HAR FRIKYRKORÖRELSEN STAGNERAT? DEN SVENSKA frikyrkligheten har ett tämligen stort inflytande i det offentliga livet. Ända sedan 1890- talet har ungefär 10 procent av vÃ¥ra riksdagsmän haft sin andliga hemort i nÃ¥got frikyrkosamfund. I vissa delar av vÃ¥rt land - man kunde peka pÃ¥ Ã¥tskilliga kommuner exempelvis i Jönköpings och Skaraborgs län - har frikyrkomän ett dominerande inflytande i kommunalpolitiken. Hur ser det emellertid ut bakom kulisserna i frikyrkligheten av idag? I denna uppsats skall göras ett försök att analysera frikyrkornas nya situation i det moderna samhället. Därvid finns frÃ¥n början all anledning att erkänna den stora roll de spelat och alltjämt spelar i vÃ¥rt land. Likväl synes det motiverat att frÃ¥ga: HÃ¥ller frikyrkoröreisen pÃ¥ att stagnera? Är den rentav stadd pÃ¥ tillbakagÃ¥ng? Lite frikyrkastatistik Det finns anledning att börja med en översikt över frikyrklighetens omfattning av idag. Allra först en begreppsbestämning. FrÃ¥n de egentliga frikyrkosamfunden mÃ¥ste man skilja ut en rad missionsorganisationer, som Av docent GUNNAR HILLERDAL delvis arbetar helt självständigt som dessa med egna församlingar, predikanter, missionärer osv., men likväl snarast räknar sin verksamhet som en fri aktivitet inom ramen för svenska kyrkan. Till dessa missionsorganisationer, som alltsÃ¥ inte är frikyrkor, hör först och främst Evangeliska FosterlandsStiftelsen. Den gÃ¥r tillbaka till den stora folkväckelsens klassiska epok, bildades 1856 och vill enligt sina stadgar arbeta »i fri anslutning till vÃ¥rt kyrkosamfunds inrättningar». Senaste statistik talar om 755 föreningar med ca 40 000 medlemmar. Ungdomsorganisationen, »De ungas förbund», har 398 föreningar med 13 260 medlemmar. stiftelsens predikanter, som utbildas vid Johannelunds Teologiska Institut i Bromma, uppgÃ¥r enligt senaste statistik till 265. Man underhÃ¥ller 137 missionärer pÃ¥ olika fält. Här i landet driver man bl. a. flera folkhögskolor. stiftelsens organ, EFS-Budbäraren, utkommer i en upplaga av ca 24 000 exemplar. En utbrytning ur Evangeliska Fosterlands-stiftelsen skedde 1911 av teologiska skäl. SÃ¥ uppkom Missionssällskapet Bibeltrogna Vänner, som sedan dess bedrivit egen verksamhet bÃ¥de i hemlandet och pÃ¥ missionsfältet. Bibeltrogna vänner har 80 predikanter och 30 missionärer. Deras mest kända profil sedan begynnelsen är red. Axel B. Svensson, vilken bÃ¥de som ledamot i kyrkomötet 1958 (för Göteborgs stift) och framför allt i en tidning »Nya Väktaren» framträtt som nitisk försvarare av vad han menar vara kristen tro. Tidningen har gratisspridits till större delen av prästerskapet, och Svensson har tidvis med sin benhÃ¥rda biblicism utövat ett inte ringa inflytande. Vidare kan nämnas den likaledes starkt ortodoxa östra SmÃ¥- lands Missionsförening, som delvis samverkar med Bibeltrogna vänner men ocksÃ¥ har ett 10-tal egna predikanter. De egentliga frikyrkosamfunden är följande: l. Svenska Missionsförbundet med 96 000 medlemmar, 63 000 medlemmar i ungdomsförbundet (SMU, av dessa är dock över 17 000 ocksÃ¥ församlingsmedlemmar), 675 pastorer i l 550 församlingar, 250 missionärer. Samfundet har ett betydande organ Svensk Veckotidning (upplaga 45 000), tills helt nyligen redigerat av socialdemokraten Erland Sundström. Missionsförbundets teologiska seminarium är beläget i Lidingö. Ny rektor där är en av vÃ¥rt lands ledande yngre frikyrkomän, tidigare läroverksadjunkten Olle Engström. 2. Pingstväckelsen kommer när- 473 mast i storleksordning med ca 92 000 medlemmar. Medan Svenska Missionsförbundet i främsta rummet är en rent svensk frikyrka, väsentligen tillkommen genom P. P. W airlenströms väldiga inflytande och auktoritet, är pingstvännerna i vÃ¥rt land bara en gren av en internationell rörelse, som framträdde första gÃ¥ngen i Los Angeles i USA 1906. I vÃ¥rt land uppkom väckelsen tidigast i Skövde baptistförsamling 1907. Betoningen av andedop, helbrägdagörelse m. m. skiljer pingstvännerna frÃ¥n andra döparsamfund. Fastän församlingarna egentligen är principiellt självständiga gentemot varandra har Pingstväckelsen under Lewi Pethrus ledning utövat en betydande gemensam slagkraft. Tidningarna Evangelii Härold (48 000) och Dagen (22 500) samt lERAradion i Tanger, som rörelsen numera mÃ¥st lämna, är var för sig betydande vittnesbörd därom. Pingstväckelsen har den största yttre missionen av alla samfund med inte mindre än 462 missionä- rer. I hemlandet verkar omkring 800 predikanter och l 200 evangelister. 3. Det äldsta av de frikyrkliga samfunden i vÃ¥rt land, Svenska baptistsamfundet, som grundades 1848, har genom stora Ã¥derlÃ¥tningar minskat väsentligt i betydelse. Samfundet har nu ca 32 000 medlemmar i 522 församlingar, 324 predikanter och 68 missionä- rer. Man har egen predikantutbild- 474 ning pÃ¥ Betelseminariet i Stockholm. 4. En utbrytning ur baptismen är Örebro Missionsförening, grundad 1892, de s. k. örebrobaptisterna, som med individuella och församlingsanslutna medlemmar kommer upp till ca 23 000. Samfundet har 268 evangelister och 151 missionärer. 5. Fribaptistsamfundet är en annan äldre utbrytning ur den baptistiska väckelsen. I vissa dogmatiska frÃ¥gor fronderar det mot Svenska baptistsamfundet och den internationella baptismen. Det är en helt liten grupp med knappt 2 000 medlemmar. 6. OcksÃ¥ Metodistkyrkan har numera förhÃ¥llandevis ringa utbredning, knappt 11 000 medlemmar. Metodisterna i vÃ¥rt land utgör tillsammans med andra nordiska länder och Balticum ett eget stift. Nuvarande biskopen, känd frÃ¥n mÃ¥nga radioandakter, heter O. Hagen. Metodistkyrkan har en synnerligen högtstÃ¥ende predikantutbildning förlagd till överÃ¥s i Göteborg. 7. Frälsningsarmen i vÃ¥rt land är liksom metodistkyrkan, i vars andliga miljö den ursprungligen uppkom, en del av en omfattande internationell rörelse. Frälsningsarmen är inte en frikyrka i egentlig mening, eftersom rörelsen saknar sakramentsförvaltning. Man understöder emellertid den internationella frälsningsarmens mission i ett flertal länder bÃ¥de personelit och ekonomiskt. Frälsningsarmen är alltför välkänd för att behöva en närmare presentation. Den har i vÃ¥rt land f. n. närmare 41 000 medlemmar fördelade pÃ¥ 268 kÃ¥rer och l 251 utposter. Armen har l 326 officerare. Den välkända tidningen :.Stridsropeb utges i en upplaga om 36 500 exemplar. 8. Mindre känd är Svenska Frälsningsarmen, en utbrytning som tillkom 1905 efter en schism. Rörelsen har ca 2 000 medlemmar och 60 officerare. Tidningsorganet heter »VÃ¥r fana». 9. Svenska Alliansmissionen med egen missionsskola i Korteho har sin starkaste utbredning i SmÃ¥land. Rörelsen har 381 församlingar med närmare 15 000 medlemmar, 106 predikanter och 85 missionärer. 10. Helgelseförbundet är en annan grupp med huvudsakligen lokal utbredning i Närke med omnejd. Samfundet har ca 5 000 medlemmar i 122 församlingar, 185 evangelister och pastorer samt 81 missionärer. 11. Slutligen bör för översiktlighetens skull nämnas Adventistsamfundet, bildat 1863. Det kännetecknas av tron pÃ¥ Kristi snara Ã¥terkomst samt av helighÃ¥llandet av lördagen i stället för söndagen (»sjundedagsadventisterna»). Numerärt är samfundet obetydligt, ca 3 800 medlemmar i 71 församlingar, men man lägger märke till det genom dess utÃ¥triktade verksamhet. Tidningen >Tidens tecken» utges i hela 10 000 ex., ~sundhetsÂ- bladeb i 13 000. Samfundet driver flera egna kuranstalter (Hultafors, Nyhyttan, Ekebyholm). FrÃ¥n de ovannämnda frikyrkliga samfunden, som allesammans hör hemma inom den kristna kyrkan i vidare bemärkelse, mÃ¥ste man givetvis skilja ut en rad sekter, som mer eller mindre groteskt förvanskat det kristna budskapet. Hit hör till exempel Jehovas vittnen och mormonerna. Vilken omfattning har dÃ¥ den sammanlagda frikyrkligheten i vÃ¥rt land? Jag lÃ¥nar en statistik frÃ¥n religionssociologen, docent Berndt Gustafsson, som ocksÃ¥ pÃ¥ ett intresseväckande sätt visar frikyrkoröreisens frammarsch och relativa stagnerande under senare decennier. Procent Antal av befolkningen Ã…r medlemmar över 18 Ã¥r 1900 133 000 4,0 1910 165 000 4,6 1920 212 000 5,4 1930 260 000 5,9 1940 253 000 5,2 1950 264 000 5,3 1960 276 000 5,2 Är folkrörelseepoken slut? OvanstÃ¥ende siffror talar ett tydligt sprÃ¥k, och man kan som doeent Gustafsson nyligen gjorde i en intressant analys i Svensk Veckotidning frÃ¥ga om folkrörelsernas tid är förbi i svensk kristenhet. »Frikyrkorna framstÃ¥r i mycket som gamla rörelser i ett 475 nytt samhälle~, skriver Gustafsson (Svensk Veckotidning nr 23 1962). Saken har för övrigt observerats av mÃ¥nga självkritiska frikyrkomän. Baptisten Erik Sollerman gick in pÃ¥ saken i ett första majtal för nÃ¥gra Ã¥r sedan: »Den frikyrklighet, som växte fram ur den stora folkrörelsen pÃ¥ 1800-talet, gjorde sig pÃ¥ nÃ¥got sätt för hemmastadd i en viss tid. Den lät i alltför hög grad en viss tidsepoks tänkesätt utforma sina sÃ¥väl institutionella som religiösa grunddrag. Följden av detta blev, att den blev alltför fort färdig i sin egenskap av institutionella kyrkosamfund och även som en strängt avgränsad kristentyp, vilken icke alltid haft sÃ¥ lätt att orientera sig i nya sammanhang och utifrÃ¥n nya utgÃ¥ngspunkter.» Mycket talar för att frikyrkligheten av idag verkligen i främsta rummet omfattar en sociologiskt avgränsbar typ. Den stÃ¥r nykterhetsrörelsen givetvis nära. De pietistiska beteendemönstren exempelvis i missionsförbundsmiljö är välkända: man tar i regel avstÃ¥nd frÃ¥n dans, rökning, ibland ocksÃ¥ teater och film. Politiskt sett är vissa missionsförsamlingar nära nog identiska med Folkpartiets lokalförening pÃ¥ orten. Medelklassmiljön är uppenbar och har av allt att döma förstärkts under senare tid. Endast pingstväckelsen utgör här ett klart undantag. Väckelsen, som en gÃ¥ng skapade frikyrkligheten, utgör i och för sig .:t: ! .·;_r 476 ett intressant bÃ¥de kyrkohistoriskt, sociologiskt och religionspsykologiskt fenomen. Det vore väl fel att säga att väckelsen alldeles upphört. Senast i fjol drog en väckelserö- relse fram över Värnamo, som nära nog lade gatorna tomma de kvällar den pÃ¥gick. Men det är tydligt att väckelsen i gammaldags mening blir allt sällsyntare. Frikyrklighetens gruppering kring vissa samfund och förankring i medelklassen utgör väl en del av förklaringen. Även Pingstväckelsen har stagnerat: under flera Ã¥r har man uppgett samma medlemsantal. Gustafsson kommenterar (Svensk Veckotidning nr 24): :.Det är ofrÃ¥nkomligt, att frikyrkorna idag befinner sig i ett ganska framskridet stadium i vad man kunde kalla de religiösa rörelsernas livscykel. De har blivit kyrkor, och därmed är de mera vildvuxna, emotionellt laddade väckelserna uteslutna, enligt gamla välkända sociologiska lagar. FrÃ¥gan är om inte detta snart ocksÃ¥ gäller en del församlingar inom pingstväckelsen, och den mera emotionella och dramatiska väckelsen är därför även där pÃ¥ väg att bli alltmera sällsynt, till förmÃ¥n för en ritualiserad väckelse vilken redan ofta är regel.» Härtill kan dock fogas kommentaren, att det är en öppen frÃ¥ga om i ett. sÃ¥dant läge inte en rörelse till vänster om pingstväckelsen förr eller senare tränger fram under mera extatiska former. Tendenser i den riktningen har de allra senaste mÃ¥naderna förekommit bÃ¥de i Norge och Sverige i den s. k. Marana Ta-rörelsen (jfr l Kor. 16: 22; orden betyder »Du vÃ¥r HeFre kom!). Frikyrklighetens konsolidering och dilemma i förhÃ¥llande till svenska kyrkan Folkväckelsen är pÃ¥ det hela taget redan ett passerat stadium. Frikyrkoröreisen är pÃ¥ väg att bli organiserade, fasta frikyrkor. Särskilt intressant är därvid utvecklingen inom det största frikyrkliga samfundet, Svenska Missionsförbundet. Dogmatiskt var samfundets ställning frÃ¥n början förhÃ¥llandevis oklar, trots P. P. Waldenströms försoningslära och betydande teologiska författarskap. Vad som skapade Missionsförbundet var främst uppfattningen att det nytestamentliga församlingsbegreppet förutsatte en personligt upplevd och offentligen bekänd kristen tro. Det bör emellertid genast tilläggas, att nitälskan för missionen - bÃ¥de hednamissionen och :.inre missionen» - som framträder i samfundets namn för mÃ¥nga var den egentliga drivkraften till anslutning. FörhÃ¥llandet till svenska kyrkan var frÃ¥n början och har ända fram till vÃ¥r tid förblivit högst oklart. MÃ¥nga niediemmar i Svenska Missionsförbundet betraktar sig ocksÃ¥ som goda kyrkokristna. Vid Expressens opinionsundersökning efter den nya religionsfrihetslagens ikraftträdande förklarade endast 2 procent av missionsförbundarna, att de avsÃ¥g att utträda ur svenska kyrkan! överhuvud framträder inom frikyrkligheten av idag ofta starkt ett dilemma när det gäller inställningen till kyrkan. FrÃ¥n samfundsledningarnas sida och frÃ¥n yngre mÃ¥lmedvetna pastorer förefinnes inte sällan en markerad strävan att konsolidera de anslutna församlingarna till ett tydligare framträdande eget kyrkosamfund. MÃ¥nga av medlemmarna finner det emellertid vara naturligt att bildligt talat ha ena foten kvar i svenska kyrkan. Särskilt framträ- der denna tendens om man för de kyrkliga förrättningarna pÃ¥ tal. MÃ¥nga frikyrkliga anlitar prästerskapet pÃ¥ orten för dop (givetvis dock aldrig de baptistiska grupperna), vigsel och framför allt jordfästning. Inte ens varannan frikyrkornedlem i det starkt frikyrkligt medvetna Jönköpings län jordfästes enligt frikyrklig ritual! Expressens ovannämnda opinionsundersökning gav vid handen att endast 40 000 frikyrkliga avsÃ¥g att utträda ur kyrkan, en siffra som av mÃ¥nga principiellt medvetna frikyrkomän ansÃ¥gs chockerande lÃ¥g. I själva verket torde inte ens sÃ¥ mÃ¥nga ha lämnat kyrkan. störst utträdesprocent föreligger av allt att döma hos de äldsta frikyrkliga grupperna med egen fast församlingstradition, dvs. metodisterna och baptisterna. strävandena att konsolidera fri- 477 kyrkoröreisen är givetvis lättförstÃ¥eliga. Särskilt naturliga ter de sig om man besinnar hemlandsförsamlingarnas ställning till den yttre missionen. Frikyrklighetens största insatser ligger tvivelsutan pÃ¥ den yttre missionens omrÃ¥de: antalet frikyrkliga missionärer är mÃ¥ngdubbelt i förhÃ¥llande till svenska kyrkans. PÃ¥ missionsfälten växer smÃ¥ningom egna, självständiga kyrkor fram. Under sÃ¥- dana omständigheter ter det sig givetvis besynnerligt, att exempelvis Missionsförbundet här hemma inte riktigt vet om det är en kyrka med egen profil eller inte. Ledningen har sökt lösa problemet genom att närma sig den internationella kongregationalismen. I princip är väl frÃ¥gan löst - men kvar stÃ¥r Ã¥ andra sidan att en stor del av församlingsmedlemmarna helt enkelt desavouerar samfundsledningen genom att uppehÃ¥lla den kvardröjande folkkyrkliga praxis. Samarbetssträvanden. En ny inställning till staten pÃ¥ väg? Tecken pÃ¥ stagnation men ocksÃ¥ pÃ¥ en mÃ¥lmedveten vilja att konsolidera frikyrkligheten och i nya former bana dess framtidsväg framträder i den nya frikyrkaekumenik, som framför allt inspirerats av unga frikyrkliga akademiker. I viss mÃ¥n kan samma omdöme gälla om den tydligt förändrade inställningen till staten. SÃ¥ länge frikyrkligheten befann sig i stark egen expansion, hade man 478 knappast nÃ¥got till övers för förbindelser med offentliga organ. Nu kan man skönja försiktiga trevanden att ompröva frikyrklighetens traditionellt negativa inställning till statsstöd. PÃ¥drivande inom den frikyrkliga ekumeniken verkar studenterna i Fria Kristliga studentföreningen (FKS), som bildades redan 1912 och främst rekryterades av missionsförbundare, baptister och metodister. Dessa tre grupper utgör ocksÃ¥ kärnan i Frikyrkliga Samarbetskommitten, som kom till stÃ¥nd 1918. I denna är numera även örebrobaptisterna och fribaptisterna, helgelseförbundet, alliansmissionen och Svenska Frälsningsarmen representerade. Det verkar bl. a. som remissorgan gentemot statliga myndigheter och som opinionsorgan för gemensamma frikyrkliga intressen gentemot svenska kyrkan, radio, television m. m. Andra samarbetsorgan är Frikyrkliga filmbyrÃ¥n, startad 1956, frikyrkliga pressbyrÃ¥n Preclam Press, bildad 1958, och framför allt Frikyrkliga studieförbundet, som inte tvekar att ansöka om offentliga medel för sin verksamhet. De frikyrkliga akademikerna, som i »Kristet forum» har skapat en kulturtidskrift av högsta klass, har emellertid ocksÃ¥ inspirerat direkta försök att skapa ett Sveriges frikyrkoförbund. Som sÃ¥ ofta visar sig ekumeniken dock lättare att tänka ut än att förverkliga i praktisk handling. Försöken har alltsÃ¥ tillsvidare strandat. Enhetstanken gör sig emellertid gällande i nya former. Ett intressant vittnesbörd därom är, att man pÃ¥ senare Ã¥r faktiskt startat experiment med s. k. :.associativt medlemskap». Detta innebär t. ex. att en baptist kan ansluta sig till en missionsförbundsförsamling, som kanske utgör den enda frikyrkliga pÃ¥ orten, och likväl behÃ¥lla sitt medlemskap i baptistsamfundet. Det är inte uteslutet att framväxten av sÃ¥dana församlingar pÃ¥ lÃ¥ng sikt kan framtvinga närmare relationer mellan de skilda frikyrkogrupperna. Frikyrklighetens ställning i det svenska samhället har onekligen ändrats oerhört under de senaste decennierna. För nÃ¥got Ã¥r sedan sändes den första baptistiska dopgudstjänsten i svensk television. Hundratusentals människor som betalt sin statliga TV-licens, kunde följa den för församlingen exklusiva, heliga handlingen. Hundra Ã¥r tidigare skedde det första dopet i skydd av nattens mörker i öppna havet utanför Vallersvik i Halland. Skillnaden är talande och symbolisk för frikyrklighetens förändrade ställning i dagens samhälle. Detta har för länge sedan accepterat frikyrkligheten, och frikyrklighetens attityd mot statsmakten hÃ¥ller pÃ¥ att undergÃ¥ en successiv förskjutning. stora summor utbetalas Ã¥rligen till de fria samfundens studie- och instruktörsarbete. Frikyrkorna samverkar officiellt med svenska kyrkan och statliga myndigheter ifrÃ¥ga om religionsvÃ¥rden vid fÃ¥nganstalterna. Flera samfund har erhÃ¥llit begränsad vigselrätt. Frikyrkliga samarbetskommitten har utarbetat en promemoria till lag rörande frikyrkopredikanters tystnadsplikt. Vart leder dÃ¥ frikyrklighetens framtidsväg? Mycket talar för att de större, redan klart konsoliderade frikyrkliga samfunden etablerar ökad kontakt med staten. I riksdagen har frikyrkliga representanter länge förgäves motionerat om avdragsrätt för understöd till församlingarna. I boken :.Frikyrka pÃ¥ väg:. har förre sekreteraren i Frikyrkliga samarbetskommitten pastor Bo Swedberg uttryckt uppfattningar, som lätt kan tolkas sÃ¥ att han finner det rimligt bÃ¥de att svenska kyrkan fÃ¥r behÃ¥lla ekonomiskt stöd genom särskild lagstiftning och att de fria samfunden i en eller annan form erhÃ¥ller sÃ¥- 479 dant. I det samhälle som gjort högskattepolitiken till en dygd aktualiseras med nödvändighet förr eller senare frÃ¥gan om frikyrkornas ekonomiska ställning. Det är inte länge sedan en metodist pÃ¥ tal om de fria samfundens ekonomi skrev: :.I ett samhälle där stat och kommun kräver 25 procent och mer av medborgarens inkomst, uppstÃ¥r onekligen svÃ¥righeter för offrandet till kyrkans arbete.:. Det kan tilläggas, att denna svÃ¥righet givetvis trots vÃ¥rt ökade välstÃ¥nd mÃ¥ste framträda allt tydligare, om frikyrkorna har att emotse en fortsatt stagnation. Utgifterna inte minst för missionen tenderar att öka Ã¥r frÃ¥n Ã¥r efterhand som ett löftesrikt missionsarbete bär frukt. Blir inte gruppen som skall betala dem här hemma större eller minskar den rentav, hur skall budgeten dÃ¥ gÃ¥ ihop?