DAGENS FRÃ…GOR Den 12 mar;;. Hitler gÃ¥r Liksom den tyske rikskanslern ansÃ¥g mars 1935 lämplig över Rhen. för att tillkännagiva Tysklands befrielse frÃ¥n inskränkningarna av dess militära resurser, har han i mars 1936 funnit tillfället vara inne att avskudda Versaillesdiktatets sista band pÃ¥ dess rörelsefrihet: Rhenlandets demilitarisering. Och i detta sammanhang har även det mÃ¥ngprisade Locarno delat !'!Ã¥ mÃ¥nga andra traktaters öde. Den franska politikens ursprungliga strävan vid världskrigets slut var att Ã¥teruppliva Rhengränsen, sÃ¥dan den tett sig efter freden i Luneville genom en permanent militär ockupation och upprättandet av en buffertstat under franska auspicier. Till en sÃ¥ brutal kränkning av nationalitetsprincipen kunde dock de anglosaxiska statsmännen ej förmÃ¥s, och planerna mÃ¥ste uppgivas. Samma öde drabbade även projektet att skapa en särskild ny Rhenstat inom den tyska republiken. Ett sista försök i samband med Ruhrockupationen 1923 att under samarbete med ytterst ljusskygga infödda element i Aachen upprätta en Rhenlandsrepublik mÃ¥ste ocksÃ¥ avvecklas inom nÃ¥gra dagar. Vad Frankrike vann, var i stället rätten att tillsammans med sina bundsförvanter hÃ¥lla Rhenlandet besatt. Det indelades i tre zoner, som skulle utrymmas inom 5, 10 respektive 15 Ã¥r. Vidare förbjödos för framtiden alla militära etablissement och truppförläggningar ej endast väster om Rhen utan även i en 50 km. bred remsa pÃ¥ flodens östra sida. Härmed hade man skapat ett utomordentligt fördelaktigt militärt utgÃ¥ngsläge. Tysklands värdefullaste provins lÃ¥g helt öppen för en fransk invasion, och genom bristen pÃ¥ brohuvuden vid floden försvÃ¥rades även avsevärt försvaret av det övriga Västtyskland. Själv skred Parisregeringen 1929 till att omedelbart innanför sin egen gräns skapa världens starkaste befästningskedja. DÃ¥ hade redan läget avsevärt förskjutits. Stresemanns politik ledde till Ruhrockupationens avveckling, och hösten 1925 ingicks i Locarno det avtal, som ansÃ¥gs bilda en ny dag i de fransk-tyska förbindelserna. Tyskland, Frankrike, England, Italien och Belgien garanterade status quo beträffande •rysklands gränser mot Frankrike och Belgien, och skiljedom gjordes obligatorisk mellan 'l'yskland och dess bÃ¥da grannar. Berlin hade härmed, som det hette, frivilligt givit sitt samtycke till bestämmelserna om Rhenlandet, och som lön för sitt välförhÃ¥llande skördade det Kölnzonens utrymning i januari 1926 och hela det övriga Rhenlandets redan pÃ¥ sommaren 1930. Genom Saaromröstningen 1935 fick sÃ¥ den sista franska förhoppningen om Tysklands stympning i väster en begravning i stillhet. Tiden torde nu vara inne för en historisk värdesättning av Strese- 280 m TJagens frÃ¥gor manus politik. Och uet kan dit kanske sägas, att han med all sin diplomatiska talang letl av en viss hentigenhet att göra uppoffringar för att genast uppnÃ¥ fördelar, som Tyskland nÃ¥gra Ã¥r senare skulle kunnat vinna utan nÃ¥gra motprestationer alls. Han utnyttjade ej till fyllest det förhÃ¥llandet, att tiden helt arbetade för Tyskland och mot Frankrike. Sin psykologiska förklaring torde denna politik finna i hans naturliga önskan att slutföra ett livsverk, för vilket tiden var ytterst knapiJt utmiitt. "fil[en följden har blivit, att dess bestÃ¥nd ocksÃ¥ visat sig skäligen kortfristigt och att Stresemann ej vunnit den plats i Tysklands historia, vartill hans begÃ¥vning skulle beriittigat honom. Hitlcn; regering har som bekant präglats av upprepade uttalanden om önskviirdheten av en tysk-fransk försoning. Han har ocksÃ¥ vid flere tillfällen bedyrat sin vilja att stÃ¥ fast vid Locarno, samtidigt som han betonat, hur tung börda Rhenlandets försvarslöshet utgjorde för den tyska stormakten. Att man i längden ej skulle finna sig i att de franska och belgiska befästningarna JlÃ¥ den tyska sidan motsvarades av ett militiirt vacuum, har dock länge förutsetts, även i engelsk ]Jress. Historiens lärtlomar metl dess oavlÃ¥tliga serie av franska erövringskrig och härjningar i Yästtyskland, frÃ¥n Frans I allt intill :;\;apolcon III, hava varit alltför bittra för att det 1919 skapade liiget skulle kunna uppfattas annat än som en ständig fara. Men Hitler synes dock allvar]igt hava önskat en uppgörelse mellan 'ryskland och Frankrike rörande denna och andra tvistefrÃ¥gor. Den olyeksb<ldande rysk-franska alliansen, förmodligen iiven den Ã¥ sistone mindrn gynnsamrna ekonomiska utvecklingen i Tyskland hava vÃ¥llat en annan lösning. Berlin har dragit fördel av Stresafrontcns spriiugning pii den abessinska frÃ¥gan och dc diirav framkallade sanktionerna, och den tyska diplomatin har Ã¥ter tillgripit en av de dramatiska kupper, ett av de slag med den pansrade uii.ven i bordet, som mer erinra om NaJJOleon än om Bismarck. l'~uropa har Ã¥nyo kastats in i en kris. Tysklands försvar är likviil numera sÃ¥ starkt, att ej ens Frankrike självt, i varje fall ej Eng·land eller Belgien, kan väntas vara hÃ¥gat att taga n~lgra risker för att bevara ett tillstÃ¥nd, pÃ¥ vars varaktighet knappast nÃ¥gon längre trott oeh om vars rättmiitighct väl ingen annan haft en hög tanke iin Quai d'Orsay och dess drabanter. En viss risk fim1s dock, att den franska statskonsten med dess eviga heniigenhet att i världspolitiken endast se en frÃ¥ga om tilliimpning av fördragsvaragrafer (förutsatt att denna tillämpning ej strider mot Frankrikes egna intressen) skall framhiirda i dc sista dagarnas energiska hotelser att siitta hela sanktionsapparaten i gÃ¥ng, om 'l'yskland ej helt faller till föga oeh Ã¥tergÃ¥r till utgÃ¥ngsliiget. För en diktatur, vars tillvaro i sÃ¥ stor utstriickning beror pÃ¥ prestigen, vore en dylik förödmjukelse omöjlig att bära. Skullc man verkligen söka giva fransk point d'houncur uprn·ättelse i denna form. blir därför Higet ytterst farligt. Ett mycket stort ansvar kommer sÃ¥- lunda att urHler de närmaste dagarna vila Ã¥ den engelska ledningen, oeh utgÃ¥ngen kan komma att bero pÃ¥ dess förmÃ¥ga att denna gÃ¥ng Yisa större motstÃ¥ndskraft mot överdrivna franska fordringar än vid 281 Dagens !'rägor sÃ¥ mÃ¥nga andra tillfällen efter 1918. Parisregeringens hÃ¥llning under den afrikanska krisen borde här giva London en del vapen: Frankrikes envisa motstÃ¥nd mot effektiva sanktioner, när det gällde en folkförbundsmedlems försök att utan synbar orsak helt eller delvis annektera en annans land genom ett med ovanlig hänsynslöshet fört krig, stÃ¥r i den mest skärande kontrast mot dess häftiga uppträdande i det nu föreliggande fallet, där fördragsbrottet blott bestÃ¥r i ett egenmäktigt upphävande av ett servitut, som ensidigt belastat den ena parten. En annan tvetydig punkt i Frankrikes hÃ¥llning före marschen över Rhen är undertryckandet av en sista viidjan frÃ¥n Hitler till den franska opinionen, ilnda tills kammaren beslutit ratificera den ryska traktaten. Denna manöver uppgives hava i hög grad bidragit till det beslut, som rikskanslern till sist fattade. Man kan hysa en rätt utpriiglad mening om rlen tyska diplomatins ofta Ã¥terkommande benägenhet att föredraga ett fait accompli, helst i högdramatisk form, framför en underhandling; man kan anse verkningarna härav pÃ¥ atmosfären i Europa föga lyckliga; man kan önska större respekt för ing·ångna traktater - det väsentliga är dock, att Sverige har allt intresse av ett nära oeh vi:inskapligt förhÃ¥llande till den stora frändemakten söder om Östersjön, som jämte Polen synes vara den enda maktfaktor, som för närvarande är beredd att skydda östersjöomrÃ¥det mot en fara frÃ¥n öster. VÃ¥ra förbindelser med Berlin hava redan utsatts för svÃ¥ra pÃ¥frestningar av ett otämt partisinne och en ansvarslös press; just nu ha de ytterligare irriterats av de tyska myndigheternas utvisningar av svenska köpmän. I den kris, som nu emellertid kastar sin skugga över Europa, har intet svenskt intresse kriinkts eller hotats. Det iir tviirtom ur svensk synpunkt pÃ¥ intet sätt önskvärt, att Tysklands försvarspolitiska hige mecl konstlade medel hÃ¥lles siimre, än vad naturen gjort det. Ingen partisk avoghet mot den mPningsriktning, som nu har makten i Berlin, ingen lust att spela en roll pÃ¥ scenen i Geneve bör förmÃ¥ Sverige att pÃ¥ nÃ¥got sätt taga parti i denna konflikt. Varje opÃ¥kallad officiell meningsyttring kan vÃ¥lla obotlig skada Ã¥ svenska livsintressen. Under debatterna om Sveriges inträde i Natimwrnas förbund 1920 gjordes frÃ¥n högern och bondepartierna gällande, att förbundet hade karaktär av ett assuranssällskap för Versaillesfredens intressenter. Utvecklingen under de följande Ã¥ren syntes giva vid handen, att dessa farhÃ¥gor varit nÃ¥got för lÃ¥ngt drivna. Men om händelserna nu under de närmaste dagarna omsider skulle giva de varnande rösterna rätt, mÃ¥ste det sägas att Versaillesfredens makter ej göra det lätt för. de exneutrala att med bibehÃ¥llen sinnesro upprätthÃ¥lla förbindelserna med Geneve. Näringar Krigsteknikens utveckling gÃ¥r mot allt fruktansvärdare och krig. vapen oeh förstörelseredskap och ger den nutida krigfö- ringen en tendens till stegrad hänsynslöshet. Kriget griper skoningslöst in pÃ¥ alla omrÃ¥den, det hotar niiringslivets funktioner, tillförseln 282 Dagens frÃ¥gor av varor oeh fiii'Ilödenlteter, hela civilbefolkningens livsföring och försörjningsmöjligheter lika väl som de kämpande männen vid fronten, till sjöss och i luften. Redan världskriget gav ett skrämmande exempel härpÃ¥. Otvivelaktigt komma förhÃ¥llandena att skärpas iin mera i ett kommande krig. Man mÃ¥~:de tänka sig möjligheten av en ny form för krigföring, som direkt oeh avsiktligt riktar sig mot näringslivet för att undergräva och om möjligt bryta ett anfallet lands motstÃ¥ndskraft redan innan en invasion med lantstridskrafter kommer till utförande. Faran härav ökas dHrigenom att en fiende numera, samtidigt som han i ett jiirngTeiJI) stryper sin motstÃ¥ndares in- och utförselvägar, kan rikta slag pÃ¥ slag frÃ¥n luften mot niiringslivets verk och anläggningar, mot den av landkommunikationerna förmedlade inre varuomflyttningen, kanske även i terroriseringssyfte mot städer och samhiillen. Denna dubbelsidiga angreppsform, som uttömmer den anfallnes motstÃ¥ndskraft genom att slÃ¥ sönder, vad som finns inom landet, samtidigt som ersättning utifrÃ¥n förhindras, förutsätter visserligen att det anfallna landet stode mer eller mindre isolerat mot en övermiiktig fiende, men den kan i ett ogynnsamt fall o.tvivelaktigt el'llÃ¥ en sÃ¥dan effektivitet, att det lilla landet kan .bringas till underkastelse utan att invasionsförfarandet behöver tillgripas. Ett oavvisligt krav pÃ¥ en effektiv och efter moderna principer uppbyggd försvarsordning iir därför, att den skall kunna bereda skydd lika viil mot det s. k. »försörjningskriget» som mot invasion landeller sjöledes. Hur kan dit den nya mot näringslivet riktade krigföringsformen Uinkas förverkligad, om det gäller vÃ¥rt land? Som redan antytts komplettera dess tvÃ¥ vÃ¥ldsmetoder varandra. Den ena av dessa träffar d·irelct Jtiiringslivet genom att den svenska hemorten, d. v. s. landet bakom fronten och innanför kustlinjen, kan utsättas för bekämpning frÃ¥n luften och i viss mÃ¥n liven frÃ¥n sjön. Kliusligast av vÃ¥ra näriugar är i !letta avseende industrien, häri inbegripet den till jordbruksniiringen anknutna livsmedelsindustrien samt skogsbrukets och bergsbrukets förädling·sindustrier. Ã… ven om den svenska industriens allmänna karaktär 11Ã¥ grund av spridd lokalisering icke gynnar anfall frÃ¥n luften, kan doek re~ultatet av systematiskt genomförda bombanfall bliva betydande. Vissa tyngdpunktsomrÃ¥den för vÃ¥r industriella produktion kunna urskiljas, vilka äro särskilt känsliga för mot n~iringslivet riktat vÃ¥ld. De mest framträdande av dessa äro omrÃ¥dena pÃ¥ ost-, syd- och viistkusten kring och innanför rikets tre största stiider, vidare Mälardalen och Bergslagen, kustomrÃ¥det Gävle-Örnsköldsvik samt N orrköpingstrakten. Oaktat jordbruksnäringen sÃ¥som sÃ¥dan knappast kan utsättas för bekämpning· frÃ¥n luften, kunna de avsevärda spannmÃ¥lslager som finnas kontinuerligt upplagda bl. a. i de stora kvarnanläggningarna, bli föremÃ¥l för fientliga företag. Saltsjöfisket, som fyller en icke oväsentlig del av landPts animala livsmedelsbehov, är även beroende av att vÃ¥ra kustfarvatten kunna hÃ¥llas under svensk kontroll och 283 Dagens frÃ¥gor fria frÃ¥n minor. Anfall mot vÃ¥ra kraftanlHggningar, slutligen, träffa indirekt näringslivet. En annan sida av hemortsbekämpningen blir i ett kommande krig anfallen mot de inrikes kommunikationerna - främst mot järnvägarna frÃ¥n luften samt mot kustsjöfarten frÃ¥n sjön och frÃ¥n luften. Si:irskilt den systematiska förbindelsebekämpningen med flygstridskrafter blir otvivelaktigt ett framträdande drag i framtida krigföring. Enär de inre kommunikationerna ombesöda hela den väldiga inrikes varnomflyttningen sÃ¥vi:il mellan producent och konsument Hom mellan produktionsorter och import- eller exporthamnar, sÃ¥ medför skadegörelse pÃ¥ dem desorganisation och rubbningar inom näringslivet. DÃ¥ de därjämte förmedla livsmedelstillförseln frÃ¥n det sydligaste Sveriges rika överskottsomrÃ¥de till Nordsveriges stora, sammanhängande underskottsomrÃ¥de, kan deras avklippande under krig komma att medföra katastrofala följdeY för vÃ¥ra norrlliga landomrÃ¥den. För avvärjande av den hiir i stora drag skisHerade krigföringen mot hemortens näringsliv kräves ett flygvapen, som i möjligaste mÃ¥n kan hÃ¥lla fiendens flygbaser tillbaka oeh diirmed minska luftanfallens intensitet, ett effektivt luftvärn oeh viil planerade passiva Ã¥tgärder för hemortens direkta skydd, samt sjöstridskrafter främst för tryggande av kustsjöfarten samt försvar av pÃ¥ öppen kust belägna viktigare orter, industrianläggningar o. s. v. PÃ¥ de tre försvarsgrenarna gemensamt ställes därjämte kravet, att de tillsammans skola kunna hindra en fiende att skjuta fram sina flygbaser till vÃ¥ra större öar eller vÃ¥ra skärgÃ¥rdsomrÃ¥den. Det andra stora mÃ¥let för en fiendes krigföring mot vÃ¥rt niiringsliv blir vÃ¥r sjötrafik, den aldrig sinande ström av fartyg, som röra sig utefter vÃ¥ra kuster eller mellan svenska och utländska östersjöhamnar eller som via Simgerack och Kielkanalen trafikera avliigsnare belägna länder. VÃ¥r sjöfart förmedlar praktiskt taget hela vÃ¥rt varuutbyte med utlandet. Annat val finnes icke. Dess vägar iiro näringslivets pulsÃ¥dror. Den sjöburna varutrafikens miiktiga str·öm fraktar Ã¥rligen miljoner och Ã¥ter miljoner ton till och frÃ¥n vÃ¥rt land. Den tillför oss alla de utländska rÃ¥varor och halvfabrikat, av vilka vÃ¥r industri är beroende, de livsmedel, foder- och gödningsämnen, som vi icke i tillräcklig utsträckning kunna producera, de stora kvantiteterna fasta och flytande bränslen, importens överväldigande del och vÃ¥rt oavvisligaste importbehov. Med möjligheterna till denna bränsletillförsel stÃ¥r och faller bÃ¥de näringslivet och de inre kommunikationerna. Sjöledes föras vidare den i hög grad utÃ¥triktade svenska industriens alster och de svenska naturtillgÃ¥ngarnas produkter - malmen, tri:iet, massan o. s. v. - ut i världsmarknaden. Denna export utgör grundvalen för vÃ¥rt lands ekonomiska välstÃ¥nd, och den bidrager i händelse av krig till att finansiera detta. Det synes mot denna bakgrund helt naturligt att en fiende i sin försörjningskrigföring -- parallellt med att han söker förstöra till- 284 Da,qens frÃ¥gor gÃ¥ngarna inom lal!(let - kommer att rikta sig mot denna sjö- trafik i Ayfte att Atrypa vara yttre förbindelser. Dicirigenom tillfogaR indirekt vÃ¥rt niiringsliv och vÃ¥r ekonomi ännu ett blödande sÃ¥r. Det är den gamla krigföringsformen ekonomisk avspiirrning eller handelsblockad, endast i en ny och fruktnusvärdare gestalt pÃ¥ grund av den samtidiga hemortshekämpningen. Vi ha ovan konstaterat, att en fiende kan tillgripa en direkt mot niiringslivet oeh de inre och yttre förbindelserna riktad krigföringsform för att uttömma vÃ¥r motstÃ¥ndskraft före en invasion av lantstridskrafter pÃ¥ svenskt territorium. Försvaret av näringslivet mÃ¥ste i varje tänkbart krig bli en primiir uppgift, i vissa fall det första ledet i försvaret av landet mot invasion. Ett nutida krig fordrar av ett folk, som icke vill gÃ¥ under, största möjliga kraftutveckling och uthÃ¥llighet militärt, ekonomiskt och moraliskt. Tysklauds exempel frÃ¥n viiridskriget visar visserligen, att ett folks färmäga till uthÃ¥llighet och umbäranden kan liinge tÃ¥la de hÃ¥rdaste prov, men intensifiering·en av vÃ¥ldsmetoderna har tillkommit och utsätter ett krigförande land för tidigare okända faror. Förutsättningen för en nationell kraftanspänning är ett sÃ¥vitt möjligt ostört näringsliv, möjliggörande en dräglig tillvaro för de 5,;; miljoner människor, som icke stÃ¥ vid fronterna. Produktionen och varnomflyttningen inom landet mÃ¥ste diirför hÃ¥llas i gÃ¥ng, även om de utsättas för lokala störningar genom luftanfall, och förbindelserua över sjön med utlandet mÃ¥ste ovillkorligen sÃ¥ lÃ¥ngt görligt skyddas. Först härigenom kan folkets motstÃ¥ndskraft hÃ¥llas upve och därmed ocksÃ¥ den militära försvarskraften. I den allmänna diskussionen och iiven av försvarskommissionen har det projektet framförts, att vi som en sista utväg med hänsyn till riskerna för anfall mot oss i Östersjön skulle lyfta upp hela östersjötrafikens godsmassa pÃ¥ landkommunikationerna och dirigera hela vÃ¥rt utrikes handelsutbyte över västkusten. Vi skulle med andra ord lägga östendön öde. Man bör hÃ¥lla kommissionen räkning för att det till diskussion upptagit denna eventualitet till prövning. Uppenbart mÃ¥ste man doek betvivla genomförbarheten av en sÃ¥da11 omläggning. Man kan hiirvid hänvisa till kommerskollegium, som med understöd frÃ¥n en talrik expertis pÃ¥ det ekonomiska omrÃ¥det rest en serie tungt viigamle invändningar mot projektet i frÃ¥ga och framhÃ¥llit, att detsamma »icke bör förutsättas realiserat annat än i yttersta nödfall och under de mest tvingande omständigheter». Andra näringslivets institutioner beteckna den ifrÃ¥gasatta handelsomläggningen sÃ¥som »verklighetsfrämmande» och sÃ¥som »en felbedömning av hela vÃ¥rt försörjningsproblem». Avskiiras diirtill vägarna även pÃ¥ västkusten, hjälper det ieke att lägga om handdn över norska hamnar. Dessas kapacitet iir - likaledes enligt kommerskollegium - fullständigt otillräeklig. I en dylik situation lamslÃ¥s näringslivet av pÃ¥ ett sätt, som kan obotligt Wra pÃ¥ vÃ¥r motstÃ¥ndskraft. Även om vi mÃ¥ste göra klart för oss vanskligheten att i vissa ogynnsamma situationer kunna uppriitthÃ¥lla Östersjöns förbindelse- 285 • Dagens frÃ¥gor vägar, mÃ¥ste det vara ett vitalt intresse att med möjliga medel söka förebygga en sÃ¥dan utveckling som att östersjökusten lägges öde eller statskroppens ena lunga avstänges. Lika litet som de inre kommunikationerna och hemorten uppgivas, diirför att de kunna utsättas för störningar, lika litet bör det falla oss in att uppgiva skyddet av de lika viktiga yttre förbindelserna. SÃ¥ mycket mÃ¥ste i varje fall stÃ¥ klart, att tanken pÃ¥ en fraktomläggning ej kan tas till intäkt för en inskränkning av flottan; tvärtom mÃ¥ste de utomordentliga svÃ¥- righeterna att genomföra omläggningen endast understryka behovet av ett effektivt sjöförsvar. När därför försvarskommissionen i sitt förslag satt flottan pÃ¥ svältkur, kan man ej undgÃ¥ att däri utläsa en undervärdering av den uppgift i nationalförsvaret, som Ã¥vilar sjövapnet. Ã…nnu torde det ej vara för sent att hoppas att riksdagen genom en pÃ¥byggnad till föreliggande kommissionsförslag skall förstÃ¥ att ge ett starkare skydd Ã¥t de oeftergivliga näringspolitiska intressen, som här stÃ¥ pÃ¥ spel. Socialiserade För ett par veckor se<lan förlängde riksdagen hjbilkollektivavtal. pen Ã¥t den inhemska sockerbetsodlingen. Beslutet hade samma form som i fjol, d. v. s. riksdagen beviljade de bägge sockerbolagen ensamrätt till införsel mot att dessa utfäste sig att erlägga ett-- nÃ¥got förhöjt-- pris pÃ¥ sockerbetor; betodlarna Ã¥ ·sin Rida utfäste sig därefter att betala - även med en viss förhöjning - RÃ¥ och sÃ¥ mycket till de för betodlingen lejda. SÃ¥viil avtalet mellan bolagen och odlarna som avtalet mellan odlarna och den lejda arbetskraften intogos i all sin detaljrikedom uti riksdagsbeslut samt gjordes till föremÃ¥l för ett uttryckligt beslut om godkännande. I sak innebar Ã¥rets regleringsbeslut dessutom en utvidgning av löneavtalen att gälla obetingat. staten har sÃ¥lunda alltigenom sanktionerat de löner, som skola utbetalas i betkampanjen, och satt sin tvÃ¥ngsmakt bakom ifrÃ¥gavarande avtal. Samtidigt härmed har regeringen skyndat att utreda frÃ¥gan om lagstadgade minimilöner Ã¥t lantarbetarna. Därmed har den velat överbjuda bondeförbundet, som i en partimotion utan att inlÃ¥ta sig pÃ¥ detaljer ifrÃ¥gasatt att lÃ¥ta lantarbetarna enligt vissa oklara indexberäkningar automatiskt erhÃ¥lla löneförhöjning i mÃ¥n av prisförhöjning i jordbruksprodukter; bondeförbundet har härvid utgÃ¥tt ifrÃ¥n sÃ¥Rom »troligt, att en liknande metod som beträffande betodlingen· skulle kunna komma till användning genom förmedling av jordbrukarnas föreningsrörelse». Det har visserligen av den hittillsvarande pressdiskussionen kring regeringens utredning synts, som om bondeförbundet tvekade att acceptera regeringens radikala linje, men Ã¥ andra sidan kunna bägge partiernas planer lätt bringas att närma sig varandra, Ã¥tminstone ifall bondeförbundet skulle vilja direkt kopiera exemplet frÃ¥n sockerbetsodlingen. Med ett valÃ¥rs tryck pÃ¥ partierna kan det i varje fall vara fara viirt att statsmakterna 286 .. Dagens frÃ¥gor fastställa för jordbruket i en eller annan form ett lönesystem, hägnat av statligt tvÃ¥ng. Har man viil pÃ¥ tvenne viktiga omrÃ¥den fÃ¥tt principen om statlig lönesättning fash;lagen, har man all anledning att vänta sig att fortsättning följer. Det iir lätt att tänka sig andra fall, där samma skäl som hävdats ifrÃ¥ga om sockerbetsodlingen och jordbruket skulle kunua Ã¥beropas till förmÃ¥n för statliga löneingripanden. Textilindustriens arbetare tillhöra de lägst avlönade och skulle, om de jämföra sin utkomst med andra arbetaregruppers, kunna framställa ansprÃ¥k för förbiittring; under en kris i textilindustrien och i samband med statliga hjälpÃ¥tgärder lÃ¥t oss säga i tullskyddets form skulle arbetarna kurnJa pÃ¥yrka, att i riksdagsbeslutet intages som villkor för den nya hjälpen ett stadgande om vissa oeftergivliga löneförmÃ¥ner enligt ett till beslutet fogat kollektivavtal. En am1an gÃ¥ng kanske vÃ¥r skogsindustri i vÃ¥r pÃ¥ allehanda statsregleringar fyllda tid tilldelas visst stöd för att kunna hÃ¥lla exporten uppe; omedelbart skulle arbetarna med Ã¥beropande av prejudikat kunna kräva viss garanterad lön. Har systemet dessutom en gÃ¥ng allmiinnare praktiserats, skola helt visst alla i lönehänseende sämre ställda grupper vid lägliga tillfällen veta att hÃ¥lla sig framme. Risken för att de skola lyckas kan vara sÃ¥ mycket större som en allians mellan arbetsgivare och arbetare hiir lätt lÃ¥ter tänka sig; slÃ¥ biigge grupperna sig ihop, fÃ¥ deras krav ])Ã¥ clet allmänna de största politiska utsikter att godtagas av kamrarna, och det fordras icke nÃ¥got skarpsinne för att förstÃ¥ parterna, om de 11Ã¥gon gÃ¥ng skulle falla för frestelsen att tillsammans söka klÃ¥ staten (t. ex. genom subventioner) eller folkhushÃ¥llet (t. ex. genom tullar med Ã¥tföljande prisförhöjning). Det iir angeiiiget att inför dessa sannerligen föga lockande perspektiv till undvikande av varje missförstÃ¥nd göra en tydlig distinktion mellan sak och form. Hjälpen till sockerbetsodlingen har här valts blott sÃ¥som uppränningen till det statliga lönesystem, som hotar pÃ¥ andra omrÃ¥den. Utanför diskussion stÃ¥r det i och för sig högeligen önskviirda i att staten genom en aktiv näringspolitik lyckats förbehÃ¥lla vÃ¥rt land en synnerligen viktig odling och industriell verksamhet. "Ctallför diskussion stÃ¥r ocksÃ¥ det enligt vÃ¥r mening fullt befogade och rättvisa i att staten - Ã¥tminstone sedan hHilpaktionen visat sig bli av lÃ¥llgvarigarc natur - i nÃ¥gon form utmäter sin hjälp sÃ¥, att denna ej ensidigt gynnar nÃ¥gon viss grupp i produktionsprocessen utan tvärtom sÃ¥ lÃ¥ngt möjligt kommer alla parter rättvist till godo. Allra minst kan nÃ¥gon missunna betodlingens lejda arbetskraft - oftast människor i mycket knappa omständigheter och utan möjlighet till nÃ¥gra större inkomster - den förbiittringen i ersättning, som riksdagen sÃ¥ enhälligt godkänt. FrÃ¥gan har iindock en principiell sida, som är för viktig för att helt kunna undangömmas. Vad här skett och ej osannolikt med tiden etappvis kan genomtrumfas pÃ¥ andra omrÃ¥den, innebär med nÃ¥gon tillspetsning, att betarbetarna gjorts till »kommunalarbetare» eller riktigare sagt »statstjänare». FörhÃ¥llandet blir desto anmärknings- 287 Dagens frÃ¥gor värdare, som mÃ¥nga direkt i statens tjänst anst~illda - t. ex. trafikverkens arbetspersonal, flottans varvsarbetare, domänstyreisens arbetarstam - alla fÃ¥ sina avtal reglerade utan regeringens och riksdagens medverkan. Om det fria avtalsförhÃ¥llandet inom vissa nä- ringar upphäves och övergÃ¥r i en samhällelig tvÃ¥ngsreglering; har detta i arbetsfredens namn kanske nÃ¥gra fördelar men medför dock ojämförligt större risker; systemet med dylika pÃ¥ omvägar och för andra syften insmugglade faktiska »Verbindlichkeitserklärungen» har dock aldrig knäsatts eller diskuterats i ett större kollektivavtalsrättsligt sammanhang. Den största faran vid varje fastställande av statliga kollektivavtal är att lönerna skola utmätas efter politiska synpunkter. Redan frÃ¥- gan om statstjänstemännens löner och dyrtidstilliigg har i hög grad politiserats, städernas erfarenheter av kommunalarbetarproblemet peka i samma riktning, och introduceras nu systemet med statlig sanktionering av vissa arbetaregruppers löner mera allmänt, dröjer det förvisso ej länge, innan samma politiska lönesättning kommer att gÃ¥ igen i riksdagen. stora frestelser kunna uppstÃ¥ att lÃ¥ta politiska maktfaktorer i stället för ekonomiska bli bestämmande; valintressena kunna lätt bli övermäktiga och nya kompensationsobjekt för politisk kohandel skola erbjuda sig. Särskilt vid vikande konjunkturer mÃ¥ste de statligt sanktionerade lönerna bli svÃ¥ra att anpassa, och därmed bli de ett hinder för ett ekonomiskt tillfrisknande. NÃ¥gon absolut garanti för större rättvisa mellan olika lönegrupper skapas ej heller genom statliga ingripanden. Utan att en fullständig omvälvning av betingelserna för näringslivet sker kunna nämligen dylika ingripanden blott ifrÃ¥gakomma i sÃ¥dana fall, där vissa statliga hjälpÃ¥tgärder äro möjliga och villkor kunna uppställas; det politiska tryck, som olika grupper kunna insätta och som i sista hand blir avgörande, mÃ¥ste dessutom variera i styrka, och det är ej säkert att de ekonomiskt svagare grupperna iiro de politiskt starkare. FörbigÃ¥s bör ej heller, att riksdagen näppeligen förfogar över den sakkunskap, som ändock mÃ¥ste betraktas som eftersträvansvärd vid fastställandet av löner. För sakkunskap är det ej nog blott med ett intresse i saken utan därför fordras ocksÃ¥ en allmän ekonomisk överblick, som dock torde vara relativt fÃ¥ förunnad. Ha parterna dessutom pÃ¥ förhand träffat en överenskommelse, som förelägges - kanske i sista ögonblicket - riksdagen för godkännande, försättes denna lätt i ett tvÃ¥ngsläge och kan icke utan vissa vÃ¥dor underlÃ¥ta att sanktionera. Mycket väl kan man föreställa sig, att detta tvÃ¥ngsläge i vissa fall kan bli liktydigt med en utpressning. Överhuvud kan man dessutom betvivla ändamÃ¥lsenligheten av att ytterligare belasta ett redan nog arbetstyngt parlament med sÃ¥ komplicerade frÃ¥- gor som minutiösa ingrepp i lönemarknaden. Trots allt detta är situationen likväl för närvarande sÃ¥dan, att man under vissa betingelser ej helt kan frÃ¥nkänna staten en uppgift i lönepolitiskt hänseende. SÃ¥som i realiteten skett vid utformandet av 288 Dagens frÃ¥gor >iOekerhjälpeu odt sÃ¥som starkt understrukits icke minst i högerns motion om höjning av jordbrukets prisläge, mÃ¥ste statsmakterna i vissa lägen driva en aktiv näringspolitik med uttryckligt mÃ¥l att skapa en bättre jämvikt mellan olika näringsgrenar, detta mÃ¥ sedan ske i form av tullar, regleringar, importmonopol e. dyl. staten kan härvid ocksÃ¥ uttryckligen ange som hjälpaktionens syftemÃ¥l att lÃ¥ta vissa eller samtliga grupper i en viss näring komma i Ã¥tnjutande av hjälpens förmÃ¥ner. Vare sig 1let gäller betodlingen eller jordbruket i övrigt mÃ¥ste det vara ett angeläget socialt önskemÃ¥l att även de arbetaregrupper, som av depressionen pressats ned i en i jämförelse med andra arbetaregrupper lÃ¥g lönestandard, ej ställas utanför hjälJJen utan fÃ¥ sin standard vederbörligen höjd. Men säkerligen skulle riksdagen kunna nÃ¥ detta mÃ¥l genom att blott Ã¥tnöja sig med att i beslutet införa tydliga direktiv härom. Om det därvid skulle visa sig att direktiven ej följdes och att hjälpen sÃ¥lunda missbrukades, kunna statsmakterna nästföljande Ã¥r upphäva eller inskränka denna. Hotet härom skulle tvivelsutan verka sÃ¥ starkt, att vederbörande j)arter ej skulle töva att respektera statsmakternas anvisningar. Därmed skulle man nÃ¥ syftet men undslippa att socialisera kollektivavtal, d. v. s. meu skiinkte lönemarknaden mindre tvÃ¥ng och större anpassningsförmÃ¥ga. Med häusyn till de för niirillgslivet oöverskÃ¥dliga konsekvenserna av en fortsiittning av det statliga lönesanktionssystemet kan man ej nog starkt mana riksdagspartierna att stiimrna i bäcken. Socialdemokraterna, som starkast pÃ¥yrka statlig löneintervention, borde själva vara angeliiglla att ej spihma bÃ¥gen för högt, ty bleve det praxis här i landet att de sämre gTUJ)peruas löner statligt reglerades, mÃ¥ste konsekvmtsnrna bli att de iiven jämförelsevis högst betalda fingo sina löner av stateu reglerade, ehuru nerlÃ¥t. Vad borde i ty fall hindra (m borgerlig majoritet att t. ex. föreskriva, att byggnadsarbetarna skulle fä sysseJ:.;ättning vid de av det allmiinna subventionerade bostadsbyggena endast under förutsättning att de underkastade sig en lönesiinkning? (Det finns anledning att erinra om att fackföreningarna Ã¥r 1933 motsatte sig en dÃ¥ av regeringen omfattad plan att utsträcka giltigheten av mera omfattande kollektivavtal att gälla även oorganiserade företag', men denna gÃ¥ng har ingen opposition kunnat förmärkas frÃ¥n detta läger.) Snart vore dÃ¥ steget ej lÃ¥ngt till Sovjetrysslands metoder med allmiin statlig lönepolitik. Det intressanta i detta sambaud iir dock att se, att Ryssland funnit sig nödsakad att lätta de tvÃ¥ngsbundna formerna. Det i föregÃ¥ende häftet skildrade StachanovsyRtemet har framsprungit sÃ¥som en nödvändig reaktion mot en lönesocialisering, vilken blivit oförenlig med det ekonomska framÃ¥tskridandet. Det betänkligaste är, om dessa pÃ¥ lÃ¥ng sikt fundamentala näringsfrÃ¥gor skola lösas medels ett nytt prejudikat som valfrÃ¥gor. Priuciperna om näringslivets oundgängligaste frihet böra ej fÃ¥ offras för en sättpotatis, som skall växa sig yvig i sommar och vars rotknölar skola plockas tredje söndagen i september. 289 21- :nll G>. 81Jenslc Tidskrift 1936, ---------------lliiWIIOI'Q"-'''"""'"'~' Dagens frÃ¥gor Folkräk- Det är ett faktum, att den mesta officiella befolkningsDingarna. statistiken i Sverige publiceras med större dröjsmÃ¥l än i <le flesta andra Hinder med jtimförliga förhÃ¥llanden. Av 1930 Ã¥rs folkräkning föreligger tinnu endast den under förra Ã¥ret utkomna första tlelen, som behandlar befolkningens geografiska fördelning jämte nÃ¥gra andra mindre betydelsefulla förhÃ¥llanden. Detta betyder, att Jnan i de avseenden, om vilka folkökningen ger besked (yrkesfördelning etc.), har att lita till 1930 Ã¥rs hopplöst förÃ¥ldrade siffror eller djest nöja sig med lösa uppskattningar eller bara gissningar. Olägenheten härav ligger i öprJen dag. J:<'olkriilmingarna behandla icke perifera iimnen, vilka kunna reserveras för en historiskt intresserad eftervärld. De beröra ting av central betydelse för administration och praktisk politik. Deras aktuella viirdc beror inte sÃ¥ mycket IJÃ¥, att siffrorna äro korrekta till sista decimalen, som att de snabbt ge upplysning om de grundläggande föriindringarna i befolkningens sammansättning i olika avseenden. Behovet av snabb bearbetning Land . 1 Polkräkningsdag l Pnbliceringstid I. Fullständiga definitiva 11 p p g i f t e r. Estland 1.3. 19;34 l \J:l4/:l;) l Österrike 22.:l. 1934 19:l5 Palestina . 18.11. l !JBl 198:3 Chile 27.11. 1\130 19:31/:l:l Italien 21.4. Hl31 HJ34 Frankrike 8.8. 1931 l1)3:3/3;, Holland :H.l2. lll30 l \)32/:34 Brittiska Indien . 26.2. 1931 1933/35 Storbritannien 27.4. 19:31 HJ34/35 Tjeckoslovakiet 1.12. 1930 1935 Schweiz 1.12. 1030 11133/35 l Ungern 21.12. lll30 l 9:33/35 Danmark 5.11. 19:10 l!l35 II. Fullständiga preliminära n p p g i f t e r. u. s. A. 1.4. 1930 19:31 Tyskland 16.4. l \l:33 l\l33/35 .Japan 1930 1933 Canada 1.4. 1931 l 933/:l4 2 HI. O f n l l s t ä n d i g a u p p g i f t e r. Finland Rverige :31.12. Hl30 31.12. Hl30 t Siffrorna för hela förbundet äro preliminära. e Vissa siffror definitiva. 290 11)33- 193·iDagens frÃ¥gor och publicering av materialet blir större allt eftersom den ekonomiska, sociala och demografiska utvecklingstakten blir hetsigare och statsverksamheten utvidgas att täcka allt flera omrÃ¥den. Den moderna administrativa statistiken har mÃ¥st anpassa sig efter denna utveckling. För att belysa hur efterbliven den svenska statistiken i detta hänseende blivit ha vidstÃ¥ende siffror hopbragts: de visa Ã¥ ena sidan dagen för den sista folkriikningen och Ã¥ den andra den period, under vilken resultaten offentliggjorts. Tabellen omfattar ett tjugutal viktiga länder, för vilka uppgifter förelegat; med nÃ¥gon ansträngning skulle tabellen ytterligare kunna förlängas men huvudintrycket torde även här förbli i stort oföriindrat, synnerliga;;t som ett eventuellt sällskap med vissa Balkanländer knappast kunde anses förbättra vÃ¥r stiillning. Ett studium av dessa siffror visar, att de riikningar, som pÃ¥börjades 1930-1931, i stort sett avslutades före eller under 1935 och att i mÃ¥nga fall fullständiga uppgifter förelegat efter m1gefii.rligen ett Ã¥rs förlopp. Särskilt anmärkningsvärd iir den snabba bearbetningen av räkningen i Tyskland, U. S. A. och .Japan; de Imblicerarle resultaten, ehuru ännu preliminära, äro i miinga hiinseenden detaljerade och giva en mycket god bild av dc centrala utvecklingstendenserna. Vid en tidpunkt, dÃ¥ sÃ¥ gott som alla länder av betydelse hade publicerat kompletta (ehuru i vissa fall icke definitiva) uppgifter, pÃ¥börjas i Sverige publiceringen av resultaten. Finland och Danmark, vilka stÃ¥ i svensk särklass, hade dock flera Ã¥r tidigare börjat att publicera, och Sverigf~ kommer i alla avseenden längst ned pÃ¥ listan. Att denna situation icke bör fortfara, därom torde man kunna vara överens. Även om de svenska folkräkningarna kvalitativt stode i en si.irldass - detta är emellertid förvisso icke fallet - sÃ¥ borde detta icke motivera ett dröjsmÃ¥l i publicering, som berövar siffrorna deras huvudsakliga praktiska värde. Erfarenheter frÃ¥n utlandet visa emellertid, att krav pÃ¥ kvalitativt tillfredsställande räkningar och snabbhet i publiceringen väl lÃ¥ta sig förena. Det skulle näppeligen falla nÃ¥gon in att t. ex. anse de tyska eller engelska folkräkningarna i kvalitetsavseende underlägsna de svenska. Här är ej forum för att detaljerat ingÃ¥ pÃ¥ orsakerna till den svenska folkriik11ingens längsamhet och botemedlen däremot. Det skulle kräva en hel utredning, och uppgiften överlämnas med varm hand till de statistikssakkunniga, vilka här ha möjlighet att göra en nyttig insats pÃ¥ ett centralt omrÃ¥de. Här skola endast rent antydningsvis ett par synpunkter sÃ¥ att säga utifrÃ¥n framföras. Det är möjligt, kanske troligt, att även inre omständigheter i den statistiska centralbyrÃ¥ns ledning och organisation inverkat. Det kan sÃ¥lunda knappast ha varit lyckligt för ett verk att under lÃ¥nga tider sakna en verklig chef. Hent gissningsvis skulle man förmoda att centralbyrÃ¥n som skäl för sin senfärdighet skulle angiva vissa skäl. För det första skulle det antagligen sägas, att den svenska riikningen, vilken i huvudsak 291 Dagens frÃ¥gor baserar sig pÃ¥ kyrkobokföringen är tungrodd; man skulle ocksÃ¥ säga att de höga kraven i Sverige pÃ¥ noggrannhet fordra en omständig, tidsödande kontroll; man skulle förmodligen även siiga att det erbjuder ekonomiska och administrativa svÃ¥righeter att under början av varje decennium utvidga den statistiska apparaten i tillräcklig utsträckning. Dessa skäl kunna mÃ¥hända gälla sÃ¥som förklaring men knappast. som försvar, allra minst det sista. Vi skola här ej dryfta frÃ¥gan om kyrkobokföringsstatistikens ev. företräde framför direkta räkningar men vilja endast framhÃ¥lla, att det svenska systemet Ã¥tminstone borde kunna modifieras, ifall orsakerna till dröjsmÃ¥let skulle - vilket vi dock ej tro - vara att tillskriva folkräkningens baserande pÃ¥ kyrkobokföringen. Vad frÃ¥gan om noggrannheten beträffar bör det framhÃ¥llas att man inom vissa gränser kan köpa denna för dyrt. Absolut exakticitet är ouppnÃ¥elig i en statistik av detta slag, och man har alltid att räkna med en viss felmarginal. Hur stor sÃ¥dan som man skall tolerera, är en praktisk frÃ¥ga, som icke kan generellt besvaras. Behovet av noggrannhet växlar med det ändamÃ¥l, som statistiken avses att tjäna, och olägenheten av en ökning i felmarginalen mÃ¥ste vägas mot olägenheten av ett ökat dröjsmÃ¥l vid publiceringen. Värt det största beaktande är att Tyskland och Amerika, för att nämna endast ett par exempel, snart efter själva rälmingen publicera preliminära siffror över alla viktigare företeelser. Dessa iiro tillräckligt exakta att belysa utvecklingens huvuddrag och för att användas för de flesta praktiska politiska och administrativa uppgifter. Efter publiceringen av dessa preliminära siffror har centralbyrÃ¥n all den tid den behöver f<}r vidare bearbetning och kontroll och kan i lugn Ã¥stadkomma ett gott slutresultat. Med hänsyn till den ovan skildrade situationen och centralbyrÃ¥ns oförmÃ¥ga att inom rimlig tid fullgöra sina ordinarie skyldigheter är det med en viss oro man har anledning att betrakta den nu pÃ¥gÃ¥ende extra folkräkningen. Ingen skall förneka de vanskligheter denna räkning innebär, bÃ¥de med hänsyn till dess planläggning, den hets, som präglat frÃ¥gans genomförande, och den detaljrikedom, som räkningen Ã¥syftar. Den kommer säkerligen att kräva ett oerhört arbete, av delvis nytt slag, innan den lyckligen bringas i hamn. Detta skall dock här icke beröras. Vad som emellertid med aH kraft mÃ¥ste understrykas är, att extra uppgifter av denna karaktär icke fÃ¥ tagas till intäkt för vidare förhalande av publiceringen av den ordinarie folkräkningens resultat. Detta skulle medföra en desorganisation och ett kaos i förvaltningen, som med alla medel bör bekämpas. Lika litet bör -arbetet med den ordinarie folkräkningen tagas till intäkt för ett likartat förhalande av publiceringen av den nya folkräkningens resultat. Här om nÃ¥gonsin framstÃ¥r det tydligt att vad som behövs är snabba resultat. CentralbyrÃ¥n har ocksÃ¥ utfäst sig att ej lÃ¥ta den nÃ¥diga tÃ¥gordningen gÃ¥ ut över denna räkning, och vi vilja taga ämbetsverket pÃ¥ orden. 292 Dagens frÃ¥gor Svensk film som »Det är pÃ¥ de sista tvÃ¥ Ã¥ren som biografväsendet samtidsbild. utbrett sig över hela Europa och antagit dimensioner, som förvÃ¥na, förtjusa eller förskräcka» skrev Ã¥r 1912 Tor Hedberg·_ dÃ¥ sedan ett par Ã¥r tillbaka chef för K. Dramatiska teatern - i denna tidskrift. Filmen har alltsÃ¥ i dag ungefär ett fjärdedels sekel bakom sig, och man tycker sÃ¥ledes att dess ställning och betydelse i tiden borde kunna göras till föremÃ¥l för en sammanfattande betraktelse. Men med försök i den vägen är det klent beställt. Filmens unga konstart är icke benägen för den dygd, som kallas självbesinning. Dess framÃ¥tanda synes vara sÃ¥ intensivt utvecklad att tid saknas till överblick och eftertanke. Den yrkesmässiga filml~ritiken kan härvidlag ej heller anses ha gjort tillfyllest. Den inskränker sig, som det förefaller nästan principiellt och med en pÃ¥fallande enstiimmighet, till att under vederbörliga bugningar registrera nytillkomna tekniska förbättringar pÃ¥ det filmatiska omrÃ¥det och att diir,iiimte med lämplig honnör emottaga de nya skÃ¥despelarkrafter, vilka säsong efter säsong likt kometer dyka upp pÃ¥ horisonten. Till nÃ¥g·on självständig analys av filmen som helhet, dess principer och dess värden, nÃ¥r den egentligen aldrig fram. Härav följer att det allmänna omdömet om filmen i alldeles för stor omfattning kommit att domineras av de synpunkter, som härröra frÃ¥n den affiirsmässiga filmreklamen själv och sÃ¥lunda i realiteten blott Ã¥tergiva de Ã¥sikter, vilka pÃ¥ de stora filmbolagens reklamkontor anses äga hög kurs i dagsopinionen. Filmen är följaktligen och har praktiskt taget ända frÃ¥n sin tillkomst varit i den angenäma situationen att fÃ¥ bedöma sig själv och diktera dogmen om sin egen förträfflighet för samtiden. Skulle nÃ¥gon kritiker falla pÃ¥ den iden att gÃ¥ hÃ¥rdare fram i sin verksamhet än vad som kan anses opportunt och framför allt tendera till att inleda en principdiskussion med mÃ¥hända betänkliga konsekvenser sÃ¥ finnes enligt vad erfarenheten lär ha visat alltid en utväg, nämligen att under sympatiska former förvandla filmkritikern till filmproducent. Efter en dylik metamorfos, grundligare och effektivare än nÃ¥gon av Ovidius' skaldefantasi framskapad, torde man vara tämligen viss om att kunna begrava kritiken och i lugn övergÃ¥ till dagordningen. En konsekvens av här berörda förhÃ¥llanden är att i filmdiskussionen förekomma en mängd som självklara och oemotsägliga betraktade slagord, vilka i själva verket ingenting annat iiro ·än falska mynt. Man skulle kunna nämna Ã¥tskilliga, men i detta sammanhang skall blott upptagas till behandling ett, dels därför att det tillhör de mest bestickande, dels dät:för att det upprepas oftare och inhamras mera energiskt än nÃ¥got annat. Det är talet om att filmen är den moderna tidens egen konst; som mer ~in nÃ¥gon annan motsvarar dess lynne, speglar dess verklighet och Ã¥tergiver dess mentalitet. Framför allt när frÃ¥ga varit om att bestämma det inbördes värdeförhÃ¥llandet mellan film och teater har denna uppfattning blötts och stötts i det oändliga. Teatern har - mer eller mindre hövligt - skjutits Ã¥t sidan som en bÃ¥de till uttryckssätt och möjligheter alldeles för- 293 Dagens frÃ¥gor Ã¥ldrad konstform, ur stÃ¥nd att i liiugdeu uthärda konkurrensen med filmen, den nya, intensivt levande tidens egen konst. Hur mÃ¥nga gÃ¥nger har man icke fÃ¥tt höra att teatern är för lÃ¥ngsam och stel för »vÃ¥r nervösa och jiiktade tid» (tiden var för resten lika »nervös och jäktad» redan för femtio Ã¥r sedan, om man fÃ¥r tro dÃ¥tidens vittnesbörd), under det att filmen pä ett helt annat och bättre sätt motsvarar ögonblickets krav. Filmen gör med andra ord ansprÃ¥k pÃ¥ att fylla den uppgift, som Handet i sitt tal till skÃ¥despelarna tilldelar dramat, att hÃ¥lla upp en spegel för naturen, att visa dygden dess utseende och lasten dess anletsdrag »and the very age and bod~· of the time his form and pressure». Ägde filmen tlenna förtjänst vore den förvisso värdig det allvarligaste intresse; men iir sÃ¥ verkligen förhÃ¥llandet~ »There's the rub», för att fortsätta med att citera Hamlet. 'l'ar man med oförvillat öga en överblick av exempelvis den senaste säsongens svenska filmproduktion förefaller det emellertid fullkomligt obegripligt att man kan häYda vare sig filmens inre andliga sammanhang med vÃ¥r tid eller dess trohet i avbildningen av denna. Tvärt om mÃ¥ste man konstatera, att det enda som iir modernt i dessa filmer är kläderna, golfklubborna, bilarna och möjligen nÃ¥i,'Ta andra accessoarer. Men vad r.;amhiillshilclen, människoskildringen och handlingen betriiffar, förefaller det snarast som om filmen vore bortÃ¥l ett Ã¥rhundrade efter sin tid. Helt oförskriickt framföras händelser, baserade pÃ¥ förhÃ¥llauden, till vilka ingen som helst motsvarighet existerar i vÃ¥ra dagars svenska samhiille. En film ~>om den i höstas med stor eclat laucerarle »Flickornas Alfred>> framställer förhÃ¥llandet mellan en godsägare och hans omgivning pÃ¥ landet ungefär pÃ¥ samma sätt som det sker i Marie Sophie Sclnvarhr.' romaner. En förförd flicka med ett barn, en korrumperad domstol, en ur de enklaste samhällsförhÃ¥llanden uppstigen ung och ädel advokat, som modigt Ã¥tar sig den förfördas sak, oeh till sist en grundiirlig och otroligt fyndig sakförare, som ställer allting till riitta - dessa äro ingredienserna i en film, som gör ansprÃ¥k pÃ¥ att företräda »vÃ¥r tids egen konst»! Kombinationen av händelsens faktorer är sÃ¥ otroligt <~nfaldig och förÃ¥ldrad att man häpnar över vederbörande filmbolags kurage att sätta fram dylikt för allmänheten. Motsiittningen mellan högfärdiga och enfaldiga adliga godsägare och redbara, iidelt självuppoffrande män ur folket är ju icke sÃ¥ överdrivet modern. Möjligen trodde man IJÃ¥ Marie Sophie Sehwarbl' tid att verkligheten gestaltade sig pÃ¥ sÃ¥dant sätt, men {n· 1935 torrle arlelshögfiirden i vÃ¥rt land näppeligen kunna uppHickas ens med mikroskop, och vill nÃ¥gon hÃ¥rdhjiirtad godsägare med makt driva snälla gummor bort frÃ¥n deras stuga torde de kunna hÃ¥lla den nya jordlagstiftningen som en sköld framför sig. Vad beträffar yrkesmti ssiga sakförare J>Ã¥ landet sa är författaren av filmens scenario nog tämligen ensam om att ägna dem nÃ¥gon beundran; spären av deras verksamhet Hira eljest snarare förskräcka. Dessa detal.ier, som skulle kunna mÃ¥ngfaldigas, äro karakteristiska prov 11Ã¥ den ohjälpligt bristande verklighetskontakten i modern svensk film. 294 Dagens frÃ¥gor En a11nan film, som blev mottagen med stort bifall och säkerligen i ett par Ã¥r kommer att s11elas i landsorten, »Kanske en gentleman», avhandlar ett psykologiskt experiment, övertaget frÃ¥n Shaws Pygmalion: en rik direktörsfamilj upptar momentant som medlem en hamnarbetare frÃ¥n stadsgÃ¥rdskajen för att iakttaga hans eventuella möjlighet att anpassa sig efter denna nya miljö. OcksÃ¥ här, t. ex. i bilderna frÃ¥n direktörsfamiljens dagliga liv, ·finner man samma kompletta brist pÃ¥ verklighetssinne. En typ som frun i huset, som högmodas över sin adliga börd och lever i genealogiska fantasier, är {'Il gengÃ¥ngare frÃ¥n den liberala stÃ¥ndssatiren kring 1800-talets mitt, l-lOm verkar rent spöklik i vÃ¥ra dagar. Till en dylik förgÃ¥ngen värld hör ocksÃ¥ episoden med det av sonen i huset stulna smycket, för Yilket den ädelsinnade hamnarbetaren orättvist beskylles. Det är gammal - oeh tiimligen unken - 1800-talsluft över dylika scener. GÃ¥ng pÃ¥ g·ång frÃ¥gar man sig hur det är möjligt att filmen, som yvs över att Ã¥terge ögonblickets intryck, tilltror sig att bjuda sin publik pÃ¥ dylik kost. Vilka miner skulle man sätta upp, om den som förÃ¥ldrad förkiittrade talscenen presterade dylika antikviteter med ansprÃ¥k pÃ¥ att fÃ¥ dem betraktade som aktuella~ Man mÃ¥ nu ic·ke genast invända, att de bägge filmer, som ovan tagits till exempel, äro ensamstÃ¥ende svaga undantag. En liknande allmiin inställning kan tvärtom iakttagas hos en hel rad, kanske rent av de flesta, moderna svenska filmarbeten. Ser man pÃ¥ de eleganta och viilformade, tekniskt ypperliga arbeten som utförts av Gustav Molander, finner man lätt att deras allmänna existensbild är allt utom svensk och nutida; det är den sorglösa, ekonomiskt bekymmerfria engelska överklasstillvaron under förkrigsepoken som givit dem deras prägel. Av verkligt svenskt vardagsliv har exempelvis den eljest mycket skickligt utformade »Ungkarlspappan» föga eller intet. Uppslaget iir ju ocksÃ¥ typiskt nog hämtat frÃ¥n en engelsk pjäs och endast tämligen ytligt överflyttat till en i yttre mening svensk miljö. Och vad vÃ¥ra mest nationellt betonade produkter beträffar, de s. k. pilsnerfilmerna, sÃ¥ äro dessa visserligen otvivelaktigt svenska men däremot alldeles icke nutidssvenska. I deras brett gemytliga fyllstämning, deras enkla kvickheter, deras glädje Ã¥t det burleska, deras frodiga typer - bÃ¥de manliga och kvinnliga - Ã¥tergÃ¥r det gammaldags hederliga liberala folklustspelet med anor frÃ¥n Johan Jolins och Frans Hedbergs dagar. NÃ¥gon kontakt med vÃ¥ra dagars verkliga svenska liv iiga dessa produkter däremot icke, lika litet som den kolorerade veckopressens sentimentala noveller och berättelser spegla samtidens förhÃ¥llanden. 'fill och med när en film i sin titel gör ansprak pÃ¥ speciell modernitet som exempelvis »Ungdom av i dag» - för övrigt en sprÃ¥kligt omöjlig titel: .Jeunesse d'aujourd'hui är god franska, men dess ordagranna översättning är mycket dÃ¥lig svenska - kan man lätt konstatera, att dess inställning är helt verklighetsfrämmande. Den skildrar alla personer över fyrtio Ã¥r som kretiner och alla omkring tjugu som - ja, det är svÃ¥rt att säga som vad; särskilt imponerande verka de icke, om de ocksÃ¥ hÃ¥lla pÃ¥ att lära 295 Dagens fnlgor sig flyga. En dylik Ã¥skÃ¥dning· karikerades nyligen ypperligt av Somerset Maugham i komedien The breadwinner: barnen diskutera i första akten den viktiga frÃ¥gan om icke egentligen föräldrar vid fyllda fyrtio Ã¥r skulle avlivas eller sättas pÃ¥ undantag till avkommans förmÃ¥n. Men han avsÃ¥g att satirisera, under det filmen framställer en liknande mentalitet pÃ¥ fullt allvar. Härmed mÃ¥ icke vara sagt att icke filmen rebus sic stantibus, d. v. s. sÃ¥ länge behovet av förströelse utomhus är sÃ¥ oerhört uppdrivet som det för närvarande är, väl i kausalt sarnban<l med krisen i bostadsfrÃ¥gan, kan ha sin mission att fylla. Det ligger intet ont i att Ã¥r 1935 36 förlustas vid filmer med motiv och problematik frÃ¥n decennier tillbaka, helst n~ir de som oftast är fallet framföras av ypperliga skÃ¥despelarkrafter. Men oriktigt är att framställa en konstart, vilken i stor utsträckning lever pÃ¥ motivisk och ideell skÃ¥pmat, som utgörande en särskilt betydelsefull exponent för flarntidens Hinkesätt och lynnesriktning. Författarna och Den 27 februari avgav ~'örfattareförening·e11s stybiblioteken. relse sitt yttrande över den utredning, som de av K. M:t tillkallade sakkunniga pÃ¥ sin tid gjorde och i vilken författareföreningens tidigare förslag om 2-kronorsliccns för ditt till hemlÃ¥n frÃ¥n statligt och kommunalt understödda bibliotek avstyrktes. I sitt nya yttrande har Författareföreningens styrelse uppgivit tanken pÃ¥ licens och förordar i stället i likhet me<l men pÃ¥ andra grunder än de sakkunniga upprättandet av en särskild litteraturfond. Styrelsm1 föreslÃ¥r, att av lotterimedel och därmed jiimförliga statsinkomster Ã¥rligen avsättes under fem Ã¥r 200,000 kr., varunder avkastningen lägges till fonden. Under följande fem eller tio Ã¥r avsättes Ã¥rligen 200,000 resp. 100,000 kr., sÃ¥ att fonden efter 10, högst 15 Ã¥r· är uppe i en summa av minst 2 miljoner kr. Ränteavkastningen skall tagas i ansprÃ¥k för utdelning, sÃ¥ snart fonden uppnÃ¥tt l miljon kr., och utdelningen skall därefter öka Ã¥r frÃ¥n Ã¥r med avkastningen av under föregÃ¥ende Ã¥r kapitaliserad summa, till dess fonden nmmÃ¥tt minst ::l miljoner kr. Fonden anses dÃ¥ färdigbildad. I Ã¥tskilliga h~inseenden betecknar styrelsens förslag ett avgjort framsteg. Man fÃ¥r hOJ1pas, att tanken pÃ¥ den ominösa 2-kronor~Â- licensen därmed ~ir bringad ur världen. Denna licens hade siikerligen blivit mycket impopulär hos svenska folket, hade t. o. m. kanske verkat hämmande 11Ã¥ allvarligt bildningsintresse, och för biblioteken hade dcsH uppbtirande och redoviRande betytt en ofantlig ökning i arbetsbördan. Det lÃ¥g ocksÃ¥ nÃ¥got föga tilltalande i att den levande generationens författare skulle honoreras pÃ¥ bekoHtnad av döda författare, översEttningar, o. s. v., ty en hel del av bibliotekens besökare lÃ¥na överhuvud icke modern svensk litteratur. Men avgifte11 Hkulle ha uttagits även av dessa. Det sätt, pÃ¥ vilken Författareförenin-g·enH styrelHe föreslÃ¥r att den blivande litteraturfonden skall bildas, heteclmar ockHÃ¥ ett avgjort framsteg. De siirsldlda sakkunniga föreslogo, att förlagf'n skulle er- 296 Dagens frÃ¥gor lägga ett slags honorar för den s. k. fria litteraturen till en statligt kontrollerad fond, ifrÃ¥n vilken understöd skulle utbetalas till författare efter vissa grunder. Det säger sig självt, att denna anordning endast skulle ha resulterat i en stegring av vÃ¥ra· i jämförelse med utlandets redan alltför höga bokpriser. SÃ¥ länge vi i Sverige för en hel mängd klassiska författare sakna goda och prisbilliga upplagor, fÃ¥r man vara tacksam för att icke Ã¥tgärder tillgripas, som göra den verkligt levande litteraturen mindre lätt tillgänglig för allmänheten, även om !lessa Ã¥tgärder skulle ha ett sÃ¥ legitimt syfte som att understödja den nuvarande författaregenerationen. Men pÃ¥ tvÃ¥ punkter mÃ¥ste man vid närmare eftertanke vägra att följa Författareföreningens styrelse. Den framhÃ¥ller fortfarande, att författaren skadas i sin vällovliga näring av de fria boklÃ¥nen, förutsätter med andra ord att den bok som lämnas som lÃ¥n verkligen annars köpes. I själva verket har man icke lyckats förebringa bindande bevisning för att boklÃ¥nen minskat bokinköpen, och lika litet gÃ¥r det att bevisa att de ökat dem; man kan bevisa bÃ¥de det ena och det andra. styrelsen betonar sÃ¥lunda, att utdelningen ur den föreslagna fonden skall betraktas som kompensation för lidna förluster genom bibliotekens hemlÃ¥n. Man tyckes ha en panisk förskräckelse för att erkänna, att författarens yrke i ett litet land som vÃ¥rt endast undantagsvis försörjer sin man. Förr mÃ¥ste mecenaten i stor utsträckning träda hjälpande emellan; i vÃ¥ra dagar har turen kommit till staten att vara musernas beskyddare. Det är i dessa fall riktigare att tala om premie eller belöning, oeh endast den, som värdesätter människor efter deras plats i taxeringskalendern, kan i detta medgivande se nÃ¥got nedsättande för författarens sociala värde. Talet om kravet pÃ¥ enkel rättvisa är ett slagord ifrÃ¥n den sociala klasskampen; rimligtvis kan det endast riktas mot arbetsköparen, d. v. s. i författarens fall förlaget. Men det finns inkommensurabilia, för vilken rätten icke är den riktiga kategorien. Även det sätt, pÃ¥ vilket utdelningen föreslÃ¥s skola ske, är ägnat att inge allvarliga betänkligheter. Enligt styrelsens förslag skall den nämligen äga rum med ledning av bibliotekens uppgifter rörande för biblioteken inköpta exemplar av bokverk. Denna krasst kvantitativa uppskattning av författarens arbete kan endast leda till en premiering av den ytlige mÃ¥ngskrivaren, som Ã¥rligen producerar sin habila roman eller kÃ¥serisamling, pÃ¥ bekostnad av den ambitiöse diktaren. Författareföreningens styrelse synes ocksÃ¥ ha anat de orimliga konsekvenser, vartill en strikt tillämpning av denna princip skulle ha lett. Den anmärker nämligen, att vissa verk, som haft relativ god bokhandelsförsäljning, ocksÃ¥ blivit mycket inköpta till bibliotek, medan andra icke mindre förtjänta verk nästan uteslutande inköpts till biblioteken, samtidigt som försäljningen varit ringa. Med hänsyn härtill föreslÃ¥r styrelsen, att litteraturfondens nämnd utrustas med befogenhet att söka utjämna olikheterna härvidlag. Denna undantagsbestämmelse hade bort upphöjas till ledande princip. SÃ¥dant förslaget nu föreligger är det fara viirt att det kan leda till fall, ana- 297 Dagens frÃ¥gor loga med det, dÃ¥ en författare, som stÃ¥tar med en inkomst pa ett par 10,000-tal kronor, belönades med ett stort författarestipendium, avsett för behövande författare. Man mÃ¥ste tyviirr säga, att styrelsens förslag pÃ¥ denna punkt gör ett kommPl·siellt, för att icke säga krasst materialistiskt intryck. Spanska Om Spaniens historia i modern tid alltid tett sig rätt konvulsioner. stormig, har utvecklingen efter republikens införande ytterligare accelererat dessa störningar av samhällslivet. Skriande sociala orättvisor, vilka pÃ¥ grund av bristande förutseende inom konservativa kretsar ostört fÃ¥tt förvärras, hava gjort en energisk reformverksamhet oundgänglig. Men samtidigt har en av missförhÃ¥llandena underlättad, hatfylld agitation frÃ¥n vänsterflygeln försvÃ¥- rat ett lugnt genomförande av dessa reformer. Och slutligen har frÃ¥nvaron av en talrik och inflytelserik medelklass vÃ¥llat tvära kastningar mellan ytterligheterna. Medelklassens plats upptages i stället av en liten klick ))intellektuella)), vilkas världRfrämmande radikalism ytterligare försvÃ¥rar ett fruktbringande arbete mml de bekymmersamma realiteterna. Republikanernas överraskande seger vid kommunalvalen i de större städerna i april 1931 medförde mo11arkiens plötsliga kollaps utan att man ens gav sig tid att avvakta resultaten frÃ¥n landsbygden, vilka visade en helt annan tendens. Efter en stormig vÃ¥r, fylld av revolutionära och antiklerikala excesser och vÃ¥ldsdÃ¥d, valdes en konstituerande natlonalförsamling, där högern var i en försvinnande minoritet. En ytterst radikal författning antogs, och regeringen, under ledning av chefen för de ))intellektuella)), M. A7.aiia, förde en ytterligtgÃ¥ende vänsterpolitik, präglad av dogmatisk kyrkofientlighet och drastiska konfiskeringar av storgodsen. Efter Azaiias fall ägde nya val rum i novemuer 1933, och härvid vann högern - delvis troligen pÃ¥ kvinnornas av biktfäderna dirigerade röster - en stor seger. Med över 200 röster blevo dess mÃ¥nga grupper cortes' starkaste läger, medan vänstern sjönk till mellan 90 och 100 man, där de ytterst röda socialisterna dominerade och Azaiia endast samlade en handfull anhängare. Utslaget korn emellertid att ligga hos centern, omkring 170 man, vilkas huvudstyrka utgjordes av den gamle parlamentarikern Lerroux' över 100 ))radikaler», numera en rätt sÃ¥ moderat falang. Under den följande tiden var därför Lerroux huvudfigur i egenskap av chef för ett halvt dussin kortlivade regeringar. Men vid hans sida framträdde alltmer ledaren för det starkaste högerpartiet, Acci6n popular, den unge professorn Gil Rohles. Under trycket av dessa mÃ¥lmedvetna och numerärt starka krafter och som en reaktion mot den rabiata viinsteroppositionen, där socialistledaren Largo Caballero, ))Spaniens Lenin)), alltmer blev tongivande, svängde Lerroux sÃ¥ smÃ¥ningom Ã¥t höger. Särskilt utpräglat blev detta förhÃ¥llande efter den av soC'ialisterna och den katalanska vänstern företagna revolten pÃ¥ hösten 1934, vilken nedslogs efter svÃ¥ra exeesser frÃ¥n bägge 298 Dagens frÃ¥gm· ,-,idor. Vänstorus makt var nu helt bruten, Azalia satt en tid fängslad och Kataloniens sjiilvstyrelse susprmderades. Regeringsmakten lÃ¥g hos en koalition av höger oeh radikaler, dUr krigsminiRtern Gil BobleR alltmer framträclde som den verklige ledaren. Om Azalias reg-im utmiirkts av en kortsynt vänsterpolitik, slog mau JJ u över till moisatt ytterlighet. Gil Hobles synes hava efterstriivat Pil mer vidKynt soeialvolitik med korporativa inslag. Detta var ocksÃ¥ nödvändigt, om man efterstriivade en sanering av spansk politik pÃ¥ konservativ grund, ty eliindet bland proletariatet gav en utmärkt jordmÃ¥n iör Cahalleros hetspropaganda. Framför allt var det viktigt att förvandla de utsugna lantarbetarna till självägallCle bönder. Men nobles lyc·kacles ej övervimla de sniiva kapitalist- oeh godsägaresynpunkterna hlaml sina anhiingare. De sociala reformerna avstannade eller upphiivdes, och det g·ym1samma ögonblieket gick obegagnat förbi. Mot slutd a v HJ35 försämrades förhÃ¥llandet mollan högerregimen och Jlresidenten Aleala Zamora. Slutet blev, att vid en regeringskris uppdraget git,k till en utanför particrna stÃ¥ende iimbotsman av moderat liiggn ing, Portola Valladares. J1Jtt försök frÃ¥n högern att Ã¥tala presidenten för författningsbrott J)Ã¥ grund av cortes' ajournering strandade, oelt nya val anorduades. Presidentens oeh regeringens striivan hiirvidlag var att skapa ett slagkraftigt centerparti, som skulle kunna taga lodningen och Riitta bÃ¥de den sociala reaktionen och don röda hetsen ur spelet. Högern Ã¥ter gick frÃ¥n början fram vÃ¥ en ytterst ontreracl linje och Yille framför allt störta presidenten. Aeeiön pOJmlar bildade ett stort högerhloek tillsammans med de mest ultrakonservativa element. Mot detta reste sig ett vänsterblock, som sträckte sig frÃ¥n radikalernas utbrutna viim;tedlygel under Barrios' ledniug över Azafia och Caballero till kommunister och syndikalister. I denna partikamp drunknade Valladaros' försök till en moderat centerbildning, och han tvangs slutligen att samvf'rka med högern. Man väntade en seger för (}il Robles, mon utgÃ¥ngen blev en annan. Högerns vÃ¥ldsamma angrepp pil presidenton i valrörelsens början hade skrämt en del väljare. Dess samverkan mod radikalerna blev ett ~ytterligare lik i lasten, dÃ¥ Lerronx och hans niirmaste omgivning oh;jälpligt kompremottorats genom en mutskandal. Hesnitaten föreligga ännu ej klara, ty valmetoden iir invecklad och förutsätter en andra omgÃ¥ng, som nyss iigt rum. Emellertid förefaller det, som om viinsterbloeket tagit inemot 270 mandat, varvid den horgerliga korn}Jonenten under Azafia och Barrios nÃ¥tt upp till över 100. Gil Hobles' eget parti har gÃ¥tt starkt framÃ¥t och blir cortes' största, mf'n lwns bumlsförvanter hava lidit sv<h'a uederlag, särskilt radikalerna, vilkas hundra mandat smält ihop till niistan intet. Sammanlagt liir högern hava nÃ¥tt över 150 mandat, centern nÃ¥got över 50. J~nligt ett icke dementerat meddelande skall emellertid den stora vänsterseg-ern ingalunda motsvaras av den verkliga ställningen ute i landet utan bero pÃ¥ valmetoden. Bland yäljarna liir högern till och rm~rl hava fÃ¥tt en knapp majoritet. 299 Dagens frÃ¥gor Redan före sammanräkningens slut 'rymde Valladares fältet och efterträddes av en borgerlig vänsterregering under Azaila. Socialisterna hava stannat utanför och nöja sig med utomparlamentariska pÃ¥tryckningar. Dessa hava redan burit frukt sÃ¥ till vida, att alla de häktade sedan upproret 1934 frigivits. Här funnos bland tusentals relativt oskyldiga talrika missdÃ¥dare och huliganer av grövsta slag. An egendomligare förefaller massavskedandet av de tjiinstemän och arbetare, som 1934 undei· strejkerna lojalt ställde sig till den lagliga regeringens tjänst. En vÃ¥g av antiklerikala vÃ¥ldsdÃ¥d gÃ¥r genom landet, och demonstrationstÃ¥g i Madrid begära öppet högerledarnas hnvtlden. Den sterila politiken unrler det sista Ã¥ret har grymt hiimnat sig. Utsikterna för den spanska republikens framtid te sig rätt mörka. Visserligen borde Azaila för en mÃ¥ttfull borgerlig reformpolitik mot sina farliga anhiingare pÃ¥ vänsterflygeln kunna hämta en viss styrka ur det förhÃ¥llandet, att högerns förankring i viiljarkiiren visat sig vara sÃ¥ imponerande. Och en klok politik av den stora parlamentariska grupp, som följt Gil Robles' fanor, skulle kunna möjliggöra en blockbildning mot cortes' mitt. Men en dylik utveckling förefaller tyvärr föga trolig. Lidelserna äro mycket starka pÃ¥ alla hÃ¥ll och försvÃ¥ra en försoning mellan högern och Azafia. Dennes verksamhet under den förra maktperioden och hans första Ã¥tgärder efter det nya regeringstillträdet ingiva föga förtroende till hans förmÃ¥ga att föra en mÃ¥ttfull och strängt laglig välfiirdspolitik. Det rent terroristiska inslaget hos hans bundsförvanter till vänster, sÃ¥väl i Caballeros falang som bland kommunister och syndikalister, är olycksbÃ¥dande starkt. De nu uppdykande ryktena om den moderate Zamoras förestÃ¥ende avgÃ¥ng frÃ¥n presidentposten äro ett dÃ¥ligt tecken, och den alltid besvärliga katalanska frÃ¥gan torde ej bliva behagligare genom att Companys, upprorsmakaren frÃ¥n 1934, äter kommit till makten i Barcelona. Avslöjad Sammanslutningen Sovjet-Unionen;; Vänner (pÃ¥ Sovjetpropaganda. sovjetryskt maner förkortat SUV) har med benägen medverkan av Folkets Dagblad (2-6 mars och senare) Ã¥nyo och grundligare än vanligt avslöjats som en Kominterns propagandacentraL DÃ¥ SUV har filialer, landssektioner, i över trettio länder och en egen press pÃ¥ 24 sprÃ¥k, torde dess stiilluing sÃ¥som oh.kktiv upplysningscentral om sovjetförhÃ¥llanden efter det senaste svenska avslöjandet vara även i utlaudet ganska r)rekiir. Sovjet-Unionens vänner har haft - och har naturligtvis fortfarande under sin rent kommunistiska kurs - till sin uppgift »att bland de kapitalistiska ländernas befolkning verka för utbredandet av sanningen om Sovjet-Unionen och försvaret av denna mot krigshets och propaganda. Detta innebär, att dess medlemmar, oberoende av sin inställning till andra problem, efter förmÃ¥ga hjälper till att sprida objektiv upplysning om förhÃ¥llandena i SSSR.» Till sällskapets verksamhet hör vidal'e »att bekämpa förbPredelser till krig mot SSSR>>. aoo Dagens frÃ¥gor Under sken av att vara en partipolitiskt neutral organisation har Sovjet-Unionens vänner lyckats införliva ett icke föraktligt antal svenska intellektuella av olika partifärg bland sina medlemmar. Man har i en braskande reklam talat varmt och ljust om den objektiva upplysning, som förbundet lämnar, och i dess organ Sovjetnytt ha ofta svenskar i ~ocialt framskjuten ställning yttrat sig berömmande om uppbyggnadsarbetet i Sovjet pÃ¥ skilda fronter. Den som emellertid närmare följt organisationens verksamhet och innehÃ¥llet i dess ledande pressorgan kan endast förundra sig över att reaktionen icke kommit frÃ¥n »the upper ten» inom den illustra sammanslutningen, utan frÃ¥n en grupp, som i själ och hjärta dock hör samman med föreningen och dess syften. Den upplysning om Sovjet-Unionen som Jämnas i Sovjetnytt är av den art, att varje klart tänkande människa mÃ¥ste reagera, icke minst dÃ¥ tidskriften pÃ¥ sistone även ansett sig vara befogad att upptaga utrikespolitiska problem, som i varje fall icke har nÃ¥got med Sveriges »vänliga» inställning till Ryssland att göra, knappast ens nÃ¥got speciellt lands, men möjligen den kapitalistiska Västerns enligt sovjetrysk terminologi. Kommunisternas mullvadsarbete i Sverige belyses utmärkt av SUV och dess kampanj. Detta gäller icke minst i frÃ¥ga om deras arbete i fackföreningarna. I Sovjetnytt nr 12, 1935, angivas föreningens uppgifter i enlighet med en resolution, antagen pÃ¥ en kongress av alla svenska ortsavdelningar, just i frÃ¥ga om arbetarna sÃ¥lunda: »För att kunna försvara Sovjet-Unionen mÃ¥ste SUV vinna alla arbetande för detta syfte och hiirvidlag gäller det att för Sovjet-Unionen och dess försvar vinila fackföreningar och andra arbetarorganisationer och att utv~eckla deras kollektiva stöll. Vi mÃ¥ste sträva efter att genom kollektiv anslutning av dessa organisationer kunna utbygga förbundet till den stora folkrörelse vi avser att skapa. Vid alla tillfällen dÃ¥ R. K. organiserar landsomfattande kampanjer och aktioner mÃ¥ste alla distriktsledningar och avdelningar inrikta sig pÃ¥ att vinna fackföreningarnas och andra organisationers stöd för aktionens syfte. (Exempelvis vid hälsningsadressers sändande till Sovjet-Unionen o. s. v.)l> Citatet behöver icke kommenteras, men väl betänkas av var och en, icke minst av de socialdemokratiska partikoryfeerna. En tungt viigande del av den objektiva upplysning, som lämnas i Sovjetnytt, bestÃ¥r av olika svenska delegaters rapporter om vad de sett i Sovjet-Unionen. Att ingen av dessa herrar behärskar ryska sprÃ¥ket och väl knappast kan vara sÃ¥ insatt i ryska förhÃ¥llanden, att han med objektivitet kan yttra sig om dem, är självfallet. En delegat omtalar t. ex. att »den skolundervisning, som komma -de ryska barnen till del, stÃ¥r pÃ¥ höjden av allt vad den kapitalistiska världen har att bjuda, bara med den skillnaden att i Sovjet-Unionen har alla barn möjlighet att tillägna sig kunskaper och vetande». Karl-Marx-Engelsinstitutet i Moskva, som väl närmast fÃ¥r lov att inregistrera denna enastÃ¥ende eloge Ã¥t ryskt skolväsende bland sina· tidigare frÃ¥n lika objektivt hÃ¥ll, har all anledning att känna sig belÃ¥tet. Den europeiske Medelsvensson behöver väl dock knappast gripas av förtvivlan om 301 Dagens frÃ¥gor sina barns framtid i frÃ¥g·a om uppfostran; det iir frÃ¥n auuat >>objektivt» hÃ¥ll omvittnat att sovjetryskt skolväsen än sÃ¥ länge befinner sig i ett vad man mildast kunde kalla försöksstadium och för övrigt trevar sig tillbaka till det gamla. Att en nÃ¥gorlunda typisk rysk byskola endast undantagsvis nÃ¥r upp till den svenska folkskolans s. k. rwagare former kan tilläggas, om det skulle vara behövligt.. Utrymmet här tillÃ¥ter icke ett uppräknande av de till största delen ovederhäftiga, starkt färgade och ofta rent puerila uppgifter, som lämnas i Sovjetnytt Det finns emellertid en avdelning i tidskrifteu, som heter »Läsarna frÃ¥gar - vÃ¥r korrespondent svarar», vilken kan vara värd ett omnämnande. Korrespondenten är naturligtvis förlagd till Moskva. Här har en läsare i BorÃ¥s infört följande frÃ¥ga: »Just nu diskuteras Stachanovrörelsen speciellt bland textilarbetarna med anledning av de uppseendeväckande meddelandena om att en vä- verska sköter 216 vävstolar. Siffran är fantastisk, säger alla tränade vävare här i staden. Man frÃ¥gar sig: hur kan detta vara möjligU» Om korrespondenten vore en ärlig man skulle han ha förklarat det hela vara bluff. Men den sovjetryska ansti:indigheten mÃ¥ste ju till varje pris räddas, och därför skall den besvaras: I Sovjetunionen baseras arbetet pÃ¥ en mycket högre teknik, än vad som finns i de utländska textilfabrikerna. För det andra arbeta väverskorna inte för exploaterande kapitalister. Med andra ord: arbetsglädjen driver dem framÃ¥t. Men detta kan ju icke vara nog för att förklara den höga Stachanov-prestationen. Det kryper fram att väverskorna använda en helt automatisk vävstol, av engelskt fabrikat, »som ännu inte användes i England i produktionen» (!) och den sista satsen i svaret ger textilarbetarna i BorÃ¥s full förklaring pÃ¥ det hela - sÃ¥vida det inte bland dem finnes nÃ¥gon Sovjet-Unionens vän, som icke vill förstÃ¥: »Väverskan har hantlangare, vilka alla har sin bestämda uppgift, bringa rÃ¥material, frakta bort färdigt material, olja, smörja maskinen o. s. v. Vävlagarna stÃ¥r pÃ¥ sin post för att hjälpa väverskan utan minsta dröjsmÃ¥l. skottspolarna finnes alltid till hands, utan att väverskan behöver bekymra sig därom. Hon är den ledande, den som organiserar hela arbetet, övervakar att allt gÃ¥r i lÃ¥s, att maskinen är i fullgott skick vid arbetets början. Men hon har hjälpredor, som stÃ¥ henne bi med allt icke tekniskt, okvalificerat arbete. Resultatet är att hon nu producerar mycket mera än förr och med vida mindre ansträngande fysiskt arbete. SÃ¥ledes pÃ¥ basen av en högre teknik, av verkligt kollektivt arbete är dessa höga produktprestanda möjliga.» För vidare upplysnings skull kunde ha meddelats hur mÃ¥nga hjälpredor väverskan hade och huruvida deras arbete nu är mindre ansträngande fysiskt än förr. - SÃ¥ var det med denna väverska, som skötte 216 maskiner. Det Ã¥terstÃ¥r att ännu en gÃ¥ng uttrycka sin förvÃ¥ning över att bildade svenskar utan att reagera ha kunnat och kunna vara medlemmar· av denna förening för objekti~' upplysning om Sovjet-Unionen. 302