VÃ…RA GAMLA BYARl NÃ…GRA SYNPUNKTER PÃ… SKIFTESFÖRFATTNINGARNAS RADIKALISM Av f'. d. ril<sarkivarien BERTIL BOETHIUS I SEPTEMBER 1949 hölls en historikerkongress och arkivdag i Wien. SpÃ¥ren av krigets förödelse voro pÃ¥trängande. Men wienarna voro inte bara glada och vänliga som förr, de voro beslutna att leva vidare och bygga upp. Den vetenskapliga arbetslusten var im~oÂ- nerande, inte minst pÃ¥ det bebyggelsehistoriska omrÃ¥det. Eljest var kongressen som vanligt, mÃ¥nga föredrag voro intressanta, men föredragen voro för mÃ¥nga. Det fanns inte plats för meningsutbyte. Samvaron gav mera, mest en bussutflykt till Burgenland. Burgenland är ett gränslandskap. Ungerska magnater ha varit feodalherrar där. Därför har det hört till Ungern. Men befolkningen är mest tysk. Efter första världskriget lades det till Österrike. VÃ¥r utflykt började med en rundblick frÃ¥n en liten kyrka högt uppe: berg, allt högre vid horisonten, bördiga slätter, väldiga Ã¥kerfält, här och där byar och smÃ¥ städer, imponerande borgar, exotiskt och dock pÃ¥ nÃ¥got sätt välbekant. Jag fann snart vad det var: slätten där nere sÃ¥g ut som en karta över skÃ¥nsk slätt före de stora agrarreformerna. Burgenland har ända till vÃ¥ra dagar bevarat den form för jorddelning som vi väl känna till frÃ¥n vÃ¥r historia, tegskiftet, eller som vi ocksÃ¥ säga, solskiftet. Hos oss modifierades denna jorddelningsform genom storskiftet pÃ¥ 1700-talet (1749, 1757), utplÃ¥nades genom enskiftet (1803, 1804, 1807, 1812) och laga skiftet (1827) pÃ¥ 1800-talet. Tegskiftet kände ej gradering av jorden. För att fÃ¥ rättvisa delades därför var Ã¥ker och var äng proportionellt mot andelarna i byn. Men delningssättet bestämdes av tekniken. För att slippa vända sÃ¥ ofta dÃ¥ man plöjde delades Ã¥kern i lÃ¥nga jämnbreda remsor, de tegar som givit skiftet dess namn. Tegskiftet var ändamÃ¥lsenligt, sÃ¥ länge delägarna inte voro sÃ¥ mÃ¥nga att parcellerna blevo för mÃ¥nga och smala. I ett enkelt och primitivt jordbruk betydde det inte mycket att man hade jord 1 Föredrag i Humanistiska förbundet i Falun. 25 Bertil Boethius pÃ¥ nÃ¥gra ställen. Inte heller var det en olägenhet att arbeta samtidigt i samma Ã¥ker, vilket skiftesformen gjorde mest praktiskt. Men detta var nödvändigt ocksÃ¥ av ett annat skäl. Ã…krarna betades efter skörden och ingen kunde hÃ¥lla sina kreatur pÃ¥ sin teg. Korna och hästarna gingo klöv om klöv, hov om hov. Därför mÃ¥ste man skörda samtidigt. Bönderna mÃ¥ste alltsÃ¥ följas Ã¥t i Ã¥rets sysslor. Det gick bra i Ã¥rhundraden, sÃ¥ länge brukningssättet var enhetligt, traditionsbundet. Men det blev ett hinder om nÃ¥gon ville gÃ¥ nya vägar. Och sent omsider, pÃ¥ 1700-talet, ändrades människornas sinnesförfattning. LÃ¥ngt dessförinnan hade tegskiftet börjat desorganiseras genom fortsatt jorddelning. Tegarna blevo för smala, jordlotterna för mÃ¥nga. Redan pÃ¥ 1400-talet började lagstiftningen motverka jordstyckningen genom besuttenhetskrav. Arviiisedvänjorna gjorde det ocksÃ¥. Bonden ville helst lämna gÃ¥rden stor och burgen Ã¥t en son. Syster ärvde bara hälften mot broder. Man gifte ocksÃ¥ ihop Ã¥krarna. Men allt detta var palliativ. Folket växte och mÃ¥ste ha jord. LÃ¥t oss nu Ã¥tervända till Burgenland. Det var fascinerande att se tegskiftet i funktion, om ocksÃ¥ bara gneom bussfönstret. Landskapsbilden präglades av de lÃ¥nga raka tegarna i de väldiga Ã¥krarna, ocksÃ¥ av de smala. Det talades om Ã¥kerskiften som inte voro tvÃ¥ meter breda, om skogsskiften pÃ¥ 45 cm, där ett stort träd kunde tillhöra tre ägare! Men landet var rikt - man förstod att Burgenland kallas Wiens trädgÃ¥rd! SÃ¥ har landet vegeterat i Ã¥rhundraden. Men tekniken kräver sitt. De lÃ¥nga tegarna hade passat för plogen. Nu pocka traktorerna pÃ¥ svängrum. Diskussionen om en ny jordfördelning, ett radikalt skifte, var i full gÃ¥ng, i ämbetsverkens utlÃ¥tanden, i tidningar och broschyrer. VÃ¥r färd gick vidare mellan borgar och andra sevärdheter. Mot aftonen foro vi genom en stad, stor som Hedemora före de sista Ã¥rens nybebyggelse. Vi färdades längs den huvudgata kring vilken staden växt upp, en naturlig medelpunkt, med affärer, banker, skolor, kommunala byggnader, biografer- alldeles som i en normal svensk landsortsstad. SÃ¥ öppnade sig en tvärgata mot slätten. Den var full av kor som kommo hem frÃ¥n betet - längst bort kanske herdar med hundar, vi sÃ¥go dem in.te, vi sÃ¥go blott korna som stilla vankade uppför gatan och självmant gingo in var och en i sin port. Ha borgarna sÃ¥ mÃ¥nga korT Ja, d. v. s. de borgare som äro yrkesjordbrukare, Ackerbiirger. 26 -------------------~_,__.. ,._,_,.""""""'""---==-==="'--------'-=---- '· V Ã¥ra gamla byar Nästa stad: Ett krigshärjat torg- stadens musikkÃ¥r som spelar för de främmande gästerna - en trappa under ett bombat hus. Vi visas ner: kongressen bänkas med stadens honoratiores i en stor vinkällare med väldiga tunnor- en lokal alltsÃ¥ som naturligt var en källare, inte ett kenotaf som stadshuskällaren i Stockholm, där man byggt för en av stadens vackraste utsikter för att ge källarstämning - men vintunnorna äro lika obefintliga som Birger Jarl i den praktfulla graven utanför. MusikkÃ¥ren spelade, borgmästaren höll tal. Han bad de främmande gästerna tacka för gästfriheten genom att berätta att vinet i Burgenland är gott. En vänlig kollega knackade mig i ryggen och viskade att det ocksÃ¥ är farligt. Det märktes snart pÃ¥ kongressen att bÃ¥da hade rätt. Jag berättar om detta för att söka fÃ¥nga nÃ¥got av samhälleligheten och trivsamheten i de stora byar och smÃ¥ städer, där sydoch menaneuropas jordbrukare alltjämt fÃ¥ bo. De som i sydligare länder stulit undan nÃ¥gon del av dagen frÃ¥n de stora kulturskatterna för att vila ut i lantlivets vardag bevara säkerligen starka intryck av den livsvarma trevnaden i dylika samhällen. Debatten om ett skifte som skulle göra slut pÃ¥ den oefterrättliga jordfördelningen och skapa livsrum Ã¥t traktorerna var som sagt i full gÃ¥ng. Den gav genljud i bussarna. Det föll sig naturligt att berätta litet ocksÃ¥ om vÃ¥ra skiften, om den rationalism som sprängt byarna och lagt bondens gÃ¥rd bekvämt mitt i hans ägor. J ag har sällan haft mera oförstÃ¥ende, snarast skeptiska Ã¥hörare. Inte menade jag väl ändÃ¥ att vi förstört den livsform som ger livet pÃ¥ landet dess trevnad och mänskliga värme. Intet syntes säkrare än att det inte blir nÃ¥got enskifte eller laga skifte efter svensk adertonhundratalsmodell i Burgenland. Varför har det blivit det hos ossT Varför ha vi raserat sekelgamla traditioner, slitit sönder sammanlevnadens band och skapat trÃ¥kigheten pÃ¥ landsbygden1 Kanske därför att vi äro vana att offra immateriella värden pÃ¥ teknikens altare. Vad jag menar kan exemplifieras med ett enda ord - Siljan. Kanske fÃ¥r man ocksÃ¥ skylla pÃ¥ brännvinet- om vinet i Burgenland är farligt, är brännvinet ännu farligare och sällskapligheten mindre gemytlig vid brännvinsstÃ¥nkan än vid ett glas vin eller en sejdel öl. Men rationalismen hade börjat gnata pÃ¥ byarnas sällskaplighet lÃ¥ngt innan brännvinet var nationaldryck. Redan gamle Per Brahe 27 Bertil Boethius klagade över slöseri och försummade arbetsdagar, dÃ¥ han tänkte pÃ¥ de samkväm som bönderna livade upp bystämmor eller grannarnas arbete Ã¥t varandra med. SÃ¥ har det sedan lÃ¥tit hela tidenända tills folklivsforskarna börjat förstÃ¥ att det ibland kan behövas ett avbrott i vardagens enahanda. Sedan kommer allt som blev irrationellt, när tiden pockade pÃ¥ nya former. Det har gÃ¥tt för vÃ¥ra byar som för vÃ¥ra s. k. vansinniga kungar - eftervärldens bild av dem har formats av segrarnas agitation före, självförsvar efter deras fall. Men ocksÃ¥ när det gäller byarna är det historiens uppgift att förstÃ¥ det förgÃ¥ngna utifrÃ¥n dess egna förutsättningar. En tid trodde man att byn var en gammal kommunistisk organisation. Den hade steg för steg vittrat sönder genom en individualism som till sist växt ut till enskild äganderätt. Men vÃ¥ra källor ha inga spÃ¥r av produktion för samfälld räkning, de berätta bara om bönder som sÃ¥dde och skördade för egen räkning, som hade egna kor och nyttjade de gemensamma ägorna, byallmänningen, för egen räkning till skogsfÃ¥ng, fiske, jakt och djurfÃ¥ng, som malde sin egen säd pÃ¥ den skvaltkvarn, vilken grannar kanske byggt gemensamt. Det fanns mycken kooperation i den gamla byn: gemensam stängselskyldighet, gemensam vallning, notlag, kvarnlag och mycket annat. Men det var kooperation, inte egendomsgemenskap och produktion för samfälld räkning. En annan teori är mycket naturligare. Samlar-, jägar- och fiskarfolk kanske kunna slÃ¥ ihjäl en främling som gör intrÃ¥ng pÃ¥ deras marker, men näringsfÃ¥ngens natur förbjuder gränser som hindra att en var söker fisken och villebrÃ¥det och samlar sina förnödenheter pÃ¥ de marker där naturen självmant bjuder dem. De produktiva fläckarna mÃ¥ste stÃ¥ öppna för alla boplatsens invÃ¥nare. Det kan inte ha blivit mycket annorlunda, dÃ¥ man lärde av mera framskridna folk att hÃ¥lla nÃ¥gra tama djur hemma och hacka upp ett litet stycke mark för att odla själv vid sidan av fÃ¥ngsten och samlandet. De byar vi känna frÃ¥n historisk tid äro inte mycket gamla, kontinuerlig bebyggelse har inte spÃ¥rats längre tillbaka än till folkvandringstid, dÃ¥ boskapsskötsel och jordbruk i över tretusen Ã¥r funnits i vÃ¥rt land. Men det var säkerligen ett ingenmansland kring byn när den först togs upp. En mar... kunde ta för sig vad han behövde, när han hackade upp en Ã¥ker, när han drev kreaturen i bet eller samlade hö, vass och löv till vinterfoder lika väl som i annat samlande och i fÃ¥ngst. Markerna och deras hÃ¥vorvoro dock ej outtömliga. Förr eller senare mÃ¥ste det ha blivit nödvändigt att hindra att en granne proportionsvis tog för sig mer än de 28 ··....·~ ... ~ V dra gamla byar andra. Knappheten fordrade ett system av inskränkningar som växte ut till bytvÃ¥nget. Ã…krarna togos som sagt upp där man fann ett lämpligt stycke mark. De kommo att ligga utan plan och ordning. Det var vad man senare kallade att jorden lÃ¥g i hamri och i fornskifte. Det kom dock en tid dÃ¥ jordbruket utvecklats sÃ¥ att det krävde en rationellare jordfördelning. Det blev tegskiftet. Som sÃ¥ mÃ¥nga andra av de stora kulturframstegen var det ett lÃ¥n frÃ¥n mera framskridna länder. Ett av de intressantaste föredragen i Wien berättade om ett storverk, en systematisk kartering av de gamla byarnas skiftesformer. Det har funnits tvÃ¥ typer, en oregelbunden jordfördelning, ett slags fornskifte, och ett strängt reglerat tegskifte. I vissa byar har man spÃ¥rat det oreglerade skiftet bakom tegskiftet. De österrikiska länderna ha koloniserats av tyskar i ganska sen tid, under 800- tillllOO-talen. Kolonisationen anses Ã¥tminstone delvis ha varit planmässigt organiserad. Dess form var tegskiftet, det mera framskridna jordbrukets allmänna brukningsform. Hos oss pÃ¥bjöds tegskiftet i landskapslagarna, främst i Upplandslagen (1296). Det är frestande att leka med tanken att en forskare skall finna en text som lagstiftarna följt. Men det är ingen nödvändig teori. De andliga och världsliga stormän som redigerade lagen visste säkerligen väl vad som brukades i föregÃ¥ngsländerna. När vi tala om jordbruk, tänka vi i första hand pÃ¥ Ã¥kerbruket. Det är anakronistiskt Boskapsskötseln dominerade säkerligen frÃ¥n början. De som äro äldre ha kunnat se denna boskapsskötsel i full livskraft, t. ex. i Dalarna och Norrland. Närmast byar och fäbodar hävdades ängar och backslogar. Just nu se vi med vemod hur barrskogen lägger dessa marker under sig, hur den trycker sin mörkare prägel pÃ¥ en friare och öppnare landskapsbild, som glatt oss med lövträdens ljusa grönska och höstliga färgprakt. MyrslÃ¥tter och fäbodar lade allt längre bort skog och fjäll under boskapsskötselns domvärjo. Man har 1·ätt att tala om halvnomadiserande kulturformer. Den extensiva utbredningen var skogs- och fjällbygdernas brukningsform, främmande för slättbygderna. Där smögo sig lövängarna -ocksÃ¥ de ett offer för den nya tidens teknik - kring byarna. Viktigast voro ocksÃ¥ här sankmarkerna. Men man behövde inte söka dem milsvitt omkring. VÃ¥ra lerslätter ha lyfts ur havet genom landhöjningen. I Ã¥rhundraden ha de legat som grunda slättsjöar 29 Bertil Boethius och gräsrika kärrmarker. Det självväxande fodret har överflödat. Byarna orienterade sig mot denna rikedom, med gÃ¥rdar och smÃ¥ Ã¥krar pÃ¥ de torrare backarna runtomkring. Men naturen vilar inte. En dramatisk historia utvecklade sig, fastän sÃ¥ lÃ¥ngsamt att vi först efterÃ¥t se sammanhanget i stycket. Landhöjningen började torrlägg"a sankmarkerna. I Ã¥rhundraden ha vÃ¥ra bönder tadlats för att de försummade ängsskötseln. Gustav Vasas temperament angav tonen. I verkligheten kunde bönderna inte göra mycket Ã¥t att landet höjde sig. Det var värst för dem själva, dÃ¥ deras slÃ¥ttrar och beten degenererade till sterila tuvmarker och enbackar. De gjorde vad de kunde. Boskapen drevs till skogen, sÃ¥dan den nu var här nere. Boskapsskötseln gick tillbaka. I stället vände man sig till Ã¥kern. I Dalarna och i SmÃ¥land berätta stenhögar och stenmurar om oändliga odlarmödor. Ekonomiskt sett vittna de om att folket hade ocksÃ¥ annat att leva av - boskap, herrarbete, hemslöjd - men att det var ont om Ã¥ker. Till sist drevs man att odla i den stenbundna moränen. Det är en patetisk historia. Kvarlevorna falla i ögonen. MÃ¥nga ha skrivit därom. Men ännu har ingen vÃ¥gat sig pÃ¥ att berätta den ekonomiskt sett lÃ¥ngt viktigare historien om hur Ã¥kern erövrade vÃ¥ra stora kornbodars vattenavlagrade leror. Den tegskiftade byns kulturform hade sitt skede av jämvikt. Jämvikten innebar en erfarenhetsmässigt bestämd balans mellan Ã¥ker och boskap, avvägd efter gödselbehovet. Ã…ng är Ã¥kers moder. När boskapsskötseln gick tillbaka rubbades denna balans. Men Ã¥kern utvidgades ändÃ¥. Här stÃ¥ vi inför en gÃ¥ta. FrÃ¥n 1620-talet till 1721 växte befolkningen frÃ¥n gissningsvis 850 000 a 900 000 till c:a 1120 000 i det gamla Sverige, under nästa Ã¥rhundrade frÃ¥n nära 1 1/2 miljon, om de frÃ¥n Danmark erövrade landskapen medräknas, till nära 2 1/2 miljon, alltsÃ¥ med cirka 30, resp. 70 Ofo. Försörjningen med animaliska produkter försämrades med boskapsskötseln. De lägre klasserna drevos till en allt ensidigare spannmÃ¥lsdiet. De fingo det säkert sämre mot 1700-talets slut - och ännu sämre under 1800-talets första decennier, dÃ¥ jordbrukets underklasser proletariserades pÃ¥ allvar. Men spannmÃ¥lsproduktionen mÃ¥ste ha ökats i rimlig proportion mot befolkningen. Ty nÃ¥gon katastrof blev det inte - utom vid de värsta missväxterna. Till en början gick det bra. Det var mark som ej förut burit säd som lades under plogen. Men gödseln räckte ej till att underhÃ¥lla jordens produktionskraft. Under 1800-talet hördes varnande röster. 30 -----------~~~-~.-~"~-" VÃ¥ra gamla byar De talade om rovdrift, om en extensiv s:rannmÃ¥lsodling som utarmade jorden. Räddningen kom genom cirkulationsbruket, klöverodlingen pÃ¥ Ã¥kern, konstgödningen. HerrgÃ¥rdarna gingo i spetsen. Men ocksÃ¥ bönderna mÃ¥ste ha ökat sin spannmÃ¥lsproduktion. Det är tydligt att man överdrivit de hinder tegskiftet innebar för jordbrukets utveckling. Men naturligtvis har det i hög grad hämmat omläggningen. SÃ¥ mycket mer som olägenheterna förvärrades genom folkökningen. Den tvang till delning av gÃ¥rdarna. Karl XI Ã¥terupplivade och skärpte den gamla besuttenhetslagstiftningen (ej under l;,l, mantal 1684). Men man hade ingenstans att göra av folket. Föreskrifterna stannade pÃ¥ papperet. Det blev värre, dÃ¥ en stark folkökning satte in efter Karl XII:s krig. Samtidigt ändrades dock synpunkterna. Hattarna ville industrialisera Sverige. Det behövdes mera folk, tidigare giften. Rikets styrka bestod, sades det, i »mÃ¥nga näringslemmar». 1747 medgavs en friare hemmansklyvning. Den legaliserade till stor del blott en utveckling som ej kunnat hejdas. Men den var ocksÃ¥ ett utslag av en ny optimistisk befolkningspolitik. Hemmansklyvningen var ett av skälen för en radikal skiftesreform. Det andra var tvÃ¥nget att öka spannmÃ¥lsodlingen. Torrläggningen genom landhöjningen fordrade en övergÃ¥ng till vidgad Ã¥ker. EfterfrÃ¥gan pÃ¥ säd Ã¥terspeglades i en relativt kraftigare prisstegring pÃ¥ spannmÃ¥l än pÃ¥ animaliska produkter. Det blev ocksÃ¥ ekonomiskt lönande att plöja upp ängen och betesmarken. storskiftet följde med logisk följdriktighet den friare jorddelningslagstiftningen i spÃ¥ren (1749, 1757). Det är Ã¥ter lärorikt att minnas diskussionerna frÃ¥n Burgenland. Problemet var detsamma. Inte heller i Sverige tänkte man ännu pÃ¥ att spränga byarna. Man ville inom byorganisationens ram lägga ihop Ã¥ktertegarna till lämpligare ägofigurer. Reformen misslyckades dock. En viss sammanläggning av Ã¥krarna gjorde sitt gagn men man ryggade tillbaka för verkligt radikala ingrepp. Parcellerna blevo alltjämt för mÃ¥nga. Och hemmansklyvningen sörjde för att de ökades. Det blev nödvändigt att ta hÃ¥rdare tag. ödesdigert nog kom det nya initiativet frÃ¥n det landskap som är mest olikt redan Mellansverige, frÃ¥n SkÃ¥ne. Rutger Maclean hör till dem som vi lärt oss att beundra i skolan. Berättelsen om hur han enskiftade sitt gods Svaneholm är välbekant. PÃ¥ den platta skÃ¥nska slätten mötte han inga andra hinder än människors naturliga kärlek till gamla kulturformer och mänskliga band. Varken som godsherre eller sjuttonhundratalsrationalist behövde han lÃ¥ta sig hejdas av sÃ¥ irra- 3- 513451 Svensk Tidskrift 1951 31 . ·. Bertil Boethius tionella ting. Trots sin abstrakta radikalism är han dock värd mycket av det erkännande han fÃ¥tt. Den ekonomiska framgÃ¥ngen rättfärdigade hans hänsynslöshet. Och pÃ¥ den skÃ¥nska slätten är det sÃ¥ trÃ¥ngt att isoleringens faror inte hota. Enskiftet pÃ¥ Svaneholm blev förebilden för enskiftesförordningarna (1803, 1804, 1807, 1812). Här funnos dock naturhinder. 1827 Ã¥rs förordning om laga skifte modifierade skiftet efter dem, men endast efter dem. 1800-talets radikala skiftesreform har omskapat landskapsbilden, dÃ¥ den upplöste byarna och tvang bönderna att flytta ut. Den har ocksÃ¥ i grunden ändrat levnadssätt, sed och tro. Jordbrukets framsteg de sista hundra Ã¥ren ha varit enorma. Det radikala skiftet har berett utrymme för dem. Därför har det ocksÃ¥ krediterats för resultaten. Kanske har det fÃ¥tt tillgodoräkna sig ocksÃ¥ förtjänster som det knappast har rätt till. Ingen har pÃ¥ allvar ställt frÃ¥gan, om inte cirkulationsbruk, foderproduktion pÃ¥ inägorna, rationell kreatursskötsel, konstgödning, driftens mekanisering kunde ha slagit igenom även med en mindre radikal jorddelningsreform. Däremot har man börjat debitera skiftesreformen för alla de utgifter och andra olägenheter som följt med den glesa bebyggelsen, de stegrade, stundom prohibitiva kostnaderna för telefon- och elektricitetsanläggningar, vattenledningar och andra förbättringar som kunna göras gemensamt vid en annan bebyggelseform, de dryga kostnaderna för vägar, bristen pÃ¥ naturliga medelpunkter för affärs-, samlings- och kulturinrättningar med Ã¥tföljande svÃ¥rtillgänglighet, de lÃ¥nga skolvägarna och sÃ¥ vidare. Och framför allt, allt fler tycka sig se att vÃ¥r landsbygd blivit andligen fattigare och mänskligt torftigare, dÃ¥ de traditionella förutsättningarna för samhälleligheten brötos ned. DÃ¥ jag upplevt den rikare och varmare mänskliga kontakten i syd- och mellaneuropeiska byar och Ã¥kerbruksstäder har jag - liksom dÃ¥ jag upplivat barndomsminnen frÃ¥n Dalabyarna-frÃ¥gat mig: var det nödvändigt att offra dessa mänskliga värden för att en tekniskt nödvändig reform skall kunna genomföras med doktrinärt rätlinjig rationalism. Mitt syfte med denna framställning är att fästa uppmärksamheten pÃ¥ och förklara den fundamentala olikheten mellan svensk och syd- och mellaneuropeisk landsbygd, i kulturlandskapets typ och i livsformerna. Men det behövs ännu ett par tillägg för att förklaringen av den svenska landsbygden av i dag skall bli all· sidig. I förbigÃ¥ende nämnde jag nÃ¥got om jordbrukets underklasser 32 VÃ¥ra gamla byar om de mÃ¥nga som inte kunde fÃ¥ jord eller jord nog men mÃ¥ste stanna kvar därför att de inte hade nÃ¥gon stans att ta vägen. Vi kunna följa detta befolkningsskikt ända tillbaka till landskapslagarna. Men först under 1700-talets senare hälft började man pÃ¥ allvar skönja det sociala problem som skulle bli det tidigare 1800- talets svÃ¥raste, proletariseringen av jordbrukets underklasser. FrÃ¥n mÃ¥nga skildringar, ofta burna av mänsklig medkänsla och indigna" tion, känna vi backstugorna, »tå»bebyggelsen i de stora byarna, gatuhusen i SkÃ¥ne, brevefolket (=bredvid-folket) i Södra Dalarna, de fattiga torparna - det fanns torpare som redde sig bra ocksÃ¥ -statarna och mÃ¥nga andra. Problemet var i själva verket olösligt, tills emigrationen, industrialiseringen och städernas tillväxt öppnade nya livsmöjligheter. De jordlösas eller nästan jordlösas problem var endast den ena sidan av bristen pÃ¥ jord, den andra var den fortsatta jordstyck, ningen. Vi ha i vÃ¥ra dagar nÃ¥tt den punkt, dÃ¥ den desorganiserat den radikala skiftesreformens resultat. FrÃ¥n tidigt 1800-tal har det varit en konservativ önskedröm att bevara bondgÃ¥rdarna fullsuttna, en barnafrom liberal tro att den egna torvans välsignelse skulle lösa landsbygdens sociala och ekonomiska problem. Debatten mellan dessa Ã¥skÃ¥dningar och deras växlande Ã¥terspeglingar i lagstiftningen är ett fängslande kapitel. Men livet gick sin gÃ¥ng, styrt av starkare krafter. Brukningsdelarna voro 1865 240 400, nu äro de 414 400. Av dem äro 28 %0/o högst 2 hektar, 54 %Ofo högst 5 hektar, 41,1 °/o äro ännu medelstora, mellan 5 och 30 hektar. Liksom en gÃ¥ng plogen anmäler nu traktorn sina krav. Den är ansprÃ¥ksfull. Den kan inte existera pÃ¥ sÃ¥ smÃ¥ brukningsdelar som givit mÃ¥ngen familj en torftig bärgning. Det är bakgrunden till vÃ¥ra dagars hÃ¥rdhänta reglering av ägoförhÃ¥llandena pÃ¥ landet. Numera är bybebyggelsen kanske bäst bevarad i Siljansdalen. Men dess byar äro inte av samma karaktär som slättlandsbyarna. Ã…tminstone sedan 1400-talet ha vi inte haft bönder i slättbygdens mening i dessa trakter. Befolkningen har i avsevärd utsträckning litat till vad som brukar kallas binäringar, herrarbete, hemslöjd som närmat sig smÃ¥industri, handel. Därför att dessa möjligheter att förtjäna funnits har befolkningen växt. Ã…kerjorden har blivit allt knappare. Binäringarna som i regel saknades i slättbygderna gjorde det möjligt att existera här även med ett litet stödjordbruk. Men binäringarna övergingo inte till full sysselsättning. Därför förutsatte de ocksÃ¥ detta stödjordbruk. Följden blev den enorma jordstyckning som i Ã¥rhundraden utgjort ett problem för reforma- 33 Bertil BoiHhius torer och lagstiftare. Naturligtvis var det ocksÃ¥ ett problem. NödÃ¥r drabbade dubbelt hÃ¥rt, när den egna jorden alltid var otillräcklig och binäringarna blevo mindre givande just dÃ¥ de som bäst behövdes. AvsättningsomrÃ¥dena för arbete och slöjdalster ledo ocksÃ¥ av missväxten. Det var dock mera tillfälliga kriser. Men vi ha redan talat om hur de jordlösa och jordfattiga till sist proletariserades i de rikare landskapen, dÃ¥ befolkningen växte starkare än landets näringar och jorden ej räckte. Alla tecken tyda pÃ¥ att tillstÃ¥ndet i Siljansdalen dÃ¥ ocksÃ¥ blev mera pressat. Men denna trakt slapp dock att se stora skaror proletariseras. Tack vare den extrema jordmobiliseringen var det normalt att kunna fÃ¥ jord. Och de som kunde falla tillbaka pÃ¥ egen jord bevarade lättare mänsklig, ekonomisk och social självständighet i sitt mÃ¥ngskiftande förvärvsarbete. Det var en lösning av den svenska landsbygdens allmänna problem. Den var Siljansbygdens egen. Befolkningen skapade den jordmobilisering som i förening med övriga förvärvsmöjligheter blev dess räddning - vid sidan av eller mot lagstiftningen. Jordbrukets renlevnadsmän ha i alla tider klagat över jordbrukets binäringar. Ã…kerns hävd försummades, hette det, för deras skull. Med moderna ekonomiska uttryck skulle detta formuleras sÃ¥ att jord anslogs för att möjliggöra andra näringar, t. ex. transportväsendet, textil hemslöjd, distribution. Ibland blev jorden mindre intensivt nyttjad. Om det var felaktigt eller inte beror pÃ¥ det totala ekonomiska resultatet. Emellertid har det alltid funnits iakttagare som menat att den mÃ¥ngsidigare sysselsättningen gjorde binäringarnas idkare vaknare, flitigare, livligare och företagsammare, att den var en dynamisk kraft som ocksÃ¥ befrämjade jordbruket. Siljansbygdens spannmÃ¥lsförsörjning var alltid en allvarlig frÃ¥ga. Intet under därför att omdömena om dess jordbruk ofta, kanske oftast, blevo hÃ¥rda. Jorden mÃ¥ste vanhävdas, dÃ¥ tusentals män och kvinnor drogo bort pÃ¥ arbets- och handelsresor. Men ocksÃ¥ i detta specialfall stÃ¥ omdömena oförmedlat mot varandra. Hans Järta iakttog att den naturligen svaga Ã¥kerjorden i medelÃ¥r, även i öster- och Västerdalarna, gav högre eller Ã¥tminstone inte ringare avkastning än i socknar av de södra, mera bördiga ibland rikets landskap. Lika irrationellt var det pÃ¥ 1920-talet. Totalskörden tävlade med Östergötlands (1670/1690 kg per hektar). Hans Järtas omdöme fälldes under den värsta ägosplittringstiden. Det stora skiftet pÃ¥gick som bäst. I motsats mot skiftet i 34 V Ã¥ra gamla byar det övriga landet respekterade det de bebyggelseformer som framgÃ¥tt ur den historiska utvecklingen. Byarna sprängdes ej. Otvivelaktigt har skiftet gjort mycket gott. Det redde upp ett till synes hopplöst kaos. Men man var inte nöjd med det. Ytterst drömde man om att skapa om bygden till en regelrätt mellansvensk jordbruksbygd. Det lyckades som bekant inte. Ända fram till1881levde en mycket stor del av Siljansdalens jordägare under hotet av ett lagfäst besuttenhetskrav som skulle ha förjagat dem frÃ¥n torvan, om det tillämpats. SÃ¥ värst tryckande var kanske inte detta hot, därför att bestämmelserna »icke blivit iakttagna eller kunnat bringas i verkställighet». Bönderna fortsatte att lösa sina svÃ¥righeter genom att dela jorden som de gjort i alla tider. Men lagbestämmelserna spelade i alla fall en roll: de bidrogo väsentligt till att trassla till förhÃ¥llandena, eftersom jorddelningen gick pÃ¥ sidan om lagen. Nu hÃ¥ller man pÃ¥ att plÃ¥stra med jorddelningen igen. Jag hör till dem som aldrig kunnat övertyga mig om det ekonomiskt berättigade i den miljonrullning som det nya skiftet satt igÃ¥ng. NÃ¥gra hektar bli nÃ¥gra hektar, hur man än lägger dem. En annan sak vore om man kunde bilda fullständiga jordbruk. Det behövdes bara att tvÃ¥ tredjedelar av befolkningen flyttades bort. Man kunde dÃ¥ förvandla en av de bygder där folktätheten är störst till en normal, folkfattig mellansvensk jordbruksbygd. Kanske kunde det sägas att de mÃ¥ngomskrivna ödegÃ¥rdarna kring Siljan peka i den riktningen. SÃ¥ säkert är det ändÃ¥ inte att utvecklingen gÃ¥r i det spÃ¥ret. För nÃ¥gon tid sedan lästes i pressen en notis om en arbetare i Rättvik som kommit sÃ¥ lÃ¥ngt att han kunde köpa en egen stuga med litet jord till. Men det fick han inte. Jorden skulle läggas ihop med nÃ¥gon granngÃ¥rd för att bilda - inte ett fullständigt men ett fullständigare jordbruk. Ännu lär frÃ¥gan inte vara löst. Grannarna hinna inte med mera jord än de ha, därför att ocksÃ¥ de ha annat arbete. Och deras fruar orka inte med flera kor. Men avgörandet visar att de urÃ¥ldriga traditioner som kombinerat jordbruk med annat arbete Ã¥ter skola rationaliseras bort. Den som levt sig in i Dalarnas historia undrar om det skall lyckas denna gÃ¥ng. Det funnes dock en annan utväg, att knyta an till den lösning som genom Ã¥rhundraden visat sig svara mot bygdens verkliga behov. Det är den friare jorddelningen som skarat det rikare samhälleliga liv, den rotfasthet i bygden och dess arv och den verkliga jämlikhet som haft och ha hemortsrätt i de stora Dalabyarna. 35