LITTERATUR ANTIKA UPPTÅCKTSFÅRDER H. P. L'Orange. Oldtidsslottet på Sicilia. Blad av min italienske skissebok. Oslo-Dreyer - 1955. 80 sid. rikt illustrerad. N. kr. 19: 80. Osloprofessorn Hans Peter L'Orange är en djärv upptäcktsresande på antikens gamla marker. Storartade nyfynd, omfångsrika verk burna av en mäktig forskarentusiasm och misshugg skifta i hans produktion. L'Oranges tolkningar av texter och material ha givit och ge samvetsgranna granskare och den antika historiens och arkeologiens pioniärer lika mycket arbete. Men mellan lärda bedrifter ser man också - för att låna Snoilskys ord om Olaus Rudbeck - den vilande Hercules leka på strängar. I sådana stunder tillkom hans »Romersk idyll» med allt vad den rymmer av stämning och inlevelse. Så har också hans bok »Oldtidsslottet på Sicilia» blivit till. Titeln är egentligen litet överraskande, ty kejsarvillan nära Piazza Armerina är bokens andra avdelning. Den första, kanske ännu mer fängslande gäller Subiaco. Det finns väl knappt en mer romantisk natur än där, särskilt om man fortsätter bortom Subiaco ·över bergvidderna eller på de djupa skogklädda dalarnas vägar till Valle Pietra och en fornkristen festplats i vargtrakterna, där varje vår pilgrimer samlas från trakterna vida omkring till en fest för den heliga treenigheten. Tidiga kristna melodier ljuda. Bloss och eldar lysa Av AXEL BOETHIUS längs vägarna, som också lockat Göran Stenius till en storslagen skildring i hans roman »Klockorna i Rom». En vårnatt för decennier sedan blev L'Orange bergtagen där borta. Den gripenheten lever i hans bok. Samtidigt följer han Gregorovius' Wanderjahre i spåren och skildrar Subiacos historia. Den börjar med de stora romerska vattenledningarna .och med Neros villa. Sedan följer den helige Benedikts liv och det medeltida Subiaco. Dess borg med allt den rymmer av minnen av Roderigo Borgias - sedermera påven Alexander VI:s - makt och orgier, och av den benediktinska klosterordens förtryck av hela nejden står i gripande motsats till den helige Benedikts berggrotta i stupen, där Neros palats störtade ned. »Wo Menschen sind da wird gemensebb citerar L'Orange. Det känner man djupt, då man besinnar det händelseförlopp, som följt efter Benedikts troskamp, meditationer och missräkningar i eremithå- lan, Sacro speco, med dess tjänande korpar. Subiaco är i alla fall· jämte Arles det västerländska munkväsendets första självbesinningsplats. Där grundades klostret Sancta Scolastica. Därifrån var det, som Benedikt år 529 skred till grundaodet av det klassiska benediktinerklostret i Monte Casino. Men som svalbon klistrades kyrkobyggnader fast på bergväggarna kring hans ursprungliga eremithåla. På fragment av målningar från 800- eller kanske redan 700-talet blicka den byzantinska ~·· ..,. '··~··----------------------------------------...- 642 konstens underligt djupa blickar emot en i :.herdarnas grotta». Ungrenässansen slår ut i blom i de högre kyrkorummen. Målningar från 1400- och 1500-talen fullkomna denna konstens skattkammare, för vars vård norska konstnärer på L'Oranges initiativ gjort en insamling. I sanning, det är en plats utan like. Den som tar med Sam Cavallins Florilegium Franciscan11m kan inför det berömda Francisensporträttet föra in också Christi pauperculus i den krets av natur och historia och tradition, som L'Orange levandegör. Det andra kapitlet i hans bok för oss till något av en härlig oas i södra Siciliens barmarker. Det är en dal, som kan påminna om sänkan, där Nero med djärv landskapskonst byggde sitt »Gyllene hus», sin fantasifulla lantgård, mitt i Rom. Där ligger denna kejsartidsvilla, vars mosaiker sedan år tillbaka prytt all världens tidskrifter. Den var - som jag ser saken - ett jaktpalats, en sommarvilla att jämföra med Hadrianus villa i Tivoli. Med hela sin kraft och intuition har L'Orange ingripit i diskussionen och - enligt min mening - gjort mer än troligt, att villan vid Piazza Armerina byggts av Diocletianus' medkejsare Maximianus omkr. 300 e. Kr. De två stora basilikorna med peristyler framför, som utgöra komplexets mittparti, och en av L'Orange lysande tolkad förhallsmosaik med mötande fackelbärare-detta och mycket annat synes tala för, att det är ett kejsarpalats. Och porträttlikhet och tidstypisk dräkt på en av mosaikernas huvudfigurer, samt en visserligen mycket ofullständig inskrift och åtskilliga andra drag så gott som utpeka Maximianus som palatsets herre. Han var Herenieskejsaren bland de fyra stora i Diocletianus' krets. I den ena basilikan hänför sig golvmosaiken till Hercules' stordåd. Som L'Orange säger, ligga alla fabeldjur, som Hereules besegrat, på golvet som vilddjuren efter slutad djurhetsning på en amfiteaters scen. Den berömde kännaren av kejsartidens arkitektur, Einar Dyggve, har bevisat, att Herculessalar och möbler med Herculestnotiv hörde furstepalatsen till långt in i kristen tid. Den mäktiga Hereniesmosaiken i Piazza Armerina torde dock ej blott allmänt bevisa en kejserlig ägare utan direkt peka på Herenieskejsaren framför andra. Hikedomen i dessa färgrika mosaiker, deras bilder från cirkus och balett, deras jaktbilder, deras rankverk, deras djurhuvud, amorinerna på fisketur och vinskörd fängsla oemotståndligt i sal efter sal. Längst stannar man nog inför en väldig jakt på djur för amfiteatrarnas skådespel i kejsarens åsyn. De olika sätten av fångst och transport, burar som man känner igen från sarkofagreliefer (t. ex. i museet i Cortona), den träffsäkra livfullheten i skildringen av människors och djurs beteende, en kostlig humor - allt detta förenas med det intresse, som en zoologisk trädgård erbjuder. Man erinras om att Syrakusas stora amfiteater byggdes under samma tid. Det var högsä- song för de stora djurspelen ännu, då Diodelianus och Konstantin reorganiserade riket och dess gränser på 200- och 300-talet. L'Orange låter sin temperamentsfulla beskrivning liksom tona ut i en meditativ och filosofisk stund, som är mycket karakteristisk för honom. Han ställer de fredliga motiven från landsbygden i Piazza Armerina och på kristna mosaiker och sarkofager mot jägaren, mot amfiteatrarnas blodiga slakt av djur och kejsarnas jakt. Hereules i muskulös brottning med sagans odjur, bågen och klubban bli för honom en medveten motsats mot den gode herden, mot de kristna sarkofagernas rofyllda bukoliska idyller. Den gammaltestamentlige profetens fredssyn och grekiska och romerska skalders dröm om plogens tid efter vapenlarmet lever enligt L'Orange upp på den sena kejsartidens »billed-symbolske plan». Den får mäktig, fördjupad mening genom den nya världsåskådning, som herden försvarar mot krigaren och jä- garen. »Vi m~ter Keiser og Galilreer.» Det är kännetecknande för L'Orange, att han vid sin konstarkeologiska forskning på detta sätt städse söker de and- 643 liga realiteterna bakom bildspråket - och det är förvisso tankeväckande. I det arv frän iderika lärare i Norge, som ligger däri, vill den, som i Uppsala haft GunnarRudberg som lärare, gärna även spåra en tradition frän dennes länga, för honom själv så lyckliga professorstid i Oslo och från hans idehistoriska forskning. - - - ----~~~-