KOLHANDELN - STATLIGT REGLERAD ELLER FRI? Av direktör STURE T:SON WIBERG, Stockholm DÃ… i motionsfloden till Ã¥rets lagtima riksdag av herr Richard Lindström m. fl. bl. a. hemställdes »att riksdagen mÃ¥tte begära en skyndsam utredning, huruvida och pÃ¥ vad sätt handeln med kol och koks efter kriget bör samhälleligt organiseras i syfte att pÃ¥ bästa sätt tillgodose samhällets behov», torde det för mÃ¥ngen icke ha inneburit nÃ¥gon egentlig överraskning. PÃ¥ flera sätt har ju särskilt det socialdemokratiska partiet vid olika tillfällen i stark motsatsställning till de borgerliga partierna ifrÃ¥gasatt effektiviteten hos skilda delar av det fria näringslivet och framställt krav pÃ¥ statlig kontroll däröver. Det är välbekant att det fasta importbränslet - stenkol av alla slag samt koks - sÃ¥väl kvantitativt som värdemässigt utgör Sveriges största importvara. Dess nyckelbetydelse är ovedersäglig. Faran av en onödig statlig reglering av näringslivet eller nÃ¥gon viktig del därav kan icke överskattas. Konsekvenserna av ett onödigt ingripande kunna ej överskÃ¥das. Den fria svenska kolhandeln har sedan decennier tillbaka kunnat uppvisa ett sÃ¥dant oberoende och en sÃ¥dan insikt i de skilda exportmarknadernas skiftande lägen att Sverige och enkannerligen de svenska förbrukarna i mycket hög grad dragit fördel därav. I de kolexporterande länderna var den allmänna uppfattningen före kriget, att Sverige pÃ¥ grund av den inbördes hÃ¥rda konkurrensen mellan kolimportörerna och dessas förmÃ¥ga att spela ut de olika leverantörländerna mot varandra var ur prissynpunkt den sämsta markna~en. Dock gjorde man gärna affärer med de svenska importörerna, därför att dessa alltid betalade kontant och hade ord om sig att uppfylla träffade avtal, oavsett om dessa utvecklade sig i för importören fördelaktig eller ofördelaktig riktning. De stora svenska kolförbrukarna kunna sä- kert vitsorda riktigheten av att Sverige haft förmÃ¥nen av lägre kolpriser än andra kolimporterande länder. staten själv - bland 259 .·. i··: .·- . .__~_..~_.- ...'~ -~-:-E\;~_..•...e'\.,.,;;;o-~w..·-,.............e............_...:......;..,_.:.___;.~-~,--·'--J\-... Sture T:son Wiberg annat statens järnvägar och statens vattenfallsverk - livensom kommunerna genom gasverken ha mycket väl kunnat köpa och direkt importera kol men i stället i regel anlitat svenska kolimportörer, helt enkelt emedan dessa kunnat lämna förmÃ¥nligare anbud än de utländska exportörerna. Aven mindre förbrukare sÃ¥som smÃ¥industrier, trädgÃ¥rdsmästare, fastighetsägare m. fl., viika köpa sitt behov över lagerhandeln, ha haft förmÃ¥nligare priser jämfört med motsvarande köparekategorier i andra länder. Detta belyses autentiskt i det remissvar, som kolnäringens organisation avgivit till vederbörande utskott i riksdagens bÃ¥da kamrar. Det fria näringslivets utpräglade känsla för en god kundtjänst har alltid varit framträdande inom kolnäringen. Liksom i dc flesta branscher är det inom kolhandeln synnerligen mÃ¥nga nyanser i den kundtjänst, som mÃ¥ste lämnas beträffande bränslet. Ehuru varuslagen egentligen kunna anses sÃ¥som fÃ¥, finnes en mängd kvaliteter av varje och har varje kvalitet sitt bestämda användningsomrÃ¥de. Det är viktigt att icke högvärdigare- och dyrarebränsle användes än vad som i varje fall är av nöden. Det befintliga bestÃ¥ndet av eldstäder - pannor - utgöres av ett mycket stort antal olika typer, vilka kräva lämpligaste bränsle och därmed en intresserad kundtjänst frÃ¥n leverantörens sida för att kunna giva rätt utbyte. I eldningsekonomiskt avseende anses vÃ¥rt land stÃ¥ i främsta linjen. Aran av denna rangställning tillkommer i första hand vÃ¥ra forskare och teknici, men kolhandeln har städse pÃ¥tagit sig dryga kostnader för att genom om- och nybyggnader av sorteringsanläggningar kunna tillhandahÃ¥lla konsumenterna de bränslen och sortiment, som motsvara teknikens s~Â- naste rön. Av motionen kan man icke erhÃ¥lla nÃ¥gon bestämd uppfattning om vart motionärerna ytterst syfta. Motionärerna begränsa sig till att uttala vissa önskemÃ¥l och farhÃ¥gor för framtiden och sÃ¥som skäl för den begärda utredningen Ã¥beropas behov av en i orostider ökad lagerhÃ¥llning, kontroll över kol- och koksimporten, kraftfullare uppträdande pÃ¥ utlandsmarknaden, ett rationellare utnyttjande av tonnaget samt en koncentration av distributionsapparaten inom landet. LÃ¥t oss granska dc olika skälen i tur och ordning. Under fredstid ha de svenska kolhandlarna alltid hÃ¥llit tillräckliga efter förbrukningen avpassade lager och kunderna ha erhÃ¥llit sina varor pÃ¥ önskade tider. Beredskapslagring av bränsle 260 l ... • l ', 4' . K olhandel1r är en frÃ¥n den reguljära kolhandeln helt fristÃ¥ende angelägenhet. SÃ¥dan lagring kan icke verkställas pÃ¥ hamntomter pÃ¥ importplatserna, dÃ¥ den därstädes dels skulle bli alldeles för dyrbar, dels skulle komma i vägen för annan varutrafik och annat platsbehov. De riktlinjer som reservförrÃ¥dsnämnden tillämpade för bl. a. kol 1938 och 1939 torde vara de riktigaste, men härför tarvas icke en statligt reglerad kolhandeL I den mÃ¥n det kan bli praktiskt lämpligt och önskvärt med en medverkan till beredskapslagring frÃ¥n den fria kolhandelns sida, kan sÃ¥dan medverkan utan tvivel pÃ¥räknas. - För övrigt kunna nÃ¥gra förutsättningar för en beredskapslagring icke beräknas föreligga förrän ett antal Ã¥r efter krigets upphörande. Om dessförinnan frÃ¥n svensk sida skulle ställas ansprÃ¥k pÃ¥ att erhÃ¥lla kol för reservlagring, skulle detta säkerligen anses illojalt mot andra, mindre köpstarka länder. Under nuvarande förhÃ¥llanden mÃ¥ste givetvis de statliga myndigheterna ingripa för att förskaffa landet kol. De politiska förhÃ¥llandena mÃ¥ste först klarläggas, och sÃ¥ länge det föreligger brist pÃ¥ kol i exportländerna och det där föreligger svÃ¥righeter att fÃ¥ kolen skeppad bli överenskommelser mellan de olika ländernas regeringar erforderliga. Den dag, dÃ¥ överskott pÃ¥ kol Ã¥nyo finnes pÃ¥ exportmarknaderna, kommer det emellertid säkert att vara mest fördelaktigt att staten slipper träffa avtal, och nÃ¥gon statlig kontroll över kolhandeln lär dÃ¥ icke vara erforderlig. Det torde för övrigt med fog kunna befaras, att en statligt kontrollerad kolhandel i Sverige skulle stimulera exportörerna i olika länder till ett samgÃ¥ende och i vissa situationer kunna placera Sverige i ett försämrat läge vid handelsförhandlingar med exportländerna. I tider av knapphet pÃ¥ varor kan det givetvis vara rationellt att ett organ företräder hela inköpsbehovet och därmed förhindrar 2n onödig konkurrens pÃ¥ köparesidan, som kan vara ägnad att pressa upp priserna. Ett gemensamt uppträdande frÃ¥n importö- rernas sida vid inköp pÃ¥ exportmarknaderna kan emellertid organiseras pÃ¥ frivillig väg utan statligt ingripande. Det kan pÃ¥- riilmas att kolhandeln gärna vill medverka till ett samarbete mellan staten och handelns representanter härutinnan. - Den individuella ställningen har icke hindrat kolimportörerna frÃ¥n att under fredstid med kraft hävda egna och köparnas intressen gentemot utländska motparter. J;~xportörerna i utlandet torde vara de första att vittna om den skicklighet och pÃ¥passlighet, som de 261 t-·_._ ~---..-<~-_:.i'"~o..·.........,..-........&..--..........66..--.-.....- .......~-~-~A: ".i..-J~tto.. -.- .,...._ ,. ""~~·- --. ------ .:::...4:·- ""'-· ........ . , <"·:::0 Sture T:son Wiberg svenska importörerna utvecklat vid sina inköp och som tillförsäkrat Sverige de relativt lägsta kolpriserna i Europa. Tidigare försök till kartellbildning mellan exportörerna har i ett fall omintetgjorts och i ett annat fall i hög grad försvagats genom de svenska importörernas insatser. Ett rationellt utnyttjande av det svenska tonnaget mÃ¥ste anses vara en sak som närmas·t ankommer pÃ¥ de svenska redarna. Kolimportörernas och redarnas intressen äro sÃ¥vitt gäller befraktningen sÃ¥tillvida motsatta, att det för redarna gäller att fÃ¥ sÃ¥ hög frakt som möjligt och för kolimportörerna att erhÃ¥lla lägsta möjliga frakt. Kolimportörerna mÃ¥ste härvid söka erbjuda fartygen lastning i hamnar, vilka ligga väl till i förhÃ¥llande till närmast föregÃ¥ende losseplats, och lossning i hamnar, anpassade för närmast följande utiaster samt vidare erbjuda snabba expeditioner vid lastning och lossning. I den mÃ¥n en importör sÃ¥lunda lyckats anpassa befraktningen efter redarens önskemÃ¥l, har importören även möjlighet att erhÃ¥lla lägre frakt. Detta förhÃ¥llande i förening med den stora betydelse som fraktkostnaden har för konkurrensen mellan importörerna pÃ¥ den svenska marknaden giver den bästa garanti för att importörerna medverka till ett rationellt utnyttjande av tonnaget. För övrigt driva flera storimportörer även rederirörelse, delvis med särskilt för koltransporter inrättade fartyg. Dessa importörer ha därvid det dubbla intresset att skaffa kol till sina företag och hÃ¥lla fartygen i gÃ¥ng, vilket även gäller för sÃ¥dana importörer, som använda sig av tidsbefraktade fartyg. Antalet befraktade fartyg är ganska stort i förhÃ¥llande till de kolkvantiteter som fraktas. Till undvikande av för lÃ¥nga landtransporter användas för smärre losseplatser t. o. m. mycket smÃ¥ fartyg, även motorseglare, och uppgÃ¥r antalet laster under ett normalt Ã¥r sÃ¥lunda till omkring 6,000. Befraktningsverksamheten - en pÃ¥ den slutliga prisbildningen mycket inflytelserik faktor- är ingalunda en rutinsak, och det skall vara en okritisk optimism eller bristande kännedom om de praktiska förhÃ¥llandena, som kan förleda till tro att en statlig reglering med billigare medel kan Ã¥stadkomma bättre resultat än den fria handeln. Det pÃ¥stÃ¥dda behovet av en koncentration av distributionsapparaten inom landet blottar även bristande kännedom om verkliga förhÃ¥llandena. Distributionsbehovet framgÃ¥r av följande. Av den kvantitet om cirka 8,3 mill. ton, som före kriget Ã¥rligen importerades, levererades cirka 5,3 mill. ton direkt frÃ¥n fartyg till för- 262 -~ Kolhandeln brukare. Hela denna del av importen blev icke belastad med distributionskostnader. A v Ã¥terstoden - cirka 3 mill. ton, som sÃ¥lunda blev föremÃ¥l för distribution- distribuerades cirka hälften till förbrukare i importhamnar med omnejd. I huvudsak skedde sistnämnda distribution direkt frÃ¥n lagerhandlarnas upplag till förbrukarna. Den kvantitet, som över lagerhandeln tillfördes förbrukare i inlandet, cirka 1,5 mill. ton, distribuerades pÃ¥ järnvä- gar och vattenleder, dels direkt till förbrukarna, dels via Ã¥terförsäljare och i det senare fallet endast i mycket ringa utsträckning över Ã¥terförsäljarnas lager. Antalet bränslelicenser till lagerhandelns förbrukare under innevarande kris utgör cirka 680,000. DÃ¥ varje licens motsvarar ett förbrukningsställe, torde det, om man tar hänsyn till det vidsträckta omrÃ¥de, över vilket förbrukarna äro spridda och den glesa bebyggelsen, icke kunna pÃ¥stÃ¥s att en distributionsapparat bestÃ¥ende av 140 lagerhandlare och cirka 4,000 Ã¥terförsäljare är överdimensionerad. SÃ¥som lätt torde inses kan en koncentration till en resp. ett fÃ¥tal anläggningar pCt varje ort vara farlig ur försörjningssynpunkt. Vid driftsstopp t. ex. pÃ¥ grund av brand- eller maskinskada skulle utan tvivel hela distributionen komma i olag och med ett mindre antal upplagsplatser än nu skulle det i det övervägande flertalet importhamnar icke vara möjligt att vid toppbelastningar under kallare Ã¥rstid betjäna kunderna. Kolhandelns försäljnings- och distributionsapparat arbetar f. ö. mycket billigt. Försäljningsarbetet pÃ¥gÃ¥r nn varje Ã¥r frÃ¥n början av juni till mitten av september. Under Ã¥terstoden av Ã¥ret - alltsÃ¥ under själva bränslesäsongen - är försäljningsarbetet inom lagerhandeln obetydligt. Under denna tid iiro försäljarna huvudsakligen sysselsatta med expeditionsarbete och - vilket är mycket viktigt - kundservice. En av krismyndigheterna företagen analysering av omkostnaderna hos ett antal representativa lagerhandelsföretag av olika storleksordningar under 1938 har givit vid handen att de genomsnittliga kostnaderna för försäljning - däri inbegripet kostnader för resor, representation, annonsering och annan reklam - utgjorde 28 öre pr ton koks och 16 öre pr ton kol eller omkring 0,7 % av försäljningspriserna pr ton 1938. Ett annat förhÃ¥llande att observera är att kolhandeln ofta är kombinerad med annan verksamhet, handel med järn, kemikalier, byggnadsmaterial, trävaror m. m., eller spedition, skeppsstuveri m m., vilket medgiver att personalen under kolhandelns dödsäsong fÃ¥r sysselsättning. Ä ven Ã¥terförsäljareverksamheten bedrives oftast sÃ¥som bisysselsättning, företrädes- 20- 4G3G3 Svensiv Tidskrift 1945 263 .. •d't't1ri! ·tM ,.. **'.s... .. .... Sture T:son Wiberg vis av järnhandlare, lanthandlare, virkeshandlare och Ã¥kare. Ã…terförsäljarnas bruttoinkomst pÃ¥ kolförsäljningen är i regel mycket blygsam och i stor utsträckning har denna försäljning karaktär av kundtjänst. SÃ¥som mellanled mellan lagerhandlarna i importhamnarna och förbrukarna i inlandet äro Ã¥terförsäljarna nödvändiga. Motionärerna synas hysa farhÃ¥gor för en ökad prissamverkan inom kolhandeln efter kriget. Man pekar därvid pÃ¥ att handeln under kriget fÃ¥tt en fastare organisation. Ingen fruktan kan vara mera ogrundad sÃ¥som var och en kan konstatera även vid en ganska ytlig undersökning av huru kolhandeln trivs under sin nuvarande tvÃ¥ngsorganisation. Organisationen är en ren kristidsföreteelse, som pÃ¥tvingats den fria kolhandeln för att genomföra i första hand det ekonomiska avräkningsförfarandet mellan staten och kolhandlarna och i andra hand för ransoneringsförfarimdet. Det avtal som slutits mellan staten och kolhandeln gäller, som ocksÃ¥ av dess lydelse framgÃ¥r, under den uttryckliga förutsättningen, att kolhandeln skall Ã¥terfÃ¥ sin frihet sÃ¥ snart normala förhÃ¥llanden Ã¥terinträda. Avtalet upphör och organisationen upplöses 6 mÃ¥nader efter det att staten uppsagt avtalet att gälla. Ett studium av tillgängliga remissvar är synnerligen intressant. Ett dussintal instanser eller organisationer ha hörts, däribland statliga verk och inrättningar, handelskammare, Kooperativa Förbundet, en arbetarorganisation, en konsumentsammanslutning samt flera organisationer inom det fria näringslivet. SÃ¥vitt bekant ha endast Transportarbetareförbundet och efterkrigsplaneringskommissionen velat ansluta sig till motionärernas tankegÃ¥ngar, varvid emellertid är att observera att i Myrdalskommitten representanterna frÃ¥n sÃ¥väl högern som folkpartiet avgivit bestämda reservationsyttranden. I övrigt har man varit ytterst tveksam om eller direkt avstyrkt motionärernas yrkande om utredning, särskilt dÃ¥ i vad gäller handeln med kol och koks, där man synes anse att motionärerna helt skjutit över mÃ¥let. Trots att detta mÃ¥ste vara uppenbart har den socialdemokratiska majoriteten i vederbörande tillfälliga utskott tillstyrkt motionen. Detta ställningstagande synes förestavat inte av sakliga utan av politiska skäl. 264 .. l • ~-