. LITTERATUR LYRIK FÖRRA Ã…RET Avförf..fil. lic. KARL-GUSTAF HILDEBRAND, Uppsala Av ett enda skäl är Ã¥ret 1944 minnesvärt i svensk lyrik: dÃ¥ utgav Karl Vennberg sin diktsamling H a l m f a c k l a. Vennberg debuterade 1937 med en samling, Hymn och hunger, som ingen lade märke till. Efter den nya boken framstÃ¥r han som en av de fÃ¥ verkliga diktarna i landet. Dikterna i Halmfackla vittna om pÃ¥verkan frÃ¥n mÃ¥nga hÃ¥ll i vÃ¥r tids europeiska lyrik, men deras enhet är stark personlig. De märkligaste dikterna äro tidsdikter, i en dräkt av stramt behärskad modernism. Inför dem- liksom inför all verklig dikt- känner man barnsligheten i alla diskussioner om hur tendenspräglad eller beredskapsmässig dikten skall fÃ¥ lov att vara; är det nÃ¥gonting med den sÃ¥ trotsar den ändÃ¥ slagorden och är annorlunda än man tänkt. En dikt i boken talar med ett slags kosmisk galghumor om en patient som inte kan botas: den västerländska kulturen. Patienten har sÃ¥r överallt och varje särskilt sÃ¥r kräver en behandling som är skadlig för alla de andra. Dilemmat är krÃ¥ngligt men saknar i grunden betydelse, ·eftersom det rÃ¥der fullständig brist pÃ¥ läkemedel och det inte heller finns möjlighet till transport. Om vi hade haft en bÃ¥r och det hade tjänat nÃ¥got till med läkarvÃ¥rd skulle vi ha fattat den sjuke frÃ¥n den friska sidan om han hade haft nÃ¥gon frisk sida. Men det har han inte. Och även de mest valhänta försök äro dessutom livsfarliga. Det som här sägs lÃ¥gmält och med nyktert tonfall, som synpunkter pÃ¥ en medicinsk organisationsfrÃ¥ga, uttrycks i bokens inledningsdikt pÃ¥ annat sprÃ¥k, med en blankvers av i svensk lyrik sällan överträffad glans, ibland pÃ¥tagligt anknytande till tegnerska jamber. Kontrasten mellan denna plötsliga klassicism och den bottenlösa förtvivlan som dikten vill uttrycka blir mycket stark: ett helt tidevarvs oro stÃ¥r svart bakom den tillsynes välordnade lärodikten. All dygd och renhet tvingar fram sin motsats och Ã¥ngerns klara rännil mynnar ut i självbedrägeriets bruna floder Ur tistelmarken växer godhet fram ur goda jorden växer ondskans tistlar men trädet ska man känna av dess frukt dÃ¥ är det goda trädet alltid ont det onda gott .. _,"'~ 217 .. ,·-:· -'· Litteratur Bakom förnekelsen märker man ibland en hetsig, besviken lust efter • enhet och tro. Undret, formeln som lÃ¥ter motsatserna skenbart förenas, blir tillsvidare döden: i den skymtar den Verklighet som är en annan än vÃ¥r. Barnets skallra omsluter barnets värld och tankeils cirkellinje den vuxnes men i den branta stigningen mot solen mÃ¥ste livet bortkasta skallra och cirkellinje Ser man bort frÃ¥n Vennberg, sÃ¥ har Ã¥ret bjudit fÃ¥ händelser i svensk lyrik. Det har närmast varit ett Ã¥r av upprepningar. Ibland har man blivit glad Ã¥t upprepningen, sÃ¥ som man blir det av att Ã¥terse en kär bekant; ibland känner man snarast beklämning. Poesien i landet har över huvud en ganska mörk tid. Till det friskaste och mest ungdomliga i Ã¥rets versflod höra tre böcker av författare mellan sjuttiofem och Ã¥ttio Ã¥r; i ett fall gÃ¥r urvalet lÃ¥ngt tillbaka, men ocksÃ¥ där finnas dikter frÃ¥n det senaste Ã¥ret. Natanael Beskows P s a l m e r o c h a n d r a d i k t e r börja med de berömda psalmer han skrev pÃ¥ 80-talet; varken Fröding eller Heidenstam hade debuterat den gÃ¥ngen. Till ungdomsverken sluter sig psalmdiktning frÃ¥n sena mannaÃ¥r, med ett lugnare flöde men klassisk och omistlig. Det förbises ibland att psalm och andlig sÃ¥ng ocksÃ¥ i nutiden äro viktiga former av lyrik; den som skrivit »Som sol om vÃ¥ren stiger» är bland annat ocksÃ¥ en· betydande svensk lyriker. Ett par dikter, daterade 1944, ha en frÃ¥n de andra nÃ¥got avvikande ton, en gammal mans tonfall men uttryckt med en friare, om man sÃ¥ vill mera ungdomlig formgivning än nÃ¥gonsin förr. En av dem- en lyriskt fulländad dikt- är ägnad författarens hustru; den hör till de stora kärleksdikterna pÃ¥ svenska. Vill man söka ett slags parallell till den, fÃ¥r man väl gÃ¥ tillbaka till Talis Qvalis' HelgsmÃ¥lsklämtningen, men Beskows dikt är sÃ¥ mycket varmare och mera spontan. Fredrik Vetterlunds G y l l n e s ö n d a g är en betagande gammalmansbok, ägnat minnet, hösten och de halländska dagrarna. Den har sin egen lätta svalka och fullbordar vackert bilden av en stillsam men ändÃ¥ imponerande diktargärning. I Bo Bergmans R i k e t framträder än en gÃ¥ng, med obruten kraft, det som är väsentligt i hans konst. Dikten har blivit en aning stelare i gÃ¥ngen och grÃ¥are i färgen sen sist, men om det sÃ¥ bleve sju böcker till, var och en litet stelare och grÃ¥are än den förra, skulle man vara lycklig att ta emot dem alla. Man skulle det därför att den riktiga elden finns med i allt vad Bo Bergman skriver, den eld som ensam är av intresse och som inte kan ersättas med nÃ¥gra konstgjorda ljuseffekter. Hans nya bok kommer länge att tala om det som är honom angeläget: om gränder i Gamla stan och om vikten att inte glömma 218 .. l '1-~_~:.._~t..~____~___......~---------· Litteratur Carl Snoilsky men framför allt om sinnets rening och sanningens helgd. Trofasthet och pietet voro kanske inte de ord som i första hand erbjödo sig inför Ture Nermans ungdomsvers, men hans D i k t i d a g kan betecknas med de orden. Till och med den rabulistiska stavningen (jur, järta, järna) har fÃ¥tt en viss gammaldags charme, och versformen följer i sin glada bravur pÃ¥litliga gamla exempel. Allt detta är upprepning av det positiva slaget. Ture Nerman är en bra diktare och en renhjärtad karl, och vare sig han besjunger arbetarrörelsens historia (ibland med litet svävande gränser mellan journalistik och lyrik) eller han dundrar mot tidens förtryckare, känner man nÃ¥got av muntra fribytartag- frÃ¥n en arbetarrörelse som ännu inte drömt om att i sin valpropaganda utnyttja de dignande skyltfönstren och hÃ¥na grannfolkens nöd. I Zeth Höglunds L y r i k o c h l o v t a l finns ett omtryck ur hans rabulistiska ungdomsdikter, Bläck och blod. De äro alltjämt läsbara men annars tänkvärda mest för att saken är sÃ¥ ovanlig: lyrik och politik ha hos oss inte sÃ¥ mycket gemensamt. Kanske herrar Giinther och Höglund kunde ge ut en antologi~ En annan linje hos Ture Nerman, den eldige trubadurens, har en gammal tjänare i Nils-Magnus Folcke; hans versberättelse A l b e r t o c h s t a d e n är gjord med mycken elegans och kärlek till det stockholmska. Räknar man efter Ã¥ldern sÃ¥ finns väl Bengt E. Ny ström i närheten av de nämnda herrarna. Hans dikt, alltid lödig och redbar, har inte alltid gÃ¥tt fri frÃ¥n upprepning. Den senaste versboken, F l od e r n a s j u n g a, kan först tyckas bekräfta det intrycket, men man finner snart att det inte är helt rättvist. NÃ¥got nytt har kommit till, en starkare Ã¥ngest, en snart gammal mans grubbel och vÃ¥nda. Det är en ton som fördjupar bilden av hans gestalt. Med bud ur fjärran kommer ett urval av Ragnar Jändels efterlämnade skrifter, P o e s i o c h p r o s a. Poesien - om vilken här är tal - sluter sig till en inte alltför knapp diktsamling, i verkligheten en av Jändels bästa. Ett alltigenom svekfritt väsen träder en här ännu en gÃ¥ng till mötes. Den jändelska fromheten inför örter och mark stiger vackert fram men ocksÃ¥ hans äkta trots, kamplinjen hos honom, med dess pÃ¥ en gÃ¥ng sociala och personliga utgÃ¥ngspunkt. BÃ¥da sidorna hos honom mötas i ett slags stolt, förtröstande ödmjukhet. Mörkret skall tjockna, blicken mattas, slockna. Det är en tröst att mannen som gÃ¥r under just i det sista kan vid mÃ¥let stÃ¥. En annan av de betydande tjugotalsdiktarna, Erik Blomberg, har gett ut en samlingsvolym D i k t e r; i sträng gallring framträder där hans verk och hans linje, fram till den dystraste men ocksÃ¥ största av hans samlingar, Nattens ögon. Bland nÃ¥got yngre poeter har Johan- 219 Litteratur nes Edfelt funnit tiden mogen att ge ut D i k t e r i u r v a l; boken har lett till ett väl motiverat erkännande av hans centrala ställning. Bland de i egentlig mening nya diktböckerna har Artur Lundkvists D i k t e r m e l l a n d j u r o c h g u d en framträdande plats. Det är ett lÃ¥ngt mindre affekterat och ansprÃ¥ksfullt verk än det närmast föregÃ¥ende, Korsväg. Mycket finns där av suggestiv konst, av extas och vÃ¥nda, ocksÃ¥ av glimtlik poetisk intensitet. Likväl kommer man inte ifrÃ¥n den känslan att Lundkvists dikt med Ã¥ren har tappat sin melodi. Den har en gÃ¥ng betytt Ã¥tskilligt, men under Ã¥rens gÃ¥ng har sÃ¥ litet hänt med den, frÃ¥nsett att primitivismen blir litet mera sorgmodig och formen litet mer raffinerad för var gÃ¥ng. Den mänskliga substansen är uppenbarligen inte rik nog; den lundkvistska dikten har ingen historia, och man tar den kanske väl högtidligt om man ur dess välgjorda rebusar försöker läsa ut Ã¥siktsförskjutningar eller utvecklingslinjer i egentlig mening. Allt är perfekt; sexualsymbolerna ha tillsatts med dyster grundlighet, ungefär som man stoppar in russin i en deg. Men till slut blir det ingenting annat än lyrisk pratsamhet. Kvinnans bett i din skuldra är inget insegel pÃ¥ din kärlek. Men vad vilar väl pÃ¥ vad i det vanskliga torn som försvinner i dimman utan att örnarna känner djupet eller höjden~ Vad vilar pÃ¥ vad - det är frÃ¥gan. Nils Ferlin har pÃ¥ senare Ã¥r blivit mycket berömd; det beror delvis pÃ¥ att han är en man kring vilken det växer legender, men i och för sig är det glädjande eftersom han är en betydande skald. I sanningens namn mÃ¥ste nog erkännas att hans senaste bok, M e d mÃ¥nga kulörta lyktor, är den sämsta han skrivit. Till stora delar är den vag och trött, en följd av bleka ansatser till sÃ¥dant som i Goggles skulle ha blivit stor lyrik. A andra sidan har boken Ã¥tminstone ett mästerverk, av det slag som kan motivera en bok eller en hel diktargärning. De är lyckliga de som gÃ¥r riktigt vill, som gÃ¥r riktigt vill ·- dem leder kanhända en fÃ¥geldrill, en fÃ¥geldrill - Dem lyser kanhända en stjärnas glans, en stjärnas glans. Men jag ser inte alls var jag gÃ¥r nÃ¥nstans, vart jag gÃ¥r nÃ¥nstans - Det är mörk, förtvivlad lyrik. Men den hÃ¥ller. Gustav Sandgren är en tänkvärd, ibland underfundig prosaförfattare med primitivistiska drag. Han har ibland ocksÃ¥ skrivit vers; i fjol gav han ut samlingen P a r t i s a n, som här och var rönte en viss uppskattning. Rubriken har militär klang men det hör till bokens mer eller mindre avsiktliga inkonsekvenser: den fiende mot vil- 220 l ..' ~. l'' Litteratur ken Sandgren för sitt partisankrig anges vara vÃ¥ldsmentaliteten, kriget, ocksÃ¥ de beredskapsfraser som ibland kunna bemantla grymhet och vÃ¥ld. Detta är en begriplig attityd, men dess rent praktiska effekt blir väl mindre därav att Sandgren opponerar inte bara mot krigsandan utan ocksÃ¥ mot nästan allting annat: mot kulturen, mot samhällsordningen, i sista hand mot det besvärande faktum att människan är människa och inte- som han skulle önska- igelkott eller grässtrÃ¥. En opposition mot allt blir ju ingen opposition, eftersom dess program saknar praktiskt intresse. Hela inställningen kunde ändÃ¥ bli poetiskt fruktbar (och vilken inställning kan inte det~) om där funnes stort artisteri eller självlöje eller frätande syra. Men i Sandgrens dikt finns ingenting av allt detta: han framför sina synpunkter sÃ¥ slappt och tafatt som möjligt, ibland med pekoralistisk touche. Det uppstÃ¥r ingen hybris, när ljungeld famnar sten. Detta är kanske sÃ¥ sant som det är sagt, men vackert är det ju inte. - Ibland har boken ocksÃ¥ stycken av naiv livsfromhet; där har sak och form blivit ett. Det kan räcka nästan en hel dikt. Bland yngre poeter finns Ã¥tskilligt att glädja sig Ã¥t. Bertil Gedda, som i en rad diktsamlingar visat sig vara en fin lyriker, har kanske Ã¥stadkommit sin bästa bok med G r ä s e t o c h v i n d e n. Med knappa och enkla ord fÃ¥r han där mycket sagt. Han behärskar verkligen sina uttrycksmedel; modernistisk och traditionell vers bryta sig mot varandra i hans bok, med utomordentligt fina effekter. Den personliga äktheten binder ihop delarna till ett helt. Inte minst Geddas kärleksdikter ha mycket att ge. Helge Ã…kerhielm är pÃ¥ nästan alla punkter en annan typ än Gedda. Han använder mÃ¥nga ord, han hör inte till de avvägda och försiktiga, fulländning är inte hans nyckelord. Men hans temperament har i gengäld styrka och bredd. I hans nya samling, V Ã¥ g t u n g a n s s t u n d, finns en diktcykel, ägnad minnet av hans far, tidningsmannen Dan Akerhielm. Den rymmer mörk och stark dikt, omväxlande med en lätt sommarmelodi, och den har en stor linje som inte är vanlig nuförtiden. Den är hans hittills främsta insats. Anna Greta Wide hade en väl motiverad framgÃ¥ng med sin lyriska debut för ett par Ã¥r sen; den nya samlingen heter O r g e l p u n k t. Den är pÃ¥ mÃ¥nga sätt utmärkt; Anna Greta Wide är en mycket skicklig poet. Det är inte av missaktning för hennes betydande gÃ¥vor och hennes pÃ¥fallande personliga nobless som nian ändÃ¥ tycker sig sakna nÃ¥got: det är litet för välgjort och riktigt alltsammans, där finns inte den stora flamma som lÃ¥ter dikt och liv bli till ett. Anna Greta Wide kunde under lyckliga (för dikten lyckliga) omständigheter bli en betydande författarinna. Om Per Erik W ahlund, vars andra bok heter K a m m a r m u s i k, kan sägas att han skulle skriva bra om han hade nÃ¥gonting att skriva om. Kanske fÃ¥r han det. Folke Hellgren, som i fjol gav ut en samling ballader i traditionell stil, har redan presterat en modernistisk bok, 221 .-.·-; '-- f til.- .. .• ·~•• J Litteratur S a m t a l m e l l a n t r e r ö s t e r. Det mÃ¥ste ju vara roligt att ha sÃ¥ mÃ¥nga talanger; med litet övning kanske Hellgren kunde överta den lyriska produktionen i landet. Det skulle bespara recensenterna mycket besvär, och staten kunde drain pÃ¥ författaranslaget. Greta Bergholmen har inte lika lätt för att skriva men hon skriver av en djup nödvändighet. Hennes bok i fjol, J o r d i s k o r o, är allvarlig och värd att ta pÃ¥ allvar; där talar en riktig människa. TvÃ¥ kristna lyriker komma till sist, inte därför att det är den rätta ordningen men därför att de inte passade in i nÃ¥got tidigare hörn. John Nilsson har med samlingen F r ä n t o c h f r o m t gjort en befriande insats: han deklamerar inte, han skriver inte putsat och struntkorrekt, han skriver inte ens bara i propagandasyfte. Ett verklighetssinne som verkligen är fränt har förenat sig med en fromhet som verkligen tar den kristna paradoxen pÃ¥ allvar. Och formen är modern pÃ¥ ett äkta vis, inifrÃ¥n. Eftersom John Nilsson är en mycket allvarlig herre kan han rentav kosta pÃ¥ sig ett och annat stilla leende, nÃ¥got som mÃ¥nga poeter finna i hög grad opassande. Anders Frostenson - den betydande psalmdiktaren - har gett ut en av sina lakoniska smÃ¥ versböcker, kallad D u b ö j d e d i g n e d ö v e r j o r d e n. Det är en egenartad poesi som finns där; den tränger djupt in i en, om man lyssnar en stund. Som vanligt har det kommit en del antologier. Av Olle Holmbergs nordiska dikturval, H u n d r a d i k t e r, föreligger en ny upplaga, där ocksÃ¥ en del av den senaste kamptidens dikt finns med. Bonniers stora serie Den svenska lyriken har avslutats med en vacker volym Romantiska sÃ¥nger och visor. Av nutida lyrik har en antologi D i k t e r o m k ä r l e k e n givits ut av P. O. Barck och Olof Lagercrantz, medan Lennart Göthberg har samlat »D en religiösa lyriken f rÃ¥n Vik t o r R y d berg t i Il n u». De bÃ¥da volymerna spegla· var och en pÃ¥ sitt vis huvudlinjer i hela vÃ¥r moderna diktning. Ett viktigt omrÃ¥de är kärleksdiktens väg, genom mycken oro, till det som ibland blivit bÃ¥de ny ärlighet och ny innerlighet. En dold men väsentlig strömfÃ¥ra är den som lÃ¥ngt utom den bekännande kristna lyrikens rÃ¥märken bär de religiösa problemen vidare. De två· böckerna korsa varandra förvÃ¥nande litet; annars ha ju kärlek och religion ett och annat att skaffa med varandra. Gemensamt för bÃ¥da är ingenting mer än ett par rader av Harriet Löwenhjelm. Just jämförelsen visar en och annan lucka: i det religiösa urvalet- som principiellt gÃ¥r utom alla dogmatiska gränser - saknar man speciellt Arvid Mörne. I kärleksantologien har överdriven korrekthet vÃ¥llat att medutgivaren Lagercrantz saknas. Han skulle ha företrätt en väsentlig nyans i boken; liksom Ferlin fÃ¥r han nu stÃ¥ med bara bland de »religiösa» poeterna. BÃ¥da urvalen äro förträffliga. Om kärleksdikten kan kanske sägas att utgivarna varit nÃ¥got för rundhänta med kärlekens förtjusning och ljuvlighet; det blir bra mycket rosor. Karin Boyes vällust-dialog i De sju dödssynderna hade gett hela boken en större lödighet; litet mera segt vardagsliv, envishet och besvikelse hade inte heller 222 ; , f .- ~. l. . •·..• -----· Litteratur skadat. Allt detta är otacksamma betraktelser, eftersom boken är alldeles ypperlig- den till och med överlever Adolf Hallmans förfärliga teckningar, och större poetisk livskraft kan inte tänkas. Göthberg har valt med pedagogiskt syfte och lagt an pÃ¥ bredd. Urvalet är kunnigt och utmärkt. Ibland kanske man velat ha det ännu en nyans beskare, men det är ju en känslosak. Psalmer i psalmboken äro inte med, vilket kanske är riktigt men medför ett par i och för sig beklagliga luckor. Framför allt är det emellertid en stor glädje - för att inte använda ett starkare ord - att äntligen fÃ¥ se det religiösa elementet i vÃ¥r nyare dikt Ã¥skÃ¥dligt för sina ögon: det är en märklig syn, och utgivaren har gjort oss alla en stor tjänst med att sÃ¥ sakligt och omdömesgillt visa oss den. 223 ,.... ·. ·\- '(;._ . .. • l ( ~Â- ~.