DAGENS FRÃ…GOR Den 12 dec. 1937. VÃ¥ra handelsförbindelser Sveriges varuutbyte med Spanien befann med Franco-Spanien. sig under Ã¥ren före inbördeskriget i tydligt uppsving. De naturliga förutsättningarna för detta varuutbyte voro ocksÃ¥ de bästa, i det att de bÃ¥da länderna, om man undantar järnmalmen, knappast pÃ¥ nÃ¥got omrÃ¥de konkurrera. Det skogfattiga Spanien behöver vÃ¥ra träförädlingsprodukter, och den pÃ¥gÃ¥ende industrialiseringen skapade en god marknad för vÃ¥ra maskiner och apparater av olika slag. Sverige konsumerade Ã¥ sin sida betydande mängder sydfrukter, mandel och vin frÃ¥n Spanien, för att ej tala om kork, kalisalter m. m. Exporten frÃ¥n Sverige steg frÃ¥n 23 milj. kronor Ã¥r 1932 till 28,5 milj. Ã¥r 1935, det sista ur handelssynpunkt normala Ã¥ret före inbördeskriget. Ã…ret därpÃ¥ sjönk vÃ¥r utförsel till Spanien till 10,8 milj., och under de nio första mÃ¥naderna i Ã¥r uppgick den blott till 3,9 milj. kronor. Importen höll sig ännu Ã¥r 1936 uppe pÃ¥ sin vanliga nivÃ¥ eller cirka 14 milj. kronor för att även den sjunka tillbaka i Ã¥r till 5,9 milj. . Det är sÃ¥lunda en högst betydande tillbakagÃ¥ng att notera i vÃ¥rt varuutbyte med Spanien, och det är ej att undra pÃ¥, att särskilt de svenska exportföretag, som gjort mÃ¥ngÃ¥riga ansträngningar och nedlagt stora kostnader pÃ¥ att upparbeta den spanska marknaden, ivrigt se fram mot den stund, dÃ¥ mera normala avsättningsförhÃ¥llanden Ã¥ter skola inträda därstädes. Härtill kommer ett annat bekymmer, nämligen de infrusna svenska fordringarna i Spanien, som kunna uppskattas till cirka 18 milj. kronor, utan att det är möjligt att närmare angiva hur dessa fördela sig pÃ¥ det republikanska Spanien och de delar av detta land, som stÃ¥ under Francoregimen. Med detta omrÃ¥de, som för närvarande utgör ungefär tvÃ¥ tredjedelar av det spanska territoriet, saknar vÃ¥rt land sÃ¥väl politiska som ordnade kommersiella förbindelser. Samtidigt se vi, hur det ena landet efter det andra lägger grunden till framtida handelsförbindelser genom att pÃ¥ olika vägar söka kontakt med general Franco, som allt allmännare anses sÃ¥som den slutlige segraren i den pÃ¥gÃ¥ende kampen. Man behöver därvidlag ej sÃ¥som exempel anföra Tyskland och Italien, vilka länder som bekant erkänt Francoregeringen de jure, och i likhet med Portugal förmedla · varuutbytet genom särskilda monopolbolag i Spanien och hemlandet. Men man blir betänksam inför den svenska regeringens inaktivitet, när man betraktar de Ã¥tgärder, som flera andra länder redan vidtagit, och de Ã¥tgärder, som äro under förberedande frÃ¥n andra staters sida. Icke nog med att mÃ¥nga av de med Sverige konkurrerande länderna under inbördeskriget haft sin legation för Spanien förlagd till Hendaye, St. Jean de Luz eller nÃ¥gon annan plats i södra Frankrike och därifrÃ¥n kunnat upprätthÃ¥lla förbindelser med bÃ¥da de stridande parterna, utan 748 l Dagens frÃ¥gor under senaste mÃ¥naderna inlöpa allt tätare uppgifter om officiella underhandlingar och överenskommelser frÃ¥n utlandets sida med myndigheterna i Salamanca och Burgos, vilka innebära regierandet av de kommersiella frÃ¥gorna utan att därför nämnda regering erkännes. SÃ¥ledes har England redan ingÃ¥tt en överenskommelse med general Franco om utbyte av agenter, vilka skola pÃ¥ samma sätt som i frÃ¥ga om konsulära representanter utöva samtliga de funktioner, som tillkomma sÃ¥dana beträffande handel och sjöfart. Schweiz har redan länge förberett ett närmande till Salamancaregeringen och har nu tecknat ett handelsavtal med denna, som undertecknats av respektive länders handelsministrar. Samma Ã¥tgärd har vidtagits frÃ¥n Hollands sida. Amerikas förenta stater ha uppdragit Ã¥t en av legationssekreterarna Ã¥ beskickningen i Saint Jean de Luz att upptaga underhandlingar med Salamancaregeringen. Mot bakgrunden av sÃ¥dana Ã¥tgärder frÃ¥n andra länders sida förstÃ¥r man det befogade i de framställningar, som gjorts till svenska regeringen frÃ¥n olika hÃ¥ll och som gÃ¥ lit pÃ¥ omedelbart upptagande av underhandlingar om en handelsöverenskommelse med Francoregeringen för att Sverige ej senare skall komma i ett sämre utgÃ¥ngsläge än konkurrerande länder. :B"'rÃ¥n svenskt officiellt hÃ¥ll har hittills veterligen ingenting gjorts i denna riktning trots dessa framställningar och ehuru man väl vet, att en allmän önskan förefinnes härom inom närmast berörda näringskretsar, som för sin del gjort vad de kunnat för att befordra varuutbytet. Det är uteslutande av omtanke om vÃ¥ra framtida affärsförbindelser med Spanien, som man frÃ¥n dessa hÃ¥ll pÃ¥yrkar snara Ã¥tgärder. Man frÃ¥gar sig vilka sakliga skäl, som hindra vÃ¥r regering att i denna frÃ¥ga följa Englands exempel, nÃ¥got som den eljest gör i sÃ¥ mÃ¥nga avseenden. De svenska näringsidkarna vägra i det längsta att sätta tro till att inrikespolitiska synpunkter och propagandan i arbetarpressen mot general Franco äro de verkliga motiven till regeringens passiva hÃ¥llning i detta för vÃ¥rt land sÃ¥ betydelsefulla spörsmÃ¥l. Det är ingen hemlighet, att Sverige redan nu betraktas med mindre välvilja i inflytelserika kretsar i Franco-Spanien just med hänsyn till den starkt partiska hÃ¥llningen i en del av den svenska pressen och det pÃ¥ sina hÃ¥ll onödigt markerade partitagandet för det republikanska Spanien. Alla ansvarsmedvetna kännare av de nuvarande förhÃ¥llandena i Spanien synas vara ense om, att endast snabba Ã¥tgärder frÃ¥n officiell svensk sida för reglerande av de kommersiella frÃ¥gorna med FrancoSpanien kunna hindra, att vÃ¥ra framtida avsättningsmöjligheter pÃ¥ den spanska marknaden allvarligt försvÃ¥ras till skada sÃ¥väl för svenska företagare och deras anställda som de utlandssvenskar, vilka företräda dessas intressen. Roosevelt, opinionen När Franklin Delano Roosevelt Ã¥r 1936 för anoch verkligheten. dra gÃ¥ngen valts till Förenta staternas president, var hans anseende minst sagt grundmurat sÃ¥väl inom som utom 749 Dagens frÃ¥gor landets gränser. FÃ¥ av hans företrädare ha nÃ¥gonsin intagit en sÃ¥- dan ställning, och redan pÃ¥ detta tidiga stadium hördes röster som yrkade pÃ¥ att han skulle lÃ¥ta välja sig en tredje gÃ¥ng 1940, trots att alla presidenter före honom med eller mot sin vilja mÃ¥st rätta sig efter Washingtons föredöme och nöja sig med högst Ã¥tta Ã¥rs ämbetstid. Personligen var han allmänt aktad i alla internationella rÃ¥dslag, och enär han därvid sällan eller aldrig yttrat nÃ¥got, viintade man med aktning pÃ¥ hans ord. Det amerikanska n~iringslivet hade rest sig ur en lÃ¥gkonjunktur, som hotade med ekonomisk revolution; jordbruket hade vunnit ny styrka; fackföreningsrörelsen tycktes vara pÃ¥ väg att sent omsider nÃ¥ erkännande i storkapitalismens fädernesland. Allt var Roosevelts förtjänst. Han var, i sanning, en stor statsman. Och för att underlätta hans fortsatta riksgagneliga verksamhet valde amerikanska folket - som i 46 stater av 48 givit honom sin röst vid presidentvalet - en kongress, vars medlemmar med relativt fÃ¥ 1111- dantag förbundit sig att arbeta för vresidentens »New Deal». PÃ¥ nÃ¥got egendomligt sätt hal' glansen under det gÃ¥ngna Ã¥ret börjat bli litet matt. Fortfarande talas det om en tredje valperiod, men inte riktigt lika säkert eller ljudligt som förut. Fortfarande är presidenten omÃ¥ttligt popuUir hos de breda lagren, men bÃ¥de bland politikerna, bland de intellektuella liberalerna oeh bland fackföreningsledarna har man i nÃ¥gon mÃ¥n tar)pat smaken för honom. Affiirslivets män ha naturligt nog aldrig i nämnviird grad sympatiserat med en president som - ej utan rätt - utmÃ¥lat dem som hänsynslösa blodsugare och förtryckare, men de vÃ¥ga nu med större säkerhet iin förr uttrycka sin misstro till presidentens politik. Ödet har givit dem vapen i händerna. Men sÃ¥ har presidenten ocksÃ¥ haft otur. När kongressen första gÃ¥ngen samlades 1937, befanns det att regeringsmajoriteten var alldeles ohanterligt stor. Alla voro beredda att stödja Roosevelt, d. v. s. att medverka till ökade statsutgifter för sociala ändamÃ¥l, särskilt i den mÃ¥n dessa kunde bringas att gynna deras egna stater oeh väljargrupper. Ehuru regeringsledning av konstitutionella skäl har sina svÃ¥righeter i Förenta Staterna, kan man utan tvekan säga att de yttre möjligheterna voro goda, men ocksÃ¥ att majoriteten var sÃ¥ jiittelik att det krävdes en bÃ¥de fast och skicklig ledning för att hÃ¥lla ihop den. Framför allt föreföll det uppenbart att det ekonomiska programmet utgjorde dess sammanhÃ¥llande band, och att det var här regeringen mÃ¥ste sätta in sina krafter. Men Roosevelt började i en annan iinda, och det kan inte förnekas att han objektivt sett hade goda skäl hiirtill. Han upptog, liksom Jefferson och Jackson före honom, en strid med Högsta Domstolen, som i upprepade fall och pÃ¥ tämligen naturrättsliga grunder hade förklarat hans lagstiftning stridande mot författningen, väl att märka alltid först sedan den kritiska situatiouen tills vidare var över. Roosevelt ville icke beröva domstolen dess konstitutionella prövningsrätt. Men han föreslog i sina egna budskap och sina sprÃ¥krörs lagförslag kongressen att utöka antalet domare frÃ¥n 9 till 15, vilket skulle ge honom tillfälle att utnämna meningsfränder och skapa ei1 750 Dagens frÃ¥gor fast »liberal» majoritet och fÃ¥ slut pÃ¥ den existerande vÃ¥gmästaresituationen, där Chief Justice Hughes och Mr. Justice Roberts oftast hade att skilja mellan »liberalerna» under ledning av Mr. Justice Brandeis och »reaktionärerna» under Mr. J ustice McReynolds. Han föreslog vidare införande av fast pensionsÃ¥lder vid 70 Ã¥r, nÃ¥got som efter svenska begrepp verkar föga revolutionerande men onekligen hade vissa konsekvenser i en domstol där medelÃ¥ldern torde vara ungefär 75. Kring dessa förslag utspann sig en vÃ¥ldsam strid, där mÃ¥nga av dem som valts som presidentens anhängare ställde sig i direkt opposition till hans politik, vilken ansÃ¥gs vara farlig för domstolarnas politiska neutralitet. Det torde vara ofrÃ¥nkomligt att Högsta Domstolen i mÃ¥nga fall varit allt annat än neutral, men den som nÃ¥got sett amerikanskt domstolsväsen i lägre instanser förstÃ¥r att uppskatta den gradskillnad som trots allt föreligger. De hotade domarna mötte ocksÃ¥ angreppet pÃ¥ det skickligaste sätt som under föreliggande omständigheter var möjligt, nämligen genom att i ett par uppmärksammade fall godkänna tämligen radikala lagar (viktigast var »National Labor Relations Act», som närmast motsvarar vÃ¥r lag om förenings- och förhandlingsrätt). Domstolen Ã¥tervann Ã¥tminstone till nÃ¥gon del allmänhetens sympatier, och kongressen lyckades icke enas om nÃ¥got förslag till omorganisation. Presidenten fick emellertid en annan chans. Den ultrakonservative Mr. Justice Van Devanter kände sig mer eller mindre spontant vara alltför gammal (han var 78 Ã¥r) samt beslöt begära avsked; och ehuru detta var nÃ¥got oerhört och enastÃ¥ende beviljades hans ansökan, och Roosevelt fick tillfälle att utse en efterträdare. Till denna utnämning erfordrades senatens godkännande, och senaten hade vid det laget hunnit bli en ganska svÃ¥rhanterlig församling. Men Roosevelt fann pÃ¥ rÃ¥d. Enligt praxis vägrar senaten sällan eller aldrig att godkänna en utnämning, när den lycklige är en av dess egna medlemmar. Följaktligen valde presidenten senator Hugo Black frÃ¥n Alabama, och efter en relativt lugn debatt kom godkännandet, varpÃ¥ den nye domaren avlade eden i enskilt rum och avreste till Europa. Det kan svÃ¥rligen bestridas, att detta var en smula förhastat. Hugo Black är en ivrig anhängare till New Deal samt en bÃ¥de intelligent och energisk man. Men han har tvÃ¥ svagheter. Den ena är att han iir en ytterst medelmÃ¥ttig jurist. Han har aldrig varit domare i högre instans än en polisdomstol i Alabama (vilket betecknar en mycket lÃ¥g standard), och han har ej heller som advokat skaffat sig nÃ¥got större rykte. Han är uteslutande politiker. Det andra felet är, att han Ã¥tminstone till 1926 var medlem av den föga »liberala» Ku Klux Klan (se prof. Gösta Bagges uppsats i Svensk Tidskrift Ã¥rgÃ¥ng 1925), och rentav en gÃ¥ng valts tillledamot pÃ¥ livstid, ehuru han de sista tio Ã¥ren alls ej varit aktiv. I Alabama pÃ¥ 1920-talet var detta endast naturligt, ungefär lika naturligt som att en framÃ¥tsträvande ung man lÃ¥ter välja in sig i Frimurarorden, Odd Fellows eller S. H. T. Men de sista Ã¥ren harKuKlux Klan Ã¥ter lÃ¥tit höra av sig, och bl. a. i Alabama har den visat sig allt annat än framstegsvänlig. Vidare 751 Dagens frÃ¥gor har den övriga amerikanska opunonen knappast den rätta förstÃ¥elsen för stämningarna i den yttersta Södern; och till slut begick Black det felet att icke besvara frÃ¥gan om han varit medlem eller ej, förrän hela unionen med spänning väntade pÃ¥ svaret. Det blev ja; och onekligen var det en smula genant för presidenten att den ende domare han utnämnt för att »liberalisera» domstolen befanns vara f. d. medlem av en dylik sammanslutning. Man frÃ¥gade sig, hurudana de sex övriga skulle ha varit, om reformen gÃ¥tt igenom; och man erinrade om att Black sÃ¥ sent som 1935 intensivt bekämpat genomförandet aY en unionslag mot lynchningar. Medan striden om Black rasade som häftigast i dagspressen, företog presidenten en resa till Västern för att avlyssna folkstämningen. Den artade sig till ett veritabelt triumftÃ¥g. Massorna samlades för att lyssna till honom, se honom och om möjligt trycka hans hand eller röra vid hans kläder. Även politiska motstÃ¥ndare ävlades att bli sedda i hanl"l närhet, och vid Ã¥terkomsten ville det förefalla som om Roosevelt lyckats förvissa sig om att svÃ¥righeterna med kongressen nÃ¥gra mÃ¥nader tidigare inte varit nÃ¥got som man behövde ricikna särskilt allvarligt med. Stärkt i känslan av sin popularitet höll han frÃ¥n Chicago ett tal av internationell karaktär, och vid Ã¥terkomsten inkallade han kongressen till en extra session. Men det föreföll som om ingenting ville riktigt lyckas. Chicagotalet väckte en viss opposition inom landet, och dess pedagogiska effekt pÃ¥ Europas diktaturer befanns vara ytterst mÃ¥ttlig. Liksom sÃ¥ mÃ¥nga andra av samtidens demokratiska statsmän hade Roosevelt begÃ¥tt det felet att tro att munväder hade samma effekt pÃ¥ orosstiftare som laddade kanoner. Än värre var dock, att själva grundvalen för hans popularitet började vackla. Den svaga ansats till lÃ¥gkonjunktur, som börjat pÃ¥ sommaren, antog allt mera allvarliga proportioner, och ehuru intet ännu tyder pÃ¥ att en ny kris är för dörren, befanns det likväl nödvändigt att gÃ¥ fram med en viss försiktighet. Men försiktighet var icke vad resan västerut hade uppmuntrat till. De folkmassor och de lokala storheter, som solat sig i hans glans, hade icke gjort det för hans vackra ögons skull, utan i tacksamhet för att han lÃ¥tit ymnighetshornen flöda över deras trakter och i förhoppning om ytterligare välgärningar av samma slag. Det är mer än ovisst, om denna popularitet stÃ¥r sig, därest regeringen och kongressen skulle börja bedriva nÃ¥got slags sparsamhetspolitik, och Ã¥tskilliga tecken tyda pÃ¥ att lagstiftarna äro väl medvetna om dessa psykologiska fakta, trots att finansministern Morgenthan inskärper behovet av en försiktig budget, minskade skattebördor och hänsyn till näringslivets intressen. Den kampanj för ökat bostadsbygge, som samtidigt iscensatts, gör ocksÃ¥ ett minst sagt förvillande intryck: skall den eller skall den icke understödjas med skattemedea, är det meningen att möta den tillfälliga lÃ¥gkonjunkturen med ökade eller med minskade statsutgifter~, med ökad eller minskad ekonomisk frihet? OcksÃ¥ de som äro mest tveksamma om vilkendera vägen som är 752 Dagens frÃ¥gor den rätta, ha en känsla av att man mÃ¥ste träffa ett val. Till yttermera visso ha bönderna, vilka voro ivrigast i sina lovord under resan i Västern, gjort fullt klart för vederbörande, att pÃ¥ deras bekostnad fÃ¥r det under inga omständigheter sparas. Man undrar icke pÃ¥ att kongressen har svÃ¥rt att komma i gÃ¥ng. Men även arbetare och intellektuella radikaler ha svalnat i sin entusiasm, när de nya, försiktiga trevarna till näringslivets män börjat göra sig märkbara. TvÃ¥ omständigheter försvÃ¥ra ytterligare regeringens ställning. Den ena är fejden mellan de bÃ¥da konkurrerande fackföreningsrörelserna, American l!'ederation of Labor under William Green och Committee of Industrial Organization under .John Lewis, vilka företräda respektive yrkesförbundens och industriförbundens principer. Det finns just nu ett visst hopp om en försoning dem emellan, men läget är minst sagt ovisst. Den andra omständigheten är, att de eljest sÃ¥ goda väderspÃ¥männen i Washington försummade att med tillräcklig uppmärksamhet följa kommunalvalen i New York. Den demokratiske kandidaten, Jeremiah T. Mahoney, fick klart stöd av en bland regeringens medlemmar och av den Roosevelt närstÃ¥ende senator Wagner. Men segrare blev den radikale republikanen Fiorello La Guardia, och tillsammans med honom den mera klart republikanske Thomas Dewey, som valdes till District Attorney (allmän Ã¥klagare). Presidenten iakttog in i det sista tystnad; och resultatet är att La Guardia och Dewey, som i sin hemort hade arbetarrörelsens oreserverade stöd, äro betydligt mindre entusiastiska för Roosevelt än de voro för nÃ¥gra mÃ¥nader sedan. Det viskas rentav att här skulle finnas ämnen till republikanska presidentkandidater i stället för de föga entusiasmerande Hoover och Landon. Liksom ·Hitler och Per Albin Hansson steg Roosevelt till popularitetens höjder till följd av en högkonjunktur, vilken till synes var resultatet av hans ansträngningar. Liksom de saknade han i verkligheten förmÃ¥ga att i nÃ¥gon högre grad pÃ¥verka konjunkturutvecklingen, hur duglig och effektiv hans regering- liksom deras -än i och .för sig kunde vara. Men om konjunkturen vänder, innan hans ämbetstid gÃ¥r ut, är han sämre ställd. Hitler kan skylla pÃ¥ judarna, och vÃ¥ra socialdemokrater kunna antaga en nÃ¥got rödare färgton, stoppa »samarbetet» i fickan och ropa pÃ¥ socialisering, pÃ¥ en helt ny ekonomisk ordning. Sannolikt skulle bÃ¥da kunna vinna tillbörligt stöd för drastiska Ã¥tgärder, eller (om de ha tur) helt enkelt för att uppehÃ¥lla skenet tills konjunkturvÃ¥gen Ã¥ter vänder tillbaka. Men Roosevelt är ingen radikal. Han är tvärtom en av de mycket fÃ¥ amerikanska aristokraterna, och hans ärliga medkänsla med de nödställda i samhället är, sÃ¥ underligt det kan lÃ¥ta, ej utan samband med det faktum att han själv aldrig vetat vad ekonomiska svÃ¥righeter vilja säga. Han kan mycket väl dundra mot kapitalisterna, men i grunden bygger han sitt anseende pÃ¥ att man tror honom om att genomföra erforderliga reformer utan omstörtningar. I revolutionära tider skulle han pÃ¥ sin höjd kunna bli en Kerenski, och han är säkerligen klok nog att veta sin begränsning. 753 Dagens frÃ¥gor En utredning Under ett Ã¥r hava ej mindre än fem utredningar utmed förhinder. sänts i socialiseringsnämndens namn, samtliga författade av utrikesminister Sandler. Det är skada, att de gÃ¥tt allmänheten tämligen spÃ¥rlöst förbi. Allmänheten tycks ha tröttnat pÃ¥ det underbara, som hägrade vid utredningens igÃ¥ngsättande för över 17 Ã¥r sedan. TvÃ¥ av de sista volymerna bära titeln »Socialiseringsproblemet» och bilda tillsammans ett principbetänkande, vars senare del väger tyngst. De äro bÃ¥da innehällsrika och delvis fängslande skrivna, samt Ã¥terspegla en betydelsefull utveckling hos regeringspartiet. Socialiseringsnämnden själv har upplösts med oförrättat ärende. Man skulle kunna tro, att alla planhushÃ¥llare skyndat sig att anlita den nu framlagda utredningen. Men, var äro de~ Den principdiskussion, som här presteras, har dock klarat upp Ã¥tskilliga populära missförstÃ¥nd. Full konsekvens fÃ¥r man begripligtvis ej begära. Den senare delen har till undertitel »HushÃ¥llsräkningens problem och faktorer», vilket väl för mÃ¥nga verkar förbryllande. Problemet har varit att analysera förhÃ¥llandet mellan kostnader och vinst, men detta ej frÃ¥n företagens egen synpunkt, utan frÃ¥n samhällets eller nÃ¥gon allmänt social synpunkt, som dock ej blivit tillräckligt klarlagd. »Wirtschaftlichkeit» är den term, som författaren valt. Samhällsförbättrare ha ju ofta sökt ersätta penningvärdet med nÃ¥gon annan jämförelsenorm för varor och tjänster, vikt och tidsenheter eller andra mÃ¥tt pÃ¥ prestationer. Och för mÃ¥nga system i sÃ¥dant syfte lämnar därför utredningen referat, i allmänhet med träffande kritiska anmärkningar. För en uttömmande behandling av frÃ¥gorna finnes visserligen ej plats i detta tydligen pÃ¥ lediga stunder nedkastade betänkande, men man mÃ¥ste beundra den livaktighet och det skarpsinne, som författaren, strängt upptagen av· andra och onekligen viktigare frÃ¥gor, Ã¥dagalägger vid försöken att fÃ¥ en rätsida pÃ¥ det av hans parti mycket tilltrasslade socialiseringsproblemet. Och han visar en erkännansvärd förmÃ¥ga att draga kontentan ur en invecklad frÃ¥geställning. Hans intuition därvidlag är snabb och träffsäker. Argumenteringen är emellertid ingalunda i jämnhöjd med slutsatserna. Metoden för behandlingen av ett flertal teoretiska frÃ¥gor har väsentligen varit den att referera nÃ¥gon framstÃ¥ende författare pÃ¥ omrÃ¥det samt komma fram till en medlande stÃ¥ndpunkt. Det kapitalistiska produktionssättet omtalas ofta med skepsis och i polemiserande ton. Men slutsatserna innebära trots alla förbehÃ¥ll sÃ¥dana medgivanden Ã¥t tjuvsamhället, att de borgerliga nationalekonomerna kunna bli ganska belÃ¥tna. Om partivännerna bli det, har ännu ej visat sig. Red. Moje Västberg har i Tiden dock fastslagit, att »det ljusnar över vägen där Sandler gÃ¥r fram»! Man kan utan överdrift säga, att en lämpligare lärobok i kapitalismens teori har icke satts i deras händer än vad de mera genomtänkta delarna av utredningen utgöra. De mindre genomtänkta kunna ju lämnas Ã¥sido. 754 Dagens frÃ¥gor Det är mÃ¥nga banbrytare för en ny Wirtschaftlichkeit, som fÃ¥ passera revy. Resultaten av deras undersökningar kunna genomgÃ¥ende betecknas sÃ¥som rätt klena, vilket ocksÃ¥ bestyrkes av referenten. Vad föreliggande utredning behandlar är alltsÃ¥ en del teoretiska frÃ¥gor av rätt abstrus karaktär. Kärnpunkten är frÃ¥gan, om det pÃ¥ marknadens värdering av olika produkter baserade produktionssystemet kan ersättas av ett »socialare» system med nÃ¥gon auktoritär t-Uer annan artificiell värderingsnorm. J u längre författaren hinner i sin argumentering, dess tydligare blir det, att frÃ¥gorna äro klarare ställda och bragta närmare sin lösning av den borgerliga nationalekonomin. Att utredningen likväl är tankeväckande kan gärna understrykas, ehuru man dÃ¥ mÃ¥ste tillägga, att den fragmentariska behandlingen ibland mynnar ut i rent obegripliga teser. För arbetsräntabilitet exempelvis skall det karakteristiska vara, att »de i företaget arbetandes lön och arvoden i vinst- och förlusträkningen överflyttas frÃ¥n omkostnaderna till avkastningen» (s. 163). Kan nÃ¥gon egentligen bli klok pÃ¥ detta~ LikasÃ¥ att »bearbetningen av företagsprestationerna efter mängdenheten» (i motsats till värdeenheter) »möjliggör en ogrumlad inblick i företagets arbetsekonomi» (s.166). Ställer man dessa satser pÃ¥ huvudet, kommer man nog sanningen närmare. Själva metoden med ett ständigt: Ã¥ ena sidan och Ã¥ den andra, är bÃ¥de vinnande och väckande, om än kontu-rerna bli nÃ¥got obestämda. Socialiseringens verkningar exempelvis pÃ¥ undervisning och yrkesval undersökas ordrikt, men utan annat resultat, än (s. 66) att resultatet kan bli av mycket olika art. De mest positiva slutsatserna gälla kapitalräntan och jordräntan, som visas vara ofrÃ¥nkomliga även inom en socialiserad hushÃ¥llning. Satsen har ju hävdats av mÃ¥ngfaldiga borgerliga ekonomer, och detta med vida klarare och mera bindande motivering. DÃ¥ .bÃ¥de marxismen och socialiseringssträvandena i det hela väsentligen vilat pÃ¥ motsatt uppfattning, fÃ¥r man dock taga vara pÃ¥ utredningens i sig mycket riktiga slutsatser. Värdet av dessa förringas emellertid väsentligen av, att heterogena pÃ¥stÃ¥enden här och var dyka upp utan att man kan skönja nÃ¥gon brygga mellan de olika stÃ¥ndpunkterna. Ej blott sÃ¥, att omedelbart efter slutsatserna tillfogas en reservation att kapitalränta och jordränta mÃ¥hända icke »komma att äga enahanda funktion att vara klassbildande och klasskiljande inkomstarter som nu» (s. 104). Detta kan väl med rätt stor visshet pÃ¥stÃ¥s, dÃ¥ ju alla klassgränser äro flytande; man ville blott gärna här fÃ¥ nÃ¥got mera än allmänna talesätt. Men trots dessa slutsatser frÃ¥gas därpÃ¥, alltsÃ¥ sedan räntabilitetsprincipens giltighet även inom en socialiserad hushÃ¥llning uttryckligen fastslagits, i sista kapitlet, likasom om ingenting därom sagts: är. räntabilitetsprincipen allmängiltig~ (s. 136). VarpÃ¥ en myckenhet blandade reflexioner följa. Över huvud taget tycks det lÃ¥nga dröjsmÃ¥let ha va:dt menligt för sammanhang och följdriktighet i stort, huru mycket erkännande man iin vill giva Ã¥t mÃ¥nga skarpsinnigt och fyndigt ayfattade stycken. Huru mÃ¥nga minnas problemställningen av Ã¥r 1920, dÃ¥ nämnden .till- 755 Dagens frÃ¥gor sattes~ Nämnden tar avstÃ¥nd frÃ¥n iden om den totala socialiseringen, skärskÃ¥dar olika kombinationer av socialisering och privatkapitalism utan att rekommendera nÃ¥gon viss sÃ¥dan samt vänder sig mot föreställningen om ett fixerat, efter enhetliga normer utarbetat socialiseringssystem. Men var det ej just detta, som nämnden skulle utreda~ Den överlÃ¥ter Ã¥t »utvecklingen» att bestämma över den lämpligaste kombinationen av olika metoder att socialisera eller upprätta företag pÃ¥ annan basis. Men borde ej utredningen själv göra nÃ¥got Ã¥t den frÃ¥gan och ingripa i utvecklingen~ Skall denna blott fÃ¥ sköta sig själv~ Denna negativa attityd är emellertid tillräckligt talande. Läsaren själv kan ju säga det sista ordet, som nämnden ej velat uttala. Ur praktisk synpunkt har knappast nÃ¥gon av de aktuella frÃ¥gorna utretts. Man tycks alls ej vilja detta. Men väl hÃ¥lla allting flytande för att vara beredd inför alla politiska skiften. Inför slutet Vid decembers ingÃ¥ng tyda mÃ¥nga tecken pÃ¥ att inböri Spanien? deskriget i Spanien snart kommer att inträda i en ny fas av sin lÃ¥ngdragna och tragiska historia. Mycket pekar pÃ¥ att general Franco, sedan hans arme i NOrdspanien frigjorts tack vare Gijons och hela Asturiens kapitulation, är sysselsatt med att koncentrera och omgruppera sina trupper till en ny stor offensiv, av vilken han möjligen väntar sig ett segerrikt slut pÃ¥ kriget. Var denna avgörande stöt kommer att sättas in, är ännu ovisst. Den allmännast omfattade hypotesen gäller en stor offensiv pÃ¥ fronten i Aragonien, av vilken han i gynnsammaste fall kunde hoppas Katatoniens sammanbrott och Barcelonas fall. En dylik händelsernas utveckling skulle av allt att döma innebära de rödas snara och definitiva nederlag, varför de säkerligen skulle göra allt för att hÃ¥lla Katalonien. Men även förmodanden om nationella framstötar över Ternel mot Valencia - i sammanhang härmed bör väl den röda juntans överflyttning till Barcelona ses - eller längst i söder mot Almeria och vidare utefter kusten hava framförts pÃ¥ olika hÃ¥ll. Otvivelaktigt har den nationella regeringen nu bättre kort pÃ¥ hand än nÃ¥gonsin förr under hela kriget. Det är ej endast armen i norr, som blivit disponibel efter Asturiens befrielse. Ã…ven sin flotta kan Franco nu i dess helhet sätta in i Medelhavet mot huvudfienden. Blockaden av de östspanska hamnarna synes vara en viktig faktor i krigföringen, och brist pÃ¥ vissa livsmedel, petroleum oeh annat synes Ã¥tminstone tidvis hota att helt strypa den röda krigsmakten. En oviss frÃ¥ga är blott, om den italienska flottan nöjer sig med att bistÃ¥ den spanska marinen med fromma önskningar eller om den direkt räcker den en hjälpande hand. Till lands Ã¥tnjuter Franco tydligen alltjämt samma stöd av italiensk militär och tyska experter som tidigare. Det av noninterventionsutskottet för nÃ¥gon tid sedan under sÃ¥ svÃ¥ra födslovÃ¥ndor Ã¥vägabragta beslutet om evakuering av de icke-spanska stridande synes verkligen fÃ¥ rent »symbolisk» prägel, och under sÃ¥dana förhÃ¥llanden torde de röda makthavarnas ryska 756 Dagens frÃ¥gor hjälpare och internationella desperados ej kunna hindra det nationella Spaniens seger. Även ekonomiskt har Francos ställning betydligt stärkts av hans senaste segrar. Han behärskar ej blott inemot 2 /a av Spaniens territorium utan, bortsett frÃ¥n fruktdistrikten utefter Medelhavet, även större delen av de ur världshandelns synpunkt viktigaste naturtillgÃ¥ngar. Till koppargruvorna vid Rio Tinto har han nu fogat de rika järn- och koldistrikten i de baskiska provinserna och Asturien. skildringar av opartiska engelska korrespondenter ha lämnat övertygande bevis för hur snabb den ekonomiska Ã¥terhämtningen varit i Bilbaodistriktet, sedan ordnade förhÃ¥llanden inträtt. Francos herravälde över Spaniens mineraltillgÃ¥ngar har i hög grad förbättrat hans frÃ¥n början föga gynnsamma diplomatiska position. De spanska koppar- och, framför allt, järngruvorna ha länge haft mycket stor finansiell och teknisk betydelse för England och ha det nu om möjligt mer än nÃ¥gonsin under rÃ¥dande upprustningstider. Parallellt med Francos segertÃ¥g genom Nordspanien har man kunnat iakttaga ett allt tydligare svalnande av tongivande engelska kretsars intresse för den republikanska regimen. PÃ¥ sistone har Londonregeringen omsider sett sig nödgad att öppna verkliga diplomatiska förbindelser med Salamanca. Visserligen bedyrar man i London, att det blott gäller att skydda Englands ekonomiska intressen och att Ã¥tgärden ingalunda innebär ett erkännande av den nationella regeringen, men ingen torde egentligen betvivla, att kabinettet tagit ett första om ock försiktigt steg till öppnandet av reguljära förbindelser med den part, som synes utgÃ¥ som den segrande ur den lÃ¥nga kraftmätningen. Att man Ã¥ spansk sida uppfattat saken pÃ¥ detta sätt, synes framgÃ¥ av att Franco till sin förste agent i London utsett en Stuart- och Churchillättling, hertigen av Berwick och Alba, vars eventuella kommersiella meriter helt träda i skuggan för hans möjligheter att som förutvarande spansk utrikesminister med utmärkta förbindelser i Londonsocieteten vinna rent politiska framgÃ¥ngar. Allt talar för att Englands regering, oppositionens frenetiska och frÃ¥n hänsyn till brittiska intressen helt frigjorda rabalderpolitik till trots, nu inriktat sig pÃ¥ att i elfte timmen söka Ã¥tervinna nÃ¥got av den mark, som en felslagen politik lÃ¥tit Storbritannien förlora i Spanien. För en dylik politik tala flere tungt vägande skäl. De ekonomisk-kommersiella ha redan berörts. Vidare gäller det att förekomma en alltför exklusiv orientering av det patriotiska Spanien mot axeln Berlin-Rom. PÃ¥ denna punkt torde man kunna hoppas pÃ¥ Ã¥tskillig förstÃ¥else i vida spanska kretsar, vilka ej gärna vilja se en välkommen hjälp övergÃ¥ till ett tyngande protektorat. Slutligen fÃ¥r det ej förbises, att det i England under hela inbördeskriget funnits omfattande och inflytelserika kretsar, som suttit inne med goda informationer frÃ¥n Spanien och ansett, att rätten och humanitetens sak vore bäst betjänt med de röda makthavarnas snara och fullständiga likvidering. FrÃ¥n detta hÃ¥ll kan Chamberlain räkna med pÃ¥litligt stöd för en mer realistisk politik. · 757 Dagens frÃ¥gor SvÃ¥rare ter sig denna konfrontation med verkligheten för Frankrike. Till sina mÃ¥nga andra politiska synder lade den Blumska regimen även den av ett sÃ¥ vÃ¥ldsamt partitagande för de röda, att Frankrikes försoning med den segrande Franco ej skulle te sig särskilt lätt. Särskilt den starkt ryssvänlige flygministern Pierre Cot synes hava lÃ¥tit sin känsla för Spaniens vänsterkoryfeer driva sig mycket lÃ¥ngt utanför noninterventionspolitikens rÃ¥märken. Även pÃ¥ detta omrÃ¥de har alltsÃ¥ regeringen Chautemps haft ett besvärligt konkursbo att avveckla, men pÃ¥ senare tid synes utrikesministern Delbos' mÃ¥ttfulla och försiktiga politik ha dominerat kabinettet. Det mÃ¥nga gÃ¥nger bebÃ¥dade öppnandet av den fransk-katalonska gränsen har sÃ¥lunda uteblivit. Osvuret är bäst, och i ett inbördeskrig kunna överraskningar alltid inträffa, men för närvarande tyder sÃ¥lunda allt pÃ¥ att inom en överskÃ¥dlig tid flertalet av Europas stater med England i spetsen skola nödgas i en eller annan form söka vinna Francos vänskap för att ej se sig utestängda frÃ¥n den spanska marknaden. Man envisas ännu pÃ¥ sina hÃ¥ll att kalla den republikanska regeringen för den »lagliga». FÃ¥ äro väl de människor här i landet, som känna nÃ¥gon skadeglädje över att den spanska demokratien synes bli kastad över ända. Men mÃ¥nga äro de verkliga demokrater, som icke kunna begrÃ¥ta den spanska demokratiens eventuella förestÃ¥ende likvidering. För att kunna tillvinna sig förtroende mÃ¥ste en demokrati uppfylla de elementäraste fordringar pÃ¥ statlig styrka, rättvisa och rättssäkerhet. Uppfyllas ej dessa krav, blir hyllningen av en sÃ¥dan »demokrati» endast diskrediterande för vÃ¥r egen värdering av demokratiens väsen. Ett parlamentariskt system, som pÃ¥ nÃ¥gra fÃ¥ Ã¥r förbrukar ett tjugutal regeringar, ett majoritetssystem, vars metod är att säkra sin position genom att med allehanda manipulationer söka diskvalificera motstÃ¥ndare frÃ¥n Cortes, en regeringsmakt, som ej kan värna om individens säkerhet tillliv och lem samt alltsÃ¥ brister i den primitivaste av alla samhällsuppgifter: upprätthÃ¥llandet av rättsordningen - kan detta vara nÃ¥got för humanitetens och legalitetens bekännare att idealisera~ Bjuder icke just demokratiens egen värdelära att frigöra oss frÃ¥n en falsk solidaritet mellan vÃ¥r egen rättsÃ¥skÃ¥dning och spansk folkstyrelse, liksom att förstÃ¥ de krafter, som varje inomstatligt kaos med naturnödvändighet alltid utmana och utlösa. Den förmenta känslan av samhörighet med »demokratiens» Spanien blir desto mera tvivelaktig, som vänstern i Spanien rÃ¥kat in under Sovjets inflytande och kampen pÃ¥ Pyreneiska halvön därigenom utvecklat sig till en frÃ¥ga om den röda internationalens expansion. Den svenska socialistopinionens ställningstagande blir rent förvirrande, när man tänker pÃ¥ att samma opinion 1918 ej tvekade att ta parti för det evident olagliga upproret i Finland mot dess lika evident lagliga regering - med vars efterträdare man nu till förstorande av paradoxen inlett ett intimt samarbete. Varje land mÃ¥ fÃ¥ bestämma sin statsordning. Ingen vet, huruvida en Francoregim skall bli i stÃ¥nd att ge »Det ryggradslösa Spanien» 758 Dagens frÃ¥gor - för att citera Ortega y Gassets boktitel - den önskvärda enheten och styrkan. Därom kunna endast förmodanden uttalas. l\Ien man kan ej undertrycka den undran, om det var i en för Europa lycklig stund, som västmakterna och deras klientel läto driva sig till att ställa sig kallsinnade mot Francorörelsen. Inbördeskrigets offer i människoliv och materiella förluster ha därigenom med sannolikhet blott ökats, utan att utgÃ¥ngen därav pÃ¥verkats, och diktaturstaterna kunna rätt oförtjänt fÃ¥ äran att stÃ¥ som det västerländska statssamfundets skydd mot anloppet frÃ¥n öster. Följden härav har ocksÃ¥ blivit, att de spanska nationalisternas nu av allt att döma snart förestÃ¥- ende seger lätt kan medföra för Europas lugn farliga förskjutningar i maktbalansen i Medelhavet och vid Atlanten. Det Ã¥terstÃ¥r att se, om det brittiska kabinettets statsklokhet skall räcka till för att rÃ¥da bot pÃ¥ de olyckliga följderna av 1936 Ã¥rs felbedömning av det iMpolitiska och realpolitiska läget. Japansk-kinesiska kriget och Ryss- Vill man försöka lokalisera urlands ekonomiska imperialism. sprunget till den pÃ¥gÃ¥ende krigiska konflikten mellan J apan och Kina, kan man omöjligen bortse frÃ¥n den roll, som Ryssland har spelat i sammanhanget. Japanska politiker ha Ã¥tskilliga gÃ¥nger förklarat, att det ej är Kina, man för krig emot, och att vad man gör, göres uteslutande till Kinas bästa - förklaringar, som skorra i öronen pÃ¥ humanistiskt bildade västeuropeer, vilka tolka dem uteslutande som ett uttryck för svÃ¥rförstÃ¥elig, orientalisk humor. Och dock är det i viss mening alldeles sÃ¥, som japanerna säga, utan att detta därför behöver uppfattas som nÃ¥gon nyvaknad japansk altruism. Vad J apan Ã¥syftar, är att förhindra en redan skymtande rysk handelshegemoni över Kina. Det gäller, med andra ord, vem som inom en snar framtid skall exploatera den väldiga kinesiska marknaden. Denna intressemotsättning är ju inte ny. Dess rötter gÃ¥ i själva verket tillbaka ända till 1880-talet. FrÃ¥n och med nämnda tidpunkt kunde den dittills obetydliga ryska industrien under statens ledning utvisa en raskt stigande utvecklingskurva. De drivande krafterna härtill voro Ã¥tminstone tvÃ¥, nämligen dels en önskan att vinna bourgeoisiens stöd Ã¥t zarismen och dels en strävan (under storfurst \Vittes auspicier) att bereda den vÃ¥ldsamt ökade bondebefolkningen .existensmöjligheter inom andra näringsgrenar. Resultaten blevo dock i flera hänseenden olyckliga. Bland annat - och det är det som är av intresse här - tvingades den ryska industrien, i sin brist pÃ¥ konkurrensmöjligheter i Europa, till en aggressiv exportpolitik i Asien, vilket i sin tur utmynnade i :r;ysk-japanska kriget. Den växande japanska industrien började redan vid denna tidpunkt kasta sina blickar pÃ¥ de asiatiska marknaderna. Situationen är emellertid nu inte alldeles densamma. Den ryska industrien torde sÃ¥lunda i närvarande stund ha vida bättre utgÃ¥ngsläge än vid det föregÃ¥ende tillfället. Ty vilken ställning man än intager till den ryska politiken, kan man väl svÃ¥rligen bestrida, att det 759 Dagens frÃ¥gor industriella uppbyggnadsarbetet varit av betydande mÃ¥tt, oaktat de fiaskon av bÃ¥de kvantitativ och kvalitativ art, som drabbat de bekanta femÃ¥rsplanerna. Dessa senare bör man dessutom troligen ej uppfatta som verkliga arbetsplaner utan som program och riktpunkter för den framtida ekonomiska politiken. SvÃ¥righeterna ha varit av mÃ¥nga slag. Störst bekymmer har transportväsendet orsakat. Ryssarna ha ju av Ã¥lder Ã¥tnjutit ett stadgat anseende som dÃ¥liga järnvägsbyggare-vartill väl även de besvärliga naturförhÃ¥llandena bidragit. Men nu strävar man icke bara att utvidga och förbättra järnvägsnätet utan avser ocksÃ¥ att frÃ¥n detsamma avlasta det tunga massgodset, vilket i största utsträckning skall transporteras pÃ¥ nyanlagda vattenvägar. Icke desto mindre kan man ha anledning att finna den pÃ¥ senare Ã¥r tilltagande ryska industrivaruexporten pÃ¥ de asiatiska länderna egendomlig. Enligt vanligt betraktelsesätt borde ryssarna ha haft tillräckligt att göra med att producera för den uselt tillgodosedda hemmamarknadens behov. Saken kan ej förklaras ur mer än en synpunkt, nämligen som ett utslag av det ryska näringslivets traditionellt expansiva karaktär. Produktionsapparaten i detta väldiga rike fÃ¥r icke i första hand inriktas pÃ¥ att höja levnadsstandarden hos massorna utan ställes reservationslöst till förfogande för de »högre» mÃ¥l, som statsmakten uppställer. Denna gÃ¥ng är mÃ¥let en ekonomisk penetration av de angränsande asiatiska länderna. Därmed följer sÃ¥ smÃ¥- ningom ocksÃ¥ en politisk framstöt i mer eller mindre förtäckt form, ty numera är det ju sÃ¥ - för att vända pÃ¥ ett gammalt känt slagord - att »flaggan följer handeln». Man kan utan svÃ¥righet följa de ryska expansionssträvandena frÃ¥n Bosporen tvärsigenom hela Asien ända bort till Berings sund. Med arvfienden Turkiet ha förbindelserna blivit mycket intima. I förverkligandet av den femÃ¥rsplan, som detta land antagit efter ryskt mönster Ã¥r 1932, deltager Ryssland självfallet. Särskilt märkbart är det ryska initiativet i frÃ¥ga om de försök, som göras, att i Turkiet anlägga bomullsodlingar och bomullsfabriker. Och blivande turkiska ingenjörer och tekniker erhÃ¥lla i stor utsträckning sin specialutbildning i Ryssland. Vad detta betyder för den ryska maskinexporten pÃ¥ Turkiet är lätt att inse. Sist men icke minst mÃ¥ erinras om de kreditlättnader, som ryssarna beviljat det kapitalbehövande landet. I Iran, det forna Persien, har Ryssland haft ett svÃ¥rare motstÃ¥nd att övervinna pÃ¥ grund av gammal fiendskap. Typiskt är sÃ¥lunda, att man där icke velat favorisera vare sig ryska eller engelska tekniker utan föredragit att sÃ¥vitt möjligt inkalla italienska ingenjörer. Men sedan en ekonomisk kommission frÃ¥n Ryssland besökt landet Ã¥r 1935 och lyckats fÃ¥ till stÃ¥nd ett handelsfördrag, ha relationerna undergÃ¥tt en förbättring. SÃ¥ synnerligen stor är visserligen icke den ryska exporten pÃ¥ Iran, men den tenderar avgjort att stiga. Konkurrensen frÃ¥n England, Tyskland, Frankrike och Tjeckoslovakiet är stark, men Ryssland har övertaget, Ã¥tminstone produktionsgeografiskt sett. De uppväxande nya industricentra i Turkmenistan ligga väl 760 Dagens frÃ¥gor till. Och som ett ytterligare ryskt försteg skulle man säkerligen ocksÃ¥ kunna räkna den omständigheten, att ryssarna numera äga riklig erfarenhet av hur man skalllära upp analfabetiska bönder till industriarbetare. Som ett exempel pÃ¥ det ryska framträngandet i Iran kan nämnas, att ryssarna Ã¥r 1935 kontrakterade anläggandet av en väldig livsmedelsfabrik i Teheran, däri inbegripet en modern storkvarn, mekaniserat bageri, makaronifabrik och slakteri. Som material för kommunistisk propaganda är Ã¥tminstone norra Iran lämpligt. Befolkningen i ifrÃ¥gavarande landsdel är nämligen hänvisad Ã¥t de uslaste arbets- och levnadsvillkor. I Afganistan är Rysslands inflytande kanske ännu mera markerat, vilket delvis belyses därav, att det handelsmonopol, som Brittiska Indien i realiteten tidigare haft, under de sista Ã¥ren brutits; sÃ¥lunda är den ryska exporten pÃ¥ Afganistan för närvarande lika stor som den brittiska. När kommunikationssystemet blivit utvecklat frÃ¥n sin nuvarande primitiva nivÃ¥, blir landet med största sannolikhet fullständigt dominerat av den väldige grannen i norr. Symptomatisk är konventionen angÃ¥ende flyglinjen Tashkent-Kabul. Praktiskt taget fullständigt under rysk överhöghet stÃ¥ de forna kinesiska provinserna östturkestan (eller Sinkiang) och Yttre Mongoliet. Med den förstnämnda provinsen slöts Ã¥r 1932 ett s. k. hemligt avtal, varigenom Ryssland dels erhöll rättighet att genom experter - undersöka landets mineral- och oljeresurser och dels utlovade samarbete i utvecklandet av dess naturtillgÃ¥ngar. Ryssland har ocksÃ¥ upprättat fabriker i Kashgar för rensning av ull och bomull, och frÃ¥n Vorosjilov-verken i Tashkent levereras maskinutrustningar. Yttre Mongoliet är, i motsats till östturkestau, även rent formellt engagerat med Ryssland. Sedan Ã¥r 1934 är det sÃ¥lunda en socialistisk sovjetrepublik (av national-revolutionär och antiimperialistisk typ!). I denna »republik» finnas inga större förutsättningar för en industrialisering. Dess rÃ¥varutillgÃ¥ngar äro emellertid sÃ¥ mycket rikligare; särskilt värdefulla äro skogarna. Handeln är naturligtvis helt och hÃ¥llet i ryska händer. Det moderna Ryssland har följaktligen arbetat energiskt för att säkra sig framtida avsättningsmarknader. Men man gissar nog icke alltför orätt, om man gör gällande, att ryssarna ha ännu vidare mÃ¥l i sikte, mÃ¥l som inte ännu erhÃ¥llit nÃ¥gon fastare konkretion. DärpÃ¥ tyder icke bara aktiviteten i östturkestan och Yttre Mongoliet. Ã…ven den livliga verksamheten i det mÃ¥ngomtalade Fjärran östern pekar i samma riktning. I sistnämnda provins, som i areal är jämförlig med Belgien, har sÃ¥lunda ett ivrigt nybyggnadsarbete bedrivits i syfte att skapa ett lokalt autarkiskt näringsliv. Förutsättningar härför ha inte saknats. Klimatet medger skörd av olika slags spannmÃ¥l; t. o. m. ris odlas. Agrarproduktionen är, som kan väntas, huvudsakligen fördelad pÃ¥ stora jordbrukskollektiv, av vilka de bÃ¥da jätteanläggningarna med de symboliska namnen »Woroschilow» och »Budeny» torde vara mest bekanta. Välbelägna mineral finnas i överflöd: guld, silver, bly, koppar, järn, tenn och kvicksilver. Ett stort 761 54- 3779ii. Svensk Tidslc1·ift 1937. Dagens frÃ¥gor antal industrier ha skapats, och speciellt mÃ¥ nämnas det betydande industrikonglomeratet »Burejastroi» vid Bureya, en liten biflod till Amur. Skall man nu vÃ¥ga uppfatta all denna idoghet som enbart ett utslag av fredlig välstÃ¥ndssträvan! 'l'roligcn kan man det ej, utan riktigast är säkerligen den tolkning, som vill se hela den ekonomiska exploateringen av Fjärran östern som uteslutande ett fundament för Bliichers där stationerade, världsbekanta röda arme. Uppgifterna för Blueher-armen behöver man inte misstaga sig pÃ¥: det gäller i lika hög grad att skapa ett gynnsamt utgÃ¥ngsläge för en ekonomisk och politisk penetration av Kina som att hÃ¥lla den arga konkurrenten Japan pÃ¥ avstÃ¥nd. Men japanerna ha givetvis icke kunnat i lugn och ro Ã¥se, hur ryssarna dag för dag förbättra sina positioner i östturkestan, Yttre Mongoliet och Fjärran östern. IfrÃ¥n deras stÃ¥ndpunkt sett mÃ¥ste därför en japansk invasion i Kina te sig som den enda logiska konsekvens, vilken kan dragas ur förutsättningarna. Och för dem är, som redan nämnts, infallet i Kina icke i första hand ett krig mot detta land utan mot Ryssland, eller rättare sagt mot det fantom av Ryssland, som börjat skymta vieister och norr om detsamma. Att komma före ryssarna pÃ¥ den kinesiska marknaden är sÃ¥ mycket nödvändigare, som ryssarna ä.ro de enda, vilka kunna bjuda japanerna en effektiv konkurrens. Ty Ryssland äger icke blott naturtillgÃ¥ngar, som vida överträffa Japans; det förfogar dessutom över en arbetskraft, som iir lika billig. Sannolikt delas den japanska Ã¥sikten av de intresserade »vita>> stormakterna, ehuru naturligtvis av andra skäl. BL a. torde man förutsätta, att en rysk hegemoni i Ostasien kommer att medföra ett fullständigt sammanbrott för open-door-politiken. Huruvida ett japanskt protektorat skall betyda större frihet för europeernas handel, Ã¥terstÃ¥r emellertid att se. Därmed mÃ¥ för övrigt vara hur som helst. Det viktiga är, att en hÃ¥rd europeisk press pÃ¥ Japan - ifall den är möjlig - endast gynnar Ryssland. O. Bjurling. Odium aca- Äro professorstjänster icke längre eftersökta? Den frÃ¥- demicum. gan kan föranledas av ett par fall, som nyligen inträffat vid det sydsvenska universitetet. DÃ¥ den litteraturhistoriska professuren skulle tillsättas efter Albert Nilssons frÃ¥nfälle, anmälde sig frÃ¥n början ett flertal sökande, men de troppade av den ene efter den andre, sÃ¥ att vid slutspurten endast tvÃ¥ aspiranter stodo kvar. DÃ¥ inträffade det märkliga, att en av dessa- den som av de sakkunniga fÃ¥tt den bästa placeringen - tog tillbaka sin ansökan, varefter den enda kvarstÃ¥ende blev utnämnd - och han tillhörde lyckligtvis det universitet, där platsen var ledig. Ett annat rätt anmiirkningsvärt fall är den i höst ledigblivna historieprofessuren i Lund. TvÃ¥ Lundadocenter anmälde sig som sökande, men av det dussin docenter i ämnet, som finnas vid landets övriga universitet och högskolor, hade ingen enda gjort sig besvär. Nu kan detta möjligen bero pÃ¥ att endera de tvÃ¥, som sökt, ansÃ¥gs sÃ¥ självskriven, att en konkurrens före- 762 Dagens ft-dgor föll hopplös. En sÃ¥dan förklaring· synes dock knappast uttömmande. Ã…tminstone förr var det vanligt, att yngre vetenskapsidkare sökte professur endast i syfte att fÃ¥ kompetensförklaring, vilken kunde vara värdefull vid kommande konkurrens eller för annat ändamÃ¥l. Varför sker icke detta nu~ Ã…ro professur och professorskompetens icke längre Ã¥trÃ¥värda ting för vÃ¥ra docenter~ Jo helt säkert - men det är professorsstriden man drar sig för. Var och en, som känner förhÃ¥llandena, vet att tävlan om en professur numera sÃ¥ gott som regelbundet väcker strid, och att det ofta - kanske oftast- är hÃ¥rda stridsmedel, som användas. En person, som vÃ¥gar söka en professorstjänst, utsätter sig för risken att förlora icke blott sitt vetenskapliga anseende utan rent av sitt goda namn och rykte. Att de sökande . själva i stridens hetta ibland tillÃ¥ta sig sÃ¥rande angrepp och uttalanden, mÃ¥ vara högst beklagligt men kan dock förklaras av att det i mÃ¥nga fall gäller den sista chansen att nÃ¥ ett eftersträvat mÃ¥l. Mindre ursäktligt är, att de sakkunniga icke sällan begagna tillfället att hÃ¥lla räfst- och rättarting med misshagliga forskare eller vetenskapliga riktningar och metoder, som de ogilla. Belägg för detta pÃ¥stÃ¥ende skulle kunna hämtas ur Ã¥tskilliga akademiska stridsskrifter, som framkommit i senare tid. :För den utomstÃ¥ende är det i regel omöjligt att bilda sig en säker mening om resultatet av de ingÃ¥ende granskningar, vartill sakkunnigutlÃ¥tandena numera utvecklat sig. Det är heller inte vÃ¥r mening att pÃ¥ nÃ¥got sätt uttala oss om själva sakfrÃ¥gan, dÃ¥ vi här fästa uppmärksamheten pÃ¥ ett aktuellt fall. Det gäller arkeologiprofessuren vid Lunds universitet. TvÃ¥ av de sökande anse sig ha anledning till missnöje över det sätt, pÃ¥ vilket de av vissa sakkunniga blivit bedömda. Den ena pÃ¥- pekar i en utgiven skrift det onekligen egendomliga förhÃ¥llandet, att en väsentlig del av hans produktion helt enkelt negligerats av de sakkunniga pÃ¥ grund av en av dem gjord begränsning av ämnet, vars berättigande synes kunna ifrÃ¥gasättas. I sin iver att upptäcka fel hos den sökande har en av sakkunnige förebrÃ¥tt honom, att han i en av sina böcker icke utnyttjat och citerat ett arbete - som utkommit av trycket efter den sökandes ifrÃ¥gavarande arbete! I frÃ¥ga om en annan sökande har en sakkunnig öppet förklarat sig vara part i mÃ¥- let, dÃ¥ det gäller en viktig del av den sökandes produktion. Detta märkes ocksÃ¥ granneligen, ty utlÃ¥tandet är i själva verket en enda polemik mot ifrÃ¥gavarande sökande, med genomgÃ¥ende försök att bagatellisera erkännsamma uttalanden, som frÃ¥n andra hÃ¥ll kommit honom till del. Man fÃ¥r onekligen det intrycket, att felfinnandet här varit den egentliga drivkraften hos den sakkunnige professorn. Han har vänt upp och ner pÃ¥ Thorilds gyllene regel och tycks hylla satsen, att ingenting göres för sitt värdes skull utan för sina fels skull. Men akademisk stridslystnad röjer sig icke blott vid professorstills~ittningar. :Förr i världen talades det om »odium theologicum», och det är kanske inte alldeles försvunnet nu heller. En högt uppsatt kyrkoman yttrade nyligen om en bortgÃ¥ngen teologie professor, att denne var den mest intoleranta människa han träffat. Intolerans eller 763 Dagens frÃ¥gor exklusivitet finnes dock även pÃ¥ mÃ¥nga andra hÃ¥ll- man kan härvid blott nämna vissa »skolor» inom historien, jurisprudensen och filot;ofien; den offentliga pressdiskussionen i Dagens Nyheter i vÃ¥ras rö- rande en doktorsavhandling var den kanske pregnantaste illustrationen till den ofördragsamhet, som kan ingÃ¥ i det vetenskapliga arbetet och som nog ej alltid är ett enbart sublimt uttryck för ett hänsynslöst sanningssökande. Ä ven »lokalpatriotiska» motiv spela ej sällan in i vetenskapliga mellanhavanden. Förr var det huvudsakligen motsatsen UppsalaLund man hörde talas om; nu iir det snarare de gamla statsuniversiteten, vilka sÃ¥som beati passidentes göra front mot de fria högskolorna; de ha t. ex. gjort allehanda invändningar eller reservationer i frÃ¥ga om beviljande av examensrättigheter Ã¥t de fria högskolorna o. d. Man bar svÃ¥rt att i dylikt se annat än oberättigad misstro och missaktning. Men man kan ocksÃ¥ ibland möta en motsvarande animositet frÃ¥n en yngre högskolas sida mot en äldre. Som exempel kan anföras det sällsynt ovederhäftiga och osympatiska angrepp, som en frÃ¥n en fri högskola utgÃ¥ngen högskoleprofessor nyligen riktade mot minnet av en för mÃ¥nga Ã¥r sedan bortgÃ¥ngen storman vid Uppsala universitet och för övrigt mot en hel generation av förtjänta lärare vid denna högskola. PÃ¥ en utomstÃ¥ende gör denna mentalitet hos vissa kretsar inom vÃ¥r vetenskapliga värld ett skrÃ¥mässigt intryck. Man frÃ¥gar sig, vad det tjänar till att orda om nordiskt samarbete eller internationellt samarbete inom vetenskapen, om man med olika medel isolerar sig frÃ¥n dem, som tjäna vetenskapen inom det egna landet~ PÃ¥ en del hÃ¥ll synes man ha kommit oroväckande lÃ¥ngt bort frÃ¥n det pÃ¥ en gÃ¥ng storslagna och ödmjuka akademiska bildningsideal, som varit ledstjärnan för universitetens verksamhet under deras stora tider. »Världsanden verkar genom mänskokrafter, och av det spridda ringa fogar han med konsterfarna händer hop det stora», sjöng Esaias Tegner i en av sina mest inspirerade och inspirerande dikter. Och Harald Hjärne formulerade en gÃ¥ng sin uppfattning om den akademiska verksamheten sÃ¥, att denna »icke bestÃ¥r i att giva och mottaga en med ofelbarhetsansprÃ¥k beväpnad undervisning frÃ¥n ovan, utan i samverkan efter olika förmÃ¥ga och under växlande ledning för det ömsesidiga kunskapssträvandets framgÃ¥ng». Det är traditioner som förplikta. -s-. Irland Den irländska fristaten fortfar att vara det brittiska kastar loss. imperiets sorgebarn. De oroligheter och attentat längs gränsen mot Ulster, som den engelske konungens besök i Belfast i somras utlöste, sprängningen med dynamit pÃ¥ kröningsdagen av Georg II:s staty i Dublin, fristatens beslut att samtidigt hÃ¥lla sig borta frÃ¥n imperiekonferensen - allt detta vittnar om den permanenta spänningen mellan den unga fristaten Ã¥ ena sidan och Storbritannien resp. Ulsterprovinsen Ã¥ den andra. Bland de engelska dominions intar den irländska fristaten en hi- 764 -------- Dagens frÃ¥gor storiskt betingad särställning. De flesta utomeuropeiska engelska dominions bestÃ¥ dels av ett frÃ¥n moderlandet eller andra europeiska länder inflyttat herreskikt, dels av ett undre lager av urinvÃ¥nare. Därigenom utvecklade sig dessa stater frÃ¥n kolonier, förvaltade som provinser, till självständiga stater inom imperiet. Indien, som nu intar en dominieliknande ställning, bildar ett undantag frÃ¥n den vanliga utvecklingsgÃ¥ngen därigenom att ett inhemskt, kulturellt delvis högtstÃ¥ende herreskikt här fanns och segt motverkat Storbritanniens kolonialpolitik. Ã… ven Irland liknar i detta hänseende ganska mycket · Indien. NÃ¥gon egentlig brittisk inflyttning har där aldrig kunnat genomföras, och ej heller har där Ã¥stadkommits en sÃ¥dan - visserligen aldrig fullständig men dock lÃ¥ngt gÃ¥ende - sammansmältning som mellan England och Skottland. De brittiska erövrarna i södra och mellersta Irland, d. v. s. inom den nuvarande fristatens gränser, assimilerades snart av den iberisk-keltiska urbefolkningen, i motsats till vad som kom att känneteckna UlsteromrÃ¥det i norr, där den talrikare inflyttningen av engelska och skotska bönder gav befolkningen en mera anglosachsisk prägel. Irlands arroganta hÃ¥llning gentemot Storbritannien har dock icke blott betingats därav, att Storbritannien för den största delen av ön (fristatens befolkning utgör ungefär 3 milj. och Ulsters l milj.) icke kan göra ansprÃ¥k pÃ¥ att betraktas som »moderlandet». F'ristatsbefolkningens antiengelska inställning har även och i utpräglad grad bestämts av de historiska minnena frÃ¥n de fyra sekler, som Irland efter Tudorernas erövring av ön och den spanska armadans undergÃ¥ng tillhört England. Man behöver här blott erinra om testakten av Ã¥r 1673 med dess uteslutning av de katolska bekännarna frÃ¥n alla ämbeten och andra försök att undertrycka katolicismen, de mÃ¥nga revolternas nedslÃ¥ende i blod, de irländska böndernas tryckande skulder till de engelska landlorderna, 1800-talets förfärande hungerÃ¥r och den oerhört omfattande emigrationen - befolkningen minskade frÃ¥n beräknade 8 milj. till 4 milj. Homerulerörelsens oförsonlighet saknar sannerligen inte sin förklaring. Som bekant »löste» 1921 Ã¥rs I~ondonfördrag efter alla blodigheter under och efter världskriget homerulefrÃ¥gan pÃ¥ sÃ¥ sätt, att sex protestantiska grevskap kring Ulster kvarblevo direkt under England ehuru med en ganska vidsträckt autonomi, medan Storbritannien avträdde det övriga omrÃ¥det till den irländska fristaten, vilken erhöll ställningen som dominion. Ã… ven denna lösning medförde nya blodiga uppgörelser, framkallade av De Valeras intransigens, men de moderata, och särskilt dÃ¥ Cosgrave, jämte De Valera en av de fÃ¥ överlevande bland de gamla Sinn-fein-ledarna, segrade vid det första valet (1923) och lyckades upprätthÃ¥lla nÃ¥gorlunda normala förbindelser med London. Cosgraves regim ägde bestÃ¥nd ända till 1932, dÃ¥ De Valera, nu i spetsen för det nya partiet Fiauna Fail - Fiauna Fail betyder ungefär »Ödets kämpar», medan Sinn-feinbetyder »Vi själva» -efter sin seger vid valen till andra kammaren (Dail Eireann) övertog makten. 765 Dagens frÃ¥gor De Valera har förstÃ¥tt att stegvis utsudda Je prerogativ, som England förbehÃ¥llit sig i Londonfördraget Den viktigaste angreppspunkten för honom var den engelska generalguvernören; till denne som konungens representant hade fristatens folkrepresentanter att avlägga ed. Först avskaffades eden - sedan De Valera och hans anhängare pÃ¥ grund av vägran att avlägga denna länge bojkottat parlamentet - och i fjol, i samband med Dail Eireanns Ranktion av Edvard VIII:s avsägelse, avskaffades generalguvernörstimbetet Lika resolut och genom ett lika ensidigt beslut ströks det skadestÃ¥nJ, som fastställts i Londonfördraget för de engelska landlordernas avstÃ¥ende av sina reservaträttigheter. England svarade med ett tullkrig; ännu existerar det icke nÃ¥gon tullunion mellan Irland och England, men »coal-cattle pacts» ha träffats och reglera nu tullsatserna för de bägge ländernas viktigaste exportvaror i mildrande riktning. De Valera avskaffade vidare rätten att appellera frÃ¥n Irlands högsta domstol till Privy Council i London. Denna senare Ã¥tgärd förlöpte f. ö. utan motstÃ¥nd och förtjänar ett par ords omnämnande. Fristatens högsta dornstol förklarade niimligen avskaffauJet av appellationsrätten för olagligt och v~idjade själv till Privy Council. Den senare institutionens utslag, avkunnat i juli 1935, innebar en stor överraskning. Privy Council ogillade hesviiren genom att hänvisa till den bekanta Westministerstatuten, som reglerar imperiets federala problem. Enligt denna tillerkännas imperiestaterna en exklusiv lagstiftningsrätt, även för det fall att en lag i ett dominionland skulle strida mot »rikslagen». Statuten ger även, yttrade Privy Council uttryckligt, den irländska fristaten 6itten att upphäva Londonfördraget, »och av denna rätt har fristaten gjort bruk». De bägge viktigaRte brittiska prerogativen har De Valera emellertid ej förmÃ¥tt lösa fristaten ifrÃ¥n. England äger fortfarande riitt att försvara Irlands kuster och där upprätta stödjepunkter för sin marin, och England har vidare, enligt principen »divide et irnpera>>, vidmakthÃ¥llit uppdelningen av ön mellan fristaten och Ulsterprovinsen. I bägge hiinseendena har De Valera mÃ¥st böja sig för den faktiska verkligheten, d. v. s. Storbritanniens starkare maktposition. Storbritannien, som under sin lÃ¥nga historia mer aktat pÃ¥ verkligheten än yttre sken, har med undantag för tullkriget icke heller ansett sig böra inskrida mot fristatens fördragskränkningar. Inför ett öppet brytande med England har De Valera alltid ryggat tillbaka. Inrikespolitiskt är De Valeras parti glitjämt det störRta. Genternot andra partier tillhopa hade det före valet en majoritet av 4 röster, men valet den 2 juli i Ã¥r eliminerade denna klena majoritet och gav Fianna Fail blott lika mÃ¥nga mandat Rom de andra partierna tlllsamrnans. Dail Eireanns nuvarande sammansättning iir följande: Fiauna Fail 69; Cosgraves Union Irland 48; arbetaqmrtiet 13; andra partier och vildar 8. 'l'ill dessa siffror skall blott ett par randanmärkningar knytas. SÃ¥ ringa industri som det iimm finnes inom fristatens omrÃ¥de spelar arbetarpartiet ingen roll; det stöder ofta den socialt radikale (men kulturellt konservative) De Valera. 766 Dagens frÃ¥gor Mycken strid har stÃ¥tt kring den delvis fascistiska National Association of Old I. R. A., som kräver ett radikalt brytande av förbindelserna med England. Fascistiska tendenser sakna dock, Ã¥tminstone f. n., alla chanser i fristaten; emellertid deltar O'Duffys brigad som bekant i spanska inbördeskriget pÃ¥ Francos sida. I parlamentet fordrade ledaren för Irish Christian Front, Mr Patrick Belton, att Franco skulle erkännas och understödjas. Men Dail Eireann godkände med stor majoritet noninterventionsöverenskommelsen. Före omröstningen förklarade De Valera, att han avskydde kommunismen och ansÃ¥g fascismen, om än ej lika dÃ¥lig, som ett förtvivlat alternativ. Han hoppades att fristaten- en gammal katolsk demokratialdrig skulle behöva ställas inför valet mellan dessa bägge ytterlighetsriktningar. Finansministern Mr Mae Entee yttrade, att det för fristaten i händelse av en europeisk konflikt var omöjligt att avvärja ett luftanfall, ja, att bevara blotta skenet av neutralitet. I samband med valen antogs vid folkomröstning en ny författning för fristaten. Denna bestämmer att fristatens namn skall förändras till det gaeliska Eire. Eire skall omfatta hela ön, men »pending its territorial integration» skall lagstiftningsmakten t. v. blott sträcka sig till den nuvarande fristatens gebit. Eire skall vidare vara en republik och i den avhyste generalguvernörens ställe skall sättas en pÃ¥ sju Ã¥r folkvald president. Presidenten behöver ej vara född i landet - De Valera är som bekant född i Spanien. Hittills har den av parlamentet valde premierministern varit ett slags faktiskt »statsöverhuvud». Trots att mycket agitation utvecklats för senatens avskaffande skall tvÃ¥kammarsystemet bibehÃ¥llas; senaten (Seanad Eireann) och underhuset (Dail Eireann) bilda tillsammans nationalförsamlingen (Oireachtas). Senaten bestÃ¥r av 49 enligt yrkeskategorier valda och 11 av premierministern förordnade ledamöter. Pre~;iÂ- denten kan upplösa Dail Eireann. Adel och ordnar äro förbjudna. Privatförmögenheten Ã¥tnjuter konstitutionell garanti. Den romerskkatolska kyrkan är statskyrka- nÃ¥got som knappast kan underlätta den Ã¥trÃ¥dda föreningen med Ulster. Trots att nästan hela folket blott talar engelska, har gaeliskan upphöjts till första officiella sprÃ¥k. Författningsrevisionen har till syftemÃ¥l haft att skaffa Irland en »external association» i förhÃ¥llande till Storbritannien. I den nya författningen nämnes varken den brittiske konungen eller det brittiska imperiet med ett ord. Det talas blott allmänt om utländska förbindelser, som blott kunna bestÃ¥ eller inledas pÃ¥ grundval av likaberättigande. Men Irland har icke mält sig ut ur imperiet. Med den nya författningen har Irland tillägnat sig de rättigheter och förmÃ¥ner, som f. n. äro politiskt och praktiskt uppnÃ¥eliga. FrÃ¥- gan om Ulsters införlivande torde falla mer pÃ¥ Ulsterbefolkningens viigran att lÃ¥ta Eire llmajorisera» sig än pÃ¥ Englands hÃ¥llning. Och rätten till vissa marina stödjepunkter är för England av oeftergivlig strategisk vikt. Det finansiellt svaga Irland kan näppeligen i hast skaffa sig en för sin integritet nödvändig flotta, och en främmande makts ockuperande av Irland under en konflikt vore för England den 767 Dagens frÃ¥gor allvarligaste fara. Slutligen är fristaten i sin handlingsfrihet starkt kringgärdad av det ekonomiska nödtvÃ¥nget. Över 90% av dess export, huvudsakligast spannmÃ¥l och kött, gÃ¥ till England och Ulster. Ã… ven om De Valeras försök att industrialisera landet skulle fÃ¥ framgÃ¥ng mÃ¥ste det dock vara hänvisat till stor utförsel och kan därför ej spänna bÃ¥gen för högt. De Valera själv mÃ¥ste ju göra koncession Ã¥t det ekonomiska nödtvÃ¥nget, när »coal-cattle pacts» ingingos. De i pressen efter valet synliga uppgifterna att De Valera nu skulle vara benägen att söka samförstÃ¥nd bÃ¥de med sin forne vapenbroder Cosgrave och med Ulster kunna därför lätt förklaras och ge mÃ¥hända anledning att tro att den unga fristaten - sedan de reellt viktigaste mÃ¥len uppnÃ¥tts - skall ha sin mest stormande period bakom sig. Kanske var det i samma utjämnande avsikt som De Valera ej längre lÃ¥tit sig demonstrativt inväljas i Ulsters parlament av Sinnfeinarna i denna provins - en lika muntrande som belysande bild frÃ¥n det politiska livet pÃ¥ den gröna ön. E. G. 7G8