ¥n kommunistländer, främst allt tyngre vapen, ökat mer och mer. Förbindelserna med Hanoi har blivit 330 allt mer omfattande. Trots tre Ã¥rs besvärande förluster p. g. a. strid är nu Vietcongs kärna avsevärt större än vid slutet av 1961. Sedan State Departments rapport publicerades i februari 1965 har aktiviteten i Vietnam ökat ytterligare. Den amerikanska insatsen blir allt större. Det kan i detta läge vara värt att komma ihÃ¥g, att en motsvarande spiraleffekt-eller "eskalering" - finns frÃ¥n kommunisthÃ¥ll och ligger i botten pÃ¥ problemet. Men om den fÃ¥r vi inte veta nÃ¥got frÃ¥n Vietcong-sidan. Vi är där hänvisade till sÃ¥dana källor, som har legat till grund för denna artikel. PÃ¥ grund av publicitetens frihet i västvärlden fÃ¥r vi däremot snabbt veta det mesta om USA :s Ã¥tgärder. Ensidigheten i nyhetsflö- det skapar därigenom risker för att vi lätt bildar oss en kanske snedvriden uppfattning och därigenom hjälper Hanois propaganda. Att betrakta kriget i Vietnam som ett vanligt inbördeskrig, vilket förekommer pÃ¥ sina hÃ¥ll i svensk press, är alltför enkelt. "Nationella befrielsekrig" är nÃ¥got helt annat och betydligt mera invecklat. Om bristande realitetssinne Bristen pÃ¥ realitetssinne är ocksÃ¥ lätt att konstatera icke blott i ungsocialdemokraternas groteska revolutioner, utan ocksÃ¥ i utgjutelserna frÃ¥n enstaka desperados pÃ¥ högerkanten mot deras egen regering, i vars ställe de i alla fall icke ha nÃ¥got att sätta, eller i de fariseiskt formade lovsÃ¥nger, med vilka den besväras av dessa nyanmälda beundrare med förbehÃ¥llen kort uppsägningstid, för vilka den utrikespolitiska visdomen tycks reducera sig till den enkla formeln O = O. Och för att ingen skall förhäva sig: vem kan t.ex. fritaga sig frÃ¥n intressen för detta ständigt kringlöpande storpolitiska skvaller, som endast bidrager till att förvirra uppfattningen av vad som händer och sker omkring oss? Det är överhuvud, som om det vidlÃ¥dde vÃ¥rt folk en olycksalig benägenhet att med bortseende frÃ¥n det avgörande haka sig fast vid de mindre väsentliga momenten. Svensk Tidskrift 1915