KYRKOMÖTET 1938 Au biskop TORSTl.Cf\.i YSALVDER, Visby NAGON dag medan 1938 Ã¥rs kyrkomöte var samlat, skrev en av Stockholms dagliga tidningar ett vänligt kÃ¥seri om dess förhandlingar. NÃ¥gra utanförstÃ¥ende lekmän hade frÃ¥gat varandra, vad det där kyrkomötet egentligen sysslade med. De blcvo informerade och gÃ¥vo uttryck Ã¥t sin häpnad. Att kyrkans representation behövde ÖYcrlägga och besluta om lönolagstiftning och boställsförvaltning och klockareinstitution och valförordningar var ju rimligt och begripligt. Men att 60 bildade och moderna människor samlades i riksdagshuset för att syssla med nÃ¥got sÃ¥ ofruktbart och OYidkommande som handbokens liturgiska formulering, det ÖYergick frÃ¥garnas höga förstÃ¥nd. Alla liturgiska formler voro ju ändÃ¥ lika obegripliga och för lekmännen lika likgiltiga. KÃ¥- sören polemiserade saktmodigt och undrade, om det icke möjligen knndc Yara sÃ¥, att när en gÃ¥ng dagens alla modeintressen bleknat och dess ideal blivit löjligt urmodiga, de ord fortfarande skulle leYa och boYara sin glans, som kyrkans lärde män nu vägde och med tÃ¥lmodig möda slipade som dyrbara smycken. Vi fÃ¥ hoppas att kÃ¥sören har rätt. Men den massiva okunnighet, som antyddes, i det som rör kyrkans interna ting, är skrämmande. Hos dagens kulturmänniska överträffas hennes olust att tänka endast av hennes oförmÃ¥ga. Man förfasar sig över barbariet hos andra folk, men upptäcker icke, att man själv representerar samma sekularisering frÃ¥n moral och religion, vars nödvändiga konsekvenser just ~ir reaktionärt barbari. SYcriges kyrka behöver vara medveten om, att den är en av de fÃ¥ makterna i denna tid, som inifrÃ¥n bevara det svenska bildningsarbetets och den andliga kulturens kontinuitet. I detta sitt tjänande stÃ¥r den mer än andra i utvecklingens och det framtidsdugligas tjänst. Den fÃ¥r finna sig i att ömsevis bli pÃ¥ropad och nonchalerad. Det goda samvetet har rÃ¥d att finna sig i andras nycker. »Till allmänt kyrkomöte sammanträda svenska kyrkans ombud 696 Kyrkomötet 1938 vart femte Ã¥r Ã¥ dag och ort, som Konungen utsätter; Konungen dock obetaget att mötet oftare sammankalla.» Denna bestämmelse i kyrkomötesförordningens första paragraf betyder icke att kyrkomötet har normal femÃ¥rsintervall mellan sina ordinarie sessioner. Varje kyrkomöte, som sammankallas, är ett ordinarie sÃ¥dant. Och mötet inkallas, sÃ¥ ofta Kungl. Maj:t finner föreliggande frÃ¥gor pÃ¥kalla dess hörande. Detta Ã¥r hade Kungl. Maj:t begärt kyrkomötets yttrande över nya förvaltningsbestämmelser rörande s. k. klockarejord samt över utarbetat förslag till ny handbok för svenska kyrkan. Därtill kom en rad mindre frÃ¥gor, vilka Kungl. Maj:t i sina skrivelser förelagt. Ovissheten om vilka frÃ¥gor som mÃ¥ste tilläggas kyrkolags karaktär, lägger delvis i Kungl. Maj:ts skön, huru mycket som förelägges kyrkomötet. Den Stadenerska epoken av kyrkoregementc röjde en bestämd tendens att till kyrkomötet hänskjuta sÃ¥ mycket som möjligt, i tydlig avsikt att därmed skapa tradition. Denna iir numera avbruten. statsrÃ¥det Engberg lämnar principiellt Ã¥t kyrkan att själv avgöra sina trosfrÃ¥gor men tillfrÃ¥gar icke i onö- dan kyrkomötet om förvaltningsärenden. Och dessa kunna stundom inrymma för det kyrkliga arbetet ömtÃ¥liga och vitala organisationsfrÃ¥gor. Av taktiska och politiska skäl har statsrÃ¥det Engberg ocksÃ¥ alltmer inaugurerat seden att först höra riksdagen och, sedan dess beslut redan föreligger, lÃ¥ta kyrkomötet bejaka eller förkasta. SÃ¥ länge en kyrkominister med kunnighet och positivt intresse värnar det kyrkliga arbetets livsbetingelser, är ingenting att säga om denna parlamentariska metod. Den torde i flera fall länt kyrkan till godo. Under en mindre positivt intresserad kyrkoministers egid kunde denna förhandlingsordning bliva vansklig och ställa kyrkomötets mod till ärligt veto pÃ¥ prov. Om man nu, trots Svenska Dagbladets pessimism, fÃ¥r räkna kyrkohandboken till frÃ¥gor av allmänt intresse, hade kyrkomötet i övrigt sitt allmänintressanta arbete knutet till en rad vid mötet väckta motioner. Dit hörde tvenne av biskop Bohlin framburna förslag om upphävande av den för de nordligaste stiften gemensamma ansökningsrätten, samt om borttagande av prästval vid de tillfällen (s. k. tredjegÃ¥ngstillsättningar), dÃ¥ K ungl. Maj:t äger att med fri hänsyn till valutslaget utnämna innehavare till beställningen. Av viss betydenhet var ocksÃ¥ biskop Andrrns motion om revision av nu gällande evangeliebok. Kyrkomötets lekmannarepresentanter visade ocksÃ¥ stort m- 697 Torsten Ysander tresse för en grupp motioner, vilka begärde mer eller mindre radikal omläggning av prästutbildningen. Bland motionerna samlade dock utan jämförelse det Björkquistska förslaget om inrättande av ny kvinnlig tjänst i kyrkan den största uppmärksamheten. STIFTSBAND. När Härnösands stift delades och LuleÃ¥ stift utbröts, bestämdes, att prästerna i dessa bÃ¥da nordliga stift skulle äga rätt att söka ordinarie tjänster i bÃ¥da nordstiften, oavsett för vilketdera stift vederbörande blivit prästvigd. Denna anordning har hittills bestÃ¥tt. Härnösands domkapitel med dess biskop i spetsen pÃ¥talade nu detta arrangement. Det medförde olägenheter för stiftsledningen, som aldrig i förväg kunde fixera, hur mÃ¥nga prästkandidater som borde vigas. Under Ã¥ret kunde frÃ¥n nordmarken komma tillskott vid ansökan till prästerlig tjänst i Ã…ngermanland. Och plötsligen kunde stiftsledningen se sig ställd i svÃ¥righeter att med missiv draga försorg om sina e. o. präster. Osäkerhetsmomentet med sjukdöm och dödsfall var stort nog utan att denna anordning borde tillÃ¥tas att förvärra tillstÃ¥ndet. FrÃ¥n stiftets lekmannahÃ¥ll omvittnades att även församlingarna kände sig otillfredsställda, dÃ¥ alla rum Ã¥ ett förslag kunde beläggas av för menigheten helt okända prästmän frÃ¥n grannstiftet. Under debatten framskymtade ännu nÃ¥gra motiv. Lokalpatriotismen levde stark i Ã…ngermanland, Jämtland och Medelpad. Man höll rätt pÃ¥ sina egna och höll ihop med sina egna. Att tvÃ¥ngsvis taga emot själavÃ¥rd av en polcirkelspräst synes menigheterna i Härnösands stift som ett äventyr. Lokalkänslan är möjligen stark ocksÃ¥ i domkapitlet. Man känner sig kränkt i sin värdighet att icke ha exakt lika möjligheter och rättigheter som i de sydligare stiften. LuleÃ¥representanterna försvarade tappert och framgÃ¥ngsrikt sina privilegier. Under sist förekommande prästbrist hade ett stort antal dispenserats frÃ¥n akademiska examina och prästvigts för LuleÃ¥. Dessa, för närvarande 47, innehade nu de flesta komministraturerna men ägde icke rätt att söka kyrkoherdetjänst. Därigenom blockerades LuleÃ¥ stifts komministertjänster. Stiftets e. o. präster ägde inom rimlig tid ingen annan möjlighet till befordran än genom att söka sÃ¥dan inom Härnösands stift. Det pÃ¥- 698 Kyrkomötet 1938 visades ocksÃ¥ att transportsökande icke blott strömma norrifrÃ¥n till Härnösand utan ocksÃ¥ i motsatt riktning. LuleÃ¥ stifts kyrkoherdebefattningar äro nämligen pÃ¥ grund av folkrikhet och ödebygdstillägg högre avlönade än grannstiftets. Med mild ironi pÃ¥- pekades, att samma svÃ¥righeter, som Härnösandsrepresentanterna klagat över, förelÃ¥go för LuleÃ¥ stift. Det vore, sades det, en förolämpning att tilltro Härnösands stiftsledning mindre förmÃ¥ga att bemästra olägenheterna än LuleÃ¥ stiftsledning. Kyrkomötet förhöll sig passivt vid duellen. Man hade intrycket, att detta ärende fick sina proportioner icke genom sin vikt utan genom sina talesmäns debattskicklighet. Litet var kände, att, om man haft ansvar för Härnösand, skulle man velat motionera som biskop Bohlin, och hade man haft ansvar för LuleÃ¥, skulle man velat försvara status quo som biskop Jonzon. När motionen nu avslogs betydde detta närmast en önskan frÃ¥n kyrkomötets sida, att de tvistande parterna skulle gÃ¥ bakom hörnet och göra upp sitt mellanhavande i enrum. När de gemensamt funnit en antagbar lösning vore kyrkomötet helt visst villigt att stödja denna. TREDJEGANGSVAL. För att möjliggöra rättvis befordran för de präster, som icke genom vanlig valordning kunnat vinna sÃ¥dan, är stadgat, att var tredje gÃ¥ng en kyrkoherdetjänst bliver ledig äger Konungen utnämna antingen en av dem som uppförts Ã¥ förslaget och undergÃ¥tt val eller nÃ¥gon annan som äger ansöka direkt hos Konungen. Det har ansetts att hela proceduren med kyrkoherdeval vore en komedi i dessa fall, dÃ¥ Kungl. Maj:t ägde utnämningsrätt utan tvingande hänsyn till församlingens i val uttalade mening. Hellre än att skapa misstämning mot den utnämnde, sedan församlingen redan event. uttalat sig för en annan, borde vid dessa tillsättningsprocedurer valet helt borttagas. Vid debatten om denna motion infann sig departementschefen och lämnade en statistisk redogörelse för regeringens hittills förda utnämningspolitik i berörda s. k. tredjegÃ¥ngsfalL statistiken var bÃ¥de roande och upplysande och gav vid handen att församlingarnas i val uttalade mening blivit biträdd av Kungl. Maj:t i lÃ¥ngt större utsträckning än den klagoskriande allmänheten menar. statsrÃ¥det undvek att personligen taga ställning för att icke 699 Torsten Ysander därigenom pÃ¥verka kyrkomötet. Om en utsträckning av Kungl. :Maj:ts befogenhet icke är honom okär, sÃ¥ kunde likväl den statistik, han lämnade, lika gärna motivera valens bibehÃ¥llande sÃ¥- som vägledning för Kungl. Maj:t. Om en församling är enig om en viss kandidat och gitter samfällt rösta, är dess opinionsuttryck icke betydelselöst. Om däremot en församling saknar intresse för valet och genom lÃ¥ga röstsiffror visar detta, mÃ¥ ingen knota över Kungl. Maj:ts bruk av sin fria utnämningsrätt. Denna synpunkt kom emellertid knappast till uttryck under debatten. Mötets vice ordförande, biskop Rodhe, hade en segt utdragen fäktning i fleratimmarsrond med Härnösandskollegan. Biskop Rodhe hänvisade huvudsakligen till de svÃ¥righeter, som skulle uppkomma vid avvägning av meriter och vid jämförelse mellan de stiftets egna präster som enligt nu gällande ordning uppföras Ã¥ förslag och de fribytare som söka utom förslaget hos Kungl. Maj:t. Biskop Rodhe försvarade alltsÃ¥ icke valet i första hand, utan värdet av ett stiftsförslag. Bristen pÃ¥ positiva riktlinjer för frÃ¥gans lösning blev för kyrkomötet avgörande och motionen blev av detta icke biträdd. EVANGELIEBOKEN. Nästa motion av större intresse var biskopens i Linköping förslag om revision av kyrkans evangeliebok. Kanske nÃ¥gon vill sätta frÃ¥getecken vid det större intresset här. Det hände för nÃ¥- got Ã¥r sedan att min granne vid ett middagsbord frÃ¥gade, varför inte pÃ¥sken varje Ã¥r kunde sättas till samma datum. Vid upplysningen, att detta hängde samman med judarnas pÃ¥skfirning den 14:de Nisan, föll repliken: »Men kära 'nÃ¥n', vilken människa tänker pÃ¥ pÃ¥sken som en religiös högtid. Det vore väl bättre att fixera den till en tidpunkt, dÃ¥ skolungdomarna hade utsikt att fÃ¥ skidföre.» För den del av den upplysta allmänheten, som anlägger liknande synpunkter, har uppenbarligen icke kyrkans evangeliebok eller dess högtidsfirning nÃ¥got märkligare intresse. Det finns emellertid fler än skidlöpare i svenska kyrkan. Och somliga skidlöpare gÃ¥ dessutom i kyrkan. Biskop Andrre pÃ¥talade att kyrkoÃ¥ret pÃ¥ vissa punkter hade konstlat firningsämne. Därför ville han ha en varsam omflyttning av kyrkans predikotexter. Kyrkans martyrdag, den s. k. 700 Kyrkomötet 1938 Stefansdagen, firas annandag jul. Biskopen fann detta orimligt. I det allmänna medvetandet har icke ens Stefansmartyren med denna dag att skaffa. Folkbruk och Staffansvisor äro knutna till helt annan person. Motionären fann ocksÃ¥ graverande, att sÃ¥ mÃ¥nga predikanter fingo använda halva sin predikan pÃ¥ annandag jul till att motivera, varför man denna dag talade om martyrerna. I vÃ¥r tid, dÃ¥ martyriet Ã¥ter har blivit en skakande verklighet, borde denna dag fÃ¥ firas med osökt allvar och förläggas till en riktigare plats i kyrkoÃ¥ret, exempelvis fastan. Liknande synpunkter anlades pÃ¥ Johannesdagen, d. v. s. kyrkans midsommarfirning. Denna dag borde förbehÃ¥llas lovsÃ¥ngen över Guds skaparemakt, över naturens härlighet och liljorna pÃ¥ marken. PÃ¥ liknande sätt borde episteltexterna omflyttas, sÃ¥ att de bättre än nu stämde med dagens evangelium. Biskop Andrre erinrade om vissa högkyrkliga prästers sed att vid altaret ha en epistelsida och en evangeliesida, frÃ¥n vilka olika platser texterna lästes. »Jag har aldrig förstÃ¥tt det där, men nu finner jag en förklaring. Ty det är verkligen ofta sÃ¥, att den ena texten börjar i norr och den andra fortsätter i söder.» Kyrkomötet biföll motionen om varsam revision, dock icke utan att ytterligare trycka pÃ¥ varsamheten. BÃ¥de Stefansdag och J ohannistradition hade sina föresprÃ¥kare, och ingalunda allenast frÃ¥n gammalkonservativt hÃ¥ll. Dess talan fördes däremot i utskottet av kyrkomötets yngste ledamot riksdagsman E. Olsson i Staxäng, som förklarade, att han möjligen kunde gÃ¥ med pÃ¥ det föreslagna firningsämnet pÃ¥ midsommardagen, om han blott finge garantier för, att alla predikningar om naturens härlighet och liljorna pÃ¥ marken begränsades till denna dag. PRÄSTUTBILDNINGEN. FrÃ¥n flera olika hÃ¥ll hade motioner framburits om en tidsenligare prästutbildning. Enkannerligen togo dessa motioner i sikte den s. k. prakten, vars övningstermin pÃ¥ intet sätt ansÃ¥gs kunna motsvara, vad den moderna tiden krävde av en församlingspräst. Kyrkomötet, som visligen aktade sig att här komma för djupt i ömtÃ¥liga detaljer, bejakade motionerna efter en kort debatt. I denna underströks frÃ¥n universitetshÃ¥ll, att det var fortbildning, som behövdes mer än omläggning av de nuvarande teore-· 701 Torsten Ysander tiska universitetsstudierna. Detta behov av statsunderstödd fortbildning blev sÃ¥ professorligt och varmhjärtat betonat, att mö- tet totalt glömde att efterlysa möjligheten av inskränkning i nÃ¥- gon av de hittillsvarande kurserna till förmÃ¥n för det tidsenliga. Däremot hade nÃ¥gra lekmän intressanta inlägg om behovet av ökad utbildning i kyrklig sociologi. Prästen fÃ¥r icke vara okunnigare än sina bisittare i nämnder och kommitteer om samhällets maskineri och hjälpmöjligheter. En industriman ifrÃ¥gasatte, om icke den unge prästen, som, när han ställes ensam, i hög grad blir sin egen arbetsgivare, behövde tillgodogöra sig moderna erfarenheter i arbetsorganisation och arbetsteknik. KVINNLIGT PRÄSTÄMBETE. Mot bakgrunden av den mycket uppmärksammade tanken pÃ¥ kvinnliga präster var det uppenbart att doktor Manfred Björkquists motion om särskild kvinnlig tjänst i kyrkan skulle tilldraga sig bÃ¥de kyrkomötets och galleripublikens särskilda intresse. FrÃ¥n början till slut sammankopplades denna frÃ¥ga med själva frÃ¥- gan om det kvinnliga prästadömet. Det är heller icke alldeles lätt att fÃ¥ en klar mening om, huruvida motionären önskade ett samma:qhang mellan frÃ¥gorna eller ej. I debatten pÃ¥pekade doktor Björkquist att frÃ¥gan om den nya kvinnliga tjänsten bÃ¥de borde och kunde fristÃ¥ende bedömas, utan att allt för mycket förvirras av olika ställningstagande till lämpligheten av kvinnliga präster. Samtidigt var naturligtvis doktor B. medveten om det psykologiska värdet just nu av sin motion och av ett undanröjande av de principiella invändningarna mot kvinnliga präster. Motionen gick ut pÃ¥, att kyrkomötet ville anhÃ¥lla om utredning rörande de frÃ¥gor, som sammanhänga med inrättandet av en ny kvinnlig tjänst inom svenska kyrkan samt fÃ¥ förslag i ärendet framlagda för kyrkomötet. Tanken preciserades närmare i motionens motivering. Det p~tÂ- pekades att det fri.villiga kyrkliga arbetet i Sverige liksom annorstädes i stor utsträckning uppburits av kvinnor. Kyrkan kan heller aldrig umbära denna frivilliga kvinnogärning. Vad den kunde betyda om den vidgades i evangelisatorisk riktning, därom ansÃ¥gs bl. a. grupprörelsen bära vittne. Det hiinvisades vielaTe till att pÃ¥ senare Ã¥r allt fler kvinnor kommit med pÃ¥ förtroende- 702 Kyrkomötet 1938 poster även i det legalt bestämda kyrkliga arbetet. Kyrkan behövde emellertid nu kvinnor, som helt kunde ägna sig Ã¥t arbetsuppgifter inom församlingsvÃ¥rdens, den kyrkliga undervisningens och själavÃ¥rdens omrÃ¥de. En mÃ¥ngfald arbetsuppgifter finnas, för vilka kvinnan är mest tjänlig. Kvinnorna hava ocksÃ¥ rätt att fÃ¥ denna kallelsegärning fastare utbyggd i den kyrkliga organisationen. Tre möjligheter för frÃ¥gans lösning antyddes. Man kunde tänka sig ett kvinnligt prästämbete. Ingen av de nordiska kyrkorna torde resa ett principiellt hinder. A andra sidan kan man icke förbise, att frÃ¥gan om ett kvinnligt ämbete icke skulle vinna pÃ¥ att forceras fram. »En tjänst, som pÃ¥tvingas ett kyrkosamfund, kan aldrig uppfattas och mottagas som tjänst och blir redan därför om ej förfelad sÃ¥ dock väsentligen hämmad.» En andra möjlighet vore en utveckling av det kvinnliga diakonatet till att omfatta även en grupp, som skulle utbildas för församlings- och anstaltstjänst med väsentligen själavÃ¥rdande och evangelisatoriska uppgifter. Lyckligast vore emellertid enligt motionärens mening, om en helt ny kyrklig tjänst för kvinnor inrättades. De tänkta tjänsteinnehavarna skulle helst hava en utbildning, som närmast motsvarade prästens. När denna frÃ¥ga kom pÃ¥ kyrkomötets bord hade motionen tillstyrkts av ett enhälligt utskott. Däri Ã¥terspeglade utskottet dock icke stämningen vare sig i kyrkomötet eller ute i kyrkan. Fullt sÃ¥ rörande enighet torde icke förefinnas om detta ämne. Utskottet hade närmare bestämt den kyrkliga tjänstens innebörd. Det hade tänkt i första hand pÃ¥ behovet av kvinnliga resesekreterare inom stiften, kvinnliga själasörjare vid sjukhus, fängelser och uppfostringsanstalter m. m. men ocksÃ¥ och framför allt pÃ¥ behovet av kvinnlig hjälp i församlingstjänst, med uppgift att biträda vid Ordets förkunnelse, i konfirmationsundervisningen, i själavÃ¥rden, i barn- och ungdomsvÃ¥rden o. s. v. Utskottet, som tänkte sig finansieringen av denna kvinnliga tjänst genom kyrkofonden, hade avstÃ¥tt frÃ¥n att med motionären tala om tjänsteinnehavarem; sakramentsförvaltning. Däremot hade utskottet lagt särskild vikt vid motionärens önskan, att utbildningen till denna tjänst skulle bliva fullt likvärdig med förberedelserna till prästämbetet. Den där sistnämnda önskan blev egentligen frÃ¥gans brännpunkt. Med allt fog kunde biskop Rodhe ställa frÃ¥gan, om intentionen 703 Torsten Ysander vore fullt ren, därest allting hängdes upp pÃ¥ fullständig prästutbildning, dÃ¥ likväl den ifrÃ¥gasatta tjänsten icke skulle omfatta väsentligt annat än som redan nu utfördes av de frivilliga kvinnliga krafterna. MÃ¥nga av de mest förtjänstfulla bland dessa hade fullgod och likvärdig utbildning med den prästerliga - i pedagogiskt avseende bättre än denna - men ingalunda en utbildning som av nÃ¥gon part kunde fattas som ett första steg mot kvinnligt prästämbete. I kyrkomötets debatt, som, pÃ¥ nÃ¥got undantag när, lÃ¥g pÃ¥ ett högt och principiellt plan, representerades en mÃ¥ngfald skiftande stÃ¥ndpunkter. Hade mötet haft att taga ställning till frÃ¥gan om införande av kvinnligt prästämbete torde ett avslag icke kunnat undvikas. Till ett sÃ¥ radikalt steg pÃ¥ oprövad väg kände man sig icke mogen. Skuggan av detta problem lÃ¥g hela tiden över förhandlingarna. I huvudsak framfördes trenne olika synpunkter. LÃ¥t oss kalla de första principvägrarna. De hade det relativt lätt, om det ocksÃ¥ krävdes visst mod att förfäkta sin konservatism mitt i all den intelligenta modernismen. De togo sin utgÃ¥ngspunkt i den av Gud givna ordningen och i det nytestamentliga exemplet. Icke utan slagkraft var riksdagsman Olssons biblicistiska argument, att Herren i evangeliet visat sig med mycken djärvhet och självständighet hävda allas människovärde och pÃ¥ trots mot sin samtids uppfattning även hävdat kvinnans personliga rätt och höghet. Likväl har Herren icke anförtrott henne det direkta apostlaämbetet. Vilja vi vara bärare av den fortsatta nytestamentliga traditionen kunna vi alltsÃ¥ icke slÃ¥ in pÃ¥ den ifrÃ¥gasatta vägen. Uttalandet fick stÃ¥ oemotsagt, sedan talaren fÃ¥tt en troligen högst oväntad hjälp av exegeten professor Fridrichsen, som lakoniskt bekräftade, att 30 Ã¥rs forskning för honom givit samma resultat. Om professor F. därmed menade, att allt, som icke hänt i nya testamentet, icke heller i en äktkristen församling fÃ¥r hända i vÃ¥ra dagar, förteg han. Det är icke osannolikt, att han bÃ¥de Ã¥syftade och avnjöt auditoriets förvirring. - Medan Västsverige framför allt förankrade sitt motstÃ¥nd mot kvinnligt prästadöme i den bibliska stÃ¥ndpunkten, hävdades frÃ¥n sydsvenskt högkyrkahÃ¥ll den kyrkohistoriska traditionen beträffande sakramentsförvaltningen. Den motsatta synpunktens representanter kunna vi för korthetens skull kalla principbejakarna. De voro motionens och utskottets ivriga försvarare. De hyste ingen oro för en utveckling 704 Kyrkomötet 1938 hän mot kvinnligt prästämbete (biskop Bohlin) eller de önskade det snarast (fru Lutteman). Flera talare frÃ¥n detta läger hävdade det brÃ¥dskande behovet av kvinnlig prästtjänst. Friherrinnan Hermelin pekade i ett ädelt format anförande pÃ¥ den stora sekulariserade kvinnovärld, som enligt hennes mening icke kunde vinnas Ã¥ter för kristen tro annat än genom kvinnliga präster. OcksÃ¥ hävdades frÃ¥n flera hÃ¥ll att en kvinna icke andligen kan bli helt öppen inför eller mottaga själavÃ¥rd av nÃ¥gon annan än av sitt eget kön. Det förtjänar anmärkas att av den fräna kvinnosakston, som i pressen präglat diskussionen om kvinnan som präst, icke förnams det avlägsnaste eko i kyrkomötets debatt. Förnäm saklighet och objektivitet förde spiran. Den tredje gruppen, den, som representerade »den tredje stÃ¥ndpunkten», är litet svÃ¥rare att beskriva. Den hade nog ocksÃ¥ en svÃ¥rare uppgift. Man hade pÃ¥ detta hÃ¥ll inga principiella invändningar mot kvinnan som präst. Men man ville se frÃ¥gan rent praktiskt och bedöma den ur slik synpunkt. Nyktert mÃ¥ste man pröva tvenne ting, behovet och lämpligheten. Hur angelä- get det än kunde vara att icke i otid motsätta sig ett likställighetskrav, sÃ¥ kunde dock icke denna frÃ¥ga göras till en kyrklig frÃ¥ga med mindre än att det verkligen visades, att kyrkan för sin gärning behövde det kvinnliga prästämbetet. Det mÃ¥ste dÃ¥ förefalla märkeligt, att man i samma andetag kan försäkra, dels att det endast är eller kommer att bli nÃ¥gra enstaka undantag bland kvinnorna, som Ã¥stunda prästämbetet, och dels att denna reform skulle stilla ett skriande kyrkligt behov i den vittomfattande sekulariserade kvinnovärlden. stackars de enstaka undantagen, som skulle motsvara sÃ¥ gigantiska förväntningar. I själva verket hyste man pÃ¥ detta tredje hÃ¥ll inga överdrivna förväntningar om tecken och under i kyrkan genom det kvinnliga inslaget. Prästerna blevo törhända som förr, somliga bra och somliga sämre, antingen de voro män eller kvinnor. Och resultatet av deras gärning bleve kanske ocksÃ¥ enahanda. Somt föll i god jord och somt pÃ¥ hälleberg - även i kvinnovärlden. Behovet vore säkert svÃ¥rt att generalisera. I städer och vissa industrisamhällen, med flera präster, samt pÃ¥ vissa anstalter kunde det finnas gott utrymme för en kvinnlig kraft. PÃ¥ landsbygden i gemen däremot vore för närvarande behovet icke större än att det bleve kitsligt nog för en biskop att klara sina kvinnliga pastorsadjunkters missiv. Beträffande behovet av prästämbetets 705 Torsten Ysander utvidgning pÃ¥pekades ocksÃ¥, att all den gärning, som man väntade och begärde av den kvinnliga prästen, redan inrymdes i den kvinnliga tjänst som i frivillighetens form länge funnits och som i legal form nu ifrÃ¥gasattes, men varken i den ena eller andra formen krävde prästämbete eller prästutbildning. SÃ¥g man Ã¥ter till lämpligheten, kunde icke bestridas, att särskilt kYinnlig ungdom i vissa övergÃ¥ngsÃ¥r behövde den andliga vÃ¥rd som en erfaren kvinna bäst ger. Däremot bestreds, att alla exempel, som frÃ¥n det kvinnliga ämbetets föresprÃ¥kare anförts, voro hÃ¥llbara. Varför just en kvinnlig präst vid ett kvinnofängelse~ Just där är pastor numera den enda man, som klienten under sin strafftid möter, sedan direktör, läkare, assistenter och all annan personal blivit kvinnlig. Vad synnerlig vinning kunde väntas av att beröva den, ofta primitiYa, klienten den enda hÃ¥llpunkt, hon har för sin tro att det, trots allt, ocksÃ¥ finns renhjärtade män i världen~ Den ogifta kvinnan vore vidare lika litet som den ogifte mannen skickad att hjälpa i mÃ¥nga av den gifta kvinnans psykiska svÃ¥righeter. Den gifta kvinnan som präst vÃ¥llade Ã¥ andra sidan praktiska svÃ¥righeter som krävde mycken prövning och varsamhet. Erfarenheten stöder heller icke det välklingande pÃ¥stÃ¥endet, att en kvinna icke kan öppna sig för nÃ¥gon annan än en av eget kön. Varje i själavÃ¥rd erfaren vet, att det motsatta snarast är sanning. MÃ¥ngen har som allra svÃ¥rast att öppna sig för en av sitt eget kön. Det finns föga anledning att tro, att procenten kvinnor, som sökte den kvinnliga prästen, bleve större eller ens sÃ¥ stor, som den, som söker den kvinnliga genomsnittsläkaren. Innerst vore frÃ¥gan en rättfärdighets- och likställighetsfrÃ¥ga. Det vore ärligast att säga ifrÃ¥n detta. Det betonades av en talare i kyrkomötet, att detta var felaktigt. Det var icke likställighetskravet som lÃ¥ge bakom - det har visst ful klang - utan det var just den kvinnliga naturens olikhet, som motiverade kravet. Förmodligen observerade icke talaren sin logiska kullerbytta. Likställighet är eljest ingalunda nÃ¥gon motsats till olika naturer. Dessa kunna ju i all sin olikhet vara likvärdiga och just därför kräva likställighet. Kvinnovärldens önskan om likställighet är bÃ¥de en allvarlig och befogad önskan. I detta fall blir kravet emellertid icke tillgodosett sÃ¥ länge behov och lämplighet endast kunna hänvisa kvinnan som präst till vissa sidobefattningar i kyrkan. Den onödiga och farliga mindervärdeskänslan mÃ¥ste alltsÃ¥ avkopplas pÃ¥ annan väg. 706 Kyrkomötet 1938 - Och frÃ¥gan om prästämbetet blir som praktiskt spörsmÃ¥l rätt opraktiskt. I sitt förut omnämnda anförande yrkade biskop Rodhe att utredning om ny kvinnlig tjänst skulle begäras men att därvid särskilt skulle behjärtas de möjligheter som kunde finnas i ett utbyggande av diakonatet. Detta blev ocksÃ¥ kyrkomötets beslut. Man kunde tycka att skillnaden var hÃ¥rfin mellan biskop Rodhes och utskottets yrkanden. MÃ¥hända lÃ¥g där dock en avgörande gräns mellan dem, försÃ¥vitt utskottets yrkande syftade till ett nästa steg, det kvinnliga prästämbetet, och försÃ¥vitt biskop R. Ã¥syftade att tillgodose det aktuella behovet utan att genom uniform utbildning inbjuda till detta nästa steg. HANDBOKEN. Först i elfte timmen, kyrkomötets sista dag, behandlades förslaget till reviderad handbok för svenska kyrkan. Ett 80 sidor starkt utskottsbetänkande förelÃ¥g dÃ¥ och utmynnade i förslag om att Ã¥t särskilda sakkunniga mÃ¥tte uppdragas att i anslutning till de angivna riktlinjerna och med beaktande av de framburna önskemÃ¥len överarbeta och slutligt utforma det av ärkebiskopen utarbetade förslaget till handbok samt i hemställan att det sÃ¥- lunda reviderade handboksförslaget mÃ¥tte för kyrkomötet framläggas. Efter en lÃ¥ng debatt, som mest fick karaktären av vittnesbörds och önskemÃ¥ls frambärande, beslöt kyrkomötet i överensstämmelse med utskottets förslag. Det handboksförslag, som förelagts kyrkomötet, hade pÃ¥ Kungl. Maj:ts uppdrag utarbetats av en enda man, nämligen ärkebiskop Eidem. FrÃ¥n alla hÃ¥ll betygades, att denna uppläggning av ärendets behandling varit välbetänkt. PÃ¥ detta sätt hade kyrkomötet fÃ¥tt till behandling ett helgjutet och konsekvent genomarbetat förslag. Ärkebiskop Eidems noggrannhet och vederhäftighet hade ocksÃ¥ präglat verket. GÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng under utskottsarbetet, dÃ¥ man var oviss om formuleringar och uttryck och därför gjorde jämförande studier i reformationens olika handböcker i Sverige och grannländerna, fann man bevis för att ärkebiskopen vid sitt arbete gjort samma studier och tagit samma hänsyn. Ärkebiskopen hade emellertid pÃ¥ en flerfald punkter förelagt ett sÃ¥ rikt material 707 49- 38844. Svensk Tidskrift 1938. Torsten Ysander med alternativa förslag, att kyrkomötet nödgades välja och utesluta. Varför behövdes nu en ny handbok1 Hjärtpunkten i frÃ¥gan var, hur man skulle kunna göra gudstjänstens ord och uttryck fullt tillgängliga för tidens människor utan att därmed göra avkall pÃ¥ nÃ¥got för den kristna tron omistligt. Det visar sig snart, att denna uppgift icke är lätt, sÃ¥ mycket hellre, som de liturgiska formuleringarna mÃ¥ste förena personlig kraft och upphöjd tidlöshet för att fÃ¥ den rätta slitstyrkan. Det hör nu till de intressantaste iakttagelserna vid detta kyrkomöte, att tvenne mycket olika tendenser förmÃ¥dde sämjas beträffande handboksritualen. Ã… ena sidan kunde man konstatera en bestämd dragning i högkyrklig riktning, d. v. s. en ökad respekt för allmänkyrklig liturgisk tradition och historisk noggrannhet. Ã… andra sidan framburos oförfärade önskemÃ¥l frÃ¥n mer modernt traditionsfritt hÃ¥ll, där man framförallt ville finna sÃ¥dana uttryck, som kunde accepteras av tidens människor. Gudstjänstens värdighet och stil värnades med en mÃ¥ngfald föreskrifter och anvisningar. Ett litet exempel härpÃ¥ är att man med hjärtlig enhällighet avvisade det romantiska bruket med allehanda skönklingande profana musikstycken som postludier eller som orgelmusik vid vigselakter. Av allmännare intresse var förslaget till utbyggt ritual för julotta. Man accepterar faktum, att denna gudstjänst blivit en av allmänhetens käraste. Den bör därför göras sÃ¥ fyllig och högtidlig som möjligt. Beträffande högmässan kunna mÃ¥hända tvenne punkter pÃ¥räkna allmän uppmärksamhet. Man enades om nÃ¥gon retusch av den brukade s. k. Olaus Petri syndabekännelse. PÃ¥ enstaka punkter förkortades den, varvid sÃ¥dana tillägg avlägsnades som en allt·för observant ortodoxi under 1600-talet inskjutit. I frÃ¥ga om trosbekarinelsen mödade man sig att finna en ersättning för det stö- tande och· sakligt otillfredsställande uttrycket i den andra artikeln: »avlad av den helige Ande». Det är anmärkningsvärt, att ·det ·gamla uttryckef icke frÃ¥n .nÃ¥got hÃ¥ll försvarades. Man tve- 'kad~ inför förslaget: »kommen av helig Ande» och bestämde sig 'fö~ att fÖreslÃ¥ o~däsättet: »genom den helige Andes kraft född-».. · · Dopritualet, som sÃ¥ sent som för sex Ã¥r sedan antogs av kyrko- 'inötet, ·länin~des denna gÃ¥ng Ã¥sido. Röster höjdes för a.tt ocksÃ¥ -h.iir mod~r~is€ra, framförallt genom att börja .akten med tacksä:_ ·708 Kyrkomötet 1938 gelse. Kyrkomötet, som väl visste, vilka stridiga meningar, som gjorts gällande vid dopritualets tillkomst och som mÃ¥hända medräknade den nyktra verkligheten att kärlekens ansvar i mÃ¥nga fall var starkare förnummen än glädjen och tacksamheten vid ett dop, lät bero vid utskottets förslag. Trenne gudstjänstakter i övrigt blevo föremÃ¥l för mer genomgripande omarbetning. I frÃ¥ga om konfirmationen önskades alternativa formulär. I de bygder där sÃ¥ kan ske utan kränkning av sanning och samvete mÃ¥ det gamla formuläret fÃ¥ användas. Det är emellertid icke kyrkan värdigt att i en tid, dÃ¥ framförallt i storstäderna en stor skara bÃ¥de föräldrar och konfirmander sÃ¥ föga äro solidariska med denna gudstjänsts innebörd, framhärda i att lägga löften eller bekännelser i barnens mun, som de icke äro beredda att hÃ¥lla, och att obligatoriskt knyta konfirmationen till den första nattvardsgÃ¥ngen. Här önskades ett helt nytt ritual med större accent pÃ¥ viljeappelL Även vigselritualet blev föremÃ¥l för omsorgsfull revision. sedan ett tidigare kyrkomöte avböjt att befria präst frÃ¥n skyldighet att viga frÃ¥nskilda, ville kyrkomötet nu sÃ¥ revidera vigselritualet, att det mer fick karaktär av evangelisk hänvisning till behovet av Guds hjälp och ledning än ett stadfästande i Guds namn av äktenskapet. Till sist föranleddes ingÃ¥ende diskussioner om ritualet för jordfästning. Tveksamheten rörde här enkannerligen den tredelade liturgiska formeln vid mullpÃ¥kastningen. Ärkebiskopen hade föreslagit dels den hittillsvarande: »Av jord är du kommen; till jord skall du Ã¥ter varda; .Jesus Kristus, vÃ¥r Frälsare skall uppväcka dig pÃ¥ den yttersta dagen.» - dels: »Av stoft; till stoft; Kristus är uppstÃ¥ndelsen och livet.» - dels: »Detta förgängliga mÃ¥ste ikläda sig oförgänglighet; och detta dödliga mÃ¥ste ikläda sig odödlighet; Gud vare tack, som giver oss segern genom vÃ¥r Herre .Jesus Kristus.» Kyrkomötet beslöt föreslÃ¥, att endast det tredje ledet skulle vara alternativt pÃ¥ följande sätt: »Av jord är du kommen; till jord skall du Ã¥ter varda; Kristus är uppstÃ¥ndelsen och livet», eller ».Jesus Kristus, vÃ¥r Frälsare skall uppväcka dig pÃ¥ den yttersta dagen». Det var med mycken tvekan man enades om detta förslag. Man hade klart för sig att alternativ mullpÃ¥kastningsformel vore mycket oläglig och lätt kunde vÃ¥lla söndring. Enighet stod emellertid icke att vinna med mindre än med alternativ pÃ¥ denna sista 709 Torsten Ysander punkt. Det är riktigt, menade man, att kyrkan sÃ¥ lÃ¥ngt det är möjligt tillmötesgÃ¥r även utanförstÃ¥endes sanningskrav. Det är ocksÃ¥ självklart, att dessa utanförstÃ¥ende icke av kyrkans trognaste gudstjänsttirare fÃ¥ kräva offer av en för dem omistlig trosutsaga. Formuleringen: »Kristus är uppstÃ¥ndelsen och livet» tillgodoser deras önskemÃ¥l, som icke äga bestämd uppfattning om den individuella uppstÃ¥ndelsen. Om uttrycket icke hade denna avsikt vore varje utbyte onödigt. Men just av detta skäl kännes detta för mÃ¥ngen som en förtunning. Vill man icke vÃ¥lla onödig strid, mÃ¥ste därför alternativen tillÃ¥tas eller en tredje formel finnas, som av bÃ¥da parter kan accepteras. Det är tänkbart, att en sÃ¥dan enighet framdeles kan Ã¥stadkommas genom att det föreslagna bibelordet fullständigas: »Kristus är uppstÃ¥ndelsen och livet, den som tror pÃ¥ Honom, skall leva, om han än dör.» Vid kyrkomötets avslutning pÃ¥pekade ärkebiskopen, att inga beslut, som denna gÃ¥ng fattats, vore av större eller märkligare räckvidd. Detta konstaterande förminskade icke vittnesbördet, att 1938 Ã¥rs kyrkomöte utfört ett vederhäftigt och troget arbete, som för visso kan komma den fortsatta utvecklingen till godo. Det är ocksÃ¥ anmärkningsvärt, att detta kyrkomöte biföll ett större antal av ingivna motioner än mÃ¥nga tidigare möten gjort. Man har ju eljest gärna velat anklaga kyrkomötet för att i viss grad bestÃ¥ av »Stillehaltkommissarier». Beskyllningen är jävad. Var tredje medlem av mötet var recentior. De tvÃ¥ tredjedelarna bejakade friskt nykomnas initiativ och önskemÃ¥l. Samarbetet var friktionsfritt. Och arbetet gÃ¥r nu vidare. 710 ---------'-------------------