DAGENS FRÅGOR Den 28 dec. 1946. Utrikesnämndens negli- Under 1946 års riksdag har kritik vid flera gerande - en parallell. tillfällen riktades mot att utrikesnämnden - som enligt ~ 54 regeringsformen bör höras i alla viktigare utrikesfrågor före avgörandet - ej av regeringen tillkallats för rådplägning i den omfattning, som grundlagen förutsatt. Särskilt när det gällde de svensk-ryska handelsavtalsförhandlingarnas sista avgö- rande fas hölls denna riksdagens utrikespolitiska förtroendenämnd utanför eller för mycket i efterhand. Det bör framhållas, att regeringen lovat bot och bättring samt att särskilt handelsminister Myrdal förklarat sig villig att ta kritiken ad notam. Det kan äga sitt intresse att med anledning av dessa aktuella konstitutionella debatter bringa i erinran den våldsamma attack för förment försummelse att höra utrikesnämnden, som konstitutionsutskottet vid 1930 års riksdag riktade mot den då sittande Lindmanska regeringen. Anmärkningen utgjorde en av de tio, som utskottet då framställde, och bör ses som ett led i en samlad partipolitisk aktion mot denna minoritetsregering, enligt uppgift iscensatt av konstitutionsutskottet för att tvinga regeringen att avgå innan dess omfattande förslag om jordbrukshjälp - med deras gynnsammare utsikter till en förnämligare ättestupa för regeringen - skulle behandlas av kamrarna. Anmärkningen lades på yrkande av C. G. Ekman samt med understöd av socialdemokraterna under allsköns buller och bång med gillande till handlingarna. I den mest skärpta form prickades alltså utrikesminister Trygger. Anmärkningen rörde instruerandet av de svenska ombuden vid tullfredskonferensen i Geneve. I fråga om vikt och betydelse kunde Sveriges hållning vid denna - som det senare f. ö. visade sig misslyckade - konferens inte på långa tag jämföras med de enorma värden som stodo på spel när Sverige i somras förhandlade och pakterade med Sovjetunionen. Anmärkningen mot utrikesminister Trygger gick ut på att utrikesnämnden först hörts sedan ett förslag till konvention uppgjorts på konferensen. Enligt det grundlagsvårdande utskottet borde nämnden ha tillsports redan när ombudens instruktioner fastställdes. Trygger liksom dåvarande handelsminister Lundvik framhöllo häremot, att statsminister Lindman ett par månader före konferensen allmänt orienterat nämnden om konferensens planering. Vidare innehöllo instruktionerna blott ett strikt fullföljande av Sveriges politik på Genuakonferensen. Någon konstitutionell plikt att i ärendet höra utrikesnämnden långt »före avgörandet» förelåg inte; något »avgö- rande» inträffade inte förrän konventionsförslaget förelåg, och frå- gan om Sveriges ratificering av konventionen blev aktuell, men då 687 ,· . Dagens frågor förelades också ärendet nämnden. Trygger hänvisade härvid till att den Sandlerska resp. första Ekmanska regeringen tolkat grundlagen på sarruna sätt när det gällde vapenhandelskonferensen 1925 resp. import- och exportförbudskonferensen 1927; i bägge dessa fall hade regeringen på egen hand instruerat de svenska delegaterna, och den Ekmanska ministären hade inte ens hört nämnden före ratificeringen. I intetdera fallet hade någon anmärkning framställts. Vad som uppkallat vänstern till anmärkning mot Trygger torde dock främst ha varit, att do svenska ombuden vid konferensen instruerados att biträda en tullfredsuppgörelse blott med förbehåll för eventuella svenska tullförhöjningar i avseende på spannmål, varom rogeringen lagt fram proposition till riksdagen före konferensen. Å ven den Ekmanska regeringen hade i instruktionen gjort liknande förbehåll för järnskrot utan att det påtalats. Trygger fann det svenska förbehållet beträffande spannmålstullar självfallet därför att endast därigenom sörjde regeringen för riksdagens fulla handlingsfrihot oberoende av eventuella konventionshinder när propositionen om spannmålstullarna skulle behandlas av kamrarna. Under debatten erkände Trygger, att frågan om instruktionerna väl skulle kunna ha förelagts nämnden, fastän grundlagen ej förpliktade regeringen till en rådplägning på detta tidiga stadium av ärendets behandling. Bakom andra kammarens gillande av anmärkningen får sakligt den uppfattningen utläsas, att regeringen i princip bör inhämta nämndens råd innan frågan »prejudiceras>>. År 1930 hade ärendet ingen större praktisk betydelse; år 1946 hade regeringen att handlägga ett handelsavtal med större dimensioner och konsekvenser än något bilateralt avtal tidigare. I sak råder nog numera inga större elisonanser mellan partiorna om nödvändighoten för regeringen att i dylika fall under ärendets gång hålla kontakt med riksdagens utrikesorgan. Det är blott socialdemokraternas uttryck för detta viktiga önskemål, som nu när on partivän haft att handlägga ärendet saknats i de offentliga debatterna. Oformliga arbets- 1946 års höstriksdag har givit ett nytt och åskådmetoder i riksdagen. ligt exempel på oformligheterna i det nu normaliserade systemet med två riksdagssessioner per år. Under cirka två och en halv månad pågick arbetet denna höstriksdag. Kamrarnas arbetspensum var för att vara på en höstsession något större än vanligt, cirka ett 60-tal propositioner. Mon trots detta sysselsattes långt ifrån alla medlemmar av kamrarna och särskilt av den manstarkare andra kammaren. En del utskott, t. ex. jordbruks-, bankooch konstitutionsutskotten, hade mycket litet att göra och de tillfälliga utskotten med dessas unga besättningar ingenting alls. Utrikesutskottet däremot hade för första gången efter 1939 det verkligt svettigt -- det var den extra grundliga beredningen av det svensk-ryska handelsavtalet, som skaffade utskottet den trägna mödan. Endast ett särskilt utskott hade tillsatts, nämligen för sjukkassofrågan. Liksom förr om åren måste det även denna gång konstateras att en ordning, enligt vilken en stor del riksdagsledamöter även trots bästa vilja i 688 Dagens frågor världen göras arbetslösa utom vid de fåtaliga kammarplena, är ett flagrant slöseri, föga värdigt den institution, som annars jämt krä- ver rationalisering och ändamålsenlighet i styrelse och förvaltning. Inte heller denna höstriksdag blev det möjligt att undgå en enorm arbetsanhopning under de sista dagarna före jul. Nästan alla viktiga frågor hade ackumulerats till don tid, då svårigheterna att i julträngseln få järnvägsbiljetter gjorde uppbrottsivern febril. Onsdagen den 18 december - den sista stora arbetsdagen - slogs också ett rekord i riksdagens annaler, som säkerligen kommer att stå sig för långliga tider. Då hade andra kammaren - utan tid till större grundlighet - att fatta beslut om bl. a. den obligatoriska sjukför-- säkringen, storflygfältet och omsättningsskattens slopande. Tillsammans betydde detta ökade statsutgifter eller minskade statsinkomster på 700 a 800 miljoner kronor. Som jämförelse kan nämnas, att en normal driftsbudget på slutet av 1920-talet omspände ungefär 700 milj. kr. Det måste vara något fel i systemet, när sådana jättefrå- gor måste trängas med varandra - och med andra frågor - en och samma dag. En sådan anhopning ger också ett grundskott åt den uppfattning, som ibland framförts, nämligen att behandlingen av en stor fråga på en höstriksdag skulle innebära garanti för en störrt> grundlighet. Ä ven ett annat slags rekord slogs under höstriksdagen. Torsdagen den 20 deeember besvarades 20 interpellationer och enkla frågor j andra kammaren -- till övervägande delen interpellationer, eftersom formen med enkla frågor under de sista åren blivit allt mindre frekventerad av diverse skäl, säkerligen främst därför att de spörjande inte i förväg få statsrådets svar på en enkel fråga, medan svaret på en interpellation numera praktiskt taget alltid på förhand tillställes .den frågande. Denna störtflod på en enda dag av »spörsmål» är något enastående; tidigare torde rekordet ha varit 9 interpellationer oeh enkla frågor en och samma dag i en och samma kammare. Visserligen kunde andra kammaren reservera hela sin sista arbetsdag åt att lyssna till och diskutera interpellationssvaren; seansen på- gick också inemot åtta timmar i sträck. Men svaren lämnades först vid en tidpunkt, då de allra flesta kammarledamöter rest hem. Och kammaren tömdes på dc kvarvarande allteftersom de frågande fått sina svar. Till slut fanns det inte ens ett tiotal ledamöter kvar j salen. Säkerligen böra inte uteslutande statsråden lastas för att besvarandet av de många spörsmålen uppsköts ända till dess rikselagen avslutat sitt egentliga arbete; sannolikt vägrade väl talmannen dem plats på föregående arbetsplenas föredragningslistor tills sakfrågorna först avgjorts. Men givetvis hade statsråden kunnat besvara en del frågor tidigare, innan plena blockerades av beslutsärenden. Så som det hela nu arrangerades, blev det nästan parodiskt. Plenum liknade en poliklinik, där de konsulterande i början stodo i kö men efterhand som de behandlats gåvo sig mer eller mindre förnöjda iväg. Interpellationsinstitutet är ett av riksdagens viktigaste kontrollmedeL Interpellationerna och de enkla frågorna kunna därför inte betraktas såsom någon för riksdagen likgiltig skenakt. 689 Dagens frågor Sedan en kammare medgivit att en interpellation får framställas är· denna inte den frågandes ensak. Deta gäller, även om en del frågor inte äro av större allmänt eller politiskt intresse. Särskilt under den inte överansträngda höstriksdagen borde interpellationerna kunna. besvaras snabbare och mera kontinuerligt samt på en hedersammare tid än som nu var fallet. De polska partierna Då under sista krigsåret den nuvarande polska. och valstriden. staten reorganiserades utifrån den provisoriska huvudstaden Lublin, erhöll fyra politiska partier rätt till legal verksamhet. Efter att Mikolajczyk och en rad andra emigrationspolitiker återvänt hem från London, blev detta antal höjt till sex och i den senaste valrörelsen förekom t. o. m. sju olika grupper. De fyra. Lublin-partierna uppträdde denna gång som enhetlig valkartell. Ledande inom denna kartell eller block är »Polska arbetarpartiet» (P. P. R.), vilket utgör blockets vänsterflygel och är efterträdare till det på grund av otillförlitlighet av Moskva år 1938 upplösta polska. kommunistpartiet. Arbetarpartiet motsvarar inte helt typen för ett västeuropeiskt kommunistparti och skiljer sig även i vissa drag från den kommunistiska organisationen i Sovjetunionen. Partiet bemödar sig t. ex.. om en markerat positiv inställning till religion och kyrka. Man lå- ter katolska präster välsigna fanorna, ledarna deltar i kyrkliga processioner och partiet har bland sina nu mer än 500,000 inskrivna medlemmar utan tvivel en majoritet av aktiva katoliker. Partiet understryker också demonstrativt att det inte önskar ett införande av den ryska näringslivsformen i Polen, framför allt inga jordbrukskollektiv av kolchosens tvångsmodell, och inget fullständigt utplå- nande av den privata företagsamheten inom produktionslivet. Trots denna självbegränsning är emellertid P. P. R. den obestridlige bäraren av de kommunistiska ideerna i Polen. Partiet bekänner sig också officiellt till marxismen i dess stalinistiska form och åtnjuter Moskvas fulla förtroende. Arbetarpartiets styrka ligger i dess väl skolade och disciplinerade högre ledar-kader, vilken sedan länge förberetts just för landets nuvarande politiska situation. Män sådana som den nu formellt över partierna 'stående statspresidenten Bierut, och den som nu står i spetsen för P. P. R., vice statsministern Gomulka (den förre tidigare boktryckare, den senare en f. d. oljearbetare) är typiska gamla arbetarfunktionärer med stor erfarenhet, särskilt från den illegala kamp-epoken. Samma organisatoriska typ representeras av partiets män ute i provinsen, som t. ex. den energiske vojvoden för det stora vojvodskapet Oberschlesien, Zawadzki, vilken före övertagandet av sin nuvarande post avancerat från vanlig gruvarbetare till general i den nya polska östarmen. Vid sidan av dessa män står en rad av omsorgsfullt utvalda intellektuella, exempelvis den kloke statssekreteraren Berman, en f. d. journalist; vidare den för sin fackkunskap även av motståndarna högt skattade industriministern Mine, en f. d. statistiker. Man kan i detta sammanhang också nämna bl. a. de två ledarna för de förstatligade kolgruvorna 690 Dagens frågor ·och järnverken, ingenjörerna Topolski och Borejdo. Bland P. P. R:s medlemsskaror finns det utan tvivel många tusen enbart konjunkturkommunister, vilka vill profitera på riktningens inflytande men som knappast kommer att hålla färg i varje politiskt väder. Hos den övriga befolkningen har P. P. R. en besvärlig ställning, enär man på det hållet gör partiet ansvarigt för regimens alla brister, näringslivets svårigheter och alla andra efterkrigstidens besvärligheter. Detta är en följd av att denna riktning faktiskt kontrollerar hela polisväsendet och alla viktigare ekonomiska ämbeten, samt övar ett avgörande inflytande på utrikespolitiken. Folkligare än det yttersta vänsterpartiet är dess politiska grannparti, det f. n. med P. P. R. intimt förbundna Polska Socialist-partiet (P. P. S.). I enlighet med sina traditioner var sagda parti skarpt antiryskt ända tills Hitlers maktövertagande och epoken av samarbete mellan utrikesminister Beck och Berlin. Nu företräder partiet ett rent förnuftsmässigt begrundat samarbete med Sovjet - vilket för vida kretsar är mycket mera sympatiskt än P. P. R:s känslomässiga identifiering med generallinjen i rysk politik. P. P. S:s medlemsantal har under sista året sackat efter den raskt växande medlemssiffran hos P. P. R., men antalet verkliga anhängare är större och andelen av enbart konjunkturanhängare betydligt mindre. Inom P. P. S:s ledning har nya krafter dykt upp, dels därför att en rad bekanta gamla funktionärer mördats av den tyska ockupationsmakten, dels till följd av de nyas förtjänstfulla insatser i motståndsrörelsen under krigstiden. I förgrunden står nu elen relativt unge statsministern Osuhka-Morawski, som tillhör sin organisations vänstra, kommunistvänliga flygel. Mera inflytelserik i pen~onalfrå- gor är elen i samma grupp hemmahörande partiordföranden Szwalbe, vilken bekläder posten som presiclent Bieruts ständige representant. Männen från den socialistiska arbetarrörelsens högra flygel, som den gamle fackföreningsledaren Zulawski, är praktiskt taget ur spel. Att medlemsskarorna ändå håller samman är huvudsakligast den energiske och taktiskt skicklige partisekreteraren Cyrankicwicz' förtjänst. Cyrankicwicz har i det nuvarande inrepolitiska polska läget blivit praktiskt utslagsgivande för varje parlamentarisk majoritetsbildning, och om denne patriotiske politiker hittills avstått från att utnyttja en sådan position i kritiska fall, så beror det förvisso endast på utrikespolitiska hänsyn. Förutom statsministern har socialisterna också bidragit med en rad fack-ministrar, av vilka dock ingen hittills förmått öva märkbart inflytande på den allmänna politiken. Partiet levererar också till regimen ett antal duktiga krafter för posterna i elen inre förvaltningen och utlandsrepresentationen. Dc båda andra i valkartellen medmarscherande regeringspartierna är ojämförligt mycket svagare vad det gäller anhängarskaror, men dock oumbärliga för regimen på lång sikt. Det ena av dessa, Folkpartiet (S. L.) som det kallar sig, företräder uteslutande småbondeintressen. Alltsedan Mikolajczyks betydligt större bondeparti intagit en mer och mer oppositionell hållning, har det lilla Folkpartiet fått en dubbel uppgift: dels att förse regimens näringslivspolitik med 691 Dagens frågor agrar-experter och -funktionärer, dels att på landsbygden värva anhängare och röster åt regeringens valblock. Partiet har således ett oproportionerligt stort antal poster inom agrarkredit-förvaltningen och i de av denna avhängiga jordbrukskooperativen. Partiet har därigenom blivit ett slags jordbruksnäringens honoratiores-parti inom den nuvarande regimen. Dess egentliga skara av bondeanhängare utgöres dels av vänsterradikala element och dels av opportunister som känner sig hänvisade till goda förbindelser med den nya staten. Av något annorlunda struktur är det Demokratiska partiet (S. D.), avsett att inordna de borgerliga elementen i den nya ordningen. S. D. har vunnit en inte så stor men mycket representativ anhängarskara i akademiska kretsar, dels rester av den gamla radikala intelligensen som inte ville gå över till socialismen, dels f. d. moderata element vilka av utrikespolitiska skäl anser det vara sin plikt att stödja den nya staten. Till förstnämnda typ hör den föga självständiga utrikesministern Rzymowski. Till den andra gruppen kan man räkna ett antal bekanta akademiska lärare, men också en representant för den gamla högaristokratin, som den nu omväxlande diplomatiskt och journalistiskt verksamme fursten Christoph R.adziwill. Demokratiska Partiet har dock inte i någon högre grad lyckats fånga småborgardqmet, dess stora massa står på oppositionens sida. Det enda legala oppositionsparti som uppträdde i valstriden är Mikolajczyks Polska Folkpartiet (P. S. L.). ]j'rån början ett renodlat bondeparti har det nu också en ansenlig skara anhängare ur små- borgardömets alla grupper. Man kan t. o. m. säga att dessa på sista tiden har tilltagit, under det att man på rena landsbygden (åtminstone inom en del större distrikt) kunnat notera en viss tillbakagång för detta parti. Orsakerna därtill ligger inte så mycket i P. S. L:s programmatiska hållning, vilken är ytterst försiktig. Regeringspolitikens väsentliga programpunkter- vänskap med Sovjetunionen, industriens socialisering, jordfördelningen, planhushållning och även skattepolitiken - godtas av partiet. Men samtidigt önskar man ett bättre vårdande av förbindelserna västerut, inskränkning av polismakten och ett slutgiltigt säkrande av den privata företagarexistensen inom den gällande lagstiftningens ram. Partiet avböjde att gå med i vänsterpartiernas valkartell, mindre därför att man hade svårt att enas om en frivillig mandatuppdelning, men mera därför att de sakliga kraven förblev ouppfyllda. Klyftan mellan vänstern och Mikolajczyk har därigenom blivit så stor, att man kan ifrågasätta ett fortsättande av den formellt ännu bestående koalitionen dem emellan. Redan nu är bondeledarens inflytande i regeringen mycket ringa. Hans post som andre vice statsminister har endast formell betydelse, och det av honom förvaltade jordbruksministeriet blir i många agrarfrågor helt enkelt förbigånget. Två andra av partiets ministrar, ledaren av förvaltningsdepartementet, den gamle parlamentarikern Kiernik, och undervisningsministern Wycech - en med vänstern bättre samarbetande fackman - har hittills hävdat sitt personliga inflytande. Båda var också emot övergången till öppen opposition, vilken inte endast 692 Dagens frågor bringar partianhängarna på landsbygden i motsatsställning till de lokala förvaltningsmyndigheterna, utan som i längden också kan äventyra hela P. S. L.-organisationens legalitet. En vänsterflygel av hitillsvarande Mikolajczyk-anhängare har t. o. m. gått så långt att do till valen gjorde sig självständiga och under namnet »Ny Emancipation» (Nowe Wyzwolenie) uppställde egna parlamentskandidater. I de f. d. preussiska provinserna går denna lilla grupp öppet tillsammans med regeringsblocket, i andra landsdelar försöker den uppträda självständigt och bildar därmed ett sjätte parti. Från vänsterhåll uppmuntras donna utbrytning och förespeglas rent av att få efterträda P. S. L. i regeringen - en sak för vilken de utbrutnas bärkraft knappast är tillräcklig. Som ett sjunde och sista parti uppträdde i valrörelsen en utpräglat katolsk-klerikal grupp, vilken bär det historiska namnet Arbetspartiet (P. P.). Under detta namn blev - efter emigrationspolitikernas hemkomst frun London - en större organisation legaliserad. Den stod de ledande kyrkliga kretsarna nära och leddes av f. modlemmen i Londonregeringen, Popiel. Detta äldre arbetsparti fick emellertid lika hastigt som Mikolajczyks bondeförbund en oppositionell karaktär. Därpå sprängdes partiet, den oppositionella flygeln uteslöts ur det provisoriska parlamentet, dess verksamhet ute i landet stötte på allt allvarligare administrativa hinder och Popiel själv suspenderade all vidare partiverksamhet Den regeringsvänliga minoriteten övertog emellertid genast det gamla namnet, fortsatte arbetet och värvar nu de kristligt sinnades röster. Änskönt det inte var med i vänsterpartiernas valkartell, kommer det förmodligen att gå tillsammans med vänstern i det nya parlamentet. Med undantag för Mikolajczyks P. S. L. måste således alla i valstriden uppträdande grupper räknas som direkta eller indirekta regerings-stöttor. Hela uppgörelsen rör sig alltså ytterst om huruvida oppositionsledaren, under do ogynnsamma betingelser som uppstått av att administrationen kontrolleras av vänstern, åtminstone ska kunna bevara sin nuvarande ställning. Avgörandet om formell fortsättning av koalition eller ren vänsterregering avgöres inte endast av valutgången, utan i ännu högre grad av det utrikespolitiska läget vid tiden för de slutgiltiga fredsunderhandlingarna för Mellaneuropa. \Varszawa i december. l. B. Finmark före, under Den borgensiske författaren Euvard Weile-Strand och efter kriget. ger Svensk Tidskrifts läsare följande skildring av den norska Finnmarkens ohyggliga öde under kriget: Ingen norsk landsdel har lidt så meget under krigen som Finmark, Norgos nordligsto fylke. Tyskorne laget en orken av det. Finmark orsterre ond Danmark, men der bodde bare 60-70,000 merruesker der. Det var arktisk land. Den lange vinter og de hårde livskår skn~mte. I sagatiden var Finmark samernos land. De norske konger tok finneskat deroppo. Det var den enesto befatning den norsko stat hadde med Finmark Mon efterhvert blev der en spredt norsk bebyggelse 693 Dagens frågor langs den lange l!,inmarkskysten. Der stod meget fisk i det store havet utfor Finmark og lidt efter hvert vokste der op små fiskevrer på kysten. Inde i de store Finmarksfjordene blev der også norsk bebyggelse. .Jorden blev dyrket av energiske bureisningsmrend serfra landet. Kommunikasjonerne mellem Finmark og det evrige land var lrenge meget sparsamme. Ferst i slutten av forrige århundre fik Finmark hurtigruterne opover, og det bidrog uhyre meget til den store landsdels ekonomiske og kulturelle fremvekst. Veiforbindelse med det evrige land fik Finmark ferst året fer krigen bmt ut. Da blev riksveien frerdig. Den skjrerer tvers gjennem Finmarks indland, og i tilknytning til den blev der bygget veier ned til fjordene. Fisket var lrenge den viktigste nreringsvei for Finmark. Det var ikke bare fiskerue i Finmark som deltog i fisket om våren og utover sommeren. Der kom fiskere fra hele Nord-Norge. Den såkaldte pomorhandel var lrenge av stor ekonomisk betydning for Finmark. Pomorene kom til Finmark fra guvernementet Arkangelsk for å kjepe fisk i en årstid, da denne ikke kunde hamges og terkes på grund av flueplagen. Russerne kjepte den fisken som de norske fiskekjepere vraket. Handelen med russerne artet sig lrenge som en slags byttehandeL Pornorene byttet til sig fisken mot mel, nrever, tjrere og gryn, varer som den nord-norske fiskerbefolkning hadde bruk for. Der kunde ligge optil hundre russefarteier i enkelte av finmarksvrerene om sommeren. Utpå hesten seilte de tilbake til Arkangelsk med lastede skuter for å komme tilbake nreste vår. Efterhvert gik byttehandelen over til kontanthandel, og den florerte helt til bolsjevikerne tok makten i Rusland. De la an på å skape en russisk fiskerflåte på Murmanskkysten, så den kunde forsyne NordRusland med fisk. Det beted okonomisk tilbakegang for Finmark, da pomorhandelen sluttet, men landsdelen hadde en dyktig forretnings stand som forsokte å skape nye avsretningsmuligheter for fisken. Det lykkedes også. Finmark fik også en ny nreringsvei: grubedriften i Sorvarangcr. De store anlreg deroppe har skaffet mange millioner kroner til Finmark gjennem årene. Grubedriften medforte, at befolkningen i Sorvaranger fik avsretning for sine jordbruksprodukter til grubeanlregget i Kirkenes. Der blev derfor et jordbrukssentrum i Sorvaranger. Det kom til å skape storre interesse for jordbruket overalt i Finmark end det hadde vreret for. Der blev kolonisasjon på flere steder. Staten ga fri jord og byggematerialer. Kolonisasjonen ga til å begynde med ikke så store resnitater som staten hadde håpet på. Dette skyldtes i forste rekke de dårlige kommunikasjoner i landsdelen, men det gik allikevel fremover med jordbruket. Tidligere hadde de invandrede finner fra Österbotten vist sig å vrere dyktige bureisningsmrend. De passet for klimatet deroppe og blev forholdsvis hurtig indforlivet i norsk kultur. Det skal sies til finnernes rere, at de har tat mange tung tak som bureisere i Finmark, grrenselandet mot tre land. 694 Dagens frågor Finmark er et tresprogs land. Der tales norsk, samisk og finsk deroppe. Samerue lever hovedsagelig som nomader på den store Finmarksvidda, et hårdt og slitsomt liv, men det er en hårdfor rase som passer for det arktiske landet. De er ikke altid blet vurdert efter fortjeneste av det norske elment. Rasehovmodet gjorde sig ofte ganske kraftig gjmldende fra norsk side, og samerue blev i lange tider behandiet meget hårdt. Presterne forsokte å tilintetgjore deres gamle og smrprmgede religiose kultus og forretningsstauden utnyttet dem okonomisk efter prinsipper som ikke hadde noget å bestille med anstrendig forretningsmoraL Men efterhvert lysnet det for samerne. De blev mere selvstendige og lot sig ikke lmnger by alt mulig av norske cmbedsmmnd og forretningsmmnd. Den storre oplysning blandt dem forte til heldige resuttater for rasen. Samerue kom med i det offentlige liv og blev selv forretningsmmnd, hererc, prester og bceger. Der var en sterkere opdrift blandt det lille nomadefolk end mange hadde trod. Det norske sproget som for hadde stillet sig hindrende iveien for samerue i omgangen med nordmmndne, blev det bindeled som kom til å knytte dem og nordmmndene intimere sammen i handel og vandel og kulturelt. Det skedde riktignok på bekostning av tapet av deres eget sprog, men dette hadde ingen mulighet for å kunnc utvikle sig til et kultursprog. I de norske skolerne blir samerue og finnerue forst undervist på sit eget sprog for de lmrer det norske. Dette har i hoi grad bidrat til å skape forståelse og tillit mellem de tre stammer. De senere år var også samorne begyndt å bli jordbrukm·e og fiskere. Boligforholdene blandt disse såkaldte fiskesamer var ikke slik som unskelig kunde vmre. De fleste bodde i jordgammer. Men efterhvert begyndte de å folge efter nordmmndene også i byggeveien. Der stod imidlertid meget tilbake å onske på dette felt da krigen kom. Samerue har også gjort sin kulturelle indsats i Finmark Deres dikter Matti Aikio har tilfort den norl-lke literatur vmrdifult stof gjennem sine Finmarksskildringer. Han så på samerue med rasens oine, og derfor var han istand til å skape en nyvurdering av denne hos nordmmndene. Dens sterke og svake sicler blev annalysert krystalklart og sikkert. Hans betydeligste bok »Hebrmerens son» er et praktfuldt epos om samerue og finmarksvidda. Der er den store viddes dynamik i boken, en dynamik som bare en nomade kan opfatte den gjennem snestorm, islosning og rengjmtning. Aikios sterk indlevelse i det norsko sprog slår en nermest med forbauselse. Den samiske maler og tegner Savio, som dode meget ung, har også gjort en vmrdifuld indsats i sit folks kultur. Hans tegninger gir et sterkt uttryk både for, hvilken betydelig kunstner han var, og med hvilken dyp kjmrlighet han omfattet sit folk og Finmark Under evakueringen av F'inmark, kom samerue til å bli hårdt rammet. Tyskerue skjot ned meget av renen, så renbestanden i Finmark idag er sterkt decimert. Samorne som var på flukt til Sverige eller Finland med sine renhjorcler blev forfulgt med fly av tyskerne. De var like meget et jaget vildt som renen. Men dc vidste en motstands- 51- 468!JH St•ensk Tillskrift 1946 695 Dagens frågor vilje som ikke var mindre end den som ga sig slike praktfulde utslag hos den norske befolkning i Finmark. For samerue er situasjonen like så vanskelig som for nordmamdene i Finmark. Karasjok og Kautokeino hvor så mange samer holdt til er jevnet med jorden, de har mistet storstedelen av sine renhjorder, så de har fåt fole herrefolkets beskyttende hånd meget hårdt. Men samerue har et slikt sterkt livsopkomme, så de ikke har ladt sig knekke. Også de er med i gjenreisningen av Finmark på sin stilfmrdige slige måte. Finnerue var ikke bare bureisere. De var også dyktige fiskere og ishavsfolk. Det var en mere hårdfor og pågående rase end samerue og derfor hadde de også nåt lmnger end dem på de fleste områder. Der har aldrig i den senere tid vmret nogen friksjon mellem de tre stammer i Finmark. liver enkelt av dem fik i fuld frihet hove til å utvikle sine bedste egenskaper til gavn for den store landsdelen, hvor de hadde slät sig ned. Det kan trykt sies at Finmark stod foran en rik utvikling, da krigen kom. Der var opdrift og tiltak blandt de tre stammer. De vilde smtte noget ind på å reise sin landsdel, så den ikke lmnger blev liggende som et slags hinterland til det ovrige land. Statsmakterne gjorde også meget for å hjmlpe på denne reisningen ved bevilgninger til molo og havneanlmg, veier og dampskibsfart. Men de lyse fremtidsperspektiver blev lagt i grus av tyskerne. De laget en orken av Finmark for de trak sig ut av landsdelen. De var så grundige og systematiske i sin odelmggelse, at de brmndte alt som kunde brmndes. Det var bare nogen få kirker og gravkapeller de lot stå tilbake i ruinhugene. Båter, kaier, havneanlmg blev rasserte. Der blev praktisk talt ikke sten tilbake på sten i Finmark. De tre Finmarksbyerne Vadso, Vardo og Hammerfest er idag bare ruinhauger. Kirkenes er også delvis lagt i ruiner, men her kom russerne så hurtig at tyskerue ikke fik odelagt alt. Buskapen blev slåt ihjel mens folket stod og så på. livad hjalp det vel at de gråt og jamret. 'l'yskerne stak dem ned med bajonetterne hvis de ikke kom hurtig nok vek. Hele befolkningen blev tvangsevakuert sorover. Fmrden foregik på små skoiter i storm og uvmr. Folk var stuet slik sammen, at de i dognvis måtte stå oppe i kulden og blmsten. Mange klarte ikke påkjendingen. De gamle og barna dukket under. En uhyggelig tragedie på veien mot landseleler som enda ikke var blit herjet av tyskerne. Enkelte klarte å redde sig unelav tyskerne. De romte tilfjelds og ble boende i fjeldhuler vinteren over. livad de måtte utstå av lidelser og savn i disse fjeldhulerne, trodser enhver beskrivelse. De kunde ikke engang gjore op ild av frykt for at tyskerue skulde få oie på dem. De levet som stenaiderens huleboere. Hadde vinteren i Finmark i 1945 ikke vmret så usedvanlig mild, vilde alle ha froset ihjel. livad levet de så av i fjeldhulerne? ,To i de morke nmtter våget de sig ned til fjmren og plukket med sig fisk de hadde hmngende på hjelerne sine. Eller de fandt snegler eller kadavre av dyr som tyskerue hadde slåt ihjel. Endel av folket på den store Soroya blev 696 Dagens frågor hentet av englmnderne og fort over til Skotland, hvor de bodde i en stor leir til krigen var slut. De hadde det godt der. De ovrige evakuerte Finmarkinger kom til forskjellige kanter av landet. De fik en god mottagelse, men de trivdes ikke i det nye og uvante. De bare gik og lmngtet tilbake til Finmark Deroppe hadde de slit hårdt, men de hadde tat det hårde landet med i sine hjerter. De syntes ikke at himlen var så blå og utsynet så vidt nogen andre steder. Derfor gik deres lmngsler tilbake til det karrige arktiske land, hvor de hadde hat en lav og grå stue mellem stenknausene. Eller en jordgamme inde i en fjord med hoie fjelde og en rod stormhimmel om hosten, midnatsol i de lange lyse sommernmtter og forrykende snestarm om vinteren. Finmark var det vidunderligste land for dem. Hvad brod de sig om de store susende skoger på ostlandet, de brede bygder i Trondelag, lierue og fossene på Vestlandet. Det var fremmed musik for dem. Det var Finmarks melodi de hadde i hjmrtene sine! Og derfor gik de hverdag og spurte: Får vi ikke snart reise tilbake til Finmark~ Men det var et langsiktigt arbeide å få bygget op Finmark, hvor alt var lagt i grus. Der trmngtes byggematerialer til 12,000 leiligheter for 60,000 mennesker. For en befolkning på 70,000 mennesker står der nemlig bare tilbake hus for 10,000. Der trrengtes også lys, klmr, husgeråd og meget andet. Finmarkingerne var jo et folk på bar bakke. De måte bygge alt op på nyt. Det vanskeligste problem var å få det som trmngtes til gjenopbygningen opover. Kysten deroppe var blokert av miner, så regelmmssig dampskibstrafik var utelukket. Forst måtte minerue fjernes. Både minerue i sjoen og på land. De sidste fik de norske militmravdelinger deroppe fjernet i lopet av 1945. Ti tusinder av miner som tyskerue hadde drysset overalt, hvor det hadde vmret landverts kommunikasjoner. Det var et stort arbeide de norske soldateravdelinger fik utfort i Finmark, pionererne som atter gjorde det fremkommelig over land. De hadde en hård vinter i Finmark Hus fandtes ikke, så de måtte ligge i telter og det var en sur fornoielse, når termometret viser 40 kuldegrader. De måtte også til å begynde kjmmpe mot fienden i det mineoversådde landet. Mange kom ikke tilbake. De faldt i Finmark Finmark hadde en ganske stor nåleskog for krigen. Der vokste svmre masttrmr både i Alta og langs Kautokeinovasdraget, skog som blev vernet om fordi nåleskogen trmnger så lang vekstid i arktisk land. Tyskerue hugget ned skogen til barakker, en rovhugst uten sidestykke i vort lands historie. Herrefolket gjorde Finmark til et skogfattig land. Der vil gå mindst hundre år, kanske enda Ironger for Finmark får tilbake den skog tyskerue rasserte. Alle byggematerialer måtte derfor sendes sorfra til Finmark Da dampskiber på grund av minefaren ikke kunde brukes til trafikken, måtte bygningsmaterialerne sendes med skoiter fra Tromso som lmnge var endepunktet for dampskibstrafikken på Finmark. Men skoiter var det ikke så mange av. Tyskerue hadde tat de fleste av dem, og da de blev levert tilbake var de så stygt medfaret, 697 Dagens frågor at de måte gjennemgå store reperasjoner fer de atter blev sjedyktige. Derfor tok det lang tid fer bygningsmaterialer i tilstrekkelige mrengder kunde komme opover til Finmark. Dette sinket gjenopbygningen så sterkt at det ifjor hest var på tale å reevakuere endel av befolkningen som var vendt tilbake. Dette blev det heldigvis ikke noget av. De hjemvendte klarte sig gjennem vinteren i barakker og jordgammer. De var hårdfere nok til det. I år er gjenopbygningen fortsat med fuld kraft, men mest provisorisk. Det skyldes, at de eieblikkelige opgaver har vreret så presserende i den herjede landsdelen, som befolkningen stmmmet tilbake til. Det var umuligt å utforme alle prosjekter detaljert fer det ferste spadestik blev gjort. Opgaverne måtte derfor leses efterhvert som de meldte sig. Landet var jo plyndret for materialtilganger, produksjonsmidlerne var svekket, så det var selve samfundslivet som måtte srettes igang. Et gigantisk arbeide. Meget har selvfelgelig klikket under gjenopbygningen. Det var jo et slikt uhyre stort felt den sprendte over. Kritiken har mange ganger vreret hård, og den har srerlig rettet sig mot dualismen i topledeisen i Oslo. Nå det er let å kritisere på avstap.d. Men også Finmarksbefolkningen har vreret utifreds med gjenopbygningen. Den har vreret overadministrert, sier finmarkingerne. Derfor er det blit for meget sommel. De fremholder også at det har vreret altfor liten plads for det private initiativ. Det er sikkert noget i dette. Finmarkingerne har jo vreret de nermeste til å fele, hvor skoen har trykket under gjenopbygningen. Der er imidlertid blit gjenopbygget meget i Finmark denne sommer. Selvfelgelig kunde der ha vreret utrettet mere, hvis der hadde vreret mere dynamik i arbeidet. Hvor mange år det enda vil ta fer Finmark er helt gjenopbygget permanent er det vanskelig å si. De mest optimistiske holder på fem år. Vi får håpe at de får ret. Sterstedelen av finmarksbefolkningen er nu vendt tilbake til Finmark. I hele sommer gik det en sterk stmm med finmarkinger hjem til Finmark. Femti pet av passagerbelalgget på hurtigruterne var reservert for dem. Finmarkingerne er vendt hjem med viljen på heisprend, når det gjrelder gjenopbygningen av den rasserte landsdelen. Det er seige og hårdfere folk som er vandt til å ta tunge tak både på sje og land, så de vil nok komme til å gjere en stor indsats i den store landsdelens kommercielle utvikling i årene fremover. Finmark er de store muligheters land på mange måter. For finmarkingerue selv er Finmark inkarnasjonen av arbeidslykken og arbeidsglreden. Det er premisser som treHer meget sterkt med i gjenreisningen. Edvard W elle-Strand. Sir Nevile Hendersons Englands ambassadör i Berlin 1937-1939 Sir diplomatiska hågkomster. Nevile Henderson redogjorde kort efter återkomsten till hemlandet för sin mission i en bok betitlad »Failure of a Mission» (svensk översättning »Före katastrofen», Stockholm 1943). Det är en bok av officiös natur, som supplerar, vad de officiella 698 Dagens frågor dokumenten tidigare meddelat. Den har givetvis stort dokumentariskt värde och har av Now York Times betecknats som ett av vår tids oumbärliga memoarverk. Henderson, vars hälsa under Berlintiden ej var den bästa - han betecknas av Birger Dahlerus i »Sista försöket» som en trött man, som såg betydligt äldre ut än sin ålder - avled 1942. Före sin död hann han emellertid fullborda ett nytt arbete, som sedermera utgivits av hans litteräre agent Raymond Savage under titeln »Water under the Brid_qes».1 Det behandlar hela Hondersons 34-åriga karriär i den engelska diplomatiens tjänst. I ett brev till Savage 24 april 1942, då han redan av läkarna förklarats dödsdömd, skriver Honderson, att han hoppats kunna åstadkomma ett arbete av verkligt värde, då han under sin långa tjänstgöring haft förmånen att bli utnämnd till alla de mest betydande posterna vid de mest intressanta tidpunkter. Han hade tänkt skriva denna bok då kriget var över och han återfått sina dagböcker och papper, vilka han vid avresan från Berlin 1939 deponerade i Bern, men vetskapen om att han ej hade långt kvar att leva tvang honom att nedskriva sitt livs historia uteslutande ur minnet. Som en passande titel föreslog han Savage »Episodes of a Diplomatic Career»~ Savago har emellertid använt den titel Henderson ursprungligen tänkt sig, »Wator under the Bridges». Som den nu föreligger, framträder »Water under the Brid_qes» som skriven av en stor patriot, vars heder och ärliga vilja att efter måttet av sina krafter tjäna sitt land äro höjda över varje tvivel. Den ger många intressanta inblickar i det världspolitiska skeendet under de 3 senasto decennierna, vilket Henderson ofta hade tillfälle att iakttaga från händelsernas centrum. Henderson inträdde i Foreign Office på en tid, då detta och den yttre karriären ännu voro två skilda ting. På grund härav kom han hela sitt liv att tjänstgöra utom England; enda undantaget är 3 månaders tjänstgöring vid Foreign Offiee's kontrabandsavdelning under första världskriget. Numera äro Foreign Office och den yttre karriären sammanslagna, nå- got som Henderson betecknar som en stor fördel. Efter tjänstgöringar i S:t Petersburg, där Henderson 1905 vid 25 års ålder gjorde sitt inträde på den diplomatiska banan, i Tokyo, åter i S:t Petersburg, och i Serbien förflyttades han efter en kortvarig tjänstgöring i Foreign Office i London februari 1916 till Paris, där han som förste ambassadsekreterare och chef för kansliet fick sin första mera ansvarsfulla post. I Paris upplevde Henderson både största delen av första världskriget och fredskonferensen. Engelsk ambassadör var lord Bertic of Thame, av Henderson betraktad som en lojal vän till Frankrike och mycket respekterad där. »He was as pro-Fronch as any Englishman could be.» Vid tiden för Hendersons ankomst pågick den stora tyska offensiven mot Verdun. Fransmännen klagade över otillräcklig engelsk hjälp- samma visa som skulle höras 1940. De förbisågo, att England måste improvisera en arme 1 Watcr under the Bridges. The Diplomatic Reminisc~nces of Sir Nevile Hender· son, formcrly British Ambassador in Berlin. Rodder and Stoughton, London 1945. 699 Dagens frågor utav nästan intet och gjorde allt det kunde. För sin del beklagar Henderson, att England övergivit taktiken att föra krig på kontinenten endast med en begränsad expeditionskår som på Marlborough's och Wellington's tid. Vapenstilleståndsdagen 11 november 1918 upplevde Henderson vid ett besök i England, men däremot var han åsyna vittne både till president Wilsons triumferande ankomst till Paris, där han hyllades som en Messias, och till fredstraktatens undertecknande i Versailles 28 juni 1919. Personligen fick Henderson intet starkare intryck av Wilson, som han träffade på en middag hos Berties efterträdare lord Derby. Han sade till sig själv, »'l'hat man is not and can never be a Messiah». Om Versaillesfreden skriver Henderson, att ingen fred inspirerats av högre ideal och principer, men fredsstiftarnas uppgift var övermänsklig. Han citerar H. A. L. Fisher's ord i »History of Europe», att »In the inflamed atmosphere of Paris the ideals appeasement fought an unequal battle with those of retribution». Fredens största fel var enligt Henderson, att den ej var försedd med en klausul om att den efter en viss tid skulle om så ansågs önskvärt revideras av signatärmakterna. Beslutet på Lansannekonferensen 1922-1923 att revidera Sevresfreden av 1920 med Turkiet anser han föredömligt. Under hela fredskonferensen behöll Henderson sin post som chef för ambassadens kansli, kring vilket arbetet roterade. Med saknad måste han hösten 1920 lämna Paris för att resa till Konstantinopel, men han fick ingen anledning att beklaga detta Foreign Office's beslut, ty från 1922 kom Turkiet att stå i centrum för Europas intresse, och Henderson betraktar sina år i Konstantinopel som de frånsett Berlintiden mest intressanta och ansvarstyngda under sin diplomatkarriär. I Konstantinopel rådde vid Hendersons ankomst dit november 1920 ett komplicerat politiskt läge. Staden, som nominellt stod under sultanens suveränitet, var ockuperad av engelska, franska och italienska trupper. England, Frankrike och Italien styrde den genom sina överkommissarier, som samarbetade med sultanens regering. Dennas auktoritet sträckte sig emellertid ej utanför ockupationszonen, medan i Mindre Asien Mustafa Kemal utkämpade sin frihetskamp mot de av England understödda grekerna. Då fredsförhandlingarna med Turkiet '.nleddes i Lansanne november 1922, blev Henderson tjänstgörande High Commissioner. De följande två åren, då han hade högsta ansvaret för Englands intressen i Turkiet, betraktar Henderson som de måhända intressantaste i sitt liv. Han ger en initierad skildring av det spända läget som uppstod, då på hösten 1922 Komals segerdruckna trupper hotade den neutrala zonen i Konstantinopel och kriget hängde på ett hår. Den mest utsatta positionen var Chanak på Dardanollornas asiatiska sida. En natt trodde alla, att kriget faktiskt utbrutit, men det visade sig bero på missuppfattning av ett radiobudskap. Att en sammanstötning undgicks, anser Henderson bero, utom på att Kemal i realiteten bluffade, på general Haringtans återhållande inflytande. Henderson belyser även ingående den oenighet, som vid denna tid rådde mellan Englands och Frankrikes politik i Turkiet. Poincares regering, som till varje pris ville 700 Dagens frågor undgå ett krig mot Kemal, slöt bakom Englands rygg ett avtal med denne. Under ett semesterbesök i England hösten 1924 fick Henderson order att med rang av ministre plenipotentiaire omedelbart bege sig till Kairo, där ett kritiskt läge uppstått som följd av mordet på generalen Sir Lee Stack, den egyptiska armens överbefälhavare och generalguvernör över Sudan. Baldwins nytillträdda regering hade med anledning av mordet utfärdat ett skarpt ultimatum till Egyptens regering. Henderson skulle personligen framföra dess synpunkter till Englands High Commissioner i Kairo. Den från Palestinafälttåget 1917 bekante fältmarskalken lord Henry Allenby var vid Hendersons ankomst till Kairo december 1924 engelsk High Commissioner där. Han hade motsatt sig Hendersons utnämning och hotat med sin avgång. Henderson medger, att det var ett stort misstag att ge honom rangen av ministre plenipotentiaire, då härigenom egyptierna förleddes att tro, att de kunde spela ut honom mot Allenby. Han betraktar Allenby som en stor soldat och en stor statsman. Allenby hade ett bryskt sätt, men detta gav Henderson en god trä- ning för hans senare sammanträffanden med Hitler. Genom förmedling av förre premiärministern Asquith, som vid denna tid anlände till Egypten, åstadkoms ett bättre förhållande mellan Allenby och Henderson. Hela sitt liv skulle emellertid Henderson beklaga, att han blivit den ofrivilliga anledningen till Allenbys avgång. Då lä- get i Egypten stabiliserats, utsågs hösten 1925 lord George Lloyd - död som kolonialminister i Churchills kabinett 1940 - till ny High Commissioner. Lord Lloyd motsatte sig alla eftergifter till egyptierna, något som Henderson betraktar som ett misstag. Henderson kritiserar även Englands sätt att behandla nationalistledaren Zaghlul pascha; istället för att göra honom till en martyr hade England trots alla svårigheter bort arbeta med och genom honom. På eget bevåg bevistade Henderson Zaghluls begravning 1927, vilken formade sig till en stor nationell demonstration. Efter att våren 1928 på egen begäran ha förflyttats till Paris, där han halvtannat år tjänstgjorde som ambassadråd med ministers titel och bl. a. fått bevittna Kelloggpaktens undertecknande, utsågs Henderson i slutet av 1929 till minister i Belgrad. Han hade icke önskat denna utnämning men skulle i Jugoslavien få uppleva de 6 lyckligaste och politiskt bland de mest intressanta åren i sitt liv. Hendersons skildring av ministertiden i Belgrad är den kanske mest givande delen i »Water under the Bridges». Mellan honom och konung Alexander uppstod en varm ömsesidig vänskap. Henderson utövade stort inflytande på konungen, för vilken han hyste stor beundran. Han betraktar Alexander som den ende verkligt osjälviske jugoslaven, vars enda strävan var hela jugoslaviens framtida lycka och välgång. Då Henderson överlämnade sina kreditivbrev, yttrade konungen: »What I require is forty years of peace in which to build up a tradition of honest administration. That is the only true foundation for Yugoslav unity.» Henderson är .övertygad om att tiden kommer att lösa Jugoslaviens enhetsproblem, på samma sätt som 701 .. Dagens frågor England och Skottland smält samman, och att eventuellt även Bulgarien kommer att ansluta sig till en sydslavisk federation. Han är också övertygad om att konungen betraktade diktaturen endast som en övergångsform för att nå det slutliga målet. Alexanders mord 1934 var en olycka ej endast för Jugoslavien utan även för England. Hade han levat, skulle Jugoslavien ej ha tillåtit Italiens långfredagskupp mot Albanien 1939 och ej låtit Grekland ensamt kämpa mot Italien 1940. Den jugoslaviska armen skulle ej heller ha befunnit sig i ett desorganiserat tillstånd vid Tysklands anfall 1941. Hans efterträdare prinsregenten Paul besatt visserligen vissa statsmannaegenskaper, men han saknade militära kvalifikationer och kunde därför ej förstå sit folks temperament. Detta orsakade både hans och Jugoslaviens kommande olyckor. Under sin vistelse i Belgrad kom Henderson snart underfund med den nyckelposition Jugoslavien intog både på Balkan och i Centraleuropa. Men hans ansträngningar att förmå England att stödja Jugoslavien mötte inget gensvar i London. Konung Georg V var ej alls intresserad av konung Alexander, som han med orätt förknippade med det barbariska mordet på konung Alexander Obrenovitj och drottning Draga 1903. Foreign Office föredrog Bulgarien och uppmanade ideligen Henderson att söka förmå ,Jugoslavien, Englands allierade 1914-1918, att göra eftergifter i Macedonien till förmån för Englands forne fiende Bulgarien. Den allmänna opinionen i England och särskilt arbetarpartiet var ovänligt stämd mot Alexander, emedan han regerade som diktator. Slutligen försvårades Hendersons strävanden av att Frankrike i kraft av sin allians med Lilla Ententen motarbetade engelska försök att vinna insteg i Jugoslavien, som Frankrike betraktade som sin domän. Särskilt sökte det monopolisera leveranserna till det jugoslaviska flygvapnet. Allt som allt stred Henderson en ensam kamp under sina år i Belgrad. De 14 dagar, som föregingo konung Alexanders mord i Marseille 9 oktober 1934, äro outplånligt inristade i Hendersons minne. Han uppsökte konungen i dennes sommarresidens vid Blod i de slovenska alperna närmast för att förmå honom att stoppa en plötslig antiitaliensk kampanj i den jugoslaviska pressen. Henderson hade just fått veta, att han designerats till ambassadörsposten i Lissabon, och då han uttryckte sin saknad över att nödgas lämna Jugoslavien, sade Alexander, att han vore välkommen att när som helst besöka honom som hans gäst, ord som djupt rörde Henderson. Följande morgon återvände båda till Belgrad, Alexander för att förbereda ett officiellt besök hos konung Boris av Bulgarien, Henderson för att mottaga en engelsk parlamentsdelegation. Efter återkomsten från Sofia sände Alexander efter Henderson och redogjorde för besöket, som utfallit tillfredsställande. Det var sista gången Henderson träffade konungen - följande morgon avreste denne till kusten i bil för att ombord på kryssaren Dubrovnik anträda sin ödesdigra resa till Frankrike. Underrättelsen om mordet nådde Henderson vid ett besök i Österrike. Han utverkade att den engelska delegationen vid begravningen blev så representativ som möjligt. Henderson kände, att han förlorat en 702 Dagens frågor av sina få verkliga vänner. Om stämningen i Jugoslavien efter mordet skriver han, att om det varit möjligt att kasta skulden på något visst land, Jugoslavien skulle förklarat krig mot detta. På grund av det osäkra läget stannade Henderson ännu en tid i Belgrad. Våren 1935 erbjöds han ambassadörsposten i Buenos Aires i stället för Lissabon. Motvilligt lämnade han augusti 1935 Jugoslavien vid en tidpunkt, då på grund av Hitlers beslut 16 mars att proklamera Tysklands rustningsfrihet ett spänt läge uppstått i Europa. Hela sitt liv behöll Henderson en varm tillgivenhet för J-ugoslaviens land och folk. Efter återkomsten från Berlin hösten 1939 erbjöd han sig ånyo övertaga ministerposten i Belgrad och han beklagade alltid, att Foreign Office avböjde detta hans förslag. I Buenos Aires, som ur engelsk synpunkt huvudsakligen var en kommersiell post, stannade Henderson endast något över l år. Vid den panamerikanska konferensen 1936 träffade han dock president Roosevelt, som just omvalts första gången, och blev fascinerad av hans personlighet. Januari 1937 mottog Henderson ett telegram från utrikesminister Eden med erbjudande att övertaga ambassadörsposten i Berlin efter Sir Eric Phipps, som i april skulle förflyttas till Paris. Hans första reaktion var känslan av sin egen ofullkomlighet inför vad som uppenbart var den svåraste och betydelsefullaste posten inom den engelska diplomatien, en post, som han aldrig drömt om att få övertaga. Att han likväl accepterade berodde främst på att han var anspråksfull nog att tro, att erbjudandet endast kunde betyda, att försynen utsett just honom att bidraga till att förhindra ett nytt världskrig. I mitten av mars lämnade Henderson Buenos Aires och efter ett kort uppehåll i England anlände han den 30 april 1937 till Berlin. Sina upplevelser i Berlin har Henderson ju redan skildrat i »Failure of a Mission», och i »Water under the Bridges» ger han därför endast en kort expose på ett lO-tal sidor. Han valde titeln »Failure of a Mission», emedan han misslyckades med vad han betraktade som sin huvuduppgift: fredens bevarande. Vid sin ankomst till Berlin var Henderson övertygad om att Europa drev mot en katastrof. Nazismen kunde ej längre hejdas annat än genom våld; personligen anser Henderson, att det psykologiska ögonblicket att stoppa den hade varit mars 1935, då Hitler proklamerade Tysklands rustningsfrihet. I en månadstidskrift har »Failure of a Mission» betecknats som »Sir Nevile Henderson's apology». Häremot genmäler han, att om han hade att börja från början igen, skulle han fortfarande handla, som han gjorde under sina 2 år i Berlin. Henderson avvaktar lugnt historiens dom. Med tillfredsställelse noterar han ett uttalande av Förenta Staternas Berlinambassadör 1938 Hugh Wilson i -»A diplomat between Wars», där denne på tal om svårigheten att beskriva ett händelseförlopp, i vilket vederbörande själv spelat en roll, framhåller, att »Sir Nevile Henderson has published a book, The Failure of a Mission, which is a model in this respect; it is one of the few patently honest reports». Henderson anser, att Chamberlain's· enda fel var, att han efter 703 ,- - Dagens frågor Miinchenavtalet gjorde sitt uttalande om »Peace in our time», men i övrigt anser han, att hans »appeasmentpolitik» med tanke på Englands bristande försvarsberedskap var den enda möjliga. Det var bättre för England att gå till krig delvis rustat 1939 än nästan avrustat 1938. Å ven för Tjeckoslovakiens del anser han det bäst att kriget undgicks 1938, då tjeckerna, vilkas minoritetspolitik Henderson kritiserar, endast kunnat prestera ett kortvarigt motstånd och ej kunnat erhålla någon effektiv hjälp. Härvidlag har Henderson givetvis baserat sitt resonemang på de uppgifter, som stått honom till buds, då han skrev sin bok; de upplysningar, som framkommit under Niirnbergprocessen, enligt vilka Tysklands militära maktställning vid tiden för Miinchenavtalet 1938 ingalunda var så stark, som hittills allmänt antagits, har han ju icke haft tillgång till. I fråga om Tysklands framtid är Henderson en bestämd motståndare till alla planer på dess delning. Han vill dock ge både sudettyskarna och Österrike full självbestämmanderätt. Personligen är han övertygad om att det ej kommer att bli fred i Centraleuropa förrän alla tyskar förenats i ett solitt block. Då Tyskland är en nödvändig del av Europa, böra fredsstiftarna minnas det råd, hertigen av Wellington gav lord Castlereagh 1815: »Let us keep our great object, the genuine peace and tranquillity of the world, in our view, and shape our arrangements to provide for it.» Birger Swedenborg. t 704