-------~-- ---- T LITTERATUR SVENSK PROSADIKTNING 1942 Av lektor ELOF EI-INMARK, LuleÃ¥ Tre röster ur det förflutna ha gjort sig hörda under Ã¥ret 1942. Den första är Dan Anderssons. Hans författarskap har Ã¥nyo blivit aktuellt, tack vare de biografier över honom, som Anne-Marie Odstedt och Wald. Bernhard publicerade för ett par Ã¥r sedan, och det är därför i rätta ögonblicket som en efterskörd av hans produktion pÃ¥ vers och prosa blivit samlad och offentliggjord. Boken, som har titeln T r y c k t o c h o t r y c k t och är redigerad av Bertil Lauritzen, innehÃ¥ller inte sÃ¥dant, som gÃ¥r upp mot det bästa i diktarens produktion, men här finns Ã¥tskilligt, som kompletterar bilden av honom. Bland prosabidragen fäster man sig vid det stora utkastet till en konstnärsroman, »Arbetsdagen», där Dan Anderssons fabulerande fantasi, bisarra humor, ömtÃ¥lighet inför kritiken och religiösa grubbel fÃ¥ nya uttryck. Hans berättarglädje och naturlyrik kommer särskilt fram i novellerna, och i hela samlingen möter man pÃ¥ nytt den unge diktaren frÃ¥n förra världskrigets Ã¥r, tyngd av sin generations ängslande grubbel och själsliga hemlöshet, driven fram mot mystiken i sin ständigt ökade längtan efter försoning och inre frid. Den andra av de tystnade stämmorna är Hjalmar Bergmans. OcksÃ¥ denne författares livssyn blev ju i hög grad märkt av krigets och efterkrigstidens kaos. Novellsamlingen H e r r M a r k u r e l l s d ö d bär vittne om den saken, samtidigt som den pÃ¥ nytt visar, vilken utomordentlig konstnär Hj. Bergman var. En del av de här publicerade novellerna hör till det bästa i hans egen och därmed i den moderna svenska diktningens novellistik, bland dem titelnovellen, där man Ã¥ter fÃ¥r möta nÃ¥gra av huvudaktörerna frÃ¥n den odödliga Wadköpings-romanen och där man än en gÃ¥ng fÃ¥r njuta av Hj. Bergmans humor, lekfulla, underfundiga berättarkonst och mörkt allvarliga människokunskap. I ett par andra berättelser konfronterar han, som sÃ¥ ofta, ungdomens förvi:intan med Ã¥lderdomens trötta bitterhet, i andra lÃ¥ter han trollet i människan fÃ¥ möta godheten. Sintnovellen »Handel», som möjligen är ett romanutkast, visar hela den magiska skickligheten i Bergmans konst, pÃ¥ en gÃ¥ng fascinerande och hemsk, levande i en värld, där allt kan hända och där ljus och mörker blandas till en egendomligare dager än hos nÃ¥gon annan författare men där ocksÃ¥ den psykologiska skärpan är vassare än hos andra. Godheten, som fanns där pÃ¥ bottnen, träder fram t. ex. i den gripande julnovellen »Den som en gÃ¥ng älskat». Den lilla volymen visar, hur modern och aktuell Hj. Bergman alltjämt är, artistiskt suverän mitt i sitt skenbara bisarreri, konsekvent i sin pÃ¥ en gÃ¥ng bittra och kärleksfulla människosyn, den djupaste och störste gestaltaren i modern svensk dikt. 61 , tV ~·. >_ ---------~ -~ -- , ____ Litteratur -"'ö---·-~-.:,~~~ ~'::Â- j Den tredje av de postuma författarna är H j. Söderberg. Sis t a b o k e n hade han själv strax före sin död ställt i ordning, och man har alltsÃ¥ här det slutgiltiga material, som han satt imprimatur pÃ¥. Ã…tskilliga av bidragen stamma frÃ¥n 30-talet, dÃ¥ han planerade en memoaraktig skildring frÃ¥n det oscariska Stockholm. Vid decenniets mitt togo emellertid hans vetenskapliga och tidskritiska intressen överhand och efter den 9 april1940 ansÃ¥g han sig som köpenhamnare inte böra framträda offentligt. Mer än spillror blev det därför inte av hans rent litterära produktion. Man fÃ¥r dock en glimt av den klassiske S'öderberg, av historietternas kvicke kÃ¥sör och skymningsmeditationernas fine stämningslyriker och av den stilens mästare, som förenade genomskinlig klarhet, pricksäker kvickhet och melodisk mjukhet. Man fÃ¥r Ã¥ter blicka in i Martin Bireks barndomsvärld, framställd med den psykologiska själviakttagelse, den okonstlade enkelhet och den underfundiga glimt i ögat, som gjort Söderberg till en av vÃ¥ra främsta barnskildrare. Och i den utsökta stockholmskrönika, som heter »Mina minnen av Oscar Levertin» sjunga och dÃ¥na än en gÃ¥ng klockorna frÃ¥n Jacob och skymtar gamle kungen pÃ¥ promenad i KungsträdgÃ¥rden- man befinner sig Ã¥ter i det sekelskiftes-Stockholm, som eftervärlden mer eller mindre kommer att se i den Söderbergska dagern. I de tidskritiska uppsatserna, som äro präglade av en genomtänkt pessimism, visar förf., hur mycket av andlig rakhet, klar tanke och intellektuell renhÃ¥righet det ändÃ¥ fanns hos den illusionslöse sekelslutsflanören med den lÃ¥gmälda men di~:<Â- tinkta stämman, som hade en egendomlig förmÃ¥ga att tränga igenom bullret. En grundmurad skepsis utmärker ocksÃ¥ Söderbergs gamle vän och diktarbroder Bo Bergrnan. Han har under Ã¥ret debuterat som romanförfattare och med den debuten har han samtidigt tagit avsked -- romanen bär titeln E t t b o k s l u t. Den handlar om Ã¥ldrandets konst, vilken för Bo Bergman är identisk med resignationens. Den pensionerade lektor Bengt Lodin, som tror sig kunna bygga ett nytt liv tillsammans med en ung studentska, vilken känner sig dragen till honom, fÃ¥r erfara, att Ã¥lderdomen till slut aldrig kan ta upp tävlan med ungdomen. Men han lär sig dock den sista svÃ¥ra läxan och lyckas till slut bli vän med ungdomen och göra det gagn, som stÃ¥r i hans förmÃ¥ga, för det nya släkte, som skall ta den gamla världen i besittning. Hans pessimism blir en pessimism mer för hans egen än för mänsklighetens räkning: »Hans egen tid var utmätt. Han var en gammal man. Mänskligheten var och förblev trots allt den eviga ungdomen.» I dessa romanens avslutande ord har Bo Bergman uttryckt sin livsvisdom. Det finns resignation och stoicism i den men ocksÃ¥ ett trotsigt hopp, en närmast bister tro pÃ¥ livets förmÃ¥ga av förnyelse, av sund och stark växt - trots allt. Ett bokslut är pÃ¥ en gÃ¥ng en till komposition och stil regelrätt roman och en tänkebok. Den är fylld av reflexioner över dagens problem och de eviga frÃ¥gorna: om Ã¥ldrandets väsen och om ungdomen, om kvinnan och lyckan, om tidens gudar och om livets underliga makter. Bo 62 ----~---------~ -------------- Litteratur Bergman har i denna sin De senectute, liksom Hj. Söderberg i sin minnesbok, visat, att det hos den gamla flanörgenerationen fanns en fasthet och rakhet, som varit ett gott vapen att nyttja bÃ¥de mot Ã¥lderdomens pÃ¥frestningar och mot vÃ¥ldsmakternas hot. Den generation, som efterträdde sekelslutspessimisterna, de s. k. tiotalisterna, införde pÃ¥ allvar den moderna, realistiska, tidsdebatterande romanen i Sverige. En hel rad av dem fyllde 60 Ã¥r 1942: Sigfrid Siwertz, Ludvig Nordström, Elin Wägner, Sven Lidman, Gustaf Hellström. Innan Ã¥ret var slut, avled Ludvig Nordström, men dessförinnan hade han publicerat en skrift, som var avsedd för födelsedagen och som nu kommer att stÃ¥ som ett epitafium över hans liv och verk. Den heter E n d a g a v m i t t l i v och handlar helt enkelt om en av förf:s vanliga vardagar. Ingenting märkvärdigt händer, men varje intryck och iakttagelse ger som en startsignal Ã¥t Nordströms ständigt vitala hjärna. Allt blir lärorikt, allt ger anledning till eftertanke. Och genom det hela strömmar hans oförbränneliga optimism. Han tror pÃ¥ livet, pÃ¥ ungdomen och framtiden. Han trivs i demokratien Sverige. Aldrig, säger han, när han hör svenska soldaters tramp pÃ¥ sin fredliga Södergata, »har den kamp, som pÃ¥gÃ¥r i världen, stÃ¥tt sÃ¥ isande klar för mig. Världens undergÃ¥ng! sucka mÃ¥nga. Och tänk! Jag tror det är gryningen.» I de orden har man Ludvig Nordström hel och hÃ¥llen. En skarpare kontrast än den mellan honom och sekelslutspessimisterna kan inte tänkas. Det egendomliga är, att bÃ¥da parterna nÃ¥tt fram till samma försvarsposition för samma värden. De övriga 60-Ã¥ringarna ha varit verksamma pÃ¥ skilda sätt. Siwertz har skrivit ett nytt drama, Lidman har publicerat en predikosamling, Elin Wägner har skildrat sin stora föregÃ¥ngerska Selma Lagerlöf. Gustaf Hellström ensam har skrivit en roman, vilken dock inte här skall behandlas, eftersom den redan anmälts i Svensk Tidskrift (häfte 9, 1942). Till samma generation hör Marika Stiernstedt. Liksom de övriga tiotalisterna är hon journalistiskt inställd, berest och europeiskt orienterad. Genom sitt pÃ¥brÃ¥ har hon förankringar inom slaviskt och romanskt kulturomrÃ¥de. De nuvarande världshändelserna mÃ¥ste därför ha gripit henne särskilt djupt. Hur djupt kan man se av romanen A t t e n t a t i P a r i s, vilken kanske kan betecknas som hennes främsta verk. Titeln erinrar om kriminalromanernas, och det är ocksÃ¥ ett brott, som behandlas i boken. En tysk officer skjuts ned pÃ¥ en metrostation. Läsaren blir emellertid omedelbart underrättad om vem mördaren är. Och just därav fÃ¥r romanen, till skillnad frÃ¥n tekniken inom kriminalgenren, sin mycket intensiva spänning. Romanen skildrar konflikten hos en ung kosmopolitisk kvinna, som har Frankrike till sitt andra fädernesland och som fÃ¥r vetskap om vem mördaren är, samtidigt som hon förälskar sig i en tysk officer. Hennes personliga drama förbindes med det stora folkdrama, där inga bryggor gÃ¥ att slÃ¥ mellan de parter, som tysta stÃ¥ i kamp pÃ¥ det ockuperade landets jord. Marika Stiernstedt har bemödat sig om rättvisa vid sin analys av bokens män- 63 5- 428DD. Svensk Tidskrift 1943. ·• Litteratur niskor. Ockupationsmakten fÃ¥r visserligen sin avskräckande representant i den ärkenazistiske uppkomlingen J odl, som har terrorn till enda vapen, men bland tyskarna finns ocksÃ¥ den kultiverade Bredow, som fÃ¥r lära känna skillnaden mellan tyskt och icke-tyskt sÃ¥ pas'l grundligt, att han börjar tvivla pÃ¥ sÃ¥dant, som en naziofficer inte fÃ¥r tvivla pÃ¥. Allra bäst skildras attentatorn, m:lle Hilde Dubois, en av mellankrigstidens blåögt idealistiska pacifistdamer. Marika Stiernstedt känner typen frÃ¥n de mÃ¥nga kvinnakongressernas tid och har alldeles utmärkt fÃ¥tt fram hennes världsfrÃ¥nvändhet och förstulna behov av självhävdelse, hennes pÃ¥trängande vänskapsbehov, hennes offersinne, hennes pÃ¥ en gÃ¥ng löjliga och sublima ungmösjäL Analysen av hennes reaktion, när dÃ¥dets konsekvenser bli klara för henne, hör till det säkraste och finaste, som denna författarinna Ã¥stadkommit. Själva romanhandlingen förs fram med stor konsekvens och med en hos Marika Stiernstedt sällsynt dramatisk spänning. Framför allt har hon dock lyckats ge ord Ã¥t atmosfären över det härtagna Paris, det passiva motstÃ¥ndets arktiska kyla, som ingen grymhet, intet smicker, inga lockelser, inga caesariska parader förmÃ¥ rÃ¥da bot för. Det finns bÃ¥de huvud och hjärta i denna bok, som ger utlösning Ã¥t allt det bärkraftiga och starka i Marika Stiernstedts författarskap. Den är en roman om frihet och värdighet och om hur de idealen ge prägeln Ã¥t Ȋrkeängeln Mikaels soldater ur den brokiga och besynnerliga här, som de riktiga och väldiga stora härförarna inte är bekanta med». Tidens stora kraftmätning har annars inte i högre grad fÃ¥tt tjäna som tema i Ã¥rets svenska prosadiktning. En romanpristävlan »om denna tid» har visserligen utlysts, men resultatet har blivit föga märkligt. Den i Sverige bosatte finländaren E. R. Gummerus vann första priset med A r v e t, en bok om stämningarna under finska vinterkriget. Den är i första hand spekulativ och resonerande, även om situationer och personer ocksÃ¥ blivit väl tecknade. I övrigt pÃ¥- minner den, särskilt i frÃ¥ga om kritiken av mekaniserat och förytligat svenskt folkhemslynne, om Harry Martinsons synpunkter, fast tankegÃ¥ngen är utförd med en tyngre och vidlyftigare apparat. Ett skrämmande aktuellt innehÃ¥ll har ocksÃ¥ Ragnar Holmströms M ä n o m b o r d. Den handlar om ett svenskt trampfartygs torpedering. Tekniskt sett gÃ¥r den lilla boken i stil med J os. Kjellgrens sjö- romaner. Den ger glimtar av sjömännens individuella livsöden, samtidigt som den skildrar besättningskollektivet i dess hÃ¥rda arbete och kamratliga heroism under den sista svÃ¥ra prövningen. Holmström har Ã¥stadkommit en rejäl och faktisk redogörelse, mer journalistisk än egentligen litterär, men boken griper, därför att den sÃ¥ rakt pÃ¥ sak berättar om vad svenska sjömän just nu riskera och genomleva. 'l'ill de romaner, som debattera nutidslägets problem, hör slutligen Eyvind Johnsons K r i l o n s r e s a, en direkt fortsättning av fjolÃ¥rsromanen Grupp Krilon. I den nya boken kommer Eyvind Johnsons diktarkynne alldeles särskilt till sin rätt. Det är svikt, balans och fart i hans djärva berättarsätt. Han skildrar genom expressionistiska 64 Litteratur förkortningar och med en psykologisk tvärsnittsteknik, som ger överraskande belysningar. Han har mÃ¥nga uttrycksmedel: inre dialoger, direkt vardagsrealism, saftig karikatyr, graciös sagoteknik. Han förstÃ¥r konsten att rita arabesker, att plötsligt skifta stämningar, att växla mellan komik och allvar, karikatyr och patos, leklynne och tankfullhet. Han är exklusiv och han är virtuos. Krilon själv fÃ¥r i den nya boken en fastare gestaltning. Den korta, breda egendomsmäklaren har en omisskännelig likhet med den klassiske John Bull, imperiebyggaren, och även med John Bulls främsta inkarnation i nutiden - fast utan cigarr. Gruppen kring honom bestÃ¥r av folk, som har med husbyggen och heminredning att göra, och alla utom Krilon rÃ¥ka i händerna pÃ¥ den infernaliske herr Staph, grundaren av Nya europeiska fastighetsfirman, och Staph i sin tur har just brutit sin förbindelse med den lika suspekte J ekau. Symboliken är som synes lättfattlig, men den är inte huvudsaken i boken och den är inte genomförd som en allegori i Swifts stil. Krilon, som med sina ideer om »fri, samhällsgagnande verksamhet» och om »människans höghet och värdighet» inte vinner mycket gehör, fÃ¥r vara med om tvÃ¥ upplevelser, vilka skänka honom ny kraft i striden. Han reser till det ockuperade Norge och han upplever en graciös drömsaga, vars rokoko och kineseri utförts med en elegant esprit, som har den äkta contens tjusning över sig. I andra avsnitt överväger burlesken och karikatyren. Det är nÃ¥got av Nya rikets munterhet och mycket av Eyvind Johnsons allvar i denna berättelse om hur den forna gruppen kring Krilon Ã¥ter samlas till kamp för sina gamla ideal, fast nu under svÃ¥rare yttre förhÃ¥llanden. Romanen är en provkarta pÃ¥ Eyvind Johnsons alla färdigheter, den demonstrerar hans konstnärlighet och hans patos. Den för detta negativisten och skeptikern, som alltjämt är rädd för alla bÃ¥lstora slagord, har i figuren Krilon förkroppsligat typen för den fullmyndiga människan, den ansvariga och fria, och romanens syfte uttrycks kanske allra bäst med den vise kejsarens av Kina ord: »Frihet mÃ¥ste man förvärva. Försvaret av frihet är att förvärva den.» Problemdebatten i Ã¥rets prosadiktning har annars inte i högre grad gällt de just nu aktuella problemen utan snarast de ständigt aktuella, och det är mÃ¥hända betecknande, att det därvid i första hand varit kvinnliga författare, som framträtt, och att det varit kvinnoproblem, som behandlats. Mest typisk är Alice Lyttkens Syn d a f a Il. Förf. publicerade i fjol en översikt av kvinnans historia, och det är möjligt, att detta studium utlöst den nya romanen. Den tar upp ett konkret fall: tvÃ¥ makar arbeta som kamrater i samma ämbetsverk men hustrun befordras först och detta ger upphov till tragiska förvecklingar, vilkas djupare anledning förf. vill undersöka, samtidigt som hon med iver diskuterar orsakerna till kvinnans underlägsenhet och till att världen inte kunnat bli »en värld för kvinnor att trivas i». En av orsakerna anser hon vara, att kvinnan frÃ¥n början knäböjande räckte äpplet Ã¥t mannen i stället för att lÃ¥ta honom knäböjande ta emot det. Hon tror inte, att en reform är lätt att vinna i praktiken, sÃ¥ mÃ¥nga Ã¥rtusenden som kvinnan vant sig att vara »dörrmatta för 65 -/ :- -~ ..- ·~--~ Litteratur mannen». Hon vet även, att problemet ligger djupare. En av resonörerna i boken fÃ¥r säga: »Det är just det ohyggliga med kvinnan, att hennes lyckomöjligheter är beroende av mannen, under det hans är relativt oberoende av kvinnan.» Romanhandlingen ger belägg pÃ¥ just denna sats. Förloppet är inte till alla delar fullt trovärdigt - hjältinnans plötsliga fall för en mycket vulgär förförare hör till det besynnerliga i händelsekedjan - men särskilt kvinnorna och inte minst den kvinnliga avundsjukan äro väl skildrade. Boken ger bÃ¥de ett intressant debattinlägg och en väl genomförd nutidsskildring, men tendens och romanhandling täcka inte varandra, vilket onekligen är en brist. Dagmar Edqvists H j ä r t a t s ö k e r n ö d h a m n tar upp ett annat problem: kan en man förlÃ¥ta sin hustrus otrohet och som sitt eget ta emot hennes barn med en annan~ FrÃ¥gan besvaras i detta fall med ja, och det har gällt för Dagmar Edqvist att steg för steg ge trovärdighet Ã¥t det invecklade psykologiska förlopp, som hon givit sig i kast med. Den kvinnliga huvudpersonen är lotshustrun Hellen Block pÃ¥ Väderön, som sänt sina barn till skola i huvudstaden. Hennes felsteg skildras klokt och klart men med en viss schematisk psykologi, som har mer med tillämpad beläsenhet än med djupare konstnärlig inlevelse att göra. Fortsättningen, som leder till det försonliga slutet, visar denna brist än tydligare. Dagmar Edqvist tar här filmens skildringssätt till hjälp, d. v. s. den heroiska utvägen med hjältemod i storm och livsfara. Hon väljer alltsÃ¥ ett ytligare förfaringssätt, just pÃ¥ den punkt i berättelsen, där den psykologiska fördjupningen är mest av nöden. Det är svagheten i denna annars friskt berättade och intelligenta roman. Gertrud Lilja har i H ö k o c h d u v a tagit upp samma ämne som Hammenhög i sin fjolÃ¥rsbok »Svar med amatörfoto», nämligen soloch-vÃ¥r-företeelsen. Men Gertrud Lilja har gjort konflikten mer invecklad och trängt djupare in i problemet. Den kvinnliga huvudpersonen är legitimerad läkare, van att tänka och med blicken klar för konsekvenserna av sina handlingar. Demonstrationen av hur instinktslivet bryter ner de hänsyn, som förstÃ¥ndet argumenterar med, är genomförd med Gertrud Liljas sedvanliga klokhet, men även i detta fall är den manliga parten, »sol-och-vÃ¥raren», sÃ¥ pass intetsägande och besynnerlig, att man inte riktigt kan förmÃ¥ sig att tro pÃ¥ händelseutvecklingen. Bättre har hon lyckats i romanens andra konflikt, om en bankdirektörs nya äktenskap. Det blir en mycket osentimental, med obönhörlig logik berättad historia, och här är det människoskildringen, som dominerar. Tendensen belyses helt av händelserna själva. Det finns nämligen en tendens, och den tangerar Alice Lyttkens tes, när den kvinnliga läkaren fÃ¥r säga: »Den glans, som äktenskapet kastar över en kvinna, kan ingen världsberömdhet skänka henne. Tror du världen skulle se ut som den gör, om det fanns nÃ¥gon annan karriär för kvinnan än äktenskapen Eftersom hennes karriär är en present av mannen, gäller det att vara honom underdÃ¥nig.» Gertrud Lilja är aforistiker och moralist mer än agitator och hon har en säker känsla för livets egen rytm och hand- 66 Litteratur lingarnas konsekvens. Därför har av de tre kvinnaromanerna hennes det fastaste greppet och den mest konsekventa utformningen. Det är av intresse att sammanställa Gertrud Liljas skildring av den Ã¥ldrige bankdirektörens nya äktenskap med Fritz Thorens behandling av en liknande frÃ¥ga i H e r r e m e d p o r t f ö l j. Denna bok är lika utpräglat maskulin som den förra är utpräglat feminin. Thoren arbetar med näranog naturvetenskaplig exakthet, han ser med sin deterministiska livssyn klart och kallt pÃ¥ de figurer han formar, och han följer dem tätt i hälarna med forskarens intresse för säregna eller typiska »fall». ÄndÃ¥ lyckas ocksÃ¥ han bäst, när han skildrar kvinnor. I Herre med portfölj riktar han in sin röntgenkamera mot den striktaste och korrektaste av alla samhällstyper, den högre hovrättsjuristen. Thoren försummar inte att demonstrera, hur hans innersta ambitioner inte förverkligats av den höga samhällsställning han nÃ¥tt. Undermedvetet fasar han för att vara färdig och endast ha rutinens grÃ¥ vardag framför sig och sÃ¥ en finare begravning med sÃ¥ng till obligatviolin. Romanens konflikt fÃ¥r sin utlösning, och utlösningens yttre anledning är hans myndling, den unga Inger. Hon representerar driften till hängivelse, lusten att leva ut sitt liv, att offra eller att lyckliggöra. DÃ¥ hon inte i verkligheten finner utlopp för denna drift, tvingas hon in i önskedrömmen, in i lÃ¥tsleken. Hon suggererar sig till tron pÃ¥ att assessorn egentligen är olycklig i sitt familjeliv, och drömmer om att för hans skull göra det stora offret. Romanen vill besvara frÃ¥gan, om han verkligen kan börja livet pÃ¥ nytt. Hur den byrÃ¥kratiske vanemänniskan lever inom den nye förste älskaren studeras med minutiös omsorg, och än en gÃ¥ng fÃ¥r Thoren anledning att demonstrera, hur konflikten mellan verklighet och illusion driver människan in i ohÃ¥llbara, ofta tragiska konflikter. Herre med portfölj är en väl genomtänkt, väl motiverad, noggrant genomförd roman, men den har nÃ¥got av psykologiskt laboratorium över sig, vilket liksom hindrar livets egen rikedom att tränga in i denna fiktiva värld. Bäst har Thoren lyckats med Inger, som är nära i släkt med hjältinnan i mästerverket »Jag är eld och luft». Hon gestaltar samma längtan, som fÃ¥tt visans melodi i Lindorms »~'lickan i fjärran». Hon är poesien i Thorens tragiskt bundna människovärld. Ar 1941 var det tvÃ¥ historiska romaner, som vunno den största framgÃ¥ngen. Genren har utnyttjats ocksÃ¥ under Ã¥ret 1942. Bl. a. representeras den av Astrid Värings K a t i n k a, som belönats med ett av de största pris, som nÃ¥gon svensk romantävling lockat med. Villkoret var emellertid, att boken skulle kunna utnyttjas bÃ¥de av veckopress och film, och resultatet har blivit därefter. Den har förtjänsten av en pÃ¥ lokala studier grundad skildring av umeÃ¥trakten under finska krigets tid och av att innehÃ¥lla stoffet till en ordinär populärfilm. Men människoskildringen är ytlig och intrigen utan djupare intresse. Den historiska romanen har annars, som sÃ¥ ofta hos oss, fogats samman med bonderomanen. Albert Olsson, Hallands kunnige krönikör, har fortsatt fjolÃ¥rsboken »Sand» och skildrar i det digra verket G r ä n s l a n d halländskt bondeliv under Karl XI:s 67 ·• • t~ _,_--_ Litteratur danska krig - snapphanefejdernas blodiga skede. Huvudpersonen är bonden Tore, som kämpar för böndernas rätt mot herremännen och mot krigets vÃ¥ldsmetoder. Det är nÃ¥got av de gamla ättesagornas kynne i denna roman. Den är fylld av vassa repliker, bondeslug beräkning, slagsmÃ¥l och fejder, till slut ocksÃ¥ av inbördeskrigets alla hemskheter med brinnande gÃ¥rdar och vÃ¥ldförande soldatesk. Albert Olsson har lagt in mycket dramatiskt stoff i boken men samtidigt för han fram handlingen med episk detaljrikedom. Tekniskt sett har han Ã¥stadkommit en gammaldags bonderoman men han behärskar genren, han har fyllt mÃ¥nga av scenerna med friskt liv och skänkt Ã¥skÃ¥dlighet Ã¥t personskildringen. Berit Spongs N ä v e r v i s a n är i minst lika hög grad ett kulturhistoriskt dokument som ett litterärt. Händelserna utspelas i en östgötsk bondesocken under en generation, som sträcker sig frÃ¥n Karl Johans tid fram mot Oscar II:s. Hon redogör för befolkningens alla sysslor och göromÃ¥l, för nödÃ¥rens armod och de goda Ã¥rens överflöd, för marknadsnöjen och övertro, allt med en kulturhistorisk och topografisk noggrannhet, som imponerar sÃ¥ mycket, att den hotar trötta. Närmast ger hon en bild av den patriarkaliska tiden. Det är inte sÃ¥ litet av 90-talstradition i hennes intresse för gamla seder. Själva namnet Nävervisan, Elle Andersdatters gamla psalm, som är ett ledmotiv i handlingen, bär vittne om denna tradition. Drängpojken Adel i prostgÃ¥rden sjunger den först för prostpojkarna, vilket blir anledning till att han erbjuds att studera. När de förhoppningarna svikas, alstras en bitterhet inom honom, vilken sätter märke för livet. Men bÃ¥de besvikelserna och det mÃ¥tt av framgÃ¥ng, som beskärs honom, danar hans karaktär, fördjupar och levandegör honom. Berit Spong har sällan visat sÃ¥ stor fabulerande förmÃ¥ga som här, och säkert har hon lärt av Selma Lagerlöfs konst att visa, hur skenbart obetydliga händelser förmÃ¥ inverka pÃ¥ en människas hela livssyn. Det överrika kulturhistoriska stoffet har emellertid inte naturligt kunnat infogas i handlingen, och därför har det bästa i boken blivit nÃ¥gra enskilda kapitel, vilket visar, att Berit Spong främst kommer till sin rätt som novellist. I ett kapitel som »NÃ¥lar i lena vanten» är kompositionen samlad och klar, och här finns, vad hon nog främst velat uppnÃ¥ med Nävervisan, en ton av den äkta gamla folksagan. Irja Browallius har i R i n g a r p Ã¥ v a t t n e t Ã¥tervänt till sin närkingska bondbygd och till tragedien. Hennes bok behandlar den ensamma lärarinnans omdiskuterade problem och rör sig i nutidsmiljö. Ingressen, som skildrar, hur Barbro Sten frÃ¥n storstaden kommer till RisbÃ¥lets obygd för att tillträda sin tjänst, är alldeles utmärkt, och miljön är suggestivt skildrad, bÃ¥de när det gäller lärarinnans arbete och privatliv och när det är frÃ¥ga om bybornas pÃ¥ en gÃ¥ng respektfulla och skvallerlystna sätt att betrakta henne. Händelserna läggas ocksÃ¥ mÃ¥lmedvetet till rätta. Halvt mot sin vilja fÃ¥ngas Barbro Sten in i de konflikter, som öppet eller fördolt dras ihop omkring henne. Bipersonerna äro utmärkt skisserade, men den unga lärarinnan själv kommer man inte riktigt nära, och man över- 68 Litteratur tygas inte om nödvändigheten av den slutliga katastrofen. Barbro Sten är till skillnad frÃ¥n kvinnorna i Irja Browallius tidigare bygderomaner en människa, som kan reflektera och värja sig med större förutseende. Man blir därför inte pÃ¥ allvar gripen av hennes öde. Boken ger emellertid nya prov pÃ¥ författarinnans artistiska talang och förmÃ¥ga av porträttering. Irja Browallius landsbygd är mörk och ruvande. Ett helt annat synsätt träder i dagen i debutanten Greta von Schoultz' behagligt skrivna D e t g Ã¥ r e n v i n d i g r ä s e t. Den demonstrerar det aktuella kontrastproblemet stad-landsbygd och handlar om en familj, som fÃ¥r pröva pÃ¥ bÃ¥de landsbygdens och storstadens arbetsförhÃ¥llanden och levnadsmöjligheter. Som sÃ¥ ofta i litteraturen finner man, att olyckorna slÃ¥ ner, just dÃ¥ förf. själv har bruk av dem, och man tycker, att stadslivet fÃ¥tt alla de grava anklagelserna och bondelivet hela försvaret pÃ¥ sin lott i skildringen, vilken f. ö. är väl mycket refererande. Men det finns sakkunskap och gestaltningsförmÃ¥ga i den lilla boken, som äger nÃ¥got av den friska doften frÃ¥n gamle Almquists lantlivsberättelser. En bygdehistoria är ocksÃ¥ Moa Martinsons A r m e n v i d h o r is o n t e n, men framför allt är denna bok en memoar. Vad som i hennes tidigare böcker berättats om statarflickan Mia, skildras här utan romanförklädnad och berättelsen förs fram hela fem decennier. Man fÃ¥r veta, att Moa Martinson hör till en gammal soldatsläkt, och intet kan vara mer betecknande. Hon är tapper och stridbar, har ett frejdigt humör och hela hennes författarskap är utfört i krigarens kända avsikt att sÃ¥ra och döda. Boken skildrar i fristÃ¥ende kapitel Moa Martinsons liv frÃ¥n barndomens soldattorp till nutiden, dÃ¥ hennes egen son gÃ¥r pÃ¥ post för riket. Men främst handlar den om kvinnornas tysta, tappra kamp i fattiga svenska hem för att hÃ¥lla nöden frÃ¥n dörren. Hon berättar med en sorts episk naturbegÃ¥vning, som lÃ¥ter händelserna själva tala om, vad hon vill ha sagt. Här finnas mÃ¥nga levande och tänkvärda skildringar av svensk fattigvardag, och här demonstreras författarinnans credo: »Jag tror pÃ¥ människotanken och samvetet.» Armen bakom horisonten är framför allt en bekännelsebok, som öppet och chosefritt visar, vem Moa Martinson är. Memoar och bekännelse är ocksÃ¥ Jan FridegÃ¥rds H ä r ä r m i n h a n d. Samtidigt som Lars HÃ¥rd-romanerna pÃ¥ nytt utgivits, berättar förf. här om hur proletären Lars HÃ¥rd blev diktaren J an FridegÃ¥rd eller m. a. o. om hur Lars HÃ¥rds liv gestaltade sig efter de Ã¥r, som romantrilogien behandlat. Det har blivit en samtidigt ansprÃ¥kslös och ärlig bekännelse, alltigenom naturlig och sanningspräglad. Det visar sig, att den hÃ¥rt bedömde Lars HÃ¥rd egentligen är en vek, medkännande, innerst religiös poetnatur, som lärt sig se självständigt pÃ¥ tingen och som ofta tvingats resignera men aldrig förmÃ¥tts ge tappt. Skildringen av hur diktaren inom honom föddes och utvecklades, alla hÃ¥rda motigheter till trots, är gripande i sin konstlösa rättframhet. När han vann ett lÃ¥t vara omstritt namn med sina romaner, befann han sig vid en skiljeväg. Det var omöjligt för 69 .. .• .__..____- -------'---- -~~-L.._-~- ~~ - - - Litteratur honom att fabulera fritt och »skriva upp sina öden i kronologisk ordning kunde väl vem som helst». Innerst inne vet FridegÃ¥rd, att detta pÃ¥stÃ¥ende är oriktigt, även om det vittnar om att han insett sin begränsning. Han hör till dem, som förmÃ¥tt omgestalta en fattig verklighet i diktens form och därigenom blivit tolk Ã¥t andra. PÃ¥ ett ställe berättar han, att han en julmorgon varseblev, hur en stjärna speglade sig i hjulspÃ¥rens. vatten och att han dÃ¥ tyckte sig se en bild av sitt innersta: »En pöl, som speglar en stjärna, var förresten en träffande bild av hela mitt liv.» Den som ser pÃ¥ detta sätt och finner en sÃ¥dan sinnebild i det han ser, han skriver inte bara upp sina öden kronologiskt, han förvandlar dem till nÃ¥got nytt, han är äkta poet. Hammenhög hÃ¥ller sig i regel till en annan klass, till smÃ¥borgarna. I D e t v a r e n g Ã¥ n g e n m u s i k e r skildrar han konstutövarna i denna miljö, kafe- och biografmusikerna vid tiden för ljudfilmens och högtalarnas genombrott. Därmed kombinerar han smÃ¥borgarskildringen med ett socialt problem, som alltjämt är olöst. Han är emellertid ingen resonör och hans argumentering för musikerna, vilken har Ã¥tskilliga tänkvärda synpunkter, lider av ensidighet och bristande hänsyn till det faktiska läget. Romanen har ocksÃ¥ blivit alltför idyllisk för att tjäna som lystringssignal. Huvudpersonen och hans hulda maka äro typiskt gemytliga Hammenhögfigurer och förf. är alltför svag för dessa musikens Pinnebergar för att läsaren skall misstänka, att han skall vägra hÃ¥lla sin skyddande hand över dem. Boken kan i sin helhet betecknas som sakkunnigt reportage och habilt konsthantverk. SmÃ¥borgerlig miljö, ofta frÃ¥n Stockholms södra förstäder, är ocksÃ¥ Hans Botwids speciella skildringssfär. Men denne förf. söker sig alltid in mot djupare själsliga konflikter. Han berättar i D e t f i n n s s Ã¥ m Ã¥ n g a f r e s t e l s e r om hyggligt folk, som drivs till medverkan i brottsliga handlingar, och om hur detta kommer att inverka pÃ¥ deras tillvaro. Därtill vill han demonstrera, hur frÃ¥gan om rätt och orätt kan bli ett psykologiskt problem i stället för ett moraliskt. Det har han emellertid inte förmÃ¥tt - frÃ¥geställningen är ocksÃ¥ en smula underlig - därför att han hoppar över viktiga mellanled i skildringen. Däremot lyckas han bra med Ã¥tskilliga av bipersonerna, liksom han fÃ¥tt fram den rätta atmosfären över sin mellansvenska vardagsvärld. Till Stockholms fattiggränder i Gamla stan förs man i debutanten Allan Erikssons G r ö n s k a m i n g r ä n d. Den handlar om arbetslös ungdom under mellankrigstiden. Ingredienserna kännas igen frÃ¥n skedets egna arbetarromaner, men förf. är ingen kverulant utan lÃ¥ter sina ungdomar hÃ¥lla humöret uppe och han ger en nyttig tillbakablick pÃ¥ en period, som numera kan riskera att framstÃ¥ som en renodlad idyll. Den nutida ungdomen skildras i mÃ¥nga böcker och mÃ¥nga variationer. Sven Forssell har med A t t v a r a k a m r a t försökt sig pÃ¥ att skriva en modern idrottsroman. Bristerna i boken fÃ¥ delvis sin förklaring av att förf. tydligen frÃ¥n början tänkt sig nÃ¥got annat, 70 --~--~----..........~...._____.___________ Litteratur innan han lockades av propagandan för litterära idrottsskildringar. En god del av boken handlar om en lÃ¥ngholmsfÃ¥nges reaktioner, och förbindelsen med idrotten knyts blott nödtorftigt ihop mot slutet: kamratskapet skall gälla även sÃ¥dana, som Ã¥tervända frÃ¥n brottets väg. Det bästa i boken, som tekniskt har inslag frÃ¥n Remarque och Fallada, är dess reportage frÃ¥n kontors- och verkstadspojkarnas vardag hemma eller pÃ¥ idrottsplatserna och det säkra greppet om deras känslo- och tankevärld. En helt annan kategori skildras i Peter Nissers H u n g e r. Här berättas om tre unga män, som bilda en sorts självdestruktionens musketörgäng, vilket framvisar alla avarter av trasigt, patologiskt själsliv. De betrakta sig som »de evigt rotlösa, de ständiga vandrarna och dilettantiska revolutionärerna». Boken är fylld av deras alkoholism, orgier och tilltagande sönderfall och allt skildras med en hektisk, brusande svada, som stundom slÃ¥r över i falsetten. Nisser har kanske främst velat chockera, men otvivelaktigt äger han artistisk talang. I sitt umgänge med naturen kan han t. ex. utforma ting av utsökt valörmÃ¥leri. Ett artisteri, som mognat till fullödigt konstnärsskap finner man i Olle Hedbergs Sis t a s o m m a r l o v e t. Denna ungdomsroman, som är en fortsättning av fjolÃ¥rsboken, rymmer nÃ¥got, som annars varit sällsynt nog hos satirikern, realisten och moralisten Olle Hedberg, ett stänk av lyrik. Det gÃ¥r som en klar melodi genom skildringen av tredjeringaren Bo Stenssons första kärlek. Kärleken fyller hans hjärta, förändrar dagern över hans tillvaro och avslöjar dolda sidor av hans själsliv. Den är genomgripande, fast den inte leder till nÃ¥got yttre resultat. Bo Stensson är en behärskad, reflekterande och egentligen ganska diplomatisk ung man med en god portion självironi och inte sÃ¥ litet av psykologisk underfundighet. Skulle han bli författare med tiden, torde han komma att likna Olle Hedberg ganska mycket, vilken säkerligen givit Ã¥tskilligt av sig själv Ã¥t denne gymnasist, som med förtjänster och fel blivit en av hans mest levande gestalter, därför att han skärskÃ¥dats inte med satirens utan med humorns ögon. Det finns nÃ¥got av Nya skapelsens melodi över denna skildring men transponerad över till den moderna, psykologiska romanens prosakonst. Sista sommarlovet - med dess pÃ¥ en gÃ¥ng vemodiga och befriande titel - är en bok, som är fylld av ungdom med allt vad det innebär av önskedröm och upplevelse, av vemod, friskhet och upptäckarhÃ¥g. I Stina Aronsons uppfostringsroman G o s s e n p Ã¥ t r ö s k e l n finns däremot ingen romantik. Den är fylld av en ingÃ¥ende, omsorgsfull och mödosam psykologisk analys. Den riskerar att bli tröttsam genom förf:s outtröttliga iver att demonstrera, förklara och analysera. Ã…ndÃ¥ förmÃ¥r hon skildra ett ganska invecklat pojköde under pubertetsÃ¥rens kriser med intensitet och inlevelse. Emellertid har Stina Aronson nÃ¥tt sitt bästa resultat i ett annat porträtt, som föreställer en misslyckad författarinna, vilken i sin dröm om vitter framgÃ¥ng förfalskar sin tillvaro genom att uppleva den i form av litterära motiv. Denna egocentriker är skildrad med den enda avsikten att obarmhärtigt avslöja, och resultatet har blivit uppnÃ¥tt. 71 ..f •. . .~· ' .. Litteratur I Ã¥rets bokflod träffar man f. ö. pÃ¥ en hel rad satiriska, avslöjande kvinnoporträtt, och det är i regel kvinnliga författare, som utfört dem. Hit hör debutanten Frida Zerns F r u Selma M o d i n, skriven som en alltför ordrik inre monolog, och hit hör Elsa Eschillius' F r u D y g d o c h F r u L u s t a, vars farsartade intrig inte är särskilt märklig men där bilden av titelpersonerna är tecknad med glad förtjusning. Elsa Eschillius "har blick för alla slags kvinnliga skavanker, bÃ¥de yttre och inre, hon avlyssnar förnöjt sina medsystrars omlindade elakheter till och om varandra och hon har ogement nöje av att avslöja fru Dygd, den beskäftiga, egocentriska, självömkande och maktlystna förmyndartypen. Det svenska nutidssamhället med dess problem och skilda klasser eller typer har som synes blivit ganska ordentligt undersökt i Ã¥rets prosadiktning, som ju ocksÃ¥ här har sitt egentliga revir. Men Ã¥ret kan även uppvisa böcker av annan art. Frank Heller lÃ¥nar i K r i g e t s o m a l d r i g t o g s l u t sin stil frÃ¥n J aques stekvändarens och d'Artagnans äventyrsvärld, men mellan de vilda ritterna och spännande fäktningarna lÃ¥ter han 30-Ã¥riga krigets hela barbari träda fram, till en demonstration av vapenfejdernas hela meningslöshet och till en förstucken parallell till dagens sönderslitna Europa. VÃ¥r emigrantlitteratur är representerad av Jaseka Golowanjuk, som i Främling i eget land ger en bred skildring av rysk aristokrati frÃ¥n den sista tsartiden fram genom revolutionsÃ¥ren. Boken ger inga nya synpunkter pÃ¥ den historiska verklighet, som utgör skildringens bakgrund, och människateckningen gÃ¥r inte pÃ¥ djupet, men förf. har en flödande fabuleringsgÃ¥va och en visuell fantasi av ovanligt slag. Han berättar med fart och friskhet och ställer fram en för en västerlänning mycket fjärran värld av brokig omväxling och människor av ömsom djurisk försoffning, barbarisk vildhet, orientalisk oÃ¥tkomlighet eller extatisk översinnlighet. Till en ändÃ¥ mer fjärran värld förs man i debutanten Yngve Kernells U t f ä r d i g r ö n g o b e l ä n g. Här blommar romantiken. Förf. lÃ¥ter en bleknad gobelängs fridfulla idyll skifta över i verkligheten, ehuru han hela tiden vet, att baksidan av gobelängvärlden inte ser sÃ¥ vacker ut som framsidan. Han Ã¥terupplivar den nyckfulla romantiska ironien i denna artistiskt pastischartade berättelse, som har ett inslag av gamle Fr. Cederborghs friskhet och Ã¥tskilligt av den nyromantiska komiska romanens bisarreri över sig. Därför finns det bÃ¥de realism och önskedröm, bÃ¥de mjuk poesi och borgerlig vardag och därtill ett stänk av tillvarons mystiska underlighet i Kernells bok, som tonar med en alldeles egenartad melodi i den mÃ¥ngstämmiga orkestern. 1942 kan inte räkna pÃ¥ ett rum bland de stora Ã¥ren i svensk diktning. Det har visserligen varit osedvanligt litterärt livaktigt, med bl. a. mÃ¥nga debutanter, och publiken tycks ha räckt till för allt det myckna och skiftande, som bjudits. Men de böcker, som även i framtiden komma att äga livskraft, torde vara lätt räknade. ÄndÃ¥ kan 72 Litteratur man se tillbaka pÃ¥ Ã¥ret med inte sÃ¥ litet av tillfredsställelse. Det har visat, att vÃ¥r litteratur behÃ¥llit sin linje, fortsatt sina traditioner, lugnt stÃ¥tt emot bÃ¥de lockelser och kritik frÃ¥n ovidkommande hÃ¥ll och redligen strävat att tolka och hävda vÃ¥rt väsens art. Dess stämma har i alla sina nyanseringar och trots de mÃ¥nga temperamentsskiftningarna varit alltigenom svensk. Litteraturen har hÃ¥llit de nationella positionerna. I grund och botten är det berömvärt nog. KÃ…RLEK OCH POLITIK - EN REPLIKVÃ…XLING Herr Redaktör. I sin i häftet 9, Ã¥rg. XXIX, av denna tidskrift införda anmälan av min senaste bok »Kärlek och Politik» har professor Georg Andren, sid. 627, rad 6 nerifrÃ¥n, i frÃ¥ga om socialisten Mr Whitehead tillerkänt mig rätten att »fritt gestalta figuren». Varför, i all rimlighets namn, ifrÃ¥gasätter han, tvÃ¥ sidor längre fram, min rätt att hÃ¥lla mig till sanning och fakta i en historisk roman och i frÃ¥ga om en historisk person, som med vilja gjorts sÃ¥ lätt igenkännlig, att varje med de senaste decenniernas politiska förhÃ¥llanden i England nÃ¥got sÃ¥ när förtrogen läsare sÃ¥ gott som ögonblickligen mÃ¥ste ha fastslagit hans ideutiten Själv tillerkänner jag mig den rätt som alla romanförfattare utan undantag sedan romanens uppkomst tagit sig, nämligen den att hämta material och stoff till mina romaner, varhelst ifrÃ¥n det mig lyster. Kriteriet pÃ¥ en romans konstnärliga värde ligger, som bekant, inte i materialet och stoffet eller sättet för dessas Ã¥tkomst, fabuleringsförmÃ¥ga, egna upplevelser och iakttagelser, hörsägen, tryckta källor. Kriteriet ligger i den grad, till vilken det lyckats författaren att ge illusion av inre eller yttre verklighet Ã¥t det stycke liv han skildrar. Det förefaller egendomligt, att ett sÃ¥ pass enkelt faktum ska behöva pÃ¥pekas ännu Ã¥r 1942. Det förefaller ännu egendomligare, att det ska behöva pÃ¥pekas för en professor inom den filosofiska fakulteten, till och med för en professor, som offentligen framträder som bedömare av skönlitterärt arbete. Stockholm 7' december 1942. Gustaf Hellström. Herr Redaktör. Författaren Gustaf Hellström gav förra hösten vÃ¥r svenska allmänhet en rad näpna och nätta detaljer frÃ¥n sin litterära verkstad angÃ¥ende arbetet pÃ¥ Kärlek och Politik. Han glömde emellertid att tala om i vilken tacksamhetsskuld han stod till George Lansburys självbiografi, som ytterst fÃ¥ i vÃ¥rt land torde känna till. Det kunde före- 1 Med anledning av att genmälet daterats den 7 december vilja vi endast meddela att det inte kom oss tillhanda förrän häfte 10 redan var uneler tryckning. Red. av Svensk Tidskrift. 73 ...- __L -------~ Litteratur falla, som om det icke skulle behöva upptagas sÃ¥ onÃ¥digt, om en intresserad läsare reparerade herr Hellströms glömska och kompletterade hans framställning. Vem kunde ana, att hemligheten var honom sÃ¥ angelägen och sÃ¥ kär. Den litteraturhistoriska forskningen har ju sedan decennier ägnat sig Ã¥t uppgiften att uppvisa litterära lÃ¥n och pÃ¥verkningar av olika slag. Varför skulle man icke kunna använda samma metod pÃ¥ en nyutkmnmen bok, medan den ännu har nÃ¥gon aktualitet och författaren ännu lever~ Det är ju lÃ¥ngt ifrÃ¥n säkert, att en framtida litteraturhistorisk forskning kommer att nämnvärt intressera sig för denna bok. Har icke erfarenheten lärt oss att ett medlemskap i Svenska akademien icke ger en pÃ¥litlig passersedel till den litterära odödligheten~ Mina egna kommentarer till herr Hellströms vidlyftiga lÃ¥n formulerade jag mycket försiktigt. Jag skrev: »Alla författare ösa väl mer eller mindre frikostigt - alltefter gÃ¥vorna - bÃ¥de ur livet och litteraturen. I frÃ¥ga om stil och teknik, ämnesval och problematik undgÃ¥r väl ingen författare att taga starka intryck av den litteratur han läser. Det torde emellertid höra till det mindre vanliga att en samtidsroman är 'historisk' i den meningen, som fallet är med Kärlek och Politik, att det novellistiska stoffet i sÃ¥ hög grad är lÃ¥nat frÃ¥n litteraturen och att det historiska samtidigt är camouflerat» (kursiveringarna gjorda nu). Herr Hellström har gÃ¥tt efter den gamla maximen, att anfallet är det bästa försvaret. Men han har brutit mot en regel, som i litterära fejder torde ha sin givna plats, den nämligen att man av förargelse och upphetsning icke skall lockas att angripa innan man begripit. Som varje kritisk läsare torde ha observerat »ifrÃ¥gasätter» jag i min artikel icke nÃ¥gon »rätt». Jag anlägger överhuvud taget icke moraliska synpunkter utan talar om vad som är vanligt eller mindre vanligt i samtidssl.~ildringar. Det är nästan besvärande att behöva pÃ¥- peka en sÃ¥ enkel distinktion för en författare, som kritiken upphöjt till en fin analytiker och som själv anser sig kunna giva vinkar till filosofiska fakulteter. Det är pÃ¥ ett grovt och fundamentalt missförstÃ¥nd, som herr Hellström- med en obetalbar air av akademisk överlägsenhet - bygger sitt genmäle. Det skulle intressera mig, om herr Hellström kunde nämna ett enda fall, dÃ¥ en svensk samtidsskildring öst sÃ¥ mycket av sitt stoff frÃ¥n en skäligen okänd självbiografi och samtidigt camouflerat lÃ¥net genom att giva den skildrade personen ett nytt namn. Tills vidare mÃ¥ste jag utgÃ¥ ifrÃ¥n att herr Hellström pÃ¥ denna punkt i hela vÃ¥r moderna svenska litteratur har berättigade ansprÃ¥k pÃ¥ - originalitet. Mitt uttryck »mindre vanlig» torde i varje fall icke vara för starkt. Att här, som en framstÃ¥ende kritiker gjort, hänvisa till Heidenstams Karolinerna, Mobergs Rid i natt och Frans G. Bengtssons Röde Orm, är tämligen förfelat. När det gäller länge sedan svunna tider stÃ¥r ju ingen annan väg öppen för miljö- och tidsskildringen än den, som de historiska källorna Öppna. Herr Hellström är ock angelägen att framhÃ¥lla, att Kärlek och Politik är en »historisk roman», som hÃ¥ller sig till »sanning och fakta». 74 Litteratur En historisk roman, med honom sjalv som huvudperson och med den utförligast skildrade politiska händelsen flyttad frÃ¥n efterkrigsÃ¥rens till förkrigstidens London - frÃ¥n 1921 till1910! Om detta är en historisk roman, vilken pÃ¥litlig författare var dÃ¥ icke - Crusenstolpe~ 1910 Ã¥rs engelska politik var i sanning sÃ¥ laddad med sprängämnen, att dess skildrare knappast torde behöva lÃ¥na dramatiskt stoff frÃ¥n andra decennier för att »ge illusion av inre eller yttre verklighet Ã¥t det stycke liv han skildrar». Om jag alltsÃ¥ icke vÃ¥gat mig pÃ¥ försöket att säga vad som är »rätt» när det gäller en författares Ã¥tkomst till sitt litterära stoff- moderna humanister äro som bekant försiktiga pÃ¥ den punkten - sÃ¥ är herr Hellström sÃ¥ mycket säkrare. Herr H\ellström tar sitt material var det honom lyster. Detta är en uppfattning, som uppenbarligen utmärkt väl passar herr Hellströms eget författarskap; hur väl den passar är en frÃ¥ga, som jag kanske vid nÃ¥got annat tillfälle fÃ¥r Ã¥terkomma till. Har det emellertid icke länge ansetts vara en styrka för en författare, om hans egen inbillningskraft och uppfinningsförmÃ¥ga tillÃ¥ter honom att dikta utan ett mödosamt botaniserande i litteraturen~ Fantasiens fria flykt och inlevelsens styrka i ett mera självständigt koncipierat stoff ger diktaren ett adelsmärke, som icke tillkommer dem, vilka som boklarver äta sig igenom volym efter volym. Herr Hellström, som hämtat sÃ¥ träffande observationer och fina reflexioner ur litteraturen, erinrar sig kanske ocksÃ¥ ett ord av Goethe: »Sollen wir ewig als Raupen herumkriechen, weil einige nordische Kunstler ihre Rechnung dabei finden7» Georg Andren. 75