LITTERATUR HISTORIESKRIVNINGEN I DET TOTALITÄRA TYSKLAND Under senaste mÃ¥naderna har i Sverige diskuterats historieskrivningen i diktaturländer och särskilt dÃ¥ Tyskland. Här nedan ha vi sammanfört tvenne inlägg, ägnade att bidraga till belysningen av detta problem. JUSTUS MÖSER- EN TYSK GESTALT För att finna sig själv har det nya Tyskland fÃ¥tt gÃ¥ rätt lÃ¥ngt tillbaka i tiden. Oden och Tor ha kommit till heders, men deras lära tycks i längden ej fullt tillfredsställa tyskheten. Vad förkunnade egentligen dessa gudar eller religionsstiftare~ När man hör de brokiga utliiggningarna härom, fÃ¥r man föga respekt för uttolkarna. »Was Ihr den Geist der Zeiten heisst Das ist im Grund der Herren eigner Geist.» Försöken att hiimta tyskhet ur asaläran äro mera belysande för profeterna än för läran. Villman se det nationella framträda med fastare konturer, fÃ¥r man hÃ¥lla sig till en betydligt senare tid. Bland de minnesvärdaste och mest användbara gestalterna möter man dÃ¥ Justus Möser, onekligen en sällsynt haltfull och imponerande typ. I det nya Tyskland gäller han sÃ¥som en föregÃ¥ngare till nazismen och ej sÃ¥ sällan anföres han sÃ¥som en borgensman för dess ideer även i svenska reportage. Hans inflytande pÃ¥ samtid och eftervärld är visserligen knappast sÃ¥ djupgÃ¥ende, som man skulle förmoda av samstämmande omdömen frÃ¥n sÃ¥ vitt skilda iakttagare som t. ex. Goethe och Josef II. Men likväl är Justus Möser en sällsynt vital representant för det expansiva, sökande och mottagliga tyska väsendet. Hans rikedom pÃ¥ originella synpunkter förband sig med ett personligt framställningssätt, som hellre talade till hjärtat än till förstÃ¥ndet. För det nationella pÃ¥ alla omrÃ¥den hade han geniets slagruta. Utformningen av hans ideer är stundom förbryllande. I all sin iver att ur forntid och nutid framlocka tyskheten i all dess renhet förlorade han sig dock aldrig i lärda griller, som mÃ¥nga efterföljare, utan var väsentligen det praktiska handlandets man. Men just detta utgjorde en svaghet, som pÃ¥ avstÃ¥nd framträder tydligare än pÃ¥ nära hÃ¥ll, dÃ¥ man var förtrogen med hans egna förutsättningar och villkor. Hans fädernestad Osnabriick levde i det lyckliga skyddet av en för- 361 Litteratur fattning, garanterad av Westfaliska freden och sÃ¥ konstigt tillskapad, att ingen ville röra den för att den ej skulle gÃ¥ sönder. Tack vare den invecklade maktbalansen kunde alltsÃ¥ ett friare samhällsskick praktiseras än kanske nÃ¥gonstädes pÃ¥ kontinenten. Regeringsmakten var delad mellan tvÃ¥ olika dynastier, som alternerade med varandra, och som bÃ¥da voro rädda, att detta vidunderliga förhÃ¥llande skulle rubbas; och därför voro bÃ¥da - mirabile dictu - noga med att respektera sina utfästelser till sttinderna rörande grillande lagar och privilegier. Möser lyckades förena de bÃ¥da dittills mot varandra stÃ¥ende befattningarna som förtroendeman för bÃ¥de regering och ständer hos sig. Hans väldiga gestalt och flödande talgÃ¥vor avväpnade hög och lÃ¥g. Själva personligheten tycks hava haft nÃ¥got oemotstÃ¥ndligt. Som en slags riksförestÃ¥ndare kom han frÃ¥n Ã¥r 1746 sÃ¥lunda väl en mansÃ¥lder att leda förvaltningen av ett till omfÃ¥nget ej sÃ¥ betydande, men välmÃ¥ende och självmedvetet rike. Samtidigt utövade han en omfattande verksamhet som skriftställare och folkuppfostrare. Han behandlade de mest skiftande ämnen, nästan alltid i praktiskt syfte, ofta i form av berättelser, som ibland föra on svensk läsares tankar till Dalins Argus. Teorier misstrodde han. SÃ¥ mycket hellre Ã¥beropade han den praktiska erfarenheten, ofta dock utan att pÃ¥ minsta sätt antyda huru denna vunnits; alltsÃ¥ ledd mera av instinkt än av sakskäl. Hans rasmedvetande var vaknare och mera imperativt än kanske hos nÃ¥gon samtida tysk. Det tyska gemytet var för honom och samtiden en upptäckt, men han var genomgÃ¥ende tolerant inställd gent emot andra folk och deras egenart. Han granskade dem endast för att lära. FörmÃ¥gan att mottaga och tillgodogöra sig lärdomar utifrÃ¥n - även den specifikt tysk - hade skiirpt hans blick för torftigheten och efterblivenheten inom Tysklands andliga och politiska liv. Det var denna förmÃ¥ga, som gjorde hans patos för tyskheten fruktbärande. När hans skrifter i urval samlades och under hans sista Ã¥r utgÃ¥vos, skedde detta under den betecknande titeln »Patriotische Phantasien». Englands politiska liv stod för Möser som ett mönster. Dagens Tyskland är nog i viss mÃ¥n annorlunda inställt. Men personlighetens frigörelse skulle enligt Möser vara villkoret för ett nytt, rikare politiskt liv. Den utveckling som han ville och förutsÃ¥g, den skulle växa pÃ¥ inhemsk grund och drivas fram av krafter ur den tyska folklighetens frigjorda källsprÃ¥ng. För sin verksamhet som uppfostrare och nydanare hiimtade han material frÃ¥n alla u11plysningstidens andar. Diirvid fick ingen censur och inga fördomar hindra. Men som summan av all uppfostran betecknade han ofta självuppfostran. Folkets sjiilvverksamhet var den enda viigen till nationell förnyelse. Endast genom att spänna sina egna krafter utan överhetligt tvÃ¥ng kunde Tyskland förnya sig. I mycket kan Möser rtiknas som representant fiir upplysningstiden, men pÃ¥ statslivets omrÃ¥de reagerade han kraftigt mot tron, att man 362 Litteratur kunde omskapa världen efter abstrakta principer, och mot likformigheten. Allt stats- och rättsväsende mÃ¥ste ha sin rot i ortens sedvana och i det historiskt givna. Ingenting misstrodde han sÃ¥ som likriktning uppifrÃ¥n. Släktskapen mellan den urgermanska och den engelska rätten framhävde han ofta med eftertryck och pÃ¥ ett för samtiden överraskande sätt. I själva verket hade Osnabriick och flera andra orter sedan gammalt fÃ¥tt bekräftade privilegier mot övergrepp och godtycke, mycket likartade med Englands Magna charta. Hans fädernestad hade redan i medeltiden tillkämpat sig erkännande att ingen invÃ¥nare fick utsättas för tvÃ¥ng eller arrest utan att genast fÃ¥ försvara sig inför laga domstol. Den grundsatsen höll Möser fast vid sÃ¥som ett dyrbart arv. Hans nutida efterföljare i hävdandet av tyskheten förefalla att ej hava fullt samma intresse för detta arvs bevarande. Till sin grund och väsen var hela hans rättsuppfattning följaktligen individualistisk. Varje ort, liten eller stor, borde enligt Möser fÃ¥ ha den författning och det rättsväsende, som svarar mot dess behov och traditionella Ã¥skÃ¥dning; sÃ¥ är resultatet av Mösers rättsfilosofi, som förfäktas med bÃ¥de värme och humor. Han riktar sig därvid särskilt mot Voltaire, som - typiskt för upplysningstidens förnuftsdyrkan - gjort sig lustig över, huru rätten i en provins var orätt i grannprovinsen. Och om Möser ivrigt eljest tager del i upplysningstidens reformarbete, ser han i kravet pÃ¥ likformighet en fara för hela statslivets utvecklingsmöjligheter. Till sin utbildning själv jurist, spÃ¥rar han med psykologiskt skarpsinne bakom all denna förnuftsdyrkan den byrÃ¥kratiska lusten att regera över andra. Och däremot reser sig hans germanska inställning spontant. Den pÃ¥minner för övrigt slÃ¥ende om bondeklassens samtida hÃ¥llning i Sverige gentemot ämbetsmännen, vilkas reformnit ingalunda uppskattades, och denna hÃ¥llning har ju visat sig djupt rotad även under senare tider. Tiderna ha kanske i viss mÃ¥n förändrats i Tyskland. Att en hel del romantik utan starkare livskraft ingick i denna extremt bygde-nationella inställning, kan ej förnekas. Med Mösers bonderomantik har det tredje riket dock ett och annat gemensamt. Bonden var för Möser herre i eget hus. ArvegÃ¥rden - en term, som blivit högmodern - kunde ingen frÃ¥ntaga bonden. Mot varje inblandning därvidlag frÃ¥n regering eller överhet hade Möser det livligaste misstroende. Regeringskollegierna betecknade Möser som inkompetenta, i bästa fall välmenande nattmössor, ofta översittare. Det tyska folkets egenart skulle i all offentlig verksamhet fÃ¥ göra sig fritt gällande. Allt vad som smakade kommando eller drill var honom förhatligt. Hans egen verksamhet för sin fädernestad gav det praktiska beviset pÃ¥ självstyrelsens värde för den politiska och sociala utvecklingen. Lagstiftarens hela konst, förklarade han pÃ¥ tal om bondens ställning, är att sporra och leda dennes ambition. I tredje riket kan bonden med ett penndrag av höga överheten och utan nÃ¥gon offentlig rättegÃ¥ng vräkas frÃ¥n hus och hem. Aven om hans förfäder hundratals Ã¥r haft ägander~itten till jorden, är bonden 363 Litteratur nu ej längre ägare utan blott en arrendator, som pÃ¥ order av vederbörande tjänsteman kan ersättas med en annan, partitrognare. Ett nät av förvaltningstjänstemän omsluter hela hans verksamhet och ger honom direktiv för vad han skall sÃ¥, köpa eller sälja. Man kan knappast tänka sig större kontrast iin mellan den germanska arvegÃ¥rden och det tredje rikets. För Möser lÃ¥g, i enlighet med hela hans germanska riittsuppfattning, rättens ursprung hos den enskilde. Denne och ej överheten var närmast att i ord och handling hävda sin rätt. Nävriitten, sÃ¥dan den utbildats pÃ¥ germansk grund och tillämpades inom omrÃ¥det av hävdvunnen ordning, karakteriserade därför Möser sÃ¥som »ein Kunstwerk des höchsten Stils» och som ramen för folkets försvar samt utbildning till känsla av sin ära och kraft. »Oberoende av den vid ord och former bundna domaren skulle varje människa hävda sin rätt genom egen kraft» samt blott med frivillig hjälp frÃ¥n andra. Och därigenom skulle bonden tryggas mot godtyckliga övergrepp frÃ¥n ämbetsmännen. Samma självständiga ställning gentemot överheten skulle för övrigt varje medborgare intaga i frÃ¥gor rörande det allmänna; förtroende till regeringen, ej blind lydnad, mÃ¥ste vara statens grund. Envar borde med egen blick »die Biendungen durchschauen können, welche ein despotischer Ratgeber zum Nachteil seiner und der deutschen Freiheit oft nur mit mässigen Kräften wagt». Denna rent germanska ide kan naturligen ej praktiseras i nÃ¥gon modern stat. Upplysningstidens rationalistiska uppfattning av rättsväsendet sÃ¥som ett medel för stat och folk i den krassa nyttans tjänst tillgodoser mÃ¥hända bättre det praktiska livets krav. Den tidsrörelse som för Europa uppställde enhetliga rätts- och kulturnormer och som i sista hand bidrog att förena 'l'yskland även politiskt, kunde ej väja för en sÃ¥ subtil uppfattning av rättens grund och väsen, lÃ¥t vara att Möser i mÃ¥nga avseenden sÃ¥g psykologiskt djupare och sannare än tidens nyttighetsivrare. I en tid, dÃ¥ de nationella idealen visat sig segerrikare än nÃ¥gonsin, har det sitt intresse att iakttaga den förändrade inställningen till Mösers ideal. _i\ndamÃ¥lsenligheten har varit den nya nationalismens ledtrÃ¥d, ej tradition eller personlig känsla av rättens bindande kraft, och disciplin har varit medlet, ej det germanska fria samtycket till rätten. Som motvikt mot den rÃ¥dande statsabsolutismen var det dock av oskattbart värde, att den folkliga rättsuppfattningen fick en hängiven och inflytelserik tolk. BÃ¥de i engelsk och tysk rätt kan man följa en kamp mellan motsatta ideer pÃ¥ detta omrÃ¥de. I Tyskland har först tredje riket kunnat utplÃ¥na alla spÃ¥r av germansk rättsuppfattning, och detta till stor del blott genom att sätta etiketten »urgermansk» pÃ¥ statsabsolutismens seger. statstjänarnas oavhängighet var även ett praktiskt viktigt postulat, grundat pÃ¥ Mösers uppfattning av det germanska samhällets egenart. De skulle ej vara beroende av godtycket hos en regent. - Bland de fÃ¥ punkter, som vÃ¥ra dagars Tyskland kan upptaga utan 364 Litteratur att göra vÃ¥ld pÃ¥ l\Iösers verkliga mening, är hans underkännande av den mosaiska lagen, vilken allmänt Ã¥beropades sÃ¥som likställd med positiv rätt och betraktades sÃ¥som av gudomligt ursprung. Kärvt och med en för den tiden hänsynslös öppenhet förklarade Möser, att denna lag ej kunde ha nÃ¥gon giltighet för hans land, och flera bibelställen omnämnas med tydlig ringaktning. Hans kristendom var dock sÃ¥ mycket äktare, starkt synkretistiskt ftirgad som den var. Obegränsad tolerans mot alla kristna bekännelser var Mösers radikala fordran. Dock eget nog ej mot ateister, som han pÃ¥ nÃ¥got skruvade grunder bevisade ej kunde vara medlemmar av en enhetlig stat eller Ã¥tminstone av en stat i hans sinne. Frihet och humanitet inom vida gränser voro de huvudfordringar han ställde pÃ¥ staten. I Tyskland citeras Mösers namn med förkärlek; huru han tolkas, skall här ej undersökas. Det tredje riket är kanske en effektivare organism tin nÃ¥gon annan stat. För Möscr var ändamÃ¥lsenligheten ingen högsta uorm. Huru genomträngd han än i mÃ¥nga avseenden var av sin tids nyttighetsiver, ville han grunda lag och rätt pÃ¥ de i folkets kiinslo- och tankeliv verksamma krafterna, ej pÃ¥ den krassa nyttan. Han ger stundom uttryck Ã¥t en aning, att den statsnytta, som slugt bertiknalle rwlitici sätter över alla ideella hänsyn och instinkter, sist oeh slutligen kommer till korta gentemot de historiskt framYuxna sedliga krafterna oeh värdena. Kanske tyder de senaste tidernas ivriga skyltande med Mösers namn r)Ã¥ en förkiinsla att segern ej är sÃ¥ viss, som det ser ut. Curt Rohtlieb. RO::\IA~TIKEN KRING \YULLE~\VE\VER Den tyska historievetenskapens inlemmande i Hitlerrikets andliga system fullföljdes i somras genom en alltysk historikerkongress i Erfurt. Detta mötes i pressen mest uppmärksammade hicindelse, en proklamation av riksledaren för den tyska historievetenskapen, prof. d:r Walter Frank, bjöd emellertid inte pÃ¥ nÃ¥got väsentligt nytt utöver de tidigare manifestationer, som äro Svensk tidskrifts hisare bekanta genom prof. Ahnlunds artikel i ärg. 1936. Den Ã¥hördes av kongressmedlemmarna, den blev tillbörligen bejublad, och de fackvetenskapliga förhandlingarna kunde fortsätta med all den grundlighet och »Geistesreichtum», som äro den tyska historismens kännetecken. Det har nihnligen inte skett nÃ¥gon nazifiering av den tyska historievetenskapen; den har väl fÃ¥tt inpassa sig i nya former, representerade framför allt av generalissimus Frarik och hans proklamationer, men arbetet fortsätter i stort sett efter samma linjer som i andra länder. Väl ha de nationalistiska utsvävningarna, enkannerligen inom fornsaksforskningens mera svÃ¥rkontrollerade omrÃ¥de, god konjunktur oeh stor publicitet i tidskrifter som »Germanien», men dessa fantasier äro lika litet representativa för tysk historisk forsk- 365 Litteratur ning som den beryktade Wikingaadel och liknande publikationer äro för svensk personhistoria. SÃ¥dana överdrifter och dilettantmässiga paradstycken frodades minst lika rikt i förkrigstidens Tyskland eller i Weimarrepubliken, i Dra-Linda-krönikans och Böttcherstrasses glansdagar. Den arbetskraft och tid, som offras pÃ¥ tendentiös Judenforschung och expeditionsmässig Sippenforschung, mÃ¥ beklagas, men den kan icke väsentligen störa det normalt fortskridande forskningsarbetets vardag. Och om den tyska historievetenskapen i Walter Frank pÃ¥tvungits en generalissimus i den nya tidens anda, sÃ¥ har den i stället i prof. d:r Walther Vogel en amiral, som icke driver med strömmen men följer maximen: navigare necesse est. Tidens stormar ha icke heller framtvungit nÃ¥gon kursförändring inom den stora grupp av sjöfarts- och handelshistoriker, vilka under Vogels andliga ledning i Hansiseke Geschichtsblätter, Zeitschritt fur lilbeckische Geschichte und Altertumskunde o. a. lokala publikationer samt nu senast i den baltiskt orienterade Jomsburg, lämna sÃ¥ rika bidrag till förstÃ¥elsen av östersjöbäckenets och därmed även av Sveriges historia. Helt visst är det dock inte tillräckligt att den fackvetenskapliga forskningen förhÃ¥llandevis ostörd fullföljer sina nödvändigtvis begränsade, för ett folks hela kulturella liv emellertid oändligt betydelsefulla syften. Om forskningen helt isoleras frÃ¥n kontakten med en vidare krets av medborgare, sÃ¥dan denna kan upprätthÃ¥llas genom skolans undervisning, genom populärvetenskapligt skriftställeri, genom pressen och den sköna litteraturen, dÃ¥ har den ocksÃ¥ gjorts urarva den pragmatiska historiens nationellt pedagogiska uppgifter. Den tyska historikervärld, som tillsynes lojalt samlar sig kring Franks offentliga manifestationer, har emellertid icke lÃ¥tit sig i detta hänseende isoleras, även om den har att kämpa en otacksam kamp mot alla politiskt understödda, lekmannamässiga ingrepp och förvillelser. SÃ¥dant förekommer emellertid inte bara i auktoritära stater. Man behöver bara erinra om vad som nyligen skedde i Sverige vid tiden för Engelbrekts- och riksdagsjubileerna, dÃ¥ socialdemokratien sökte profitera av ämnets aktualitet och framställa den medeltida folkhjälten och upprorsledaren som en föregÃ¥ngare till dagens klasskampsparti. PÃ¥ samma sätt försökte den tyska socialdemokratien under Weimartiden utnyttja den lybske borgmästaren Jurgen Wullenwewers namn i sin dagspolitiska kamp. Den var visserligen inte den första om försöket. Det var vid tiden för 1848 Ã¥rs sociala oro, som Wullenwewers gestalt genom utforskandet av omständigheterna vid hans mord - ty det var ett justitiemord, som begicks i W olfenbiittel den 24 september 1537 - blev aktuell och gjordes till föremÃ¥l för en politiskt betingad mytbildning. Denna föranledde Georg Waitz att offra ett par decenniers arbete Ã¥t Wullenwewers tid. Efter forskningar över snart sagt halva Europa kunde denne i ett storartat verk framlägga en skildring, som ännu i dag i allt väsentligt stÃ¥r orubbad, även om senare forskning, icke minst under de sista Ã¥ren, kunnat tillägga mycket, som 366 Litteratur möjliggjort en än djupare förstÃ¥else av Wullenwewer och hans tid. DÃ¥ den tyska socialdemokratien ett halvsekel senare ville Ã¥beropa sig pÃ¥ Wullenwewer som pÃ¥ en det förtryckta proletariatets förkämpe, gjorde den sig alltsÃ¥ skyldig icke endast till en anakronism av samma slag som vÃ¥ra socialdemokrater i frÃ¥ga om Engelbrekt utan även till grov förvanskning av otvetydigt belagda fakta. Ty redan Waitz visste, att Wullenwewer var en hanseatisk borgare till hela sitt kynne och därtill en reaktionär mera än en revolutionär. Senare forskning har uppdagat, att Wullenwewer redan under Ã¥tskilliga Ã¥r, innan han genom ett Ã¥tminstone skenbart lagligt val blev I,ybecks borgmästare, var en besutten borgare i staden, ja, t. o. m. Ã¥lderman i ett av de sjöfarande kompanierna. Han var folkledare i den meningen att han var demagog och förstod att vinna köpmännens, skepparnas och hantverkarnas stöd för sin politik, men denna var, ideell eller icke, i vart fall icke social - inÃ¥t gestaltade den sig· som personlig maktpolitik, utÃ¥t som högtsträvande reaktionär äventyrspolitik. Ã…ven nationalsocialismen har i de yttersta av dessa dagar av .Jiirgen Wullenwewer velat göra en förelöpare till sin egen folkrörelse. Därvid har den delvis stött sig pÃ¥ samma ohistoriska och falska uppfattning som socialdemokraterna tio Ã¥r tidigare: vVullenwewer skulle ha varit en folkets man, en social reformator. Men samtidigt har man lancerat en ny Wullenwewermyt: Wullenwewers kamp om Öresundstullen, mot holländarne, mot Danmark och Sverige, skulle vara tysk rikspolitik; i en tid, som, »vom Fieber einer Zeitwende ergriffen, und am eigenen Streit und Rader geblendet, das grosse Ziel: das Reich, aus den Augen verloren hatte», skulle Wullenwewer ha varit en stortysk, som ensam fört en riksgagnelig politik i Fichtes eller Bismareks anda. Nationalsocialismen skulle icke vara den av samtidens politiska ideologier, som snarast för ordet idealism pÃ¥ sina läppar, om den icke hade kompletterat bilden med en etisk konturteckning i svart och vitt: Wullenwewer var idealisten, som med blanka vapen kämpade en ödesmättad kamp för stora ideer, medan hans mostÃ¥ndare voro mörkmän, partigängare, förrädare mot folket och riket. Inför 400-Ã¥rsminnet av Jurgen Wullenwewers död framlade en nationalsocialistisk litteratör H. P. Uhlenbusch i en populär roman denna nya uppfattning av Wullenwewer som nazismens förelöpare, socialrevolutionär, stortysk och idealist. Den historiska romanen har ju i Tyskland en utomordentligt stor läsekrets, och trots sin lÃ¥ga rent litterära halt nÃ¥dde Uhlenbuschs berättelse stor spridning. Minnesdagen firades av Lybecks stad, som gav det enda autentiska porträttet av Wullenwewer en ny och förnämlig plats i rÃ¥dhuset. Samtidigt publicerade Uhlenbusch i Völkischer Beobachter under titeln »Ein grosser Deutscher» en appell, varur ovanstÃ¥ende citat hämtats; det stora minnet hade fÃ¥tt officiell sanktion. MÃ¥nga röster höjdes för ett förslag att göra Wullenwewers dödsdag till en nationell minnesdag. 367 Litteratur \Vullenwewermytens framväxt uppmärksammades redan tidigt av fackhistoriska kretsar i Lybeck. Heltvisst berodde det pÃ¥ inflytande frÃ¥n dessa, dÃ¥ minnesdagen icke firades i ~in mera officiella former, och en motstöt förbereddes i god tid. I andra septemberh~iftet av Liibeckische Blätter, i stor upplaga utgivna av die Gesellschaft zur Beförderung gemeinniitziger Tätigkeit, publicerade arkivarien d :r A. von Brandt en polemiskt hÃ¥llen artikel »l'Jber Jiirgen Wullenwewer und seine Zeit», och i mitten av oktober höll arkivrÃ¥det d:r G. Finck pÃ¥ samma förenings utomordentligt talrikt besökta första höstsammankomst ett föredrag om »Die geschichtlichc Gestalt Jurgen \Vullenwewers», där han försiktigt men bcshimt tog avstÃ¥nd frÃ¥n de nya tecknen. Wullenwewcrs yttre äventyrspolitik inställdes i sitt sammanhang med den handelspolitiska utvecklingen i det nya Norden, som var uppdelat i tvenne starka nationalstater, och sÃ¥som en reaktion~ir äventyrspolitik, syftande att med vÃ¥ld Ã¥t Lybeck Ã¥tererövra den ekonomiska stormaktsställning, som tvÃ¥hundra Ã¥r tidigare under helt andra förhÃ¥llanden kunnat Ã¥vägabringas och sedermera under ett sekel uppl'titthÃ¥llas endast av den smidigaste diplomati och med det största kraftuppbÃ¥d av hela hansan. Vad som pÃ¥stÃ¥tts vara stortysk rikspolitik uppvisades som egennyttig kriimarpolitik; icke ens om de övriga hansestädernas hjälp hade Wulleuwewer i tid bekymrat sig. Och i stället för idealism och rättrÃ¥dighet blottades nu en hiinsynslös, dubbelbottnad konjunkturdii)lomati, diirtill ocksÃ¥ en hänsynslös personlig maktpolitik, lÃ¥t vara att även denna kunnat bäras upp av personlig idealism. Som en tragisk gestalt kunde Jiirgen \Vullenwewer framstÃ¥ endast genom sitt ohyggliga slut, - som en av den tyska hävdens store kunde han icke betraktas. Genom dessa ingripanden frÃ¥n en krets fackhistoriker torde den nationalsocialistiska \Vullenwewermyten tills vidare ha hejdats i sin utveckling. Uhlenbuschs bok konuner naturligtvis att läsas; mÃ¥nga äro v~il icke de, som kunnat nÃ¥s av den lokalt begränsade, nödv~inÂ- digtvis lÃ¥gmälta motrörelsen, men det har dock förhindrats att \Vullenwewerdagen blev en nationell historisk festdag med allt vad det i Tyskland betyder av storslaget organiserad masspropaganda. Den tyska historievetenskapen har pÃ¥ en utsatt punkt visat sin beredskap att frÃ¥n fumliga lekmannaingrepp 6idda sÃ¥ mycket som möjligt av den mödosamt tillkämpade bild av tysk historia, som är resultatet av ett Ã¥rhundrades forskningsarbete. Det är ur den synpunkten som här relaterade händelse är av intresse ocksÃ¥ för oss, som utifrÃ¥n söka göra oss en föreställning om hur vetenskapen i det anktoriUira Tyskland mÃ¥Rte kiimpa för sitt oberoende och sin frihet. S-e. 368