PSALlVIBOKSFÖRSIJAGET Av docenten I V A R H Y L A N D E R, Uppsala l öNSKVÄRD grad har den nu nÃ¥got utebbade debatten kring det under förvÃ¥ren framlagda psalmboksförslaget av Ã¥r 1936 gett en pÃ¥minnelse om, att psalmboken alltfort är icke endast en av kyrkans böcker i egentlig mening utan en folkbok, buren av en tradition, mäktigare, i varje fall vidare spänd över folkets skilda lager än den, som eljest möter i frÃ¥ga om vÃ¥rt kyrkolivs former och uttrycksmedel. Men Ã¥ andra sidan är sagda betingelse ocksÃ¥ till visst hinder för en rent saklig lösning, en fördomsfri och lugn bedömning av psalmboksfrÃ¥gans läge och möjligheter. En tradition av här förefintlig art är nämligen genom sakens egen natur sÃ¥ känslobestämd, religiöst likaväl som estetiskt, att det torde vara ett hopplöst företag att vilja skapa en acceptabel enhetslinje pÃ¥ demokratisk grund. Det synes icke förty vara väl sÃ¥ angeläget, att i en situation, när vreda vindkast och dammbemängda virvelvindar redan hunnit svepa fram genom pressen och bedarrat, tillfälle ges till en sÃ¥ lÃ¥ngt möjlig objektiv betraktelse av det föreliggande förslagets förhistoria och material. Ty psalmboksfrÃ¥gan är icke av i gÃ¥r. Risken blir i närvarande läge gärna den, att varje perspektiv tappas bort - och psalmboksfrÃ¥gan har ett dubbelt: ett historiskt tillbaka, ett ansvarets och förhoppningarnas framÃ¥t. Först det karolinska enväldet gav vÃ¥r svenska evangeliska kyrka en rikspsalmbok, ett nog sÃ¥ tänkvärt faktum. Den gamla psalmboken av Ã¥r 1695, Svedbergs och Spegels men ock lekmannapsalmisterna Arrhenii och Allans verk, fick göra tjänst i 124 Ã¥r, i Finlands svenska kyrkadel än längre. 1700-talets vällovliga reformiver tycktes dömd till misslyckande men vändes omsider i en stormtids förliga vind och genom en ung generations samlade kraftansträngning i en skördeands glädje: Wallins verk, av Ko-· nungen gillat och stadfäst Ã¥r 1819. Men sÃ¥ som verket under sÃ¥- dana tidsbetingelser vuxit fram, är det märkt av tvÃ¥ tiders signatur. Wallin lämnade ödmanns psalmideal och lärde sig av den ringare skaldebrodern Hedhorn den äkta psalmens bibliska ton. .392 Psalmboksförslaget Men Wallin var själv alltför mycket fostrad av den klassiska diktens formella stringens, alltför mycket akademisk i hÃ¥g och ton, alltför mycket av tempelskald, av retor i domkyrkostil, för att han av nyromantikens gudabenÃ¥dade psalmist skulle lärt ocksÃ¥ den äkta folkliga tonen. Överhuvud vilar över verket jämnmÃ¥ttets klassiska skönhetsideal, medan Wallins skaldegÃ¥va och hans suveräna ställningstagande till arvet höll verket i stort fjärran frÃ¥n det medelmÃ¥ttigas gräns. Samuel ödmann, som där stÃ¥r som typ för den äldre generationen, den av upplysningstidens optimism präglade, hade en fast grund i svensk folkfromhet av Vä- rendsbygdernas sega virke, och en lärjunge till Linne förleddes inte till att be om ursäkt för sin gudstro ens i naturvetenskapernas guldÃ¥lder. Psalmboken med ett fast arv frÃ¥n fädren men som helhet nypräglad genom Wallins, Franzens, Geijers och Hedhorns ord och anda, har ocksÃ¥ sitt samband med tidens nit för sann folkupplysning och dess utpräglade sinne för kyrkans folkuppfostrande gärning. Och likväl hade den sin exklusivitet. Den port, som kunde ha öppnats mot de innerligare fromhetsriktningarnas sÃ¥ngskatt, förblev oupptagen.· Under 1800-talets kyrkohistoria blev det ödesdigert. Den genom ':äckelserörelserna även i nya former inväxande folkfromheten fick sin psalm- och sÃ¥ngtradition vid sidan av kyrkopsalmen med anknytning till den äldre pietismens och de herrnhutiska kretsarnas fädernearv. I den dag som är, om än i nÃ¥got mindre grad under senare Ã¥r, torde en samling som »Sions toner» vara en verklig konkurrent till psalmboken i sÃ¥dana kretsar. Det har sitt intresse att se, hur en ömsesidig utjämning skett mellan vad som länge stricte Ã¥tskildes sÃ¥som psalm och andlig sÃ¥ng, av var part visserligen bedömt som fromhetsdokument av prima och sekunda kvalitet allt efter traditionssammanhanget. De lÃ¥g·- eller rent frikyrkliga sÃ¥ngsamlingarna ha i stigande grad lämnat rum för kyrkans psalmskatt, och i den officiella kyrkopsalmbokens 1921 införda provisoriska tillägg, N ya Psalmer, har ett urval av äldre och nyare väckelsesÃ¥ng fÃ¥tt namn, heder och värdighet av kyrklig psalm- den levande psalmtonen behövde den icke begära. PsalmboksfrÃ¥gans aktuella skede, frÃ¥n kyrkomötets tillkomst Ã¥r 1863 och det första kommittearbetet av Ã¥r 1889 till vÃ¥ra dagar, har sina extremer. Ã… ena sidan en hÃ¥rd, tvivelsutan ofta obillig kritik, Ã¥ den andra en i grunden lika omotiverad okritisk beundran av Wallins verk. Dess antagande genom kungligt maktbud hade 393 Ivar Hylander ju en gÃ¥ng lett till en lÃ¥t vara begränsad, sÃ¥ dock separatism, och de livsrörelser inom kyrkan, som med en kanske alltför vid benämning skulle kunna rymmas under namnet kyrkoförnyelsen imder 1800-talet, kände ofta ett bestämt främlingskap i Wallins verk. Denna stämning klarnade till princip genom en av historiskt studium riktad syn pÃ¥ den verkligt gamla psalmen och blev sÃ¥ omformad till medvetet reformprogram. U. L. Ullman, en av de tre undertecknarna av 1889 Ã¥rs förslag, förenade i sin person schartauanismens krav pÃ¥ klarhet och äkthet även i psalmens form av kyrklig bekännelse och en hymnologs upptäckt av 1600-talet som den evangeliska psalmens guldÃ¥lder, främst genom Paul Gerhardt, av Wallin otillbörligt tillbakasatt. Det starka västgötska inslaget blan!l de i kommittearbete och som originalförfattare verksamma psalmisterna (J. A. Eklund, S. Alin, A. F. Runstedt och Paul Nilsson; även Edvard Evers, till ostkusten transporterad bohuslänning, hade enahanda kynne) och den icke minst genom episkopatet pÃ¥litligt gammal- eller högkyrkliga prägeln i kyrkomötet garanterade en fortsatt orientering efter dessa linjer i revisionsarbetet: en pÃ¥tagligt kritisk inställning om ej till Wallin själv, sÃ¥ till hans verk, en av hans »kyrkostil» likväl i arv tagen obenägen snävhet mot väckelsesÃ¥ngen (den kyrklige Lars Linderot törhända undantagen) och slutligen en markerad Ã¥tergÃ¥ng till, med ty Ã¥tföljande efterklang av äkta evangelisk psalm, helst signerad av Luther eller Gerhardt. Men i samma mÃ¥n som arbetet tycktes längs dessa linjer närma sig sin fullbordan, desto starkare växte icke minst i kulturellt-litterärt orienterade lekmannakretsar, men ingalunda endast här, kravet pÃ¥ större veneration för Wallin, understundom därhän, att man i princip ville binda psalmboksarbetet vid en tillläggslinje, vare sig det skedde av ekonomisk omsorg om svenska folket eller enbart konservatism eller en obestämd och förvisso utopisk förbidan av en ny Wallin. MÃ¥ngen, som krävde en oförändrad Wallin, och som ännu sÃ¥ gör t. ex. av omsorg om svenska kyrkans andliga endräkt i en söndersplittrad tid (N. D. A.), var därför ingalunda nöjd med tilläggslinjens konkreta utgestaltning genom Nya Psalmer. Det kan väl ifrÃ¥gasättas, om icke dess tillskyndare, Nathan Söderblom, genom denna utväg överhuvud ville hÃ¥lla vägen öppen för en ny psalmbok mer ägnad uppgiften att vara en svenska kyrkans folkbok i vÃ¥r tid än det verk, som i den situationen var avsett att träda i det gamlas ställe -i varje fall ha vi all anledning vara tacksamma för den utgÃ¥ngen dÃ¥. 394 Psalmboksförslaget Den för dessa spörsmÃ¥l intresserade har haft anledning förvÃ¥na sig mer än en gÃ¥ng sedan dess. Att nÃ¥gon överhuvud hade dristighet nog att efter sÃ¥ mÃ¥nga sorger och bedrövelser ta upp frÃ¥- gan igen, att kyrkomötets förslag fann genklang hos kyrkans mÃ¥lsman vid Konungens rÃ¥dsbord och ledde till tillkallande av biskopen Eklund som ensam sakkunnig för ärendets nya beredande och, kanske inte minst, att detta förslag,· trots lovvärd önskan att ge envar sitt dock i väsentlig grad bundet vid och präglat av den tidigare kyrkliga linjen i psalmboksfrÃ¥gan, mötte bestämt motstÃ¥nd och även av kyrkomötet genom dess positiva ställningstagande till de fem överarbetarnas P. M. blev avfört frÃ¥n den vidare debatten. PÃ¥ tvÃ¥ punkter, bÃ¥da värda att ha i minne, är denna omsvängning inom en representativ kyrklig opinion pÃ¥taglig. Ã… ena sidan gäller det förhÃ¥llandet till Wallin, perspektivet bakÃ¥t, präglat pÃ¥ en gÃ¥ng av pietet och radikalism, Ã¥ den andra perspektivet framÃ¥t, viljan och beredvilligheten att lÃ¥ta en ny psalmbok, avsedd ocksÃ¥ för kommande generationers bruk, vid sitt framträdande icke vara som helhet markerad av en redan antik stiltyp utan ocksÃ¥ ha rymd och spännkraft nog att till arvet frÃ¥n det förgÃ¥ngna lägga psalmen, sjungen pÃ¥ vÃ¥r egen tids sprÃ¥k och stämd i kanske förenklad, dock äkta nutidston. Man torde ocksÃ¥ kunna pÃ¥stÃ¥, att kritiken, där den varit buren av saklig och sakkunnig nitälskan (jag Ã¥syftar bÃ¥de Torsten Fogelqvists artiklar i D. N. och pastor Oscar Lövgrens i Sv. Morgonbladet, de senare närmast ur frikyrklig aspekt), mindre gällt principerna än den ifrÃ¥gasatta följdriktigheten vid deras tilllämpning. Ur Wallins psalmbok har en dryg femtedel utgallrats. Likväl torde man, trots ett frÃ¥getecken vid kanske ett tiotal av dessa n:r, rättvisligen böra erkänna, att en sÃ¥ sovrad Wallinpsalmbok bör bli en bättre ärebetygelse mot hans och hans samtids insats i psalmtraditionens levande växt genom tiderna än den mekaniska men dock om viss oförmÃ¥ga vittnande vidblivenheten vid det gamla utan Ã¥tskillnad. Detta faktum, att i varje fall inemot 1/5 av det klassiska 500-talet psalmer utan risk till djupare förnummen förlust kan utmönstras, synes mig vara ett talande bevis pÃ¥ behovet av en ny, enhetlig psalmbok. Pieteten mot Wallin gäller Ã¥ter ordalagen, där endast i viss utsträckning sprÃ¥kformer moderniserats och i nÃ¥got enstaka, länge omstritt fall (Ps. 86: 2) en saklig ändring föreslagits. Lyckligtvis har sovringen även ut- 395 -----------Y• Ivar Hylander sträckts att gälla Nya Psalmer, varigenom det här ingÃ¥ende materialets karaktär av provisorium blivit pÃ¥ ett önskvärt sätt markerat. Men risken att sovringen av mÃ¥ngen förnimmes som en smärtsam operation kvarstÃ¥r här med större styrka. Icke alltid är heller den hakomliggande motiveringen sÃ¥ genomskinlig. Vissa grupper, kyrkopsalmen, missionspsalmen och den eskatologiskt orienterade, har underkastats hÃ¥rd men behövlig inknappning. Reformationspsalmen har lyckligen borttagits, ty dess rätta firningsämne möter oss i psalmerna om Guds ord. Understundom har väl rädslan för efterbildning och efterklang varit nog sÃ¥ stark hos de sakförstÃ¥ndige; även om den av dem framförda motiveringen, att Nya Psalmers bestÃ¥nd ännu ej sÃ¥ införlivats med psalmtraditionen, att det kan pÃ¥räkna en dom efter .samma milda mÃ¥tt som den gamla psalmen, synes riktig, sÃ¥ gäller den icke som generell regel ens för detta psalmbestÃ¥nd: man tycker sig utan särskild arglistighet i tänkesättet knappast förmärka en ökad villighet att lÃ¥ta den andliga visan komma med. PÃ¥ en punkt kunde nog pieteten här ha varit mindre: när det gäller texterna. Jag tänker pÃ¥ sÃ¥dana fall, där som i frÃ¥ga om Ingemanus »Dejlig er jorden» varianterna äro mÃ¥nga, och man kan ifrÃ¥gasätta, om icke en ny textform sÃ¥dan som Linderholms (Religion och Kultur, 1933, sid. 134) varit förtjänt att föredragas. Glädjen eller sorgen över det oväntat rikhaltiga registret av ny svensk originaldikt har nÃ¥got ställt i skymundan det värdefulla tillskott ur äldre tysk eller nordisk psalmskatt, som Förslaget bjuder pÃ¥, dels övertaget frÃ¥n ~Jklund, dels i ännu senare bearbetning. Grundtvig, lyckligt introducerad genom Nya Psalmer, har blivit bättre representerad som bÃ¥de psalmist och kristen tänkare. Gustav Jensen markerar med sin tidsbestämda psalm om fädernas arv CB'. 454) ett lÃ¥n frÃ¥n systerkyrkan i väster, medan Jakob Tegengren, lekmannapsalmisten i Finlands kyrka, tyvärr med blott ett exempel fÃ¥r minna om frändekyrkan i öster (F. 551). Men ocksÃ¥ av klassisk trosdikt har framskaffats nyrenoverade klenoder. Man känner tacksamhet över att Gerhard Tersteegens i den kristna mystikens livsform helgjutna psalm »Gott ist gegenwärtig» kunnat föreslÃ¥s i sÃ¥ förnämlig tolkning (F. 222). Exemplen äro icke uttömmande. Genom Nya Psalmer gjordes ocksÃ¥ ett varsamt urval ur nyare svensk religiös originaldikt. I ett par fall har denna, även där den genom ton och innehÃ¥ll i viss mÃ¥n introducerat en ny stil, 396 Psalmboksförslaget tvivelsutan pÃ¥ de 15 Ã¥ren hunnit bli omistligt införlivad med vÃ¥r psalmtradition. Jag tänker pÃ¥ Beskows »Tränger i dolda djupen ner» (N. P. 501) och Liedgrens »Fader, du vars hjärta gömmer» (N. P. 584), och redan ur den synpunkten kan det nog anses diskutabelt att i Förslaget presentera dessa omgestaltade, lÃ¥t vara av vederbörande författare själva. Dessa bÃ¥da skalder äro i Förslaget rikligare företrädda än tidigare: bÃ¥das doppsalmer (F. 195, 196) höra till de obestridligt värdefulla nyförvärven, Beskow har nydiktat en kallelsepsalm (]~. 480) och av Liedgren möter bÃ¥de hans helgjutna »En dunkel örtagÃ¥rd jag vet» (F. 294) och den Ã¥tskilligt motsagda »Mästare, alla söka dig» (F. 295). En verklighetsmättad psalm om vardagens kallelse har Bengt E. Nyström fÃ¥tt ge oss (F. 562); ett inslag av den moderna tidens tankeliv och andliga problematik möter ocksÃ¥, kanske mer diskutabelt i psalmboken, genom Gustav Thorsell (t. ex. 455, 555). Av den nu äldre generationens män möta oss biskoparna Einar Billing med den kraftmättade tröstepsalmen (F. 411) och O. Bergqvist som psalmdiktare (F. 139); teologien representeras av Em. Linderholm, icke som teolog men som kännare och känslig tolkare av tonen frÃ¥n den andliga visan (»Var jag gÃ¥r, i skogar, berg och dalar» med dess utförande som ny dikt av ett Roseniusmotiv, F. 117). Det starka inslaget frÃ¥n västgötabygd hos Eklund har blivit nÃ¥got mer allsvenskt, och det ser icke annat ut än att - som T. Fogelqvist uttryckte det - man velat lÃ¥ta varje svensk kyrkoprovins bli representerad genom en eller flera pastores. Att vÃ¥r kyrka ocksÃ¥ äger sÃ¥ngare om Guds drÃ¥pliga verk, visste vi förut: namn som Sam. Gabrielsson, Olle Arbman och Nils Bolander vare här nämnda utan avsedd rangordning. Till dem har i ]<~örÂ- slaget slutit sig som en ung hövding stockholmsprästen Anders Frostenson, bördig frÃ¥n NordskÃ¥ne. Ett fulltonigt religiöst innehÃ¥ll möter här, en lÃ¥gmäld men aktuell nutidsförkunnelse i utpräglat enkel, nära nog konstlös form. Kanske ovanan vid denna extremt nya psalmtyp är orsaken till, att man tycker sig fÃ¥ en väl rikligt tillmätt lott härav genom hans icke mindre än 19 nummer. Men stilen har väl den som all annan sina risker och sin svaghet: den tÃ¥l mÃ¥hända icke upprepning sÃ¥ som här. Ã… andra sidan kan det vitsordas, att dess svaghet icke kan anses bero av en tillkonstling, en teologisering eller lyrisk subjektivism, som nog annorstädes spÃ¥ras och stör i vissa nyförvärv, i psalmboksdebatten redan vederbörligen uppmärksammade nära nog till 397 Ivar Hylander leda. Trots sina obestridliga förtjänster kan m. a. o. det föreslagna verket icke sägas ha nÃ¥tt det fulländades mÃ¥tt. Men en fast grund synes dock lagd, om vilken man bör ha anledning hoppas, att den skall visa sig bärkraftig nog att Ã¥t vÃ¥r kyrka skänka en ny psalmbok inom överskÃ¥dlig tid, ty det vore en falsk pietet att icke lÃ¥ta fädrens verk förmeras och förkovras. Det gäller icke längre detta krav blott om nya ämnen för psalm och sÃ¥ng; det gäller ocksÃ¥ ny psalm till centrala kristna ämnen. När det nya Förslaget gett oss Beskows »Döden haver hÃ¥rt betagit» bland pÃ¥skpsalmerna (F. 114), Nathan Söderbloms »Se kärlet brast, och oljan är utgjutem (F. 71) och Ragnar Jändels »Herre, jag har hört ·din stämma» (F. 73) bland passionspsalmerna, sÃ¥ markerar även nyorienteringen, linjen framÃ¥t, sÃ¥ positiva ting, att även det alltmer mÃ¥ste te sig som ett nog sÃ¥ ofrÃ¥nkomligt motiv till en ny psalmbok: att icke lÃ¥ta den nya psalmen, som redan lever ibland oss, längre stanna allenast vid kyrkporten. Ty först därinne, i tempelkor, blir det nya rätt prövat, om det har den rätta halten att lödas samman med den av traditionens bruk helgade psalmen som en ny, levande länk i församlingens skatt av äkta psalm. 398