DAGENS FRÃ…GOR Abdikations- Ryktet att kung Gustaf V midsommaren 1941 skulle ha legenden. hotat med att abdikera om det tyska kravet pÃ¥ transport genom Sverige av den s. k. Engelbrecht-divisionen icke bifallits, började vinna spridning pÃ¥ sensommaren och hösten 1941. Det utkolporterades vid slutna socialdemokratiska partimöten landet över i syfte att möta den kritik för eftergiftstendenser, som kunde komma att riktas mot de socialdemokratiska regeringsledamöterna med statsministern i spetsen samt mot den socialdemokratiska riksdagsgruppen. Sitt ursprung hade ryktet i den redogörelse P. A. Hansson lämnat för transiteringsfrÃ¥gan vid en statsrÃ¥dsberedning samt vid ett möte med den socialdemokratiska riksdagsgruppen mÃ¥ndagen den 23 juni - dagen efter det att det tyska kravet framställts. I denna redogörelse refererade P. A. Hansson ett samtal som han kort innan haft med kungen, kronprinsen och utrikesminister Giinther om saken. Hansson nämnde inte ordet abdikation i sin redogörelse, men de närvarande uppfattade hans tolkning av vad kungen sagt, som om ett abdikationshot förelegat. En vecka senare lämnade Hansson en likartad framställning inför LO:s landssekretariat. Efterhand dog ryktet ut och hela historien glömdes bort tills den Ã¥tskilliga Ã¥r senare fick förnyad aktualitet genom att Gustav Möller i ett bidrag till en minnesskrift över P. A. Hansson förde saken pÃ¥ tal i vändningar, som syntes ge vid handen att han anslöt sig till abdikationsteorin. Inlägget framkallade en debatt som i sin tur· föranledde en interpellation i riksdagen. Det märkliga inträffade nu att Möller frÃ¥nträdde sin i festskriften framförda uppfattning och direkt förklarade att den berodde pÃ¥ ett missförstÃ¥nd. Talet om abdikation hade uppkommit genom att P. A. Hansson ansett sig böra räkna med även denna eventualitet, förklarade Möller. Men för egen del fann han ingen anledning till en dylik tolkning av kungens uttalande. Sedan denna efter moget övervägande formulerade dementi av abdikationsteorin offentliggjorts i riksdagen av en av P. A. Hanssons närmaste vänner och förtrogna inom regeringskretsen avfördes teorin pÃ¥ nytt ur den offentliga diskussionen. När Ernst Wigforss Ã¥r 1954 utgav tredje delen av sina memoarer kom den emellertid äter upp till debatt. I sin skildring av transiteringsfrÃ¥gans handläggning uttalar nämligen Wigforss att han visserligen hört till dem, som inte trott att P. A. Hansson tolkat kungens uttalande riktigt, men att han fÃ¥tt lov att ändra mening. Det hade skett sedan han tagit del av den rapport, som det dÃ¥varande tyska sändebudet i Stockholm, prinsen av Wied, sänt till tyska utrikesdepartementet omedelbart efter det att kungen meddelat honom att transiteringen beviljats. Rapporten, som av de anglosaxiska myndigheterna inte var frigiven för publicering, innehöll enligt Wigforss bl. a. att kungen skulle ha sagt till Wied att han fÃ¥tt gÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt som till att tala om abdikation för att vinna enighet om det svenska medgivandet. 587 J,. -_~..._. !' . ----~ -----------------.. Dagens frÃ¥gor Naturligt nog väckte Wigforss' meddelande stor uppmärksamhet och gav upphov till en förnyad diskussion av abdikationsteorin, under vilken Dagens Nyheter efter vanligheten gick i spetsen för angreppen mot monarkin och den framlidne konungen personligen. Det märkligaste inlägget i denna diskussion var utan tvekan det, som härrörde frÃ¥n f. utrikesminister Christian Giinther. Han var som ovan framgÃ¥tt den ende förutom dÃ¥varande kronprinsen som varit närvarande vid det samtal mellan Gustaf V och P. A. Hansson, dÃ¥ kungen fällt det yttrande, vilket varit utgÃ¥ngspunkten för abdikationslegendcn. I ett intervjuuttalande för Vecko-Journalen i september 1954 förklarade nu Giinther att kungen icke talat om abdikation. Han hade yttrat nÃ¥got sÃ¥dant som att om det tyska kravet inte bifölls, kunde han inte vara med. Giinther hade för sin del icke uppfattat detta som nÃ¥got allvarligt menat hot om abdikation utan blott som ett starkt understrykande av det lämpliga att ge efter för tyskarna denna gÃ¥ng. Detta är det enda vittnesbörd om vad kungen sagt, som avgivits av nÃ¥gon av de närvarande sedan frÃ¥gan om innebörden av hans yttrande blivit aktuell. Det mÃ¥ste följaktligen ges avgörande vitsord. Härutöver kan erinras om att högerns ledamöter i samlingsregeringen vid denna tid, hrr Bagge och Domö, bägge givit uttryck Ã¥t samma uppfattning som Giinther. Inte heller utrikesnämndens ledamöter har veterligen anfört nÃ¥gon frÃ¥n Giinther avvikande mening i saken. Vid sammanträdet med nämnden den 24 juni instämde kungen och kronprinsen, enligt vad som framkommit, blott helt kortfattat i Giinthers yrkande om att transiteringen borde beviljas. Ytterligare kan nämnas att Amelie Posse i sina memoarer berättar, att prins Eugen för henne omtalat att han direkt frÃ¥gat sin bror kungen om det funnits nÃ¥gon sanning i abdikationsryktena och fÃ¥tt ett kategoriskt nekande svar. Slutligen kan pÃ¥pekas att Torsten Nothin, som stod den framlidne monarken personligen närmare än de flesta och torde ha förhört sig hos honom om P. A. Hanssons version, i sina minnen utan nÃ¥gon tvekan tillbakavisar abdikationsteorin. Diskussionen om det förmenta abdikationshotet var emellertid inte avslutad. DÃ¥ förre statsrÃ¥det Andersson i Rasjön härförleden publicerade sina minnen blossade den upp pÃ¥ nytt. Man skulle kanske kunna tro att anledningen var att Rasjön hade nÃ¥gonting nytt att meddela i saken. SÃ¥ var emellertid inte fallet. Rasjön refererar i största korthet P. A. Hanssons uttalande vid statsrÃ¥dsberedningen den 23 juni. Enligt detta skulle kung Gustaf ha förklarat att han »vid ett nekande svar (pÃ¥ det tyska kravet) svÃ¥rligen kunde ta ansvaret för landets styrelse i fortsättningen». »Detta meddelande», skriver Rasjön, »tolkades av mig och flera andra som ett direkt abdikationshot och det är numera bekräftat att kungen ocksÃ¥ avsÃ¥g att ge uttalandet denna betydelse.» I själva verket hade ingenting annat bekräftats än att P. A. Hansson bibringade Rasjön liksom sedermera medlemmarna av den socialdemokratiska riksdagsgruppen och LO:s landssekretariat den uppfattningen att kungen hotat med abdikation. Detta hindrade likväl inte Dagens Nyheter att ta Rasjöns bok som förevändning för en ny antirojalistisk kampanj. Med den blandning av fanatism och förnumstighet, som utmärker 588 Dagens frÃ¥gor tidningens alla skriverier i detta sammanhang, lancerade den pÃ¥ nytt abdikationsteorin och attackerade kung Gustaf för hans pÃ¥stÃ¥dda inkonstitutionella ingripande. Detta tedde sig sÃ¥ mycket egendomligare som bÃ¥de hr Per Edvin Sköld och landshövding Thorwald Bergquist, vilka som bekant vid den aktuella tidpunkten tillhörde samlingsregeringen, i en enquete för Dagens Nyheter med anledning av Rasjöns bok, avvisade abdikationsteorin. Sköld uttalade att han för sin del aldrig trodde att kungen ämnade avgÃ¥ och Bergquist meddelade att han överhuvudtaget aldrig hört talas om nÃ¥gon dylik avsikt frÃ¥n kungens sida - vilket kastar en säregen belysning över Rasjöns uppgifter. Dessa uttalanden Ã¥beropades dock icke pÃ¥ Dagens Nyheters ledarspalt. I denna situation beslöt sig utrikesministern av nÃ¥gon anledning som tillhör ·den hemliga diplomatiens mysterier - ty det kan inte gärna ha varit som en väntjänst mot professor Tingsten, möjligen för att skydda P. A. Hanssons minne - att utverka publicerandet av prinsens av Wied rapport. Lösryckt ur sitt sammanhang och utan kommentarer - ett tillvägagÃ¥ngssätt som skarpt kritiserats av f. utrikesminister Giinther - överlämnades den oförmedlat till den svenska allmänheten. Den innehöll mycket riktigt, som Wigforss uppgivit, att kung Gustaf till Wied skulle ha sagt att han »mÃ¥st gÃ¥ sÃ¥ lÃ¥ngt som till att tala om sin abdikation». Diskussionen om abdikationshotet fick nu ny näring. En rad tidningar, främst Dagens Nyheter, men även flera socialdemokratiska organ behandlade publicerandet av Wieds telegram, som om det skulle innebära riÃ¥gon nyhet, vilken kunde föranleda en ändrad bedömning av den s. k. abdikationskrisen. Detta förefaller föga befogat. Vad som hänt var blott att riktigheten av det referat Wigforss redan förra Ã¥ret gav av telegrammet bekräftats vilket väl inte gärna kan ha kommit som nÃ¥gon överraskning för vederbörande tidningar. Noga besett befinner sig saken alltsÃ¥ fortfarande i precis samma läge som tidigare. Rasjön och Wigforss - den senare dock först efter att ha läst Wieds rapport - har med ledning av P. A. Hanssons referat av kungens yttrande fÃ¥tt den uppfattningen att kungen hotat med abdikation. Giinther, den ende närvarande dÃ¥ yttrandet fälldes, som haft tillfälle att uttala sig om saken delar icke denna uppfattning. Enligt honom har kungen aldrig hotat med att avgÃ¥ och i Giinthers mening har hans dÃ¥varande regeringskolleger Bagge, Bergquist, Domö, Möller och Sköld instämt. Giinthers tolkning stÃ¥r alltsÃ¥ mot Wieds och det borde förefalla naturligt för svensk opinion - naturligtvis med undantag för Dagens Nyheter & Co. - att sätta större lit till den svenske utrikesministerns ord än till det tyska sändebudets. Men alldeles oavsett detta talar all sannolikhet för att abdikationsteorin var en fint i det diplomatiska likaväl som i det taktisk-utrikespolitiska spelet. Man har sagt att den omständigheten att P. A. Hansson och prinsen av Wied tolkat kungens uttalande pÃ¥ precis samma sätt är ett alltför egendomligt sammanträffande för att kunna bero pÃ¥ en tillfällighet. Men varför skulle det ocksÃ¥ vara en tillfällighet'? Hade inte bägge parter samma intresse av att inför sina veder- 4>0- 553450 Svenlik Tidskrift 1955 589 ---·- ···----------~------ ~· i. Dagens frÃ¥gor börande framställa ett uttalande av kungen om att han inte ville vara med sÃ¥som ett abdikationshot? P. A. Hansson ville frän sig själv, sina partivänner i regeringen och sitt partis riksdagsgrupp avvända ev. kritik mot eftergiften - den dubbla skenomröstningen i riksdagsgruppen hade samma funktion - Wied ville understryka att eftergiften varit sÃ¥ svär att genomdriva att man inte i Tyskland borde pÃ¥räkna nÃ¥gra ytterligare. Bägge dessa syften kunde lättare näs genom att tänja tolkningen av kungens ord till att faktiskt gälla ett abdikationshot. Hade, som Dagens Nyheter sökt och söker göra gällande, nÃ¥gra inkonstitutionella pÃ¥tryckningar förekommit, skulle dÃ¥ statsministern som regeringens talesman pÃ¥ kungens 85-ärsdag ha hyllat honom som en människa och medborgare som genom sin personlighet och gärning gjort sig förtjänt av tillit och aktning? FrÃ¥geställningen har aktualiserats av Torsten Nothin i hans memoarer och med all rätt bragts i Ã¥tanke i samband med den senaste diskussionen om »abdikationskrisen». Dagens Nyheter vill sÃ¥som bevis för pÃ¥tryckningarnas effekt Ã¥beropa Rasjöns reaktion efter statsrädsberedningen den 23 juni. Men i ett inlägg i Dagens Nyheter medger Rasjön själv att han misstagit sig i sina memoarer och att det när allt kommer omkring i hans minnesanteckningar »förekommer antydan om abdikationshotet först frän den statsrÃ¥dsberedning, som hölls midsommardagen den 24 pÃ¥ kvällen efter partisammanträdena» - dvs. först sedan avgörandet i realiteten redan hade träffats! Abdikationshotet med dess implicerade inkonstitutionella pÃ¥tryckningar upplöser sig alltsÃ¥ i ett legendbildningens töcken. Allt vad man med bestämdhet kan säga är att kung Gustaf vid det avgörande samtalet med statsministern i bestämda ordalag biträdde sin ansvarige fackministers räd att göra det engÃ¥ngsmedgivande som transiteringen av Engelbrecht-divisionen innebar. Och ännu är det icke inskrivet i regeringsformen att konungen vid överläggningar med sina rädgivare saknar rätt att hävda en egen uppfattning. Dagens Nyheter har som sÃ¥ mänga gÃ¥nger tidigare i liknande sammanhang med synen förvänd av antirojalistiska affekter förvandlat en fjäder till en höna - eller rättare sagt en anka. Gunnar Unger. Det ryska spio- Det lär finnas folk i de ryska satellitstaterna, som högenaget i Finland. ligen förvänas över att domstolarna i Finland avkunna straffarbetsdomar över spioner, som verkat till förmän för Sovjetunionen. En vanlig formulering i hovrätternas protokoll är, att de dömda landsförrädarna »avsiktligt till främmande makt lämnat uppgifter, som bort hällas hemliga med hänsyn till Finlands yttre säkerhet». Det sägs visserligen aldrig ut, att det är Sovjets ärenden, som dessa spioner gÃ¥tt, men varje människa i Finland begriper att uttrycket »främmande makt» betyder Ryssland och ingenting annat. Vad man i satellitstaterna finner otänkbart är, att nÃ¥gon medborgare där skulle dömas för att ha fungerat som rysk spion, om dylika personer över huvud taget existerar. Att en domstol i Ungern, Rumänien etc. skulle döma en av sina medborgare för att ha lämnat Ryssland uppgifter, vilka kunde vara skadliga för det 590 #' Dagens frÃ¥gor egna landets trygghet, är väl numera nÃ¥gonting otänkbart. Men i Finland sker det varje mÃ¥nad. Under perioden 1948-1955 dömdes inalles 53 landsförrädare för att till representanter för Sovjet ha lämnat uppgifter av landsförrädisk natur. En frÃ¥ga, som mÃ¥nga människor i Finland göra är denna: vad finns det egentligen att utspionera i Finland efter vapenstillestÃ¥ndet i september 1944? Landet är ju sÃ¥ gott som försvarslöst, i bredd med vad det var hösten 1939. Dess militära styrkor äro starkt reducerade och vissa vapenslag finnas blott till namnet. Vet man detta, ter det sig ganska paradoxalt, att antalet ertappade spioner nu är större än före vinterkriget, dÃ¥ den inhemska säkerhetstjänsten var bättre bemannad än vad den är nu. Den »Skyddspolis», vilken efter kommunistledaren Leinos fall efterträdde dennes »Statspolis» är inte rikligt försedd med vare sig anslag eller personal. Emellertid har den tydligen utfört ett gott arbete, vilket för övrigt intygades av den nya inrikesministern Käkelä, socialdemokrat, i en riksdagsdebatt den 29 november 1955. I Finland har man hittills tröstat sig med att de dömda landsförrädarna sällan uppträtt som fanatiska ideologer. Deras motiv förefaller att mest ha varit ekonomiska. FÃ¥r man tro deras egna uppgifter ha ersättningarna varit anmärkningsvärt lÃ¥ga, men pÃ¥ den punkten är det svÃ¥rt att fä fram exakta uppgifter. Med tanke pÃ¥ att de ersättningar som spionerna mottagit betraktas sÃ¥som till staten förbrutna medel är det klart att de skyldiga uppge sÃ¥ smÃ¥ summor som möjligt. över huvud taget förefaller spionerna att vara i alla avseenden lÃ¥gt stäende individer utan nÃ¥gra större möjligheter att fä fram de önskade uppgifterna. Mänga ha emellertid när de anhÃ¥llits befunnits vara välförsedda med kartor, kameror och andra tekniska hjälpmedel för att inte tala om falska pass och vilseledande identitetspapper. Ã…tskilliga av dem ha under Ã¥rens lopp upprepade gÃ¥nger överskridit gränsen i öster. I regel ha mÃ¥len behandlats inför lyckta dörrar, men det har likväl öppet konstaterats, att spionerna fÃ¥tt sina uppdrag av ryska funktionärer. Att det finns ett väl utbyggt spionagenät i Finland med uppdragsgivarna förlagda till Ryssland eller till ryska ambassaden i Helsingfors är sÃ¥ klart, att det inte kan bestridas av nÃ¥gon. Vad man ocksÃ¥ kan lägga märke till är att kommunistpressen i Finland med tystnad förbigÃ¥r de mänga spiondomarna. Man har inte haft nÃ¥gon motsvarighet till Ny Dags försök att förvandla exempelvis Enbomaffären till en borgerlig provokationshistoria. Den enda form av bestridande som gjorts är, dÃ¥ nÃ¥gon funktionär inom hr Leinos forna »Stapo» uppdagats bland spionerna eller dÃ¥ nÃ¥gon kommunistisk förtroendeman skymtat i sammanhanget. Resonemangen kring det ryska spionaget i Finland kretsa givetvis ocksÃ¥ kring synpunkten, att spionaget siktar längre, att det är arrangerat med tanke pÃ¥ eventuella förvecklingar i väster. Men de hittills ertappade och dömda spionerna äro säkerligen för lÃ¥gt kvalificerade för att kunna göra nÃ¥gon nytta pÃ¥ ett dylikt högre plan. Man frÃ¥gar sig ocksÃ¥ i Finland: Ha vi inte ett bistÃ¥nds- och vänskapsfördrag med Sovjetunionen? Är spionaget förenligt med den hjärtliga anda, som lär utmärka detta aktstycke, vars tillkomst ärligen firas med en av regeringen anordnad fest, varvid i regel statsminister Kekkonen 591 - ---------- =~==--· Dagens frÃ¥gor uppträder som den pakthyllande festtalaren? Man undrar vidare om Finlands regering nÃ¥gonsin, med hänvisning till fredsfördraget och det nämnda vänskapsfördraget, gjort Sovjets herrar uppmärksamma pÃ¥, vilket dÃ¥ligt intryck alla dessa spionaffärer göra. I offentligheten har inte ett ord nämnts om nÃ¥got diplomatiskt inskridande frän finländskt hÃ¥ll. Cypern - ett aktuellt brit- Storbritannien har svÃ¥righeter med sitt Ã¥tertiskt imperieproblem. stäende imperium. Efter andra världskrigets slut betygade visserligen Churchill, att han icke ville vara med om dess likvidering och ogillade förty Labourregeringens medverkan 1947 till att Indiska Unionen, Pakistan, Ceylon och Burma fingo göra sig kvitt den brittiske Raj och bli självständiga stater, som dock med undantag av Burma beslöto att tillhöra Samväldet. Under sin nya premierministertid frÃ¥n senl).östen 1951 till vÃ¥ren 1955 kunde Churchill likväl icke hindra Eden att som utrikesminister efter segslitna förhandlingar göra upp med Egypten om dels Sudans. suveränitet, varmed det framgängsrika brittiska förmynderskapet efter Kitcheners seger över Mahdin vid Omdurman 1898 upphörde, dels en utrymning av basen vid Suezkanalen med dess jättearsenal och en besättning pÃ¥ cirka 80 000 man, som var slutet pÃ¥ britternas gradvisa avveckling av sitt sjuttioÃ¥riga herravälde i Egypten. Den ur världspolitisk synpunkt mest beklagliga följden av britternas försvinnande. frÃ¥n indiska subkontinenten var enligt Churchills och mängas mening att som konsekvens härav auglo-indiska armen upplöstes med kaderoas fördelning, i den män de bestodo av infödda, pÃ¥ Indiska Unionen och Pakistan. Denna arme räknade cirka 250 000 man och bestod av värvade elittrupper, mestadels rekryterade av ghurkas frän Nepal, sikher och muhammedaner frÃ¥n Pakistan, vilka i motsats till hinduerna äro ett utmärkt soldatmateriaL Allt högre befäl var brittiskt, men bland officerskÃ¥ren funnos även indier, sÃ¥som Pakistans nuvarande premierminister, generalmajor Iskander Merza, och hans kollega pÃ¥ Ceylon. Sam" manhÃ¥llen av ärofulla traditioner, varom Kipling givit besked i mÃ¥nga av sina böcker, var armens utbildning och moral förstklassiga. Dess världspolitiska betydelse lÃ¥g däri att den med sin permanenta beredskap och militära prestige var en pÃ¥litlig garant för fred och ordning frÃ¥n Röda havet till Hongkong, vilket jämte brittiska flottans supremati tryggade ostörd samfärdsel pÃ¥ Indiska oceanen och Sydkinesiska sjön samt deras kuster. Därest denna arme funnits till, skulle säkerligen kriserna ha uteblivit i Persien, Malaeka och Indokina samt bÃ¥de Burma och Siam fÃ¥tt njuta ostört lugn. Det anses icke opportunt att i samband med indiernas nyvunna frihet beröra dessa maktpolitiska sidor av de komplicerade problemen. Politikerna beflita sig mera om populära fraser, men de militära realiteterna lÃ¥ta sig icke bortresonera. Som statsman har Churchill alltid haft en skarp blick för dem, och det är uppenbart att de röda härskarna i Kreml vid sina avgöranden aldrig förlora fotfäste pÃ¥ verklighetens fasta mark genom nÃ¥gon ideologisk eskapism i västerländsk stil. För Främre Orienten och Nordafrika fyllde den brittiska militärbasen vid Suezkanalzonen samma funktion som inom sitt omrÃ¥de auglo-indiska 592 Dagens frÃ¥gor armen. När denna bas nu förskingrats med garnisonens evakuering, flyget inberäknat, och förrÃ¥den konsignerade, saknar Västern och därmed FN varje effektivt maktmedel att hävda folkrättens principer och förebygga regionala krig. stundens stora fara i Orienten utgöres ju av att överstelöjtnant Nasser i Kairo, i likhet med andra diktatorer, kan frestas att avlänka folkets besvikelse över uteblivna yttre reformer och över sÃ¥dana utrikespolitiska bakslag som det nya Sudans vägran att vara med pÃ¥ en union med Egypten, genom en äventyrlig utrikespolitik, främst genom att provocera krig med Israel. Härvid kan han pÃ¥räkna solidaritet frÃ¥n alla övriga arabstater, även frÃ¥n Irak, som dock biträtt Ã¥rets fullbordade Bagdadpakt mellan Turkiet, Persien, Pakistan och Storbritannien, vars tillkomst eljest var ett grundskott för den arabiska ligan och ännu en missräkning för Cairo. Följd av hela Västerlandets sympati har Dag Hammarskjöld i FN vädjat till bÃ¥de Egypten och Israel att undvika en krigisk katastrof i Främre Asien - med Moskva som tertius gaudens. Samma hemställan har riktats frÃ¥n regeringarna i Washington och i London. SÃ¥dana ordasätt imponera dock icke pÃ¥ orientaler, som veta, att förlikningsmännen sakna den makt bakom maningarna, som de brittiska styrkorna i Suezkanalzonen sÃ¥ uttrycksfullt demonstrerade. För Storbritannien ävensom för Atlantpaktens försvarssystem i östra Medelhavet blev det en angelägen uppgift att söka nÃ¥gon ersättning för denna förlorade stödjepunkt. London hade tidigare bestämt, att Cypern med kaserner, flygfält och förrÃ¥d, ehuru i mindre skala, skulle kunna användas för nämnda ändamÃ¥l. Det betydde ocksÃ¥ en stark koncentration av ömtÃ¥liga flygmÃ¥l, som synes bevisa ohÃ¥llbarheten av brittiska regeringens ursäkt att uppge Suezkanalzonen med att denna vore särdeles sÃ¥rbar för atombomber. Emellertid ha britterna som bekant rÃ¥kat ut för samma nationalistiska besvärligheter pÃ¥ Cypern som gjorde deras vistelse i Kanalzonen sÃ¥ otrevlig och pÃ¥frestande. Cypern har inemot 500 000 invÃ¥nare, varav 80 procent är greker och resten turkar. Under ett par Ã¥r hade en agitation pyrt bland grekerna för anslutning till moderlandet, som ön dock aldrig tillhört. Efter synnerligen växlande öden under antiken och medeltiden erövrade turkarna 1571 Cypern frÃ¥n Venedig men avstodo ön 1878 till Storbritannien av erkänsla för Beaconsfields insats, dÃ¥ ryssarna voro pÃ¥ väg att erövra KonstantinopeL Vid krigsutbrottet 1914 annekterades Cypern formellt av Storbritannien, som 1920 gjorde den till en kronkoloni, varefter Turkiet i Lansannefreden 1923 definitivt avstod frÃ¥n sina ansprÃ¥k pÃ¥ ön. Den prohellenska propagandan tilltog i intensitet, organiserad av en ohelig allians mellan kommunisterna och det lokala grekisk-katolska prästerskapet. Till en början ställde man sig kallsinnig i själva Grekland, som nu försonat sig med arvfienden Turkiet och under Ã¥ren 1953-1954 slutit den s. k. Balkanpakten med Turkiet och Jugoslavien med ömsesidig förpliktelse till gemensamt militärt bistÃ¥nd mot yttre aggressioner, vilket väckte stor glädje västerut som tecken till att jämväl efter kompromissen 1954 mellan Italien och Jugoslavien om Triste, en enhetlig front skulle komma till stÃ¥nd mellan Nordkap och Ararat. Nationalismen lyder dock inga rationella regler. Efter hand började de hyperpatriotiska hellenerna att till den grad intressera sig för stam- 593 Dagens frÃ¥gor fränderna pÃ¥ Cypern, att den dödssjuke fältmarskalk Papagas försvagade regering sÃ¥g sig nödgad att lyssna till folkets röst och förgäves förde fram CypernfrÃ¥gan vid FN:s generalförsamling i fjol. Det skedde med samma negativa utgÃ¥ng även i Ã¥r, vilket nu föranlett Cyperngrekerna att proklamera generalstrejk och iscensätta ett partisankrig med bomber och attentat mot de brittiska »förtryckarna» efter modell frÃ¥n Marocko och Algeriet. Brittiska regeringen blev obehagligt överraskad av att pÃ¥ Cypern möta samma fientliga miljö som nyss i Suezkanalzonen. För att fÃ¥ nÃ¥got uppslag till en lösning sammankallade utrikesminister Macmillan pÃ¥ sensommaren en konferens i London med representanter för Grekland och Turkiet. Macmillan förklarade sig villig att längre fram förläna Cypern nÃ¥gon slags dominionstatus, men anbudet förkastades av grekerna, som inte nöjde sig med mindre än en anslutning till Grekland. Turkarna voro Ã¥ sin sida absolut omedgörliga. Med hänsyn till den turkiska minoriteten pÃ¥ ön och dennas belägenhet endast 60 km frÃ¥n Mindre Asiens kust deklarerade de, att för den osannolika händelsen att Storbritannien ämnade uppge Cypern, Turkiet ville Ã¥terinträda i sina gamla historiska rättigheter till ön. Detta framkallade antiturkiska tumult i grekiska städer och ett uppflammande av det urgamla nationalhatet mot turkarna, vilket den turkiska befolkningen den 6 september i Istanbul och Smyrna i sin tur besvarade med brutala vÃ¥ldsdÃ¥d mot de talrika grekernas egendom. Därmed förstördes icke blott grekiska butiker och mobilier samt andra europeers tillhörigheter för ett beräknat värde av 2-3 miljarder schw. fr., utan dess värre ocksÃ¥ den psykologiska grundvalen till ovannämnda Balkanpakt. Britterna ämna dock inte lÃ¥ta sig utdrivas utan ha förstärkt sina styrkor pÃ¥ ön och som symbol för sin beslutsamhet till ny generalguvernör utnämnt den avgÃ¥ende chefen för imperiets generalstab, sir John Harding, under kriget stabschef hos fältmarskalk Montgomery. Även Edens hart när outtömliga tÃ¥lamod har tydligen en gräns, och britterna kunna väl näppeligen likgiltigt Ã¥se hur den ena fäderneärvda juvelen efter den andra frÃ¥nhändes drottning Elizabeths krona. Skärpta kristecken Det var icke nog med att konferensen i Geneve den 27 efter Geneve. okt.-16 nov. mellan »de fyra storas» utrikesministrar blev ett fullständigt fiasko i de frÃ¥gor om Tysklands Ã¥terförening, ett europeiskt säkerhetssystem, nedrustningen och bättre kontakter genom järnridÃ¥n, som vederbörande stats- och regeringschefer vid »toppmötet» 18-25 juli satte pÃ¥ dess dagordning. Förutom det obehagliga uppvaknandet ur önskedrömmen om den nya »Geneveandan» har ocksÃ¥ den världspolitiska spänningen tilltagit, vilket mindre gäller Europa och Amerika men fastmera Asien och Afrika. I Europa är dock allt icke väl beställt. Som hittills obestridd regissör för Kremls utrikespolitik har Molotov börjat iscensätta det sovjetryska programmet, att Tysklands Ã¥terförening bör vara tyskarnas eget verk men icke bringas till fullbordan, förrän Västtyskland blivit lika bolsjeviserat som satelliten i östzonen och förty moget för »fria val» efter »folk- 594 l' Dagens frÃ¥gor demokratiernas» falska förebild. Bonnrepubliken skall därför med Pankowregimen som verktyg attackeras utifrän för att inifrÃ¥n bearbetas med öppen agitation och hemliga agenter. Primärt synes mÃ¥let vara att underminera Västberlins position som frihetens yttersta men kringrända utpost i österled. Efter en incident i östherlin med nÃ¥gra representanter för det amerikanska representanthuset förklarade ryske militärkommendanten i Berlin, att östherlin var den suveräna »tyska demokratiska republikens» huvudstad och icke längre ett omrÃ¥de, ockuperat av de fyra »segermakterna». Hans amerikanske kollega reagerade genast skarpt mot denna stÃ¥ndpunkt sÃ¥som oförenlig med de delar av Potsdamöverenskommelsen frän juli 1945 som Sovjetunionen själv flera gÃ¥nger pÃ¥ senare Ã¥r vitsordat sÃ¥som fortfarande giltiga för Berlins del. Regeringarna i Washington och i London befara ett uppblossande av samma brÃ¥k om Västberlin som under den riskfyllda avspärrningsblockaden av Västberlin 1948-1949 och äro fast beslutna att icke falla undan för det hot, som här skymtar. Den röda infiltrationen i Västtyskland fÃ¥r snart en central i den nya sovjetryska beskickningen i Bonn, vars chef, ambassadör Valerian Zorin, i Prag dirigerade kommunistkuppen i februari 1948. SÃ¥ länge Adenauer har hälsa och handlingskraft, kommer han likväl att, med stöd av sin borgerliga majoritet i förbundsdagen, utan vacklan vidhÃ¥lla sin stats västliga orientering, vilket Ã¥nyo vid mÃ¥nadsskiftet bekräftades under förbundsdagens första utrikesdebatt efter det misslyckade Genevemötet. Kremls ansträngningar komma sannolikt att koncentreras pÃ¥ Tyskland. I Frankrike och i dess förhÃ¥llande till de nordafrikanska besittningarna motsvarar den växande förvirringen Kremls kalkyler. Om vid de stundande nyvalen till nationalförsamlingen den 2 januari Mendes-Frances borgerliga radikaler och socialistpartiet skulle lyssna till kommunisternas locktoner om lokala valkarteller med en pÃ¥nyttfödd »folkfront» i perspektivet, vilket Kremls senaste paroller pÃ¥bjuda, mÃ¥ste detta ogynnsamt pÃ¥verka det labila inrikespolitiska läget i Italien, där kommunistchefen Togliatti och Nennis vänstersocialistiska medlöpare sträva för liknande syften. Utrikespolitiskt blir resultatet i bägge fallen en förstärkning av de neutralistiska och anti-amerikanska tendenserna hos de latinska systrarna. Med snarlik tillfredsställelse bör Kreml hälsa uppflammandet av det sekelgamla nationalhatet mellan greker och turkar med anledning av Cyperntvisten, vilket berövat fjolÃ¥rets Balkanpakt mellan Turkiet, Grekland och Jugoslavien icke dennas objektiva raison d'etre men väl dess folkpsykologiska förutsättningar och politiska slagkraft. Den nya och överraskande akten efter Geneve pÃ¥ den världspolitiska vridscenen har dock varit Sovjetunionens mÃ¥ngsidigt förgrenade framstötar i Främre Orienten och i Indien med dess grannar, varvid aktionen haft dubbelsidig diplomatisk och kommersiell karaktär. SÃ¥lunda ha Egypten, Saudi-Arabien och Syrien - nota bene: Israels mest stridslystna vedersakare - erbjudits och mottagit vapenleveranser pÃ¥, enligt uppgift, synnerligen förmänliga kreditvillkor. Det kan Sovjetunionen tillÃ¥ta sig, enär östblocket - som sitt bidrag till det myckna talandet om nedrustningen - lär ha genomfört en upprustning av samtliga styrkor med effektivare krigsmateriel av alla slag. I stället för att skrota ner allt som 595 ~--~~---------------------------- Dagens frÃ¥gor ratats efter denna rationalisering har man hittat pÃ¥ att realisera det till de »underutvecklade» stater, för vilka materielen är relativt modern och kommer bra till pass mot Israel. Tillika säges Kreml ha lovat Egypten ett lÃ¥n pÃ¥ cirka 600 miljoner dollar för att finansiera byggandet av en ny Assuandamm för Nilvattnets reglering. De sovjetryska härskarna ha insett, att det guld, som brutits eller vaskats fram i sibiriska slavläger, med större profit skulle kunna satsas i det storpolitiska spelet än hamstras som skedde pÃ¥ den snÃ¥le georgiske bondeättlingen Stalins tid. Lika frikostigt ha Bulganin och Krustjev betett sig under sina besök i Indiska unionen och i Burma, varunder de i ett tal inför 700 medlemmar av Delhiparlamentets bägge kamrar utfarit i sÃ¥dana grova förolämpningar mot västmakterna, att dessa bl. a. under andra världskriget skulle ha hetsat Hitler mot Sovjetunionen; samtidigt ha de givit västmakterna skulden för det senaste utrikesministermötets sammanbrott. Dessa lögnaktiga förlöpningar ha vÃ¥llat stark förstämning i USA och Storbritannien som ett nytt varsel om ett definitivt slut pÃ¥ sommarens Geneveillusioner. Foreign Office har framfört en officiell protest i Moskva, och i brittiska pressen undras huruvida dessa potentater skulle kunna välkomnas som gäster i London under instundande vÃ¥r. Vad som politiskt oroar Västern är Sovjetunionens mälmedvetna och ihärdiga försök att fä fast fot i Främre Asien bakom den front mot nord·· lig aggression, som nu nödtorftigt skall konstrueras efter Bagdadpaktens tillkomst mellan Turkiet, Irak, Persien, Pakistan och Storbritannien, ävensom att efter visiter i Kabul kunna uppmuntra Afghanistan till en mera omedgörlig hällning mot Pakistan. Man fruktar ocksÃ¥ med fog att nämnda arabstater efter upprustningen skola frestas att överfalla Israel, vilket i sin tur kan förmÃ¥ Israel till preventivkrig, innan dessa fientliga nabor anse sig överlägsna nog. Eljest är det osannolikt att arabfurstarna med sitt efterblivna inre feodalsystem skola vilja nära en sÃ¥dan orm vid sin barm som kommunismen. Icke heller lär Nehru bli benägen att övergÃ¥ till östlägret och lämna sin »tredje stÃ¥ndpunkb. Men sultaner och shejker fröjda sig över att äntligen ha fÃ¥tt en medkonkurrent i USA:s mecenatskap, varav de hittills varit beroende men varom de ofta bönat förgäves. Nu mÃ¥ste amerikanerna bjuda över, och en köpslagan i känd österländsk bazarstil kan inledas, en framtidsvision, som fyller de amerikanska skattebetalarna med djup olust. Vida allvarligare är, att Sovjetunionens otvivelaktigt ök~de prestige i dessa exotiska regioner kommer att stimulera kommunismen i det ännu icke pacificerade Malaeka och i Indokina, där Ho Chi-minh förmodligen skulle vinna vid ett val nästa sommar för att lÃ¥ta befolkningen avgöra om det föredrar kommunismen framför den anarki som ännu präglar situationen i Sydvietnam. Dulles säges till nyÃ¥ret planera en färd till sydöstra Asien och Fjärran östern. Han blir dÃ¥ i stÃ¥nd att bedöma sanningsvärdet av de dystra prognoser som amerikanska tidningsexperter publicerat om den fara direkt för Formosa och icke blott de fatala öarna Quemoy och Matsu utanför Kinas kust som de forcerade rustningarna av Kommunist-Kina utgöra. Massor av kulis arbeta natt och dag för att iordningställa stora flygfält, där ryska MIG-plan kunna baseras i sÃ¥dant . antal att amerikanska sjunde flottan i dessa farvatten näppeligen vÃ¥gar 596 ~Â- .: Dagens frÃ¥gor bevaka Formosasundet Därest Formosa skulle falla i Röd-Kinas händer, har en sÃ¥dan bräsch slagits i USA:s försvarslinje i västra delen av Stilla havet, att Philippinerna och framför allt Japan bli flankerade frÃ¥n norr och söder med katastrof för Washingtons hela Asienpolitik. Nu bedyrade Eisenhower i Geneve för Bulganin och Krustjev att atomkriget vore nÃ¥got sÃ¥ fasansvärt och att USA av moraliska skäl sÃ¥ förhindrat att tillgripa anfallskrig, att detta för Kreml blev »Geneveandans» bästa och verkliga behÃ¥llning, vilket tillät dem fria händer utanför Europa där krig numera vore omöjligt. Till vintern eller vÃ¥ren kan Eisenhower genom en sÃ¥dan Formosakris ställas inför ett diaboliskt dilemma. Maktlösa DÃ¥ landshövding Thorwald Bergquist i Växiö, en av vÃ¥ra myndi~heter. mest anlitade förlikningsexperter, i vintras inför Stockholms Högskolas juridiska förening inledde en diskussion om det statliga medlingsförfarandet i fackliga arbetstvister förfäktade han den hävdvunna uppfattningen, att en förlikningsman vore en kompromissarie och ej ett ombud för offentliga myndigheter med skyldighet att bevaka deras mÃ¥lsättningar, ej ens ifrÃ¥ga om statens penningpolitik. Närvarande representanter för arbetarnas och de enskilda arbetsgivarnas organisationer instämde oreserverat. Praxis under de femtio Ã¥r, som förflutit sedan 1906 vÃ¥r första lag om medling i arbetstvister tillkom (genom proposition av dÃ¥varande civilministern Axel Schotte i Karl Staaffs första regering), har ocksÃ¥ varit, att även om en förlikningsman eller en medlingskommission inom t. ex. byggnadsfacken med den objektiva samhällsnyttans mÃ¥ttstock skulle anse arbetsgivarnas villkor överdrivna och motsidans medgörlighet klandervärd - eller tvärtom - lösningen ändÃ¥ mÃ¥ste sökas i ett aritmetiskt medium mellan status quo och löneansprÃ¥ken. Principen kan sammanfattas sÃ¥lunda: »Right or wrong» - uppgiften är en fredlig· överenskommelse mellan parterna till varje pris. Dessbättre anmälde under det följande meningsutbytet sekreteraren Hans Sandberg i Svenska Landstingsförbundet en mycket viktig kompletterande synpunkt genom att erinra om det välbekanta missförhÃ¥llandet vid strejker mot allmännyttiga företag, att stat, landsting eller kommun utgör en sÃ¥dan part som under förhandlingarna icke kan hänvisa till vare sig konkurrens- eller lönsamhetsfaktorer ännu mindre tillgripa lockout. Arbetarsidan kan alltid anbefalla höjning av taxor och avgifter som bekväm utväg att finansiera löneförhöjningar, varmed dessa som prejudikat fÃ¥ konsekvenser för angränsande fack pÃ¥ den stora privata arbetsmarknaden, ägnade att rubba balansen i lönesystemet och via prisnivÃ¥ns ofrÃ¥nkomliga höjning verka direkt inflationsbefrämjande. Herr Sandberg menade, att förlikningsmännen borde ta hänsyn till samhällsintresset, när samhället självt var arbetsgivare dvs. i detta fall de facto fungera som skiljedomare, vilket eljest är dem förmenat. Herr Sandbergs inlägg rönte naturligtvis mothugg av närvarande fackförbundsrepresentanter. Om denna episod har här pÃ¥mints, därför att den som i ett nötskal sammanpressar ett gammalt lika besvärligt som brännbart ämne inom arbetsrätten. Förlikningsinstitutionen frestas alltid att öva hÃ¥rdare tryck pÃ¥ den svagare parten för att förmÃ¥ den till de största eftergifterna, var- 597 .... -.... ·" \. ' Dagens frdgor vid av nyss angivna skäl de samhällsägda företagen rÃ¥ka särskilt illa ut. VÃ¥ra eljest sÃ¥ maktfullkomliga myndigheter äro i detta fall maktlösa. Enär öppna konflikter mellan dem och vederbörande fackorganisationer oftast äro av samhällsvÃ¥dlig art ha även radikala socialpolitiker av Ã¥lder föreslagit, att nÃ¥gon lämplig form av obligatorisk skiljedom borde komma till användning pÃ¥ dessa ömtÃ¥liga omrÃ¥den. I svenska riksdagen har ocksÃ¥ högerpartiet tidigare yrkat pÃ¥ lagstiftning i sÃ¥dant syfte, som dÃ¥ även hade sympatier inom folkpartiet. SpörsmÃ¥let vävdes därefter ihop med frÃ¥gan om skydd för tredje man vid alla arbetskonflikter, och dÃ¥ socialdemokraterna i bäggedera fallen som vanligt voro motstÃ¥ndare till statliga Ã¥tgärder, hänsköts hela problemkomplexet 1934 till »mammututredningen» under ordförandeskap av överstÃ¥thÃ¥llare Nothin. Kommitten blev dock distanserad av det s. k. huvudavtalet 1938 efter konferenserna i Saltsjöbaden mellan ledningen för Svenska Arbetsgivareföreningen och Landsorganisationen, enligt vilket bl. a. en arbetsmarknadsnämnd skulle tillsättas för att gemensamt till skyndsam prövning uppta varje konfliktsituation, där skydd för ett allmänt intresse pÃ¥kallas antingen av endera organisationen eller av offentlig myndighet eller av annat därmed jämförligt organ, som företräder det allmänna intresset. Därest i nämnden majoritet vunnits för att undvika eller häva, helt eller delvis, en sÃ¥dan konflikt, skulle det ankomma pÃ¥ organisationerna att ofördröjligen vidta Ã¥tgärder för att genomföra en uppgörelse mellan berörda parter. Arbetsmarknadsnämnden har dock aldrig behövt anlitas, eftersom de hot om allmänfarliga arbetsinställelser, som sedan 1938 förekommit, avsett personalorganisationer, vilka falla utanför Svenska Arbetsgivareföreningens och Landsorganisationens kompetens. Hit höra 1947 Ã¥rs poliskonflikt, 1951 Ã¥rs sjuksköterskekonflikt och den strid, som i vÃ¥ras utbröt mellan Sveriges Redareförening och Sveriges Fartygsbefälsförening. FarhÃ¥gor för att ett stort antal av landets polismän till följd av tvist om anställningsvillkoren skulle lämna sin tjänst med otvetydig risk för störningar av allmän ordning och säkerhet, nödgade nämnda Ã¥r statsmakterna att införa en särskild form av tjänsteplikt för polisens del, vilken dock aldrig tillämpades utan upphörde att gälla frÃ¥n den 1 juli nästa är. DÃ¥ Ã¥r 1951 en tvist om anställningsvillkoren för hos landstingen och hos städerna utanför landsting anställda sjuksköterskor syntes gÃ¥ till öppen konflikt, föreslog regeringen riksdagen i proposition att anta ett förslag till lag om särskilda Ã¥tgärder för att upprätthÃ¥lla en viss sjukvärdande verksamhet. I första hand avsÃ¥g lagen obligatorisk skiljedom i den aktuella tvisten, men dÃ¥ denna löstes, innan riksdagen hunnit ta stÃ¥ndpunkt till förslaget, Ã¥terkallades propositionen av regeringen. Samma negativa utgÃ¥ng fick ett liknande förslag i vÃ¥ras, dÃ¥ regeringen begärde riksdagens tillstÃ¥nd att utfärda en lag om skiljedom i en arbetstvist, som denna gäng, som sagt, gällde redarna och fartygsbefälet. Här var konflikten icke direkt samhällsvÃ¥dlig, men det kunde förutses, att ifall den bebÃ¥dade arbetsinställelsen komme till stÃ¥nd, detta skulle lamslÃ¥ sjöfarten med svenska fartyg med synnerligen allvarliga äterverkningar för landets hela ekonomiska liv som följd. Konflikten blev dock bilagd, innan andra lagutskottets tillstyrkande utlÃ¥tande blev offentligt. Som man ser, ha de svenska statsmakterna för att förebygga samhälls- 598 Dagens friigor ·vÃ¥dliga arbetskonflikter föredragit metoden leges in casu framför en permanent sÃ¥dan beredskapslag, som pÃ¥ 1930-talet infördes i Danmark efter förslag av Staunings socialdemokratiskt-borgerligt radikala regering. En liknande ordning rÃ¥dde även i Norge, men oppositionen frÃ¥n fackföreningshÃ¥ll nödgade den socialdemokratiska regeringen att övergÃ¥ till ett liknande system som det svenska. Den har dock icke tövat att begagna ett dylikt förfarande, som upphöjer den statlige förlikningsmannens medlingsförslag till lag, bindande för bÃ¥da parter, för att i fjol sommar undvika en nationalekonomiskt mycket förlustbringande arbetsstrid inom pappersmasseindustrien. Efter den nyss utbrutna hamnarbetarstrejken stÃ¥r norska regeringen inför ett svÃ¥rt dilemma. Den omfattar endast ca 10 000 man, men förlamar norska sjöfarten och fisket samt all annan transportverksamhet, varjämte medborgarna vÃ¥llas mycket stora obehag genom bristen pÃ¥ olja i oljeeldade hus och växande knapphet i städerna pÃ¥ alla slag av livsmedel. Arbetarsidan vill ännu icke höra talas om en tvÃ¥ngsmedling pÃ¥ den grund, att en framgÃ¥ng för transportarbetarna skulle vara en gynnsam upptakt för de förhandlingar pÃ¥ hela arbetsfältet om nya kollektivavtal, som skola vidta till vÃ¥ren. Ã… andra sidan medför samhällets katastrofläge och befolkningens snart outhärdliga trÃ¥ngmÃ¥l ävensom ofrÃ¥nkomligheten att permittera arbetarna i mÃ¥nga industrier ett allt starkare tryck frÃ¥n allmänna opinionen, arbetarhustrurna inberäknade, pÃ¥ regeringen att använda den samhällets nödvärnsrätt, som den obligatoriska skiljedomen innebär. Ekonomisk Det är visserligen ännu för tidigt att göra bokslut för den översikt. ekonomiska utvecklingen under Ã¥r 1955, men det Ã¥terstÃ¥r sÃ¥ kort tid, när detta Ã¥rets sista nummer gÃ¥r i press, att det väsentligaste torde kunna sammanfattas redan nu. Naturligtvis har det varit ett försörjningsmässigt gott Ã¥r i mÃ¥nga hänseenden, men än en gäng har det bestyrkts, hur inflationsbenägen svensk ekonomi är. Det förefaller nästan som om det inte skulle kunna gÃ¥ att öka det reala produktionsresultatet, utan att penninginkomsterna mÃ¥ste fÃ¥ ett tre gÃ¥nger sÃ¥ stort tillskott, med de resultat vi sÃ¥ väl fÃ¥tt lära känna under efterkrigstiden. Men sÃ¥ är det ocksÃ¥ tre om budet, det allmänna, löntagarna och a.rbetsgivarna, som alla för sin del vill ta hand om nytillskottet, och tvisten tycks slitas pä sÃ¥ sätt, att var och en tar sÃ¥ mycket pengar, att han tror sig ha fÃ¥tt hela kakan. Omvänt tycks det inte kunna bli nÃ¥gon real ökning alls, när inkomsthöjningarna mer eller mindre effektivt bromsas. Detta är ett märkligt fenomen, som snarare ligger pÃ¥ det psykologiska planet än pä det ekonomiska. Den nuvarande inflationen kan följaktligen knappast mer än beskrivas men inte förklaras med ekonomiska skäl. Vi har ju den kanske bästa materiella försörjning, vi nÃ¥gonsin upplevt, och trots detta gÃ¥r det inte att hejda inflationen. En gÃ¥ng i tiden fanns det emellertid en faktor, som visserligen inte i orostid men dock i fred hade den psykologiskt viktiga egenskapen att stabilisera penningvärdet tämligen hyggligt, och det var guldmyntfoten. I andra länder än i Sverige hÃ¥ller man nu pÃ¥ att skapa en modern guldstandard, och pÃ¥ sina hÃ¥ll präglas t. o. m. nya guldmynt. Man räknar nämligen utomlands med att den av ekono- 599 . --·· -----------------· Dagens frdgor miska skäl betingade efterkrigsinflationen skall ha ebbat ut, och att det som framför allt Ã¥terstÃ¥r att bemästra är psykologiskt grundade orsaker. Med dessa under kontroll beräknas framÃ¥tskridandet kunna äga rum i relativt lugna banor, eller i varje fall lugnare än hittills. Huruvida förutsägelserna slÃ¥ in eller ny politisk dynamit spränger kalkylerna är en annan sak. översikten här kan inte gÃ¥ ut pÃ¥ mycket mer än att lämna nÃ¥gra data för ekonomien under det gÃ¥ngna Ã¥ret. Penningvärdet beräknas sÃ¥ledes ha sjunkit med omkring fem procent i vÃ¥rt land, nÃ¥got som bland Europas viktigare länder endast har sin motsvarighet i Storbritannien, medan de övriga jämte Nordamerika inte förlorat mer än en eller annan procent av sina pengars värde. Produktionsökningen inom industrien har varit relativt tillfredsställande med omkring tre Ã¥ fyra procent, medan för jordbrukets del en minskning med fyra procent mÃ¥ste konstateras. Bostadsbyggandet beräknas resultera i cirka 56 000 nya lägenheter, vilket blir ungefär detsamma som i fjol eller nÃ¥got mindre. Om det beror pÃ¥ statistiska ofullkomligheter är svÃ¥rt att säga, men jämförelser med den industriella världsproduktionen, som ökat med omkring nio procent, och med livsmedelsframställningen, som likaledes gÃ¥tt upp, utfalla tyvärr inte heller till vÃ¥r fördel. Utrikeshandeln beräknas resultera i ett underskott av cirka 300 miljoner kronor, trots att exporten gÃ¥tt utomordentligt bra, sjöfartsintäkterna tack vare höjda fraktsatser stigit och prisrelationerna förbättrats. Samtidigt har den europeiska kontinenten, särskilt Frankrike och Tyskland, ökat sina guld- och dollartillgÃ¥ngar med minst en miljard dollars. VÃ¥r förbrukning har däremot med en femprocentig ökning legat högre pÃ¥ de omrÃ¥den, där den kunnat ökas. Vi har eftersträvat och delvis även lyckats leva över vÃ¥ra tillgÃ¥ngar under Ã¥r 1955. Den ekonomiska vokabulären har i Ã¥r fÃ¥tt ett nytt tillskott med ordet ryckighet, som reserverats för den ekonomiska politiken. Det ligger nÃ¥gonting i ordet, men ryckigheten gäller även andra delar av vÃ¥rt samhällsliv. Den 1 januari fördes den stora sjukförsäkringsreformen ut i livet, en liten affär pÃ¥ 7 Ã¥ 800 miljoner kronor. Det gick inte mer än tre kvarts Ã¥r, sÃ¥ presenterades utredningsförslag till en allmän tjänstepensionering, som blir en miljardaffär, när den skall genomföras. SpÃ¥rlöst gÃ¥r förslaget under alla förhÃ¥llanden inte förbi. Ett är därför säkert, med ekonomi har detta slag av ensriktad ryckighet mycket litet att göra. SÃ¥ mycket mer har däremot investeringsavgiften, begränsningen av företagens avskrivningsregler, höjningen av räntorna och bolagsskatten, det förolyckade tvÃ¥ngssparandet, begränsningen av avbetalningsköpen, utredningsförslaget om ytterligare skärpning av avskrivningsreglerna, kreditransoneringen för privata och växelrytteriet i riksbanken med ekonomi att göra. Ã…ret har kännetecknats av en lika febril som kvacksalvarmässig verksamhet pÃ¥ detta fält. Smidighet och varsamhet, inte ryckighet är det sätt varmed ekonomien framför allt behöver länkas snarare än styras i nuvarande läge. Det är den önskan härom man inför det kommande Ã¥ret vill uttala, samtidigt som en förhoppning mÃ¥ framföras, att de nya avtalsförhandlingarna skall kunna genomföras i en Ã¥teruppväckt »saltsjöbadsanda». 1955 har varit ett den ekonomiska orons Ã¥r. 600 .....